Důvody, které vedly ke vzniku návrhu zákona
o kárné odpovědnosti soudců lidových
a krajských soudů, souvisí úzce s
vládním návrhem zákona o volbách
soudců a soudců z lidu. Odpovědné
úkoly, které se v navrhovaném zákonu
ukládají soudcům zvoleným národními
výbory, vyžadují, aby soudci byli vzorem občanské
bezúhonnosti a oddanosti k lidově demokratickému
zřízení tak, jak je uvedeno v úvodním
ustanovení § 1 předloženého návrhu
zákona.
Přísné požadavky, které se na
soudce kladou, vyžadují, aby soudci byli kárně
odpovědni za porušení svých povinností.
Je správné ustanovení, aby zvolení
soudci podávali během funkčního období
zprávy o své činnosti národním
výborům, které je zvolily. Jestliže
soudce hrubě poruší své povinnosti,
z funkce ho odvolá národní výbor,
který ho zvolil. Je z toho patrno, že ke kárnému
řízení a potrestání soudce
se přikročí jen tehdy, jestliže se dopustí
méně závažného poklesku, zejména
porušení pracovní kázně, nedbalosti,
anebo je-li jeho chování v rozporu s úřadem,
který zastává. V návrhu nového
zákona o kárné odpovědnosti soudců
nejsou již uváděny takové tresty, které
svou povahou neodpovídají kárnému
provinění a které jsou nevhodné. Jde
o trest peněžitý a trest propuštění.
Stalo se tak proto, že pro řádný výkon
funkce, pro kterou je soudce zvolen, není vhodným
donucovacím prostředkem peněžitý
trest. Od trestu propuštění bylo upuštěno
proto, že zvolení soudci nejsou v pracovním
poměru a nemohou být proto propuštěni.
Soudce může být odvolán z funkce, a
to jen v odůvodněných případech,
jak jsou uvedeny v právě projednávaném
zákonu o volbách soudců.
Předložený vládní návrh
zákona o kárné odpovědnosti soudců
neupravuje podrobně řízení před
kárným senátem. To proto, že hlavní
činnost kárného senátu je v politicko-výchovném
působení na provinilého soudce. Nemělo
by výchovný účel - vzhledem k malé
závažnosti případu kárných
provinění - aby toto řízení
bylo vázáno podrobnějšími formálními
předpisy. Jde o to, aby řízení před
kárným senátem bylo jednoduché, rychlé
a hospodárné bez zbytečných formalit.
Je přirozené, že kárný senát
v kárném řízení použije,
na př. při výslechu svědků,
podpůrně předpisů trestního
řádu atd.
Podle dosavadní úpravy byl jediným kárným
orgánem nad soudci kárný senát Nejvyššího
soudu. Členové tohoto kárného senátu
však soudce z jeho činnosti bezprostředně
neznali a byli odkázáni jen na spisový materiál,
který jim byl předložen společně
s výsledky provedeného šetření.
Přenesením kárné pravomoci nad soudci
lidových soudů na senáty u krajských
soudů se dostane převážná část
kárných případů k posouzení
orgánu, který je daleko blíže k pracovišti
soudce lidového soudu, a členové těchto
senátů budou moci proto daleko lépe posoudit
všechny okolnosti, za nichž k provinění
soudce došlo. To je nesporný pokrok proti předchozí
úpravě.
Předložený vládní návrh
vymezuje pojem kárného provinění,
stanoví složení senátu a řeší
otázku příslušnosti kárného
orgánu. Určuje dále, kdo je oprávněn
podat návrh na zahájení kárného
řízení. Upravuje postup při zahájení
a při přerušení kárného
řízení i při odvolání
návrhu. Ustanovuje postup v řízení
před kárným senátem a dává
i možnost odvolání proti nálezu kárného
senátu krajského soudu. Proti rozhodnutí
kárného senátu Nejvyššího
soudu není opravného prostředku; zárukou
správného rozhodování bude přísný
výběr pracovníků pro kárný
senát.
Jiná ustanovení určují pak postup
kárného senátu, shledá-li v jednání
soudce trestný čin nebo přestupek. Nová
úprava zde navazuje na ustanovení vládního
návrhu zákona o volbách soudců, podle
něhož může být soudce trestně
stíhán jen se souhlasem generálního
prokurátora. Navrhovanou úpravou se čelí,
aby soudce, který byl již pro týž čin
potrestán, nebyl ještě znovu trestán
kárně. Je samozřejmé, že takový
postup by nepůsobil výchovně. Navrhovaný
zákon dává konečně soudci možnost,
aby za určitých předpokladů dosáhl
zahlazení kárného potrestání.
Z provedení navrhovaného zákona nevzejdou
pro státní rozpočet žádné
nové náklady.
Ústavně-právní výbor se ve
své schůzi dne 4. června podrobně
zabýval osnovou tohoto zákona a provedl též
některé změny a doplňky, které
znamenají podstatné zlepšení navrhovaného
zákona.
Jako zpravodaj ústavně-právního výboru
doporučuji, aby plénum Národního shromáždění
schválilo předložený vládní
návrh zákona o kárné odpovědnosti
soudců lidových a krajských soudů
tak, jak byl projednán a schválen v ústavně-právním
výboru (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Prikročíme k rozprave o
piatom a šiestom bode denného poriadku.
K prejavu sa prihlásil minister spravodlivosti dr Václav
Škoda. Prosím súdruha ministra, aby
sa ujal slova.
Ministr spravedlnosti dr Škoda: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci!
V poslední době schválilo Národní
shromáždění řadu zákonů,
které podstatně přispěly k dalšímu
upevnění socialistické zákonnosti
a tím i našeho lidově demokratického
státu. Přijetím těchto zákonů
vytvořilo Národní shromáždění
na úseku justice dobré předpoklady pro splnění
usnesení celostátní konference Komunistické
strany Československa, jejíž závěry
přejala a uskutečnila celá Národní
fronta. Logickým doplňkem těchto zákonů
je projednávaný vládní návrh
zákona o volbách soudců a soudců z
lidu, který znamená další podstatný
krok k tomu, aby ještě více byl uplatněn
vliv dělnické třídy a pracujícího
lidu v našem soudnictví a ve výstavbě
socialistického justičního aparátu.
Po vítězství pracujícího lidu
v únoru 1948 byl Ústavou 9 května položen
základ pro zlidovění našeho soudnictví
Ústava vytkla zásadu, že lidově demokratické
soudy rozhodují v senátech, v nichž vedle,
soudců z povolání se zúčastňují
rozhodování jim na roveň postavení
soudci z lidu. Naše lidová moc zlikvidovala starý
soud, který byl nástrojem potlačování
a útlaku lidových mas a vybudovala soud nový,
lidový. V průběhu svého vývoje
a při stálém prohlubování účasti
pracujících v našem soudnictví stalo
se lidově demokratické soudnictví významným
nástrojem lidu k potlačení jeho nepřátel
a tím k ochraně jeho práv a svobod. Dělnická
třída a pracující lid si u nás
nejenom vydává zákony pro zajištění
svých životních zájmů a socialistických
cílů, ale také se zúčastňuje
na jejích důsledném provádění
a uplatňování. Na úseku soudnictví
desítky tisíc nejlepších našich
občanů, mužů i žen, dělníků,
malých a středních rolníků
a příslušníků pracující
inteligence již od roku 1949 jako soudci z lidu se podílejí
na soudním rozhodování a jsou zárukou
správného třídního uplatňování
zákonů soudy. Soudci z lidu společně
se soudci přispívají tak velkou měrou
k ochraně všech vymožeností pracujících
před jejich nepřáteli, k ochraně socialistického
řádu, socialistické výstavby, socialistického
vlastnictví, osobních pracovních a majetkových
práv občanů vůči všem
nepřátelům lidu a příživníkům
socialistické společnosti. Tím také
vychovávají občany k oddanosti a věrnosti
k lidově demokratické republice k důslednému
zachovávání všech zákonů
a pravidel socialistického soužití.
Celostátní konference KSČ určila další
cestu vývoje našeho soudnictví, když uložila
soudům neochvějně upevňovat socialistickou
zákonnost, podstatně zlepšit jejich výchovnou
funkci a dále upevnit naše zlidověné
soudnictví. Veliký význam pro upevnění
socialistické zákonnosti na úseku justice
měl nový trestní řád, novela
trestního zákona a další zákony
týkající se ochrany socialistického
vlastnictví. Poněvadž všechny naše
zákony jsou vydávány k ochraně zájmů
pracujících budou tím lépe uplatňovány,
čím větší účast
lidu bude zajištěna na jejich provádění,
a to i při výkonu soudnictví. Proto byl po
celostátní konferenci usnesením vlády
podstatně rozšířen počet soudců
z lidu z dosavadních 15.000 na 53.000, z nichž je
68 % dělníků družstevníků
a malých a středních rolníků,
22 % příslušníků pracující
inteligence, a z celkového počtu soudců z
lidu je 30 % žen. Je to nový jasný důkaz
naší socialistické demokracie, kdy nejenom
v orgánech státní moci, ale také v
soudnictví rozhodující většinu
tvoří dělníci a rolníci. Stále
větší účast soudců z lidu
v činnosti soudů je zárukou toho, že
každé rozhodnutí soudu vychází
z třídního obsahu našich zákonů
a vede k upevnění socialistické zákonnosti
a k zlepšení výchovné funkce soudů.
Vytvoření širokého aktivu soudců
z lidu má pro soudy ještě další
důležitý význam. Soudci z lidu tvoří
jedno ze spojení soudů s masami pracujících
a proto prostřednictvím soudců z lidu mohou
si soudy ověřovat, zda jejich rozhodnutí
je správné a odhalovat i nedostatky ve své
činnosti. Velký kolektiv soudců z lidu má
sloužit i k zlepšení preventivní činnosti
a k propagaci našich lidově demokratických
zákonů. V tomto směru je soudců z
lidu ještě málo využíváno.
Předkládaný návrh zákona činí
další významný krok v upevnění
vlivu pracujících v justici, neboť zavádí
volby a svěřuje národním výborům
jako místním orgánům lidové
moci volby všech soudců a soudců z lidu lidových
a krajských soudů. Dává jim tak možnost
uplatnění co nejširšího vlivu na
výběr soudců. Soudcem podle navrhovaného
zákona může býti zvolen každý
poctivě pracující občan, který
má nejenom odborné, ale také politické
a morální předpoklady pro výkon soudcovské
funkce. Provedením voleb soudců se podstatně
změní jejich postavení a ještě
zvýší jejich odpovědnost vůči
pracujícím za neochvějné dodržování
socialistické zákonnosti.
Velký význam voleb soudců spočívá
i v úzkém spojení soudů s národními
výbory. Soudy budou podávat národním
výborům jako místním orgánům
státní moci, které je zvolily, pravidelně
zprávy o své činnosti, zejména o tom,
jak uplatňují naše lidově demokratické
zákony vyjadřující vůli pracujícího
lidu. Úzká součinnost lidových a krajských
soudů s národními výbory umožní
lépe rozvinout výchovnou činnost soudů
a přiblíží soudní rozhodování
blíže k dennímu životu. Bude však
i velkým přínosem pro činnost národních
výborů a jejich členů, neboť
i z praxe a poznatků soudů budou moci národní
výbory vyvodit závěry pro zaměření
vlastní práce organisátorské a kulturně
výchovné. Úzký styk soudů a
národních výborů přispěje
i k tomu, aby občané byli lépe seznamováni
s právními předpisy i se soudním rozhodováním.
Tím bude také upevněna autorita našich
lidově demokratických soudů.
