Konference řešila problémy, které se
dotýkají každého člověka
v naší republice, problémy neustálého
zvyšování životní úrovně
lidu v souladu s dalším rozvojem našeho národního
hospodářství.
Je vskutku radostnou prací uvádět v život
usnesení, které konference přijala a které
je velmi významným závěrem nejen pětidenního
jednání komunistů, ale také závěrem
široké diskuse k návrhu směrnic druhého
pětiletého plánu, která probíhala
před konferencí v závodech, na vesnicích,
v úřadech, školách a ostatních
pracovištích.
Náš lid v diskusi řekl své připomínky
a strana jako vždy zaměřila obrovskou iniciativu
pracujících správným směrem
v jejich prospěch, což vyjadřuje usnesení
konference.
Plenární zasedání vlády dne
24. července 1956 schválilo usnesení o dalším
snížení stavu československé
lidové armády, a tak již v necelém roce
dochází u nás k druhému snížení
stavu našich ozbrojených sil, což je výrazným
svědectvím mírových snah strany a
vlády a našeho lidu.
Dále bylo schváleno zvýšení pravomoci
ministrů, jejich náměstků, ředitelů
hlavních správ a ředitelů podniků
a řada jiných opatření, jako na příklad
rozšíření pravomoci slovenských
národních orgánů, národních
výborů všech stupňů a také
zvýšení odpovědnosti. Tato opatření
jsou konkrétním výrazem a cestou plnění
usnesení celostátní konference Komunistické
strany Československa.
Nyní jde o to, abychom všichni na všech pracovištích
svou prací postupně uváděli usnesení
celostátní konference v denní život.
Stojíme před velkými národohospodářskými
úkoly v druhé pětiletce. Je možno konstatovat,
že dobrý předpoklad k úspěšnému
plnění velikých úkolů je též
podložen současnou mezinárodní situací,
jak ve svém prohlášení ukázal
soudruh předseda vlády.
Dnes nikdo na světě nepopře, že došlo
k upevnění míru ve světě, k
pronikavému zmírnění mezinárodního
napětí, k prolomení přehrad na široké
frontě, které bránily vzájemným
stykům mezi národy. V současné mezinárodní
situaci došlo k dalšímu přesunu ve prospěch
míru, demokracie a socialismu.
Mírové hnutí není dnes již představováno
jen socialistickým táborem, který zůstává
samozřejmě rozhodujícím činitelem
v tomto boji, ale dnes je tu i celá řada nesocialistických
zemí, jež tvoří mohutné mírové
pásmo, ke kterému je stále. více zemí
přitahováno a stále více lidí
neúnavně a cílevědomě bojuje
za rozšíření spolužití mezi
národy.
Konkrétním příkladem jsou četné
vzájemné návštěvy vládních,
parlamentních, kulturních, hospodářských,
vědeckých a jiných delegací mezi zeměmi
s různým společenským zřízením.
Také naše republika a její vláda přispěly
svým podílem k tomuto úspěchu, jak
o tom svědčí návštěva
četných zahraničních delegací
u nás i našich delegací v zahraničí,
jakož i výsledky, kterých bylo při těchto
přátelských jednáních dosaženo.
Soudružky a soudruzi, jedenáct let od osvobození
Československa Sovětskou armádou je vpravdě
dobou slavnou v dějinách Čechů a Slováků.
Pod vedením Komunistické strany Československa
a vlády naší republiky dosáhl pracující
lid přestavbou a výstavbou hlubokých změn
ve svém životě. Průmyslová výroba
představuje dnes dvě předválečná
Československa při zmenšeném počtu
obyvatel.
Péče o člověka, o jeho zdraví
a zvyšování životní úrovně
stala se smyslem každodenní naší práce.
Vzrostla síla dělnické třídy
a upevnil se svazek s pracujícím rolnictvem i spojenectví
s naší inteligencí. Rozvoj národního
hospodářství umožnil rychlý růst
hmotné a kulturní úrovně lidu.
Naše úspěchy jsou krásné a veliké.
Nebyli bychom však dobrými hospodáři,
kdybychom při jejich hodnocení neviděli i
nedostatky, které se v naší práci vyskytují.
Vládní prohlášení právě
sleduje cíl vyvarovat se v budoucnu těchto nedostatků,
když ukazuje v kritickém rozboru na dosavadní
chyby a nedostatky, které nepříznivě
ovlivňují ještě rychlejší
rozvoj našeho hospodářství.
Druhý pětiletý plán ukládá
zvýšit hrubou výrobu nejméně
o 50 %, a z toho výrobu výrobních prostředků
zhruba o 57 %; podstatně zvýšit produktivitu
práce a snížit vlastní náklady
nejméně o 16 %.
Jak ukazuje vládní prohlášení,
úkoly stanovené v pětiletém plánu
jsou velké, ale reálné a je třeba
je nejenom splnit, ale je možno je i překročit.
Zde stojí veliký úkol před orgány
a organisacemi Komunistické strany Československa,
před složkami Revolučního odborového
hnutí, ČSM i před ostatními složkami
Národní fronty, aby cílevědomě
a soustavně mobilisovaly pracující za plnění
plánovaných úkolů, aby jim správně
vysvětlovaly úzkou spojitost mezi plněním
úkolů a jejich životem ve spojitosti se smělou
a krásnou perspektivou našeho budování,
která je jedině zaměřena k blahu a
prospěchu našich pracujících tak, jak
ukazuje vládní prohlášení.
Dále je třeba mít na paměti, že
náš lid posuzuje úspěchy nejen podle
počtu postavených závodů a procent
plnění úkolů výroby, ale také
podle toho, jaké je zásobování pracujících
dostatečným množstvím kvalitního
a levného zboží.
O množství zboží, jeho ceně i kvalitě
je především rozhodováno na našich
pracovištích. Naši dělníci, technici
a rolníci mají rozhodující slovo v
této věci. Zde je úkolem především
organisací Komunistické strany Československa
a odborových organisací, aby ve spolupráci
s vedením závodu prováděly taková
konkrétní opatření, aby na trh bylo
dáváno dostatečné množství
kvalitního zboží odpovídajícího
potřebám a poptávce obyvatelstva. (Předsednictví
se ujal předseda Fierlinger.)
Velmi citlivou otázkou, která je součástí
růstu životní úrovně lidu, je
problém bytové výstavby. Bytová výstavba
zatím řadu let pokulhávala za plánem
a náš lid právem žádá rychlejší
výstavbu bytů i lepší jejich údržbu.
Jak uvádějí směrnice naší
druhé pětiletky, budou nyní na bytovou výstavbu
a její údržbu věnovány daleko
vyšší prostředky než v minulosti
a půjde jen o to, aby se plán bytové výstavby
splnil a aby těchto prostředků bylo co nejhospodárněji
využito.
Jsme si plně vědomi toho - a vládní
prohlášení to potvrzuje - že v socialistické
výstavbě naší vlasti zůstává
socialisace vesnice jedním z prvořadých úkolů.
Politickým základem budování socialismu
na vesnici je pevný a dobrovolný svazek dělnické
třídy s malým a středním rolníkem,
jehož základem jsou těsné hospodářské
vztahy mezi městem a venkovem, prospěšné
jak lidu měst, tak i rolnictvu.
Prakticky bude tento vztah v dalších letech potvrzen
tím, že zemědělcům se dostane
od našeho průmyslu daleko více a kvalitnějších
hospodářských strojů než kdy
v minulosti.
Velké investice, které jsou určeny pro rozvoj
našeho zemědělství, tvoří
tak na jedné straně předpoklad k neustálému
zvyšování zemědělské výroby,
k rozšiřování a zpevňování
jednotných zemědělských družstev,
a tím i k plnění hlavního smyslu a
cíle naší politiky, to je k zvyšování
blahobytu malých a středních rolníků.
Na druhé straně tvoří předpoklad
a mají za úkol zajistit zvýšenou zemědělskou
produkcí více potravin pro pracující
ve městech.
Výstavba celého zemědělského
socialistického sektoru je současně prováděna
v plném souladu se zájmy individuálně
hospodařících malých a středních
rolníků.
Byl-li minulý rok úspěšný v budování
jednotných zemědělských družstev,
bude naším úkolem pokračovat v jejich
výstavbě, odstraňovat všechny chyby
a nedostatky, které se dosud v práci jednotných
zemědělských družstev vyskytují,
a přesvědčovat soukromě hospodařící
malé a střední rolníky o velkých
výhodách družstevního hospodaření,
o dalších možnostech zvyšování
úrovně jejich života družstevní
cestou.
Důsledné provádění politiky
strany a vlády vyžaduje, abychom udělali vše
pro další upevnění svazku dělníků,
rolníků a spojenectví s naší
inteligencí, protože je hlavním základem
naší lidově demokratické republiky,
protože je hlavním sloupem leninské politiky
Komunistické strany Československa a vlády
naší republiky.
Soudružky a soudruzi, poslanci Národního shromáždění,
náš lid pozorně sleduje problémy našeho
života, který byl podroben na základě
ostrého světla XX. sjezdu Komunistické strany
Sovětského svazu kritice v těch částech,
které jsou nesprávné a brzdí vývoj
při plnění revolučních cílů,
kterých chce lid pod vedením strany a vlády
urychleně dosáhnout.
Konkrétním usnesením Komunistické
strany Československa i usnesením vlády naší
republiky se potvrzuje našemu pracujícímu lidu,
že strana a vláda pozorně naslouchají
hlasu lidu, vážně jsou projednávány
všechny vznesené připomínky a jsou vyvozovány
závěry ke zlepšení našeho hospodářství,
veřejného života a životní úrovně
lidu.
Komunistická strana Československa je si vědoma
hlavních úkolů v současné etapě
výstavby nové, socialistické společnosti
a řídí se leninským učením
o rozhodující úloze lidových mas.
Vládní prohlášení je toho výrazem,
v němž se odráží perspektiva dalšího
radostného života. Tato perspektiva se stane skutečností,
jestliže každý z nás - dělník,
rolník, příslušník pracující
inteligence čestně přispěje svým
podílem k tomuto společnému dílu.
Jistěže poslanci Národního shromáždění
a všechen pracující lid budou naši vládu
ze všech sil podporovat při plnění těchto
úkolů.
Naše vláda, které vyslovujeme plnou důvěru
v souvislosti s vládním prohlášením,
je nám zárukou, že jdeme správnou cestou
k našemu cíli, k dokončení výstavby
socialismu v naší vlasti. (Potlesk.)
Předseda: Tím je vyčerpáno
pořadí přihlášených řečníků.
Hlásí se ještě někdo o slovo?
(Nikdo se nehlásí.)
Ke slovu se již nikdo nehlásí, rozprava je
skončena.
Přistoupíme k hlasování o prohlášení
vlády a o vyslovení důvěry vládě.
Zjišťuji, že Národní shromáždění
je způsobilé se usnášet.
Kdo souhlasí s prohlášením vlády
ze dne 30. července 1956, tak jak je předseda vlády
včera přednesl, a s návrhem, aby Národní
shromáždění vyslovilo vládě
důvěru, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
vyslovilo jednomyslně souhlas s prohlášením
vlády, předneseným předsedou vlády
dne 30. července 1956, a vyslovilo podle § 83 odst.
3 ústavy jednomyslně vládě
důvěru. (Poslanci povstávají.
- Dlouhotrvající potlesk.)
Tím je vyřízen druhý bod pořadu
schůze.
Přerušuji nyní schůzi do 15 hodin.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zahajuji přerušenou 11. schůzi
Národního shromáždění.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu schváleného pořadu,
kterým je
3. Zpráva výboru ústavně-právního
o návrhu poslanců BacíIka, Hodinové-Spurné,
Valo, dr Polanského, Žiaka, Antonína Fialy,
Strechaje, Červeného, Lörincze, Prokopové,
dr Mancy a druhů na vydání ústavního
zákona o slovenských národních orgánech
(tisk 71).
Zpravodajem je posl. dr Rendek, kterému dávám
slovo.
Zpravodajca posl. dr. Rendek: Vážený
súdruh prezident, slávne Národné zhromaždenie!
Pristupujeme k prerokovávaniu návrhu ústavného
zákona o slovenských národných orgánoch.
Jeho obsahom je rozšírenie právomoci Slovenskej
národnej rady, Sboru povereníkov a jednotlivých
povereníctiev.
V čom sa právomoc slovenských národných
orgánov rozširuje?
Rozšírenie právomoci Slovenskej národnej
rady je vyjadrené tým, že tento doteraz iba
zákonodarný orgán stáva sa národným
orgánom štátnej moci na Slovensku. Dôsledok
tejto principiálnej zmeny je to, že okrem zákonodarnej
právomoci, ktorá je podľa nového návrhu
vymedzená širšie než doteraz, prechádza
na Slovenskú národnú radu i dôležité
právo, ktoré doteraz patrilo vláde: menovať
a odvolávať Sbor povereníkov a jednotlivých
jeho členov. Tým sa uskutočňuje dôsledne
ústavná a politická zodpovednosť Sboru
povereníkov i voči Slovenskej národnej rade.
Podstatne sa rozširuje aj právomoc Slovenskej národnej
rady ako národného orgánu štátnej
moci na jednom z najdôležitejších úsekov
činnosti ľudovodemokratického štátu
pri riadení hospodárstva. Slovenská národná
rada bude právne záväzným aktom schvaľovať
plán a rozpočet Slovenska v rámci jednotného
plánu a rozpočtu republiky.
Významným ustanovením, uplatňujúcim
leninské princípy našej národnostnej
politiky, je ustanovenie navrhovanej novely, podľa ktorého
Slovenská národná rada bude v duchu rovnoprávnosti
zabezpečovať priaznivé podmienky pre hospodársky
a kultúrny rozvoj maďarského a ukrajinského
ľudu.
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady má
podľa doterajšej úpravy iba charakter orgánu
riadiaceho zasadnutia a vnútorné veci Slovenskej
národnej rady. Podľa nového návrhu ústavného
zákona nadobúda predsedníctvo Slovenskej
národnej rady i významné právo orgánu
štátnej moci, a to právo menovať a odvolávať
Sbor povereníkov v čase, keď Slovenská
národná rada nezasadá
Rozšírenie právomoci Slovenskej národnej
rady prejaví sa ďalej v tom, že sa zrušujú
všetky ustanovenia, ktoré stavali Slovenskú
národnú radu pod kontrolu vlády. Ide o také
oprávnenia, ako je zvolanie Slovenskej národnej
rady na zasadnutia, odročenie jej zasadnutia, jej rozpustenie,
právo predkladať Slovenskej národnej rade návrhy
zákonov, podpis zákonov Slovenskej národnej
rady s právom absolútneho veta atď. Kontrola
zákonov Slovenskej národnej rady z hľadiska
ich ústavnosti bude podľa novo navrhovanej úpravy
prislúchať predsedníctvu Národného
zhromaždenia.
Sboru povereníkov ako národnému orgánu
moci vládnej a výkonnej na Slovensku patrí
právo riadiť zásadne všetky odvetvia a
úseky štátnej správy na Slovensku s
výnimkou vecí, vyžadujúcich si riadenie
vládou priamo na území celého štátu.
Je to najmä národná obrana, zahraničné
záležitosti, zahraničný obchod, ide
ďalej o niektoré zvlášť dôležité
hospodárske odvetvia, ako napríklad ťažké
strojárenstvo, hutníctvo, železničná
doprava atď.
Takto sa vytvára rozsiahly ucelený úsek hospodárskej
a kultúrnej výstavby riadenej Sborom povereníkov,
tvoriaci, pravda, nedeliteľnú súčasť
celého národného hospodárstva republiky.
Pri riadení tohoto úseku Sbor povereníkov
a jednotliví povereníci sú povinní
riadiť sa okrem zákonov Národného zhromaždenia
a Slovenskej národnej rady aj zásadnými smernicami
vlády. Jednotliví povereníci sú taktiež
povinní riadiť sa zásadnými smernicami
ministrov.
Okrem smerníc v zásadných otázkach
nebudú teda ministri vydávať povereníkom
iné pokyny, čo iste prispeje k odstráneniu
nadmernej centralizácie, ktorá vo vzťahu povereníkov
k ministrom bola. Okrem toho predložený návrh
predpokladá u všetkých povereníctiev
i vymedzenie širokého okruhu otázok, v ktorých
budú Sbor povereníkov a povereníci rozhodovať
s konečnou platnosťou. Jednotnosť vládnej
a výkonnej moci v tomto okruhu otázok bude zabezpečovaná
tým, že vláda určí iba základné
úlohy a základné ukazovatele plánu.
Na rozdiel od doterajšieho ústavného stavu
návrh ústavného zákona počíta
so zrušením práva ministra pozastaviť
výkon opatrenia povereníka, urobeného v rozpore
so zákonom alebo uznesením vlády respektíve
nariadením ministra, ako aj práva ministra robiť
niektoré opatrenia na povereníckom úseku
priamo. Naproti tomu bude vláda oprávnená
zrušiť uznesenie Sboru povereníkov alebo opatrenie
povereníka, ak je v rozpore so zákonom alebo zásadnými
smernicami vlády.