Byl jsem pověřen zahraničním výborem
našeho Národního shromáždění,
abych sdělil plenu Národního shromáždění,
že zahraniční výbor projednal tuto smlouvu
ve své schůzi dne 25. května 1954 a doporučuje
ji jednomyslně Národnímu shromáždění
k plnému schválení ve znění
zprávy výborové.
Místopředseda dr. Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, přistoupíme
k hlasování.
Kdo souhlasí se schvalovacím usnesením tak,
jak je uvedeno ve zprávě výboru zahraničního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
projevilo souhlas s obchodní smlouvou mezi republikou Československou
a Švýcarskou konfederací, podepsanou v Bernu
dne 24. listopadu 1953. (Potlesk.)
Tím je vyřízen čtvrtý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
pátého bodu dnešního pořadu,
kterým je
5. Zpráva výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu k vládnímu
nařízení ze dne 3. února 1954 č.
8 Sb., kterým se mění a doplňují
předpisy o projektové a rozpočtové
dokumentaci investic (tisk 762).
Zpravodajem je posl. Klícha, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Klícha: Vážené
Národní shromáždění!
Výbor pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu projednal ve své schůzi dne 21.
května 1954 vládní nařízení
ze dne 3. února 1954 č. 8 Sb., kterým se
mění a doplňují předpisy o
projektové a rozpočtové dokumentaci investic.
Když na základě vládního usnesení
ze dne 14. 10. 1952 byly z národních podniků
pro projektování vytvořeny státní
ústavy pro projektování jako rozpočtové
organisace, nebylo možno nadále zajišťovat
vypracovávání projektů hospodářskými
smlouvami a sankcemi ukládanými na podkladě
předpisů o hospodářských smlouvách.
Novou úpravu zadávání projektových
prací nebylo možno na podkladě zákona
o hospodářských smlouvách č.
99/1950 Sb. provést a nebyl k tomu podklad ani v jiných
zákonných předpisech.
Bylo proto nutno rozšířit pravomoc vládního
výboru pro výstavbu, upravenou vládním
nařízením č. 28/1952 Sb. o projektové
a rozpočtové dokumentaci investic o zmocnění
k vydávání předpisů v oboru
projektové a rozpočtové dokumentace investic,
včetně předpisů o hospodářských
smlouvách v tomto oboru. Toto bylo zajištěno
ustanovením článku I odst. 1 vládního
nařízení ze dne 3. února 1954 č.
8 Sb.
Současně pak bylo nutno sankce, ukládané
za neplnění smluvních závazků,
nahraditi jiným opatřením, jímž
by státní ústavy pro projektování
mohly být donucovány k dodržování
sjednaných podmínek a termínů.
To zajišťuje čl. I odst. 2 citovaného
vládního nařízení, podle něhož
mohou příslušné ústřední
úřady ukládat pokuty těm odpovědným
osobám státních ústavů pro
projektování, které nedodržení
sjednaných závazků a termínů
zaviňují. Provádění těchto
opatření si nevyžádá u vládního
výboru pro výstavbu vyšších finančních
nákladů ani většího počtu
pracovníků. Návrh vládního
nařízení a provádění
vyhlášky vládního výboru pro
výstavbu byl projednán a dohodnut se zástupci
všech ústředních úřadů
a projektových organisací.
Výbor pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu doporučuje proto Národnímu
shromáždění vládní nařízení
ze dne 3. února 1954 č. 8, kterým se mění
a doplňují předpisy o projektové a
rozpočtové dokumentaci investic, ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda Štětka: Ke slovu
není nikdo přihlášen, přistoupíme
proto k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na schválení
vládního nařízení ze dne 3.
února 1954 č. 8 Sb., vydaného podle §
14 odst. 1 zákona č. 2/1954 Sb. a uvedeného
ve zprávě výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu, a to ve znění,
jak toto vládní nařízení bylo
uveřejněno ve Sbírce zákonů,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedené vládní
nařízení.
Tím je vyřízen pátý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
šestého bodu dnešního pořadu, kterým
je
6. Zpráva výboru sociálně-politického
a zdravotnického k vládnímu nařízení
ze dne 3. února 1954 č. 9 Sb., kterým se
mění a doplňuje ustanovení §
7 odst. 2 zákona č. 64/1950 Sb. o sociálním
zabezpečení osob povolaných k službě
v branné moci a jejich rodinných příslušníků
(tisk 760).
Zpravodajem je posl. Josef Uher, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Josef Uher: Vážená sněmovno,
vážení soudruzi a soudružky!
Sociálně-politický a zdravotnický
výbor Národního shromáždění
projednal ve své schůzi dne 19. května t.
r. vládní nařízení ze dne 3.
února 1954 č. 9 Sb., kterým se mění
a doplňuje ustanovení § 7 odst. 2 zákona
č. 64/1950 Sb., o sociálním zabezpečení
osob povolaných k službě v branné moci
a jejich rodinných příslušníků.
Uvedený zákon upravuje v celé šíři
sociální nároky osob povolaných k
branné službě a jejich rodinných příslušníků.
§ 7 tohoto zákona stanoví, že zaměstnavatel
je povinen vyplatit zaměstnanci mzdu za prvé dva
týdny nastoupené služby. V odst. 2 tohoto paragrafu
se stanoví, že vykonává-li zaměstnanec
službu v branné moci, vyjma službu základní
a náhradní, přísluší mu
od zaměstnavatele mzda snížená o částku
podle odst. 3 § 7 tohoto zákona.
Vzhledem k novým potřebám ministerstva národní
obrany dochází však k tomu, že vojáci,
kteří ukončili jeden druh služby u branné
moci, jsou povoláváni bezprostředně,
t. j. bez přerušení k témuž nebo
jinému druhu služby. Pokud jde o zajištění
vojína po případě o sociální
zabezpečení jeho rodinných příslušníků,
nedochází tím k žádné
změně nebo újmě. Není proto
věcných důvodů, aby zaměstnanec
setrvávající ve vojenské službě
měl nárok na mzdu od zaměstnavatele ve smyslu
ustanovení tohoto zákona.
Tento nedostatek odstraňuje vládní nařízení
ze dne 3. února 1954 č. 9 Sb., jímž
se zákon doplňuje v tom směru, že vykonává-li
zaměstnanec po skončení jednoho druhu služby
bez časového přerušení tentýž
nebo jiný druh služby v branné moci, nevzniká
mu zde nárok ve smyslu § 7 uvedeného zákona,
neboť navazující služba se považuje
s hlediska nových nároků jako pokračování
předcházející služby. Pokud má
zaměstnanec rodinné příslušníky,
jejichž zaopatření na něm podstatně
závisí, jsou jim poskytovány zaopatřovací
příspěvky.
Navrhované opatření vystihuje lépe
zamýšlený a věcně odůvodněný
způsob zaopatření povolaných osob
k výkonu služby v branné moci a jejich rodinných
příslušníků. Dále zjednoduší
účetní službu u národních
výborů, odstraní neodůvodněné
zatěžování zaměstnavatelů
s projednáváním a výplatou nároků
na mzdu zaměstnancům a konečně znamená
značné finanční úspory.
Zvýšený náklad na zaopatřovací
příspěvek je v rozpočtu na rok 1953
kryt úsporou dosaženou podle vládního
nařízení č. 18/1953 Sb., jež
značně překročila očekávaný
předpoklad.
Touto úpravou je docíleno přesnější
vyjádření nároků osob povolaných
k jiné než základní nebo náhradní
službě.
Sociálně-politický a zdravotnický
výbor Národního shromáždění
doporučuje předložené vládní
nařízení Národnímu shromáždění
ke schválení.
Místopředseda Štětka: Ke slovu
není nikdo přihlášen, přistoupíme
k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na schválení
vládního nařízení ze dne 3.
února 1954 č. 9 Sb., vydaného podle §
14 odst. 1 zákona č. 2/1954 Sb. a uvedeného
ve zprávě výboru sociálně-politického
a zdravotnického, a to ve znění, jak toto
vládní nařízení bylo uveřejněno
ve Sbírce zákonů, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedené vládní
nařízení.
Tím je vyřízen šestý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
sedmého bodu pořadu schůze, kterým
je
7. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu nařízení ze dne
12. února 1954 č. 17 Sb. o platových poměrech
zaměstnanců státního aparátu
(tisk 769).
Zpravodajem je posl. dr. Němec, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Němec: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi!
Naše lidově demokratická republika zaznamenala
v plnění pětiletého plánu rozvoje
i v plnění ostatních úkolů
souvisících s výstavbou socialismu řadu
významných úspěchů. Nebývalý
rozvoj tvůrčích sil lidu i bratrská
a obětavá pomoc Sovětského svazu přispěly
k tomu, že jsme v některých průmyslových
odvětvích ekonomicky předstihli průmyslově
vyspělé kapitalistické velmoci, že denně
pečujeme o růst hmotné i kulturní
úrovně občanů a že soustavně
zvyšujeme obranyschopnost naší země. Právě
agitační kampaň k volbám do národních
výborů byla mimořádnou příležitostí
porovnat tyto úspěchy a život našeho lidu
s jeho životem v předválečném
kapitalistickém Československu, na vlastních
zkušenostech si ověřit přednost lidově
demokratického společenského systému.
Volební výsledek potvrdil naprostý souhlas
zdrcující většiny našich občanů
s dosavadní politikou Komunistické strany a vlády
Národní fronty, byl důkazem vysoké
morálně politické jednoty našeho lidu,
semknutého v pevné a nerozborné Národní
frontě, kolem organisátorky a inspirátorky
všech našich vítězství, kolem Komunistické
strany Československa.
Na dosažených úspěších se
podílí nemalou měrou i státní
aparát, významný a mohutný nástroj
lidové demokracie, s jehož pomocí se zajišťuje
plnění kulturně výchovné, hospodářsko-organisační
i potlačovatelské a branné funkce státu.
Tisíce obětavých pracovníků
státního aparátu zdola nahoru svou pilnou
a odpovědnou denní prací přispělo
k těmto velikým vítězstvím.
Úspěšný podíl státního
aparátu na našich budovatelských úspěších
není však důvodem k sebeuspokojení,
naopak nutí nás ještě intensivněji
odkrývat nedostatky a chyby, bojovat za jejich odstranění
s vědomím, že při ještě
lepší práci by bylo možné docílit
ještě větších a radostnějších
výsledků.
A nedostatků je dost i v práci státního
aparátu, v metodách řízení,
v organisaci práce, v pracovním stylu, v němž
konkrétnost, operativnost a plánovitost mají
být jedním z hlavních znaků státního
aparátu nového typu. Nové úkoly, vyplývající
ze zákona o státním plánu rozvoje
národního hospodářství republiky
Československé na rok 1954, z publikovaného
návrhu X. sjezdu KSČ na krátkodobá
opatření v oblasti zemědělství,
vůbec pak úkoly, které vyplynou z jednání
X. sjezdu strany, staví na pořad jako jednu z důležitých
otázek otázku zlepšení práce
státního aparátu, všech jeho pracovníků,
potřebu nepřetržitého růstu jejich
politické i odborné úrovně. Při
tom je třeba zdůraznit, jak důležitou
úlohu hraje otázka hmotného zainteresování
všech pracovníků státního aparátu
na růstu jejich politické a odborné úrovně
a tím i na lepších výsledcích
jejich činnosti. Proto vláda republiky opírajíc
se o zmocnění dané jí § 14 zákona
č. 2/1954 Sb. o státním plánu rozvoje
národního hospodářství republiky
Československé na rok 1954, vydala 12. února
1954 vládní nařízení o platových
poměrech zaměstnanců státního
aparátu. Vládní nařízení
bylo uveřejněno ve sbírce zákonů
pod č. 17 dne 31. března 1954 a v zákonné
lhůtě předloženo Národnímu
shromáždění ke schválení
ve smyslu odst. 3 § 14 cit. zákona.
Vládní nařízení sleduje zejména
tyto cíle:
1. Prospět státu i všem pracovníkům
státního aparátu zajištěním
spravedlivé odměny za práci podle její
jakosti, množství a společenského významu,
jak to odpovídá socialistickým zásadám
odměny za práci.
2. Přispět k rychlému a soustavnému
růstu politické i odborné kvalifikace pracovníků
státního aparátu předepsaným
požadavkem na vzdělání a praxi pro každou
jednotlivou funkci.
3. Přispět platovými opatřeními
k rychlejší výchově nové inteligence
vyšlé z řad pracujícího lidu
a upevnit tak i rozšířit docílené
úspěchy v její výchově.
4. Systemisací jednotlivých ministerstev a jejich
útvarů, přesným popisem jednotlivých
funkcí a stanovením závazného počtu
funkčních míst zajistit stabilisaci počtu
pracovníků státního aparátu
a zabránit duplicitě v pracovních výkonech
i překrývání funkcí.
5. Zvýšit požadavky na vedoucí pracovníky,
jejichž úkolem bude pravidelné hodnocení
práce podřízených zaměstnanců
a systematická péče o všestrannou výchovu
a stálý růst politické i odborné
úrovně pracovníků.
Dosud platný platový řád vydaný
v r. 1950 se stával již brzdou dalšího
zdokonalování, zlepšování a zhospodárňování
státního aparátu a proto nebylo ani účelné
jej novelisovat a celá úprava se provádí
samostatným vládním nařízením
s pravomocí zákona, jimž se mění
i některá ustanovení zákona číslo
66 z roku 1950 i jiných zákonných předpisů.
§ 4 vládního nařízení
upravuje pravomoc ústavních činitelů
i vedoucích jednotlivých rozpočtových
organisací pro ustanovování zaměstnanců
na jednotlivá funkční místa. Třeba
podotknout, že nedotčeno zůstává
ustanovení § 37 zákona číslo
66/1950 Sb. podle kterého platí pro zaměstnance
Národního shromáždění
a Slovenské národní rady citovaný
zákon s odchylkou, že tam, kde se v něm stanoví
příslušnost vlády nebo jejích
členů, je příslušné užší
předsednictvo Národního shromáždění,
případně předsednictvo Slovenské
národní rady. Jsou tedy k provádění
systemisace u Národního shromáždění
a Slovenské národní rady příslušné
tyto orgány v rámci zásad platných
pro ostatní státní zaměstnance. Vládní
nařízení se vztahuje na zaměstnance
rozpočtových organisací s výjimkou
příslušníků závodních
jednotek Požární ochrany z povolání
a Státního požárního dozoru,
členů závodní stráže a
zaměstnanců zařízení společného
stravování, s výjimkou zaměstnanců,
kteří u organisací, plnících
kulturní, sociální nebo jiné zvláštní
úkoly, konají odborné práce pedagogické,
zdravotnické, umělecké, vědecké
a pod., dále s výjimkou soudců, prokurátorů
a právních čekatelů a konečně
s výjimkou dělníků zaměstnaných
u organisací s činností převážně
hospodářské povahy. Nevztahuje se na zaměstnance
ministerstva národní obrany, v oboru ministerstva
vnitra pak se dotýká pouze zaměstnanců
civilních složek.
Materiální pobídkou k urychlenému
získání předepsaného vzdělání
je ustanovení § 7, podle něhož se určuje
zaměstnancům, kteří nesplňují
předpoklady stanovené systemisací pro zastávání
funkčního místa, na něž byli
ustanoveni, plat podle rozsahu a významu chybějících
předpokladů až o 20 % nižší,
než kolik činí funkční plat stanovený
pro příslušnou funkci.