Posl. Pelikán: Vážený soudruhu
presidente, soudružky a soudruzi!
Na předložených návrzích zákonů
o národních výborech můžeme si
my, mladí občané, znovu ověřit
rozdíl v poměru k mládeži dnes a za
buržoasní republiky. V této souvislosti je
poučné prolistovat protokoly předmnichovského
parlamentu, když tento projednával právě
osnovu zákona o volbách do zastupitelstev. Stanovisko
buržoasie k mládeži tehdy názorně
tlumočil smutně známý reakcionář
dr Kramář. Se vzácnou upřímností
se přiznal 22. června 1927 na schůzi ústavně-právního
výboru:"Když ke mně ještě
jako ministerskému předsedovi přišel
sekční šéf Greif a oznámil mi,
že někteří lidé v parlamentě
žádají udělení volebního
práva mladým občanům již od 21
let, vykřikl jsem hned: "To nejde, to je nesmysl."
A v diskusi na námitky pokrokových poslanců,
že mladí lidé mají povinnosti a proto
mají mít i práva, Kramář rozhořčeně
volal: "To bychom pak museli dokonce už 18letým
klukům a holkám dávat i volební právo
za to, že platí daně, slouží u
vojska a kouří?"
Ano, pro tyto Kramáře s velkým i malým
"k" byla mládež dobrá, aby ji odírali,
vykořisťovali její práci, připravovali
jako kanonenfutr do války, ale její práva
a zájmy jim byly "nesmyslem!" O nestoudnosti
postoje buržoasie svědčí i to, že
když Kramář a jeho byrokraté nemohli
najít přijatelný důvod pro tuto diskriminaci
mládeže, snažili se všechny argumenty odbýt
hrubými vtipy, jako: "Řekněte mi, proboha
vás prosím, jak taková 21letá holka
tomu rozumí, snad jestli je hezká, ale volbám?"
Tito bezcitní lidé se snažili vylíčiti
mládež jako bezstarostnou, neschopnou, zahálčivou,
a zatím v této době většina těchto
21letých chlapců a děvčat měla
již za sebou 7 let kruté školy života, bídu
a pokoření učednických dob, vysilující
práci a pak ještě strašné bloudění
za hledáním zaměstnání, vyhazovy,
pendreky, žebračenky a nouzové kolonie. Buržoasie
věděla, co dává této mládeži,
a proto toto posmívání mělo zakrýt
skutečný strach z mládeže, která
prý by - jak to ostatně přiznává
v parlamentě i sám Kramář - volila
komunisty.
Proto tedy upírali mládeži volební právo,
proto si pospíšili odejmout volební právo
vojákům, proto to ustanovení o dani a bydlišti,
aby bylo znemožněno volit nezaměstnaným
a studentům, z nichž mnozí neměli peníze,
aby jeli volit do domovských obcí. Hlas mládeže
musel být v buržoasní republice udušen,
protože to byl hlas odporu proti kapitalistickému
pořádku a volání po lepším
životě.
Dnes předložené zákony o národních
výborech a volbách do národních výborů
ukazují zcela jiný poměr k mládeži.
Volební právo v naší republice má
každý občan od 18 let a každý mladý
člověk, který dosáhl 21. roku, může
být zvolen do všech orgánů. Letošních
voleb do národních výborů se zúčastní
6 generací chlapců a děvčat, jež
budou volit vůbec po prvé v životě.
Naše lidově demokratická republika se hlasu
mládeže nemusí bát. Dejme si na př.
otázku, jaký je rozdíl mezi postojem nynějšího
a dřívějšího voleného
orgánu k zájmům mládeže. Ke starým
zastupitelstvům nemohla míti mládež
nějaký přátelský vztah, protože,
pokud nemusela od nich očekávat šikanování,
rozhodně se nemohla nadíti ani pomoci.
Dnešní mladý člověk cítí
působnost národních výborů
takřka ve všech věcech, jež ho obklopují,
jež potřebuje a jež mu zpříjemňují
a obohacují život. Ať již si jde zahrát
na hřiště, pobavit a poučit se do kulturního
domu, do kina či do divadla, ať mu autobus zkrátí
vzdálenost mezi vesnicí a městem, v tom všem
je často neviditelná, ale velká práce
těch, kdo spravují jeho obec, okres či kraj
a kdo se starají o potřeby všech obyvatel.
