Len v krátkosti som sa chcel zmieniť o niektorých
úspechoch, ktoré sme už v zdravotníctve
dosiahli, a o niektorých problémoch, ktoré
riešime a riešenie ktorých vyžaduje dnes
najväčšiu pozornosť. Som presvedčený,
že práve dosiahnuté úspechy sú
zárukou toho, že všetky zdravotnícke problémy
v najkratšej dobe úspešne vyriešime pre
dobro a blaho, šťastný a zdravý život
nášho človeka. Podmienky pre toto máme
zaistené v rozpočte, za ktorý dnes hlasujeme.
(Potlesk.)
Místopředseda NS dr. Polanský: Dávám
slovo poslankyni Šťastné.
Posl. Šťastná: Soudruzi a soudružky!
Po návratu z XXl. sjezdu Komunistické strany Sovětského
svazu řekl s. Novotný: Náš lidově
demokratický stát je pevný a konsolidovaný.
Je to stát, jaký si přejí mít
naši dělníci a všichni pracující
lidé. Také u nás jde obdobně jako
v Sovětském svazu o rozvoj socialistické
státnosti, rozvíjení socialistické
demokracie a zapojování nejširších
vrstev lidu do řízení a hospodářské
správy. Projevem této státnosti je významná
úloha národních výborů.
V práci národních výborů došlo
postupně po celostátní konferenci komunistické
strany k významným změnám. Postupně
se zvýšila jejich pravomoc a odpovědnost za
hospodářský a kulturní rozvoj v celém
státě. Prováděnou decentralizací
roste podíl a význam národních výborů
na národním hospodářství. Tím
se neustále zvyšuje pravomoc a odpovědnost
národních výborů při řízení
celého národního hospodářství
a prohlubuje se jednota mezi místními a celostátními
zájmy na podkladě demokratického centralismu.
Národní výbory v současné době
spravují více než jednu třetinu základních
fondů národního hospodářství
a podílí se na celkovém počtu pracovníků
v národním hospodářství 47
%. Rozpočty národních výborů
budou se podílet na státním rozpočtu
naší republiky v letošním roce 34,4 %
a dosahují více jak 33 miliard Kčs.
Proto jsou národní výbory povinny neustále
rozšiřovat svou hospodářskou základnu
a lépe než dosud rozhodujícím způsobem
ovlivňovat základní proporce státního
plánu rozvoje a státního rozpočtu.
Prováděná decentralizace v řízení,
plánování a financování na
úseku národních výborů se kladně
osvědčila.
Podle předběžných výsledků
ministerstva financí rozpočtové hospodaření
národních výborů za r. 1958 skončilo
přebytkem celkem 560 mil. Kčs. Několik set
miliónů Kčs budou mít místní,
okresní a městské národní výbory
pro doplňkové rozpočty.
Vedle dobrých výsledků jsou v práci
národních výborů a jim podřízených
organizací stále ještě nedostatky. Největší
jsou na úseku zemědělství a místního
hospodářství.
V zemědělství jsou to především
státní statky, které činí národním
výborům velké starosti a potíže.
Státní statky soustavně neplní výrobní
úkoly. Stále zaostává organizace práce.
Vážnou příčinou této skutečnosti
je, že na řízení státních
statků se dosud málo podílí pracující
a okresní národní výbory. Zejména
národní výbory, které jsou nejblíže
zemědělské výrobě, jsou zcela
od farem státních statků odtrženy. Úloha
místních národních výborů
při řešení problémů statků
je podceněna. Proto je potřebí se touto otázkou
zabývat. Další příčinou
je, že ministerstvo zemědělství a lesního
hospodářství i krajské národní
výbory nevyužívají dostatečně
nového způsobu financování, které
pro státní statky bylo zavedeno v r. 1957 a nový
způsob neuplatňují vykonáváním
ekonomického tlaku na státní statky.
Vážným nedostatkem v práci národních
výborů je zaostávání rozvoje
placených služeb obyvatelstvu. Tento problém
souvisí s otázkami zvyšování
životní úrovně pracujících,
jak stanovil XI. sjezd komunistické strany a dopis ústředního
výboru o dalších cestách zvyšování
životní úrovně. Je si třeba uvědomit,
že nejde o jakýkoliv růst životní
úrovně, nýbrž o to, aby byla zvyšována
v souladu se socialistickými principy rozvoje celého
státu. Proto úloha placených služeb
obyvatelstvu musí být posuzována podle zcela
nových hledisek, než tomu bylo doposud. Tuto otázku
je potřebí vidět z hlediska růstu
příjmů obyvatelstva a zvýšení
poptávky po službách vůbec, zejména
po službách kvalitnějších a rychlejších.
Na rozšíření a zlepšení
placených služeb obyvatelstvu závisí
také další možnost zařazování
žen do zaměstnání. V současné
době služby nejsou uspokojovány dostatečně
a národní výbory nemají ani perspektivní
plán jejich vývoje.
Na adresu národních výborů je třeba
říci, že mohou samy rozvoj služeb urychlit
jak lepším využitím stávajících
kapacit, tak i pracovních sil a lepší péčí
o využití místních zdrojů. O
tom podává důkaz soutěž Praha
- Brno - Bratislava a soutěž Tábor - Třebíč
- Liptovský Mikuláš. Služby pro obyvatelstvo
v podnicích místního hospodářství
se také neplní. V místním průmyslu
za rok 1958 byly splněny na 94 %, v komunálních
službách na 100 % a ve stavebních podnicích
na 98 %. Na rok 1959 jsou služby plánovány
značně nízko. Ukáži to na příkladech
v Ústeckém kraji, kde je třeba zvláštního
rozvoje služeb. Je zde počítáno se zvýšením
na 1 obyvatele proti r. 1958 o 28 Kčs, což je celkem
184 Kčs, v kraji Liberec za 167 Kčs a v Hradeckém
kraji za 186 Kčs apod.
Všichni víme, že služby v hl. městě
Praze jsou nedostačující. Služby v Praze
v průměru na 1 obyvatele představují
částku 565 Kčs. Srovnejme si proto výši
služeb v ostatních krajích a uvidíme
tyto velké rozdíly i značné nedostatky,
které na tomto úseku máme.
Jak jsem již uvedla, rozpočty národních
výborů na r. 1959 představují více
jak 33 miliard Kčs. To je výraz rozšířené
pravomoci a odpovědnosti národních výborů.
Proto se stávají rozpočty národních
výborů důležitým nástrojem
znovurozdělování finančních
prostředků a nástrojem řízení
výroby a správy. Mohou proto národní
výbory využíváním a rozvíjením
aktivity dosahovat rychlejšího růstu vývoje
výrobních sil a tím posilovat ekonomickou
sílu celé naší země. Návrhy
rozpočtů národních výborů
na letošní rok byly sestaveny podle nových
rozpočtových řádů. Rozpočtový
řád od základů změnil dosavadní
způsob rozpočtování a osvědčil
se. Je samozřejmé, že jako každá
nová věc přinesl i některé
obtíže. Bylo nutno provést širokou a organizační
přípravu národních výborů
všech stupňů, a to ve velmi krátké
době, aby zásady nového způsobu rozpočtování
splnily své poslání a přinesly zkvalitnění
rozpočtu. Nové rozpočtové řády
umožňují, aby národní výbory
spolu se všemi občany iniciativně řešily
problémy výroby a hospodárnosti a tím
rozšiřování finančních
zdrojů pro svůj rozpočet. Zkušenosti
se sestavováním a projednáváním
návrhu rozpočtu na r. 1959 dokazují, že
mnohé národní výbory již úspěšně
uvádějí tyto zásady v život.
V našem Hradeckém kraji byl návrh rozpočtu
projednán na 911 besedách a schůzích
národních výborů za účasti
23 000 občanů. Veřejné projednávání
návrhu rozpočtu okresních národních
výborů v Žatci přispělo k překročení
příjmu rozpočtu národních výborů
na rok 1958 a ke stanovení vyššího plánu
příjmů na rok 1959. Národní
výbory na základě připomínek
občanů zřídí v letošním
roce 65 provozoven pro místní výrobu a služby
pro obyvatelstvo. Uvedený příklad dokazuje,
jak obrovské rezervy máme ještě v národních
výborech a v jejich řízení.
Nemalou odpovědnost na rozvíjení tvůrčí
iniciativy pracujících při zajišťování
finančních plánů mají také
finanční odbory národních výborů
a finanční rozpočtové komise. Jejich
úkolem je odhalovat v průběhu plnění
plánu nadplánované. finanční
zdroje na doplňkové rozpočty a zajišťovat
jejich hospodárné využití.
Uvedu příklad prověrky daňových
přiznání finančním odborem
na okrese Dvůr Králové n. L. Na základě
vyměření daně z příjmu
obyvatelstva dosáhl okresní národní
výbor plnění plánu této daně
na 108 %. Neméně důležitým politickým
výsledkem bylo i odhlášení 84 živností
a jejich majitelé přešli na úsek socialistického
sektoru. Rovněž přeměření
domovní daně v polovině obcí okresu
přineslo okresu výtěžek více
jak 73 000 Kčs. Tato skutečnost zavazuje naše
národní výbory, aby neustále prohlubovaly
a rozvíjely činnost stálých komisí
za širokého aktivu a seznamovaly pracující
s usnesením národních výborů
a jejich rad a organizovaly jejich plnění. Rozpočty
národních výborů na r. 1959 počítají
na úseku zemědělství s celkovou částkou
7 miliard 770 miliónů, což představuje
o 14 % více, než v r. 1958. Národní
výbory všech stupňů pod vedením
strany získaly většinu rolníků
pro společnou velkovýrobu. V našem Královéhradeckém
kraji hospodaří socialistický sektor na 85
% půdy. Národním výborům ubyly
starosti o zabezpečování výroby v
roztříštěné malovýrobě.
O to však mají nyní starost s upevňováním
jednotných zemědělských družstev
a zvyšováním jejich výroby. Skutečnost
ukazuje, jak byly mylné názory některých
funkcionářů národních výborů,
že po založení jednotných zemědělských
družstev převezmou tato veškerou starost o zabezpečování
výrobních úkolů v zemědělství.
Předseda místního národního
výboru v Lanžově v obtížné
situaci ustájení dobytka a žádostí
o pomoc jednotným zemědělským družstvům
sdělil písemně. Starost o společné
ustájení je především záležitostí
JZD, okresního národního výboru a
zemědělského odboru. Uvedu naproti tomu jiný
příklad národního výboru v
Hájnici. Po celých 6 let byly zde špatné
výsledky hospodaření jednotného zemědělského
družstva. Od r. 1957 se situace podstatně zlepšuje.
Družstvo dosáhlo poprvé plánované
výroby a zajištění pracovní jednotky
a poprvé za své činnosti v družstvu
pobírali doplatky. Jakou zásluhu má na této
změně v družstvu národní výbor?
Můžete mi třeba namítnout, že v
minulých letech zde také národní výbor
pracoval. To je pravda, a dokonce se nedá říci,
že by mu osud družstva byl lhostejný. V čem
byla tedy chyba? Místní národní výbor
brigádnickou pomocí zachraňoval vždy
v poslední chvíli zbytky skromné výroby.
Hlavní jeho chybou bylo, že nepřispěl
ke zlepšení organizace a výroby uvnitř
JZD.
Mnoho pomohl v družstvu i organizátor s. Vlach, jehož
velkým kladem je znalost zemědělské
výroby a úzká spolupráce s národním
výborem a zemědělskou komisí. V r.
1958 postupuje konsolidace JZD. Vyrovnalo se se všemi povinnostmi
k státu a má vytvořeny všechny předpoklady
pro letošní rok a dokonce v celoročním
výrobním plánu plánují splněním
závazků pětiletky o jeden rok dříve.
Jaký závěr vyplývá z uvedených
dvou příkladů pro práci národních
výborů?
Každý národní výbor je orgánem
státní moci a plně odpovídá
za plnění státního plánu rozvoje.
Budou-li však národní výbory využívat
této pravomoci administrativně, nemohou dosáhnout
kladných výsledků. Každá lhostejnost
i přejití odpovědnosti obtíže
neřeší, ale tyto se s neúprosnou zákonitostí
znovu ohlásí a budou čekat na řešení
jako na MNV v Lanžově.
Proto se snažíme národním výborům
vysvětlovat, že při uplatňování
státní disciplíny vůči JZD
je potřebí značného podílu
výchovné a politicko organizátorské
práce a všestranně pomáhat JZD. Celá
řada národních výborů již
pomáhá v JZD. U nás jako v celé republice
je většina jednotných zemědělských
družstev hospodářsky i organizačně
upevněna a dosahují dobrých výsledků
hospodaření.
Hospodářská základna JZD se neustále
vyvíjí. Byly vybudovány nové stáje
a zařízení v hodnotě přes 3
a půl miliardy Kčs, zvýšil se i počet
strojů ve vlastnictví družstev. Rovněž
i další předání strojů
do jednotných zemědělských družstev
posílí ještě více jejich ekonomickou
sílu. Nebude však bez obtíží a
problémů. Vždyť i zde jde především
o maximální využití strojového
parku, dodržování agrotechniky a prosazování
všech zásad hospodárnosti. STS sice předají
stroje, ale zároveň i plánovaný úkol
výroby. Bude proto nemalým úkolem STS a národních
výborů současně se zájmem družstva
zajistit veškeré polní práce.
Dobré výsledky JZD jsou brzděny zaostávající
výrobou v úpadkových družstvech. Rozpočet
poskytuje značné finanční prostředky
k jejich konsolidaci. Jen v našem Hradeckém kraji
představují částku více jak
28 miliónů Kčs. Tyto prostředky účinně
pomohou však tehdy, půjdou-li s nimi současně
do družstev dobří organizátoři
a odborníci zemědělské výroby.
Při hodnocení pomoci zaostávajícím
jednotným zemědělským družstvům
museli jsme sebekriticky doznat, že finanční
pomoc jsme rozdělili beze zbytku. Z potřebného
počtu organizátorů dokázali jsme však
získat pouze jednu třetinu. V diskusi k rozpočtové
kapitole ministerstva zemědělství a lesního
hospodářství uvedl s. poslanec Vališ,
že mají na okrese Tábor zhruba 100 placených
zaměstnanců, kteří organizují
zemědělskou výrobu a výkup. Obdobně
je tomu i na našem okrese. Domnívám se, že
stojí za úvahu, aby alespoň část
těchto lidí přešla z dosavadního
organizačně administrativního způsobu
práce přímo do výroby na pracoviště
JZD a státních statků.
Nemalou úlohu v rozvoji zemědělské
výroby má pro nás i mezikrajová soutěž
Hradec - Pardubice a Olomouc. Probíhá pod známým
heslem "Kdo dá více republice". Během
roku získal náš kraj několikráte
putovní prapor. Rozhodující je však
zavěr a tady nejlepší a nejvíce daly
Pardubice. Výsledky soutěže jsou středem
pozornosti a zájmu už i v jednotných zemědělských
družstvech. To však zdaleka nestačí.
Pravidelné sledování a hodnocení se
zatím dostalo až na úroveň okresních
národních výborů. Základem
úspěchu je dovést organizaci soutěže
v plné šíři až do JZD na jednotlivá
pracoviště, tak, aby se jí družstevníci
zabývali a stala se jejich majetkem. V současné
době na úseku zemědělské výroby
a výkupu je nemálo vážných starostí.
Přes jejich počet a obtížnost jejich
řešení naplňují nás nezlomným
optimismem úspěchy Sovětského svazu
především na úseku zemědělské
výroby. Nelze také přejít bez povšimnutí
živý zájem družstevníků
o diskusi k materiálům ke IV. sjezdu JZD. Jenom
na našem okrese zúčastnilo se této diskuse
75 % členů JZD.
Vždyť i zde platí zásada, čím
větší podíl lidí na řešení
problémů v zemědělské výrobě,
v národních výborech a v komisích,
tím výraznější budou výsledky
i jejich podíl na rozvoji zemědělské
výroby a plnění plánu výkupu.
Financování místních hospodářství
je zajištěno na rok 1959 částkou 1 miliarda
766 miliónů Kčs. To plně umožňuje
další rozvoj i podstatné rozšíření
placených služeb obyvatelstvu. Že rozšiřování
služeb je možné, ukáži na příkladu
našeho okresu. l u nás, na úseku rozvoje placených
služeb a plnění tržeb od obyvatelstva
se kladně projevila iniciativa a účast našich
pracujících. Plán tržeb komunálních
služeb byl zvýšen na podkladě organizované
prověrky a rozšířením služeb
o 200 000. Nemalou úlohu v rozvoji služeb obyvatelstvu
mají i drobné provozovny místních
národních výborů. Takových
provozoven je na našem okrese celkem 35. V rámci projednání
návrhu rozpočtu rozhodly se další národní
výbory, že rozšíří počet
těchto opraven o dalších 5. Tak např.
místní národní výbor v Kuksu
se rozhodl, že zřídí v obci turistickou
noclehárnu. Jen za loňský rok navštívilo
Kuks 100 000 turistů.
Také místní národní výbor
v Lipnici uvedl do provozu malý kamenolom s 5 zaměstnanci,
kteří zde pracují pouze příležitostně.
Národní výbor organizovanou výrobou
dlažebních kostek a stavebního kamene vyřešil
nedostatkový stavební materiál a získal
do doplňkového rozpočtu celkem 50 tis. Kčs.
Celkový objem tržeb drobných opraven a provozoven
na našem okrese dosahuje téměř 850 000
Kčs. Poměr vyplácených mezd téměř
nepřesahuje tržby od obyvatelstva. Je však třeba,
a my už na našem okrese vytváříme
předpoklady pro další rozvoj služeb občanů
především ve výrobě stavebních
hmot.
Rozvoj všech služeb je nadále vydatným
zdrojem doplňkových rozpočtů a tím
i dalším vkladem do rozvoje nové a účelné
výroby. Ke zvýšení životní
úrovně nemalým podílem přispívají
i bezplatné služby obyvatelstvu v rámci společenské
spotřeby. Rozpočty národních výborů
zahrnují rozsáhlé částky na
rozvoj školství, kultury i zdravotnictví a
sociálního zabezpečení. Tyto velké
výdaje na společenskou spotřebu odpovídají
danému růstu společenské výroby.
Často se však setkáváme se skutečností,
že někteří občané nechápou,
jak velké částky poskytuje stát na
zvyšování životní úrovně
pracujících. Proto také není správná
snaha těch národních výborů,
které téměř všechny částky
doplňkových rozpočtů dávají
opět na rozšíření společenské
spotřeby. Vážíme si velkého úsilí
všech pracujících, kteří odkrývají
nové zdroje a přinášejí nové
hodnoty celé společnosti. Bylo by však správné,
kdyby národní výbory vracely značnou
část těchto prostředků znovu
do výroby a zajišťovaly tak neustálé
zvyšování výroby.
Mluvíme-li o nových formách činnosti
národních výborů, nelze přejít
bohatou činnost výborů žen, které
pracují při většině místních
národních výborů. Není téměř
úseku, na který by nezasahovala obětavá
a neúnavná činnost našich žen.
Organizují brigádnickou výpomoc, zúčastňují
se aktivně akcí zvelebování obcí,
zachovávání jejich čistoty a významně
se podílejí na kulturní a osvětové
činnosti národních výborů.
Jenom v našem Hradeckém kraji odpracovaly za minulý
rok 123 000 hodin v zemědělství, 13 000 hodin
v akci výstavby JZD a 85 000 hodin v akci "Z".
Neúnavné je úsilí žen ve vyhledávání
nových forem a pokrokových metod ve výrobě
a na všech úsecích našeho národního
hospodářství.
Soudružky a soudruzi, národní výbory
vykonaly bezesporu veliký kus obětavé a záslužné
práce. Myslím, že je potřebí
vyslovit uznání a poděkování
všem neúnavným a obětavým funkcionářům
národních výborů a členům
komisí, které tvoří většinu
a pracují bez uvolněných funkcionářů.
Dali jsme sice širokou pravomoc a odpovědnost národním
výborům a stojíme na začátku
plnění rozpočtu na rok 1959. Uvědomujeme
si, že působení rozpočtu národních
výborů musí se odrazit v hospodářském
a kulturním rozvoji celé země. Zabezpečit
plnění rozpočtu v letošním roce
znamená mnohem více než zajistit příjmy
v plánované výši a dbát, aby
byly hospodárně využity. Zabezpečovat
rozpočet znamená zasahovat hluboko do výroby
a do výrobně ekonomických otázek,
které rozhodují o efektivnosti hospodářství.
Proto musíme častějším osobním
stykem s národními výbory organizovat plnění
plánu a rozpočtu, naučit se lidem ještě
lépe rozumět a mít hluboké pochopení
pro jejich denní starosti i nezištnou a nadšenou
jejich práci. Osvojíme-li si v široké
míře formy práce s lidmi, jak nám
uložil XI. sjezd naší strany, přispějeme
nemalou měrou k dovršení socialistické
výstavby v naší vlasti.