Za tohoto stavu nemohly být uplatněny zásady
jednotného řízení a docházelo
k nejasnostem při zkoumání odpovědnosti.
Úkoly ukládané orgánům požární
ochrany velmi často neodpovídaly jejich vlastní
práci, nesouvisely s ní a přímo je
od ní odváděly.
Podle dosavadní úpravy příslušelo
praktické zdolávání požárů
v obcích i závodech jednak požárním
sborům z povolání, jednak požárním
sborům dobrovolným. K zvýšení
akceschopnosti, pohotovosti a technické odbornosti jednotek
požární ochrany jevila se potřeba vytvořit
ještě speciální kategorii sborů
z povolání, t. zv. požární útvary,
organisované a vedené obdobně podle zásad
platných pro vojenské útvary a určené
pro ochranu některých měst a důležitých
závodů.
Statistika požárů, řada velkých
požárů v poslední době, zejména
na Slovensku, i stoupající křivka výše
škod vyžadují, aby požární
ochrana v našem státě byla vybudována
pokud možno na nejširší základně
při aktivní účasti všech občanů
a za stálé pomoci a kontroly státu.
Nová úprava státního požárního
dozoru a požární ochrany, vycházející
z těchto potřeb, přihlíží
k předpisům o sovětské požární
ochraně a k sovětským zkušenostem v
tomto oboru. Zakládá se na těchto hlavních
zásadách:
Rozšiřuje a prohlubuje se masová spolupráce
občanů v požární ochraně
prostřednictvím národních výborů,
Československého svazu požární
ochrany (dosud Československý svaz hasičstva)
a jiných dobrovolných organisací.
Zřizují se orgány státního
požárního dozoru, které v krajích,
okresech i městech jsou organisační složkou
národních výborů. Jejich vztah k národním
výborům má upravit vláda zvláštním
nařízením. Zamýšlí se
stanovit organisaci těchto správ a inspekci, jejich
vztah k národním výborům podle zásady
dvojí podřízenosti, to jest tak, aby tyto
orgány podléhaly jednak radě národního
výboru, jednak nadřízené správě,
po příp. inspekci státního požárního
dozoru. Podrobnosti, zejména o vztahu těchto správ
a inspekcí k radám národních výborů,
má upravit ministr vnitra. Počítá
se s tím, že styk mezi radou národních
výborů na straně jedné a správou
nebo inspekcí na straně druhé zprostředkuje
předseda příslušného národního
výboru.
Pro správné plnění svěřených
úkolů dává se orgánům
státního požárního dozoru potřebná
pravomoc: vydávat závazné pokyny a směrnice,
konat protipožární prohlídky v závodech
a budovách, vyžadovat zprávy o stavu protipožárních
opatření v závodech a jiných zařízeních,
ukládat peněžité pokuty, vyšetřovat
příčiny požárů a činit
v krajních případech i taková opatření,
jako je zastavení práce v těch provozech
závodů, když předchozí opatření
zůstala bez účinku a je-li těmito
závadami ohrožen celý závod. Toto opatření
zůstává bez účinnosti v tom
případě, když je nepotvrdí do
příštího pracovního dne ministr
vnitra nebo náčelník ústřední
správy státního požárního
dozoru.
Nová úprava přináší v
plném rozsahu princip osobní zodpovědnosti
za plnění úkolů v oboru požární
ochrany. Ústředním úřadům
se ukládá řídit v mezích směrnic
ministra vnitra zajišťování a provádění
požární ochrany v závodech a jiných
zařízeních, náležejících
do jejich oboru, prostřednictvím zvláštních
složek, které vytvoří podle potřeby
i v podřízených orgánech. Zavádějí
se zmíněné požární útvary
jako nový druh výkonných orgánů
požární ochrany a k upevnění
kázně a k usnadnění výkonu
služby zavádějí se stejnokroje a hodnosti
s označením příslušnosti požární
ochrany.
Československému svazu požární
ochrany se zákonem umožňuje významná
účast při zajišťování
a provádění požární ochrany
a prohlubuje se jeho spolupráce se státními
orgány, zejména národními výbory.
Takto se vytvářejí nejlepší předpoklady
pro aktivní účast největšího
počtu občanů na požární
ochraně.
Nová organisace státního požárního
dozoru a jednotek požární ochrany z povolání
i zvýšená osobní odpovědnost
každého jejich člena vyžadují,
aby jim bylo poskytnuto materiální zabezpečení.
Proto se zmocňuje vláda, aby toto zabezpečení
provedla vládním nařízením.
