I zde bude potřebí rady, pomoci, vysvětlení.
Osvojitelé se tak připravují o ty nejněžnější
vztahy k bezbrannému ranečku. Závidět
by mohli Jirkovi, kterého si maminka vypiplala od 6 dnů
života. A jak se na něj těšila a jak se
připravovala. A lituje, že se pozdě dověděla,
že táž matka dala souhlas k osvojení
dalšího děvčátka.
Výbory žen by se mohly taktně přiblížit
k takovým manželům, kde by se dala očekávat
možnost osvojení. Mohly by pomáhat uskutečňovat
krásné poslání, hledat vhodné
rodiče pro všechny ty broučky, kteří
se ze svých postýlek v kojeneckém ústavě
rozhlížejí po světě. Mohly by
pomáhat uspíšit proces sblížení
dříve, než se ten malý občánek
dobere prvního slova máma či táta.
Výbory žen by tak svým výchovným
vlivem mohly působit na širokou veřejnost v
otázkách osvojování.
Zákon o změně předpisů o osvojení
umožňuje urychlit celé řízení
o osvojení, umožňuje zbavit se všech dosavadních
pochyb, které zcela přirozeně při
osvojování vznikaly.
Umožňuje všem osvojitelům stát
se po všech stránkách skutečnými
rodiči osvojeného dítěte. S tím
je ovšem spojena i povinnost osvojitelů být
odpovědni za výchovu budoucího občana,
plně připraveného vybudovat komunismus v
naší zemi.
Hospodářské perspektivy našeho státu
jsou radostné a budou stále radostnější.
Umožní proto i v daleko větší míře
mnohá rozhodnutí, ke kterým směřuje
zákon dnes námi schvalovaný. Protože
si přejeme všichni co nejšťastnější
život příštích generací,
budeme s radostí hlasovat o navrhovaném zákonu.
(Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Hlási sa ešte niekto
o slovo? (Nikto.)
O slovo sa už nikto nehlási, rozprava je skončená.
Dávam zpravodajcovi poslancovi Štefánikovi
slovo k doslovu.
Zpravodajca posl. Štefánik: Vzdávam
sa slova.
Podpredseda Žiak: Budeme hlasovať, a to o celom
vládnom návrhu zákona naraz podľa zprávy
výboru.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celým vládnym
návrhom zákona o zmene predpisov o osvojení
podľa znenia zprávy ústavnoprávneho
výboru, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládny
návrh zákona o zmene predpisov o osvojení.
Tým sme prerokovali tento bod denného poriadku schôdze.
Pristúpime k prerokovaniu ďalšieho bodu denného
poriadku schôdze, ktorým je
9. Zpráva rozpočtového a hospodárskeho
výboru k vládnemu návrhu zákona o
zrušení predpisov o hlavných (vedúcich)
účtovníkoch a o organizácii účtovníckej
služby (tlač 223).
Zpravodajcom je posl. Kubec, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. Kubec: Vážené Národní
shromáždění!
Nová organisace našeho národního hospodářství
se dotýká všech úseků. Již
samotná diskuse k dopisu ÚV KSČ přinesla
velké množství námětů
a připomínek k nové organisaci národního
hospodářství. Dochází k velkým
kvalitativním změnám v organisaci a řízení,
to také znamená, že je nutno změnit
i některé předpisy a zákony, které
již nevyhovují nové organisaci.
Součástí opatření, která
se uskutečňují ke splnění zásad
zvýšení ekonomické účinnosti
řízení průmyslu, je zřízení
ekonomických útvarů. V souvislosti s
tímto opatřením je předložený
vládní návrh zákona na zrušení
funkce hlavních účetních jako státních
kontrolních orgánů a účetní
služba se bude organisovat v rámci ekonomických
útvarů.
Organisační uspořádání
podniků, které platilo do 1. dubna letošního
roku, bylo charakterisováno roztříštěností
ekonomických funkcí. To vedlo k tomu, že
hlavní účetní v některých
případech měli ztíženou posici
při zásazích do vlastního hospodaření
podniku. Měli sice možnost jeho kritiky podle údajů
z účetní evidence, ale chyběla jim
pravomoc k odstranění zjištěných
závad a konkrétní znalost situace v jednotlivých
provozech.
Odloučenost hlavních účetních
od ostatních ekonomických funkcí nevytvářela
dost možností, aby se účetní
evidence dokonale využilo k plnění úkolů,
jimž má sloužit. Na druhé straně
však přísná formulace jejich odpovědnosti
v zákonných předpisech za závady na
všech kontrolovaných úsecích činnosti
snižovala pocit odpovědnosti u ostatních vedoucích
pracovníků a vyvolávala nezřídka
nesprávný dojem, že všechno je povinen
kontrolovat hlavní účetní a že
za všechno také jen on sám odpovídá.
Tyto skutečnosti vedly k tomu, že zaměstnanci
podniku byli poměrně málo informováni
o dosažených výsledcích, o nedostatcích
ve svém podniku, o finanční situaci a o tom,
s jakými hodnotami pracují, jaké ztráty
přináší každé neopatrné
zacházení se zařízením, co
znamená nevyužití základních
prostředků, plýtvání materiálem,
zmetkovitost, prostoje, absence. Mnohdy si ani nejsou vědomi,
že opožděným vyřizováním
exportních zakázek znemožnuji dovoz surovin
a výrobků, které naše hospodářství
nezbytně potřebuje.
S pokračujícím rozvojem výrobních
sil v našem státě stále naléhavěji
vyvstávala potřeba zavedení nových
metod řízení, které by lépe
odpovídalo požadavkům ekonomických zákonů
působících v nových podmínkách.
Na úseku ekonomického řízení
se ukázalo účelným vytvořit
podmínky pro komplexní řešení
a posuzování ekonomických otázek,
zvláště zvýšení vlivu na
hospodárnost. K tomu je třeba, aby útvary,
které plní v podniku ekonomické funkce, byly
soustředěny pod jediné vedení, zpravidla.
ekonomického náměstka.
Toto soustředění by však nebylo možné,
kdyby zůstala v platnosti zákonná úprava
funkce hlavních účetních, podle níž
neměly být účtárny spojovány
s žádným jiným útvarem. Proto
se ukázalo nutným zrušit zákon o hlavních
účetních.
Bylo by nesprávné se domnívat, že zrušení
funkce hlavního účetního jako státního
kontrolního orgánu znamená likvidaci účetní
evidence a že ji tudíž nebude třeba vést
vůbec, nebo že bude ji možno vést libovolně
podle vlastní úvahy jednotlivých podniků.
Stejně jako dosud budeme potřebovat dochvilnou a
správnou evidenci opírající se o kvalitní
doklady, jakož i dochvilné a správné
výkazy. V nové soustavě řízení
je třeba správně vedené účetní
evidence jako složky jednotné soustavy národohospodářské
evidence proto, že naše hospodářství
je řízeno jednotným plánem, že
je třeba spolehlivých údajů pro sledování
stavu a rozvoje národního hospodářství,
pro hodnocení činnosti jednotlivých výrobně
hospodářských jednotek a pro plné
uplatnění soustavy ekonomických pobídek
a konečně že decentralisace pravomoci si vyžaduje
účinnou kontrolu.
S. Široký na zasedání ÚV KSČ
v září 1957 zdůraznil, že by
bylo velmi škodlivé podceňovat evidenci a že
bez evidence, která nás operativně, spolehlivě
a všestranně informuje o všech jevech a souvislostech
hospodářského života, nelze zvýšit
úroveň řízení a nelze ani zabezpečit
proporcionální rozvoj národního hospodářství.
Prováděná decentralisace pravomoci a změny
v plánování, financování
a v zainteresovanosti vyžadují nové organisační
uspořádání řízení.
Decentralisací se také významně zvýší
účast všech pracujících na řízení
a správě a vedoucím pracovníkům
připadne zvýšená odpovědnost
za prosazování zájmů státu
a celé společnosti.
Při řízení hospodářství
bude tedy možno se ve zvýšené míře
opírat o tvůrčí síly pracujících
a proto v nových podmínkách nebude už
třeba dnešní funkce hlavního účetního
jako státního kontrolního orgánu.
Nová organisace národního hospodářství
spočívající na přiblížení
operativního rozhodování výrobě
a jiným hospodářským činnostem
předpokládá dokonalejší využívání
soustavy ekonomických podnětů, zvýšení
významu ekonomických ukazatelů, zejména
finančních, a jejich aktivní působení
na technickoekonomický vývoj. Proto vyžaduje
také soustředit a nově uspořádat
výkon základních ekonomických funkcí
a činností na všech stupních řízení
národního hospodářství tak,
aby řešení ekonomických otázek
odpovídalo cílům maximálního
zvyšování efektivnosti společenské
práce. V tomto novém uspořádání,
jež je zaváděno novými opatřeními,
bude účelně podle nových zásad
řízení a organisování i účetní
služba a ekonomická kontrola v útvarech podřízených
ekonomickým náměstkům nebo pracovníkům
s obdobnou pravomocí a odpovědností.
Zrušením zákona 54/1952 Sb. o hlavních
účetních se nezmění povinnost
vést účetní evidenci nadále
podle platných předpisů takovým způsobem,
aby jí mohlo být plně využíváno
k účinnému řízení národního
hospodářství vcelku i jeho jednotlivých
článků. Účetní evidenci
proto zůstávají všechny její
dosavadní úkoly. Musí byt i nadále
spolehlivým pramenem poznání skutečného
průběhu hospodářských procesů
a tím sloužit především jako podklad
pro jejich ovlivňování. Účetní
evidence musí také přispívat k ochraně
socialistického vlastnictví a musí stejně
jako dosud poskytovat podklady pro sestavování a
kontrolu státního plánu a státního
rozpočtu. V nových podmínkách
zvlášť vynikne její úkol působit
na rozvíjení chozrasčotu a být podkladem
pro rozbory hospodaření. Řádným
plněním všech těchto úkolů
si účetní evidence plně zachová
funkci hlavního nástroje široké ekonomické
kontroly.
Rozpočtový a hospodářský výbor
Národního shromáždění
projednal ve své schůzi konané dne 2. dubna
1958 vládní návrh zákona o zrušení
předpisů o hlavních (vedoucích) účetních
a o organisaci účetní služby a usnesl
se doporučit jej Národnímu shromáždění
ke schválení beze změny. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Hlási sa niekto o slovo?
(Nikto.)
O slovo sa nikto nehlási, môžeme hlasovať.
Ak nebudú námietky, dám hlasovať o celom
vládnom návrhu zákona naraz podľa zprávy
výboru.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o zrušení predpisov o hlavných
(vedúcich) účtovníkoch a o organizácii
účtovníckej služby podľa znenia
zprávy rozpočtového a hospodárskeho
výboru, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládny
návrh zákona o zrušení predpisov o hlavných
(vedúcich) účtovníkoch a o organizácii
účtovníckej služby.
Tým sme prerokovali predposledný bod dnešného
denného poriadku.
Napokon budeme rokovať o poslednom bode denného poriadku,
ktorým je
10. Zpráva zdravotného výboru k vládnemu
návrhu zákona, ktorým sa mení a doplňuje
zákon č. 60/1952 Zbierky o Československom
červenom kríži a o užívání
znaku, odznaku a názvu Červeného kríža
(tlač 222).
Zpravodajcom je posl. dr. Kácl, dávam mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr. Kácl: Slavné Národní
shromáždění!
Projednáváme novelu zákona č. 60 z
r. 1952 o Československém červeném
kříži a o užívání
znaku, odznaku a názvu Červeného kříže.
Ačkoliv nejde o žádnou velkou změnu
v zákoně ani co do textu, ani co do obsahu, neboť
nové poslání této organisace bylo
nově vytyčeno už v r. 1952, má zákon
o Červeném kříži veliký
význam tím, co Československý červený
kříž znamená nejen pro zdravotnictví,
ale i pro budování státu a pro zachování
míru mezi národy.
Červený kříž je organisace starého
data. Jeho zakladatelé měli na mysli zajisté
cíle nanejvýš ušlechtilé. Avšak
v kapitalistickém zřízení nemůže
se Červený kříž náležitě
rozvinout a nemůže také ani dosáhnout
svých cílů. Nečelí účinně
válkám, nýbrž se snaží jen
jejich následky zmírnit. Není to organisace,
která by prováděla prevenci války,
ale v podstatě jen organisace charitativní. Skutečné
příčiny válek snaží se
vlastně zastřít a tak i protiválečné
úsilí Československého červeného
kříže v předmnichovské republice
bylo jen formální. Jeho hlavním projevem
bylo každoroční vyhlašování
velikonočního míru, oslavované dvěma
minutami ticha, na Bílou sobotu.
Zákon č. 60 ze dne 30. října 1952
změnil dosavadní složení i funkci Československého
červeného kříže podstatně.
Učinil z něho organisaci lidovou, která byla
zbavena maloburžoasní ideologie a charitativního
poslání a stala se nejen významnou organisací
zdravotnickou, ale i politickou, a to nejen pro případ
války, ale i pro období míru. Červenému
kříži bylo tehdy dáno do vínku
poslání získat veliké masy spolupracovníků
a proniknout do co největšího počtu
vesnic i závodů a zapojit do zdravotnické
práce co největší počet laiků
i zdravotníků z povolání.
Zákon vybavil Červený kříž
velikou autoritou. Prohlásil jej za organisaci, která
pomáhá orgánům veřejné
správy a které může stát ukládat
úkoly zdravotní i sociální. Vyhlásil
jej také za jedinou organisaci, která na území
našeho státu může v případě
války vykonávat určité funkce vyplývající
ze ženevských úmluv ze dne 12. srpna 1949.
K velikému poslání a k důležitým
úkolům je třeba ovšem i peněz.
Červený kříž je získává
hlavně z členských příspěvků.
Poněvadž však na plnění všech
úkolů nestačí, je na jeho potřeby
každoročně pamatováno i ve státním
rozpočtu a částka se řídí
velikostí úkolů. Dozor nad činností
a hospodařením Červeného kříže
vykonávalo až dosud - podle dosavadního zákona
- ministerstvo zdravotnictví.
Povšimněme si nyní, jak Československý
červený křiž své úkoly
plnil a jak především se vyrovnal se svým
posláním, které v § 1 zákona
č. 60 je vytyčeno takto:
"Československý červený kříž
má za úkol získávat a vychovávat
pracující lid k účasti na plnění
zdravotních úkolů a k mezinárodní
solidaritě pracujících v duchu socialistického
humanismu, bojovat proti nebezpečí válek
a přispívat tak k upevnění světového
míru".
Prvním předpokladem k plnění těchto
úkolů je veliká členská základna
a široká organisační síť.
Červený kříž získal téměř
700 tisíc spolupracovníků a má přes
12 tisíc závodních i místních
skupin. Vyškolil přes milión dospělých
občanů, kteří se stali nositeli odznaku,,Připraven
k zdravotnické obraně", a další
milión školní mládeže k zdravotnické
práci. Červený kříž získává
ročně přes 200 tisíc dárců
krve. Pořádá veliké množství
zdravotnických přednášek a připravuje
tak občanstvo nejen k obraně a k zdravotnické
službě v případě války,
ale i v případě epidemií, přírodních
pohrom a také k individuální pomoci sousedům
apod.
Československý červený kříž
tedy dobře zajišťuje zdravotnickou výchovu
obyvatelstva a jeho přípravu ke zdravotnické
činnosti, jeho vycvičení členové
jsou dobrými pomocníky při protiepidemických
akcích, poskytují první pomoc v průmyslu
i v zemědělství, obětavě pomáhají
starým a osamělým lidem a dovedou v případě
nutnosti nahradit i zdravotnický personál. Československý
červený kříž pomáhá
vydatně též v boji proti alkoholismu.
Podle ženevských úmluv je Červený
kříž v případě války
pomocnou organisací vojenské zdravotnické
služby a přísluší mu pomáhat
v péči o raněné a nemocné příslušníky
ozbrojených sil i o válečné zajatce.
Připravuje také zdravotnickou ochranu i civilních
osob za války.