Čtvrtek 20. prosince 1956

Kromě těchto problémů, které mají většinou platnost v celé republice. máme v Ústeckém kraji zvlášť tíživou situaci neustále se zvyšující těžbou uhlí a spolu s tím vzrůstajícím počtem pracovníků v dolech a továrnách. Tak do roku 1955 vzrostl počet obyvatel v kraji oproti roku 1950 přibližně o 37.000 osob. Rozšiřování povrchové těžby uhlí má za následek i určitou demolici bytového fondu. Značné ztráty na něm byly způsobeny také anglo-americkými leteckými nálety na Ústí n. L. těsně před zakončením druhé světové války, které zničily jen v tomto krajském městě kolem 2000 bytů, takže celkově tato ztráta v kraji činí 28,6 %. Toto číslo zahrnuje i byty, které bylo nutno následkem poškození postupně likvidovat. Bytovou situaci v kraji dále zhoršuje soustavný úbytek bytů v důsledku neustále vzrůstajících a oprávněných požadavků pracujících na vyšší bytovou kulturu. Proto musela být značná část bytů ze zdravotních a bezpečnostních důvodů vyřazena z používání. Vcelku tento úbytek v našem kraji činí 27,2 % bytového fondu.

Toto nepříznivé bytové dědictví, které nám zůstalo z období buržoasní republiky a z doby okupace, náš stát spějící k socialismu postupně odstraňuje a napravuje. Dokladem této správné politiky náš lidově demokratické republiky je v našem kraji řada příkladů. Je to především výstavba nového sídliště v Mostě, Pod žateckou, kde vzniká nové, zcela moderní město, v němž bude odevzdáno do užívání našim horníkům a ostatním pracujícím do konce tohoto roku již 2682 moderních bytových jednotek o kuchyni a jednom až třech pokojích. Dále je to výstavba sídlišť v Mezihoří, Braňanech, S tětí n. L "Lovosicích, stí n. L. i Teplicích. Tak dostalo se pracujícím našeho kraje celkem 10.548 bytových jednotek ve zdravotně nezávadném prostředí, s moderním bytovým vybavením, s ústředním i dálkovým topením. V plánu rozvoje národního hospodářství během druhého pětiletého plánu je počítáno s rozšířením těžby uhlí, energetické základny a průmyslových podniků. Spolu s tímto rozvojem národního hospodářství v našem kraji je počítáno i s podstatným rozšířením bytového fondu. Během druhé pětiletky má být dokončena výstavba dalších 16.634 bytových jednotek a v rámci rozvoje těžby severočeského hnědouhelného revíru je počítáno s výstavbou 5700 bytů pro horníky navíc; zatím zůstává v kraji nevyřízených přes 2000 žádostí o byty. Splnění tohoto plánu závisí na dobré práci stavebních závodů a na tom, jak jejich pracující budou plnit úkoly, stanovené pětiletým plánem. Velký úkol v tomto směru mají národní výbory - stavební údržba, které mají udržovat dosavadní bytový fond na dobré úrovni. Staré byty je třeba modernisovat a upravovat podle požadavků moderní bytové kultury.

Přesto, že vláda NF vynaložila velké úsilí na vyřešení tíživé bytové situace, zůstává nevyřešena ještě celá řada nedostatků a bude třeba i nadále počítat s doplněním stávajícího bytového fondu.

Nový zákon o hospodaření s byty, který právě projednáváme, samozřejmě nevyřeší a nemůže také vyřešit nedostatek bytů. Jeho uvedení v život bude mít však velký význam.

Jeho správným uplatněním zavedeme pořádek do systému rozdělování bytů, upevníme pravomoc národních výborů a zdůrazníme právo NV rozhodovat o rozdělování bytů.

Soudružky, soudruzi, bratři a sestry! Měl jsem možnost mluvit o obsahu tohoto zákona s pracovníky z tohoto důležitého úseku na několika místních národních výborech v okresních městech našeho kraje, kde bytová tíseň je veliká. Všude byl připravovaný zákon o hospodaření s byty nejen těmito pracovníky, ale i funkcionáři národních výborů s povděkem přijímán. To proto, že zjednodušuje značné množství právních norem, které jsou dosud v platnosti. Zákonem je v souladu s požadavky NV správně stanoveno, aby disponovaly 20 % všech nově vystavených bytů. Národní výbory tak budou mít možnost uspokojovat nejnaléhavější žádosti a zajišťovat byty pro pracovníky ve zdravotnictví, školství, pro veřejné pracovníky atd. Vždyť podle dosavadní praxe hospodařily s byty vedle národních výborů - kam se obracela převážná část žadatelů - ještě podniky, různé ústavy a pod. takže pravomoc výkonných orgánů národních výborů byla v bytových otázkách značně omezena. Kontrole národních výborů vůbec nepodléhaly vedle bytů podnikových také byty ministerstva vnitra a byty vojenské.

