Pátek 20. února 1959

Len v krátkosti som sa chcel zmieniť o niektorých úspechoch, ktoré sme už v zdravotníctve dosiahli, a o niektorých problémoch, ktoré riešime a riešenie ktorých vyžaduje dnes najväčšiu pozornosť. Som presvedčený, že práve dosiahnuté úspechy sú zárukou toho, že všetky zdravotnícke problémy v najkratšej dobe úspešne vyriešime pre dobro a blaho, šťastný a zdravý život nášho človeka. Podmienky pre toto máme zaistené v rozpočte, za ktorý dnes hlasujeme. (Potlesk.)

Místopředseda NS dr. Polanský: Dávám slovo poslankyni Šťastné.

Posl. Šťastná: Soudruzi a soudružky!

Po návratu z XXl. sjezdu Komunistické strany Sovětského svazu řekl s. Novotný: Náš lidově demokratický stát je pevný a konsolidovaný. Je to stát, jaký si přejí mít naši dělníci a všichni pracující lidé. Také u nás jde obdobně jako v Sovětském svazu o rozvoj socialistické státnosti, rozvíjení socialistické demokracie a zapojování nejširších vrstev lidu do řízení a hospodářské správy. Projevem této státnosti je významná úloha národních výborů.

V práci národních výborů došlo postupně po celostátní konferenci komunistické strany k významným změnám. Postupně se zvýšila jejich pravomoc a odpovědnost za hospodářský a kulturní rozvoj v celém státě. Prováděnou decentralizací roste podíl a význam národních výborů na národním hospodářství. Tím se neustále zvyšuje pravomoc a odpovědnost národních výborů při řízení celého národního hospodářství a prohlubuje se jednota mezi místními a celostátními zájmy na podkladě demokratického centralismu.

Národní výbory v současné době spravují více než jednu třetinu základních fondů národního hospodářství a podílí se na celkovém počtu pracovníků v národním hospodářství 47 %. Rozpočty národních výborů budou se podílet na státním rozpočtu naší republiky v letošním roce 34,4 % a dosahují více jak 33 miliard Kčs.

Proto jsou národní výbory povinny neustále rozšiřovat svou hospodářskou základnu a lépe než dosud rozhodujícím způsobem ovlivňovat základní proporce státního plánu rozvoje a státního rozpočtu.

Prováděná decentralizace v řízení, plánování a financování na úseku národních výborů se kladně osvědčila.

Podle předběžných výsledků ministerstva financí rozpočtové hospodaření národních výborů za r. 1958 skončilo přebytkem celkem 560 mil. Kčs. Několik set miliónů Kčs budou mít místní, okresní a městské národní výbory pro doplňkové rozpočty.

Vedle dobrých výsledků jsou v práci národních výborů a jim podřízených organizací stále ještě nedostatky. Největší jsou na úseku zemědělství a místního hospodářství.

V zemědělství jsou to především státní statky, které činí národním výborům velké starosti a potíže. Státní statky soustavně neplní výrobní úkoly. Stále zaostává organizace práce. Vážnou příčinou této skutečnosti je, že na řízení státních statků se dosud málo podílí pracující a okresní národní výbory. Zejména národní výbory, které jsou nejblíže zemědělské výrobě, jsou zcela od farem státních statků odtrženy. Úloha místních národních výborů při řešení problémů statků je podceněna. Proto je potřebí se touto otázkou zabývat. Další příčinou je, že ministerstvo zemědělství a lesního hospodářství i krajské národní výbory nevyužívají dostatečně nového způsobu financování, které pro státní statky bylo zavedeno v r. 1957 a nový způsob neuplatňují vykonáváním ekonomického tlaku na státní statky.

Vážným nedostatkem v práci národních výborů je zaostávání rozvoje placených služeb obyvatelstvu. Tento problém souvisí s otázkami zvyšování životní úrovně pracujících, jak stanovil XI. sjezd komunistické strany a dopis ústředního výboru o dalších cestách zvyšování životní úrovně. Je si třeba uvědomit, že nejde o jakýkoliv růst životní úrovně, nýbrž o to, aby byla zvyšována v souladu se socialistickými principy rozvoje celého státu. Proto úloha placených služeb obyvatelstvu musí být posuzována podle zcela nových hledisek, než tomu bylo doposud. Tuto otázku je potřebí vidět z hlediska růstu příjmů obyvatelstva a zvýšení poptávky po službách vůbec, zejména po službách kvalitnějších a rychlejších. Na rozšíření a zlepšení placených služeb obyvatelstvu závisí také další možnost zařazování žen do zaměstnání. V současné době služby nejsou uspokojovány dostatečně a národní výbory nemají ani perspektivní plán jejich vývoje.

Na adresu národních výborů je třeba říci, že mohou samy rozvoj služeb urychlit jak lepším využitím stávajících kapacit, tak i pracovních sil a lepší péčí o využití místních zdrojů. O tom podává důkaz soutěž Praha - Brno - Bratislava a soutěž Tábor - Třebíč - Liptovský Mikuláš. Služby pro obyvatelstvo v podnicích místního hospodářství se také neplní. V místním průmyslu za rok 1958 byly splněny na 94 %, v komunálních službách na 100 % a ve stavebních podnicích na 98 %. Na rok 1959 jsou služby plánovány značně nízko. Ukáži to na příkladech v Ústeckém kraji, kde je třeba zvláštního rozvoje služeb. Je zde počítáno se zvýšením na 1 obyvatele proti r. 1958 o 28 Kčs, což je celkem 184 Kčs, v kraji Liberec za 167 Kčs a v Hradeckém kraji za 186 Kčs apod.

Všichni víme, že služby v hl. městě Praze jsou nedostačující. Služby v Praze v průměru na 1 obyvatele představují částku 565 Kčs. Srovnejme si proto výši služeb v ostatních krajích a uvidíme tyto velké rozdíly i značné nedostatky, které na tomto úseku máme.

Jak jsem již uvedla, rozpočty národních výborů na r. 1959 představují více jak 33 miliard Kčs. To je výraz rozšířené pravomoci a odpovědnosti národních výborů. Proto se stávají rozpočty národních výborů důležitým nástrojem znovurozdělování finančních prostředků a nástrojem řízení výroby a správy. Mohou proto národní výbory využíváním a rozvíjením aktivity dosahovat rychlejšího růstu vývoje výrobních sil a tím posilovat ekonomickou sílu celé naší země. Návrhy rozpočtů národních výborů na letošní rok byly sestaveny podle nových rozpočtových řádů. Rozpočtový řád od základů změnil dosavadní způsob rozpočtování a osvědčil se. Je samozřejmé, že jako každá nová věc přinesl i některé obtíže. Bylo nutno provést širokou a organizační přípravu národních výborů všech stupňů, a to ve velmi krátké době, aby zásady nového způsobu rozpočtování splnily své poslání a přinesly zkvalitnění rozpočtu. Nové rozpočtové řády umožňují, aby národní výbory spolu se všemi občany iniciativně řešily problémy výroby a hospodárnosti a tím rozšiřování finančních zdrojů pro svůj rozpočet. Zkušenosti se sestavováním a projednáváním návrhu rozpočtu na r. 1959 dokazují, že mnohé národní výbory již úspěšně uvádějí tyto zásady v život. V našem Hradeckém kraji byl návrh rozpočtu projednán na 911 besedách a schůzích národních výborů za účasti 23 000 občanů. Veřejné projednávání návrhu rozpočtu okresních národních výborů v Žatci přispělo k překročení příjmu rozpočtu národních výborů na rok 1958 a ke stanovení vyššího plánu příjmů na rok 1959. Národní výbory na základě připomínek občanů zřídí v letošním roce 65 provozoven pro místní výrobu a služby pro obyvatelstvo. Uvedený příklad dokazuje, jak obrovské rezervy máme ještě v národních výborech a v jejich řízení.

Nemalou odpovědnost na rozvíjení tvůrčí iniciativy pracujících při zajišťování finančních plánů mají také finanční odbory národních výborů a finanční rozpočtové komise. Jejich úkolem je odhalovat v průběhu plnění plánu nadplánované. finanční zdroje na doplňkové rozpočty a zajišťovat jejich hospodárné využití.

Uvedu příklad prověrky daňových přiznání finančním odborem na okrese Dvůr Králové n. L. Na základě vyměření daně z příjmu obyvatelstva dosáhl okresní národní výbor plnění plánu této daně na 108 %. Neméně důležitým politickým výsledkem bylo i odhlášení 84 živností a jejich majitelé přešli na úsek socialistického sektoru. Rovněž přeměření domovní daně v polovině obcí okresu přineslo okresu výtěžek více jak 73 000 Kčs. Tato skutečnost zavazuje naše národní výbory, aby neustále prohlubovaly a rozvíjely činnost stálých komisí za širokého aktivu a seznamovaly pracující s usnesením národních výborů a jejich rad a organizovaly jejich plnění. Rozpočty národních výborů na r. 1959 počítají na úseku zemědělství s celkovou částkou 7 miliard 770 miliónů, což představuje o 14 % více, než v r. 1958. Národní výbory všech stupňů pod vedením strany získaly většinu rolníků pro společnou velkovýrobu. V našem Královéhradeckém kraji hospodaří socialistický sektor na 85 % půdy. Národním výborům ubyly starosti o zabezpečování výroby v roztříštěné malovýrobě. O to však mají nyní starost s upevňováním jednotných zemědělských družstev a zvyšováním jejich výroby. Skutečnost ukazuje, jak byly mylné názory některých funkcionářů národních výborů, že po založení jednotných zemědělských družstev převezmou tato veškerou starost o zabezpečování výrobních úkolů v zemědělství.

Předseda místního národního výboru v Lanžově v obtížné situaci ustájení dobytka a žádostí o pomoc jednotným zemědělským družstvům sdělil písemně. Starost o společné ustájení je především záležitostí JZD, okresního národního výboru a zemědělského odboru. Uvedu naproti tomu jiný příklad národního výboru v Hájnici. Po celých 6 let byly zde špatné výsledky hospodaření jednotného zemědělského družstva. Od r. 1957 se situace podstatně zlepšuje. Družstvo dosáhlo poprvé plánované výroby a zajištění pracovní jednotky a poprvé za své činnosti v družstvu pobírali doplatky. Jakou zásluhu má na této změně v družstvu národní výbor? Můžete mi třeba namítnout, že v minulých letech zde také národní výbor pracoval. To je pravda, a dokonce se nedá říci, že by mu osud družstva byl lhostejný. V čem byla tedy chyba? Místní národní výbor brigádnickou pomocí zachraňoval vždy v poslední chvíli zbytky skromné výroby. Hlavní jeho chybou bylo, že nepřispěl ke zlepšení organizace a výroby uvnitř JZD.

Mnoho pomohl v družstvu i organizátor s. Vlach, jehož velkým kladem je znalost zemědělské výroby a úzká spolupráce s národním výborem a zemědělskou komisí. V r. 1958 postupuje konsolidace JZD. Vyrovnalo se se všemi povinnostmi k státu a má vytvořeny všechny předpoklady pro letošní rok a dokonce v celoročním výrobním plánu plánují splněním závazků pětiletky o jeden rok dříve. Jaký závěr vyplývá z uvedených dvou příkladů pro práci národních výborů?

Každý národní výbor je orgánem státní moci a plně odpovídá za plnění státního plánu rozvoje. Budou-li však národní výbory využívat této pravomoci administrativně, nemohou dosáhnout kladných výsledků. Každá lhostejnost i přejití odpovědnosti obtíže neřeší, ale tyto se s neúprosnou zákonitostí znovu ohlásí a budou čekat na řešení jako na MNV v Lanžově.

Proto se snažíme národním výborům vysvětlovat, že při uplatňování státní disciplíny vůči JZD je potřebí značného podílu výchovné a politicko organizátorské práce a všestranně pomáhat JZD. Celá řada národních výborů již pomáhá v JZD. U nás jako v celé republice je většina jednotných zemědělských družstev hospodářsky i organizačně upevněna a dosahují dobrých výsledků hospodaření.

Hospodářská základna JZD se neustále vyvíjí. Byly vybudovány nové stáje a zařízení v hodnotě přes 3 a půl miliardy Kčs, zvýšil se i počet strojů ve vlastnictví družstev. Rovněž i další předání strojů do jednotných zemědělských družstev posílí ještě více jejich ekonomickou sílu. Nebude však bez obtíží a problémů. Vždyť i zde jde především o maximální využití strojového parku, dodržování agrotechniky a prosazování všech zásad hospodárnosti. STS sice předají stroje, ale zároveň i plánovaný úkol výroby. Bude proto nemalým úkolem STS a národních výborů současně se zájmem družstva zajistit veškeré polní práce.

Dobré výsledky JZD jsou brzděny zaostávající výrobou v úpadkových družstvech. Rozpočet poskytuje značné finanční prostředky k jejich konsolidaci. Jen v našem Hradeckém kraji představují částku více jak 28 miliónů Kčs. Tyto prostředky účinně pomohou však tehdy, půjdou-li s nimi současně do družstev dobří organizátoři a odborníci zemědělské výroby. Při hodnocení pomoci zaostávajícím jednotným zemědělským družstvům museli jsme sebekriticky doznat, že finanční pomoc jsme rozdělili beze zbytku. Z potřebného počtu organizátorů dokázali jsme však získat pouze jednu třetinu. V diskusi k rozpočtové kapitole ministerstva zemědělství a lesního hospodářství uvedl s. poslanec Vališ, že mají na okrese Tábor zhruba 100 placených zaměstnanců, kteří organizují zemědělskou výrobu a výkup. Obdobně je tomu i na našem okrese. Domnívám se, že stojí za úvahu, aby alespoň část těchto lidí přešla z dosavadního organizačně administrativního způsobu práce přímo do výroby na pracoviště JZD a státních statků.

Nemalou úlohu v rozvoji zemědělské výroby má pro nás i mezikrajová soutěž Hradec - Pardubice a Olomouc. Probíhá pod známým heslem "Kdo dá více republice". Během roku získal náš kraj několikráte putovní prapor. Rozhodující je však zavěr a tady nejlepší a nejvíce daly Pardubice. Výsledky soutěže jsou středem pozornosti a zájmu už i v jednotných zemědělských družstvech. To však zdaleka nestačí.

Pravidelné sledování a hodnocení se zatím dostalo až na úroveň okresních národních výborů. Základem úspěchu je dovést organizaci soutěže v plné šíři až do JZD na jednotlivá pracoviště, tak, aby se jí družstevníci zabývali a stala se jejich majetkem. V současné době na úseku zemědělské výroby a výkupu je nemálo vážných starostí. Přes jejich počet a obtížnost jejich řešení naplňují nás nezlomným optimismem úspěchy Sovětského svazu především na úseku zemědělské výroby. Nelze také přejít bez povšimnutí živý zájem družstevníků o diskusi k materiálům ke IV. sjezdu JZD. Jenom na našem okrese zúčastnilo se této diskuse 75 % členů JZD.

Vždyť i zde platí zásada, čím větší podíl lidí na řešení problémů v zemědělské výrobě, v národních výborech a v komisích, tím výraznější budou výsledky i jejich podíl na rozvoji zemědělské výroby a plnění plánu výkupu.

Financování místních hospodářství je zajištěno na rok 1959 částkou 1 miliarda 766 miliónů Kčs. To plně umožňuje další rozvoj i podstatné rozšíření placených služeb obyvatelstvu. Že rozšiřování služeb je možné, ukáži na příkladu našeho okresu. l u nás, na úseku rozvoje placených služeb a plnění tržeb od obyvatelstva se kladně projevila iniciativa a účast našich pracujících. Plán tržeb komunálních služeb byl zvýšen na podkladě organizované prověrky a rozšířením služeb o 200 000. Nemalou úlohu v rozvoji služeb obyvatelstvu mají i drobné provozovny místních národních výborů. Takových provozoven je na našem okrese celkem 35. V rámci projednání návrhu rozpočtu rozhodly se další národní výbory, že rozšíří počet těchto opraven o dalších 5. Tak např. místní národní výbor v Kuksu se rozhodl, že zřídí v obci turistickou noclehárnu. Jen za loňský rok navštívilo Kuks 100 000 turistů.

Také místní národní výbor v Lipnici uvedl do provozu malý kamenolom s 5 zaměstnanci, kteří zde pracují pouze příležitostně. Národní výbor organizovanou výrobou dlažebních kostek a stavebního kamene vyřešil nedostatkový stavební materiál a získal do doplňkového rozpočtu celkem 50 tis. Kčs.

Celkový objem tržeb drobných opraven a provozoven na našem okrese dosahuje téměř 850 000 Kčs. Poměr vyplácených mezd téměř nepřesahuje tržby od obyvatelstva. Je však třeba, a my už na našem okrese vytváříme předpoklady pro další rozvoj služeb občanů především ve výrobě stavebních hmot.

Rozvoj všech služeb je nadále vydatným zdrojem doplňkových rozpočtů a tím i dalším vkladem do rozvoje nové a účelné výroby. Ke zvýšení životní úrovně nemalým podílem přispívají i bezplatné služby obyvatelstvu v rámci společenské spotřeby. Rozpočty národních výborů zahrnují rozsáhlé částky na rozvoj školství, kultury i zdravotnictví a sociálního zabezpečení. Tyto velké výdaje na společenskou spotřebu odpovídají danému růstu společenské výroby. Často se však setkáváme se skutečností, že někteří občané nechápou, jak velké částky poskytuje stát na zvyšování životní úrovně pracujících. Proto také není správná snaha těch národních výborů, které téměř všechny částky doplňkových rozpočtů dávají opět na rozšíření společenské spotřeby. Vážíme si velkého úsilí všech pracujících, kteří odkrývají nové zdroje a přinášejí nové hodnoty celé společnosti. Bylo by však správné, kdyby národní výbory vracely značnou část těchto prostředků znovu do výroby a zajišťovaly tak neustálé zvyšování výroby.

Mluvíme-li o nových formách činnosti národních výborů, nelze přejít bohatou činnost výborů žen, které pracují při většině místních národních výborů. Není téměř úseku, na který by nezasahovala obětavá a neúnavná činnost našich žen. Organizují brigádnickou výpomoc, zúčastňují se aktivně akcí zvelebování obcí, zachovávání jejich čistoty a významně se podílejí na kulturní a osvětové činnosti národních výborů. Jenom v našem Hradeckém kraji odpracovaly za minulý rok 123 000 hodin v zemědělství, 13 000 hodin v akci výstavby JZD a 85 000 hodin v akci "Z". Neúnavné je úsilí žen ve vyhledávání nových forem a pokrokových metod ve výrobě a na všech úsecích našeho národního hospodářství.

Soudružky a soudruzi, národní výbory vykonaly bezesporu veliký kus obětavé a záslužné práce. Myslím, že je potřebí vyslovit uznání a poděkování všem neúnavným a obětavým funkcionářům národních výborů a členům komisí, které tvoří většinu a pracují bez uvolněných funkcionářů. Dali jsme sice širokou pravomoc a odpovědnost národním výborům a stojíme na začátku plnění rozpočtu na rok 1959. Uvědomujeme si, že působení rozpočtu národních výborů musí se odrazit v hospodářském a kulturním rozvoji celé země. Zabezpečit plnění rozpočtu v letošním roce znamená mnohem více než zajistit příjmy v plánované výši a dbát, aby byly hospodárně využity. Zabezpečovat rozpočet znamená zasahovat hluboko do výroby a do výrobně ekonomických otázek, které rozhodují o efektivnosti hospodářství. Proto musíme častějším osobním stykem s národními výbory organizovat plnění plánu a rozpočtu, naučit se lidem ještě lépe rozumět a mít hluboké pochopení pro jejich denní starosti i nezištnou a nadšenou jejich práci. Osvojíme-li si v široké míře formy práce s lidmi, jak nám uložil XI. sjezd naší strany, přispějeme nemalou měrou k dovršení socialistické výstavby v naší vlasti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP