Čtvrtek 17. dubna 1958

I zde bude potřebí rady, pomoci, vysvětlení. Osvojitelé se tak připravují o ty nejněžnější vztahy k bezbrannému ranečku. Závidět by mohli Jirkovi, kterého si maminka vypiplala od 6 dnů života. A jak se na něj těšila a jak se připravovala. A lituje, že se pozdě dověděla, že táž matka dala souhlas k osvojení dalšího děvčátka.

Výbory žen by se mohly taktně přiblížit k takovým manželům, kde by se dala očekávat možnost osvojení. Mohly by pomáhat uskutečňovat krásné poslání, hledat vhodné rodiče pro všechny ty broučky, kteří se ze svých postýlek v kojeneckém ústavě rozhlížejí po světě. Mohly by pomáhat uspíšit proces sblížení dříve, než se ten malý občánek dobere prvního slova máma či táta. Výbory žen by tak svým výchovným vlivem mohly působit na širokou veřejnost v otázkách osvojování.

Zákon o změně předpisů o osvojení umožňuje urychlit celé řízení o osvojení, umožňuje zbavit se všech dosavadních pochyb, které zcela přirozeně při osvojování vznikaly.

Umožňuje všem osvojitelům stát se po všech stránkách skutečnými rodiči osvojeného dítěte. S tím je ovšem spojena i povinnost osvojitelů být odpovědni za výchovu budoucího občana, plně připraveného vybudovat komunismus v naší zemi.

Hospodářské perspektivy našeho státu jsou radostné a budou stále radostnější. Umožní proto i v daleko větší míře mnohá rozhodnutí, ke kterým směřuje zákon dnes námi schvalovaný. Protože si přejeme všichni co nejšťastnější život příštích generací, budeme s radostí hlasovat o navrhovaném zákonu. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Hlási sa ešte niekto o slovo? (Nikto.)

O slovo sa už nikto nehlási, rozprava je skončená.

Dávam zpravodajcovi poslancovi Štefánikovi slovo k doslovu.

Zpravodajca posl. Štefánik: Vzdávam sa slova.

Podpredseda Žiak: Budeme hlasovať, a to o celom vládnom návrhu zákona naraz podľa zprávy výboru.

Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom zákona o zmene predpisov o osvojení podľa znenia zprávy ústavnoprávneho výboru, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie jednomyseľne schválilo vládny návrh zákona o zmene predpisov o osvojení.

Tým sme prerokovali tento bod denného poriadku schôdze.

Pristúpime k prerokovaniu ďalšieho bodu denného poriadku schôdze, ktorým je

9. Zpráva rozpočtového a hospodárskeho výboru k vládnemu návrhu zákona o zrušení predpisov o hlavných (vedúcich) účtovníkoch a o organizácii účtovníckej služby (tlač 223).

Zpravodajcom je posl. Kubec, dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Kubec: Vážené Národní shromáždění!

Nová organisace našeho národního hospodářství se dotýká všech úseků. Již samotná diskuse k dopisu ÚV KSČ přinesla velké množství námětů a připomínek k nové organisaci národního hospodářství. Dochází k velkým kvalitativním změnám v organisaci a řízení, to také znamená, že je nutno změnit i některé předpisy a zákony, které již nevyhovují nové organisaci.

Součástí opatření, která se uskutečňují ke splnění zásad zvýšení ekonomické účinnosti řízení průmyslu, je zřízení ekonomických útvarů. V souvislosti s tímto opatřením je předložený vládní návrh zákona na zrušení funkce hlavních účetních jako státních kontrolních orgánů a účetní služba se bude organisovat v rámci ekonomických útvarů.

Organisační uspořádání podniků, které platilo do 1. dubna letošního roku, bylo charakterisováno roztříštěností ekonomických funkcí. To vedlo k tomu, že hlavní účetní v některých případech měli ztíženou posici při zásazích do vlastního hospodaření podniku. Měli sice možnost jeho kritiky podle údajů z účetní evidence, ale chyběla jim pravomoc k odstranění zjištěných závad a konkrétní znalost situace v jednotlivých provozech.

