Posl. dr Klinger: Vážené Národní
shromáždění!
Příslušníci Čs. strany socialistické
právě tak jako všichni vlastenečtí
občané naší země uvítali
s radostným souhlasem návrhy zákonů
o národních výborech, které předložila
vláda v lednu t. r. k všenárodní rozpravě.
Rozprava byla výrazem hlubokého demokratismu v našem
státním zřízení a politické
vyspělosti našeho občanstva. Ukázala,
že náš lid má zájem o práci
národních výborů, protože v nich
vidí své orgány, jimiž může
vykonávat vládní moc a účastnit
se řešení všech otázek, které
se dotýkají života jednoho každého.
Je to také pochopitelné. Vždyť v našem
lidu žijí a v nových podmínkách
se bohatě rozvíjejí tradice husitské
demokracie, tradice, které znovu a znovu ožívaly
v selských bouřích, v národním
obrození, v revolučním hnutí lidu
z let 1848 a v revolučních bojích naší
dělnické třídy. Proto také
v roce 1918 český a slovenský lid, veden
zářnými myšlenkami Velké říjnové
revoluce, jakmile vybojoval právo na svobodný život
obou našich národů, přikročil
k vytvoření národních výborů,
t. j. takových orgánů, které odpovídaly
těmto tradicím a umožňovaly účast
nejširších vrstev při výstavbě
nového státu, který v jejich představách
měl být státem vpravdě svobodným,
vpravdě lidovým státem. socialistickým.
Avšak národní výbory z roku 1918 byly
trnem v oku české buržoasii, pro niž byly
překážkou v uskutečňování
jejích třídních cílů.
Proto vedla proti nim rozhodný útok a jsouc podporována
přisluhujícími předáky národně
socialistickými i sociálně demokratickými,
sprovodila tuto demokratickou vymoženost národně
osvobozeneckého boje našeho lidu v brzku se světa.
Namísto demokratických zřízení
pracujícího lidu nastolila buržoasie vládu
hejtmanů, kteří surově potlačovali
nejzákladnější demokratická práva.
Tak zvaná a buržoasií vychvalovaná obecní
samospráva sloužila pouze k tomu, aby zakrývala
pracujícímu lidu nadvládu buržoasie.
Dokonce všude tam, kde se maskování a zastírání
nehodilo buržoasii do krámu, docházelo k rozpouštění
obecních zastupitelstev, k jmenování vládních
komisařů a k otevřenému prosazování
kořistnických cílů buržoasie.
Po druhé v novodobých dějinách obou
našich národů vytvářel náš
pracující lid národní výbory
jakožto nástroj revolučního boje v národní
a demokratické revoluci proti okupantům naší
země. Poučen trpkými zkušenostmi z období
Mnichova a z let nacistické okupace nehodlal český
a slovenský lid přestat na pouhém vyhnání
vetřelců z naší vlasti, ale rozhodl
se budovat život v osvobozené zemi na nových
základech. A účinný prostředek
k dosažení tohoto cíle viděl v národních
výborech. Tehdy, v letech okupace, naslouchajíce
z Moskvy hlasu Klementa Gottwalda, seskupují se v národních
výborech dělníci, rolníci a pracující
inteligence, nejlepší vlastenci naší země,
aby po vyhnání okupantů z naší
země nastolili skutečnou vládu lidu, který
bude sám svrchovaně rozhodovat o všech otázkách,
dotýkajících se jeho života. Tak náš
pracující lid plnil výzvu Klementa Gottwalda,
adresovanou mu několikrát z moskevského rozhlasu
v těžkých dnech okupace.
Klement Gottwald tehdy burcoval lid: "Buďte ve svém
národně osvobozovacím boji organisováni!
Nepřítel vám vzal legální organisace
národního boje; tvořte všude takové
organisace ilegálně v podobě tajných
národních výborů jakožto představitelů
všech složek národního odboje, jakožto
organisátorů boje proti okupantům dnes, jakožto
vykonavatelů vůle a suverenity národa zítra..."
Tato slova a jiné výzvy Klementa Gottwalda, které
pronikaly i do koncentračních táborů
a do samotek vězení, vyjadřovaly zájmy
pracujícího lidu, jež se ostře rozcházely
s představami a cílem londýnské emigrantské
kliky, která se připravovala pomocí padákových
hejtmanů potlačit znovu v osvobozené vlasti
základní práva občanstva a přivodit
tak návrat předmnichovských poměrů.
