Místopředseda dr. Polanský: Děkuji
poslankyni s. Šťastné a přerušuji
schůzi na 15 minut.
(Schůze přerušena v 10 hod. 25 min. - opět
zahájena v 10 hod. 40 min.)
Podpredseda Žiak: Budeme pokračovať v
rokovaní. Dávam slovo poslancovi Drdovi.
Posl. Drda: Vážené soudružky a
soudruzi,
naše letošní rozpočtová debata
probíhá v době, o níž je možno
říci, že je historicky nebývalá.
XXI. sjezd KSSS vnesl na pořad dne takové otázky
a odkryl takové konkrétní výhledy,
že se nad nimi nepřátelům Sovětského
svazu svírá hrdlo a úží dech,
a přátelům radostně zdvihá
srdce.
V ovzduší, naplněném velikou jistotou,
pevností a vnitřní jednotou byla promyšlena
a přijata rozhodnutí, zajišťující
tak široký rozvoj výrobních sil, aby
materiální statky v historicky krátké
době tekly plným proudem a vytvářely
reálný předpoklad pro uskutečňování
komunistické zásady: Každému podle jeho
potřeb. Byla vytyčena zásada rozvíjet
a podporovat v životě sovětské společnosti
všechny výhonky komunismu, prohlubovat bezprostřední
účast lidu při řešení
všech problémů, zvyšovat úlohu
společenských organizací. Tento proces bude
mít rozhodující význam i pro výchovu
a vytvoření nového komunistického
člověka, nadaného nejlepšími
mravními rysy. Cesta do komunismu není utopií,
ale řetězem prostých, i když monumentálních
úkolů, které jsou plně v možnostech
sovětského zřízení a sovětského
lidu a k jejichž uskutečňování
se teď soustřeďují všechny síly
dělnické třídy, kolchozního
rolnictva i vědecké a technické inteligence.
Radostně vzrušující je předpoklad
soudruha Chruščova, že země socialismu
při úspěšném využívání
možností, spočívajících
v socialistickém zřízení, budou více
méně současně přecházet
do vyšší fáze komunistické společnosti.
To má obrovský význam pro naše socialistické
Československo. Dík úrovni, které
jsme už dosáhli při budování
socialismu, a dík spolupráci a dělbě
práce mezi socialistickými zeměmi není
ani pro nás cesta k vyšší fázi
komunistické společnosti nějakou vidinou,
položenou až na předělu století,
nýbrž něčím, čeho i my
osobně se můžeme dočkat, co se i za
našich životů bude rozvíjet, a k čemu
už bez všech pochybností míří
životy dnešní mládeže.
Taková perspektiva nejen rozradostňuje, ale také
zavazuje. Do jak ostrého světla se v těchto
souvislostech dostává například problematika
naší kulturní revoluce! Chtěl bych jako
pracovník kultury promluvit dnes aspoň o některých
těchto otázkách. I za kolonami suchých
čísel, jak je nacházíme v tak zvaných
"kulturních" kapitolách našeho rozpočtu,
je možno postihnout ten neustále stoupající
a zrychlující se proud kulturní revoluce.
A v každodenním životě kolem sebe máme
stovky příležitostí sledovat, s jak
intenzivním a bezprostředním zájmem
náš pracující lid přistupuje
ke všem kulturním statkům, které mu
péče našeho zřízení přiblížila,
které odevzdala do jeho rukou. Jsou to každodenní
fakta, která už jsme si téměř
zvykli přehlížet jako něco běžného,
ale nad nimiž otvírají oči ti kdož
do naší vlasti přicházejí nově,
odjinud, a chtě nechtě srovnávají.
Jakým všelidovým poutním místem
se třeba stala loňská Výstava archívních
dokumentů na Pražském hradě! Nebo sám
Pražský hrad, tato architektonická a historická
koruna, jež roste i v kulturní korunu našeho
hlavního města! Nebo Alšova Jihočeská
galerie! A stovky jiných architektonických a historických
památek na celém území republiky.
Kultura naší minulosti, tak bohatá a osobitá,
se u nás stala opravdovým majetkem nejširších
pracujících mas. A obdobně je možno
mluvit o jejich tvůrcích: říkáme-li
"náš Smetana", "náš Aleš",
"náš Neruda", pak toto "náš"
neplatí jen pro nějakou dílčí
vrstvu národa, ale je výrazem hlubokého přisvojení
si díla těchto tvůrců veškerým
lidem, a to v takové hloubce, bezprostřednosti a
vroucnosti, jak tomu nikdy dřív u nás ani
nemohlo být, a jak je tomu i u největších
uměleckých tvůrců lidstva jen málokde
jinde na světě.
Ale nemluvme jen o historii, podívejme se aspoň
na okamžik na věci nejnovější:
třebas ta dnes už slavná výstava sovětských
družic, jak ta k sobě přitáhla soustředěnou
pozornost nejširších lidových mas! A dalo
by se znova a mnoho mluvit o deseti a statisícových
nákladech knih, o počtu divadel a kin, o miliónu
televizních diváků, každého večera
soustředěných před obrazovkami. Nechci
být pouhým chvalořečníkem těchto
zjevů, ani chvalořečníkem toho, kolik
náš lidový stát na tuto kulturní
oblast a činnost vynakládá.