Provedení voleb soudců ještě v letošním
roce bude znamenat další významnou etapu ve
výstavbě socialistického justičního
aparátu. Celá předvolební kampaň
bude spojena s objasňováním významu
našeho lidově demokratického státu,
funkcí diktatury proletariátu a diskusí o
tom, jak naše soudy jako volené orgány lidu
ještě důsledněji budou bojovat proti
nepřátelům z řad vnitřní
i zahraniční reakce, která se nepřetržitě
pokouší rozvracet naše společenské
zřízení. Předvolební kampaň
voleb soudců bude spojena s rozhodným postupem všech
orgánů činných v trestním řízení
za účasti nejširších lidových
mas na ochranu majetku v socialistickém vlastnictví
proti nepřátelům lidu, neboť socialistické
vlastnictví tvoří základ blahobytu
pracujících.
Vítězné letošní volby do národních
výborů zaktivovaly miliony poctivých občanů
naší republiky v plnění budovatelských
úkolů, dále upevnily náš lidově
demokratický stát a jednotu lidu.
Významnou funkci při ochraně našeho
lidově demokratického státu a jeho právního
řádu musí mít také naše
soudy. Je proto důležité, aby jejich práce
se neustále zlepšovala. Návrh zákona
o volbách soudců a soudců z lidu vytváří
pro to předpoklady. Volby soudců přispějí
k dalšímu prohloubení účasti
lidu na správě státu. k dalšímu
upevnění socialistické zákonnosti
a zajistí, aby naše soudy jako orgány lidu
přísně postihovaly nepřátele
a celou svou činností zvýšily svou výchovnou
funkci vůči pracujícím, neboť
lidově demokratickým soudům patří
v našem státě významná úloha,
aby společně s orgány bezpečnosti
a prokuraturou chránily výsledky velikého
úsilí dělnické třídy
a veškerého pracujícího lidu, dosažené
při výstavbě socialismu v naší
vlasti. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Do spoločnej rozpravy sa ďalej
prihlásili poslanci Cap a Bubník. Dávam slovo
poslancovi Capovi.
Posl. Cap: Súdružky a súdruhovia poslanci!
Zákon o voľbách sudcov a sudcov z ľudu
ľudových a krajských súdov a o úprave
niektorých ich pomerov, ktorý prerokúvame
a prijímame na dnešnom zasadnutí Národného
zhromaždenia, má mimoriadne veľký politický
význam.
Uvedeným zákonom v skutočnosti zavádzame
ďalšiu a veľmi širokú demokratizáciu
nášho verejného života, a to v čase,
keď v imperialistických štátoch vládnúce
monopoly v skutočnosti nielenže nerešpektujú
prejavy vôle a životné požiadavky pracujúcich
vrstiev obyvateľstva, ale tieto teroristicky a hrubo použitím
policajnej moci potlačujú. V týchto štátoch
aj najzákladnejšie práva občanov sú
úplne znemožňované.
U nás, v našom ľudovodemokratickom štáte
je situácia celkom iná - opačná. Všetka
moc pochádza z ľudu a ľud svojimi volenými
zástupcami všetky zákony nielen dáva,
ale tieto zákony aj v praxi vykonáva.
Náš ľud prerokúva a prijíma svoje
zákony cestou svojho najvyššieho zastupiteľského
sboru, cestou Národného zhromaždenia, do ktorého
volí svojich zástupcov a v ktorom sbore sú
prerokúvané a prijímané len také
zákony, ktoré sú robené v záujme
ľudu a ktoré výlučne vyjadrujú
jeho vôľu.
Aj bývalá predmníchovská buržoázna
republika mala v svojej ústave honosný citát,
že "ľud je zdrojom všetkej moci v štáte".
No my všetci až veľmi dobre vieme, že to bol
ozaj len citát. Veľmi dobre vieme, že skutočným
nositeľom všetkej moci v štáte bola buržoázia.
Tá vrstva, ktorá s ľudom nemala nič
spoločného, iba to, že ho vykorisťovala.
Tá vrstva, ktorá bola až veľmi ďaleko
od toho, aby záujmy ľudu podporovala, ale v skutočnosti
robila všetko možné, aby tieto najvlastnejšie
záujmy a práva ľudu potlačovala a tieto
najširšie vrstvy ľudu priamo zotročovala.
Čiže uvedený citát, hoci svojím
obsahom vznešený, tu hol len na papieri. Figuroval
v bývalej ústave preto, aby ľud oklamal, aby
podvodným spôsobom získaval jeho dôveru
voči vtedy vládnúcim buržoáznym
vrstvám.