Všeobecné řízení požární
ochrany přísluší ministru vnitra, který
je provádí prostřednictvím ústřední
správy státního požárního
dozoru při ministerstvu vnitra a jejích místních
orgánů. Ústřední správa
bude vykonávat svojí působnost na Slovensku
prostřednictvím oblastní správy státního
požárního dozoru při pověřenectvu
vnitra. Místními orgány se rozumějí
krajské správy státního požárního
dozoru, okresní inspekce a městské, po příp.
obvodní inspekce v těch místech, která
určí ministr vnitra.
Úkoly a práva státního požárního
dozoru budou podrobněji určeny ve vládním
nařízení, které se připravuje.
Výkonnými orgány požární
ochrany jsou jednotky požární ochrany. Jejich
úkolem je zamezovat a zdolávat vzniklé požáry
a jiné živelní pohromy. Jde o jednotky veřejné,
zřizované pro všeobecnou požární
ochranu v obcích, a jednotky závodní, zřizované
především pro požární ochranu
závodů. Nejpočetnějšími
a nejmasovějšími jednotkami požární
ochrany v obcích a závodech jsou dobrovolné
požární sbory a požární
hlídky, sdružující své členy
na základě dobrovolnosti. Dále jsou to požární
sbory z povolání a požární útvary.
Zákon přináší zvýšenou
odpovědnost za požární bezpečnost
závodů vedoucím závodů, kteří
se ovšem řídí pokyny a směrnicemi
státního požárního dozoru, plánují
a zajišťují věcné prostředky
pro požární ochranu svého závodu.
K zajištění ochrany závodů před
požáry bude nutné, aby zejména odborové
organisace mobilisovaly a vychovávaly osazenstvo k aktivní
účasti na ochraně závodních
objektů před požárem.
Vládní návrh zákona již ve svém
úvodu zdůrazňuje, že požární
ochrana musí být vybudována na masové
základně za rozsáhlé aktivní
spolupráce občanů. Velký organisačně-výchovný
úkol v tomto směru je svěřen celostátní
dobrovolné organisaci - Československému
svazu požární ochrany. Vládní
návrh zákona vypočítává
hlavní úkoly tohoto svazu na úseku požární
ochrany, zaměřené k popularisaci požární
ochrany, aby se stala věcí všeho lidu.
Půjde zejména o nejužší spolupráci
s národními výbory při zřizování
dobrovolných požárních sborů
a v jejich morálně-politické výchově
a technicko-odborné přípravě. Svazu
je dále svěřena odpovědnost za vybudování
rozsáhlé sítě domovních a závodních
požárních hlídek k ochraně domů
a závodů. Tyto požární hlídky
jsou důležitým činitelem i v budování
pevného zázemí pro vlastní obranu
státu.
Vládní návrh zákona přináší
nové označení celostátní dobrovolné
organisace požární ochrany, dosavadního
Československého svazu hasičstva. Nové
pojmenování Československý svaz požární
ochrany daleko lépe vyjadřuje širokou masovou
základnu, na které je požární
ochrana budována, a přesně vystihuje hlavní
úkol organisace: sdružovat a vychovávat občany
v preventivní ochraně před požáry.
Jaké organisačně-výchovné úkoly
očekávají tento svaz, ukazuje skutečnost,
že v letošním roce má být dosaženo
v organisování, výchově a výcviku
více než 50.000 domovních a závodních
protipožárních hlídek s více
než 200.000 občany. Zkušenosti nám již
ukazují, že občané vycvičení
v těchto domovních požárních
hlídkách správně chápou své
poslání. Svědčí o tom stovky
případů, kdy domovní požární
hlídky v zárodku uhasily vzniklý požár
a zachránily našemu hospodářství
cenné hodnoty.
Až do nedávné doby se ženy jen nepatrně
podílely na aktivní účasti v požární
ochraně. V této době však - a přispěla
k tomu výzva Svazu k letošnímu mezinárodnímu
dni žen - vyrostly v obcích a na závodech stovky
samostatných požárních družstev
žen, organisovaných v rámci místních
jednot nynějšího ČSH jako zálohy
požárních sborů. A tak se ženy
připravují v každé době a za
každých okolností aktivně zasáhnout
na ochranu národního majetku a k obraně vlasti.
Ještě nedostatečně chápe naše
mládež, s výjimkou pionýrů, své
úkoly v požární ochraně. Tento
nesprávný postoj je do značné míry
způsoben ještě stále se udržujícími
starými buržoasními názory na požární
ochranu. Příznivější poměr,
a proto také daleko nižší věkový
průměr členů v požární
ochraně na Slovensku ukazuje, že tyto falešné
názory na požární ochranu mají
daleko hlubší kořeny v českých
krajích.
Velké požadavky na Československý svaz
požární ochrany bude klást příprava
zajištění požární bezpečnosti
hospodářských objektů a společných
zařízení rychle se rozvíjejících
jednotných zemědělských družstev,
státních statků a státních
traktorových stanic. Akce požárních
patronátů nad těmito objekty, prováděná
místními jednotami Československého
svazu hasičstva, je jednou z dobrých forem, jak
chránit družstevní a socialistický sektor
před nebezpečím požáru a zločinnými
úklady třídních nepřátel.