Pakli jsem začal mluvit o těchto věcech,
jež jsou pro naše oči běžné,
a pro oči cizinců často podivuhodné,
udělal jsem to z docela jiného úmyslu: abychom
si uvědomili, v jak ohromně dychtivém a při
tom kultivovaném prostředí se dnes u nás
může rozvíjet naše kultura, stejně
umění jako věda.
A samozřejmě taky proto, abych si položil otázku,
zda právě my, pracovníci v oblasti kultury,
vědci, umělci, a neméně i ti, kdo
kulturní statky zprostředkují, vycházíme
správně a dostatečně této lidové
dychtivosti vstříc, zda plníme dobře
úkoly, které nám náležejí
v procesu přeměny naší společnosti
ve společnost socialistickou, zda jsme dostatečnou
měrou činnými spolutvůrci kulturní
revoluce, která má nejen zpřístupnit
pracujícím pokrokovou kulturu minulosti a přítomnosti,
ale také působit při vytváření
mravně politické jednoty lidu na základě
marxisticko-leninského světového názoru,
a zrodit nové socialistické umění.
Tato otázka není přitažena ze vzduchu,
ani jsem si ji nevymyslil, abych měl o čem mluvit
v parlamentní rozpravě. Je to otázka, kterou
nám s velkou vážností klade pracující
lid, strana. Otázka, kterou vyvolává v život
sama skutečnost našeho života a boje za dovršení
socialismu, a kterou také my kulturní pracovníci
s velkou přísností musíme klást
sami sobě. A právě výhledy XXI. sjezdu
ji dávají ještě zmnohonásobený
důraz.
Nechť mi odpustí milovníci symetrie, jestliže
ve své řeči nebudu věnovat stejnou
pozornost a stejný počet slov kladům a přínosům,
jak to chci věnovat nedostatkům. Klady a přínosy
máme. To je očividné, a nejen domácí,
ale i mezinárodní úspěchy naší
kultury a našeho umění to potvrzují.
Nutnější ovšem je rozebrat si nedostatky
a jejich příčiny, poučit se z chyb
a uvolnit se od jejich břemene, abychom mohli vykročit
svobodněji a bystřeji. A právě ten
bystřejší krok spolu s bystřejšíma
očima a bystřejšími myslemi budeme teď
velmi potřebovat, nemáme-li s kulturou a uměním
zůstávat v zadním voji událostí.
Nedostatky, ke kterým je třeba obrátit pozornost,
jsou podle mého názoru dvojího druhu: první
z nich vznikají z toho, že neumíme dost dobře
využívat té velkolepé a mnohotvárné
kulturní výzbroje, těch mocných zbraní,
které u nás byly vybudovány péčí
lidového státu, a které nám denně
umožňují setkávat se a mluvit s milióny
lidí. Mám na mysli rozhlas, televizi, kina, divadla,
nakladatelství a jiná podobná zařízení,
která u nás tvoří kulturní
síť nejhustší na světě.
Jejich kapacita je ovšem velmi náročná:
televize má dnes na příklad okolo 30 vysílacích
hodin týdně, rozhlas ještě mnohem víc,
naše kina spotřebují stovky filmů, aby
uspokojily poptávku diváků. Ale i při
tomto tempu, i při této náročnosti
nesmíme ani na okamžik zapomínat, jaký
společenský ohlas má, jaký vliv rozsévá
to, co lidem předkládáme. Zda to pomáhá
ve vědomí lidí upevňovat to nové,
co se u nás rodí a projevuje v procesu budování
socialismu a vytváření nových lidských
a společenských vztahů, zda v tom naši
lidé mohou nacházet morální výzbroj
pro své úsilí, pro život. Nebo zda to
působí indiferentně, jako šumařská
písnička, která jde jedním uchem tam
a druhým ven, anebo dokonce matoucím či škodlivým
způsobem.
To je podle mého základní otázka,
kterou si vždycky musíme klást, ať už
běží o dramaturgii divadel, nebo programy televize,
nebo ediční plány nakladatelství.
Samozřejmě, že tu nebudeme postupovat nějakým
zužujícím, nebo sektářským
způsobem. Ale je třeba míti ostrý
a jemný cit pro to, co je dobré a co zlé,
co hutné a co řiďounké, co naše
nebo aspoň blízké, a co cizí, nebo
dokonce nepřátelské. Bez takového
neselhávajícího smyslu to prostě nejde.
Ale rozeznávat, to ještě není všecko.
Je třeba aktivně vyhledávat, vyzdvihovat
to dobré, to, co člověka pozdvihuje, co míří
dopředu, a umět to rozhodně prosazovat, umět
se o to porvat třeba i s těmi nejbližšími
spolupracovníky. Proklatá je přímo
ta naše "kulturnická" zásada, v ničem
se příliš neangažovat! Bez opravdové
občanské, ideově politické a tvůrčí
aktivity, spjaté v jedno, bez vášně
bojovat za nový život, nelze dnes dobře řídit
ani divadlo, ani nakladatelství, ani jiné kulturní
zařízení. Na takových místech
rozhodně nepotřebujeme blanické rytíře,
dlící v dřímotách. (Potlesk.)