Pravda, ještě ne všude mají hřiště,
kulturní dům, kino, leckde ještě mnoho
mládeži chybí. Příčina
však není v tom, že by dnes požadavky mládeže
byly pro orgány lidové správy "nesmyslem"
či předmětem posměchu, jak tomu bylo
u buržoasních orgánů. Je na mládeži,
aby nečekala, až jí všechno spadne odněkud
shůry, ale aby dovedla požadavky uplatnit, ovšem
také přiložit ruku k dílu k jejich uskutečnění.
Máme už hodně příkladů
takové činorodé mládežnické
iniciativy. Patří k nim na př. vesnická
organisace ČSM v Kačicích na okrese Nové
Strašecí, která vybudovala dětské
hřiště, opravila koupaliště, pomohla
přestavět hostinec na kulturní dům
a při žních odpracovala přes 2.000 brigádnických
hodin. Nebo skupina ČSM v Bojanovicích v Pražském
kraji pracuje na opravě cest, zavedla vodovod a pomohla
postavit družstevní kravín.
Nesmíme si však těmito pěknými
příklady zastírati skutečnost, že
ještě mnoho mladých lidí nemá
takový aktivní vztah k lidové správě
a že účast mládeže na práci
národních výborů ještě
zdaleka neodpovídá možnostem, které
nám republika dává. Je stále ještě
dost takových mladých lidí, kteří
všechno berou jako samozřejmost, nebo jen kritisují
a požadují, anebo prostě nevědí,
že sami by také mohli hodně dokázat
a mít vliv na správu své obce. Proto máme
hodně národních výborů, kde
mládež buď vůbec není zastoupena,
anebo sice formálně je, ale prakticky se to nijak
neprojevuje.
V čem jsou příčiny? Když mluvíme
s pracovníky národních výborů,
tak říkají, že hlavní chyba je
v mladých, kteří nemají dost zájmu
a trpělivosti pro tuto odpovědnou práci,
a v ČSM, který k této práci mládež
nevede. Když zase mluvíme s mládeží,
vidí příčiny v tom, že mladí
jsou v lidové správě často podceňováni,
že dostávají nezajímavou a podřadnou
práci a že je národní výbory
neřídí a nepomáhají jim. Obojí
je, myslím, skutečně pravda. ČSM se
kromě jednorázové kampaně po reorganisaci
národních výborů vážně
touto otázkou nezabýval, zanedbal ji ve svých
orgánech od shora dolů, a pokud mladí lidé
pracují v národních výborech, je to
většinou bez podpory skupin i orgánů
a aktivu Svazu mládeže.
Také národní výbory často nechápou
počáteční potíže hlavních
pracovníků, nedají si většinou
dost námahy s jejich zaučením, často
postupují podle zásady "hodíme tě
do vody a naučíš se plavat a jestli něco
umíš, tak se stejně neutopíš".
I když - ruku na srdce - to vše je především
veliká chyba nás mladých a naší
organisace, chtěl bych současně říci
starším pracovníkům lidové správy,
že situaci nespraví mentorováním toho
druhu, jak často slyšíme: "Copak vy mladí,
vy byste pořád jen tancovali a sportovali, ale práci
- to ne." Zde je třeba - myslím - umět
spojit přirozené sklony mládeže - a
mládež pochopitelně chce tancovat, sportovat
a se bavit, jinak to není mládež - s obecným,
vyšším zájmem, a v tom je právě
výhoda, že dnes si oba tyto zájmy neodporují,
ale naopak, na půdě lidových orgánů
mohou být krásně spojeny. Proč by
na př. obec nemohla dát mládežnické
skupině, která pomáhá brigádami
výstavbě a rozvoji hospodářství
obce, hřiště pro sport? Když se to však
mládeži odpírá, jak už to dlouho
dělá na př. národní výbor
v Rakvicích na Břeclavském okrese, není
divu, že iniciativa mládeže místo růstu
pohasíná.
A stejně jak se těžko získává
do lidové správy mládež tam, kde se
praktikují kancelářské metody práce,
kde se vysedává na nekonečných poradách
komisí a subkomisí v zakouřených,
neútulných místnostech a poslouchají
se dlouhé a často nudné referáty,
neboť mládež - a myslím ostatně,
že nejen mládež - sice se ráda dá
zapálit novou myšlenkou, ale nemá ráda
dlouhé a někdy i frázovité řeči,
které náš nový zajímavý
život rozmělňují do opakovacího
cvičení.
