Kromě těchto problémů, které
mají většinou platnost v celé republice.
máme v Ústeckém kraji zvlášť
tíživou situaci neustále se zvyšující
těžbou uhlí a spolu s tím vzrůstajícím
počtem pracovníků v dolech a továrnách.
Tak do roku 1955 vzrostl počet obyvatel v kraji oproti
roku 1950 přibližně o 37.000 osob. Rozšiřování
povrchové těžby uhlí má za následek
i určitou demolici bytového fondu. Značné
ztráty na něm byly způsobeny také
anglo-americkými leteckými nálety na Ústí
n. L. těsně před zakončením
druhé světové války, které
zničily jen v tomto krajském městě
kolem 2000 bytů, takže celkově tato ztráta
v kraji činí 28,6 %. Toto číslo zahrnuje
i byty, které bylo nutno následkem poškození
postupně likvidovat. Bytovou situaci v kraji dále
zhoršuje soustavný úbytek bytů v důsledku
neustále vzrůstajících a oprávněných
požadavků pracujících na vyšší
bytovou kulturu. Proto musela být značná
část bytů ze zdravotních a bezpečnostních
důvodů vyřazena z používání.
Vcelku tento úbytek v našem kraji činí
27,2 % bytového fondu.
Toto nepříznivé bytové dědictví,
které nám zůstalo z období buržoasní
republiky a z doby okupace, náš stát spějící
k socialismu postupně odstraňuje a napravuje. Dokladem
této správné politiky náš lidově
demokratické republiky je v našem kraji řada
příkladů. Je to především
výstavba nového sídliště v Mostě,
Pod žateckou, kde vzniká nové, zcela moderní
město, v němž bude odevzdáno do užívání
našim horníkům a ostatním pracujícím
do konce tohoto roku již 2682 moderních bytových
jednotek o kuchyni a jednom až třech pokojích.
Dále je to výstavba sídlišť v Mezihoří,
Braňanech, S tětí n. L "Lovosicích,
stí n. L. i Teplicích. Tak dostalo se pracujícím
našeho kraje celkem 10.548 bytových jednotek ve zdravotně
nezávadném prostředí, s moderním
bytovým vybavením, s ústředním
i dálkovým topením. V plánu rozvoje
národního hospodářství během
druhého pětiletého plánu je počítáno
s rozšířením těžby uhlí,
energetické základny a průmyslových
podniků. Spolu s tímto rozvojem národního
hospodářství v našem kraji je počítáno
i s podstatným rozšířením bytového
fondu. Během druhé pětiletky má být
dokončena výstavba dalších 16.634 bytových
jednotek a v rámci rozvoje těžby severočeského
hnědouhelného revíru je počítáno
s výstavbou 5700 bytů pro horníky navíc;
zatím zůstává v kraji nevyřízených
přes 2000 žádostí o byty. Splnění
tohoto plánu závisí na dobré práci
stavebních závodů a na tom, jak jejich pracující
budou plnit úkoly, stanovené pětiletým
plánem. Velký úkol v tomto směru mají
národní výbory - stavební údržba,
které mají udržovat dosavadní bytový
fond na dobré úrovni. Staré byty je třeba
modernisovat a upravovat podle požadavků moderní
bytové kultury.
Přesto, že vláda NF vynaložila velké
úsilí na vyřešení tíživé
bytové situace, zůstává nevyřešena
ještě celá řada nedostatků a
bude třeba i nadále počítat s doplněním
stávajícího bytového fondu.
Nový zákon o hospodaření s byty, který
právě projednáváme, samozřejmě
nevyřeší a nemůže také vyřešit
nedostatek bytů. Jeho uvedení v život bude
mít však velký význam.
Jeho správným uplatněním zavedeme
pořádek do systému rozdělování
bytů, upevníme pravomoc národních
výborů a zdůrazníme právo NV
rozhodovat o rozdělování bytů.
Soudružky, soudruzi, bratři a sestry! Měl jsem
možnost mluvit o obsahu tohoto zákona s pracovníky
z tohoto důležitého úseku na několika
místních národních výborech
v okresních městech našeho kraje, kde bytová
tíseň je veliká. Všude byl připravovaný
zákon o hospodaření s byty nejen těmito
pracovníky, ale i funkcionáři národních
výborů s povděkem přijímán.
To proto, že zjednodušuje značné množství
právních norem, které jsou dosud v platnosti.
Zákonem je v souladu s požadavky NV správně
stanoveno, aby disponovaly 20 % všech nově vystavených
bytů. Národní výbory tak budou mít
možnost uspokojovat nejnaléhavější
žádosti a zajišťovat byty pro pracovníky
ve zdravotnictví, školství, pro veřejné
pracovníky atd. Vždyť podle dosavadní
praxe hospodařily s byty vedle národních
výborů - kam se obracela převážná
část žadatelů - ještě podniky,
různé ústavy a pod. takže pravomoc výkonných
orgánů národních výborů
byla v bytových otázkách značně
omezena. Kontrole národních výborů
vůbec nepodléhaly vedle bytů podnikových
také byty ministerstva vnitra a byty vojenské.
Tento nový zákon bude znamenat spravedlivější
a hospodárnější rozdělovaní
bytového fondu, aby vícečlenné rodiny
nebydlely v malých bytech, zatím co nepočetné
rodiny obývaly veliké byty. Na toto pamatuje nový
zákon o hospodaření s byty stanovením
progresivního místního poplatku podle kvality
bytu.
Nový bytový zákon upevní také
socialistickou zákonnost, což je zejména podtrženo
v jeho ustanoveních týkajících se
vyklizování bytů, neboť vyklizení
mohou NV provést jenom po předchozím rozhodnutí
lidového soudu. Ze všech těchto důvodů
je tedy nový zákon velikým pokrokem při
řešení bytových otázek a bude
tudíž našimi pracujícími uvítán.
Soustavné zvyšování životní
úrovně pracujících je trvalým
úkolem lidově demokratické republiky. Zdravé
bydlení je jednou ze základních životních
podmínek každého jednotlivce a tím i
nejdůležitější složkou životní
úrovně obyvatelstva měst i venkova. Bytová
výstavba spolu s návrhem nového zákona
o hospodaření s byty je konkrétní
náplní politiky naší vlády Národní
fronty a jejího úsilí o zvyšování
životni úrovně pracujících. (Potlesk.)
Jsem přesvědčen, že všichni poslanci
Národního shromáždění
tento zákon schválí, protože je dalším
krokem vpřed na cestě našeho lidu k vybudování
socialismu v naší vlasti.
Podpredseda Valo: Ďalším prihláseným
rečníkom je posl. Malina. Prosím,
aby sa ujal slova.
Posl. Malina: Vážené Národné
zhromaždenie!
Podstatnou súčasťou úsilia o zvyšovanie
životnej a kultúrnej úrovne pracujúcich
je starostlivosť o ich bývanie a o bytovú kultúru
vôbec. Táto starostlivosť týka sa nielen
vybudovania vyhovujúcich a zdravotne nezávadných
bytov, ale aj spravodlivého rozdeľovania a hospodárenia
s bytmi. Doterajšia prax nezaisťovala v plnej miere
túto zásadu sociálnej potreby našich
pracujúcich a preto treba vítať návrh
zákona o hospodárení s bytmi.
Skôr, ako by som predniesol svoje stanovisko k návrhu
zákona, dovolím si stručne poukázať
na bytové pomery v Nitrianskom kraji.
Staré, kapitalistické zriadenie zanechalo nám
v bytovom hospodárstve neblahé dedičstvo.
Nových bytov pre pracujúcich sa postavilo málo
a staré nevyhovujú ani najzákladnejším
potrebám zdravého bývania. Ak k tomuto nedostatočnému
stavu bytového fondu pripočítame veľký
počet vojnovými udalosťami zničených
a poškodených bytov, dostávame katastrofálny
obraz bytových pomerov v roku 1945. Vynára sa nám
otázka, čo zapríčinilo tento stav?
Odpoveď na túto otázku je ľahká.
Bývalá kapitalistická spoločnosť
v predmníchovskej republike nemala záujem na budovaní
bytov pre pracujúcich. Tento záujem nemali ani vlastníci
priemyselných podnikov a akcionári, takže pri
väčších komplexoch sa absolútne
nepamätalo, lepšie povedané: nechcelo sa pamätať,
na vybudovanie sídlisk s najnutnejším bytovým
fondom. Dôkazom toho sú Handlová, Nováky
a podobne.
Zatiaľ čo riaditeľ bane v Handlovej býval
v deväťizbovom prepychovom byte, štvorčlenná
rodina Daubnerova musela sa uspokojiť spolu s inou dvojčlennou
rodinou s izbou o rozmeroch 4 X 4 m. Zariadenie tejto izby sa
skladalo z dvoch železných postelí a z klincov,
zatlčených do steny. Na tieto klince vešali
baníci jediné svoje šaty - sviatočné
i všedné zároveň. Vodu v dome mali len
inžinieri a úradníci. Tak bývala aj
dvanásťčlenná rodina Ceislova a väčšina
pracujúcich v baniach. Zhoršoval sa tento stav hlavne
v dobe kríz, keď baník bol veľmi rád,
že aspoň tri dni v týždni mohol pracovať
za akúkoľvek mzdu.
Pokiaľ bola nejaká bytová výstavba,
bola robená len v malom percente vzhľadom na potreby
pracujúcich a konala sa len v prospech kapitalistov, ktorí
v týchto nehnuteľnostiach si zabezpečovali
svoj kapitál a súčasne vysokým nájomným
získavali na úkor sociálne slabších
vrstiev bezprácne zisky. Nuž takáto bola holá
skutočnosť bytovej výstavby v priemyselných
strediskách, ktorá ani zďaleka nevyhovovala
potrebám pracujúcich.
Ani v poľnohospodárstve nebol stav lepší.
Pracujúci na veľkostatkoch boli síce ubytovaní,
no ich byty, takzvané bírešne, boli v podstate
ako zdravotne, tak kultúrne úplne nevyhovujúcimi
chatrčami. Bývali v nich stiesnene viacdetné
rodiny a nebolo zriedkavosťou, že v jednej kuchyni pri
spoločnom ohnisku varili až štyri rodiny.
Tento stav trval i za takzvaného "slovenského
štátu" a za okupácie, keď žiadna
bytová výstavba nebola, ba nerobila sa ani údržba
a oprava domov. Aká úbohá bola bytová
kultúra, o tom jasne svedčí štvrť
mesta Nitry "Párovce", kde bývali na hromade
stovky rodín. ktoré nemali ani dobrú strechu
nad hlavou, do bytov im počas nepriaznivého počasia
pršalo a v zimných obdobiach na vyhrievanie miestností
zadovažovali si palivo z vagónov uhlia, vysunutých
pred stanicou v Nitre, kde ich vítali bývalí
policajti svojimi obuškami. Nuž takáto bola starostlivosť
kapitalistickej spoločnosti o bývanie človeka
a celkove o bytovú kultúru. Pritom treba poznamenať,
že táto chudoba, ako jej hovorili, musela platiť
z týchto domov na rozpadnutie nájomné kapitalistickým
špekulantom.
Po oslobodení našej vlasti slávnou Sovietskou
armádou boli sme postavení pred ťažkú
úlohu, ako zabezpečiť aspoň tie najminimálnejšie
požiadavky pracujúcich na ubytovanie. Bolo nutné
najprv prikročiť k obnoveniu vojnou zničených
alebo poškodených domov.
V našom kraji bolo v rokoch 1946-1948 opravené, respektíve
vybudované 1.890 bytových jednotiek, ktoré
však ani zďaleka nenahradili úbytok bytových
jednotiek počas vojny a neuspokojili skutočnú
potrebu.
Zásadný obrat v bytovej politike nastal po Víťaznom
februári 1948. Pracujúci nášho kraja
pocítili blahodarné účinky socialistickej
výstavby na všetkých úsekoch. Plánovitá
výstavba priemyselných stredísk v Handlovej,
Novákoch, Komárne, Zemianskych Kostoľanoch,
Leviciach a inde vyžadovala súbežnú výstavbu
sídlisk s bytovými jednotkami, zabezpečujúcimi
pohodlné bývanie, a tak už rok 1949 zaznamenal
prírastok 1.350 bytových jednotiek pre pracujúcich.
Ich počet sa postupne zvyšoval, takže v samotnom
roku 1955 bolo odovzdané v našom kraji 2.071 bytových
jednotiek.
I keď kladne kvitujeme tento prírastok bytov v Nitrianskom
kraji, predsa nemôžeme povedať, že by stačil
na odstránenie veľkého nedostatku, ktorý
sa nám zračí v každom meste nášho
kraja. Pracujúci Nitrianskeho kraja sú vďační
starostlivosti Komunistickej strany Československa a vláde
Národného frontu, že dostávajú
každoročne väčšie kvóty na
bytovú výstavbu a uvoľňujú sa
im na tento účel značnejšie finančné
a materiálové prostriedky. Treba však poznamenať,
že investičná výstavba bytových
jednotiek neprebieha žiadúcim tempom, čo má
za následok, že stavebné organizácie
dlhujú našim pracujúcim viac ako sto bytových
jednotiek. Preto pre zlepšenie bytovej situácie bude
treba, aby stavebné podniky a stavbári včas
a v plnom rozsahu zabezpečovali kvalitné vykonanie
úlohy im zverenej.
Zlepšenie stavu v bytovom hospodárstve možno
očakávať plánovanou výstavbou
v druhej päťročnici, ktorej výsledky majú
byť vyššie ako v predchádzajúcich
rokoch.
Taktiež individuálna bytová výstavba
vo veľkej miere prispeje k rozšíreniu bytového
fondu, o čom svedčí aj skutočnosť,
že len za prvých desať mesiacov roku 1956 bolo
v našom kraji dané do užívania 2.819 rodinných
bytov, teda rodinných domčekov, a len v tomto období
je rozostavaných 9,590, čo je viac, ako bolo postavených
rodinných domčekov za 20 rokov prvej.
Nebyť materiálových ťažkostí,
bola by podstatná väčšina týchto
domov už postavená.
Bytová výstavba sama o sebe prispieva v značnej
miere. k uspokojovaniu potrieb pracujúcich, no treba usporiadať
a zákonne zakotviť aj vyhovujúce normy hospodárenia
s bytmi. Doterajší zákon už nepostačuje
za dnešných podmienok a pomerov, lebo od roku 1948
sa zmenil aj právny stav a niektoré ustanovenia
starého zákona stali sa v praxi nepotrebnými.
Navrhovaná osnova zákona rieši dôsledne
všetky nezrovnalosti doterajších noriem o hospodárení
s bytmi, a to ako po stránke právnej, tak aj praktickej,
a súčasne dáva zvýšenú
právomoc výkonným orgánom národných
výborov.
Predkladaný návrh zákona o hospodárení
s bytmi dáva jasné smernice a odstraňuje
úzke miesta zákona č. 138 z roku 1948 Zbierky.
Netreba tu ani spomínať, že pri uplatňovaní
tohto starého zákona dochádzalo k mnohým
chybám a nezrovnalostiam. Výrazom toho je veľké
množstvo sťažností obyvateľstva na
všetkých stupňoch národných výborov,
ba vo veľkej miere je nimi zaťažovaná i
Kancelária. prezidenta republiky. Len Krajskému
národnému výboru v Nitre došlo k posledných
troch rokoch takmer 2.000 sťažností výlučne
v bytových otázkach.
Nemusím zdôrazňovať, že ich vybavovanie
nie je jednoduché a vyžaduje od funkcionárov
a pracovníkov národných výborov veľkú
trpezlivosť, rozhľad a prísnu objektívnosť.
V čom sú korene a príčiny týchto
sťažností?
Je to predovšetkým ešte jestvujúci nedostatok
bytovej výstavby vzhľadom na rastúci počet
novozaložených rodín a koniec koncov i zabezpečovanie
bytových priestorov pre tie rodiny, ktoré bývajú
ďaleko od svojho pracoviska.
No nielen tam je chyba, ale treba otvorene aj pred váženým
Národným zhromaždením povedať,
že ešte mnohí funkcionári a pracovníci
národných výborov rozdeľovanie bytov
si vysvetľujú po svojom a potom podľa toho i
konajú. Dôkazom toho sú uvedené sťažnosti.
Tieto príčiny, ktoré som uviedol, vyplývajú
z nedostatku zákona č. 138/1948 Zbierky, a to z
toho dôvodu, že nerozvádza konkrétne
a presne jednotlivé spôsoby rešenia bytovej
otázky, čo sa v mnohých prípadoch
odzrkadlilo aj v neúmyselnom poškodzovaní práv
pracujúcich a v porušovaní socialistickej zákonnosti.
No predovšetkým je to z toho dôvodu, že
zmenou podmienok životnej úrovne, právneho
stavu a spoločenskej štruktúry zákon
č. 138 potrebám pracujúcich plne nevyhovuje.
Návrh nového zákona v každom ohľade
pamätá na dôsledné rešenie a treba
v ňom vyzdvihnúť hlavne tú okolnosť,
že o bytových záležitostiach v budúcnosti
nebude rozhodovať jednotlivec podľa svojej vôle
alebo nevôle, ale výkonný orgán príslušného
národného výboru.
Z celého radu veľmi dôležitých opatrení
tohoto nového zákona chcem vyzdvihnúť
ako mimoriadne zreteľa hodné to, že výkonným
orgánom NV sa poskytuje právo samostatne hospodáriť
s cca 20 % bytov z novostavieb podnikových bytov. Významnou
novotou je aj to, že deložovanie odteraz bude sa môcť
vykonať len po schválení ľudovým
súdom. Ďalej treba vyzdvihnúť reálny
a spravodlivý spôsob prideľovania bytov podľa
poradníka, pričom sa zvlášť vymedzuje
riešenie bytov rezortných a služobných.
Zákon sa vyznačuje jasným a určitým
vymedzením prípadov, rozhodujúcich najmä
v prídelovom konaní. Určenie plošnej
výmery bytu, dvojitosti bytu, nároky na byty po
návrate vojakov z vojenskej služby atď. urobilo
koniec všetkým doterajším neistotám.
Predkladaný návrh zákona o hospodárení
s bytmi treba preto vítať a hlasovať pre tento
zákon, keďže je súčasťou socialistickej
spravodlivosti a je v ňom záruka, že v značnej
miere prispeje k zvyšovaniu životnej a kultúrnej
úrovne pracujúcich v našej vlasti.
Podpredseda Valo: Ďalej dávam slovo posl. Karlovskej.
Posl. Karlovská: Soudružky a soudruzi, vážení
přátelé!
K projednávání zákona o hospodaření
s byty přistupujeme s tím, že napomůže
k zavedení pořádku a jednotnému postupu
při přidělování bytů.
Naše lidově demokratické zřízení
již nesčíslněkrát prokázalo
na úseku růstu životní a kulturní
úrovně své nesporné přednosti
a naprostou převahu nad kapitalistickým společenským
řádem. Aby úroveň bydlení pracujících
naší země odpovídala jejich hmotné
úrovni, věnuje naše strana a vláda Národní
fronty mimořádnou pozornost a péči
bytové výstavbě.