Odloučenost hlavních účetních od ostatních ekonomických funkcí nevytvářela dost možností, aby se účetní evidence dokonale využilo k plnění úkolů, jimž má sloužit. Na druhé straně však přísná formulace jejich odpovědnosti v zákonných předpisech za závady na všech kontrolovaných úsecích činnosti snižovala pocit odpovědnosti u ostatních vedoucích pracovníků a vyvolávala nezřídka nesprávný dojem, že všechno je povinen kontrolovat hlavní účetní a že za všechno také jen on sám odpovídá.

Tyto skutečnosti vedly k tomu, že zaměstnanci podniku byli poměrně málo informováni o dosažených výsledcích, o nedostatcích ve svém podniku, o finanční situaci a o tom, s jakými hodnotami pracují, jaké ztráty přináší každé neopatrné zacházení se zařízením, co znamená nevyužití základních prostředků, plýtvání materiálem, zmetkovitost, prostoje, absence. Mnohdy si ani nejsou vědomi, že opožděným vyřizováním exportních zakázek znemožnuji dovoz surovin a výrobků, které naše hospodářství nezbytně potřebuje.

S pokračujícím rozvojem výrobních sil v našem státě stále naléhavěji vyvstávala potřeba zavedení nových metod řízení, které by lépe odpovídalo požadavkům ekonomických zákonů působících v nových podmínkách. Na úseku ekonomického řízení se ukázalo účelným vytvořit podmínky pro komplexní řešení a posuzování ekonomických otázek, zvláště zvýšení vlivu na hospodárnost. K tomu je třeba, aby útvary, které plní v podniku ekonomické funkce, byly soustředěny pod jediné vedení, zpravidla. ekonomického náměstka.

Toto soustředění by však nebylo možné, kdyby zůstala v platnosti zákonná úprava funkce hlavních účetních, podle níž neměly být účtárny spojovány s žádným jiným útvarem. Proto se ukázalo nutným zrušit zákon o hlavních účetních.

Bylo by nesprávné se domnívat, že zrušení funkce hlavního účetního jako státního kontrolního orgánu znamená likvidaci účetní evidence a že ji tudíž nebude třeba vést vůbec, nebo že bude ji možno vést libovolně podle vlastní úvahy jednotlivých podniků. Stejně jako dosud budeme potřebovat dochvilnou a správnou evidenci opírající se o kvalitní doklady, jakož i dochvilné a správné výkazy. V nové soustavě řízení je třeba správně vedené účetní evidence jako složky jednotné soustavy národohospodářské evidence proto, že naše hospodářství je řízeno jednotným plánem, že je třeba spolehlivých údajů pro sledování stavu a rozvoje národního hospodářství, pro hodnocení činnosti jednotlivých výrobně hospodářských jednotek a pro plné uplatnění soustavy ekonomických pobídek a konečně že decentralisace pravomoci si vyžaduje účinnou kontrolu.

S. Široký na zasedání ÚV KSČ v září 1957 zdůraznil, že by bylo velmi škodlivé podceňovat evidenci a že bez evidence, která nás operativně, spolehlivě a všestranně informuje o všech jevech a souvislostech hospodářského života, nelze zvýšit úroveň řízení a nelze ani zabezpečit proporcionální rozvoj národního hospodářství.

Prováděná decentralisace pravomoci a změny v plánování, financování a v zainteresovanosti vyžadují nové organisační uspořádání řízení. Decentralisací se také významně zvýší účast všech pracujících na řízení a správě a vedoucím pracovníkům připadne zvýšená odpovědnost za prosazování zájmů státu a celé společnosti.

Při řízení hospodářství bude tedy možno se ve zvýšené míře opírat o tvůrčí síly pracujících a proto v nových podmínkách nebude už třeba dnešní funkce hlavního účetního jako státního kontrolního orgánu.

Nová organisace národního hospodářství spočívající na přiblížení operativního rozhodování výrobě a jiným hospodářským činnostem předpokládá dokonalejší využívání soustavy ekonomických podnětů, zvýšení významu ekonomických ukazatelů, zejména finančních, a jejich aktivní působení na technickoekonomický vývoj. Proto vyžaduje také soustředit a nově uspořádat výkon základních ekonomických funkcí a činností na všech stupních řízení národního hospodářství tak, aby řešení ekonomických otázek odpovídalo cílům maximálního zvyšování efektivnosti společenské práce. V tomto novém uspořádání, jež je zaváděno novými opatřeními, bude účelně podle nových zásad řízení a organisování i účetní služba a ekonomická kontrola v útvarech podřízených ekonomickým náměstkům nebo pracovníkům s obdobnou pravomocí a odpovědností.

Zrušením zákona 54/1952 Sb. o hlavních účetních se nezmění povinnost vést účetní evidenci nadále podle platných předpisů takovým způsobem, aby jí mohlo být plně využíváno k účinnému řízení národního hospodářství vcelku i jeho jednotlivých článků. Účetní evidenci proto zůstávají všechny její dosavadní úkoly. Musí byt i nadále spolehlivým pramenem poznání skutečného průběhu hospodářských procesů a tím sloužit především jako podklad pro jejich ovlivňování. Účetní evidence musí také přispívat k ochraně socialistického vlastnictví a musí stejně jako dosud poskytovat podklady pro sestavování a kontrolu státního plánu a státního rozpočtu. V nových podmínkách zvlášť vynikne její úkol působit na rozvíjení chozrasčotu a být podkladem pro rozbory hospodaření. Řádným plněním všech těchto úkolů si účetní evidence plně zachová funkci hlavního nástroje široké ekonomické kontroly.

Rozpočtový a hospodářský výbor Národního shromáždění projednal ve své schůzi konané dne 2. dubna 1958 vládní návrh zákona o zrušení předpisů o hlavních (vedoucích) účetních a o organisaci účetní služby a usnesl se doporučit jej Národnímu shromáždění ke schválení beze změny. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Hlási sa niekto o slovo? (Nikto.)

O slovo sa nikto nehlási, môžeme hlasovať. Ak nebudú námietky, dám hlasovať o celom vládnom návrhu zákona naraz podľa zprávy výboru.

Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom zákona o zrušení predpisov o hlavných (vedúcich) účtovníkoch a o organizácii účtovníckej služby podľa znenia zprávy rozpočtového a hospodárskeho výboru, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. - Tým Národné zhromaždenie jednomyseľne schválilo vládny návrh zákona o zrušení predpisov o hlavných (vedúcich) účtovníkoch a o organizácii účtovníckej služby.

Tým sme prerokovali predposledný bod dnešného denného poriadku.

Napokon budeme rokovať o poslednom bode denného poriadku, ktorým je

10. Zpráva zdravotného výboru k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 60/1952 Zbierky o Československom červenom kríži a o užívání znaku, odznaku a názvu Červeného kríža (tlač 222).

Zpravodajcom je posl. dr. Kácl, dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Kácl: Slavné Národní shromáždění!

Projednáváme novelu zákona č. 60 z r. 1952 o Československém červeném kříži a o užívání znaku, odznaku a názvu Červeného kříže. Ačkoliv nejde o žádnou velkou změnu v zákoně ani co do textu, ani co do obsahu, neboť nové poslání této organisace bylo nově vytyčeno už v r. 1952, má zákon o Červeném kříži veliký význam tím, co Československý červený kříž znamená nejen pro zdravotnictví, ale i pro budování státu a pro zachování míru mezi národy.

Červený kříž je organisace starého data. Jeho zakladatelé měli na mysli zajisté cíle nanejvýš ušlechtilé. Avšak v kapitalistickém zřízení nemůže se Červený kříž náležitě rozvinout a nemůže také ani dosáhnout svých cílů. Nečelí účinně válkám, nýbrž se snaží jen jejich následky zmírnit. Není to organisace, která by prováděla prevenci války, ale v podstatě jen organisace charitativní. Skutečné příčiny válek snaží se vlastně zastřít a tak i protiválečné úsilí Československého červeného kříže v předmnichovské republice bylo jen formální. Jeho hlavním projevem bylo každoroční vyhlašování velikonočního míru, oslavované dvěma minutami ticha, na Bílou sobotu.

Zákon č. 60 ze dne 30. října 1952 změnil dosavadní složení i funkci Československého červeného kříže podstatně. Učinil z něho organisaci lidovou, která byla zbavena maloburžoasní ideologie a charitativního poslání a stala se nejen významnou organisací zdravotnickou, ale i politickou, a to nejen pro případ války, ale i pro období míru. Červenému kříži bylo tehdy dáno do vínku poslání získat veliké masy spolupracovníků a proniknout do co největšího počtu vesnic i závodů a zapojit do zdravotnické práce co největší počet laiků i zdravotníků z povolání.

Zákon vybavil Červený kříž velikou autoritou. Prohlásil jej za organisaci, která pomáhá orgánům veřejné správy a které může stát ukládat úkoly zdravotní i sociální. Vyhlásil jej také za jedinou organisaci, která na území našeho státu může v případě války vykonávat určité funkce vyplývající ze ženevských úmluv ze dne 12. srpna 1949.

K velikému poslání a k důležitým úkolům je třeba ovšem i peněz. Červený kříž je získává hlavně z členských příspěvků. Poněvadž však na plnění všech úkolů nestačí, je na jeho potřeby každoročně pamatováno i ve státním rozpočtu a částka se řídí velikostí úkolů. Dozor nad činností a hospodařením Červeného kříže vykonávalo až dosud - podle dosavadního zákona - ministerstvo zdravotnictví.

Povšimněme si nyní, jak Československý červený křiž své úkoly plnil a jak především se vyrovnal se svým posláním, které v § 1 zákona č. 60 je vytyčeno takto:

"Československý červený kříž má za úkol získávat a vychovávat pracující lid k účasti na plnění zdravotních úkolů a k mezinárodní solidaritě pracujících v duchu socialistického humanismu, bojovat proti nebezpečí válek a přispívat tak k upevnění světového míru".

Prvním předpokladem k plnění těchto úkolů je veliká členská základna a široká organisační síť. Červený kříž získal téměř 700 tisíc spolupracovníků a má přes 12 tisíc závodních i místních skupin. Vyškolil přes milión dospělých občanů, kteří se stali nositeli odznaku,,Připraven k zdravotnické obraně", a další milión školní mládeže k zdravotnické práci. Červený kříž získává ročně přes 200 tisíc dárců krve. Pořádá veliké množství zdravotnických přednášek a připravuje tak občanstvo nejen k obraně a k zdravotnické službě v případě války, ale i v případě epidemií, přírodních pohrom a také k individuální pomoci sousedům apod.

Československý červený kříž tedy dobře zajišťuje zdravotnickou výchovu obyvatelstva a jeho přípravu ke zdravotnické činnosti, jeho vycvičení členové jsou dobrými pomocníky při protiepidemických akcích, poskytují první pomoc v průmyslu i v zemědělství, obětavě pomáhají starým a osamělým lidem a dovedou v případě nutnosti nahradit i zdravotnický personál. Československý červený kříž pomáhá vydatně též v boji proti alkoholismu.

Podle ženevských úmluv je Červený kříž v případě války pomocnou organisací vojenské zdravotnické služby a přísluší mu pomáhat v péči o raněné a nemocné příslušníky ozbrojených sil i o válečné zajatce. Připravuje také zdravotnickou ochranu i civilních osob za války.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP