A tu bych chtěl při příležitosti
projednávání nového školského
zákona vyslovit naději, že nová jedenáctiletá
střední škola bude nám dodávati
studenty způsobilejší k vysokoškolskému
studiu než dosavadní škola III. stupně.
Jsem si ovšem plně vědom toho, že je to
požadavek vysoký - a snad nepřestřelím,
když řeknu, že velmi vysoký -, jsem si
plné vědom i toho, že problém není
jen v osnovách, že problém není jen
v organisaci, že problém není jen v lidech,
ale že je to věc i osnov i organisace i osob. (Potlesk.)
Jsme si také vědomi toho, že studium na některých
fakultách bude muset být vzhledem k zkrácení
středoškolského studia prodlouženo - a
důvodová zpráva se touto věcí
také zabývá. Týká se to na
příklad fakult lékařských,
filologických, některých technických
a podobně. Ale přitom nám přece budou
z vysokých škol vycházet absolventi mladší
než dnes, a, jak věřím, i lepší.
Všechny fakulty, a to i tak zvané humanistické,
vítají zdůraznění polytechnické
výchovy a prohloubení výuky v matematice
a v přírodních vědách. Nepovažují
to za důležité jen s hlediska přípravy
ke studiu na technických, přírodovědných
a lékařských fakultách, ale především
také s hlediska ideologického, s hlediska utvoření
světového názoru a s hlediska vytvoření
jednotné socialistické společnosti, ve které
se jíž nebude mluvit zvlášť o práci
duševní a o práci tělesné a lidé
se nebudou dělit na pracovníky duševní
a manuální, nýbrž ve které budou
nanejvýš pracovníci, kteří budou
pracovat buď převážně duševně
nebo převážné tělesně.
Hojnost laboratorních cvičení a rukodělné
práce na středních školách bude
také organicky vyvíjet v žactvu smysl pro spojení
theorie s praxí a i tak přinese velký užitek
těm, kteří budou po absolvování
střední školy pokračovat na škole
vysoké. Uvítali bychom přitom s velkým
povděkem - a mají na tom zájem nejen techniky,
ale i ostatní směry -, kdyby s myšlením
technickým bylo neodlučitelně spojováno
i myšlení ekonomické.
Jsme si vědomi toho, že žáci středních
škol budou se učit v některých předmětech
v podrobnostech méně než dříve.
Nebude to závadou, jestliže nám střední
škola bude za to dodávat studenty mravně ucelené,
politicky uvědomělé, tělesně
zdatné, logicky myslící. Logicky myslící
student, který se umí učit a chce se učit,
je více než student se skladištní zásobou
vědomostí, který nemá o svém
skladišti řádný přehled a neumí
materiálu ze svého skladu používat.
Klademe důraz také na to, aby studenti nejen dovedli
logicky myslet, nýbrž aby se dovedli také přesně
vyjadřovat. Jedno s druhým úzce souvisí.
A ještě jednu připomínku. Nedopusťme
podcenění latiny. To není jen mrtvá
řeč, to je studnice pojmů nutných
pro logické myšlení a potřebných
pro řadu odborných studií. Nemají
o ni zájem jen filologové, filosofové, lékaři,
ale i technici. Ankety o této věci vedené
to jasně ukázaly.
Nechtěl bych upadnout do podezření, že
chci od naší nové střední školy
více, než může splnit. Mám v rukou
krásný dopis Miroslava Koláče z Plzně,
Borská ulice čís. 5, který studuje
na vysoké škole v Oděse. Tento student mimo
jiné píše: "U nás doma tomu mnoho
lidí nechce věřit, že je sovětská
desetiletka dostatečnou přípravou pro vysokou
školu. Ale když porovnám torsa svého všeobecného
vzdělání, které mi mělo dát
gymnasium, s tím, co znají absolventi desetiletky,
je mi smutno. Asi první, co člověka překvapí,
je rozsah jejich vědomostí. To se týká
nejen matematiky, které tu přikládají
velkou důležitost, ale i třeba světové
literatury, historie, zeměpisu a podobně. Přitom
všechny jejich znalosti jsou velmi pevné. Několikrát
jsem se přesvědčil, že to, čemu
se učili v desetiletce, tak nějak zažili a
že je jim to jednou provždy jasné. Nic z toho,
co do nich škola vložila, není mrtvým
kapitálem. Je to živé častým
užíváním a - dovolíte-li mi takovou
knižní formulaci - tvůrčím užíváním.
Sovětský občan vůbec a mládež
zvlášť se umí orientovat velmi rychle
v různých situacích. Myslí a cítí
podstatně jinak, než jsme si zvykli my, a podle toho
také jedná. Tak na př. u nás"-
myšleno v Československu -"je teď aktuální
vypínání elektrického proudu. Už
loni nám v Praze občas vypínali v koleji
elektrický proud a ještě se velmi dobře
pamatuji na normální reakci, kterou takové
opatření vzbuzovalo - asi takto: Já se potřebuji
učit a oni mi zhasli. Teď nám to také
jednou ve zkouškovém období přestalo
svítit. Také jsme se všichni učili,
ale nikoho jsem neslyšel zbytečně se rozčilovat.
Bylo to přijato s klidem, asi v tom smyslu, že i nepříjemné
věci jsou někdy nutné, a s vědomím,
že to nikdo nedělá schválně proto,
aby nás potrápil."
A Miroslav Koláč na jiném místě
dále píše: "K tomu je třeba přičíst
alespoň některé charakterové vlastnosti,
kterých jsem si u svých soudruhů všiml.
Je to větší odpovědnost v práci
a vysoká pracovní morálka. Nám někdy
bylo těžké stačit zdejší
produktivitě duševní práce při
návalech domácích úloh, protokolů
z praktických cvičení, konspektování
literatury a rýsování. Stejně tak
je pro ně charakteristická rozhodnost. Ta úzce
souvisí se schopností umět se správně
postavit k různým společenským problémům,
o čemž jsem se již zmiňoval. A nejen rozhodnost,
ale i sebevědomí a optimismus. Obdivuhodný
je jejich smysl pro kolektiv, který se projevuje i v tom,
jak disponuji svým volným časem. A ještě
nikdy jsem se nesetkal s tím, s čím agituje
s oblibou západ, to je s potlačováním
individuality. Naopak kolektivní cítění
se projevuje nejen v úctě ke kolektivu jako celku,
ale i v úctě k jednotlivcům, jeho členům.
ťTovariščej nado uvažaťŤ je tu
asi první zásadou dobrého chování."
Důvodová zpráva se dovolává
sovětského vzoru. Správně. Nestačí
však vzor vtělit jenom v zákon, vyjádřit
slovy a větami. Vzor nutno vtělit v život.
Dopis studenta Miroslava Koláče jasně ukazuje,
že je to možné. Je třeba, abychom se o
to všichni, učitelé i žáci, rodiče
i úřady, také přičinili. (Potlesk.)
Kéž novy školský zákon nám
vychovává krásnější mládež,
zdatnější absolventy a pracovníky ve
všech oborech našeho života, a nechť i on
přispěje k tomu, abychom postoupili na další,
vyšší stupeň při své cestě
k socialismu. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Ďakujem posl. dr. Káclovi.
K slovu neni už nikto prihlásený. Rozprava
je skončená.
Prosím zpravodajcu posl. dr. Kroftu o doslov.
Zpravodaj posl. dr. Krofta: Vzdávám se slova.
Podpredseda Žiak: Pristúpime k hlasovaniu.
Zisťujem, že Národné shromaždenie
je spôsobilé sa usnášať.
Keďže pozmeňovacie návrhy nie sú,
dám o celej osnove hlasovať odrazu podľa zprávy
výborovej.
Sú nejaké námietky? (Nebyly.) Námietky
nie sú.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona podľa
zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Ďakujem. To je jednomyseľné.
Tým Národné shromaždenie jednomyseľne
prijalo vládny návrh zákona o školskej
sústave a vzdelávaní učiteľov
(školský zákon). (Přítomní
povstávají. Dlouhotrvající bouřlivý
potlesk.) Tým je vybavený prvý bod poriadku
schôdzky.
Pristúpime k prerokovaniu druhého bodu schváleného
denného poriadku, ktorým je
2. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu celního zákona
(tisk 715).
Zpravodajca je posl. dr. Václav Hulínský,
dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Hulínský: Slavné
Národní shromáždění!
S výstavbou socialismu je nerozlučně spojeno
i velké zákonodárné dílo, které
navždy zůstane spjato s tímto Národním
shromážděním. Vedle velikých
právních kodexů a základních
zákonů rozvoje národního hospodářství
byla Národním shromážděním
přijata i celá řada menších zákonů,
upravujících jednotlivé dílčí
otázky budování socialismu na všech
úsecích našeho národního života.
Mezi ně patří i návrh celního
zákona, tisk 709, který vláda předkládá
Národnímu shromáždění
ke schválení. Nebude jistě na škodu
věci, připomenu-li Národnímu shromáždění,
že vládní návrh podobného druhu
a obsahu, jako je celní zákon, a vůbec jakákoliv
otázka týkající se cla, by vyvolaly
v buržoasním parlamentě předmnichovské
republiky napjaté ovzduší, plné srážek
a bojů. Nelze nevzpomenout při této příležitosti
na př. bouřlivé obstrukce parlamentu v r.
