Veškeré této tísně a bídy
využívali hrubým způsobem domácí
páni ke zhoršení bytových a platových
podmínek domovníků. Tak mnohý domovnický
byt byl opravdu zdravotně nevyhovující, a
co vše za jeho užívání musel domovník
a jeho žena dělat! "čubička",
jak tehdy dělníci překřtili Národní
Politiku, byla dnes a denně plná inserátů:
Přijmu domovníka-zahradníka, domovníka-topiče,
domovníka-zámečníka, domovníka-šoféra
a pod., a to za byt a malý příplatek. A skoro
vždy byl dovětek: Žena domovníka musí
pomoci při prádle a úklidu! Mimo byty vysloveně
pro pracující byly i prázdné byty
ve vilových čtvrtích, vybavené pohodlím
a sestávající ze tří, čtyř
i více pokojů. Bylo to proto, že krise postihla
i řady vědecké, technické a jiné
pracující inteligence, takže nebyl ani o tyto
byty od r. 1930 dostatek uchazečů.
S tím vším je dnes konec a patří
to nenávratnu, i když nás od toho dělí
jen 10, 15 roků. Naše osvobození slavnou a
nepřemožitelnou Sovětskou armádou nás
osvobodilo i od příživnických pánů
domácích a od celé té bídy
bydlení za kapitalismu. Naše zákonodárství
a naše ústava je dobrým nástrojem pro
obhájení práv pracujících nájemníků.
Postupně rozřešíme i otázky bydlení,
t. j. nedostatku bytů, i když naše začátky
byly těžší. Byly těžší
proto, že válkou nám bylo zničeno 40551
bytů a velmi těžce poškozeno přes
110000 bytů.
Od r. 1945 jsme nespali, ani neměli založené
ruce v klín. Soudruh zpravodaj i pan ministr zde již
uvedli, co vše jsme udělali pro to, abychom se s otázkou
bytů vypořádali. Přes100000 bytů
bylo již dáno do užívání
a letos za jediný rok jich bude odevzdáno téměř
30000. A jaké to budou byty! Ne se společnou pavlačí,
vodovodem a záchodem, nebo byty o jedné místnosti,
nebo s podlahovou výměrou 20 m2, byty
zdravotně závadné a nevyhovující,
ale byty o dvou a třech pokojích s příslušenstvím,
byty s ústředním topením, teplou vodou,
plynem a elektřinou, prostě se vším
moderním vybavením. Dělnická třída
ví, že pracuje a staví pro sebe, a proto se
dovede vypořádat i se zbytky špatné
nebo ne dost pečlivé práce, která
se ještě ve stavebnictví v řadě
míst a na mnoha nekonkretnostech projevuje. Vždyť
stavíme nové domy pro sebe, a to bez domácích
pánů-příživníků.
Stavíme nové domy, ve kterých je nový
domácí pán, a to sama svobodná, vládnoucí
dělnická třída. Zákon o bytové
výstavbě ruší i dosavadní finanční
službu Fondu bytového hospodářství.
Mimo jiné také určuje, kdo bude za bytovou
výstavbu odpovídat, kdo bude odpovídat za
správu bytového majetku, pokud nepůjde o
bytový majetek národních podniků.
To vše jen vítáme, neb v období plánovaného
rozvoje národního hospodářství,
v období zavádění chozrasčotního
hospodaření a hospodaření na státní
rozpočet, nemá u nás místo fondové
hospodaření. l když zákon ponechává
vládě upravení odpovědnosti a pravomoci
národních výborů k bytovému
majetku, již sama zásada, že národní
výbory všech stupňů zřídí
bytové domovní správy, a to za účasti
pracujících, je nám zárukou, že
o správu bytového majetku bude dobře postaráno.
I v naší nové velkorysé bytové
výstavbě jsme se dopustili některých
chyb. Na mnoha místech vznikla sídliště
i pro několik tisíc lidí, ale sídliště
neměla ani obchod, ani jídelnu nebo jinou společenskou
místnost. Někde bylo zapomenuto na školy. Některá
sídliště byla umístěna na nevhodných
místech, daleko od komunikací, elektrického
vedení, vodovodů a pod. Jejich napojování
na sítě těchto potřebných veřejných
zařízení stálo pak zbytečně
spoustu materiálu, lidské práce a peněz.
Naši architekti často připustili i porušení
přirozeného rázu krajiny, připustili
stavbu nevhodných bytů, projektovali byty s celým
komfortem, se třemi i čtyřmi pokoji, ale
ve stavebním dozoru nezajistili pečlivé a
odborné provedení. Často padá omítka,
nepřiléhají okna a dveře a jsou jiné
nepříjemnosti. Nebojíme se tyto zjevy kritisovat,
protože kritikou jako ohněm vypálíme
všechno to, co vrhá stín na naši velkou
práci, která je hodná doby, ve které
žijeme.
Jdeme vpřed, zabezpečujeme uskutečnění
velkých cílů dělnické třídy,
vybudování socialismu v naší vlasti,
a k tomu nám pomáhá i projednávání
zákona o bytové výstavbě. Věřím,
že my všichni poslanci obrozené Národní
fronty Čechů a Slováků budeme pro
tento zákon hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
již nikdo přihlášen, společná
rozprava je skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji k bodu 5, posl.
Mrázovi.
Zpravodaj posl. Mráz: Vzdávám se slova.
Místopředseda Fiala: Dávám
slovo k doslovu zpravodaji k bodu 6, posl. Fleyberkovi.
Zpravodaj posl. Fleyberk: Vzdávám se slova.
Místopředseda Fiala: Vykonáme nyní
oddělené hlasování o společně
projednávaných předlohách.
Budeme nejprve hlasovat o pátém bodu denního
pořadu.
Ad 5. Hlasování o vládním návrhu
zákona o bytové výstavbě, udržování
a správě bytového majetku a jejich financování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celém vládním
návrhu hlasovat najednou podle zprávy výborové.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.) Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o bytové výstavbě,
udržování a správě bytového
majetku a jejich financování. (Potlesk.)
Tím je vyřízen 5. bod pořadu schůze.
Nyní budeme hlasovat o šestém bodu dnešního
pořadu.
Ad 6. Hlasování o vládním návrhu
zákona o místním průmyslu a komunálním
hospodářství.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám hlasovat o celém vládním
návrhu najednou podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.) Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o místním průmyslu
a komunálním hospodářství.(Potlesk.)
Tím je vyřízen 6. bod pořadu schůze.
Přistoupíme k projednávání
sedmého bodu dnešního pořadu, kterým
je
7. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládních nařízeních vydaných
podle § 42 odst. 1 zákona c. 241/1948 Sb. o prvním
pětiletém hospodářském plánu
rozvoje Československé republiky (tisk 734).
Zpravodajem je posl. Tejchman, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Tejchman: Soudruzi a soudružky!
Ústavně-právní výbor ve své
schůzi dne 14. prosince 1951 projednal vládní
nařízení, která vydala vláda
podle § 42 odst. 1 zákona o prvním pětiletém
hospodářském plánu. Zpráva
výboru byla vám rozdána v tisku č.
734. Jde především o vládní nařízení
ze dne 28. dubna 1953, č. 40 Sb. o občanské
pracovní pomoci. K vydání tohoto vládního
nařízení vedly zkušenosti, které
byly dosud učiněny při zajišťování
a zdolávání nárazových prací
v zájmu plnění úkolů daných
pětiletým plánem.
Dále bylo předloženo vládní nařízení
ze dne 12. května 1953, čís. 47 Sb. o statní
arbitráži. Tímto vládním nařízením
se mění struktura a funkce státní
arbitráže tak, aby vyhovovala změnám,
které byly provedeny novou plánovací methodou
a novým vymezením úkolů Státního
úřadu plánovacího a Slovenského
plánovacího úřadu. Další
je vládní nařízení ze dne 7.
dubna 1953, čís. 54 o provozu na silnicích,
které řeší zajištění
a zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu
na silnicích. Hlavním cílem je, aby po stránce
organisační byl zaveden do dopravně bezpečnostní
služby pořádek, nutný k bezpečnosti
provozu tak, aby dokonale vyhovovala požadavkům národního
hospodářství a potřebám obrany
státu.
Konečně je to vládní nařízení
ze dne 30. června 1953 č. 61 Sb. o občanských
průkazech. Dosavadní občanský průkaz
již nestačí v nynější době
plnit úkoly, neumožňuje správné
provádění vládního prohlášení
ze dne 17. června 1952 o zápisech poměrů
do občanských průkazů.
Soudruzi a soudružky, upozornil jsem zcela stručně
na vládní nařízení, která
vám byla předložena.
Ústavně-právní výbor uvedená
vládní nařízení podrobně
projednal a doporučuje plenu NS, aby byla přijata
ve znění, jak byla uveřejněna ve Sbírce
zákonů republiky Československé. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, přistoupíme
proto k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na schválení
vládních nařízení, vydaných
podle § 42 odst. 1 zákona č. 241/1948 Sb. o
prvním pětiletém hospodářském
plánu rozvoje Československé republiky a
uvedených ve zprávě výboru ústavně-právního,
a to ve znění, jak tato vládní nařízení
byla uveřejněna ve Sbírce zákonů,
nechť zvedne ruku! (Děje se.) Je někdo
proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedená vládní
nařízení.
Tím je vyřízen 7. bod pořadu schůze.
Přistoupíme k projednávání
osmého bodu pořadu schůze, kterým
je
8. Zpráva výboru kulturního o vládním
nařízení ze dne 23. června 1953 č.
60 Sb. vydaném podle § 42 odst. 1 zákona č.
241/1948 Sb. o prvním pětiletém hospodářském
plánu rozvoje Československé republiky (tisk
737).
Zpravodajem je posl. Drda, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Drda: Vážené Národní
shromáždění!
Dovolte mi, abych jako zpravodaj promluvil o vládním
nařízení ze dne 23. června 1953 o
vědeckých hodnostech a o označení
absolventů vysokých škol. Je to dokument, který
je výrazem citlivé pozornosti naší vlády
k vědecké inteligenci a k úkolům vědy
při výstavbě socialismu. Našim vědeckým
pracovníkům se jím dostává
označení a hodností, které po zásluze
a spravedlivě budou napříště
rozlišovat soustavnou a tvořivou vědeckou práci
od znalostí, nabytých normálním studiem
na vysokých školách a od faktu, že někdo
vysokou školu závěrečnými zkouškami
absolvoval. Dosavadní akademické hodnosti, které
měly svůj historický původ v korporační
organisaci středověkých universit a původně
také opravdu byly označením vědecké
kvalifikace, staly se později tituly více méně
formálními a daleko spíše společenskými
než vědeckými. V buržoasní společnosti
tak oblíbený titul "pan doktor" dočista
zplaněl a dělal rovnítko mezi vědeckým
odborníkem světové úrovně,
autorem mnoha významných vědeckých
prací, a mezi - dejme tomu - absolventem právnické
fakulty, který nikdy v životě vědecky
tvůrčím způsobem nepracoval a titul
získal bez předložení jedinké
vědecké práce, jen absolvováním
rigorosních zkoušek, které vlastně byly
formálním doplňkem státnic. Přitom
právě idolem pro měšťáckou
společnost byl takový salonní "pan doktor",
plný oslnivého lesku a ctižádostivých
společenských ambic, zatím co kolem opravdových,
skromných pracovníků vědy a vědeckých
tvůrců, hluboce zahleděných do své
tvůrčí práce, často měšťácká
společnost šířila výsměšnou
pověst podivínů a popletených nemotorů,
dokumentujíc tak svou vlastní duševní
jalovost a sterilitu.
Vládní nařízení, které
je dnes Národnímu shromáždění
předkládáno, mění tento stav
od základů. Zřizuje podle významného
vzoru vědy sovětské dva stupně skutečných
vědeckých hodností, hodnost kandidáta
věd a hodnost doktora věd, jichž mohou dosáhnout
jen ti, kdo skutečně prokáží
svou schopnost vědecky pracovat a tvořit. Tento
fakt bude významně podněcovat snahu vědecko-pedagogických
i vědecko-výzkumných kádrů
o zvyšování vědecké kvalifikace
a dodá označení doktora věd vysokého
neformálního významu. Pro přiznání
titulu kandidáta věd jsou předpokladem nejen
obecné znalosti v určitém vědním
oboru, nýbrž ještě zvláštní
znalost a veřejně osvědčená
způsobilost k samostatné tvůrčí
vědecké práci, dokázaná předložením
disertační práce a jejím obhájením.
Doktorem věd pak může být poctěn
takový pracovník vědy, jehož vědecká
tvůrčí práce řeší
nebo theoretickv zevšeobecňuje závažný
vědecký problém, anebo vědecky odůvodňuje
formulaci nového vědeckého závažného
problému. Obhajoba kandidátské disertační
práce se koná na veřejném zasedání
fakultní rady nebo vědecké rady příslušného
ústavu Akademie, obhajoba doktorské disertační
práce na veřejném zasedání
rady vysoké školy, fakultní rady nebo vědecké
rady ústavní. Znamená to, že každé
takové udělení vědecké hodnosti
bude událostí naší vědy a každá
obhájená disertace skutečným vědeckým
přínosem. Pro tvůrčí vědeckou
práci na našich vysokých školách
i na ústavech našich Akademií znamená
toto rozhodnutí vlády veliké posílení
a podnícení a charakteristicky podtrhuje, jak při
budování socialismu v lidově demokratickém
řádu stoupá význam skutečné
vědy, jak náš lidově demokratický
stát usiluje o zdokonalení a zvýšení
kvalifikace vědeckých kádrů.
Zároveň s novou úpravou vědeckých
hodností řeší vládní nařízení
i otázku nového označení absolventů
vysokých škol. Po úspěšném
ukončení studia každý absolvent dostane
diplom, vyznačující jeho speciální
způsobilost, na příklad "promovaný
filolog", "strojní inženýr",
"promovaný veterinární lékař"
a pod.
Kulturní výbor schválil jednomyslně
toto vládní nařízení, které
oceňuje a vyzdvihuje úlohu naší vědecké
inteligence i význam její tvůrčí
práce.
Doporučuji plenu Národního shromáždění,
aby rovněž tento významný a radostný
dokument schválilo v plném rozsahu. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, přistoupíme
proto k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na schválení
vládního nařízení č.
60 Sb. ze dne 23. června 1953 vydaného podle §
42 odst. 1 zákona č. 241/1948 Sb. o prvním
pětiletém hospodářském plánu
rozvoje Československé republiky, uvedeného
ve zprávě výboru kulturního, a to
ve znění, jak toto vládní nařízení
bylo uveřejněno ve Sbírce zákonů,
nechť zvedne ruku! (Děje se.) Je někdo
proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedené vládní
nařízení.
Tím je vyřízen osmý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
devátého bodu pořadu schůze, kterým
je
9. Zpráva výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu o vládních
nařízeních vydaných podle § 42
odst. 1 zákona č. 241/1948 Sb. o prvním pětiletém
hospodářském plánu rozvoje Československé
republiky (tisk 735).
Zpravodajem je posl. dr Šmída, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Šmída: Soudružky a
soudruzi!
Rychlé tempo, kterým roste výroba na všech
úsecích našeho hospodářství,
zejména budování nových závodů
a zavádění nové techniky, vyžaduje
takového přílivu nových vysoce kvalifikovaných
odborníků, jakého v minulosti naše odborné
a vysoké školy nikdy nevychovaly. Plánovitý
rozvoj hospodářství nezbytně vyžaduje
i plánovité rozmisťování kvalifikovaných
sil, které nám vychovávají naše
odborné, průmyslové a vysoké školy.
(Předsednictví se ujal předseda Fierlinger.)