Lze říci, že zásady nové organizace
výchovy dělnického dorostu, obsažené
ve stranických a vládních usneseních,
a tak jak jsou řešeny předloženým
zákonem, odpovídají současným
potřebám a možnostem národního
hospodářství a vytvářejí
při tom i příznivé podmínky
pro plnění usnesení XI. sjezdu KSČ.
Nová opatření byla učiněna
proto, že dosavadní organizace neodpovídala
již kvantitativním i kvalitativním změnám,
ke kterým došlo v našem národním
hospodářství. Zachování centralizovaného
způsobu přípravy učňů,
jejich výchova oddělená od závodu,
by byla v rozporu s novými formami řízení
národního hospodářství a s
požadavky zvýšení jeho efektivnosti. Také
ústředně řízené rozmisťování
absolventů učilišť státních
pracovních záloh neodpovídá současnému
systému řízení národního
hospodářství.
Všechny konkrétní úkoly a péče
o odbornou přípravu a výrobní praxi
učňů jsou decentralizovány na podniky.
Decentralizace je možná zvláště
též v otázkách metodických, na
nichž je odvislá úroveň výchovy
mladých pokolení; přitom nebudeme ovšem
slevovat z centrálního sledování,
jak se úkoly plní. Decentralizace je správná
také proto, že nám vyrostli v podnicích
a zařízeních pracovníci, kteří
budou schopni sami rozhodovat o konkrétních otázkách,
řešit otázky komplexně. Ale na druhé
straně chci zdůraznit nezbytnost centrálního
stranického a státního řízení
v otázkách zásadních, v otázkách
ideologické výchovy, v otázkách výchovy
k vědeckému světovému názoru
a v obecných otázkách pedagogických.
V těchto nemůže být decentralizace chápána
tak, že by si teorii výchovy vykládal každý
podle svého.
Proto předním úkolem školské
správy a hlavní formou jejího styku s podniky
bude pomoc v řízení výchovy a zejména
metodická pomoc výchovným pracovníkům
v podnikových zařízeních a současně
i orientace pracovníků podniků na dodržování
zásad stanovených ministerstvem školství
a kultury pro výchovu učňů. Významným
opatřením, odpovídajícím socialistické
demokracii, je rozšíření pravomoci národních
výborů na řízení výchovy
učňů. Je to nutné i proto, že
národní výbory budou mít stále
větší zájem o výchovu pracujících.
Hlavním úkolem národních výborů
je pečovat o vytváření nejpříznivějších
podmínek a o účelnou a hospodárnou
organizaci výchovy učňů. Proto národní
výbory a jejich výkonné orgány budou
navrhovat síť odborných učilišť,
budou zřizovat a spravovat učňovské
školy a vyučování na nich přímo
organizovat a řídit. Při výchově
učňů pro místní hospodářství
budou národní výbory vykonávat působnost,
která jinak přísluší ústředním
úřadům a orgánům. Národní
výbory jsou také pověřeny dozorem
nad výchovou učňů v podnicích,
zejména nad dodržováním základních
norem, vydaných ministerstvem školství a kultury,
mají poskytovat učitelům i ostatním
výchovným pracovníkům odborných
učilišť metodickou pomoc při vyučování
i při mimoškolní a mimopracovní výchově
učňů. Národní výbory
mají ve stavu zaměstnanců učitele
odborných i všeobecně vzdělávacích
předmětů bez ohledu na to, zda jsou pracovně
zařazeni v odborných učilištích
podniků nebo v učňovských školách,
které národní výbory přímo
spravují.
Dosavadní zkušenosti z práce národních
výborů na úseku výchovy dorostu pro
povolání ukazují, že mohou dobře
plnit své úkoly.
Dozor nad výchovou učňů, pokud je
svěřen ministerstvu školství a kultury
a národním výborům, musí vytvářet
předpoklady pro úspěšnou spolupráci
orgánů školské správy s orgány
podniků. Ministerstvo školství a kultury a
národní výbory nebudou používat
neúčinné formy dekretování,
ale budou především přesvědčovat
podniky i pracovníky odborných učilišť
o smyslu a správnosti základních zásad
a opatření doporučovaných k provádění
výchovy učňů, a to vždy se zřetelem
ke konkrétním podmínkám na závodech.
Školská správa nebude podnikům ukládat
úkoly, ale radit a upozorňovat na nedostatky a možnosti
k zlepšení výchovy dělnického
dorostu.
K tomu, aby dozor nad výchovou učňů,
prováděný orgány školské
správy, mohl obsáhnout širokou problematiku
mnoha učebních oborů, bude nutno všestranně
využít spolupráce aktivů, vytvořených
z techniků a nejlepších výchovných
pracovníků z odborných učilišť
i učňovských škol. Školská
správa bude proto organizovat odborný dozor ve spolupráci
s odbornými experty z podniků. K zlepšení
řídící práce školské
správy i národních výborů,
podniků i ústředních orgánů
pečujících o výchovu učňů
přispějí jistě i sami výchovní
pracovníci odborných učilišť včasným
upozorňováním na obtíže a konkrétními
návrhy na jejich odstraňování. Chceme
také, aby dozor prováděný orgány
školské správy zajistil soustavnou informovanost
ústředních orgánů i národních
výborů o stavu a výsledcích výchovy
učňů.
Výchova učňů se provádí
převážně ve výchovných
zařízeních podniků. Se zřetelem
k počtu učňů v podnicích se
zřizují výchovná zařízení
dvojího typu: odborná učiliště
a učňovská střediska.
Odborná učiliště zřizuje podnik
pro přípravu kvalifikovaných dělníků
především pro svou vlastní potřebu
a zvláště tam, kde počet učňů,
které potřebuje podnik nebo závod pro svou
potřebu, je dostatečně veliký. V odborném
učilišti se učňům dostává
jak odborného výcviku, tak i vyučování
odborným a všeobecně vzdělávacím
předmětům a péče v mimopracovní
či mimoškolní výchově. Odborné
učiliště tvoří tedy výchovný
celek. Řízením odborného učiliště
je pověřen jediný vedoucí, ustanovený
ředitelem podniku po dohodě s výkonným
orgánem příslušného národního
výboru. Význam řádného zajištění
výchovy učňů je zdůrazněn
tím, že za ni odpovídá ředitel
podniku.
Učňovská střediska budou podniková
zařízení, jež učňům
poskytnou toliko odborný výcvik a péči
o mimopracovní výchovu. Zřídit učňovské
středisko bude účelné při takovém
počtu učňů, kdy učni mohou
být školeni skupinově, při čemž
však není hospodárné organizovat v podniku
také vyučování všeobecně
vzdělávacích a odborných předmětů.
Je-li v podniku jen nepatrný počet učňů
těchže nebo příbuzných učebních
oborů, provádí se jejich odborný výcvik
individuálně na vhodných pracovištích
podniku. Vyučování všeobecně
vzdělávacích a odborných předmětů
bude v těchto případech odděleno od
podniků a bude učňům poskytováno
v učňovských školách spravovaných
národními výbory.
K zabezpečování spolupráce učňovských
škol s učňovskými středisky budou
při učňovských školách
zřizovány místní poradní sbory
ze zástupců učňovské školy
a těch podniků, jejichž učňové
tuto školu navštěvují.
Předpokladem pro sjednocení výchovy dorostu
k povolání je stanovení jednotného
seznamu učebních oborů, který ministerstvo
školství a kultury připravilo ve spolupráci
s ostatními ústředními úřady,
orgány a národními výbory. Úzce
specializované učební obory byly slučovány
v nové obory univerzálnější,
učební obory, které národní
hospodářství v současné době
nepotřebuje, se zrušily, a některé nové,
rovněž se zřetelem k potřebám
národního hospodářství, byly
zavedeny. Výsledkem revize učebních oborů
je, že v novém návrhu učebních
oborů se snížil jejich počet z 332 na
240. Podstatné snížení počtu
učebních oborů a zrušení úzkých
specializací umožní organizovat výchovu
učňů účelněji a hospodárněji.
Menší počet oborů lze také lépe
zajistit metodickými materiály. V jednotném
seznamu učebních oborů bude též
stanovena zkrácená doba učebního poměru
pro absolventy jedenáctileté střední
školy v některých vybraných učebních
oborech. Na strukturu učebních oborů a stupeň
jejich náročnosti bude mít postupem doby
vliv zavádění mechanizace a automatizace
do četných odvětví národního
hospodářství. Tímto problémem
se budeme zabývat v souvislosti s řešením
otázek celé školské soustavy.
Soudruzi poslanci,
uvědomujeme si, že nás čekají
ve výchově dorostu pro povolání veliké
úkoly. Můžeme je splnit jen vzájemnou
spoluprací s národními výbory, s ostatními
ministerstvy, ústředními orgány, podniky
a družstvy.
