Podpredseda Valo: Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi
k vládnemu návrhu zákona o voľbách
do Národného zhromaždenia posl. dr. Burianovi.
Zpravodaj posl. dr. Burian: Vzdávám se slova.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu, a to
osobitne o každom jednotlivom vládnom návrhu
zákona.
Ad 1. Hlasovanie o vládnom návrhu ústavného
zákona o voľbách do Národného
zhromaždenia a o voľbách do Slovenskej národnej
rady.
Keďže pozmeňovacie návrhy nie sú,
dám odrazu hlasovať o celom vládnom návrhu
ústavného zákona podľa výborovej
zprávy.
Sú nejaké námietky? (Neboli.)
Námietky nie sú.
Podľa § 54 ods. 2 ústavy k platnosti ústavného
zákona treba, aby preň hlasovali prinajmenej tri
pätiny všetkých poslancov.
Zisťujem, že je prítomné 245 poslancov,
teda viac ako tri pätiny všetkých poslancov.
Národné zhromaždenie je teda spôsobilé
uznášať sa o ústavnom zákone.
Kto súhlasí s celým vládnym návrhom
ústavného zákona o voľbách do
Národného zhromaždenia a o voľbách
do Slovenskej národnej rady podľa výborovej
zprávy, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Pre návrh hlasovalo 245 poslancov, teda
viac ako tripätinová väčšina.
Tým Národné zhromaždenie prijalo
jednomyseľne návrh ústavného zákona
o voľbách do Národného zhromaždenia
a o voľbách do Slovenskej národnej rady.
Tým je vybavený prvý bod poriadku schôdze.
Pristúpime k hlasovaniu o druhom bode denného poriadku.
Ad 2. Hlasovanie o vládnom návrhu zákona
o voľbách do Národného zhromaždenia.
Keďže pozmeňovacie návrhy nie sú,
dám odrazu hlasovať o celom vládnom návrhu
zákona podľa výborovej zprávy.
Sú nejaké námietky? (Neboli.)
Námietky nie sú.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o voľbách do Národného
zhromaždenia podľa výborovej zprávy, nech
zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona o voľbách do Národného
zhromaždenia. (Potlesk.)
Tým je vybavený druhý bod poriadku schôdze.
Prerušujem schôdzu na 20 minút.
Místopředseda Polanský: Zahajuji přerušenou
84. schůzi Národního shromáždění.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu pořadu, kterým je
3. Zpráva výboru ústavně-právního
a výboru zahraničního k vládnímu
návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
republiky Československé k projevu souhlasu Smlouva
mezi Československou republikou a Lidovou republikou Bulharskou
o právní pomoci ve věcech občanských
a trestních, podepsaná v Praze dne 13. dubna 1954
(tisk 765).
Zpravodajem je posl. dr. Berák, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Berák: Slavné Národní
shromáždění!
Smlouva mezi Československou republikou a Lidovou republikou
Bulharskou o právní pomoci ve věcech občanských
a trestních je smlouvou dvou bratrských lidových
demokracií. Historické vítězství
Sovětského svazu osvobodilo národy střední
a jihovýchodní Evropy z fašistického
jha hitlerovského Německa i ze spárů
domácích kapitalistických agrárních
utlačovatelů. Národům střední
i jihovýchodní Evropy se tím otevřely
nové obzory jejich života. Jejich společné
hospodářské i politické zájmy
daly vznik novým mezinárodním lepším
a vyšším vztahům, které jsou založeny
na zásadách proletářského internacionalismu,
na zásadách rovnoprávnosti a suverenity.
Pro spolupráci těchto zemí je charakteristická
vzájemná bratrská pomoc. Proto politickým
i právním výrazem těchto nových
vztahů se stala soustava smluv o přátelství,
spolupráci a vzájemné pomoci. Ukazatelem
nové cesty je zde smlouva mezi SSSR a ČSR o přátelství,
vzájemné pomoci a poválečné
spolupráci ze dne 12. prosince 1943, kterou později
následovaly smlouvy uzavřené jednak mezi
Sovětským svazem a všemi zeměmi lidové
demokracie, jednak mezi lidově demokratickými státy
navzájem.
Po vzoru československo-sovětské smlouvy
ze dne 12. prosince 1943 byla dne 23. dubna 1948 uzavřena
smlouva česko-slovensko-bulharská o přátelství,
spolupráci a vzájemné pomoci, založená
na zásadách rovnoprávnosti a vzájemného
respektování zájmů a potřeb
obou zemí. Nyní k této smlouvě přistupuje
smlouva další, smlouva o právní pomoci,
kterou nám vláda předkládá
k projevu souhlasu před ratifikací podle §
74 Ústavy 9. května. Potřeba této
smlouvy je vyvolána tím, že právní
styky mezi Československem a Bulharskou lidovou republikou
byly až dosud upraveny dvěma smlouvami z 15. května
1926 o vzájemné právní ochraně
a právní pomoci ve věcech občanských
a obchodních na straně jedné a o vydávání
zločinců a právní pomoci ve věcech
trestních na straně druhé.
Válečný stav mezi ČSR a monarchofašistickým
Bulharskem za druhé světové války
měl také vliv na platnost těchto smluv o
právní pomoci, které válkou zanikly.
Po druhé světové válce oznámila
naše vláda podle čl. 8 mírové
smlouvy s Bulharskem bulharské vládě, že
obě předválečné smlouvy považuje
za obnovené.
Právní styk mezi Československem a Bulharskou
lidovou republikou probíhá tedy dosud podle smluv
z doby prvé republiky. Tyto smlouvy bylo nutno prozatím
zachovat, ale jenom proto, aby právní styky československo-bulharské
měly vůbec nějaký právní
podklad. Je přirozené, že obě předválečné
smlouvy, které byly sjednány za naprosto jiných
ekonomických i politických podmínek, kdy
proti sobě jako smluvní partneři stálo
měšťácko- kapitalistické předmnichovské
Československo na straně jedné a monarchofašistické
agrární Bulharsko na straně druhé,
jejichž lid byl vykořisťován domácí
i cizí buržoasií, přestaly vyhovovat,
jakmile v důsledku historického vítězství
sovětské armády ve Velké vlastenecké
válce o osvobození národů střední
a jihovýchodní Evropy z fašistického
jařma se staly z obou našich států bratrské
lidové demokracie. A proto dochází k uzavření
této smlouvy, která vyvěrá z obdobné
hospodářské základny obou našich
zemí, které pod vedením svých komunistických
stran a svých vlád Národní fronty
kráčejí nezadržitelně vpřed
k socialismu.
Zatím co dřívější smlouvy
o právní pomoci byly výrazem formalistického
nazírání buržoasních právníků
a sloužily v prvé radě buržoasii, nikoliv
pracujícímu lidu, kterému všemožně
ztěžovaly účinnou právní
ochranu, ba dokonce ji znemožňovaly, nový typ
socialistických smluv o právní pomoci umožňuje,
aby se občan jednoho státu, žijící
na území druhého státu, domohl i u
jeho soudu právní pomoci a právní
ochrany bez jakýchkoliv obtíží a ve
stejné míře, jak je to umožněno
občanu této smluvní strany. Část
smlouvy týkající se vydávání
provinilců znamená další zdůraznění
pokrokových snah, uplatňujících se
i v rámci mezistátního zajištění
stíhání nepřátel společnosti
a úzké spolupráce obou našich bratrských
národů v tomto směru.
Bulharsko i Československo náležejí
k těm šťastným zemím, ve kterých
si lid vládne sám, ve kterých má vládu
NF, která hájí jeho zájmy a ke které
má plnou důvěru, jak dokázaly nedávné
naše volby do národních výborů.
Veliké úsilí o neustálý růst
hmotné i kulturní úrovně československého
i bulharského lidu, o zajištění míru
a bezpečnosti pro naše země, snaha vydatně
přispět velikému boji za mír na celém
světě, to je úrodná půda, ze
které tato smlouva vyrostla a která ukazuje cestu
pracujícímu lidu na celém světě,
protože všude na světě chce si lid dnes
řešit a spravovat své věci sám,
bez nenáviděných kapitalistických
otrokářů. I tato smlouva ukazuje, že
vzájemné vztahy všech národů
lze postavit na novou vyšší, protože socialistickou,
protože spravedlivou základnu. A tak i tato smlouva
posiluje nejen pevný svazek zemí tábora míru,
nýbrž nad to upevní právo všech
národů na to, aby samy rozhodovaly o svém
osudu a samy budovaly svou šťastnou budoucnost.
Ústavně-právní výbor projednal
návrh této smlouvy dne 24. května 1954 a
zahraniční výbor projednal tento návrh
dne 25. května 1954. Po zprávě obou zpravodajů
usnesly se oba výbory na tom, že doporučí
plenu Národního shromáždění,
aby přijalo navrhované schvalovací usnesení:
"Národní shromáždění
republiky Československé souhlasí se Smlouvou
mezi Československou republikou a Lidovou republikou Bulharskou
o právní pomoci ve věcech občanských
a trestních, podepsanou v Praze dne 13. dubna 1954."
(Potlesk.)
Místopředseda dr. Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, přistoupíme
k hlasování.
Kdo souhlasí se schvalovacím usnesením tak,
jak je uvedeno ve zprávě výboru ústavně-právního
a výboru zahraničního, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
projevilo souhlas s předloženou Smlouvou mezi republikou
Československou a Lidovou republikou Bulharskou o právní
pomoci ve věcech občanských a trestních,
podepsanou v Praze dne 13. dubna 1954. (Potlesk.)
Tím je vyřízen třetí bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu dnešního pořadu,
kterým je
4. Zpráva výboru zahraničního k
vládnímu návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
republiky Československé k projevu souhlasu obchodní
smlouva mezi republikou Československou a Švýcarskou
konfederací, podepsaná v Bernu dne 24. listopadu
1953 (tisk 768).
Zpravodajem je posl. Štička, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Štička: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi!
Vládní návrh, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
republiky Československé k projevu souhlasu obchodní
smlouva mezi republikou Československou a Švýcarskou
konfederací, podepsaná v Bernu dne 24. listopadu
1953, je dalším potvrzením neochvějného
úsilí, s nímž naše vláda
provádí svou mírovou zahraniční
politiku. Je známo, že ve všech projevech představitelů
naší vlády i v zákonech o plánu
rozvoje národního hospodářství
republiky Československé je zdůrazňována
snaha naší lidově demokratické republiky
upevňovat a rozvíjet mírové vztahy
ve světě, kromě jiného též
obchodními styky, a to se všemi zeměmi bez
rozdílu společenského systému na základě
rovnoprávnosti a poskytování vzájemných
výhod. Toto úsilí naší vlády
je soustavné a setkává se s úspěchem.
Naše republika obchoduje dnes s 88 zeměmi, z toho
s více než 30 zeměmi na základě
různých obchodních nebo platebních
dohod ročních i víceletých. Stejnou
politiku provádějí ostatní země
lidových demokracií a především
též Sovětský svaz. Skutečnost,
že mezi desítkami států, s nimiž
obchodují země mírového tábora,
jsou z velké části též země
kapitalistické, je důkazem, že zahraniční
politika amerického imperialismu, která proti politice
mírového spolužití všech národů
staví politiku diskriminace, utrpěla také
na hospodářském poli porážku,
která se stále zvětšuje. Ukázalo
se v průběhu právě uplynulých
let, že politika diskriminace poškodila a oslabila ne
země mírového tábora, jak bylo úmyslem
amerických monopolistů, nýbrž jejich
spojence uvnitř kapitalistického tábora.
Ty nyní pod tlakem hospodářské situace,
do které se dostávají, začínají
jeden po druhém vypovídat poslušnost americkým
monopolistům a bez ohledu na jejich hrozby a nátlak
diplomatů americké vlády přistupují
k postupnému navazování obchodních
styků se zeměmi tábora míru. Je samozřejmé,
že čím déle budou Spojené státy
americké a vlády jiných kapitalistických
států, poslušné jejich příkazů,
udržovat tuto politiku diskriminace vůči zemím
mírového tábora, doplatí na to především
a jen Spojené státy a na nich závislé
země kapitalistického tábora.
Tyto rozpory uvnitř kapitalistického světa,
vycházející především
ze vzájemného ohrožování hospodářských
a tím tedy i mocenských posic jednotlivých
kapitalistických zemí, jsou dalším důkazem
rostoucí síly mírových sil. Spolu
se stále stoupající aktivitou milionových
mas mírumilovných lidí celého světa
stávají se pevnou hrází, o niž
se rozbíjejí dosud všechny pokusy představitelů
amerických monopolů, směřující
k rozpoutání nové světové války.
Přesto však naše vláda stejně jako
vlády všech zemí mírového tábora
nepřeceňuje tuto skutečnost a dbá
na to, aby obchodní smlouvy uzavírané s kapitalistickými
státy sloužily upevňování a růstu
sil lidově demokratické společnosti, a aby
proto bylo přísně dbáno zásady
rovnoprávnosti a poskytování vzájemných
výhod. Tato smlouva, která je předkládána
dnes Národnímu shromáždění
ke schválení, plně odpovídá
těmto zásadám.
Jak je patrno z textu smlouvy, bylo dosaženo několika
významných výsledků. Jde především
o to, že celá smlouva obsahuje doložku nejvyšších
výhod ve věcech celních, daňových
a dopravních, jak svědčí články
smlouvy 2 až 6 a článek 12 a ustanovení
o projednávání zboží na celní
záznam, jak je patrno z článku 10 smlouvy.
Ve smlouvě jsou obsažena ustanovení, že
nebudou požadovány konsulární faktury,
osvědčení o původu zboží,
povinné označování původu zboží.
Dále pak je ve smlouvě ustanovení o celním
osvobození i obchodních vzorků, o celním
osvobození vráceného a reexportovaného
zboží.
Na základě smlouvy uznávají obě
strany právní subjektivitu podniků pro zahraniční
obchod a volný přístup k soudům pro
všechny právnické a fysické osoby. Dále
pak smlouva omezuje možnost obstavení majetku československého
státu ve Švýcarsku a švýcarského
státu v Československu, jak je patrno z článku
13 smlouvy.
Formou závěrečného protokolu zachovávají
se dosavadní celní slevy i do budoucnosti, dokud
Švýcarsko nepřikročí k zavedení
nového celního tarifu.
Smlouva je sjednána na 5 let a zůstává
i potom nadále v platnosti, pokud ji jedna ze smluvních
stran 6 měsíců napřed nevypoví,
a vztahuje se též na Lichtenštejnsko, pokud je
v celní unii se Švýcarskem. Platnosti nabude
30 dní po výměně ratifikačních
listin a nahradí tak dosavadní zastaralou smlouvu
z r. 1927.
Na návrh švýcarské vlády schválily
švýcarské federální komory novou
československo-švýcarskou obchodní smlouvu
dne 16. a 23. března 1954. Československá
vláda schválila tuto smlouvu dne 10. dubna 1954
a předkládá ji dnes Národnímu
shromáždění k projevu souhlasu.