Zatím co v kapitalistických zemích jsou rozpočty
nástrojem, jenž slouží ke zbídačování
prostého lidu, u nás je rozpočet výrazem
hluboké péče o člověka. Letošní
rozpočet zajišťuje, že i letos se budou
vynakládat velké prostředky k takovým
účelům, jež bezprostředně
slouží péči o naše pracující,
které slouží ke zvyšování
životní úrovně našeho obyvatelstva.
Ano, blaho pracujícího člověka je
konečným cílem našeho snažení.
Je to šlechetný a hluboce lidský cíl,
který si zaslouží, abychom mu zasvětili
všechny mladistvé síly našich národů,
všechno své nadšení a budovatelské
odhodlání. Tento cíl je tedy projevem skutečné
křesťanské lásky k člověku.
(Potlesk.)
Letošní státní rozpočet je také
významným dokumentem, který přesvědčivě
ukazuje velkorysé úspěchy, jichž jsme
dosáhli při přestavbě národního
hospodářství v naší vlasti. Poslanci
Čs. strany lidové budou jednomyslně hlasovat
pro schválení návrhu letošního
státního rozpočtu. Jsme přesvědčeni,
že tento rozpočet pomůže zajistit další
úspěchy při výstavbě našeho
státu.
Jsme přesvědčeni, že přispěje
k tomu, aby dále rostlo uspokojování hmotných
a kulturních potřeb našeho lidu, že přispěje
k tomu, aby se naše vlast stala šťastným
domovem každého pracujícího člověka,
aby naše věda a technika přispěly ještě
více ke zvýšení obranyschopnosti naší
vlasti, aby se naše vlast stala ještě pevnějším
článkem světového tábora míru
vedeného Sovětským svazem. (Potlesk.)
Místopředseda Štětka (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je posl. Leflerová. Dávám jí
slovo.
Posl. Leflerová: Vážení soudruzi
a soudružky, sestry a bratři!
Náš státní rozpočet, který
dnes projednáváme, plně odpovídá
zájmům pracujícího lidu, z jeho vůle
vychází a pro něho je určen. Odráží
se v něm široká demokracie našeho společenského
a státního zřízení. (Předsednictví
se ujal předseda Fierlinger.)
Již celé dějiny našich národů,
které psal sám lid, hovoří o smyslu
jeho hlubokého pojetí demokracie a svobod. Byli
to již Husité, kteří zvedali prapor
demokracie a svobody. V těžkých dobách
rakouské poroby chránil náš lid tento
prapor, který pak pozvedla dělnická třída
a zbarvila ho krví nesčetných obětí.
Prapor demokracie a svobody jsme nesklonili ani před fašistickými
zločinci v době okupace a v rukou našeho lidu
vítězně zavlál v roce 1945 a již
nikdy a nikým si jej nedáme vyrvat.
Veškerou moc v našem státě má dnes
pracující lid, který se stal hrdým
hospodářem této země, jež z jeho
vůle nastoupila novou cestu, cestu budování
socialismu.
Žádný občan naší země,
který má dobrou paměť, nezapomněl
na to, jakou t. zv. demokracii jsme měli v předmnichovské
republice, a kdo v ní rozhodoval. V tehdejším
parlamentu bylo na př. v roce 1932 20 poslanců agrární
strany v 60 správních radách různých
monopolistických akciových společností,
12 poslanců národně-demokratické strany
sedělo v 50 správních radách, 15 poslanců
národně-socialistické strany bylo ve 27 správních
radách, 27 poslanců sociálně-demokratické
strany ve 26 správních radách. Tato skutečnost
plně charakterisuje, komu parlament první republiky
ve skutečnosti sloužil a čí vůli
plnil.
Ve staré ústavě z roku 1920 se výslovně
říká, že poslanci Národního
shromáždění "nesmějí
od nikoho přijímat příkazy".
Byli tedy poslanci ze své činnosti odpovědni
jen svému vlastnímu svědomí, a jak
jsme se přesvědčili, svědomí
jim nebránilo přijímat statisícové
úplatky a na vůli a zájmy lidu se neohlížet.
Byli to jedině komunističtí poslanci, kteří
nezradili pracující lid a velkou myšlenku demokracie.
Pro nás pro všechny členy Národního
shromáždění stali se proto velkým
vzorem a my můžeme s hrdostí prohlásit,
že v našem Národním shromáždění
neprošel ani jeden zákon, který by směřoval
proti našemu lidu.
V lidově demokratickém státě je činnost
poslanců, kteří vyšli z lidu, pozorně
sledována a lidem kontrolována. Poslanec, jehož
činnost by směřovala proti vůli a
zájmům lidu, nesedí dlouho v poslanecké
lavici.
Demokratičnost a lidovost nejvyšších orgánů
státní moci ukazuje i ta skutečnost, že
hlavou našeho státu je dělník, čelný
představitel Komunistické strany Československa,
našimi národy milovaný president soudruh Antonín
Zápotocký. (Potlesk.)
Jak mohou ještě dnes buržoasní pisálkové,
kteří popsali stohy papíru o parlamentním
zřízení jako projevu demokracie a lidovlády,
hovořit o vůli národa nebo o vůli
většiny, když na př. do amerického
Kongresu nebyl od roku 1900 zvolen ani jeden dělník
a jeho představiteli jsou příslušníci
zdrcující menšiny národa, bankéři,
fabrikanti, velkoobchodníci a advokáti?
Buržoasní parlamenty jsou jen demokratickou fasádou
diktatury buržoasie, která zaručuje finančnímu
kapitálu plné a neomezené panství.
I u nás pro vládu první republiky byla direktivou
vůle Preisse, Petschka, Bati, Stoupala a jiných
kapitalistů. V jejich kabinetech se rodily zákony,
které pak vláda posílala parlamentu ke schválení.
Vždyť v čele 17 vlád, které existovaly
v předmnichovské republice, stáli bankéři
a průmyslníci jako Kramář, velkostatkáři
úzce spjatí s průmyslníky a finančním
kapitálem jako Švehla, Udržal, Malypetr, Hodža,
vysocí byrokraté jako Černý, dále
Beneš a věrný sluha císařského
domu a finančního kapitálu, sociálně
demokratický předák Tusar. Přirozeně,
jaký pán, takový krám. Podle toho
vypadalo složení celé vlády, která
měla pro pracující lid jen žebračenky
a pendreky. Tyto představovaly ve skutečnosti jejich
t. zv. demokracii.
Nedemokratičnost státního aparátu
se projevovala v celé šíři, ve všech
nižších složkách. Česká
buržoasie přejala jej celý z Rakousko-Uherska.
Aby zastřela tuto nedemokratickou vládu, byly provedeny
volby do obecních zastupitelstev, čímž
chtěla vzbudit zdání, že nejen v parlamentě,
ale i v obcích vládne si lid sám prostřednictvím
zastupitelských sborů.
Skutečnost však byla taková, že tato zastupitelstva
zčásti lidem volená, zčásti
i úředně jmenovaná, neměla
žádnou pravomoc. V roce 1927 byla uzákoněna
t. zv. organisace politické správy v zemích
a okresech, která dávala plnou moc do rukou okresních
hejtmanů a zemských presidentů, degradovala
t. zv. samosprávu na bezvýznamný přívěsek
těchto nedemokratických orgánů. Obrátila
se tehdejší vláda na lid, aby on vyslovil své
připomínky? Nikoliv. Návrhy zákonů
byly ve vší tichosti předloženy parlamentu
a tam přes protest komunistických poslanců
schváleny. Proč tehdy vláda nespolupracovala
s lidem? Prostě proto, že tyto zákony byly
výsměchem i formálně demokratickým
institucím. Byly namířeny proti lidu, dávaly
všechnu moc do rukou zemského presidenta a okresních
hejtmanů. Byl tak vytvořen takový státní
aparát, na kterém ani fašisté nemuseli
nic měnit.
Tak jednala předmnichovská vláda bez lidu
a proti lidu. A tak tomu bylo ve všech ostatních případech.
Je třeba podávat lepší důkaz,
komu slouží buržoasní demokracie? Dnes
všechen náš pracující lid je si
dobře vědom, že naše lidově demokratická
vláda Národní fronty Čechů
a Slováků, jejíž členové
vyšli z lidu, je zárukou širokého uskutečňování
demokratických zásad pod vedením jejího
předsedy soudruha Viliama Širokého.
(Potlesk.)
Pro naši lidově demokratickou vládu je direktivou
vůle lidu. Naše vláda připravuje návrhy
zákonů a činí nejrůznější
opatření jen v zájmu lidu. A jistě
nemůže být lepším dokladem o tom
nic jiného než právě skutečnost,
jíž jsme byli svědky v minulých dnech.
Byly vypracovány závažné návrhy
zákonů, týkající se činnosti
národních výborů, týkající
se života všech občanů. A naše vláda
je dala k posouzení lidu - k posouzení proto, aby
si lid sám ověřil, zda odpovídají
jeho vůli a jeho zájmům. Zde však nešlo
jen o nějakou pasivní účast. Každý
občan měl právo říci, co se
mu na zákonech líbí a co se mu nelíbí
a co je třeba zlepšit. Tak na výzvu vlády
se sešlo statisíce připomínek.
Předseda vlády soudruh Široký před
několika dny zde ve sněmovně velmi krásně
ukázal, jak vláda odpovědně projednávala
všechny tyto připomínky představující
mínění milionů, které přispěly
ke zlepšení zákonů, a vysvětlil
dále, proč některým nebylo možné
vyhovět. Ústy vlády vyslovil zde soudruh
Široký dík za tuto spolupráci.
V našich národních výborech podle těchto
zákonů projevuje se široká demokratičnost
našeho státního zřízení.
Činnost národních výborů zasahuje
do všech úseků našeho života. Je
to skutečná místní vláda lidu.
Náš státní rozpočet zajišťuje
materielně tuto místní vládu lidu
částkou 14.880 milionů Kčs.
A nejsou to jen národní výbory. Stačí
se též podívat na naše soudy. V buržoasním
státě, tedy i v první republice, byla vytvořena
mezi soudy a lidem hluboká propast. Dnes v našich
soudech vedle soudců z povolání pracuje na
30.000 soudců z lidu.
Rovněž naše bezpečnostní sbory
a armáda jsou složeny z dělníků,
rolníků a pracující inteligence.
V lidově demokratickém státě je tedy
stát spravován bezprostředně pracujícími
ve všech jeho odvětvích a vedle státních
orgánů podílejí se na veřejném
životě též masové organisace, jako
odbory, družstva, Československý svaz mládeže
a pod. Je třeba podávat lepší důkaz
lidové demokracie?
Soudružky a soudruzi, bratři a sestry! Demokracii
nelze hodnotit a posuzovat podle hezkých slov a vzletných
frází, ale podle opravdového obsahu. Kdybychom
měli první republiku hodnotit jen podle slov o humanitě,
jíž měla buržoasie plná ústa,
pak by musila být úplným rájem pro
pracující. A poznali jsme každý sám
na sobě, že skutečnost byla jiná. Chronická
statisícová nezaměstnanost, milionová
nezaměstnanost v době krise, hladové mzdy,
persekuce Komunistické strany a pokrokových občanů,
censura tisku, potlačování občanských
práv a svobod, toť živá skutečnost,
jak vypadala buržoasní demokracie v první republice.
Nemůže být opravdové demokracie a rovnosti
tam, kde existuje hluboká hospodářská
nerovnost, nemůže být svobody tam, kde hrstka
jedinců kapitalistů vlastní továrny,
doly, banky atd., kde existuje vykořisťování
člověka člověkem.
Proto nelze demokracii hodnotit podle toho, jak velká formální
práva a svobody se občanům přiznávají,
nýbrž podle toho, zda jsou ve skutečnosti občanům
poskytovány, zda jsou vytvořeny hmotné předpoklady
pro jejich zabezpečení.
Že tomu tak není v buržoasní demokracii,
ukazuje významný anglický duchovní,
canterburský děkan Hewlet Johnson, který
píše: "Britský dělník má
velmi širokou formální, ale velmi úzkou
skutečnou svobodu. Má volnost jít do kostela
podle vlastní volby. ťFormálněŤ
je i volný jít do jakéhokoliv zaměstnání,
které se mu zlíbí. Má volnost vůbec
nejít do práce. ťFormálněŤ
má i volnost říci svému mistrovi nebo
řediteli dopisem nebo ústně, co si myslí
o provádění nebo methodách vedení
v továrně, kde pracuje, nebo o tom, jak se zachází
s ním a s jeho spolupracovníky. K čemu je
mu však tato volnost? Jeho příležitost
je omezena nutností udržet se v zaměstnání.
Tato nutnost mu uzavírá ústa tam, kde má
největší zájem mluvit. Na každodenním
úkolu a na volnosti jednání v dílně
záleží dělníkovi ve skutečnosti
nezměrně více než na mnoha svobodách,
kterými se naše demokracie vychloubá. Jeho
svoboda dát výpověď a hledat si jiné
zaměstnání v době, kdy je milion nebo
více lidí nezaměstnaných, kde jich
čeká tisíce, aby ihned a za jakýchkoliv
podmínek nastoupili místo, které jim uprázdní,
je zřejmě silně omezena. Skutečná
svoboda předpokládá zajištění
příležitosti pro všechny a stát,
v němž převážná většina
obyvatelstva postrádá přiměřeně
placeného zaměstnání a dosti volného
času, aby se mohla těšit z jeho výnosu,
stát, kde mezi vlivností a hojností je polovina
lidu podvyživena a zbavena příležitosti
vzdělání, zaopatření v době
nemoci a pro stáří - takový stát
by se měl přestat vychloubat svými vlastními
svobodami, kterých už dosáhl, a začít
bojovat o svobody, které mu chybějí."
Z těchto slov pana Johnsona jasně vysvítá,
jak výraz demokracie se rozchází s jeho obsahem,
protože zde není materiálních záruk
k jejích uskutečnění.
Ústava první republiky i našim občanům
přiznávala občanská práva a
svobody, zdůrazňovala, že všichni občané
před zákonem jsou si rovni, že se zajišťuje
široká svoboda a pod. Jaká však byla skutečnost,
o tom nás poučují tisíce příkladů
strašlivé lidské bídy, bezohledné
persekuce, která se nezastavovala ani před střílením
do nevinných mužů, žen a dětí.
V r. 1933 byly zřízeny v Praze pověstné
Zenklovy pracovní kolony pro nezaměstnané,
které pro strašné sociální poměry
přezděl lid na nucené robotárny. Buržoasie
tehdy tvrdila, že do těchto pracovních kolon
není nikdo nucen. Jak to vypadalo ve skutečnosti
se svobodným rozhodováním, to ukazuje interview
Julia Fučíka s jedním z těch, který
byl nucen v této moderní robotě žít
a který říká: "Jsem číšník,
podívejte se na moje ruce. Poslední černé
šaty, bez nichž nenajdu zaměstnání,
jsou zničeny. Žádali jsme pracovní šaty
ze sociálního ústavu, ale vyvedla nás
policie. Práci jsem přijal z hladu."
Nesčetné množství podobných příkladů,
které zažil náš lid, jsou dokladem toho,
že buržoasní demokracie je demokracií
jen pro bohaté. Všech občanských práv
a svobod mohou plně využívat jen ti, kdož
vlastní výrobní prostředky, kdož
uchvacují převážnou část
bohatství národa, kteří žijí
na účet druhých. Dokladem toho jsou též
státní rozpočty kapitalistické republiky,
které v souhrnné mluvě čísel
podávají obraz, v čí prospěch
slouží buržoasní demokracie.
Soudruh posl. Štětka v plenu NS dne 2. února
1933 říká: "Rozpočet na r. 1933
je také jubilejním rozpočtem tohoto státu.
Je to jubilejní rozpočet bídy a třídního
útlaku. Stručný přehled finanční
politiky za 15 let v Československu ukazuje tato skutečnost:
na daních, dávkách a poplatcích z
kapes lidu za 15 let bylo vybráno 130 miliard korun, z
toho výnos daní nepřímých činil
104 miliardy korun. To je 80 % nepřímých
daní vydřených na lidových vrstvách."
"K jakým účelům za 15 let bylo
použito těchto finančních prostředků,
ukazuje stručný přehled státních
výdajů takto: Na t. zv. obranu vlasti, t. j. militarismus,
četníky a policajty, bylo vydáno 43 miliard
korun, to je 33 %, na správu státního dluhu
a úroky ze státního dluhu kapitalistům
domácím i zahraničním 30 miliard,
to je 23 %. Na kulturní a sociální potřeby
pro lid 18 miliard, to je 14 %, subvence bankám, průmyslu
16 miliard, to je 12 %, na příděl veřejným
korporacím, obcím atd. 10 miliard, to je 7 %, na
státní investice - ovšem kromě investic
u stát. podniků - 13 miliard, to je 9 %. Z toho
na stavbu kasáren vojenských a četnických
a na stavbu kriminálů připadá 3.100
milionů korun, t. j. 2,4 %, ale na stavbu škol za
15 let 1.200 milionů, t. j. 0,9 %."
Tato bilance skutečné bídy a třídního
útlaku, která byla stavěna před oči
buržoasie, potvrzuje, že ani jedna položka neznamená
podporu a rozšiřování občanských
práv a svobod, ale právě naopak. Znamená
posílení policejního státního
aparátu. Tato čísla znamenají posílení
bankéřů a průmyslových magnátů,
jsou namířena proti lidu, k omezení jeho
práv, která buržoasie formálně
přiznávala.