Středa 19. prosince 1956

Dále bude možno, aby nejvyšší soud z důležitých důvodů odejmul věc, ve které bylo podáno odvolání proti rozsudku lidového soudu nebo vojenského obvodového soudu, příslušnému krajskému soudu, po případě vyššímu vojenskému soudu a sám o odvolání rozhodl. Touto úpravou se zajišťuje správnější a důkladnější rozhodnutí věci v případech, kde pro to budou důležité důvody, aniž se tím porušuje zásada rozhodování ve dvou stolicích.

Dosud mohl nejvyšší soud odejmout věc soudu první stolice a sám o ní rozhodnout, čímž účastníci ztratili možnost podat proti takovému rozhodnutí nejvyššího soudu opravný prostředek.

Nyní, i když věc od lidového soudu nebo vojenského obvodového soudu bude přikázána krajskému nebo vyššímu vojenskému soudu, zůstává možnost opravného prostředku k nejvyššímu soudu.

V druhém případě odnímá se normálnímu odvolacímu soudu pravomoc rozhodnout o opravném prostředku, o němž rozhodne v takovém případě nejvyšší soud, takže i zde je pořadí dvou stolic zachováno.

Oproti dosavadní úpravě znamená navrhovaný text ještě tu změnu, že nejvyšší soud nebude rozhodovat o delegaci trestních nebo občanskoprávních věcí od jednoho lidového soudu k jinému lidovému soudu v obvodu téhož krajského soudu.

Dosavadní ustanovení § 20 se ještě doplňuje v tom směru, že soud, na který přešla působnost rozhodnutím nejvyššího soudu, řídí se předpisy o řízení platnými pro soud, jemuž byla věc odňata.

V bodu 11 se mění dosavadní ustanovení § 23 odst. 1 tak, že u nejvyššího soudu, jedná-li trestní nebo občanskoprávní kolegium jako soud druhé stolice, skládá se senát ze 3 soudců a 2 soudců z lidu, jde-li o vojenské kolegium, skládá se senát ze 3 soudců příslušného kolegia a 2 soudců z lidu. Jinak bude jako soud rozhodovat trestní a občanskoprávní kolegium v senátech složených ze 3 soudců příslušného kolegia a vojenské kolegium v senátech ze 3 vojenských soudců. V tomto uvedeném složení bude tedy nejvyšší soud rozhodovat zejména, půjde-li o rozhodnutí o stížnosti pro zachování zákona a o případy delegací. V těchto případech nejde o konečné rozhodnutí a není nutné, aby zde v senátě byli zúčastněni i soudci z lidu. Tato nová úprava umožňuje vypuštění § 24, který se týkal složení senátu v případech, kdy nejvyšší soud rozhodoval jako soud první stolice.

Pod bodem 13 se doplňuje dosavadní ustanovení § 28 tím, že jednací řád nejvyššího soudu zahrnuje nyní i úpravu postupu při jednání a hlasování presidia nejvyššího soudu. Jde o úpravu vyplývající ze zákonného opatření předsednictva Národního shromáždění č. 21/55 Sb., kterým bylo zřízeno presidium nejvyššího soudu.

Významné ustanovení obsahuje nové znění § 38 odst. 2, kde je jasněji vyjádřen poměr soudní správy k rozhodovací činnosti soudu. Je zde nyní přímo vyjádřeno, že ministr spravedlnosti nebo jím zmocněné orgány dohlížejí, jak soudy plní své úkoly a jak ve své činnosti dodržují socialistickou zákonnost. Tímto opatřením se tak vylučuje možnost, že by mohl být vykonáván vliv justiční správy na konkretní rozhodování.

Vážené Národní shromáždění! Předloženým vládním návrhem novely zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o organisaci soudnictví, se dostává naší socialistické zákonnosti žádoucí úpravy v duchu usnesení celostátní konference Komunistické strany Československa. Naše soudnictví stavíme na správný socialistický základ, což spolu s ostatními dnes projednávanými předlohami trestního práva zajišťuje široké demokratické svobody všem pracujícím naší republiky a upevní socialistickou zákonnost.

Při projednávání těchto zákonných předloh jsme hluboce přesvědčeni, že socialismus vysoce vyzvedá zásadu socialistické zákonnosti a že hluboce věří v člověka. Věříme, že socialistický způsob výroby bude stále více působit a přetvářet vědomí lidí a že náš lid si dovede uchránit vymoženosti dělnické třídy a pracujícího lidu.

