Má-li absolvent právnické fakulty vyrůsti
v dobrého, zkušeného, lidem respektovaného
soudce nebo prokurátora, pak mu musí být
dány všechny možnosti, aby si právnické
vědomosti, získané na fakultě, v praxi
ověřil a aby se naučil správně
jich v zájmu pracujícího lidu používat.
Návrh zákona pamatuje na to, aby byla zajištěna
pro právní praxi doba jednoho roku, ve které
by mladý právník mohl procházet všemi
obory soudního práva a dána mu možnost,
aby i iniciativně, samostatně vykonával určité
úkony funkcionářské, které
by mu dodaly jistoty pro vykonávání jeho
budoucí odpovědné funkce. S ohledem na to,
že již na fakultách bude mladý právník
přicházet do styku s praxí, bude jednoroční
praxe dostačující. Podrobnosti o této
praxi i o jejím plánu stanoví ministr spravedlnosti.
Počítá se i s tím, že bude velmi
záležet na tom, aby se tito mladí lidé
dostali do praxe k výborným soudcům a prokurátorům,
kteří jsou i schopní vychovávat a
mohou i mladým kádrům předati bohaté
zkušenosti. Po vykonání praxe se každý
právník-čekatel podrobí odborné
zkoušce.
Na celostátní konferenci KSČ ve svém
referátu podtrhl soudruh Klement Gottwald a uložil
nám za úkol, aby se zvyšovala politická
a odborná úroveň funkcionářů,
abychom ještě směleji vyzdvihovali nové
mladé kádry a ještě lépe se starali
o jejich politickou a odbornou výchovu. Rovněž
na této konferenci náš president s. Zápotocký
v této věci říká: "Vychováváme
schopné dělnické kádry proto, aby
byly lepšími odborníky a organisátory
výroby než staří buržoasní
specialisté. Stejně je to i s dělnickými
řediteli ve výrobě. Není-li dělnický
ředitel lepším technickým odborníkem,
musí být alespoň lepším hospodářem
a organisátorem výroby. Není-li však
ani odborníkem, ani lepším organisátorem
a hospodářem, pak takový dělnický
ředitel není nám při výstavbě
socialismu nic platný. Škodí daleko víc
než prospívá, i kdyby byl přitom sebezasloužilejším
soudruhem." (Předsednictví převzal
místopředseda dr. Polanský.)
Tato slova soudruha presidenta platí i pro pracovníky
v justici. Proto nejenom dobrá a důkladná
příprava mladých kádrů, ale
i přezkoumání jejich přípravy
v praxi a kontrola této přípravy je žádoucí.
Proto se mladý člověk bude podrobovati odborné
zkoušce, která je v souvislosti s jeho praxí
základem pro určení do funkce soudce, prokurátora,
notáře anebo advokáta.
Přijetím tohoto zákona budou položeny
základy k jednotnému výběru, výchově
i růstu mladých právnických kádrů
pro nejširší obor práva, to jest právo
soudní. Je samozřejmé, že všechna
zásadní rozhodnutí v těchto otázkách
bude ministr spravedlnosti dělat v dohodě s generálním
prokurátorem, a pokud jde o vojenské soudce a prokurátory,
s ministrem národní obrany. Tento nový zákon
bude také dokladem toho, jak mohou být sladěny
zájmy státu se zájmy jednotlivce, i dokladem
toho, jak naše lidově demokratická republika,
starající se o celek, současně pečuje
o růst i existenci jednotlivce - mladého právníka.
Nový zákon bude pomocí na naší
cestě k socialismu, na cestě k budování
lidově demokratického soudnictví. Jsme přesvědčeni
o tom, že pomoci tohoto zákona bude moci justice ještě
lépe plniti úkoly a náš pracující
lid klidněji a bezpečněji kráčeti
k socialismu.
Soudružky a soudruzi, návrh zákona byl projednán
ústavně- právním výborem dne
21. dubna letošního roku a byl přijat beze
změny. Proto jménem ústavně-právního
výboru navrhuji přijetí zákona podle
písemné zprávy výboru. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
podle výborové zprávy.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle výborové
zprávy, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. To je většina.
Tím Národní shromáždění
schválilo vládní návrh zákona
o právní praxi a odborné zkoušce v oboru
justice a prokuratury.
Tím je vyřízen čtvrtý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
pátého bodu pořadu schůze, kterým
je
5. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona, jímž
některé osoby nabývají československého
státního občanství (tisk 712).
Zpravodajem je posl. Koštejn, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Koštejn: Soudružky a soudruzi,
milí přátelé!
Ústavně-právní výbor Národního
shromáždění projednal ve své
schůzi 21. dubna t. r. vládní návrh
zákona tisk 703, podle kterého se dostane státního
občanství v naší republice osobám
německé národnosti, které ho dříve
pozbyly, avšak nyní mají bydliště
na území naší republiky, zde žijí
a pracují jako bezdomovci.
Zákon mimo jiné stanoví, že spolu s
manželem, po případě spolu s otcem nebo
matkou stávají se československými
občany manželky a nezletilé děti. Všechny
tyto osoby nabývají automaticky státního
občanství dnem vyhlášení tohoto
zákona ve Sbírce.
Je zřejmé, že tento zákon se nevztahuje
na ty občany německé národnosti, kteří
československého státního občanství
nabyli už dříve, na základě jiných
právních předpisů. Řešení
navržené zákonem je možno provést
proto, že převážná část
Němců žijících na území
naší vlasti se zapojila důsledně do
naší budovatelské práce. Spolu s českými
a slovenskými pracujícími plní úkoly,
které jsme si dali v Gottwaldově pětiletce.
Je nemálo případů, že mnozí
dělníci a ostatní pracující
německé národnosti jsou ve svých závodech
vzornými pracovníky, vyznamenanými za výsledky
své práce.
Náš lidově demokratický stát
dbá přísně zásad socialistické
demokracie a řídí se v národnostní
politice velkými myšlenkami Lenina a Stalina. Je to
stát pracujícího lidu, který všem
pracujícím bez ohledu na národnost dává
práva, jaká vyplývají z ústavy
a ze zákona.
Důsledným prováděním těchto
zásad řešíme i otázku Němců,
žijících na našem území,
nemajících státního občanství.
Toto řešení je možné také
proto, že úspěšná výstavba
socialismu v naší vlasti vytvořila u nás
všechny ekonomické a politické podmínky
k bratrskému soužití všech pracujících
bez ohledu na národnost a původ. Navržený
zákon tedy znamená další krok vpřed.
Náš velký učitel soudruh Klement Gottwald
nás učil, že v poměru k německému
národu, k Němcům, se máme řídit
zásadou "Není Němec jako Němec".
A právě vývoj a zkušenosti poválečných
let dávají těmto slovům plně
za pravdu. Svědčí o tom vývoj Německé
demokratické republiky, kde za nezištné pomoci
Sovětského svazu, díky obětavé
práci německé dělnické třídy
pod vedením Sjednocené socialistické strany
vyrůstá stát a společnost nevídaná
v německých dějinách, stát
mírumilovný, demokratický, řídící
se myšlenkami marxismu-leninismu, stát, jehož
obyvatelstvo navždy skoncovalo s imperialistickými,
agresivními úmysly, které byly výrazem
politiky dřívějších vládnoucích
tříd finančních kapitalistů
a junkerů. Německá demokratická republika
a její lid jsou našimi věrnými přáteli,
stojí společně s námi a se všemi
mírumilovnými národy pod vedením Sovětského
svazu v táboře míru a na stráži
světového míru.
I v Západním Německu jsme svědky toho,
že převážná část
pracujícího německého lidu tam žijícího
si přeje mír, přeje si demokratické
sjednocení Německa, přeje si mírové
soužití se sousedními národy. Pracující
v Západním Německu jsou v ostrém boji
proti všem snahám vládnoucích Kruppů,
Thyssenů, hitlerovských generálů,
junkerů a jejich pomahačů znovu vzkřísit
německý imperialismus, militarismus a fašismus,
znovu vzkřísit revanšismus, ohrožující
mír všech evropských národů.
Ve světle těchto skutečností a v podpoře
německého lidu v boji za mír znamená
i tento návrh zákona posílení tohoto
úsilí. Doporučuji jménem ústavně-právního
výboru tento vládní návrh zákona
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
najednou podle výborové zprávy.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle výborové
zprávy, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, jímž některé
osoby nabývají československého státního
občanství.
Tím je vyřízen pátý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
šestého bodu pořadu schůze, kterým
je
6. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním nařízení č.
97 Sb. ze dne 28. října 1952, vydaném podle
§ 42 odst. 1 zákona č. 241/1948 Sb. o prvním
pětiletém hospodářském plánu
rozvoje Československé republiky (tisk 700).
Zpravodajem je dr. Prokeš; dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr. Prokeš: Vážené
Národní shromáždění!
Naše vláda předložila Národnímu
shromáždění ke schválení
vládní nařízení čís.
97 Sb. ze dne 28. října 1952 o zániku věcných
práv na některých částech národního
majetku, které bylo vydáno podle § 42, odst.
1 zákona čís. 241/1948 Sb. o prvním
pětiletém hospodářském plánu
rozvoje Československé republiky.
Již v zákoně č. 103/1950 Sb. o národních
podnicích průmyslových a po něm i
v zákoně čís. 148/1950 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon o národních
podnicích dopravních, a pak v zákoně
čís. 167/1950 Sb. o komunálních podnicích
byla ražena zásada, že k národnímu
majetku, který státem byl svěřen k
trvalému užívání národnímu
nebo komunálnímu podniku, nemohou třetí
osoby nabýt zástavních nebo jiných
práv věcných, ať knihovních nebo
neknihovních.
V souvislosti s touto zásadou byl v citovaných zákonech
již vysloven zánik zástavních práv,
váznoucích na majetku, svěřeném
do správy podniku. Vláda pak byla zmocněna,
aby upravila podmínky, za kterých zanikají
i jiná věcná práva na takovém
majetku, ať knihovní nebo neknihovní.
Vládní nařízení č. 97/1952
provádí toto zmocnění. Podle tohoto
vládního nařízení zanikají
věcná práva na majetku svěřeném
do správy národního nebo komunálního
podniku. Jen vláda může povolit výjimku
na návrh věcně příslušného
ministra, učiněný v dohodě s ministrem
financí. Mohou být ovšem případy,
kde plnění závazku z věcného
práva sloužilo plánované činnosti
nebo jinému obecnému zájmu. V takových
případech může okresní národní
výbor v rozsahu závazku uložit národnímu
anebo komunálnímu podniku jednotlivé povinnosti.
Podmínkou ovšem je, aby nebyl ohrožen plánovaný
provoz podniku národního nebo komunálního.
Jinak za zaniklá věcná práva se poskytuje
přiměřená náhrada podle předpisů
o náhradě za znárodněný majetek.
Šetřením bylo zjištěno, že
na majetku svěřeném národním
a komunálním podnikům je celá řada
věcných práv neslučitelných
s povahou státního socialistického vlastnictví.
Při projednávání ve vládě
byla působnost vládního nařízení
rozšířena na zařízení
v oboru ministerstva lesů a dřevařského
průmyslu, ministerstva zdravotnictví, ministerstva
dopravy a na správu spojů. V těchto případech
bylo také nutno dodatečně prohlásit
zánik zástavních práv. Vzhledem k
těmto doplňkům bylo nutno vládní
nařízení opřít také
o § 42 odst. 1 zákona o pětiletém plánu.
Ústavně-právní výbor projednal
ve své schůzi konané dne 12. března
t. r. toto vládní nařízení
a proto jménem ústavně-právního
výboru doporučuji uvedené vládní
nařízení ve znění, jak bylo
uveřejněno ve Sbírce zákonů,
plenu Národního shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí
s návrhem na schválení vládního
nařízení č. 97 Sb. ze dne 28. října
1952, vydaného podle § 42 odst. 1 zákona č.
241/1948 Sb. o prvním pětiletém hospodářském
plánu rozvoje Československé republiky, podle
zprávy výborové, a to ve znění,
jak toto vládní nařízení bylo
uveřejněno ve Sbírce zákonů,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. To je většina.
Tím Národní shromáždění
schválilo uvedené vládní nařízení.
Tím je vyřízen šestý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
sedmého bodu pořadu schůze, kterým
je
7. Zpráva výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu o vládních
nařízeních vydaných podle § 42
odst. 1 zákona č. 241/1948 Sb. o prvním pětiletém
hospodářském plánu rozvoje Československé
republiky (tisk 704).
Zpravodajem je posl. Václav Sova; dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Václav Sova: Vážené
Národní shromáždění, soudruzi
a soudružky!
Výbor pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu předkládá plenu Národního
shromáždění 5 vládních
nařízení vydaných podle zákona
o prvním pětiletém hospodářském
plánu rozvoje Československé republiky.
Plnění úkolů Gottwaldovy pětiletky
a nepřetržitý růst socialistické
výroby vyžadují na jedné straně
stálé organisační zdokonalování
socialistických podniků, na druhé straně
dávají možnosti stále větší
péče o potřeby pracujících.
Soudruh Gottwald nás učil, že jedním
z hlavních zákonů rozvoje lidově demokratických
zemí je stále širší a hlubší
využívání sovětských zkušeností.
A právě sovětské zkušenosti a
přibližování se sovětskému
příkladu v organisaci našich hospodářských
orgánů nás vedou k tomu, abychom v organisaci
každého hospodářského odvětví
stále důrazněji zajišťovali kontrolu,
abychom od slov o nutnosti kontroly přešli k vybudování
kontrolních orgánů tam, kde si to vyžádají
problémy výroby a zájmy našich pracujících,
a to kontroly nejen kvantitativní, ale i jakostní.
S touto otázkou souvisí bezprostředně
dvě vládní nařízení,
a to nařízení o státní obchodní
inspekci a nařízení o státní
jakostní inspekci. Vedle kontroly organisované ministerstvem
státní kontroly zřizuje ministerstvo vnitřního
obchodu a ministerstvo výkupu vlastní speciální
inspekční aparát. Úkolem státní
obchodní inspekce bude střežit jednak nedotknutelnost
socialistického vlastnictví, jednak množství
a kvalitu spotřebního zboží a potravin,
prodávaných našim pracujícím.
Rozpočtová debata ve výborech ukázala
na velké nedostatky ve skladování zboží
i v dodržování jiných předpisů
o způsobu prodeje zboží na trhu a tím
také dokázala plnou oprávněnost tohoto
nového kontrolního orgánu. Není pochyby,
že státní obchodní inspekce se při
dobré práci stane významným pomocníkem
jak ministerstva vnitřního obchodu, tak i našich
pracujících v boji proti rozkradačům
socialistického majetku i proti těm, kteří
okrádají naše spotřebitele v obchodě
a v podnicích společného stravování.
Obdobně státní jakostní inspekce jako
orgán ministerstva výkupu má povinnost zajistit
neustálé zlepšování jakosti vykupovaných
a dodávaných zemědělských výrobků,
mlýnských výrobků a krmiv.