Pro mladé lidi, chlapce i děvčata, je přece
tolik živé a zajímavé práce v
národních výborech. Vezměme jen takové
úkoly, jako úprava obce či města,
výstavba kulturních domů a klubů,
hřišť pro děti i sport, škol, práce
v knihovnách, místním rozhlase, osvětové
besedě či v souboru lidové tvořivosti,
kulturní úkoly i organisace dobré zábavy.
Ano, my dnes máme všechny možnosti učit
se vládnout a nové zákony o národních
výborech je ještě rozšiřují.
Podtrhávám zvlášť slovo "učit
se" vládnout, což ještě neznamená
již vládnout. Na nás všech, mladých
lidech, napáchali velké škody záškodníci
se svými umně maskovanými a líbivými
teoriemi mládežnického avantgardismu, lichocením
mládeži a podkuřováním nezdravé
ctižádosti, vyvoláváním pocitu,
že už sám mladý věk je legitimací
k tomu, abychom všechno znali a nahradili staré, kteří
prý všechno dělali špatně. Myslím,
že dnes již není třeba dokazovat, jak
zhoubné je toto laciné pochlebování
pro vývoj každého mladého člověka
a jak proti tomu musíme stavět skutečnou
péči o mládež, jež ve smyslu Leninových
projevů znamená otevřít mládeži
dveře k poznání, k pečlivému
studiu a osvojení si velkého bohatství lidské
kultury, shromažďovaného generacemi po tisíciletí,
a dát jí možnost pracovat, učit se od
starších zkušených soudruhů i tomu,
co je samy často stálo dlouhé hledání
a tápání.
Znamená to, že mládež v národních
výborech má stát jako putička někde
v koutě? Rozhodně ne. Mládež může
ovšem vlít do orgánů lidové správy
novou krev a vnést do nich nový, mladistvý
tvůrčí elán, jako to žádal
od nás s. Gottwald. Mládež by měla překonávat
byrokratickou zkostnatělost smyslem pro nové a měla
by být vzorem skromnosti a pozorného, laskavého
poměru k lidem, kterého se bohužel často
na národních výborech zatím nedostává,
což mnohdy vyvolává zbytečná
roztrpčení. A hlavně - neznat nepřekonatelných
překážek a těžkostí, když
jde o vyplnění úkolů daných
stranou a vládou pro blaho všech spoluobčanů.
Podívejme se na sovětskou mládež. Mnoho
a často mluvíme o jejím příkladu,
ale přece se málo v praxi od ní učíme.
Právě v těchto dnech jsme svědky strhujícího
nástupu sovětské mládeže do oblasti
Kazachstánu, Uralu a Povolží za využití
dosud neobdělané půdy a úhorů.
Na výzvu moskevských komsomolců se v několika
dnech přihlásilo již přes 30 tisíc
chlapců a děvčat, kteří požádali
o komsomolské puťovky a odjíždějí
s nimi do určených oblastí, aby pomohli připravit
a oset již letos na jaře 1,800.000 ha nové
půdy a po sklizni připravit další miliony
hektarů k obdělání na rok 1955. (Potlesk.)
O citech těchto mladých lidí svědčí
provolání, které přijali na svém
shromáždění moskevští komsomolci
odjíždějící jako první
do této bitvy. V tomto provolání se mimo
jiné praví: "Víme, že nebude snadné
připravit novou půdu k využití. V prvních
dobách narazíme na četné obtíže.
Avšak vždyť v poušti vyrůstala města
kolem prvního stanu, vždyť první budovatelé
Komsomolska nad Amurem, Magnitogorsku a obrovských vodních
děl konali komsomolské schůze u ohně
pod širým nebem. Sovětští chlapci
a děvčata nikdy nehledají snadný život.
K tomu je vychovává naše komunistická
strana. Vidíme před sebou jasně veliký
cíl a budeme vytrvale a obětavě bojovat za
jeho uskutečnění."
Z toho si musíme i my, mládež Československa,
vzít příklad. Mladí lidé se
zde, řekl bych, nelákají na nové úkoly
lacinými sliby různých výhod, ale
naopak, otevřeně se jim staví před
oči těžkosti, které je čekají.
Pozornost mládeže je obrácena na velký,
ušlechtilý cíl, který probouzí
energii a nejlepší vlastnosti mladých vlastenců
toužících vykonat veliké činy
ve prospěch vlasti. (Předsednictví převzal
místopředseda Štětka.)
A copak u nás nevytyčila strana a vláda mládeži
také takové smělé, odvážné
úkoly? Ovšem že ano, snad ne tak obtížné,
ale také rozhodně ne snadné, přitom
však stejně potřebné k rozvoji naší
republiky. Jsou to takové vážné a vděčné
úkoly, jako osídlení pohraničí,
nástup na Ostravsko, do dolů a hutí i ke
splnění ostatních hospodářských
úkolů pro růst našeho průmyslu
i zemědělství a nástup za osvojení
vědomostí a zvýšení kvalifikace.
Tyto úkoly jsou pro svůj význam hodný
toho, aby skuteční mladí lidé si na
ně vyhrnuli rukávy s komsomolskou odvahou a servali
se o jejich splnění jak s objektivními potížemi,
tak s vlastní pohodlností, kolísáním
a přežitky. A věřím, že
stejně jako komsomolci, kteří dnes vidí
v ohromných stavbách i výsledky své
práce, také my se jednou budeme dívat na
bohaté lány v pohraničí, na nové
šachty, závody i školy, na nová města
jako na svoje dílo. Budeme se na ně dívat
s pocitem štěstí a hrdosti, že nám
bylo dopřáno stavět nový svět,
který už neflikuje bídu záplatami, ale
vytrhává ji i s kořeny a že jsme mohli
přiložit ruku k dílu, k tomuto novému,
společnému dílu ve prospěch všeho
lidu.
Mnoho mladých lidí se takto před volbami
zamyslí nad svým životem a jeho směrem.
Vždyť nebudou volit jen toho či onoho kandidáta
Národní fronty, ale budou volit i cestu k dalšímu
smělému rozmachu naší vlasti, cestu,
po které vede naši mladou generaci její moudrá
i laskavá matka, Komunistická strana Československa
a naše lidově demokratická vláda. A
není pochyby, že právě pro tuto cestu
bude naše mládež hlasovat ve volbách i
svou prací a celým svým životem. (Potlesk.)
Místopředseda Štětka: Dalším
přihlášeným řečníkem
je posl. Pokojný. Dávám mu slovo.
Posl. Pokojný: Vážené Národné
zhromaždenie!
Občianstvo republiky v posledné dni a týždne
prežíva zvýšenú aktivitu a záujem
o veci verejné a spoločné. Je to v dôsledku
opatrenia vlády, ktorým dala ľudu návrh
zákona o národných výboroch na prediskutovanie
a posúdenie. Vláda ľudu, z ktorého vzišla,
obrátila sa na ľud, aby prejavil svoju mienku o návrhoch
ústavných zákonov, ktorými vlastne
uplatňuje sa zásada ústavy z roku 1948, že
ľud je jediným zdrojom všetkej moci v štáte.
Všenárodná diskusia stála v nebývalom
záujme pracujúceho ľudu. Bola veľkou školou
pre všetkých členov národných
výborov, pre mládež a ženy, v mestách
i na vidieku, na školách i v závodoch. Bola
školou pre všetky zložky Národného
frontu. K zákonom sa diskutovalo pod zorným uhlom
výstavby socializmu a boja za mier. Je to dôkazom
politickej vyspelosti nášho ľudu. Stúpla
aktivita všetkých členov národných
výborov, ktorí skladajú účty
občianstvu zo svojej práce. Takej širokej kampane,
aby sa všetok ľud zúčastnil na tvorení
zákonov, ešte tu nebolo. Ako sme počuli v prejave
predsedu vlády, na verejných rozhovoroch zúčastnili
sa takmer 3 milióny občanov, z ktorých skoro
500 tisíc priamo diskutovalo, k návrhu zákona
podali vyše 60 tisíc pripomienok, ďalej 130 tisíc
podnetov na zlepšenie práce národných
výborov a 110 tisíc ostatných pripomienok
týkajúcich sa zlepšenia práce všetkých
rezortov štátnej správy.
Všenárodná diskusia ukázala, že
národné výbory od svojho vzniku splnili svoje
poslanie, dané im charakterom národnej revolúcie.
Prešli veľkým vývojom a teraz ide o ich
zdokonalenie. Rastú nové úlohy, čím
sa nutne mení náplň ich práce. Diskutéri
vysoko ocenili prednosti a klady práce národných
výborov, stúpla však súčasne
aj náročnosť občanov na prácu
národných výborov.
Členovia národných výborov vedľa
ocenenia svojej práce museli často vypočuť
aj oprávnené výčitky vecnej kritiky.
Tak na pr. MNV v Modré - kde sa rodí to chýrne
modranské víno - dostal od občanov zaslúženú
sprchu, že sa včas nepostaral o dostatočné
množstvo kvalitnej matérie potrebnej pre postrek viníc.
Pre omeškaný a nedostatočný postrek
viníc takmer celá úroda vína v minulom
roku vyšla nazmar. Je to príklad, ako menovite v poľnohospodárskej
oblasti veľká zodpovednosť padá na prácu
národných výborov.
Zvýšenie poľnohospodárskej výroby
je základnou podmienkou a predpokladom stáleho vzostupu
všetkých pracujúcich, ako aj roľníkov
samotných. Úlohou národných výborov
je pomáhať rozvíjať a zveľaďovať
poľnohospodársku výrobu. Cestou presvedčovania
majú ukazovať roľníkom, že nemôžu
zotrvávať pri zaostalej malovýrobe, ale že
jedinou cestou k zvýšeniu poľnohospodárskej
výroby je družstevná veľkovýroba.
Aby národné výbory vytvorili zdravé
predpoklady pre úspešný rozvoj družstiev,
musia sa starať o príkladné hospodárenie
jestvujúcich JRD a na úspechu vzorných družstiev
ukazovať malým a stredným roľníkom
výhody spoločnej družstevnej práce.
Aby národné výbory pre družstevnú
myšlienku získali čím viac roľníkov,
musia tiež upevňovať spojenie družstiev
s tými roľníkmi, ktorí ešte stoja
mimo družstiev, vytvárať medzi nimi priateľské
vzťahy a takto im uľahčovať vstup do JRD.
Národné výbory musia bedliť aj nad tým,
aby strojové a traktorové stanice pomáhali
pri poľnohospodárskych prácach nielen JRD,
ale aj individuálne ešte hospodáriacim roľníkom.
Veľa práce čaká na naše národné
výbory. Zákon, ktorý dáva národným
výborom právo a moc starať sa o blaho obyvateľstva
a o zabezpečovanie maximálneho uspokojenia jeho
potrieb, zostal by mŕtvou literou, keby živý
človek nedal živú a užitočnú
náplň k jeho vykonávaniu. Preto je správne,
že do národných výborov si vyšle
ľud tých najlepších z najlepších.
Pekne to definuje § 1 návrhu zákona o voľbách
do národných výborov, keď hovorí:
"Pracujúci ľud vysiela do národných
výborov svojich najlepších predstaviteľov,
ktorí sú hodní toho, aby sa stali jeho zástupcami,
a ktorí dávajú záruku, že budú
svoje úlohy riadne plniť."
Volebný zákon skutočne poskytuje občianstvu
tú najširšiu demokratickú možnosť
zveriť riadenie verejných a štátnych vecí
tým najlepším občanom. Náš
nový volebný zákon je tak demokratický,
že zahrňuje najširšie vrstvy obyvateľstva
a dáva im tak možnosť priamo sa zúčastniť
na riadení osudov štátu. Národné
výbory sú akoby predĺžená ruka
vlády až do obcí ku každému občanovi.
Prostredníctvom národného výboru každý
občan je vo styku so svojou vládou. Všenárodná
diskusia práve ukázala, že každý
občan môže byť zapojený do riadenia
vecí štátu a tak mať priamo účasť
na usmerňovaní jeho osudu. Pri všenárodnej
diskusii občianstvo toto svoje právo aj plne využilo,
čoho dôkazom je to nesmierne množstvo pripomienok
a zlepšovacích návrhov.
Zákon z roku 1933 o voľbách do obecných
zastupiteľstiev tiež sa zdal demokratickým, že
si ľud sám rozhoduje o svojich miestnych záležitostiach.
Avšak hneď zákon pozbavil volebného práva
všetkých, ktorí boli na pr. v konkurze, vo
vyrovnaní alebo nemali trvalého bydliska a pripadali
na ťarchu verejnej dobročinnosti. Vláda takto
vedome zbavovala množstvo občanov volebného
práva, lebo sa ešte pamätáme, ako ľahko
bolo stať sa insolventným alebo byť bez trvalého
bytu, keď nezamestnanosť pripravovala ľudí
o rozum a hnala ich prípadne aj k zločinnosti, keď
vláda nemohla dať ľudu prácu a chlieb.
Taktiež príslušníci brannej moci a ozbrojených
sborov boli zbavení volebného práva. Naproti
tomu terajšie volebné právo je vskutku všeobecné,
keďže každý svojprávny občan
od 18. roku svojho veku má volebné právo,
ak len nie je súdne zbavený čestných
občianskych práv; počet týchto prípadov
je však opravdu veľmi nepatrný.