Ústavně-právní výbor projednal vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o organisaci soudů, ve všeobecné a podrobné rozpravě a doporučuje plenu Národního shromáždění vládní návrhu zákona ke schválení se změnami, které ústavně-právní výbor doporučil. (Potlesk.)

Podpredseda Valo: Prerušujem teraz na pol hodiny schôdzu.

(Schůze přerušena v 10 hod. 15 min. - opět zahájena v 10 hod. 48 min.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Zahajuji přerušenou schůzi.

Přistoupíme k rozpravě o společně projednávaných bodech pořadu.

K projevu se přihlásil ministr spravedlnosti dr Václav Škoda Prosím soudruha ministra, aby se ujal slova.

Ministr spravedlnosti dr Škoda: Vážené Národní shromáždění,

vláda předkládá ke schválení návrhy zákona o prokuratuře, nového trestního řádu a novely trestního zákona a zákona o organisaci soudů.

Předložené zákonné návrhy vycházejí ze závěrů celostátní konference KSČ, které byly přijaty celou Národní frontou a směřují k dalšímu upevnění socialistické zákonnosti, k upevnění prokurátorského dozoru a prohloubení výchovné úlohy orgánů bezpečnosti, prokuratury a soudů. Jde o to, aby socialistická zákonnost jako základní zásada činnosti všech státních orgánů a všech občanů ještě aktivněji napomáhala k plnění úkolů výstavby socialismu a k uplatnění výchovné funkce našeho lidově demokratického státu.

Doba šesti let, která uplynula od vydání dosud platných trestních předpisů, jejichž změna se navrhuje, je sice krátká, ale představuje období naplněné velikými revolučními ekonomickými přeměnami při budování socialismu v naší vlasti. V době vydání dosavadních trestních zákonů bylo dokončeno znárodnění průmyslu a byly položeny základy pro výstavbu socialismu na vesnici. V té době reakce, poražená v únoru 1948, se pokoušela všemi prostředky rozvracet naše lidově demokratické zřízení; spoléhala při tom na podporu ze zahraničí a spekulovala na to, aby v případě války uvrhla opět náš lid do kapitalistického vykořisťování.

S postupem úspěšného budování socialismu a s rozvojem socialistického vlastnictví se značně zúžila základna zbytku vykořisťovatelských tříd a podlomil jejich hospodářský a politický vliv. Naproti tomu mohutně zesílilo postavení dělnické třídy a pracujících mas. Budováním socialismu na vesnici byl upevněn svazek dělníků a rolníků. Bratrská spolupráce dělníků, rolníků a inteligence vytvořila pevnou jednotu našeho lidu, jejímž výrazem je Národní fronta. Volbami do národních výborů a Národního shromáždění a zapojováním stále širších mas pracujících do správy státu byla značně posílena autorita lidově demokratického státu. V důsledku toho byla úspěšně splněna první pětiletka a jsou i nadále překračovány úkoly jednotného hospodářského plánu v průmyslu i v zemědělství. Úspěchy socialistické výstavby se projevily v podstatném zvýšení životní úrovně všeho obyvatelstva. Tak bylo v nedávné době již po šesté provedeno snížení maloobchodních cen spotřebního zboží, a to v době, kdy v řadě kapitalistických států ceny zboží široké spotřeby stále stoupají a vzrůstá nezaměstnanost. Také nedávno Národním shromážděním přijaté zákony o přeměně národního pojištění ukazují péči lidově demokratického státu o vzestup životní úrovně pracujících. To jsou stále nové důkazy, které jasně svědčí o převaze socialistické hospodářské soustavy nad kapitalistickou.

Všechny tyto sociálně ekonomické přeměny při budování socialismu znamenají stále rostoucí sílu a upevňování našeho lidově demokratického zřízení. Široké vrstvy obyvatelstva se přesvědčily o velikých výhodách našeho společenského zřízení a upevnilo se jejich socialistické vlastenectví. To ukazuje také rok od roku klesající počet trestných činů proti státu. Přes hromadné vysílání cizích agentů, zvláště vyškolených pro záškodnictví a špionážní činnost, do zemí socialistické světové soustavy a tedy i do naší země, přes nepřetržité podněcování k rozvratu v těchto zemích od nepřátelských rozhlasových stanic, zejména od americké stanice "Svobodná Evropa", nemají dnes vnitřní ani zahraniční nepřátelé sebemenší naději, že by mohli docílit zvrat v našem lidově demokratickém zřízení a návrat ke kapitalismu.

Oslabení odporu svržených vykořisťovatelských tříd nevylučuje však možnost ještě ostřejších forem třídního boje v jednotlivých etapách. S tím souvisí také nepřípustné vměšování západních imperialistických států do vnitřních poměrů zemí socialistické soustavy. Každoroční výdaje amerického kongresu na financování organisací určených k rozvracení lidově demokratických zemí a ke svržení jejich společenského řádu jsou v příkrém rozporu se zásadou mírového soužití mezi národy a posilují zbytky vykořisťovatelských tříd těchto zemí, jak se to v posledních týdnech zřejmě projevilo zejména v lidově demokratickém Maďarsku.

Ztroskotal soustředěný útok celé světové reakce vedený v poslední době na zastavení vítězného postupu socialismu ve světě, jak ukazuje imperialisty dlouho připravovaný pokus zvrátit lidově demokratický řád v Maďarsku a nastolit fašismus, ztroskotalo zločinné přepadení Egypta jako prostředek k zastrašení národů a k zastavení úplného rozkladu kolonialismu. Světová socialistická soustava, která zejména v posledních letech zásluhou mírové politiky Sovětského svazu značně zmohutněla, se dále upevnila a její autorita u všech mírumilovných národů ještě více stoupla.

Právě v těchto dnech pracující lid naší země se ještě pevněji semkl kolem Komunistické strany Československa a vlády Národní fronty, ještě více se upevnila jeho morálně politická jednota a tím i síla našeho lidově demokratického státu a jeho mezinárodní postavení. Ve více než 18.000 resolucích a dopisech pracujících, adresovaných Ústřednímu výboru Komunistické strany Československa, je vyslovován jednomyslný souhlas s politikou strany a vlády, jsou odsuzovány činy světové reakce a vyjádřena neochvějná vůle ještě rozhodněji postupovat při socialistické výstavbě naší země v pevném spojenectví se Sovětským svazem i ostatními zeměmi světové socialistické soustavy.

Za této vnitřní a mezinárodní situace předkládá vláda Národnímu shromáždění takové zákony ke schválení, které svým obsahem se stanou důležitým prostředkem k upevnění socialistické zákonnosti a k prohloubení výchovné funkce orgánů bezpečnosti a prokuratury a soudů. Předložené trestní kodexy zůstávají však současně ostrým nástrojem vůči všem nepřátelům, kteří by se pokusili rozvrátit naše lidově demokratické zřízení a chrání všechny vymoženosti pracujícího lidu dosažené při budování socialismu.

Podle předložených zákonů mají všechny orgány činné v trestním řízení dále upevňovat socialistickou zákonnost předně prohloubením výchovné funkce vůči pracujícím. Nejde proto jenom o pachatele trestných činů, kde trestní kodexy umožňují dostatečně, aby každé trestní řízení a vyslovený trest směřovaly k potrestání pachatele a především k jeho nápravě, ale jde také o výchovu všech občanů. Orgány činné v trestním řízení mají tak posilovat společenské vědomí, že ani jeden trestný čin nezůstane neodhalen a podle zákona nepotrestán a působit tak preventivně k dalšímu poklesu kriminality. Při tom vyslovují předložené zákony velmi důležitou zásadu, že trestné činy nepatrné nemají být ve všech případech stíhány u soudu, ale potrestány těmi orgány, které mohou nejlépe působit k nápravě pachatele a výchově pracujících, ať již na závodech před kolektivem pracujících nebo jiným podobným způsobem.

Nový zákon o prokuratuře ukládá prokurátorům, aby vychovávali občany k přesnému a důslednému zachovávání zákonů a jiných právních předpisů, k ochraně socialistického vlastnictví, k pracovní kázni, k zachovávání pravidel socialistického soužití. Prokurátoři i soudy musí proto při rozhodování o každém trestném činu vždy zvážit, jaký postup nebo jaký trest nejlépe přispěje k výchově pachatele. Celé trestní řízení má vést k posílení socialistického právního vědomí našich občanů. Všechny orgány činné v trestním řízení výchovně působí na občany tím, že jim na konkrétních případech jejich vlastního nezákonného jednání ukazují zavržitelnost takového jednání, které naše společnost nejen stíhá tresty, ale i morálním odsouzením pachatele.

Pro uplatnění výchovné úlohy trestního soudnictví má velký význam novela trestního zákona, která umožní soudům v širším měřítku používat výchovných trestů, jako je podmíněné odsouzení a nápravné opatření, a umožní dokonce i upustit od potrestání. Těchto možností budou soudy využívat vždy se zřetelem na osobu pachatele, motiv trestného činu a jeho společenskou nebezpečnost. Nový trestní řád zavádí celou řadu nových forem do trestního řízení, které mají zaručit, aby celé řízení působilo výchovně jak na zúčastněné osoby, tak na ostatní veřejnost. Výchovně působí takové řízení, které jasně prokazuje vinu obviněného z trestného činu a na jehož základě je vydáno takové rozhodnutí, o jehož správnosti a nutnosti musí být každý přesvědčen. Proto je zcela nově upraveno vyšetřování a přebudováno i hlavní a odvolací líčení.

Nutným předpokladem pro zvýšení výchovné úlohy orgánů činných v trestním řízení je jejich nejužší součinnost s masami pracujících. Ustanovení zákona o prokuratuře vedou prokurátory k tomu, aby při veškeré své činnosti se opírali o iniciativu lidu, pečlivě se zabývali stížnostmi a oznámeními občanů, kteří se na ně obracejí. Tato důležitá zásada platí pro všechny orgány činné v trestním řízení.

Významným rysem hlubokého socialistického demokratismu našeho zřízení je účast soudců z lidu na soudním rozhodování. Pracující se tak přímo zúčastní na provádění zákonů a jejich aplikace v praxi. Již od roku 1949 desítky tisíc našich občanů, dělníků, rolníků a příslušníků pracující inteligence se podílejí na zlidověném soudnictví, přinášejí do našich soudních síní moudrost pracujícího lidu, jeho revoluční právní vědomí a cit pro spravedlnost. Široký aktiv soudců z lidu je vedle toho důležitým při upevňování socialistické zákonnosti a rozvíjení výchovné funkce soudů nejenom při rozhodování, ale i při propagaci našeho lidově demokratického právního řádu na pracovištích. V řadách soudců z lidu, pevně spjatých prací na závodech a na vesnicích s denním životem, získáváme nadšené propagátory socialistického právního řádu, kteří nám vydatně pomáhají při výchově občanů v boji s přežitky kapitalistické morálky.

Proto v letošním roce byly seznamy soudců z lidu doplněny dalšími dělníky, rolníky a zástupci pracující inteligence, kteří společně se soudci z povolání budou zajišťovat úkoly našeho soudnictví. Byl vytvořen široký aktiv 53.000 soudců z lidu, který znamená další prohloubení socialistického demokratismu v našem zlidověném soudnictví a podstatný krok k vybudování socialistického justičního aparátu. Lepší výběr soudců z lidu umožňuje předložená novela zákona o organisaci soudů tím, že ruší horní hranici 60 let a snižuje dolní hranici na 23 let pro výkon funkce soudce z lidu.

Naše lidová moc rozbila a zlikvidovala starý soud, který byl nástrojem zotročování a útlaku lidových mas, a vybudovala postupně soud lidový, který se stále více v průběhu svého vývoje a zvyšováním významu a postavení soudců z lidu v našem soudnictví stává významným nástrojem výchovy lidu k oddanosti a věrnosti k naší lidově demokratické republice, k důslednému zachovávání všech zákonů, ochraně socialistického vlastnictví, pracovní kázni a k zachovávání všech pravidel socialistického soužití.

Uplatňování výchovné funkce trestních předpisů nesmí v žádném případě znamenat jakýkoliv liberalismus vůči nepřátelům našeho lidově demokratického zřízení. Protože formy třídního boje mohou být v určitých etapách ještě zákeřnější nežli dosud, novela trestního zákona nově upravuje některé skutkové podstaty a zavádí nové, aby bylo možno důsledně postihnout společensky nebezpečné činy, které ohrožují vymoženosti pracujícího lidu dosažené při budování socialismu. Jsou to zejména ustanovení o ochraně hranic a postižení teroristické činnosti. Novela také mnohem důsledněji chrání socialistické vlastnictví jako základ blahobytu pracujícího lidu. Všechna tato ustanovení jsou zárukou, že každý nepřítel pracujícího lidu, který by se pokusil ohrožovat socialistickou výstavbu, bude tvrdě postižen.

Všechny předkládané zákony mají společný cíl, to je dále upevnit socialistickou zákonnost jako nutný předpoklad k dobudování socialismu. V lidově demokratickém státě, který je nástrojem v rukou lidových mas, nikdo nemá výsadu porušovat zákony, které vyjadřují vůli lidu budujícího socialismus. Čím větší je účast nejširších mas na správě státu, tím silnější je stát a tím důsledněji může rozvíjet svou výchovnou funkci. Tím více je také upevňována socialistická zákonnost. Naše socialistické zákony nejenom chrání společenský řád, socialistickou výstavbu republiky a socialistické vlastnictví, práva a zájmy státu a jeho orgánů, ale také zajišťují politická, osobní a majetková práva občanů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP