Náš rozpočet v oblasti kultury, tato vysoká
a hrdá čísla, za nimiž si dobře
umíme představit výsledky svobodné
tvůrčí práce našeho pracujícího
lidu, těch statisíců prostých tvůrců,
kteří pro nás tyto hodnoty vytvořili,
a zároveň i desetitisíců pracovníků
kultury od vesnického učitele až po vědce
světového jména, kteří jimi
z pověření naší lidové
vlády budou hospodařit a s jejich pomocí
nové kulturní hodnoty budovat a tvořit -
to je velké a slavné svědectví o moci
vítězné dělnické třídy
a o jejím rozmnožitelském poslání
nejcennějších národních statků.
Naše československé dítě už
dnes od prvních školních krůčků
požívá takové starostlivé pozornosti
jako nikde, krom Sovětského svazu, na světě.
A právě oduševňující příklad
Sovětského svazu, moudrý rozbor složitých
pedagogických problémů, jak jej provádí
vyspělá sovětská věda, tolik
oceňující našeho J, A. Komenského,
ukazují našemu školství nejlepší
cestu kupředu.
Pravda, ne všechny naše školy už dnes jsou
těmi sluncem prozářenými paláci,
jaké si pro budoucí pokolení v socialistickém
Československu představujeme. Ale i z venkovských
skromných školních domků, i z těch
stísněných leckdy městských
tříd, v nichž pro nával žactva
musíme ještě vyučovat na dvě
směny, nám už dnes vycházejí
děti, které bez rozdílu dostaly stejné
právo na vysoké vzdělání a
před jejichž rozvíjejícími se
schopnostmi a talenty čekají ty největší
a nejvzácnější možnosti vývoje.
My ve vzdělání věříme,
věříme v jeho tvůrčí,
zlidšťující a člověka povyšující
moc, a proto je ze všech sil všem československým
dětem poskytujeme. My ve vzdělání,
kultuře vidíme mocného spojence, a proto
její rozmach ze všech sil podporujeme. Neuvěřitelně
tmářský a nelidský nám připadá
takový fakt, že jeden z amerických senátorů
nedávno v senátu položil otázku, zda
je to třeba, a zda je to pro společnost, rozuměj
ovšem kapitalistickou, výhodné, aby všecky
americké děti se naučily číst
a počítat a zda by nebylo lépe, kdyby část
dětí vyrůstala jako analfabeti. Na housle
prý také nemusí každý umět
hrát, tak proč by prý musel každý
umět číst? Až sem se tedy dostalo zrůdné
myšlení buržoasních ideologů: ta
společnost, která potlačuje rozvoj lidského
ducha, která z kořistnických zájmů
kupuje, loupí a ničí nepohodlné vynálezy,
která pronásleduje, tyranisuje, ba vraždí
vědce, která se jako ohně bojí největších
klasiků svého vlastního písemnictví,
jako na př. Mark Twaina, chce dnes už dokonce vzít
jistému počtu amerických dětí,
to znamená samozřejmě dětí
proletářů a chudých farmářů,
elementární možnost, aby se naučily
číst a psát. O důkaz víc, jak
cílevědomá a široce založená
je zločinná snaha imperialistů zezvířečtit
člověka, udělat z něho nevědomého,
pudy zmítaného a ustrašeného živočicha,
schopného plnit na jejich rozkaz jen dvojí funkci:
otročit a zabíjet.
Jak nemáme my, českoslovenští kulturní
pracovníci a vůbec všichni poctiví občané
republiky, jak nemáme být hrdi na to, ze naše
děti se svobodně a vrchovatou měrou dostávají
k nejčistším zdrojům lidského
vědění a poznání, že každému
našemu dítěti dáváme nejen elementární,
ale dnes už ucelené středoškolské
vzdělání. Ano, i my v našem školství
máme obtíže, a jsou to především
obtíže růstu, obtíže bouřlivého
vývoje vyvolaného v život vítězstvím
dělnické třídy a jejím láskyplným
vztahem ke vzdělání a kultuře. Je
to pozoruhodný fakt, jestliže naše nesnáze
vznikají třeba z takových příčin,
jako že na vysoké škole bánské
máme dnes jen v I. ročníku jedné z
pěti fakult tolik studentů, kolik jich před
válkou měla vysoká škola báňská
ve všech ročnících na všech fakultách.
A jiná naše taková typická obtíž:
v roce 1956 nám přijde do prvních tříd
o 80.000 až 90.000 dětí víc, než
kolik jich přišlo v r. 1949, protože tak vysoko
i při všech odpočtech dětské
úmrtnosti vzrostl náš populační
přírůstek za léta první pětiletky.
To není propaganda, která by hřměla
na buben, to je prosté konstatování našich
nových životních faktů, která
jsou tak příznačná pro současné
Československo. (Potlesk.) Postarat se důkladně
a pečlivě o všechny naše děti,
provést ze všech sil a prostředků výstavbu
a generální opravu některých našich
nevyhovujících škol, to je jeden z hlavních
úkolů, který stojí před naším
ministerstvem školství a na který mu náš
rozpočet má poskytnout prostředky. Ale vidět
a chápat, v jakých souvislostech vyvstávají
tyto úkoly, to nás vedle oprávněné
tvůrčí nespokojenosti s dosavadním
stavem musí vést i k hrdosti. Ústřední
výbor strany, vláda i příslušné
ministerstvo usilovně o všech těchto problémech
přemýšlejí, hledají nejkonkrétnější
cestu k jejich rozřešení. Také nové
z voleb vzešlé národní výbory
všech stupňů se budou školskými
otázkami intensivně zabývat. To všecko
konkretisuje zdárnou perspektivu vývoje, to zaručuje
brzké řešení na vyšším
stupni, to dává našemu školství,
jeho pracovníkům i nám všem dobré
výhledy. A k tomu je třeba připočíst
moudré usnesení Ústředního
výboru komunistické strany, které pevně
žádá neustálé zlepšování
vyučování, odstranění rušivých
vlivů zvenčí, vytváření
ovzduší úcty k učiteli a k jeho práci
jako k představiteli naší nejlidovější
inteligence - ano, takový je vpravdě humanistický
obsah naší školské problematiky.
A ve stejných souvislostech i stejným způsobem
by se dalo mluvit o otázkách naší vědy,
vědeckých institucí, vědeckého
výzkumu a bádání a jeho rozvoje. Naše
dvě akademie, Československá akademie věd
a Slovenská akademie věd, už v prvním
roce po svém novém ustavení ukázaly
v mnoha vědních oborech, jaký význam
mohou a budou mít čím dále tím
výrazněji pro socialistický rozvoj naší
vědy a tím i pro urychlení naší
cesty k socialismu. Zřízení Slovenské
akademie věd zabezpečuje tvořivou účast
mladé slovenské vědy na rozvoji československého
vědeckého bádání. A jestliže
z nejvýznamnějších pracovních
výsledků ČSAV můžeme uvést
vypracování nové metody, zpřesňující
výpočet napětí ve velkých vodních
přehradách, konstrukci nových, velmi výkonných
samočinných počítacích strojů,
geologické objevy některých důležitých
technických surovin, nové výrobní
postupy léčiv, zejména chloramfenikolu, důležitého
pro léčení tyfu, černého kašle
i jiných nemocí, jestliže naši chemikové
vypracovali postup pro přípravu umělých
hmot silikonu a naši archeologové prozkoumáním
řady slovanských sídlišť přispěli
velmi podstatně k objasnění dávné
slovanské historie, i Slovenská akademie věd
dosáhla pozoruhodných objevitelských úspěchů
v oblasti tak důležité živočišné
i rostlinné výroby, zejména v bramborářství,
v metodice doopylování trav a vojtěšky
s hlediska semenářského i v otázce
úspěšného boje proti nebezpečným
škůdcům - americkému brouku a řepnému
molu. Slovenští vědci rozřešili
i otázku výroby synthetického kofeinu a teofilinu.
Nebylo by těchto úspěchů československé
vědy, nebylo by této radostné perspektivy
jejího rozmachu, kdyby nebylo nové dějinné
situace, kterou svým vítězstvím vytvořila
dělnická třída, kdyby nebylo příkladu
a pomoci vědy sovětské. Ale právě
pro tento dvojí veliký faktor může a
má právo náš lid žádati
a čekati stále víc tak, jak síly,
možnosti a také smělost naší vědy
porostou v plodorodném ovzduší a podmínkách,
které naší vědě pracující
lid vytváří. Máme už dnes vědce
světových jmen - jmenuj i za všechny alespoň
profesora Heyrovského - a budeme míti také
socialistickou, s lidem, s naší republikou a jejími
potřebami pevně spjatou, s novými velkými
úkoly směle rostoucí československou
socialistickou vědu!
Velmi příznačné svědectví
o kulturní politice naší lidové vlády
i o celkovém rozmachu kulturního dění
v lidově demokratickém Československu vydávají
mezinárodní úspěchy, jichž naše
kultura a umění nejen v celém pokrokovém
světě, ale i v tak mnoha kapitalistických
zemích - a tam ovšem navzdory vládnoucí
panské třídě - dosahuje. A také
nesmírně stoupající mezinárodní
význam Prahy v kultuře. My leckdy ani nedoceňujeme,
jaký zvuk má naše Praha v celém kulturním
světě. Jen za poslední rok - kolik tu u nás
bylo velikých kulturních událostí
mezinárodního významu! Slavná a pamětihodná
výstava sovětského umění v
Jízdárně, strhující inscenace
Borise Godunova na Národním divadle, kterou nám
sovětský režisér Dombrovskij v celé
podmaňující velkoleposti a síle přiblížil
sovětské operně-divadelní umění,významná
a veliký ohlas vzbudivší výstava maďarského
výtvarného umění, dále pozoruhodná
a rozradostňující výstava "Marxův
rok v německé knižní produkci"
- a to jen letmo připomínám to nejdůležitější.
A není to veliký a nový příznačný
zjev, že Praha se stala dějištěm světové
premiéry hry Howarda Fasta a francouzského dramatika
Rogera Vaillanda, že právě u nás proběhly
výstavy vynikajícího francouzského
kreslíře Jeana Effela, nejlepšího evropského
karikaturisty, a nejslavnějšího italského
výtvarníka Renata Guttusa? Nepatří
mezi největší evropské hudební
události právě Pražské jaro,
které přitahuje desítky slavných umělců
z celého světa a které letos zvláště
radostně budeme prožívat ve znamení
tří velkých jubileí: Bedřicha
Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka?
Praha se stala cílem návštěv, pobytu
a vystoupení největších současných
umělců světa. Jen za krátká
poslední léta jsme v ní slyšeli mluvit
nebo předčítat svá díla stejně
Ilju Erenburga a Alexandra Fadějeva, jako Pabla Nerudu,
Martina Andersena Nexö, Kuo Mo Žo a Mao-Tuna i zesnulého
Paula Eluarda, Konstantina Fedina i Louise Aragona, Jorge Amada
i Alexandra Kornějčuka, Leona Kruczkowského
i Gyulu Illése, německé básníky
Kubu i Stefana Hermelina, Michaila Sadoveanu jako Ševketa
Musaraje, Ludmila Stojanova i Alfréda Varelu, Rafaela Albertiho
i José Bergamina, Mulk Rádž Ánanda i
Nicolase Quilliéna - a ještě mnohokrát
delší by byla jen tato oslňující
řada nejlepších básníků
a spisovatelů světa, kdybych měl vypočítávat
opravdu všecky. A v řadě jejich děl
básnických i prosaických našla už
Praha své hlavní místo. Jak dojatě
a něžně o ní na př. zpívají
verše Pabla Nerudy či Paula Eluarda!
A mluvím-li už o Praze, je třeba připomenout,
že nám vznikl celý nový kulturní
místopis Prahy. Jaká je to povznášející
a srdce jímající pražská pouť
- od Národního památníku na Vítkově,
kde blízko kdysi Žižkova hejtmanského
stanoviště odpočívá náš
učitel a otec Klement Gottwald, přes Museum V. I.
Lenina na místech posvěcených přítomností
tohoto největšího genia lidstva, přes
nově zdviženou Betlémskou kapli Mistra Jana
až k velkolepému, jedinečnému Památníku
našeho tisíciletého národního
písemnictví na Strahově, přes Jízdárnu,
už proslulou svými velikými výstavami,
až k Jiráskovu museu ve Hvězdě! Je naše
Praha opravdu zlatá, je to převelká kulturní
klenotnice! A k jejím věkovitým krásám
mnoho těchto nových klenotů zasadila v posledních
letech naše dělnická třída, naše
lidová vláda. Díky jim za toto vlastenecké
dílo! (Potlesk.)
A mám-li se dotknout alespoň letmo mezinárodních
úspěchů naší kultury, jak při
tom smlčet o faktu, že českoslovenští
umělci byli již třikrát poctěni
Zlatou medailí Světové rady míru,
že po nesmrtelném národním hrdinovi
Juliu Fučíkovi je jejím nositelem také
Václav Dobiáš a národní umělec
Vítězslav Nezval, jehož Zpěv míru
zní dnes plným hlasem v mnoha evropských
jazycích! Máme i dva nositele Stalinových
cen za umění, skladatele Jana Kapra a filmového
režiséra Vladimíra Vlčka, a máme
celou řadu umělců, jejichž díla
jsou překládána či provozována
v celém pokrokovém světě - tak jako
i naše filmy si našly desítky, ba stovky milionů
diváků v SSSR, v Číně, v celém
světovém táboře míru i v mnoha
kapitalistických státech, kde jejich umělecká
síla musela bojovat proti přímé nevraživostí
vládnoucí třídy.
Máme i veliká umělecká tělesa,
jejichž výkony dosáhly světové
úrovně - vzpomeňme jen na hrdé úspěchy
našeho Armádního uměleckého souboru
Víta Nejedlého, kterých loni dosáhl
v Číně a letos v Sovětském
svazu, jehož tisk, umělci i diváci, vychovaní
nejlepším uměním světa, dávají
našim vojákům - umělcům tak slavné
vysvědčení.
A podívejme se na kulturní místopis celé
vlasti! Byla doba, kdy se říkalo, že mimo Prahu
není kultura. A Praha - tím bylo myšleno především
Národní divadlo. Dnes tato naše vrcholná
a všem tak drahá instituce stoupá k mistrovským
výškám a výkonům, které
lze nazvat klasické. Jmenujme třebas jen v oblasti
činohry inscenaci Jiráskovy Samoty, Tylovy Tvrdohlavé
ženy a Stroupežnického Našich furiantů.
A přitom v každém našem kraji vznikla
a utěšeně se rozvíjejí významná
divadla nová, která na tradičních
už Divadelních žatvách konfrontují
výsledky své práce a vydávají
svědectví o tom, že naše kraje a krajská
města nejsou jen střediska správní,
ale také rostoucí a rozvíjející
se střediska kulturní. Více než 15.000
souborů lidové tvořivosti slouží
svou nadšenou a nezištnou kulturní prací.
Více než 20 milionů knih půjčují
naše knihovny ročně a téměř
52 milionů knih jsme v minulém roce vytiskli. Naše
osvěta má 4.400 osvětových besed,
zpravidla vybavených promítacími přístroji,
naše státní památková správa
pečuje o 139 hradů a zámků I. kategorie
a obnovila už i obnovuje velkolepou historickou krásu
celých měst či městských čtvrtí
gotických i renesančních. Jmenujme třebas
jen Telč, Krumlov či Cheb. Máme dnes 12 státních
museí, která se stala opravdovými výchovnými
středisky lidu. Máme 8 zoologických zahrad
a letos v Bratislavě bude otevřena devátá.
Máme nové parky kultury v Praze, Liberci, Pardubicích
a Ústí nad Labem a co nevidět také
v Ostravě. Náš pracující lid
se stal velkým konsumentem umění a kultury.
Některé naše knihy z poslední doby,
jako Řezáčův Nástup, Pujmanové
Život proti smrti a jiné jsou nejen vytištěny,
ale také rozebrány ve více než 100.000
výtisků. Toto číslo, u nás
už pro vynikající díla obvyklé,
připadá spisovatelům tak velkých národů
jako je anglický či francouzský prostě
jako fantastický sen.
Všecky ty ne malé a ne náhodné úspěchy
naší kultury nepřicházejí a nepřišly
samy sebou. Jsou výsledkem chápavé a cílevědomé
péče vlády a pracujícího lidu
o rozvoj naší kultury a zajištění
jeho zdárných podmínek, jsou obrazem toho,
jak naše společnost význam kultury oceňuje
a jakou roli jí přikládá. Nás
pracovníky československé kultury, ať
vědce či umělce, ovšem zdaleka nesmějí
tyto úspěchy ukolébávat v sebeuspokojení.
My víme, že jsme ještě mnoho dlužni,
že musíme vyburcovat a zmobilisovat své nejlepší
tvůrčí síly, aby se naše divadla,
která hrají tak velkou úlohu v našem
národním životě, stala vrcholnými
učilišti nové mravnosti a lidskosti, velikými
zřídly radosti a životní síly
pro náš lid, aby naše obrazy a sochy, naše
opery a písně, naše básně a romány
v horoucím souzvuku s myslemi a srdci našeho lidu
obrážely celou velikost a slávu naší
doby, celou sílu lásky a nadšení našeho
lidu i celou sílu svaté nenávisti ke všem
podlým nepřátelům, ke všem silám
temna a zmaru, které proti našemu novému světu
ve své marastické zlobě vysílá
starý, sám k zmaru odsouzený kapitalistický
svět. Uděláme všecko, aby z těch
poctivých, pracujícím lidem stvořených
materiálních hodnot, které na naši kulturu
a její rozmach vynakládá naše lidová
vláda, ani to nejmenší nebylo bezúčelně
promrháno. (Předsednictví převzal
místopředseda Štětka.)
Veliký tvůrčí a ideový kvas,
který se dnes zvedá ve stále vyšších
vlnách mezi našimi vědci a umělci, veliký
proces přerodu naší kultury, jehož nejrozhodnější
fáze právě nyní probíhají,
je předzvěstí nového, na vyšší
socialistický stupeň stoupajícího
rozvoje naší národní kultury. Ještě
hlouběji půjdeme k pramenům našich pokrokových
národních tradic, ještě úže
přimkneme své mysli i svá srdce k životodárnému
sovětskému vzoru, ještě pozorněji
budeme naslouchat moudrému hlasu Komunistické strany,
abychom svou tvorbou mohli dát rodnému československému
lidu to, co mu patří a k čemu on nás
svým hrdinským nadšením, svou krásou
a smělostí inspiruje. (Hlučný potlesk.)
Místopředseda Štětka: Dalším
přihlášeným řečníkem
je posl. Vojanec. Dávám mu slovo.
Posl. Vojanec: Vážené Národní
shromáždění!
Státní rozpočet na rok 1954, který
byl předložen Národnímu shromáždění,
přesvědčivě ukazuje, že naše
národní hospodářství se rok
od roku upevňuje a naše hospodářská
síla roste. Hovoří o tom obraz rostoucí
průmyslové výroby, výstavba nových
podniků a zvelebování našeho zemědělství.
Předložený státní rozpočet
zároveň dokazuje, že životní podmínky
našich národů se stále zlepšují,
že dbáme o rostoucí uspokojování
hmotných i kulturních potřeb našeho
obyvatelstva. Můj předřečník
s. Drda hovořil o otázkách kultury, umění,
vědy a osvěty. Já se chci zabývat
otázkami naší techniky a techniků. Naše
péče o uspokojování rostoucích
potřeb obyvatelstva se opírá o nepřetržitý
růst a zdokonalování socialistické
výroby na základě nejvyšší
techniky.
Věda a technika má proto v naší lidově
demokratické společnosti čestné místo
a odpovědné poslání. Pečujeme
o stálý rozmach vědeckého bádání
a o trvalý rozvoj pokrokové techniky. Naši
technici a vědci se spolu se všemi pracujícími
podílejí na výstavbě socialismu v
naší vlasti a my se snažíme, abychom pro
ně vytvořili příhodné pracovní
a životní podmínky.