Avšak náš lid byl bohatší o zkušenosti
z roku 1918. Dále v jeho čele stanula Komunistická
strana Československa, která dokázala nejenom
dovést národní a demokratickou revoluci až
k vítěznému cíli, ale i zabezpečit
její výsledky.
Za jejího vedení ve vlasti, osvobozené sovětskou
armádou, tvoří lid proti vůli vedení
pravicových a socialistických stran národní
výbory jako opravdové orgány pracujícího
lidu.
Národní výbory z roku 1945 se staly jedním
z hlavních pilířů lidově demokratického
zřízení. Zasloužily se význačnou
měrou o očistu našeho veřejného
života od přisluhovačů a zrádců.
Pomohly vládě při obnově rozrušeného
hospodářství. Spolupůsobily vydatnou
měrou při rozdělování půdy
těm, kdož na ní pracovali. Zejména se
však zasloužily o to, aby se reakce nemohla zmocnit
správy státu a využít jí ke svým
protistátním, protidemokratickým a protilidovým
záměrům. Proto také staly se národní
výbory opět trnem v oku reakce, která se
všemi silami snažila narušovat jejich práci
a podlamovat soustavnými útoky důvěru
lidu v jejich činnost. Všechen poctivý lid
byl na stráži. Veden Komunistickou stranou Československa
odhaloval tyto zrádné rejdy reakce, soustředěné
do býv. strany národně socialistické,
lidové a pravicového křídla sociální
demokracie, které podporovali nepřátelé
v zahraničí.
V únoru 1948, když se reakce odvážila,
pokládajíc se za dostatečně silnou,
otevřeného útoku proti základu naší
lidové demokracie, vypořádal se náš
lid se všemi těmi, kdož usilovali o návrat
předmnichovských poměrů. Právě
v této rozhodné době se osvědčily
národní výbory jako účinný
nástroj pracujícího lidu, který byl
s to rozdrtit všechny pokusy reakčních živlů
o narušování naší cesty k socialismu.
V následujících letech dal se pracující
lid Československé republiky, opřen o svoje
národní výbory, ještě s větším
nadšením, ještě s větší
houževnatostí do budování socialistického
řádu v naší zemi. Naproti tomu ti, s
nimiž se lid v únoru tak rázně vypořádal
a skoncoval, osamoceni utekli a dali se na cestu otevřené
zrady na zájmech vlastního národa a pokračují
v zahraničí ve své předmnichovské
politice. Faleš byla jejich politickou moudrostí,
zrazování přátel jejich politickou
školou, čachrování prostředkem,
a jejich politický vývoj pak dovršila zrada
na vlastním národě za jejich osobní
prospěch.
Uplynulá léta práce národních
výborů jsou nepopiratelným důkazem,
že v našem lidu je dostatek schopných organisátorů,
kteří se práci v národních
výborech naučili a osvědčili se jako
dobří pracovníci na všech úsecích
našeho života veřejného, hospodářského
i kulturního. Naši pracovníci v národních
výborech spolupůsobili při zdokonalování
zdravotní péče, při budování
JZD a jejich upevňování, při zajišťování
investiční výstavby a na všech ostatních
úsecích naší budovatelské činnosti
tou měrou, že s hrdostí můžeme
pohlížet na výsledky této práce
lidu pro lid. Práce národních výborů
je jasným dokladem toho, že pracující
lid dovede spravovat své věci sám a že
tvrzení buržoasie, že pouze ona je s to řídit
stát a hospodářství, bylo a je lživé
a nepravdivé.
Podívejme se, kolik nám vyrostlo z místních
národních výborů vysokých funkcionářů.
Sledujme, kolik nám jich z dělnických a rolnických
rodin roste v různých politických, ekonomických
a odborných školách. Přehlížíme-li
práci národních výborů v uplynulých
letech, můžeme s dobrým svědomím
říci, že národní výbory
splnily úkoly, které od nich náš pracující
lid očekával. Naše národní výbory
sehrály významnou úlohu při zajišťování
pětiletého plánu, při provádění
výstavby a při socialisaci vesnice. Jejich působení
přispělo ke zvýšení schopnosti
naší země k obraně a tak přispěly
národní výbory k upevnění světového
míru. Bez národních výborů
nemohli bychom toto vše splnit.