Tento nový zákon bude znamenat spravedlivější a hospodárnější rozdělovaní bytového fondu, aby vícečlenné rodiny nebydlely v malých bytech, zatím co nepočetné rodiny obývaly veliké byty. Na toto pamatuje nový zákon o hospodaření s byty stanovením progresivního místního poplatku podle kvality bytu.

Nový bytový zákon upevní také socialistickou zákonnost, což je zejména podtrženo v jeho ustanoveních týkajících se vyklizování bytů, neboť vyklizení mohou NV provést jenom po předchozím rozhodnutí lidového soudu. Ze všech těchto důvodů je tedy nový zákon velikým pokrokem při řešení bytových otázek a bude tudíž našimi pracujícími uvítán.

Soustavné zvyšování životní úrovně pracujících je trvalým úkolem lidově demokratické republiky. Zdravé bydlení je jednou ze základních životních podmínek každého jednotlivce a tím i nejdůležitější složkou životní úrovně obyvatelstva měst i venkova. Bytová výstavba spolu s návrhem nového zákona o hospodaření s byty je konkrétní náplní politiky naší vlády Národní fronty a jejího úsilí o zvyšování životni úrovně pracujících. (Potlesk.)

Jsem přesvědčen, že všichni poslanci Národního shromáždění tento zákon schválí, protože je dalším krokem vpřed na cestě našeho lidu k vybudování socialismu v naší vlasti.

Podpredseda Valo: Ďalším prihláseným rečníkom je posl. Malina. Prosím, aby sa ujal slova.

Posl. Malina: Vážené Národné zhromaždenie!

Podstatnou súčasťou úsilia o zvyšovanie životnej a kultúrnej úrovne pracujúcich je starostlivosť o ich bývanie a o bytovú kultúru vôbec. Táto starostlivosť týka sa nielen vybudovania vyhovujúcich a zdravotne nezávadných bytov, ale aj spravodlivého rozdeľovania a hospodárenia s bytmi. Doterajšia prax nezaisťovala v plnej miere túto zásadu sociálnej potreby našich pracujúcich a preto treba vítať návrh zákona o hospodárení s bytmi.

Skôr, ako by som predniesol svoje stanovisko k návrhu zákona, dovolím si stručne poukázať na bytové pomery v Nitrianskom kraji.

Staré, kapitalistické zriadenie zanechalo nám v bytovom hospodárstve neblahé dedičstvo. Nových bytov pre pracujúcich sa postavilo málo a staré nevyhovujú ani najzákladnejším potrebám zdravého bývania. Ak k tomuto nedostatočnému stavu bytového fondu pripočítame veľký počet vojnovými udalosťami zničených a poškodených bytov, dostávame katastrofálny obraz bytových pomerov v roku 1945. Vynára sa nám otázka, čo zapríčinilo tento stav? Odpoveď na túto otázku je ľahká. Bývalá kapitalistická spoločnosť v predmníchovskej republike nemala záujem na budovaní bytov pre pracujúcich. Tento záujem nemali ani vlastníci priemyselných podnikov a akcionári, takže pri väčších komplexoch sa absolútne nepamätalo, lepšie povedané: nechcelo sa pamätať, na vybudovanie sídlisk s najnutnejším bytovým fondom. Dôkazom toho sú Handlová, Nováky a podobne.

Zatiaľ čo riaditeľ bane v Handlovej býval v deväťizbovom prepychovom byte, štvorčlenná rodina Daubnerova musela sa uspokojiť spolu s inou dvojčlennou rodinou s izbou o rozmeroch 4 X 4 m. Zariadenie tejto izby sa skladalo z dvoch železných postelí a z klincov, zatlčených do steny. Na tieto klince vešali baníci jediné svoje šaty - sviatočné i všedné zároveň. Vodu v dome mali len inžinieri a úradníci. Tak bývala aj dvanásťčlenná rodina Ceislova a väčšina pracujúcich v baniach. Zhoršoval sa tento stav hlavne v dobe kríz, keď baník bol veľmi rád, že aspoň tri dni v týždni mohol pracovať za akúkoľvek mzdu.

Pokiaľ bola nejaká bytová výstavba, bola robená len v malom percente vzhľadom na potreby pracujúcich a konala sa len v prospech kapitalistov, ktorí v týchto nehnuteľnostiach si zabezpečovali svoj kapitál a súčasne vysokým nájomným získavali na úkor sociálne slabších vrstiev bezprácne zisky. Nuž takáto bola holá skutočnosť bytovej výstavby v priemyselných strediskách, ktorá ani zďaleka nevyhovovala potrebám pracujúcich.

Ani v poľnohospodárstve nebol stav lepší. Pracujúci na veľkostatkoch boli síce ubytovaní, no ich byty, takzvané bírešne, boli v podstate ako zdravotne, tak kultúrne úplne nevyhovujúcimi chatrčami. Bývali v nich stiesnene viacdetné rodiny a nebolo zriedkavosťou, že v jednej kuchyni pri spoločnom ohnisku varili až štyri rodiny.

Tento stav trval i za takzvaného "slovenského štátu" a za okupácie, keď žiadna bytová výstavba nebola, ba nerobila sa ani údržba a oprava domov. Aká úbohá bola bytová kultúra, o tom jasne svedčí štvrť mesta Nitry "Párovce", kde bývali na hromade stovky rodín. ktoré nemali ani dobrú strechu nad hlavou, do bytov im počas nepriaznivého počasia pršalo a v zimných obdobiach na vyhrievanie miestností zadovažovali si palivo z vagónov uhlia, vysunutých pred stanicou v Nitre, kde ich vítali bývalí policajti svojimi obuškami. Nuž takáto bola starostlivosť kapitalistickej spoločnosti o bývanie človeka a celkove o bytovú kultúru. Pritom treba poznamenať, že táto chudoba, ako jej hovorili, musela platiť z týchto domov na rozpadnutie nájomné kapitalistickým špekulantom.

Po oslobodení našej vlasti slávnou Sovietskou armádou boli sme postavení pred ťažkú úlohu, ako zabezpečiť aspoň tie najminimálnejšie požiadavky pracujúcich na ubytovanie. Bolo nutné najprv prikročiť k obnoveniu vojnou zničených alebo poškodených domov.

V našom kraji bolo v rokoch 1946-1948 opravené, respektíve vybudované 1.890 bytových jednotiek, ktoré však ani zďaleka nenahradili úbytok bytových jednotiek počas vojny a neuspokojili skutočnú potrebu.

Zásadný obrat v bytovej politike nastal po Víťaznom februári 1948. Pracujúci nášho kraja pocítili blahodarné účinky socialistickej výstavby na všetkých úsekoch. Plánovitá výstavba priemyselných stredísk v Handlovej, Novákoch, Komárne, Zemianskych Kostoľanoch, Leviciach a inde vyžadovala súbežnú výstavbu sídlisk s bytovými jednotkami, zabezpečujúcimi pohodlné bývanie, a tak už rok 1949 zaznamenal prírastok 1.350 bytových jednotiek pre pracujúcich. Ich počet sa postupne zvyšoval, takže v samotnom roku 1955 bolo odovzdané v našom kraji 2.071 bytových jednotiek.

I keď kladne kvitujeme tento prírastok bytov v Nitrianskom kraji, predsa nemôžeme povedať, že by stačil na odstránenie veľkého nedostatku, ktorý sa nám zračí v každom meste nášho kraja. Pracujúci Nitrianskeho kraja sú vďační starostlivosti Komunistickej strany Československa a vláde Národného frontu, že dostávajú každoročne väčšie kvóty na bytovú výstavbu a uvoľňujú sa im na tento účel značnejšie finančné a materiálové prostriedky. Treba však poznamenať, že investičná výstavba bytových jednotiek neprebieha žiadúcim tempom, čo má za následok, že stavebné organizácie dlhujú našim pracujúcim viac ako sto bytových jednotiek. Preto pre zlepšenie bytovej situácie bude treba, aby stavebné podniky a stavbári včas a v plnom rozsahu zabezpečovali kvalitné vykonanie úlohy im zverenej.

Zlepšenie stavu v bytovom hospodárstve možno očakávať plánovanou výstavbou v druhej päťročnici, ktorej výsledky majú byť vyššie ako v predchádzajúcich rokoch.

Taktiež individuálna bytová výstavba vo veľkej miere prispeje k rozšíreniu bytového fondu, o čom svedčí aj skutočnosť, že len za prvých desať mesiacov roku 1956 bolo v našom kraji dané do užívania 2.819 rodinných bytov, teda rodinných domčekov, a len v tomto období je rozostavaných 9,590, čo je viac, ako bolo postavených rodinných domčekov za 20 rokov prvej.

Nebyť materiálových ťažkostí, bola by podstatná väčšina týchto domov už postavená.

Bytová výstavba sama o sebe prispieva v značnej miere. k uspokojovaniu potrieb pracujúcich, no treba usporiadať a zákonne zakotviť aj vyhovujúce normy hospodárenia s bytmi. Doterajší zákon už nepostačuje za dnešných podmienok a pomerov, lebo od roku 1948 sa zmenil aj právny stav a niektoré ustanovenia starého zákona stali sa v praxi nepotrebnými.