Ďalším dokladom, že u nás vládne
ľud, sú národné výbory. Zákonmi
o národných výboroch z roku 1954 sme dosiahli
skutočne široké uskutočnenie tých
ustanovení našej ústavy, podľa ktorých
národné výbory ako orgány ľudom
bezprostredne volené, ľudom kontrolované, ľudom
odvolateľné a ľudu plne zodpovedné, sú
nositeľmi a bezprostrednými vykonávateľmi
štátnej moci v obciach i krajoch a sú strážcami
práv a slobôd nášho ľudu.
A v skutočnosti do týchto "miestnych vlád
ľudu" náš ľud aj v nedávnych
voľbách 19. mája 1957 zvolil státisíce
svojich zástupcov, ktorí rozhodujú takmer
vo všetkých otázkach, ktoré sa týkajú
verejných vecí i života občanov v našich
obciach, okresoch a krajoch, ktorí tam vládnu, avšak
ktorí svoju vládnu moc vykonávajú
výlučne v plnom záujme ľudu, ktorý
ich zvolil a výkonom tejto moci poveril. Pritom ich hlavným
cieľom je, aby sa u nás neustále rozvíjala
hmotná a kultúrna úroveň ľudu,
aby v najvyššej uskutočniteľnej miere sme
uspokojovali jeho stále rastúce hmotné i
kultúrne potreby, aby sme čo najskôr vybudovali
socializmus v našej vlasti.
Aj na ďalších úsekoch svojho života
náš ľud uplatňuje svoju vládnu
moc. Konkrétne cestou odborových organizácií
spolurozhoduje o najrôznejších hospodárskych
otázkach.
Podobne aj pokiaľ ide o úsek súdnictva, o jeho
poslanie a bezprostredný výkon, došlo v našom
ľudovodemokratickom zriadení oproti minulosti k veľkým
zmenám.
Základným motívom všetkej doterajšej
organizácie a výkonu nášho súdnictva
bolo to, aby ľud, ako zdroj a nositeľ všetkej moci
v štáte, aj na úseku súdnictva v najširšej
miere mohol zabezpečiť právnu ochranu svojich
najvlastnejších záujmov, ochranu výdobytkov
svojej proletárskej revolúcie, ochranu ním
socializmus budujúcej spoločnosti, dodržiavanie
socialistickej zákonnosti a najmä nerušené
budovanie socializmu v našej vlasti.
Je veru veľký rozdiel medzi súdnictvom, vykonávaným
za bývalej buržoáznej republiky, a súdnictvom
dnešným, vykonávaným našim ľudom.
Za predmníchovskej republiky súdnictvo bolo nástrojom
kapitalistov a chránilo triedne záujmy buržoázie
proti nášmu ľudu a jeho základným
právam.
V našom zriadení súdnictvo sa stalo nástrojom
moci robotníckej triedy. Dostalo novú funkciu. Namiesto
ochrany úzkej vrstvy vykorisťovateľov naše
súdnictvo zabezpečuje plnú ochranu, a to
celej spoločnosti proti akýmkoľvek pokusom
narušiť základné osobné a majetkové
práva našich občanov. Tak isto pokiaľ
ide o ochranu revolučne vydobytých slobôd,
najmä nerušeného budovania socializmu.
Je zrejmé, že vládnúca buržoázia
za bývalej republiky mala veľa dôvodov, aby
výkon súdnictva bol izolovaný od akéhokoľvek
vplyvu pracujúcich. Aby takzvané "laické
živly" nemali nijakú možnosť do výkonu
súdnictva hovoriť. Je to aj pochopiteľné.
Veď výkon súdnictva, ako som už hovoril,
bol vlastne zameraný výlučne proti pracujúcim.
Veď boli súdení výlučne len oni,
a to zato, že domáhali sa svojich najzákladnejších
práv a možností na živobytie.
No kapitalisti, ktorí vedia majstrovsky klamať aj
na tomto úseku, sa pokúšali zastrieť skutočnosť.