Nové pojetí organizace výchovy dělnického
dorostu je zakotveno v předloženém návrhu
zákona.
Jsem přesvědčen, že nový učňovský
zákon zabezpečí růst technické
i kulturní úrovně přípravy
mladých dělníků tak, jak to vyžadují
veliké úkoly XI. sjezdu KSČ v období
dovršení socialistické výstavby a jak
je toho třeba pro perspektivní rozvoj techniky a
našeho národního hospodářství.
Žijeme v době, kdy nová technika a technická
revoluce jde ruku v ruce s vítězstvím socialistického
a komunistického řádu. Věda a technika
musí již nyní vytvářet předpoklady
pro budování komunismu. Proto si musíme více
než dosud všímat perspektivy vývoje a
počítat s tím, o kolik se změní
život společnosti, až nynější
žáci a učňové budou absolvovat
školy a nabývat odborné kvalifikace.
Dovolte mi proto, abych svůj výklad uzavřel
větou V. I. Lenina, který o smyslu této perspektivy
pronesl slova, pro nás dnes nadmíru aktuální:
"Generace, které je nyní 15 let, se komunistické
společnosti dožije a sama bude tuto společnost
budovat. Tato generace musí vědět, že
celým jejím životním posláním
je výstavba této společnosti."
Jménem vlády navrhuji, aby Národní
shromáždění návrh zákona
o výchově dorostu k povolání v učebním
poměru schválilo. (Potlesk.)
Místopředseda NS Fiala: Děkuji soudruhu
ministrovi za jeho projev.
Do rozpravy se přihlásili poslanci Daniš
a Fleyberk.
Dávám slovo poslanci Danišovi.
Posl. Daniš: Vážené Národné
zhromaždenie!
V tomto volebnom období už Národné zhromaždenie
schválilo rad dôležitých zákonov
pre budovanie a dobudovanie socializmu. Dnes máme prijať
a schváliť ďalší návrh dôležitého
zákona. Je to návrh zákona o výchove
dorastu k povolaniu v učebnom pomere, "nový
učňovský zákon".
Prv však, ako by som hovoril o novom návrhu zákona,
chcem pripomenúť niečo z minulosti jednak mladým,
ktorí ešte len budú mať do učebných
pomerov nastúpiť, a i tým, ktorí už
sú v učebných pomeroch nastúpení.
Pripomenúť len toľko, že učňovský
pomer nie vždy bol taký, aký je dnes, a že
je nutné sa zamyslieť nad tým a uvážiť,
čo dnešné zriadenie našim mladým
ľuďom v učebnom pomere poskytuje a čoho
sa im dostáva. Učňovský pomer v dobách
minulých, ani za bývalej kapitalistickej predmníchovskej
republiky, vôbec nebol taký, aký je dnes.
Kapitalizmus pri jeho vykorisťovateľských cieľoch
nemohol dať učňovi, čo mu dáva
dnešné zriadenie, pretože učeň
bol najlacnejšia pracovná sila, aká vôbec
existovala. Taký remeselnícky alebo živnostnícky
učeň bol používaný a využívaný
na všetky potrebné práce v domácnosti,
poľnohospodárstve a pri všetkých pracovných
príležitostiach, ktoré sa u majstra vyskytovali.
Tieto práce nielen že učeň musel vykonávať,
ale ich prevádzanie pripadalo vždy na jeho voľný
čas, keď sa mal zotaviť, prípadne si niečo
preštudovať alebo sa niečomu naučiť.
Tieto práce však nijako nesúviseli s jeho učebným
pomerom a vedomosti, ktoré získal pri týchto
prácach, nesúviseli s jeho odbornou prácou.
V jednej učebnici našich školských detí
sa môžeme dočítať, že i náš
prvý robotnícky prezident súdruh Klement
Gottwald takýto učebný pomer prežíval.
Medzi iným je tam napísané, že po večeroch
sedával pod pouličnou lampou, kde čítal
a učil sa, a to len preto, že ubytovanie, ktoré
mu majster poskytoval, nemalo ani toho najskromnejšieho osvetlenia.
Toto je tiež jeden z argumentov, ktorý nám
ukazuje rozdiel medzi dnešným a niekdajším
postavením učňov. Doniesť majstrovej
vody, nakŕmiť ošípané, narúbať
dreva a pomôcť pri ostatných domácich
prácach - to bolo pravidlo, proti ktorému nebolo
pripomienok. Tieto práce musel učeň vykonávať
bez rozkazu, lebo toto patrilo do jeho každodennej náplne
práce. Učeň nemal určenú žiadnu
pracovnú dobu. Robilo sa podľa potreby a nikto sa
nepýtal, či to bolo ráno o 5. hodine, alebo
večer o 10. hodine. I ja sám som takýto pracovný
pomer prežíval, keď som sa na veľkostatku
učil kováčskemu remeslu. V období
jarných, letných a jesenných prác
bolo potrebné na veľkostatkoch pracovať tak,
aby práca bola prevedená včas a nebrzdil
sa chod hospodárskej práce. V zimnom období
bolo nutné pracovať zas, aby všetko poľnohospodárske
náradie a náčinie bolo pripravené
na jarné práce. I v závodoch, kde učni
boli, ten pomer nebol o moc lepší. I keď odpadali
mnohé z tých prác, ktoré učni
u súkromných živnostníkov museli prevádzať
v ich domácnostiach, v závodoch museli učni
robiť čističov a robiť všetky najpodradnejšie
práce a pritom o nejakú tú facku nebola núdza.
Tá sa našla skôr, ako dobré a poučné
slovo.
Zákon síce toto zakazoval, avšak zákona
nedbal nikto. Zákon určoval tiež osemhodinovú
pracovnú dobu, ale táto sa skoro nikde nedodržovala.
Zákonných nariadení sa nedbalo a boli sústavne
porušované. Najhoršia na tom bola tá skutočnosť,
že sťažovať sa nebolo komu, ani kde. Keď
učeň došiel k rodičom a sťažoval
sa na špatné zaobchádzanie, títo nevenovali
jeho sťažnostiam veľkej pozornosti a nanajvýš
mohli ho poľutovať a povedať mu, že však
až sa vyučí, bude to mať lepšie.
Na sťažnosti mohli odpovedať len toľko, že
však i porekadlo hovorí: učeň-mučeň
a že treba to vydržať. Voči učebným
pánom nemohli rodičia uplatňovať nejakých
zvláštnych sťažností, syna dostal
do učenia, lebo o učniciach v tom čase nebolo
ani reči, Dievča sa dostalo nanajvýš
do učenia za krajčírku, kde robilo prakticky
slúžku v domácnosti, a po dvoch troch rokoch,
prakticky skončení to učebného pomeru,
po výučnom liste nebolo ani chýru, pretože
sama majstrova živnostníčkou nebola a takto
nemohla zákonite nikoho vyučiť. Na úrady,
ako bol úrad práce alebo živnostenské
spoločenstvo, bolo so sťažnosťou opravu
zbytočné chodiť. Ako najzávažnejší
dôvod bola tá skutočnosť, že pred
úradmi práce a mnohokrát i pri živnostenských
spoločnostiach čakali desiatky a i stovky mladých
ľudí, ktorí by boli chceli pracovať, ktorí
by sa boli chceli učiť, avšak nikto nemal o nich
záujem. Vtedy neexistoval zákon, ktorý by
bol zabezpečoval pracovné možnosti každému,
kto o ňu požiadal, ako je tomu dnes. Na úradoch
pri sťažnostiach najčastejšia odpoveď
bola, pritom veľmi rýchla a pohotová: keď
sa vám nepáči, nechajte to tak, je tu dosť
takých, čo na vaše miesto nastúpia.
Takto každý, vidiac tieto nadbytky ľudí,
snažil sa udržať v tom, v čom bol, bez ohľadu
na podmienky. Takéto boli vymoženosti za prvej, sociálnodemokratickej
republiky.
Učňovská doba bola spravidla trojročná,
ale s tou podmienkou, že učeň býval
u rodičov, tam sa tiež stravoval a rodičia
mu platili nemocenské poistenie. V prípade, že
išlo o chlapca z chudobnej deputátnickej alebo nádenníckej
rodiny, kde jeho rodička nemali možnosť zaplatiť
ani tých pár korún poistného, platil
toto poistné, i keď s neochotou, živnostník
alebo veľkostatkár, avšak učebná
doba bola 4 roky. Špatné boli podmienky v ubytovaní
a všetkom ostatnom, a keď k tomu pridáme i to,
že tento mladý chlapec robil sluhu i paholka v jednej
osobe po dobu 4 rokov, myslím, že nie je potrebné
zmieňovať sa ďalej o všetkom tom, čo
si učeň musel vytrpieť a za akých podmienok
sa mohol stať odborníkom.
Učebný pomer sa mal končiť vždy
skúškou a vyučene mal dostať výučný
list. Koľkokrát sa však stalo, že len za
to, že tento nenavštevoval učňovskú
školu, ktorá bola už i v tomto čase jedenkrát
týždenne povinná, ku skúške pripustený
nebol až po predĺžení učebného
pomeru. Mnohí starší, ktorí sa v tom
období vyučili, si iste spomenú, ako prosili
pána majstra, aby školu mohli pripustení ku
skúškam. Mnohokrát nepomohli ani prosby, ani
plač, a keď prišla upomienka po dvoch, troch
mesiacoch z učňovskej školy, že prečo
túto učeň nenavštevuje, pán majster
raz učňa do školy poslal a z upomienky si veľké
starosti nerobil.
Tým však, že učeň skončil
učebný pomer, ešte sa všetko neskončilo.
Prišli nové ťažkosti, a to v tom, že
majster ho ako tovariša alebo pomocníka zamestnávať
nechcel z pochopiteľných príčin, lebo
by bol musel už vyučencovi platiť. Nastali nové
ťažkosti, hľadať prácu a umiestnenie
v akomkoľvek pracovnom pomere.
Tieto časy sú však už za nami a naši
mladí ľudia, keď sa im dnes o tomto hovorí,
najčastejšie sa tomu usmievajú a nazdávajú
sa, že sú to len pohádky, ako o perníkovej
chalúpke. Nazdávajú sa, že také,
aké je to dnes v učebnom pomere, že to tak
musí byť a že snáď to ani iné
nikdy nebolo. Bolo to iné, avšak z nás si nikto
už nepraje, aby sa tie predošlé t. zv. "zlaté
časy" vrátili. U nás naši mladí
ľudia majú učňovské pomery inak
zabezpečené, je to uzákonené, a nový
návrh zákona má len spresniť a posilniť
všetko to, čoho sa nám od roku 1945 dostalo.
Avšak i u nás sme sa k tomu, čo už dnes
máme a čo našim mladým ľuďom
naše zriadenie poskytuje, nedostali odrazu. Po oslobodení
v roku 1945 sa v mnohom situácia zlepšila, ale zásadný
obrat nastal až po roku 1948. V roku 1948, keď sa pomery
v našom štáte zmenili od základov, zmenili
sa i v tom, že už za učňov sa nenastupovalo
v tak veľkom pomere do malých začmudených
prevádzkární a dielní, ale sa nastupovalo
do závodov, kde podmienky boli vždy lepšie. Zákony
o učňoch sa prispôsobovali pomerom v závode,
a tu už čakal učňov nový, radostnejší
život.
Mohutný rast priemyslu po roku 1948, socialistického
poľnohospodárstva a služby poskytované
nášmu obyvateľstvu vyžadujú o moc
viac a nemôžeme vystačiť s tým,
čo sme mali. To vyžaduje, aby pracovníci na
všetkých úsekoch boli ideove vyspelí,
zdatní a schopní ovládnuť najnovšiu
techniku a pokrokové pracovné metódy. Pritom
všetkom, aby títo pracovníci vedeli zabezpečiť
tiež patričný rast produktivity práce
a tým i vzostup hmotnej a kultúrnej úrovne
nášho ľudu. Z týchto dôvodov naše
ľudovodemokratické zriadenie vo zvýšenej
miere pečuje o najväčší rozvoj
schopností a vedomostí nášho občana
a na poprednom mieste v tejto starostlivosti je naša mládež
v učebnom pomere. Toto je prvoradá úloha
v starostlivosti a v rozdeľovaní pracovných
síl. Doterajší stav pri organizácii
výchovy mládeže bol neúčelne
roztrieštený a práve tento nový zákon
má túto roztrieštenosť riešiť
a zjednotiť. Doteraz výchova učňovského
dorastu bola vedená v troch smeroch, ako o tom hovoril
zpravodajca. Táto trojaká výchovná
sústava už nevyhovuje potrebám národného
hospodárstva. Na toto boli vysoké náklady
a i napriek tomu tieto zriadenia nesplnili svoje poslanie. Nutne
sa objavila požiadavka vytvoriť jeden systém
centrálne riadený a využívajúci
všetky poznatky a skúsenosti, ktoré boli získané
v predchádzajúcich útvaroch. Jednotná
organizácia, ktorá sa zavádza, je výchova
dorastu k povolaniu v učebnom pomere. V tejto forme budú
si podniky vychovávať učňov prevážne
pre svoju potrebu a na svoje náklady. Aká však
táto výchova dnes je a v akom prostredí dnes
naši učni žijú?