Navrhovaná osnova zákona rieši dôsledne všetky nezrovnalosti doterajších noriem o hospodárení s bytmi, a to ako po stránke právnej, tak aj praktickej, a súčasne dáva zvýšenú právomoc výkonným orgánom národných výborov.

Predkladaný návrh zákona o hospodárení s bytmi dáva jasné smernice a odstraňuje úzke miesta zákona č. 138 z roku 1948 Zbierky. Netreba tu ani spomínať, že pri uplatňovaní tohto starého zákona dochádzalo k mnohým chybám a nezrovnalostiam. Výrazom toho je veľké množstvo sťažností obyvateľstva na všetkých stupňoch národných výborov, ba vo veľkej miere je nimi zaťažovaná i Kancelária. prezidenta republiky. Len Krajskému národnému výboru v Nitre došlo k posledných troch rokoch takmer 2.000 sťažností výlučne v bytových otázkach.

Nemusím zdôrazňovať, že ich vybavovanie nie je jednoduché a vyžaduje od funkcionárov a pracovníkov národných výborov veľkú trpezlivosť, rozhľad a prísnu objektívnosť.

V čom sú korene a príčiny týchto sťažností?

Je to predovšetkým ešte jestvujúci nedostatok bytovej výstavby vzhľadom na rastúci počet novozaložených rodín a koniec koncov i zabezpečovanie bytových priestorov pre tie rodiny, ktoré bývajú ďaleko od svojho pracoviska.

No nielen tam je chyba, ale treba otvorene aj pred váženým Národným zhromaždením povedať, že ešte mnohí funkcionári a pracovníci národných výborov rozdeľovanie bytov si vysvetľujú po svojom a potom podľa toho i konajú. Dôkazom toho sú uvedené sťažnosti. Tieto príčiny, ktoré som uviedol, vyplývajú z nedostatku zákona č. 138/1948 Zbierky, a to z toho dôvodu, že nerozvádza konkrétne a presne jednotlivé spôsoby rešenia bytovej otázky, čo sa v mnohých prípadoch odzrkadlilo aj v neúmyselnom poškodzovaní práv pracujúcich a v porušovaní socialistickej zákonnosti. No predovšetkým je to z toho dôvodu, že zmenou podmienok životnej úrovne, právneho stavu a spoločenskej štruktúry zákon č. 138 potrebám pracujúcich plne nevyhovuje.

Návrh nového zákona v každom ohľade pamätá na dôsledné rešenie a treba v ňom vyzdvihnúť hlavne tú okolnosť, že o bytových záležitostiach v budúcnosti nebude rozhodovať jednotlivec podľa svojej vôle alebo nevôle, ale výkonný orgán príslušného národného výboru.

Z celého radu veľmi dôležitých opatrení tohoto nového zákona chcem vyzdvihnúť ako mimoriadne zreteľa hodné to, že výkonným orgánom NV sa poskytuje právo samostatne hospodáriť s cca 20 % bytov z novostavieb podnikových bytov. Významnou novotou je aj to, že deložovanie odteraz bude sa môcť vykonať len po schválení ľudovým súdom. Ďalej treba vyzdvihnúť reálny a spravodlivý spôsob prideľovania bytov podľa poradníka, pričom sa zvlášť vymedzuje riešenie bytov rezortných a služobných.

Zákon sa vyznačuje jasným a určitým vymedzením prípadov, rozhodujúcich najmä v prídelovom konaní. Určenie plošnej výmery bytu, dvojitosti bytu, nároky na byty po návrate vojakov z vojenskej služby atď. urobilo koniec všetkým doterajším neistotám.

Predkladaný návrh zákona o hospodárení s bytmi treba preto vítať a hlasovať pre tento zákon, keďže je súčasťou socialistickej spravodlivosti a je v ňom záruka, že v značnej miere prispeje k zvyšovaniu životnej a kultúrnej úrovne pracujúcich v našej vlasti.

Podpredseda Valo: Ďalej dávam slovo posl. Karlovskej.

Posl. Karlovská: Soudružky a soudruzi, vážení přátelé!

K projednávání zákona o hospodaření s byty přistupujeme s tím, že napomůže k zavedení pořádku a jednotnému postupu při přidělování bytů. Naše lidově demokratické zřízení již nesčíslněkrát prokázalo na úseku růstu životní a kulturní úrovně své nesporné přednosti a naprostou převahu nad kapitalistickým společenským řádem. Aby úroveň bydlení pracujících naší země odpovídala jejich hmotné úrovni, věnuje naše strana a vláda Národní fronty mimořádnou pozornost a péči bytové výstavbě.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP