Široká oprávnění, jichž
se v tomto směru prokurátorům dostává,
od práva navštěvovat tato místa bez
jakéhokoliv omezení a hovořit s osobami tam
drženými v nepřítomnosti kohokoliv jiného
až po právo, propouštět ihned ty osoby,
které by tam byly drženy bez zákonného
důvodu.
Návrh nového zákona také podstatně
zpřesňuje úpravu všeobecného
dozoru. Výslovně se v něm stanoví,
že prokurátor dozírá i na to, aby nikdo
nebyl nezákonně omezován ve svých
právech, a tím zdůrazňuje, že
prokurátor chrání i subjektivní práva
občanů.
K odstranění porušení zákona,
k němuž by došlo ve státní správě,
má prokurátor podle návrhu zákona
podat protest. I toto ustanovení oproti dosavadní
úpravě znamená důležitou změnu.
Odstraňuje především jakoukoliv pochybnost
o tom, zda je prokurátor oprávněn přezkoumávat
zákonnost vyhlášek, uveřejněných
v úředním listě.
V návrhu zákona se přímo stanoví,
že prokurátor je povinen podat protest proti obecným
právním předpisům, které odporují
zákonům. Bez tohoto oprávnění
byl by dozor nad zachováváním zákonnosti
neúplný a vykazoval by vážnou mezeru
právě na jednom z nejvýznamnějších
úseků, protože vyhlášky ministrů,
ministerstev, pověřenců a pověřenectev
jsou hlavními právními předpisy, kterými
se provádějí a vykládají zákony,
vládní nařízení a nařízení
sboru pověřenců.
Podle návrhu zákona nepřísluší
generálnímu prokurátorovi pouze dozor na
to, zda zákony nebo zákonná opatření
předsednictva Národního shromáždění
odporují ústavě anebo zda vládní
nařízení a nařízení
Sboru pověřenců odporují zákonu.
To je podle ústavy svěřeno předsednictvu
Národního shromáždění.
Všechny ostatní právní předpisy
jsou však s hlediska zákonnosti prokurátorskému
dozoru podrobeny.
Přitom se v zákoně též stanoví,
že orgán, vydávající nové
rozhodnutí, je vázán právním
názorem, vysloveným k rozhodnutí o protestu.
Tím se zajišťuje, aby nedocházelo k opakovaným
případům v porušování
zákonnosti.
Rovněž ustanovení § 11 návrhu,
podle něhož se zastavuje výkon trestu uloženého
trestním řízením správním
a výkon rozhodnutí ve správní exekuci
a podle něhož může být i v jiných
případech na návrh prokurátora zastaven
výkon rozhodnutí, přispěje k tomu,
aby nedocházelo někdy i k nenapravitelným
škodám.
Také ustanovení § 12, podle něhož
musí orgán, jehož rozhodnutí bylo zrušeno
nebo změněno, porušená práva
obnovit nebo sjednat jinou přiměřenou náhradu,
není-li restituce možná, nemá obdoby
v dosavadním zákoně o prokuratuře.
Toto ustanovení je výrazem péče o
to, aby náprava práv byla provedena skutečně
a nikoliv jen formálně.
Další nový prostředek, který
návrh zákona prokurátorovi dává,
hlavně pro provádění prevence, je
prokurátorské upozornění. Zkušenosti
ukazují, že tento prostředek přispívá
zejména k výchově pracovníků
státního aparátu.
Účinnost tohoto prostředku zajišťuje
v § 13 odstavec 2, podle něhož orgán,
kterému bylo upozornění na porušování
zákonů nebo jiných právních
předpisů podáno, je povinen toto do 30 dnů
projednat a učinit opatření k odstranění
závad, jakož i příčin, které
k němu vedly.
Kromě všeobecného dozoru vykonává
generální prokurátor svůj nejvyšší
dozor trestním stíháním osob, které
se dopustily trestných činů nebo přestupků,
dozorem nad zachováváním zákonnosti
v orgánu přípravného řízení
trestního a účastí v řízení
před soudy a dozorem nad zákonností rozhodnutí
soudů a státních notářství.
Zákon prokurátorům výslovně
ukládá povinnost zajistit, aby nikdo nebyl bezdůvodně
trestně stíhán nebo vzat do vazby, nebo jinak
nezákonně omezován ve svých právech.
Přitom v oddílu IV zákon podrobně
upravuje dozor nad zachováváním zákonnosti
v místech, v nichž se vykonává vazba,
trest odnětí svobody, ochranná výchova
nebo ochranné léčení. Uvedl jsem již
na začátku, že tu jde o ustanovení zcela
nová, která mají zajistit co nejúčinnější
ochranu ústavou zaručené osobní svobody.
Zejména považuji za nutné upozornit na ustanovení
§ 23, podle něhož jsou správy míst,
ve kterých se provádí výkon vazby,
trestu odnětí svobody, ochranné výchovy
a ochranného léčení, povinny provést
příkazy prokurátora k odstranění
zjištěných závad.
Aby mohl generální prokurátor získat
dokonalou znalost politické i hospodářské
situace a tím získal možnost lépe zaměřit
prokurátorský dozor na úseky, kde je toho
v souladu s politikou vlády právě nejvíc
zapotřebí, stanoví návrh zákona
povinnou účast generálního prokurátora
na zasedání vlády a sboru pověřenců.
A teď ještě několik slov k samotné
reorganisaci prokuratury. V podstatě se přidržuje
dosavadní organisace, nově však zřizuje
oblastní a obvodní dopravní prokurátory
a jejich náměstky, jakož i městské
dopravní prokurátory.
Přitom je prokuratura důsledně centralisována
a z toho vyplývá i přísná zásada
podřízenosti. Ta se projevuje v tom, že prokurátoři
a ostatní zaměstnanci nižší prokuratury
podléhají vždy prokurátorovi, který
tuto prokuraturu vede, a jsou spolu s ním podřízeni
prokurátoru vyššímu a s ním generálnímu
prokurátoru. Z této centralisace plyne též,
že nadřízený prokurátor může
sám vykonávat jednotlivé úkony prokurátorů,
kteří jsou mu podřízeni.
Návrh zákona také stanoví, kdo může
být prokurátorem. Požaduje se na nich nejenom
splnění podmínek jako u jiných státních
zaměstnanců, nýbrž také určitý
věk, praxe a absolvování právnického
studia. Stanoví se v něm, že podmínka
ukončeného právnického vzdělání
nemůže být u prokurátorů prominuta.
I vojenské prokurátory včetně hlavního
vojenského prokurátora jmenuje generální
prokurátor sám. Vojenským prokurátorem
může ovšem být jen důstojník
justice v činné službě.
Návrh zákona také nově zřizuje
při prokuratuře vyšetřovatele. Vyžádaly
si to potřeby řádného provádění
přípravného trestního řízení.
Vyšetřovatelé vykonávají svoji
funkci samostatně a ustanovuje a odvolává
je generální prokurátor. Podmínky
pro ustanovení vyšetřovatelem jsou zásadně
stejné jako podmínky pro ustanovení prokurátorem.
Nově též zákon stanoví, že
kárnou moc nad prokurátory a vyšetřovateli
vykonává generální prokurátor
podle zvláštního řádu, který
vydá se souhlasem vlády.
Vážené Národní shromáždění!
Každý právní řád je odrazem
ekonomických poměrů v dané etapě
vývoje společnosti a u nás je dnes důležitým
faktorem, který napomáhá výstavbě
socialismu. Proto socialistické právní předpisy
musí působit pokrokově na vývoj společenských
vztahů, musí působit organisujícím
a mobilisujícím vlivem.
Socialistické právo, které vyrůstá
z aktuálních úkolů vývoje materiálního
života společnosti, musí vytvářet
podmínky nezbytné k tomu, aby tyto úkoly
byly plněny harmonicky a podle určitého řádu.
Účelem naší socialistické zákonnosti
tedy je, vytvořit ve společnosti takové ovzduší,
v němž by každý pracující
znal přesně své povinnosti a svá práva,
nacházel ochranu svých zákonných zájmů
a byl si vědom toho, že každé porušení
zákona, každý projev zvůle a neúcty
k zákonu budou vzápětí státem
potlačeny a že bude sjednána náprava.
Návrh zákona o prokuratuře všechny tyto
předpoklady vytváří a je tedy významným
právním i politickým aktem, v němž
dochází výrazu péče našeho
státu o zajištění občanských
práv, zejména občanských svobod pracujících,
a bude jimi jistě přijat s uspokojením jako
významný nástroj k další demokratisaci
našeho života a k zachovávání socialistické
zákonnosti v naší lidově demokratické
republice.
Ústavně-právní výbor ve své
schůzi ze dne 13. prosince 1956 zabýval se velmi
podrobně vládním návrhem zákona
o prokuratuře a provedl v uvedeném návrhu
některé změny, které jsou uvedeny
ve zprávě výboru.
Jako zpravodaj ústavně-právního výboru
doporučuji, aby plenum Národního shromáždění
vládní návrh zákona o prokuratuře
se změnami uvedenými ve zprávě tohoto
výboru schválilo. (Potlesk.)
Předseda: Žádám nyní o
přednesení zpravodajské zprávy k třetímu
bodu pořadu, kterým je
3. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o trestním
řízení soudním (trestní řád)
(tisk 103).
Zpravodajem je poslanec Mráz, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Mráz: Soudružky a soudruzi!
Na denním pořadu dnešní naší
schůze je předložena celá řada
vládních návrhů zákonů,
které novelisují nebo nově upravují
činnost soudních, prokurátorských
a bezpečnostních orgánů. Všechny
vládní návrhy zákonů jsou zaměřeny
k tomu, aby zlepšily výchovnou úlohu těchto
orgánů. Upevněním prokurátorského
dozoru nad všemi státními orgány, hospodářskými
a veřejnými organisacemi a občany se zlepší
dodržování zákonů a právních
předpisů. Těsnější spolupráce
soudních, prokurátorských a bezpečnostních
orgánů a vzájemná koordinace a prověrka
jejich práce vytvoří a posílí
společenské vědomí, že ani jeden
trestný čin nezůstane neodhalen a pachatel
podle zákona nepotrestán. Vzhledem k tomu se zajišťuje
v trestním řízení dodržování
zásady, že o obviněném se předpokládá,
že se činu nedopustil, dokud se celým řízením
jeho vina neprokáže. Je proto povinností všech
orgánů přípravného řízení
a soudu, podle námi projednávaného vládního
návrhu, zkoumat nejen okolnosti, které obviněného
usvědčují, ale i okolnosti, které
svědčí v jeho prospěch. Proto se zlepšuje
v předloženém vládním návrhu
zákona o trestním řízení soudním
právo obviněného na obhajobu jak v průběhu
celého řízení, tak i před soudem.
Z tohoto stručného výpočtu zásad
je vidět, že jde o významné osnovy zákonů,
kterými se podtrhuje úloha bezpečnosti, prokuratur
a soudů, náležející jim v naší
republice v střežení lidově demokratického
řádu a ve výchově občanů.
Kdy, v jaké době a proč dochází
k těmto opatřením? Je to po úspěšném
zakončení prvého pětiletého
plánu naší republiky. Plánu, který
nám dal stovky nových závodů, škol,
jeslí, desetitisíce bytů, km silnic a drah,
nové přehrady a elektrárny. Plán,
kterým jsme docílili rychlého rozvoje průmyslové
výroby, především v těžkém
průmyslu, čímž došlo k pronikavým
změnám v hospodářské struktuře
a sociálním složení naší
země a naše republika se zařadila mezi nejprůmyslovější
státy světa ve výrobě na hlavu. I
v zemědělství bylo docíleno značných
pokroků a úspěchů. Dnes můžeme
říci, že socialistický sektor má
výlučné postavení v průmyslu,
obchodu, dopravě a stavebnictví a v zemědělství
že se blíží ve výrobě 50
%. Tím se i posílila dělnická třída,
upevnil se na základě socialismu svazek dělníků
a rolníků, neobyčejně se posílila
morální a politická jednota všeho lidu.
Náš lid se ukázal jako velmi dobrý a
pečlivý hospodář. Nevídaně
rozmnožil bohatství, které převzal,
a tím sám sobě zajistil neustálé
zvyšování životní úrovně
jak hmotné, tak i kulturní.
Po úspěšném zakončení
prvního pětiletého plánu jsme vstoupili
do druhé pětiletky s vyspělým a rychlým
tempem se rozvíjejícím národním
hospodářstvím. V něm vyrovnáváme
ta odvětví, která ve svém vývoji
zaostávala za celkovým tempem. V něm chceme
rozvoj techniky v našem hospodářství
dostat na nejvyšší úroveň ve světě.
Do druhého pětiletého plánu jsme vstoupili
s vědomím závažnosti všech úkolů
jak na hospodářském, tak na kulturním
úseku a i v socialistické výstavbě.
Při tom jsme si vědomi nedostatků a slabin,
které máme. Avšak máme naproti tomu
jak metody, tak i cesty, které vedou ke splnění
úkolů, ale i k odstranění nedostatků
a slabin.
Pro zdolání tak vážných a odpovědných
úkolů máme všechny předpoklady.
Máme slavnou KSČ, která nás bezpečně
a moudře vede po cestě k socialismu. Zná
potřeby našeho hospodářství a
lidu. Vždy v pravý čas dělá usnesení
ukazující další cestu nebo způsoby,
jak překážky na ní se vyskytující
odstranit. Důkazem pro to je správná generální
linie výstavby socialismu v naší vlasti, daná
nám sjezdy strany a usneseními celostátní
konference KSČ.
Máme vládu Národní fronty, která
moudře řídí celý náš
stát, starostlivě hospodaří a spravedlivě
rozděluje veškerý národní důchod.
Jí pomáhají v práci národní
výbory všech stupňů, celá Národní
fronta.
Ale hlavně máme uvědomělou, budovatelským
úsilím prodchnutou jednotu pracujícího
lidu, která se projevila zejména v posledních
týdnech při vážných mezinárodních
událostech. Lid správně pochopil, jaké
nebezpečí v sobě skrývá nevyprovokovaná
agrese Anglie, Francie a Izraele proti Egyptu. Podporuje boj Egypt
za jeho hospodářskou a politickou nezávislost
a ostře odsuzuje a nenávidí barbarské
kolonisátorské agresory.
Lid správně pochopil úmysly imperialistů
s fašistickou horthyovskou kontrarevolucí v Maďarsku.
Proto tak nadšeně souhlasil s vojenskou pomocí
Sovětského svazu maďarské revoluční
dělnicko-rolnické vládě, když
o ni požádala, a sám podporuje maďarský
pracující lid jak hmotně, tak i morálně.
Poučil se z minulosti, z dob mezi oběma válkami.
Vzpomíná na boj španělského lidu.
Na to, jak KSČ razila heslo: "Obrana Madridu je obranou
Prahy." Tehdy Madrid padl a padla i Praha. A Budapešť
je daleko blíže než Madrid. Náš lid
poznal na sobě, co je to fašismus. Proto tak spontánně
se postavil na stranu maďarského lidu a ještě
úže se semkl kolem KSČ a vlády NF, ještě
více si váží přátelství
a spojenectví Sovětského svazu a ještě
více miluje sovětský lid. (Potlesk.)
Naši pracující jsou hrdi na výsledky
své práce v minulých letech a jsou odhodláni
svou iniciativou dále zvětšovat a tak rozšiřovat
bohatství republiky, což dokazují výsledky
prvního roku druhé pětiletky. Pobídkou
k tomu jim je zejména ta skutečnost, že vidí,
jak naše vláda Národní fronty krok za
krokem plní usnesení celostátní konference
KSČ, ve kterých byly uplatněny i tisíce
připomínek pracujících.
Není tak dlouho od celostátní konference
a co už bylo splněno:
Snížila se pracovní doba týdne s 48
hodin na 46.
Bylo schváleno nové nemocenské pojištění
a sociální zabezpečení, jedno z nejlepších
na světě.
Provádí se decentralisace a další prohlubování
socialistické demokratisace.
Provedla se úprava platů některých
kategorií, jako učitelů, zdravotníků
a pod. Uskutečnilo se další, svým pořadím
již šesté snížení cen.
Realisují se i jiná usnesení.
Náš pracující lid s radostí vidí,
jak jeho připomínky přeměněné
ve slova usnesení celostátní konference KSČ
se mění v čin, stávají se skutečností.
Proto tak důvěřuje a miluje svou rodnou stranu,
proto tak všemožně podporuje vládu NF,
proto k plnění úkolů vyvíjí
veškerou svou iniciativu a dává do ní
všechny své zkušenosti.
I dnešní naší schůzi předložené
vládní návrhy zákonných osnov,
mezi nimi i vládní návrh zákona o
trestním řízení soudním (trestní
řád) tato fakta potvrzují. Vládní
návrh zákona o trestním řízení,
dnes námi projednávaný, splňuje všechna
usnesení celostátní konference KSČ
přijatá k upevnění socialistické
zákonnosti.
O všech zásadách nového trestního
řádu, o nichž se podrobněji zmíním
dále, bylo široce diskutováno nejen mezi pracovníky
naší bezpečnosti, prokuratury a soudů,
mezi pracovníky našich vědeckých institucí,
nýbrž i mezi pracujícími na závodech.
Všechny tyto zásady setkaly se s plným souhlasem
celé Národní fronty. Jejich rozpracováním
stal se náš nový trestní řád,
o jehož uzákonění budeme dnes jednat,
jedním z nejpokrokovějších trestních
řádů světa. Při plném
zachování možnosti včasného a
spravedlivého postihu všech pachatelů trestných
činů zaručuje, že zásahy orgánů
činných v trestním řízení
nebudou omezována ústavou zaručená
práva občanů v jiných směrech
a ve větším rozsahu, než to ústava
připouští.
Jednou ze stěžejních zásad nového
trestního řádu je t. zv. presumpce neviny,
jež znamená, že u obviněného je
předpokládáno, že se trestného
činu nedopustil, dokud jeho vina není rozsudkem
soudu prokázána. Tato zásada je plně
uplatněna jak v řízení přípravném,
tak v řízení před soudem.