1927, vedené komunisty proti t. zv. agrárním
clům. Proč tomu tak bylo? Proto, že clo v kapitalistické
republice bylo jen jedním z nástrojů třídního
útlaku, jedním z prostředků sloužících
k ochuzování pracujících na jedné
straně a k docílení maximálních
zisků na straně druhé, jednou z forem neúprosného
konkurenčního boje kapitalistů cizích
a domácích. Protože to byli kapitalisté,
kteří ovládali první republiku, sloužila
přirozeně československá celní
politika jejich zájmům a vyústila v politiku
ochranářskou. Byla to tato celní politika,
která se podílela na rozšíření
a prohloubení hospodářské krise, mající
na svědomí statisíce nezaměstnaných
a hladových.
V našem k socialismu spějícím státě
mají clo a celní správa podstatně
jinou úlohu než za kapitalismu. Na místo funkce
ochranné a fiskální nastupuje funkce kontroly,
kde orgány celní správy se stávají
důležitým činitelem při kontrole
zahraničního obchodu. Clo přestalo být
regulátorem dovozu a vývozu, neboť rozsah našeho
zahraničního obchodu je určen národohospodářským
plánem. Přesto si však clo podržuje velmi
důležité místo v rozvíjení
našich mezinárodních hospodářských
styků ve smyslu naší mírové zahraniční
politiky: přátelské spolupráce se
všemi zeměmi světa za podmínek úplné
rovnoprávnosti a nejvyšších vzájemných
výhod. (Předsednictví převzal místopředseda
Fiala.)
Je tedy jasné, že těžisko celní
správy není již v oboru ministerstva financí,
nýbrž v oboru ministerstva zahraničního
obchodu. Jak provádí celní správa
tuto svou kontrolní funkci? Je třeba si uvědomit,
že jsou to celníci, kteří jako první
hospodářský orgán v tomto státě
mají příležitost prohlédnout
zboží dovážené z ciziny, zjistit
jeho stav, obal i obsah, porovnat dovážené
zboží s fakturami a ohláškami. Jako první
mohou upozornit na závady co do množství i
co do kvality a zařídit správné zacházení
a uskladnění zboží. Rukama celníků
jako posledních naších hospodářských
orgánů prochází zboží,
které vyvážíme do ciziny. Je to celkem
asi 1.000 celních zaměstnanců, kteří
jako poslední provádějí kvalitářskou
kontrolu a sledují, zda množství a kvalita
zboží odpovídá fakturaci, zda lepší
kvalitou zboží, než je fakturována, neunikají
nám devisy do ciziny. Celníci dbají o to,
aby vyvážené zboží bylo vypraveno
tak, aby došlo včas a v dobrém stavu na místo
určení, a tak zabraňují reklamacím,
z nichž vyplývají značné škody
pro naše národní hospodářství.
Záleží proto mnoho na tom, jaké kádry
máme v celní správě. Zde je třeba
podtrhnout, že v tomto ohledu nejsme na tom právě
nejlépe. Průměrný věk zaměstnanců
celní správy činí 45-50 let. Na zaměstnance
celní správy se klade veliký požadavek,
pokud jde o znalost právních i obchodních
předpisů, zbožíznalství a jiné
vědomosti. Přestárlé kádry
celních zaměstnanců se však špatně
doplňují s ohledem na obtížnost služby
s velikými nároky na odborné znalosti. Bude
proto třeba v tomto ohledu věnovat celní
správě více pozornosti.
Organisace celní správy, provedená vládním
nařízením č. 27/1952 Sb., odpovídá
nové funkci cla a novým úkolům celní
správy. Tímto nařízením byla
sice provedena nová organisace celní správy,
avšak právní podklad pro její výkon
nebyl změněn. Správa celních věcí
a celního řízení se nadále
řídí celním zákonem č.
114/1927 Sb. Proto navrhovaná osnova celního zákona
má vyjádřit nové úkoly celní
správy, má vybudovat nové instituce odpovídající
potřebám dnešního hospodářského
života, má přizpůsobit celní
kontrolu a celní řízení nové
funkci cla a celní správy.
Osnova celního zákona obsahuje pouze rámcová
ustanovení. Všechny podrobnější
předpisy k provedení zákona budou vydány
nařízeními.
Rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi konané dne 21. dubna t. r. vládní
návrh celního zákona a usnesl se doporučit
jej plenu Národního shromáždění
ke schválení s těmito změnami:
V § 5 odst. 1 v první řádce se slovo
"pobočky" nahrazuje slovem "odbočky".
V § 14 je znění odstavce 2 změněno
takto: "Celní účastník jedná
sám nebo prostřednictvím zástupce.
Jsou-li pochybnosti, musí zástupce prokázat
své oprávnění písemnou plnou
mocí." (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování. Protože
není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
podle výborové zprávy.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
výborové zprávy, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Děkuji, to je většina. Tím Národní
shromáždění schválilo
vládní návrh celního zákona.
Tím je vyřízen 2. bod pořadu schůze.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu pořadu, kterým je
3. Zpráva výboru ústavněprávního
k vládnímu návrhu zákona o státním
požárním dozoru a požární
ochraně (tisk 713).
Zpravodajem je posl. František Svoboda, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Fr. Svoboda: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi!
Projednávání státního rozpočtu
na rok 1953 i rozprava o něm znovu jasné ukázaly
další veliké budovatelské úspěchy,
jichž bylo dosaženo při pokračující
socialistické výstavbě našeho státu.
Přesvědčivě se ukázal mohutný
rozmach tvůrčích sil pracujícího
lidu na všech úsecích našeho národního
hospodářství. Bouřlivým tempem
roste průmyslová výroba, jejíž
základna se rozšiřuje o nové, další
závody. Revolučním přerodem prochází
naše zemědělství na vesnicích,
rostou další tisíce velkých hospodářských
objektů v JZD, ve strojních stanicích a na
státních statcích. Stále více
se rozšiřuje síť škol, vědeckých,
zdravotnických a kulturních ústavů
a středisek. Přibývají tisíce
bytových jednotek, budují se celá velká
sídliště.
S vítězně postupující socialistickou
výstavbou naší země vystupuje se vší
naléhavostí do popředí úkol
ještě důsledněji střežit
a chránit všechno to bohatství, vytvořené
nadšeným úsilím pracujícího
lidu, před všemi škodami a ztrátami.
Velmi těžce je poškozováno naše národní
hospodářství častými požáry.
V roce 1952 zaznamenáváme více než 8.000
požárů, jimiž vznikla našemu hospodářství
škoda téměř 3/4 miliardy Kčs.
To znamená, že každou hodinu jsou požáry
tráveny hodnoty za 80.000 Kčs. Podle statistiky
o příčinách vzniku požárů
každý devátý požár vzniká
neopatrností občanů. Velký počet
požárů je zaviněn také dětmi
do 6 let, které jsou ponechávány bez dozoru
dospělých.
Značná část požárů
vzniká však také lajdáctvím a
nedodržováním základních protipožárních
opatření. V neposlední řadě
je to také třídní nepřítel
a jeho agenti, pro něž je žhářství
jedním z prostředku záškodnické
činnosti, aby brzdili a poškozovali budování
socialismu.
Je proto nezbytně nutné zlepšit ochranu všech
hospodářských hodnot, zorganisovat požární
ochranu na nejširší masové základně,
vychovávat občany k opatrnosti, bdělosti
a ostražitosti, aby bylo zabráněno škodám
a znemožněna v zárodku škůdcovská
činnost třídních nepřátel,
vybudovat širokou a hustou síť domovních
a závodních požárních hlídek
a zpevnit organisaci požární ochrany zřízením
státního požárního dozoru.
Vládní návrh zákona o státním
požárním dozoru a požární
ochraně, jak je předložen Národnímu
shromáždění, představuje právní
podklad pro novou úpravu organisace naší požární
ochrany, kterou je nutno vybudovat po všech stránkách
tak, aby mohla splnit všechny úkoly při výstavbě
socialismu a zvyšování bezpečnosti a
obranyschopnosti státu.
Dosavadní zákon č. 62 z r. 1950 o ochraně
před živelními pohromami, i když znamenal
velký krok vpřed v boji proti požárům,
dnes již nestačí. Neumožňuje totiž
ještě v plném rozsahu všeobecné
operativní řízení požární
ochrany a stálý dohled na ni ve formě t.
zv. státního požárního dozoru,
nýbrž předpokládá při
všech opatřeních požární
ochrany ministerstva vnitra a národních výborů
dohodu s příslušnými ústředními
úřady.
Podle nynější úpravy náležejí
věci požární ochrany včetně
požárního dozoru do působnosti národních
výborů, které je vykonávají
v rámci referátů pro vnitřní
věci. Takové začlenění plnilo
svoji úlohu v době reorganisace hasičstva,
ale nyní už zdaleka neodpovídá potřebám
dneška. Orgány požární ochrany
v krajích a okresích dostávaly příkazy
od předsedů národních výborů,
od volených referentů, od přednostů
referátů III a od nadřízených
velitelství požární ochrany.