Vývoj se nezastavil ani na poli bytové výstavby.
Do užívání bylo dáno více
než 25.000 nových bytů a 30.000 jich bylo rozestavěno.
Tyto klady roku 1952 platí v ještě větší
míře o vývoji na Slovensku. Tam průmyslová
výroba vzrostla o plných 24 %. Vyrovnávání
rozdílu v industrialisaci mezi českými kraji
a Slovenskem ještě více upevňuje bratrské
soužití obou našich národů. Všech
těchto úspěchů jsme dosáhli
nejen díky lepšímu pracovnímu úspěchu
našich pracujících, ale také díky
nezištné pomoci Sovětského svazu, v
plné míře nám poskytované.
I spolupráce s ostatními zeměmi lidové
demokracie nám v našem snažení vydatně
pomohla.
Z uvedeného rozvoje národního hospodářství
a ostatních předpokladů vyrostl jeden z našich
největších rozpočtových přebytků,
které jsme pravidelně počali dosahovat po
slavném únorovém vítězství
dělnické třídy v roce 1948. Částka
34.833,073.336 Kčs, i když jde o starou měnu,
je jistě úctyhodná. Maně si musíme
vzpomenout na období předmnichovské buržoasní
republiky. Jak buržoasie jásala, když se jí
podařilo předložit parlamentu ke schválení
rozpočet, který byl aspoň opticky rozpočtem
vyrovnaným, který však koncem hospodářského
roku skončil vždy schodkem a zvětšováním
státního dluhu. Tehdy to ani jinak nešlo: fabrikantům
a ostatním kapitalistům se daně odpisovaly
a chudákům se prodala i poslední koza z chléva
a střecha nad hlavou. Hubené výtěžky
z těchto exekucí se zčásti stěhovaly
do státní pokladny, z které se zase vydávalo,
ale ne na stavbu bytů nebo jiných zařízení
sloužících lidu, nýbrž na udržování
rozsáhlého státního potlačovacího
aparátu, sloužícího vládnoucí
buržoasii.
Jak by asi buržoasie a její přisluhovači
byli jásali, kdyby se byli bývali mohli pochlubit
třeba jen malým rozpočtovým přebytkem.
A my, soudružky a soudruzi, paní a pánové,
podrobujeme tento přebytek důkladnému zkoumání.
Rozpočtový výbor konstatoval, že státní
rozpočet na rok 1952 v podstatě finančně
zabezpečil velké a smělé úkoly
rozvoje národního hospodářství.
Přesto je potřeba z výsledků hospodaření
na rozpočet vyvodit některá poučení
a závěr. Za prvé bylo konstatováno,
že přebytek nemusí být vždy zdravým
přebytkem a přebytkem žádoucím.
Za druhé: v roce 1952 byly ponejprv přímo
na státní rozpočet napojeny národní
a komunální podniky. Tak byl státní
rozpočet jednotným státním finančním
plánem, ale nebyl důkladně vázán
a zladěn s plánem výroby. Proto se neprojevil
jako dostatečně účinný nástroj
k řízení finančního hospodaření
v národním hospodářství. Za
třetí: finanční a rozpočtová
kázeň i disciplina v roce 1952 byla nedostatečně
upevňována a byla často i narušována.
Za čtvrté: některé chyby v plánování
a vzniklé disproporce se odrazily přímo v
rozpočtovém přebytku. Nepodařilo se
nám pomocí státního rozpočtu
čelit vzniku disproporcí. Za páté:
i když jsme dosáhli značného rozpočtového
přebytku, nebyl splněn plán tvorby státních
příjmů tam a tak, jak předpokládal
státní rozpočet. Totéž platí
i o rozpočtových výdajích. Nebyly
splněny tam a tak, jak předpokládal rozpočet.
To tedy znamená, že jsme buď ne dost přesně
odhadli zdroje příjmů a potřeby výdajů,
nebo že jsme je nedovedli zabezpečit, což by
znamenalo ještě větší slabiny v
naší práci. Za šesté: z toho ze
všeho vyplývá, že jsme ještě
neměli takovou finanční rozpočtovou
a daňovou soustavu či organisaci, jakou jsme pro
plnění úkolů potřebovali. A
konečně za sedmé: že jsme při
uskutečňování státních
výdajů vždy a všude nepostupovali šetrně,
úsporně a účelně, čili
že jsme neuměli vždy a všude uplatnit zásadu
našeho presidenta s. Antonína Zápotockého:
Být dobrým hospodářem na svém
pracovišti.
Dovolte, abych tato konstatování rozpočtového
výboru aspoň z části doložil.
Že u rozpočtového přebytku roku 1952
nejde o zdravý zjev a žádoucí přebytek,
vyplývá z toho, že výdaje byly uskutečněny
jen z 86 %. I když rozpočtové výdaje
na národní hospodářství byly
uskutečněny částkou zhruba 173.573
milionů Kčs, t. j. plných 62 % z celkových
rozpočtových výdajů, jsou proti preliminované
částce 217.500 milionů Kčs nižší
o 43.927 milionů Kčs. Nikdo z nás si jistě
nebude dělat iluse o tom, že tuto částku
jsme celou "uspořili". Je pravda že jsme
měli řadu světlých zjevů, uskutečněných
z iniciativy pracujících, které znamenaly
miliardové úspory, ať již ve formě
přímého snížení vlastních
výrobních nákladů - ku příkladu
v lehkém průmyslu v akci "Polana" nebo
v hnědouhelných dolech a briketárnách
na Sokolovsku atd. - nebo úspory na obratových fondech
a pod. Je také pravda, že v této částce
jsou stamiliony jiných uskutečněných
úspor, ale přesto zůstává skutečností,
že z velké části jsou to úspory
nepravé, protože nutnost uskutečnit ten či
onen výdaj se jenom přesouvá na roky příští.
Tento fakt nám vynikne ještě více, když
se podíváme na plnění investičních
výdajů v národních a komunálních
podnicích. Plnění investičních
výdajů zde činí jen 85,70 %, a tak
zde zůstalo nepoužito víc než 6976 milionů
Kčs. V těchto dnech jsem obdržel dopis od Okresního
stavebního kombinátu v Trhových Svinech,
kde si stěžují na to, že již po tři
roky jsou jim škrtány všechny investice, a to
přesto, že překračují plán
akumulace. Tak nákladní vozy a vše ostatní
je vydáno na pospas nepohodě, tak je tomu i ve stovkách
jiných národních a komunálních
podniků, a krátkozraká politika v škrtání
investic nám napáchala velké národohospodářské
škody. Výmluva na to, že stavební výroba
nestačila na splnění úkolů,
nemůže vysvětliti vše. Je potřebí
říci, že největší část
viny je v tom, že jsme neprovedli taková hmotná,
kádrová a organisační opatření,
jakých bylo potřebí k tomu, abychom úkoly,
které nám byly uloženy a pro něž
nám zabezpečil dostatek finančních
prostředků státní rozpočet,
také skutečně plnili. Nedovedli jsme dostatečně
využívat a organisovat tvůrčí
síly a iniciativu mas, práce se dělala a
řídila víc od zeleného stolu, byrokraticky
a ne ve spojení a v čele mas. A to je ta pravá
a hlavní příčina, proč jsme
neuskutečnili celou investiční výstavbu
tak, jak byla plánována. Uvádím to
proto, že celá investiční výstavba,
a to i u národních výborů a jinde,
byla splněna jen na 84,8 % a proti preliminovaným
81.380 milionům Kčs bylo čerpáno jen
69.025 milionů Kčs, t. j. o 12.355 milionů
Kčs méně. I zde jde o miliardové nepravé
úspory, které nás nijak nemohou utěšit,
ale naopak, které nás hodně bolí a
mrzí.
Nesplněny zůstaly především části
investic u některých vodních staveb, u mostů,
ve stavebnictví vůbec, u staveb silnic a dále
u dodávek strojů a strojního zařízení.
Příčiny nesplnění: špatná
projekční připravenost, roztříštěnost
projekčních prací, rozptýlenost výstavby
na spoustu akcí, nekompletování strojního
zařízení a v neposlední řadě
i špatná organisace práce na staveništích
a malé využívání těžkých
mechanisačních strojů a zařízení.
Zrušení Fondu znárodněného hospodářství
a napojení národních a komunálních
podniků přímo na státní rozpočet
přineslo určité zlepšení v možnostech
řízení hospodaření podniků.
Ministerstvo financí se stalo nejen nástrojem fisku,
ale i národohospodářským orgánem.
Přesto byla některá slabá místa
v práci našich finančních orgánů
a zařízení.
Kontrola korunou nebyla tak účinná, aby nám
včas mohla signalisovat nedostatky v podnicích,
a to ať již šlo o zmetkovitost nebo tvoření
nadnormativních zásob. Tak se stalo, že se
často neznala ani skutečná hodnota nebo skladba
nadnormativních zásob. K jejich růstu přispělo
i jinak správné opatření - vybavení
podniků vlastními obratovými prostředky.
Poněvadž podniky nemusely platit úroky jako
při úvěru, ztratily zájem na rychlém
umisťování výrobků na trh. Z
toho plyne poučení, že je potřebné
učinit vždy příslušná opatření.
Nejúčinnější z nich, chozrasčot,
se právě zavádí.
Některé podniky, i když splnily plán
tvorby zisků, neodvedly do státní pokladny
celý zisk, nýbrž část si ponechaly
pro sebe na samofinancování. Tak byl splněn
odvod zisků jen na 69,4 %.
Ani plán odvodů úroků z kmenového
jmění nebyl stoprocentně splněn, a
to z téhož důvodu.
Rozpočtové příjmy zůstaly vcelku
za rozpočtovým předpokladem zhruba o 10 miliard
854 milionů Kčs staré měny, t. j.
byly splněny na 96,7 %. Na tom se podílejí
chyby v plánování a nesplnění
plánu výroby na některých úsecích,
především u potravinářského
průmyslu, v důsledku zaostávání
zemědělství za průmyslem. Hlavním
zdrojem státních příjmů byly
odvody všeobecné daně a odvody ze zisků
národních a komunálních podniků.
Tyto příjmy tvořily 68,6 % všech státních
příjmů. Přesto je nutno uvést,
že přes zpřesněný plán
odvodů všeobecné daně - zejména
u ministerstva vnitřního obchodu a ministerstva
potravinářského průmyslu - nebylo
dosaženo plánovaného výnosu této
daně. Také příjmy všeobecné
daně u cenových rozdílů a podle zásobníku
B a C byly nižší, takže celkové plnění
činí 91 %. Výnos daně ze mzdy činil
95,6 %, a to proto, že mzdové fondy nebyly přesně
stanoveny. Výnos zemědělské daně
byl rovněž nižší než rozpočet
předpokládal. Naproti tomu u zvláštní
daně výdělkové, která byla
zrušena od 1. I. 1952 a kde se počítalo s jejím
výnosem jen u družstevních podniků a
s inkasem nedoplatků, byl obrácený vývoj.
Ta totiž vynesla plných 283 %. Nedoplatky na této
dani se během roku 1952 snížily o 1.050,297.000
Kčs. Celkově nám nesplnilo příjmy
8 rozpočtových kapitol, a to vedle kapitol nevýrobních
i 5 kapitol výrobních: Kap. 17 - ministerstvo potravinářského
průmyslu, kap.18 - ministerstvo paliv a energetiky, kap.
19 - ministerstvo hutí a rudných dolů, kap.
21 - ministerstvo těžkého strojírenství
a kap. 24 - ministerstvo stavebního průmyslu. Naproti
tomu nám překročilo příjmy
31 rozpočtových kapitol.
U výdajů mělo 25 rozpočtových
kapitol menší výdaje v celkové částce
zhruba o 63 miliard 994 milionů Kčs. Z toho bylo
7 rozpočtových kapitol výrobních a
18 nevýrobních. Naproti tomu 13 rozpočtových
kapitol překročilo své výdaje zhruba
o 19 miliard 86 milionů Kčs, takže výdaje
byly vcelku nižší o 44.934,290.542,65 Kčs.
Z kapitol, které překročily své rozpočtové
výdaje, bylo 8 výrobních a 5 nevýrobních.
V kapitole Státní dluh pokračovalo přebírání
neemisních dluhů svazků lidové správy
podle zákona č. 144/49 Sb., a bylo převzato
zhruba za 2 miliardy 238 milionů těchto dluhů.
Přesto koncem roku 1952 byl stav státního
dluhu nižší o 6 miliard 928 milionů Kčs.
Také ani v roce 1952 jsme neuzavřeli žádnou
novou státní půjčku.
Nedílnou součástí státního
rozpočtu a tím i závěrky jsou rozpočty
národních výborů. Zde je proti roku
1951 veliký pokrok.Tehdy jsme měli kraje, kde byly
splněny příjmy až na 990 %, a to proto,
že příjmy byly špatně odhadnuty.
V r. 1952 již tomu tak není a průměr
příjmů podle krajů je 124 % u českých
krajů a asi 182 % u slovenských krajů. Vysoko
nad průměrem je z českých krajů
kraj Ostrava se 164 %, Karlovy Vary se 157 % a Liberec se 150
procenty, ze slovenských krajů kraj Prešov
se 160 %. Plánované příjmy nesplnily
tyto české kraje: České Budějovice
(jenom na 86 %) a Pardubice (na 99 %), ze slovenských krajů
pak nejníže splnily Košice (jenom na 23 %), Nitra
(na 55 %), Banská Bystrica (na 58 %), Bratislava (na 92
%) a Žilina (na 99 %). Jistě mají i na těchto
výkyvech, tak jako v r. 1951, svůj podíl
chyby v plánování a nesprávné
rozpočtové odhady.
Osobní náklady u národních výborů
všech stupňů byly v českých krajích
splněny v průměru na 96 %, překročeny
byly jen v kraji České Budějovice, a to o
1 %. Na Slovensku byly v průměru splněny
na 100 %, překročeny byly v kraji Banskobystrickém
o 4 % a v Bratislavském o 2 %.
Investiční výdaje byly u českých
krajů splněny na 85 %, na Slovensku na 88 %, v celostátním
průměru u národních výborů
na 86 %. Překročeny byly v kraji Jihlavském
o 3 %, v Brněnském o 4 % a v Bratislavském
rovněž o 4 %. Nejméně byly splněny
u národních výborů v kraji Ostravském,
na pouhých 67 procent, a v Košickém na 70 %.
V úhrnu výdajů byl průměr u
českých krajů 100 %, na Slovensku 104 procenta,
celostátně 101 %. Z českých krajů
nejvíce překročil rozpočtový
předpoklad kraj Brněnský o 5 %, Olomoucký
o 4 %, Jihlavský, Gottwaldovský, Českobudějovický
a Ústecký o 3 %, Liberecký o 2 %. Ze slovenských
krajů Nitranský o 11 %, Prešovský o
10 %, Bratislavský o 9 % a Banskobystrický o 4 %.
Slabinou v práci národních výborů
všech stupňů bylo čerpání
příjmů z vlastních zdrojů,
jako jsou místní daně a dávky. Zde
zůstaly příjmy proti rozpočtovým
předpokladům zpět v českých
krajích o 18 %, u slovenských dokonce o 41 %.
Hospodářské výsledky, dosažené
u národních výborů, jsou často
skresleny tím, že pro opožděné
fakturování byly některé práce,
provedené v roce 1952, placeny až v roce 1953. Tak
u ÚNV Praha částka 42 milionů Kčs
byla zaplacena v r. 1953, silniční služba v
Uherském Hradišti vyfakturovala téměř
všechny práce z r. 1952 ve výši 10,077.000
Kčs až v roce 1953, takže i tato částka
šla k tíži roku 1953. A takových podobných
příkladů je více.
To je ostatně zjevem, který se dotýkal celého
národního hospodářství. Převisem
z roku 1951 bylo ovlivněno hospodaření roku
1952 miliardovými částkami a převisem
z r. 1952 bude zase ovlivněno hospodaření
roku 1953.
V závěru rozboru hospodaření podle
státního rozpočtu v roce 1952 mohu říci,
že nebylo žádných hrubých závad.
Byly některé nepřesnosti v účtování
příjmů i výdajů do nesprávných
položek, na což byla vláda upozorněna
zprávou ministerstva státní kontroly, podle
níž byla zjednána náprava.
Nedostatky, které jsem uvedl, byly obtížemi
rychlého růstu národního hospodářství.
A rozvoj národního hospodářství
- naše nesporné úspěchy v r. 1952, vyjádřené
dosaženým přebytkem - byly dobrou základnou
pro hospodaření v r. 1953.
Soudružky a soudruzi, paní a pánové,
rozpočtový výbor projednal ve své
schůzi, konané dne 19. února 1954, vládní
návrh usnesení, tisk 749, jímž Národní
shromáždění uděluje dodatečný
souhlas podle § 3 rozpočtového zákona
na rok 1952 č. 3/52 Sb., schvaluje podle § 62 Ústavy
státní závěrečný účet
za rok 1952 a schvaluje změnu použití nespotřebovaného
přebytku z rozpočtového hospodaření
za rok 1951. Rozpočtový výbor doporučuje
vládní návrh usnesení, tisk 749, plenu
Národního shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
K projevu se přihlásil ministr financí soudruh
Július Ďuriš. Prosím, aby se ujal
slova.
Minister financií Ďuriš (uvítaný
potleskom): Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia, bratia
a sestry!
Štátny rozpočet je ústredným
celoštátnym finančným plánom.
Je pevne spojený s celým naším národným
hospodárstvom a s budovateľským úsilím
nášho pracujúceho ľudu. Zabezpečuje
potrebné finančné prostriedky pre plnenie
štátneho národohospodárskeho plánu,
pre ďalší rozvoj výroby a pre zvyšovanie
hmotnej a kultúrnej úrovne pracujúcich tak,
ako to bolo stanovené vo vládnom vyhlásení
z 15. septembra 1953.
Predkladaný štátny rozpočet na rok 1954
vychádza z úspechov našej prvej Gottwaldovej
päťročnice. Zračia sa v ňom hlboké
zmeny, ktorými prešlo naše národné
hospodárstvo pri budovaní socializmu.
V priemysle nielenže sme za päťročnicu viac
než zdvojnásobili výrobu, ale v duchu základnej
línie socialistickej industrializácie sme zmenili
štruktúru nášho priemyslu. Výroba
výrobných prostriedkov vzrástla proti roku
1948 podľa predbežných údajov o 119 %
a činí dnes 62 % priemyslovej výroby. Na
Slovensku výroba výrobných prostriedkov vzrástla
proti roku 1948 podľa predbežných údajov
o 146 %.
Tento veľký rozvoj výrobných síl
je spojený s rastom a upevňovaním socialistického
sektora nášho národného hospodárstva.
Socialistický sektor koncom päťročnice
činil v priemyslovej výrobe 99,6 %, v stavebníctve
99,8 %, v obchode 99,7 %, v poľnohospodárstve 45,4
%.
Táto sila socialistického priemyslu je materiálnou
základňou pre stály rast finančných
prostriedkov, potrebných pre ďalšiu výstavbu
nášho národného hospodárstva.
V priebehu päťročnice stúpali investície
v celom národnom hospodárstve takto:
v roku 1949 činili investície 10.116 miliónov.
V roku 1950 sa investície zvýšili na 140 %,
v roku 1951 na 181 %, v roku 1952 na 204 %, v roku 1953 na 196
% a pre rok 1954 sa zvyšujú na 231 %.
Dôkazom úspešného budovania nášho
pracujúceho ľudu je aj rýchly rast štátneho
rozpočtu a prostriedkov, ktoré sa mohli zo štátneho
rozpočtu venovať na ďalší rozvoj
nášho národného hospodárstva
a na zvyšovanie hmotnej a kultúrnej úrovne
pracujúcich. V roku 1949 činili rozpočtové
výdavky, prevedené na porovnateľnú základňu,
41.700 miliónov, v roku 1950 51 miliárd, v roku
1951 60.500 miliónov, v roku 1952 67.700 miliónov,
v roku 1953 73.000 miliónov a v roku 1954 sa navrhujú
vo výške 87.500 miliónov.
Všetok náš pracujúci ľud miest i
dedín - ako jediný hospodár v tomto štáte
- si so zadosťučinením uvedomuje, že náš
štátny rozpočet bol vo všetkých
rokoch päťročnice aktívny a končil
prebytkami. (Potlesk.)
Rovnako radostne hodnotíme i významnú skutočnosť,
že náš národný dôchodok za
päťročnicu vzrástol o dve tretiny a zákonite
poraste ďalej, lebo tento stály rast národného
dôchodku zodpovedá základnému ekonomickému
zákonu socializmu. O tento stály rast národného
dôchodku, o stále zvyšovanie a zdokonaľovanie
výroby sa opiera aj naša spoľahlivá a
pevná československá koruna.