Zpravodaj posl. Šafařík: Soudružky
a soudruzi, sestry a bratři poslanci!
Vláda republiky předložila plenu Národního
shromáždění návrh zákona
o státní ochraně přírody. Užší
předsednictvo tento vládní návrh přikázalo
k projednání ústavně-právnímu
a kulturnímu výboru.
Zákon o státní ochraně přírody
má zvláštní důležitost.
I když důvody, které vedly naši vládu
k jeho vzniku, nejsou v tom, že by se v letech po osvobození
vlasti vítěznou Sovětskou armádou
nic pro ochranu přírody neudělalo, dochází
však nyní k tomu, že navrhovaný zákon
odkrývá přírodu jako souhrnný
celek. Tak ji také musíme vždy vidět
a ne pouze z úzkého odborného nebo osobního
zájmu.
Tato zvláštní důležitost navrhovaného
zákona vyniká i z té skutečnosti,
že již před 42 lety, v roce 1914, pátý
sjezd českých přírodozpytců,
lékařů a inženýrů volal
po vydání zákona o ochraně přírody.
Ale jako tenkrát vláda absolutistického Rakousko-Uherska
na toto volání vůbec neodpověděla,
tak se ani později československá buržoasní
vláda první republiky k ochraně přírody
lépe nezachovala. Až teprve naše lidově
demokratická vláda čestně a radostně
plní v roce 1950 daný slib a navrhovaným
zákonem o ochraně přírody vyplňuje
citelnou mezeru našeho socialistického zákonodárství.
V kapitalistické minulosti byl vliv člověka
na přírodu velmi neblahý a zhoubný.
Je to na příklad patrno z mnoha příkladů
z některých oblastí nejkapitalističtější
země - ze Spojených států Severoamerických
- kde po zničení lesních porostů prašné
bouře rok od roku ničí úrodnou půdu
i drobná hospodářství amerických
farmářů.
S podobnými zjevy bylo možno se setkat i na území
carského Ruska a konec konců i naše jižní
Morava a Středohoří by se byly při
kapitalistickém způsobu hospodaření
dříve nebo později přeměnily
v holé kopce a prašnou poušť.
Tyto neblahé zásahy v kapitalistické honbě
za ziskem vedly na příklad na Hustopečsku
a Bzenecku i na Lounsku a Žatecku a v jiných oblastech
skoro ke katastrofálnímu vytváření
dlouhých a hlubokých strží a vymletých
brázd a způsobily trvalý pokles půdní
i vzdušní vlhkosti a tím i odnášení
půdy silnými větry.
Na Lounsku a Žatecku z kdysi bohatých lesů
zbyly nám jen lesíky a háje, z nichž
mnohé byly za hitlerovské okupace vůbec odlesněny
a je tam dnes rozhlodané území, v jehož
mocných vrstvách sprašových hlin jsou
rokle několik metrů hluboké.
Je třeba vidět, že naše země má
zvláštní postavení tím, že
leží na evropském rozvodí řek,
že tedy nedostává vodu odnikud než jenom
z vodních srážek.
U nás v Havlíčkově Brodě máme
jednu z nejstarších meteorologických stanic,
která zde pracuje od starých tereziánských
časů. Skutečnost ukazuje, že vytrvale
rok od roku ubývá srážek, poněvadž
mizí i lesy a stromoví.
Havlíčkův Brod sice napravuje toto dřívější
kapitalistické plundrování lesů a
vysázel letos 57.465 sazenic na 17 hektarech nového
lesa, ale to nestačí. Ubývání
vodních srážek nám ukazuje, že
musíme s vodou dobře hospodařit.
Nehospodaříme s ní dobře, jestliže
toky našich potoků a říček nesprávně
regulujeme, napřimujeme a prohlubujeme. Právě
tak, jak dnes vidíme, bylo chybné, že byly
rušeny rybníky, tůně, mrtvá říční
ramena a pod.
Jen Labe nám odnáší ročně
miliony tun půdy a s ní ztrácíme na
15.000 vagonů dusíku, 27.000 vagonů vápna,
5.000 vagonů drasla a 350-400 vagonů kyseliny fosforečné,
vše v souhrnné ceně téměř
250 milionů Kčs ročně.
Další skutečností je, že se nám
v krajích od roku 1928 zdvojnásobila neplodná
půda a že se rok od roku zvyšují ztráty
surovin znečišťováním vod našich
řek průmyslovými závody.
V mém volebním obvodě Havlíčkův
Brod - Žďár nad Sázavou tím, že
se ze Sázavy vypouštěním odpadových
vod ze škrobárenských závodů
stává kanalisační stoka a ne řeka,
občané i návštěvníci města
Havlíčkova Brodu se někdy nemohou nejen koupat,
ale ani pořádně umýt, protože
místo čisté vody řeka i vodovod produkují
bahno.
Po této stránce se sice rovněž zjednává
náprava a v povodí řeky Sázavy se
připravují velké investice, ovšem bude
trvat ještě několik let, než vody našich
řek budou čisté. Musíme vidět
dále i to, že odpadové vody průmyslových
závodů nám odplavují ročně
v souhrnu za jednu miliardu Kčs surovin. Jen v období
cukrovarské kampaně nám odpadovými
vodami mizí za 15 milionů Kčs cukru a ze
škrobáren více než 25.000 hektolitrů
lihu a 20.000 kg výpalků. Zde se nejčastěji
střetávají zájmy průmyslové
výstavby se zájmy ochrany přírody.
Příklad nám ukázala sama naše
vláda. Při schvalování velkých
investičních úkolů vodního
díla Orlík uložila investorovi, aby se toto
grandiosní vodní dílo přimklo ke krajinnému
rázu a aby zásah do krás přírody
byl co nejmenší.
Jestliže srovnáme roční ztráty
surovin, odplavované odpadními vodami průmyslových
závodů, s nákladem na čistící
zařízení, které činí
nejvýše 2% celkového nákladu na stavbu
průmyslového objektu, je nepochopitelné,
proč se čistící zařízení
jen málokde u novostaveb projektují a proč
průmyslové závody je samy neplánují
a nebudují.
Nakonec znečišťování řek
není závadné jen s hlediska zdravotního,
ale i s hlediska průmyslových závodů
samých, neboť ty závody, které leží
v povodí našich řek níže, přece
nemohou pro svou výrobu používat znečištěné
vody výše položených závodů.
Jak si váží sovětský lid ochrany
přírody, o tom svědčí slova
Vladimíra Iljiče Lenina, který při
zřizování Astrachaňské reservace
16. ledna 1919 ocenil ochranu přírody těmito
slovy:
"Ochrana přírody je důležitá
pro celou republiku. Přikládám jí
neodkladný význam. Budiž prohlášena
za státní nezbytnost a oceněna měřítkem
záležitostí celostátních."
V Sovětském svazu skutečně dokázali
vrátit státnímu a národnímu
životu i tisícileté stepi a pouště.
Náš zákon o státní ochraně
přírody je významný také tím,
že se má stát ve střední Evropě
osou, kolem které se bude toto zákonodárství
sjednocovat. Nejprve to budou spřátelené
země tábora míru a socialismu, později
se budou moci připojit i další evropské
státy.
Naše republika budováním zavlažovacích
kanálů a vysazováním větrolamů
i lesních ploch nejen na jižní Moravě,
ale i v jiných oblastech vlasti, a obnovováním
starých a zřizováním nových
rybníků, tůní a říčních
ramen úspěšně napravuje nedozírné
škody vzniklé neblahým kapitalistickým
hospodářstvím v předmnichovské
republice.
Směrnice k druhému pětiletému hospodářskému
plánu a historická usnesení červnové
konference Komunistické strany Československa nám
ukazují cestu, jak rozumně a hospodárně
využívat přírodního bohatství
a přírodních sil.
Vedle skvěle vybudovaného Tatranského národního
parku, o němž sovětský akademik V. N.
Sukačev 17. července 1955 napsal, že patří
k nejvýznamnějším parkům světa,
připravuje se zřízení dalšího
národního parku v Krkonoších a v Jizerských
horách.
Proč chce naše vláda tento národní
park zřídit? Proto, že Krkonoše svou polohou
a směrem svého hřebene jsou pro českou
kotlinu, zejména její severní polohu, velmi
důležitou vodohospodářskou oblastí.
Pramení zde Jizera, Labe, Úpa a Metuje i se svými
přítoky.
Přesto v posledních desetiletích lze pozorovat,
že v těchto řekách rozkolísanost
vody je vysoká. Je to zejména proto, že v minulosti
byla značně narušena lesnatost těchto
krajin. Proto se zřízením Krkonošského
národního parku bude sledovat:
1. zvětšení rozsahu lesů, zejména
novým zvýšením stromové hranice,
neboť tato hranice byla neblahými zásahy snížena
až o 100 m;
2. zlepšením dřevinného složení
lesů podle stanovištních podmínek přispět
k ozdravění lesních půd a tím
ke zvýšení vodohospodářské
funkce těchto lesů i k jejich lepšímu
výnosu;
3. zachovat vědecky důležité obvody
a doklady vývoje naší přírody
a tím vším zabezpečit nejen rekreační
a zdravotní význam Krkonoš a Jizerských
hor, nýbrž i hospodářský.
I v tom se zračí vysoký význam vládního
návrhu o státní ochraně přírody.
Ale ani v Tatranském národním parku, který
nemá konkurence ve střední Evropě,
nejde jen o zachování a ochranu velkolepé
velehorské přírody s nádhernými
doklady jejího vývoje i vývoje přírody
celé Evropy, jak o tom také mluví zákon
o státní ochraně přírody, přijatý
18. října 1955 Slovenskou národní
radou, nýbrž jde tu i o ochranu důležité
pramenné oblasti a tím i oblasti vodohospodářské.
Uvědomíme-li si, že v této oblasti je
až 3.000 mm ročních srážek, pak
každým porušováním lesnatosti a
dalším snižováním stromové
hranice vypalováním a vypásáním
travin by docházelo i zde ke katastrofálnímu
odnosu půdy a k podnebním změnám.
Tím by ovšem Vysoké Tatry ztratily i svůj
veliký význam jako rekreační léčebná
oblast.
Je tedy na těchto případech vidět,
že v přírodě souvisí vše
se vším a že každým neuváženým
zásahem do jedné složky narušujeme přírodu
jako dialektický celek a tím způsobujeme
našemu hospodářství veliké škody.
Je třeba ještě dodat, že naše národní
reservace jsou dobrou školou pro přípravu mladých
vědeckých kádrů. Desítky studentů
a aspirantů uskutečnily v nich své diplomové
a vědecké práce. Mnohé z těchto
prací mají bezprostřední praktický
význam pro snahy o zušlechtění našeho
zemědělství, lesnictví, vodohospodářství
a pod.
Vládní návrh zákona o státní
ochraně přírody dává odborům
školství a kultury při KNV jistotu v práci.
Zdůrazňuje, že ochrana přírody
je věcí všeho československého
lidu.
Činí tak dvěma způsoby:
a) zvláštní ochranou významných
území, přírodních památek,
vzácných živočichů, rostlin,
nerostů a zkamenělin,
b) účinnými opatřeními, aby
chráněná místa nebyla zlovolně
poškozována nebo ničena.
Ochrana přírody úzce souvisí i s ochranou
historických památek, mezi nimiž jsou zejména
četné lidové stavby, které harmonicky
zapadají do rámce přírodních
krás.
V minulosti kdejaké viditelné místo, rozcestí
i návrší byly označovány stromy,
božími mukami nebo hrubě opracovanými
kameny. Někde tato místa byla křižovatkou
mezí a cest, jinde se k nim vztahovala krajinná
vzpomínka.
Jen tak na příklad bylo uchováno nedaleko
Přibyslavě místo Žižkovy smrti.
Jsou to místa, která sloužila v dávné
minulosti k tajným schůzkám a shromážděním
vesnického lidu v době pobělohorské.
Chápejme proto, soudružky a soudruzi, sestry a bratři
poslanci, návrh zákona o státní ochraně
přírody jako opatření proti jednostranným
a škodlivým zásahům do přírodního
dění, jako svědomí našeho podnikání
v přírodě tak, aby toto podnikání
dělo se ve shodě s přírodními
zákony a aby přírodu neochuzovalo o její
produktivitu i krásu.
V úvodním ustanovení § 1 vládního
návrhu se praví, že ochrana přírodního
bohatství i vzhled krajiny mají sloužit nejen
k účelům vědeckým a památkovým,
ale též k dalšímu hospodářskému
rozvoji našeho státu.
Navrhovaný zákon nechce, abychom přeháněli
ochranu přírody. Nechce také, abychom chránili
jen to, co v přírodě máme. Chce však,
abychom přírodu tvůrčím způsobem
po všech jejích stránkách zlepšovali
a vraceli jí její původnost a zajišťovali
jí přitom větší užitkovost.
Je to důkazem, že jedině v socialistické
společnosti může být plně zajištěno
uplatnění veřejných zájmů
našeho lidu, které v soukromokapitalistických
poměrech byly s bezohledností kapitalistům
vlastní přecházeny nebo umlčovány.
Snažil jsem se, soudruzi a přátelé poslanci,
objasnit problematiku vládního návrhu o státní
ochraně přírody. Ale sebelepší
odůvodnění nutnosti chránit přírodu
jako souhrnný celek by nepomohlo, kdybychom my všichni,
celá Národní fronta, neposilovali tvůrčí
síly a schopnosti přírody, aby naše
lidově demokratická Československá
republika byla nejen stále krásnější
a bohatší, ale aby nám i budoucím generacím
dávala stále hojnější dary přírody,
které k svému stále náročnějšímu
životu potřebujeme.
Navrhovaný zákon má nám k tomu být
nápomocen. Jeho přijetím nevznikají
žádná jiná finanční vydání
než ta, která jsou uvedena v rozpočtové
kapitole ministerstva kultury na rok 1956.
Byl jsem ústavně-právním a kulturním
výborem zmocněn, abych vládní návrh
zákona o státní ochraně přírody,
tisk 52, doporučil plenu Národního shromáždění
v předloženém znění ke schválení.
(Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Děkuji za podanou
zprávu. Hlásí se někdo o slovo k této
zprávě? (Nikdo.) Nikdo se nehlásí.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém návrhu zákona
najednou ve znění společné zprávy
výborů ústavně-právního
a kulturního.
Jsou nějaké námitky proti tomu způsobu?
(Nikdo se nehlásí.) Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým návrhem zákona
o státní ochraně přírody ve
znění společné zprávy výborů
ústavně-právního a kulturního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo se nehlásí.)
Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo
se nehlásí.) Nikdo.
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o státní ochraně
přírody a tím je také vyřízen
pátý bod pořadu schůze. (Potlesk.)
Budeme projednávat šestý bod pořadu,
kterým je
6. Zpráva výboru zemědělského
k vládnímu nařízení ze dne
20. ledna 1956 č. 2 Sbírky, o organisaci lesního
hospodářství (tisk 54).