7. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o požární
ochraně (tisk 224).
Zpravodajem je poslanec Táborský, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Táborský: Soudružky
a soudruzi poslanci!
Socialistickou výstavbu státu, životy a zdraví
pracujících a všechny majetkové hodnoty
je nutno chránit před škodami, jež vznikají
požáry a jinými živelnými pohromami
nebo nehodami.
Základem účinné ochrany před
požáry je bdělost a opatrnost občanů
a jejich nejširší účast na požární
ochraně, o jejíž rozvíjení pečují
především národní výbory
a jejich výkonné orgány za pomoci dobrovolných
organisací, zejména Československého
svazu požární ochrany.
Každý občan naší republiky je povinen
si počínati tak, aby nezavdal příčinu
ke vzniku požáru a přispíval podle svých
sil k řádnému plnění úkolu
v požární ochraně.
Jaká je ovšem skutečnost?
V roce 1957 bylo způsobeno na území
ČSR 5.071 požárů, které způsobily
škody v částce 160 miliónů Kčs.
Při těchto požárech přišlo
o život 73 lidí a 512 bylo jich zraněno. Každou
hodinu bylo zničeno požáry za 12.102 Kčs
hodnot, tj. za 290.448 Kčs denně. Každý
pátý den přišel o život jeden člověk
a každých pět dnů bylo 7 lidí
zraněno.
Při porovnání požárnosti v roce
1957 s požárností v roce 1956 vidíme,
že počet požárů sice klesl o 669
požárů a výše škod o 14,500.000,
přesto však požárnost přes klesající
tendenci je stále ještě vysoká.
Je nanejvýš nutné, abych uvedl hlavní
zdroje těchto požárů:
Děti školního a předškolního
věku založily 741 požárů, což
představuje škodu 10 miliónů Kčs,
nedbalost při používání elektrických
spotřebičů dalo příčinu
ke vzniku 213 požárům a jimi bylo zničeno
hodnot za 19 miliónů 300.000 Kčs,
nedbalostí při vytápění vzniklo
573 požárů a škody činí
7 miliónů,
naši kuřáci zavinili 304 požárů
a škody představují škodu 2,700.000 Kčs,
elektrickým zkratem bylo způsobeno 380 požárů,
škoda 11,500.000 Kčs,
žháři založili 304 požárů,
které způsobily škod za 6,700.000 Kčs,
požáry vzniklé z nezjištěné
příčiny představují škody
na 9 miliónů.
Z krátkého přehledu je jasno, že osobní
odpovědnost v otázkách protipožární
ochrany je mnohými občany chápána
příliš jednostranně a projevuje se intensivněji
když požár vznikne, nebo když požár
samotný způsobí.
Do současné doby řídí a dozírají
na výkon požární ochrany státní
orgány, tj. orgány státního požárního
dozoru. Jsou to: Ústřední správa státního
požárního dozoru při ministerstvu vnitra,
Krajské správy a Okresní inspekce státního
požárního dozoru. Tyto orgány byly sice
zřízeny při NV a byly součástí
jejich aparátu, avšak převážnou
část úkolů v oboru požární
ochrany plnily nezávisle na národních výborech
a jejich radách a podléhaly v tomto směru
pokynům a příkazům náčelníků
svých nadřízených složek a ministerstva
vnitra.
Tato organisace požární ochrany již neodpovídá
skutečným potřebám a podmínkám
společenského vývoje v ČSR a je v
rozporu se zásadou decentralisace, se zásadou zvýšení
pravomoci a odpovědnosti národních výborů,
i se zásadou úspornosti.
V duchu této zásady se přistupuje také
k nové úpravě požární
ochrany, která dosud spočívala na zákoně
č. 35/1953 Sb.
Podle nové organisace se zavádějí
pouze tři druhy jednotek požární ochrany,
tj. požární útvary, požární
sbory, požární hlídky. Jednotkami požární
ochrany z povolání budou pouze požární
útvary, jednotkami dobrovolnými pak budou sbory
a požární hlídky. Nynější
požární sbory z povolání nebudou
již v budoucnu zřizovány a pokud nebudou
zrušeny stanou se požárními útvary.
Ministerstvo vnitra usměrňuje podřízené
orgány a činí všeobecná opatření
v oboru požární ochrany. Vlastní řízení
požární ochrany a organisování
jejího provádění v kraji a okrese
i obcích náleží národním
výborům a jejich výkonným orgánům,
které vydávají k zajištění
požární ochrany obecné právní
předpisy, činí všechna potřebná
opatření, zejména dávají závazné
pokyny k odstranění zjištěných
závad.
Je nutno, aby národní výbory a jejich výkonné
orgány řídily a organisovaly požární
ochranu ve svých obvodech podle místních
podmínek a potřeb a aby provádění
protipožární ochrany bylo podepřeno
nejširší účastí obyvatelstva
v takové míře, jak toho vyžaduje ochrana
zdraví a života pracujících i ochrana
socialistického majetku a všech národohospodářských
hodnot.
Místní národní výbory a jejich
výkonné orgány se mají starat nejen
o výzbroj a výstroj příslušníků
dobrovolných jednot požární ochrany
a o jejich vybavení požárními stříkačkami
a ostatním požárním nářadím,
nýbrž jsou povinny pečovat o ostatní
věcné prostředky pro veřejnou požární
ochranu v obci, jako je voda, zbrojnice a ostatní
prostředky nutné pro její činnost.
Místní národní výbory uhrazují
také náklady spojené s opatřováním
a udržováním těchto věcných
prostředků.
Vládní návrh pojednává o organisaci
požární ochrany na závodech. Za stav
požární ochrany na závodech jsou odpovědni
nejen vedoucí závodů, nýbrž také
vedoucí příslušných ústředních
úřadů a jiných ústředních
orgánů. Vedoucí závodů organisují
a kontrolují provádění požární
ochrany na závodech po stránce osobní i věcné.
Hlavní úsilí musí směřovati
zejména na provádění preventivní
požární ochrany. Mají pečovat
hlavně o zřizování závodních
jednotek požární ochrany, o školení
pracujících v oboru požární ochrany,
o vypracování požárních řádů
pro jednotlivá pracoviště, o zřizování
požárně technických komisí apod.
Organisace požární ochrany na železnicích,
v civilním letectví, ve vodní dopravě,
v armádě, v hutích zůstává
i nadále zajišťována speciálními
orgány příslušných ministerstev.
Ustanovení § 16 umožňuje, aby tam, kde
to připouští stav požární
bezpečnosti, byla jednotka požární ochrany
z povolání zrušena a přeměněna
v požární sbor, složený z dobrovolných
pracovníků, v němž by bylo ponecháno
několik placených požárníků
(zpravidla velitel, strojník a obsluha spojovacích
prostředků), kteří by zajišťovali
pohotovost tohoto sboru. Tím není myšleno,
aby naznačeným způsobem byl vytvářen
nový druh požární jednotky. Takovou
jednotku je třeba považovat za požární
sbor dobrovolný, neboť převážná
část jeho příslušníků
bude z dobrovolných pracovníků.
Vydáním nového zákona o požární
ochraně nevzniknou nové požadavky na státní
rozpočet. Při provádění tohoto
zákona se bude postupně snižovat počet
pracovníků požární ochrany z
povolání, čímž se získají
úspory na osobních nákladech národních
výborů, které budou v první etapě
činit částku 2,875.000 Kčs.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Základem úspěšného provádění
požární ochrany je vedle činnosti státních
orgánů nezbytně nutná nejširší
spolupráce občanů v oboru požární
ochrany. Je třeba neochabující bdělosti
a opatrnosti při práci, které jsou nejdůležitější
náplní preventivní požární
ochrany a nejúčinnější zbraní
proti požárům. Aktivisací občanstva
prováděnou místními národními
výbory, těsnou spoluprací s dobrovolnou organisací
Československým svazem požární
ochrany, který sdružuje ve svých řadách
560.000 členů, se jistě podaří
snížit počet požárů v našem
státě. Nový zákon o požární
ochraně dává tak plnou záruku pro
úspěšnou práci naší požární
ochrany v městech, vesnicích, závodech a
ve všech odvětvích našeho národního
hospodářství. (Předsednictví
převzal místopředseda Fiala.)
V podrobné rozpravě ústavně-právní
výbor schválil předložený vládní
návrh zákona v plném rozsahu a doporučuje
jej též Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Do rozpravy se přihlásil
poslanec Pavelka. Dávám mu slovo.
Posl. Pavelka: Vážené Národní
shromáždění!
Při projednávání státního
rozpočtu jsme slyšeli, jak obrovské částky
jsou věnovány na naši výstavbu. Ale
na druhé straně vidíme, jak velké
ztráty na společném i osobním majetku
našeho lidu nám způsobují požáry.
O jaké velké ztráty tu jde, ukazuje nám
statistika za deset let od roku 1945 do 1955. V tomto období
došlo celkem k 70.899 požárům, které
způsobily na národním, družstevním,
soukromém i osobním majetku škodu 1 miliardu
597 mil. 734 tis. 877 Kčs.
Za tuto částku mohlo být pro pracující
vystavěno téměř 20.000 bytových
jednotek nebo našemu zemědělství dodáno
více než 60.000 traktorů o 25 HP, nebo pro
1.900 JZD vybudovány moderní kravíny, každý
pro ustájení 100 dojnic.
Dále nám požáry způsobují
ztráty nejbolestivější a nenahraditelné,
ztráty na lidských životech. Za uvedenou dobu
bylo při požárech usmrceno 1325 osob, z toho
téměř jedna třetina dětí,
to je těch, pro které budujeme naši zem, které
měly tak krásnou budoucnost před sebou.
Mimo to bylo při požárech zraněno 7.411
osob a z nich značná část těžce,
což má za následek vyřazení z
pracovního procesu, takže vznikají další
národohospodářské škody.
Tato čísla dostatečně ukazují
na nutnost řádně vybudovat a organisovat
ochranu před požáry a živelními
pohromami tak, aby v nejširší míře
zajišťovala ochranu výsledků budovatelského
úsilí našeho pracujícího lidu.
To nám zajišťuje zákon o požární
ochraně, který dnes projednáváme,
který je postaven na těchto hlavních zásadách:
a) posílení pravomoci a odpovědnosti národních
výborů v provádění požární
ochrany,
b) rozšíření úkolů masové
organisace Československého svazu požární
ochrany,
c) přenesení provádění požární
ochrany na masovou základnu, všemi našimi pracujícími,
všemi našimi občany.
To znamená, ze podle nového zákona se požární
ochrana musí stát skutečně věcí
všeho pracujícího lidu, poněvadž
jedině tak bude možno dosáhnout snížení
počtu požárů a výše škod
v ČSR na nejnižší míru.
Jak uvedl zpravodaj s. Táborský, v roce 1957 způsobily
děti školního a předškolního
věku 741 požárů, tj. 14,6 % z celkového
počtu požárů v ČSR. Zde je nutné,
aby rodiče si dovedli představit, jakému
nebezpečí vystavují svůj majetek a
své děti, když zanedbávají požární
bezpečnost tím, že zápalky ponechávají
na dosah svým dětem, což v důsledku
neznalosti nebezpečí je často stojí
jejich život. V loňském roce ztratilo tak život
11 dětí a 43 jich bylo zraněno.
Pokládám za nutné upozornit na nevhodnou
sběratelskou akci mezi mládeží, sbírání
nálepek z krabiček od zápalek, což zavdává
příčinu, že děti se zmocňují
zápalek, které si samy kupují a tyto po odstranění
nálepky různě vyplýtvají, což
zvyšuje nebezpečí, že tak svojí
nerozvážností zvýší počet
požárů o další procento, které
je již na prvním místě v celostátní
statistice. Zde je úkolem rodičů, aby přeorientovali
svoje děti na jinou sběratelskou akci, sbírání
poštovních známek, což bude mít
rozhodně ráz trvalejší hodnoty.
Jako další příklad neodpovědnosti
k požární ochraně se jeví používání
elektrických spotřebičů, nedodržování
bezpečnostních pravidel o požární
ochraně. Tyto příklady nám ukazují,
že stále zůstáváme požární
ochraně mnoho dlužni.
Znalost požární ochrany je zvláště
důležitá jak v průmyslu, tak i v zemědělství,
kde vyhořelý objekt je tvrdou výstrahou pro
ty, kdož zanedbali protipožární předpisy.
Na základě nového zákona je povinna
dobrovolná organisace ČSPO přivést
do aktivity všech 600.000 svých členů.
Že tento úkol odpovědně přejímá,
dokazuje nám to, že v požární ochraně
v této době aktivně pracuje 70.000 žen
a další do této organisace vstupují.
I účast mládeže v Československém
svazu požární ochrany se slibně rozvíjí.
Jsou zakládány další stovky zájmových
kroužků požární ochrany na školách
při pionýrské organisaci ČSM za účinné
pomoci Sdružení rodičů a přátel
školy, ministerstva školství a kultury a ČSM.
Otázky požární ochrany se staly již
předmětem jednání rad národních
výborů a ústředních úřadů.
Navrhovaný zákon o požární ochraně
se stane dalším prostředkem k upevnění
požární ochrany a umožní ještě
více rozvinout požární ochranu do všech
míst, obcí i závodů, neboť jeho
zásady jsou správné a dávají
k tomu všechny předpoklady. Dosavadní výsledky
ukazují, že byla v požární ochraně
nastoupena cesta správná. Dokladem toho je soustavně
klesající požárnost, zvyšující
se účast občanů na preventivní
činnosti v požární ochraně a
stále se rozšiřující řady
dobrovolných požárníků, jejich
zapojování do všech budovatelských úkolů,
společných celé Národní frontě,
což svědčí o stále se zlepšující
masově výchovné práci uvnitř
organisace i do řad občanů. Je třeba
však toto úsilí po všech stránkách
ještě zvýšit a prohloubit, protože
vývoj požárnosti za první dva měsíce
v tomto roce je krajně neuspokojivý.
Z toho vyplývá, že bude třeba stále
upevňovat a rozšiřovat počet dobrovolných
požárníků, zvyšovat jejich politické
i odborné znalosti, vytvářet tím podmínky
postupně podle místních poměrů,
přistupovat k snižování nákladů
na požární ochranu cestou nahrazování
placených požárníků dobrovolnými
a soustavně snižovat požárnost. Velkou
úlohu v boji za snižování požárnosti
mají dobrovolné požární hlídky
při provádění každodenní
preventivní činnosti a to v prvé řadě
v domech, kde jsou ustaveny. Jejich význam zvyšuje
poslání v době ohrožení vlasti
a proto jim musí být věnována ta největší
péče a dbáno o jejich aktivní činnost.
Navrhovaný zákon o požární ochraně
dá ještě větší pravomoc,
ale také odpovědnost národním výborům,
což zvláště podtrhuji, aby za účinné
pomoci dobrovolné organisace ČSPO zajistily, aby
požární ochrana stala se nedílnou součástí
plnění plánu výroby jak v průmyslu
tak i v zemědělství. Tím bude umožněno
ještě lépe čelit škodám,
které nám způsobují požáry,
chránit životy a zdraví pracujících,
zabezpečovat výsledky poctivé práce
našeho lidu, které tak mohou být využity
k dalšímu zvyšování životní
a kulturní úrovně našich pracujících.
Uvedl jsem, o jak velké hodnoty je připravována
naše společnost, tudíž každý
z nás, požáry, které z velké
míry jsou zaviňovány lidskou neopatrností.
Jsou to peníze v pravém slova smyslu vyhozené
oknem a mluvíme-li o tom, že je třeba na všech
úsecích dobře hospodařit, pak to platí
samozřejmě též proto, aby bylo plně
dbáno všech předpisů pro požární
ochranu, aby naši občané zacházeli s
krajní opatrností s hořlavinami, aby zejména
výchova dětí byla vedena tak, aby pak nedocházelo
ke zbytečným národohospodářským
škodám i ztrátám na lidských
životech.
Zákon, který nyní projednáváme,
bude dobrým nástrojem k tomu, jak zvyšovat
bezpečnost proti požárům a věřím
proto, že všichni budeme pro něj s radostí
hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Hlásí
se ještě někdo o slovo? (Nikdo.)
O slovo se již nikdo nehlásí, rozprava je skončena.
Dávám zpravodaji poslanci Táborskému
slovo k doslovu.
Zpravodaj posl. Táborský: Vzdávám
se slova.
Místopředseda Fiala: Můžeme nyní
přistoupit k hlasování a to tím
způsobem, že budeme hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou ve znění výborové
zprávy.