Další budování socialismu a úkoly
vyplývající z usnesení vlády
z 15. září 1953 si však vynucují
na každém pracovišti a při řízení
našeho hospodářství nové formy
práce. To platí i o práci národních
výborů, kterou nejvíce ztěžovalo
to, že národní výbory dostávaly
příkazy ze všech ministerstev. Proto, aby se
odstranila tato nařizovací roztříštěnost,
byly národní výbory ústavním
zákonem podřízeny přímo vládě.
Další krok, směřující
ke zdokonalení práce národních výborů,
se týká především určitých
změn v organisaci i v zásadách práce
národních výborů. To řeší
předložené osnovy zákonů o národních
výborech. Tyto zákony přispívají
podstatnou měrou k tomu, aby práce národních
výborů byla plně a po všech stránkách
na výši požadavků, vyplývajících
ze současného významného období
budování socialismu v naší vlasti.
Předložené osnovy zákonů o národních
výborech vytvářejí všechny podmínky
k tomu, aby se mohli účastnit na práci národních
výborů v míře mnohem širší
než dosud všichni občané. To je umožněno
zejména tím, že ve volebních obvodech
bude zajištěn neustálý styk člena
národního výboru s jeho voliči, že
ve stálých komisích národních
výborů zasednou vedle členů národních
výborů i další občané
a stálé komise vytvoří kolem sebe
širokou síť aktivistů, pomáhajících
řešit odborné otázky. Kolektivní
rozhodování rady, jímž se nahrazuje
referentský systém, vytvoří podmínky
pro souvislé chápání všech otázek
a vymýcení sporů o příslušnost
a byrokratických návyků v rozhodování
národních výborů, což v minulosti
bylo také jedním z nedostatků práce
národních výborů. Důsledné
uplatnění zásad demokratického centralismu
zajistí dodržování socialistické
zákonnosti a splnění všech úkolů
vlády Národní fronty Čechů
a Slováků.
Tyto úkoly mohou národní výbory úspěšně
splnit jen tehdy, jestliže občané budou sledovat
a kontrolovat jejich práci a účinně
jim pomáhat.
Tím vším se stávají národní
výbory nejširší organisací pracujícího
lidu, který jejich prostřednictvím bude účasten
při řešení všech závažných
otázek. Takto organisované národní
výbory umožňují nejširší
demokracii a v praxi uskutečňují všechny
ideály největších myslitelů a
postav našich dějin, směřující
k tomu, aby lid v nejširším slova smyslu byl
opravdu pánem svých věcí. Tuto širokou
demokracii vybojoval si náš pracující
lid, dělníci, rolníci a pracující
inteligence tím, že znemožnil hospodářskou
nadvládu majitelů bank, továrníků
i velkostatkářů. Náš lid osvobozením
člověka od vykořisťování
a útlaku vytvořil předpoklady k co nejširšímu
rozvíjení své vlastní tvůrčí
síly.
Jak jiný je to život proti životu v předmnichovské
republice! Mluvilo se v ní často o demokracii a
humanitě způsobem, jako to činili T. G. Masaryk
a dr Edvard Beneš. Ve skutečnosti však v této
republice nebylo opravdové demokracie a neplnily se požadavky
skutečného humanismu, poněvadž to nebylo
možno tam, kde kapitalisté, bankéři
a velkostatkáři měli soustředěnu
ve svých rukou všechnu moc hospodářskou
i politickou a kde naproti tomu pracující člověk
poznal pravou tvář buržoasní demokracie
tehdy, když proti němu stál četník
s nataženým kohoutkem pušky. Tato demokracie
a tato humanita, v níž v r. 1931 kolem milionu lidí
bylo odkázáno na žebračenku a v níž
obecní tatíci za vedení t. zv. socialistických
primátorů dodávky do chudobinců a
chorobinců, ze kterých měli tučné
zisky, kryli legitimací "otce chudých"
a jinými způsoby se na úkor těchto
chudáků obohacovali, byla ve skutečnosti
zneužívána vládní výkonnou
mocí.
Rozsáhlou demokratičnost, kterou se vyznačují
naše zákony o národních výborech,
dotvrzuje i volební řád do národních
výborů. Umožňuje totiž v míře
dosud nevídané účast všeho pracujícího
lidu nejenom na volbě kandidátů do národních
výborů, ale i na samotném jejich výběru.
V buržoasní republice byl občan povoláván
k volebnímu osudí, aby vhodil do urny volební
lístek, aniž měl podíl na výběru
kandidátů. Kandidáty vybíralo v tajných
sezeních několik vyvolených.
V buržoasní republice byli kandidáti odpovědni
politickým stranám a především
jejich vedení, které, když se nalezl člověk
vhodný postavit se za zájmy lidu a za ně
bojovat, poněvadž se rozcházel s linií
těchto partajních machrů, tyto poctivé
socialisty ze strany vyštvalo nebo vylučovalo. U nás
jsou kandidáti Národní fronty odpovědni
svým voličům, před něž
předstupují s přesně vymezeným
plánem a cílem své práce a jimž
jsou povinni skládat pravidelně účty
ze své činnosti.
Zatím co v imperialistických státech je veškerá
činnost vlád vedena hlavním zájmem
zmobilisovat státní zřízení
a občanstvo pro útočné plány
vládnoucí třídy, vyvolávat
zmatek v jejich hlavách pomocí tisku, rozhlasu,
prodejných štváčů, soustřeďujeme
my všechno své úsilí na zvýšení
životní úrovně lidu a proto na důkladnější
a důslednější postup při budování
socialismu jakožto pevné základny míru.
K tomuto úsilí patří i zdokonalení
práce národních výborů.
V současné době byli jsme svědky toho,
jak buržoasie potlačuje ve všech kapitalistických
státech poslední zbytky demokratických práv.
Jasným dokladem jsou i nedávná jednání
na berlínské konferenci, kde západní
velmoci ukázaly, ze pro ně jsou t. zv. "svobodné
volby" jenom volby provedené pod bodáky okupačních
armád. Taková je situace ovšem i v celé
řadě jiných kapitalistických států,
kde v poslední době byla přijata řada
změn volebních zákonů, znásilňujících
vůli občanů. Naproti tomu u nás předložené
zákony znamenají důsledné prosazení
zásady Ústavy 9. května, že národní
výbory jsou "nositelem a vykonavatelem státní
moci v obcích, okresech a krajích a strážcem
práv a svobod lidu".
Zákony o národních výborech i volební
řád do národních výborů
jsou dalším úhelným kamenem ve výstavbě
našeho lidově demokratického státu.
Jako takové je uvítá s radostí všechen
náš pracující lid, který v nich
vidí trvalé zabezpečení všech
demokratických občanských práv, jež
občanstvu zabezpečuje v míře tak široké
lidová demokracie.
Jsme přesvědčeni, že ve volební
kampani, na svých schůzích i ve volbách
do národních výborů všechen náš
pracující lid svým hlasováním
zřetelně projeví svou důvěru
kandidátům bojového svazku dělníků,
rolníků a pracující inteligence, kandidátům
Národní fronty, která pod vedením
Komunistické strany Československa dovedla náš
lid k tolikerým úspěchům při
výstavbě socialismu v naší vlasti. Vždyť
hlas odevzdaný kandidátům Národní
fronty je hlasem všech poctivých vlastenců
za vybudování socialismu, za zajištění
svobody a nezávislosti naší země, za
mírové soutěžení všech národů
a pro věrné přátelství se Sovětským
svazem. (Potlesk.) Je to hlas za štěstí
našeho lidu a pro štěstí našich dětí.
Jménem poslanců Československé strany
socialistické prohlašuji, že pro všechny
navržené zákony budeme hlasovat a k jejich
uskutečnění ze všech svých sil
pracovat. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Nyní
dávám slovo posl. Daubnerovi.
Posl. Daubner: Vážený súdruh
prezident, vážené Národné zhromaždenie,
súdružky a súdruhovia!
Zákony o národných výboroch, ktoré
dnes prerokovávame, majú veľký a zásadný
význam pre všetok pracujúci ľud našej
ľudovodemokratickej republiky. Zákony prerokovávame
za veľkého záujmu a pozornosti nášho
občianstva. Je to pochopiteľné, veď rokujeme
o národných výboroch, ktoré si náš
ľud vytvoril v boji za zvrhnutie panstva buržoázie.
Ich slávna história v dobe neslobody a hneď
po oslobodení, ich účinná pomoc pri
obnove vydrancovanej krajiny, ich všestranná starostlivosť
o občianstvo dokazujú oprávnenosť ich
existencie.
V národných výboroch sa naplňuje veľké
víťazstvo, ktoré vydobyla naša robotnícka
trieda a všetok náš pracujúci ľud
pod vedením Komunistickej strany v dlhoročných,
tvrdých, ale slávnych bojoch proti buržoázii
a fašizmu. Naplňujú sa v nich skutkom slová
našej ústavy, že v Československej republike
si vládne ľud. Nikdy viac nebude o osude Československa
a jeho ľudu rozhodovať hŕstka kapitalistických
vydriduchov, ale jedine a navždy ľud. To nech si zapíšu
za uši všetci, ktorým vždy boli a sú
národné výbory a ľudová moc tŕňom
v oku.
Už tá skutočnosť, že Národné
zhromaždenie prerokováva zákony až po
širokej celonárodnej diskusii, na ktorej sa zúčastnili
robotníci, roľníci a príslušníci
pracujúcej inteligencie, svedčí o najširších
demokratických právach nášho ľudu.
Naša vláda predložila návrhy zákonov
najprv k vyjadreniu občianstvu. Predseda vlády súdr.
Široký vo svojom včerajšom prejave zhodnotil
do hĺbky výsledky diskusie a ukázal, ako naša
vláda bedlivo zvažovala pripomienky pracujúcich
a ako na ich základe zlepšila návrhy zákonov.
To je príklad aj pre naše budúce národné
výbory. S rovnakou starostlivosťou aj ony musia načúvať
hlasu pracujúcich, dbať na ich návrhy, pritom
nepodliehať nesprávnym názorom a poučovať
sa zo správnych pripomienok.
Masová účasť na diskuzii ukázala,
že naši pracujúci si stále viac uvedomujú,
že národné výbory sú ich vlastným
nástrojom pri výkone štátnej moci a
že ich činnosť je vecou každého občana.
Od každého závisí, ako budú národné
výbory pracovať a plniť úlohy, ktoré
im ako orgánom vlády ľudu a štátnej
správy náležia pri výstavbe nového
spoločenského poriadku.
Na schôdzach, besedách a zhromaždeniach bolo
podané viac ako 300.000 najrôznejších
pripomienok a návrhov tak k zákonom, ako aj k samotnej
činnosti národných výborov.
Pripomienky ukázali, že pracujúci pristupovali
k diskusii ako dobrí a starostliví hospodári,
ktorým leží na srdci starosť o vývoj
republiky. Ako dobrí hospodári boli aj prísni,
odhaľovali a kritizovali nedostatky a ukazovali, ako ich
odstraňovať, ako lepšie a rýchlejšie
ísť vpred. Diskusia sa stala nielen previerkou správnosti
nových zákonov, ale aj verejnou previerkou doterajšej
práce národných výborov. Bola veľkou
politickou školou nášho ľudu a ešte
viac upevnila jeho spojenie s národnými výbormi.
Už sám fakt, že stotisíce pracujúcich
si mohli verejne povedať svoje k navrhovaným zákonom,
že mohli odhaľovať a kritizovať nedostatky
našej štátnej správy, je pádnym
dôkazom o vysokej demokratičnosti nášho
štátneho zriadenia, ktoré dáva každému
poctivému a ľudu vernému občanovi možnosť
priamej účasti na vláde a správe štátu.
Ako hlúpo a nezmyselne znie šakalie vytie kapitalistických
zapredancov a zradných utečencov typu Majera, Zenkla,
Ripku, Lettricha o terore za železnou oponou a ich chvastúnstvo
o pravej demokracii na západe. My dobre poznáme
tú ich západnú demokraciu. Demokraciu, v
ktorej jednotlivci, ktorí nepracujú, majú
milióny, a milióny pracujúcich, ktorí
nemajú ani na poriadny kúsok chleba; demokraciu,
v ktorej sa hádžu potraviny do mora, zatiaľ čo
tisíce detí umierajú hladom, demokraciu,
ktorá poslala platených žoldnierov s bombami
na kórejské ženy a deti, demokraciu bodákov,
žalárov a nezamestnanosti, demokraciu, v ktorej sú
ľudia za slovo mier prepúšťaní z
práce a žalárovaní.