Zatím co dřívější hasičské
spolky byly úmyslně buržoasií isolovány
ve své práci i činnosti od nejširších
vrstev občanstva pod rouškou t. zv. nepolitičnosti
a nadřazenosti, je nutné, aby se nová organisace
požárníků co nejvíce opírala
o živou spolupráci se všemi složkami Národní
fronty. Je v zájmu požární bezpečnosti,
aby složky Národní fronty tuto spolupráci
přijímaly a samy ji upevňovaly.
Úspěšné provádění
zákona o státním požárním
dozoru a požární ochraně je závislé
v neposlední řadě i na správném
kádrovém zajištění, které
vzhledem k dosavadnímu nedocenění významu
požární ochrany, zvláště
v některých krajích a okresích, neodpovídalo
důležitosti úkolů požární
ochrany, které přináší doba budování
socialismu.
Vážené Národní shromáždění!
Na tomto místě jsme z pověření
a vůle našeho pracujícího lidu vytyčili
v řadě zákonů jasné směrnice
pro budování šťastné budoucnosti
našich národů v míru a socialismu. Přijetím
a důsledným prováděním tohoto
zákona, opřeni o tvůrčí síly
našeho lidu a jeho velkou obětavost zajistíme
jeden z důležitých úkolů, a to
uvědomělou a účinnou ochranu rostoucího
národního bohatství. Urychlíme tím
naši cestu k socialismu a přispějeme nemalou
měrou k vítězství světového
míru.
Ústavně-právní výbor Národního
shromáždění ve své schůzi
dne 21. dubna 1953 podrobně projednal osnovu zákona
o státním požárním dozoru a požární
ochraně a usnesl se jednomyslně doporučit
tento vládní návrh zákona Národnímu
shromáždění ke schválení.
Doporučuji tedy jménem ústavně-právního
výboru, aby Národní shromáždění
přijalo vládní návrh zákona
podle zprávy výborové. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování. Protože
není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
podle výborové zprávy.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle výborové
zprávy, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. - To je většina.
Tím Národní shromáždění
schválilo vládní návrh zákona
o státním požárním dozoru a požární
ochraně. (Potlesk.)
Tím je vyřízen třetí bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu pořadu, kterým je
4. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o právní
praxi a odborné zkoušce v oboru justice a prokuratury
(tisk 711).
Zpravodajem je posl. dr. Kokeš, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Kokeš: Slavné Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Vláda republiky předložila Národnímu
shromáždění k projednání
návrh zákona o právní praxi a odborné
zkoušce v oboru justice a prokuratury. Tento návrh
je nutným doplňkem zákonů přijatých
Národním shromážděním
v r. 1952, jimiž byla provedena další demokratisace
našeho soudnictví ve směru přiblížit
se našemu vzoru - justici SSSR.
Budování socialismu v naší vlasti pokročilo
do r. 1952 již tak daleko, že bylo nutné přikročiti
po změnách v ekonomické základně
i ke změně v organisaci československé
justice a ke změně právních norem,
týkajících se této organisace. Stará
organisace již nevyhovovala a na některých
místech staly se dřívější
zákony a předpisy brzdou v budování
socialismu, místo aby byly mobilisujícím
činitelem a pomáhaly našemu lidu v budování
socialismu.
Novými zákony o organisaci soudů, o prokuratuře,
o státním notářství a advokacii
byly položeny nové základy československému
soudnictví po vzoru SSSR, odpovídající
naší etapě vývoje a budování
socialismu u nás. Jde nyní o to, aby podle těchto
zákonů byly vybudovány takové soudy,
prokuratury, notářství i advokacie, jaké
náš pracující lid potřebuje při
svém boji za vybudování socialismu, k udržení
míru, své svobody a samostatnosti.
Již loni při projednávání zákona
o organisaci soudů a prokuratuře bylo podtrženo,
že po těchto zákonech budou vydány nové
předpisy prováděcí a že bude
zapotřebí ještě dalších
zákonů, které by umožnily dobudovat
československou justici na všech úsecích
podle linie vytyčené základními zákony.
Jedním z těchto doplňujících
zákonů má se stát navrhovaný
zákon.
Organisace ovšem není naším cílem,
nýbrž prostředkem k tomu, aby československá
lidově demokratická justice mohla úspěšně
plnit úkoly, které jí podle marx-leninského
učení ukládá v této době
náš pracující lid. Musíme proto
stále mít na zřeteli tyto hlavní úkoly
československého soudnictví a cíl
našeho pracujícího lidu - vybudování
socialismu.
Na celostátní konferenci KSČ vytyčil
soudruh Klement Gottwald ve svém referátě
i pro československou justici přesnou směrnici,
a sjednocená justice podle ní postupuje. Nezapomíná
přitom na imperialistické štváče
a pomáhá zabezpečovat bezpečnost republiky
a její obranyschopnost.
Organisace by zůstala organisací a úkoly
by zůstaly na papíře, kdyby nebylo lidí,
kteří ve správné organisaci pod dobrým
vedením úkoly s nadšením plní.
Je proto nutné, aby v souvislosti s novou organisací
a plněním úkolů byla řešena
i otázka kádrů, jejich výběru,
přípravy pro funkce a zajištění
jejich stálého růstu v době, kdy již
plní úkoly na tak důležitých
funkcích, jako je funkce lidově demokratického
soudce, prokurátora, notáře anebo advokáta.
Všichni víme, v jakém stavu náš
pracující lid převzal po únoru 1948
do svých rukou ministerstvo spravedlnosti a celou justici.
Vždyť do února seděl na tomto ministerstvu
velezrádce Drtina, který se svými pomahači
bojoval za návrat kapitalistické Masarykovy a Benešovy
republiky. A že tento nepřítel republiky měl
hodně pomahačů a oddaných služebníků
v justici, je nám všem rovněž známo.
Po únoru 1948 provedl náš pracující
lid i na tomto úseku svými ministry dr. Alexejem
Čepičkou a dr. Štefanem Raisem očištění
státního aparátu od nepřátel
republiky a dosáhl význačných úspěchů
v boji s nepřáteli republiky, záškodníky
a vrahy.
To však neznamená, že by péče o
kádry, jejich výběr a růst již
dosáhla dokonalosti. I zde výsledky celostátní
konference KSČ pomohly odkrýt závady a nedostatky,
které je nutno vhodnými opatřeními
odstraňovat.
Pokud jde o výběr kádrů, dělá
se v rámci možnosti vše, aby našimi soudci,
prokurátory i advokáty byli lidé oddaní
lidově demokratickému řádu a socialismu,
lidé s vysokou politickou i odbornou kvalifikací,
kteří ve svých funkcích budou neohroženými
obhájci a strážci vymožeností našeho
lidu a jeho práce. Jestliže naši soudci a prokurátoři,
tak jak jim to ukládá zákon, mají
být strážci socialistické zákonnosti
a používat zákonů v duchu lidově
demokratickém, v zájmu pracujícího
lidu, pak musí být zvýšeny proti dřívější
době nároky na jejich politickou a odbornou přípravu.
Proto i navrhovaný zákon vychází z
toho, že výběr kádrů pro funkce
v československém soudnictví se bude dít
z absolventů právnických fakult, kde se dokonce
uvažuje o tom, aby studium práv bylo ještě
prodlouženo, jako je tomu v Sovětském svazu.
Naše právnické fakulty již nejsou fakultami,
kde by se vzdělávala "zlatá mládež"
buržoasie, jak tomu bylo ještě v roce 1948, ale
nyní již studují na těchto fakultách
studentky a studenti z řad dělnické třídy,
oddaní věci socialismu a připravující
se poctivě na své budoucí povolání.
Na našich fakultách rovněž se již
nepřednáší věda pro vědu.
Naopak, veškeré úsilí je věnováno
tomu, aby i práce našich právnických
fakult vycházela z praxe a připravovala dorost pro
praxi. S tím i návrh zákona počítá.
Již dnes, po třetím roce studia na vysokých
školách, přicházejí studenti
do přímého styku s pracovištěm
a ověřují si nabyté právní
vědomosti u soudu a prokurátora. Naši právníci
vycházející z fakult vědí,
že se učí proto, aby mohli na pracovišti,
kde je zapotřebí jejich odborných vědomostí,
dobře a výkonně sloužit pracujícímu
lidu. Proto příchod mladého právníka
do služeb justice nebude pro něho ničím
novým, ale má to být - a věříme,
že tomu tak bude - pokračování v jeho
výchově. Proto také § 1 osnovy hned
v prvním odstavci hovoří o výchově
právnického dorostu.
Tato výchova po absolvování právnických
fakult musí být jednotná, jednotně
řízena a organisována. Podle dřívějšího
stavu patřilo toto jednotné řízení
ministru spravedlnosti jen v oboru civilního soudnictví,
a pro vojenské soudy byl příslušný
ministr národní obrany. Poněvadž nové
zákony o organisaci soudů a prokuratuře tuto
jednotnost nepotvrzovaly, je nutné, aby navrhovaným
zákonem byla zajištěna. Pro jednotnost organisace
i řízení výchovy dorostu mluví
dnes i to, že máme veškeré soudnictví
civilní i vojenské sjednoceno pod ministrem spravedlnosti,
a je proto v zákoně tato jednotnost výslovně
potvrzena.