Druhé nedostatky, které musíme rychle překonat,
vidím přímo v naší umělecké
tvorbě. Ani tu nechci paušalizovat a generalizovat.
Je jasné, že i naše nové umění
má svůj významný podíl v procesu
přeměny, jenž u nás probíhá,
a jsem přesvědčen, že právě
ti nejvýznamnější naši umělečtí
tvůrci stále určitěji vidí
celý smysl svého života v úsilí
vytvořit nové socialistické umění,
které by bylo lidu blízké, a které
by mu také v boji za socialistickou budoucnost bylo významně
platné.
Ale zároveň se nemohu zbavit palčivé
otázky, zda jsme při těch podmínkách
a při těch prostředcích, které
máme, a při té dychtivosti a kultivovanosti,
kterou projevuje náš lid, zda jsme udělali
my umělci všechno, co bylo a co je v našich silách,
zda jsme dovedli dát našemu lidu dost takových
velikých inspirujících děl, které
mají velký společenský ohlas a zasahují
svým zářením hluboko do vnitřku
člověka. A tu se mi zdá, i když to má
poněkud hořkou příchuť, že
jsme mohli a měli už dát podstatně více,
a že zrovna v tom nejdůležitějším,
totiž v tvorbě takových děl, která
bezprostředně mluví k naší současnosti,
jsou plna vnitřního patosu, jenž zdvihá
lidská srdce, a směle ukazují směr
dopředu, k budoucnosti, jsme zatím nejvíce
dlužni.
Kde asi jsou skryty ty brzdy, které mnohému talentu
brání, aby se rozvinul naplno, aby ostře
pronikal pod povrch jevů, odhaloval jejich spojitosti a
zákonitosti, rozeznával ve spleti životních
faktů staré od nového, a uměl to nakonec
vyslovit s osvobozující jasností a přesvědčivostí?
Já myslím, že jsou zejména tři
takové příčiny, o nichž je třeba
mluvit. První je chabá znalost života. Ne jakéhokoliv
života, protože nějaký ten život,
třeba jen ve své rodině, ve svém nejužším
okolí, zná každý z nás. Myslím
tím znalost, nebo spíš proniknutí do
samého středu našeho současného
života, co nejblíž k jeho žhavému
jádru. Tam, kde se toho nejvíce děje, nejvíc
mění, kde probíhá to nejpříznačnější
pro dnešek. A s tím jde ruku v ruce znalost dnešních
lidí, jejich psychologie. A to zas ne jakýchkoliv
lidí, ale zase těch nejpříznačnějších,
to jest těch nejaktivnějších, těch,
co tu naši novou skutečnost, abych tak řekl,
přímo dělají svýma rukama.
Když vidím v poslední době v naší
novelistice, ale i ve filmové scenaristice, že většina
těch prací, které se tak zvaně obírají
"současností", upírá svou
pozornost v podstatě na maloměšťáka,
ať už právem nebo neprávem uskříhnutého,
nebo na inteligenta, který naráží svým
vypjatým individualismem na tvrdé hrany života,
a domnívají se, že je to hlavní jev
naší současnosti, je to nejen k smíchu,
ale také k vážnému zamyšlení.
Vždyť to znamená nejen, že ten maloměšťák
je jim citově blízký, ale ještě
víc ten objektivní fakt, že vlastně
jeho jediného nějak blíže znají.
A s tím pohledem na inteligenty je to ještě
horší: já sám jsem inteligent, jako
student jsem žil ve velké koleji, znám generaci
dnešních čtyřicátníků
až pětačtyřicátníků-inteligentů
velmi zblízka, znám ji ve stovkách jednotlivců,
s kterými jsem se osobně poznal, s kterými
jsem kamarádil. Naše životní perspektiva
byla tenkrát tak zvaně "aspirantská".
To jsme byli právě my, kdo jsme jednou přišli
křičet před Živnobanku: "Ať
žije doktor Preis - z aspirantského platu!"
Měli jsme totiž po skončení vysokoškolských
studií půl roku pracovat zadarmo, a pak za 360 Kčs
měsíčně. Mohli jsme snít, mohli
jsme kout plány, abych tak řekl, v okresním
měřítku, a to ještě jen tenkrát,
když jsme tam na tom okrese sehnali protekci. Dnes jeden
z těch mých kamarádů - chudých
študáků, který tam tenkrát křičel
se mnou, řídí jako ministr dopravu, a druhý
zase hutě. Desítky jsou jich nositeli řádů,
řediteli vědeckých ústavů,
vysokoškolskými rektory, jako třeba Hrbek v
Olomouci, profesory a docenty, staviteli závodů
a přehrad. Stovky se jich ke mně radostně
hlásí z tak významných míst,
o jakých se nám proletářským
a chudým studentům tenkrát ani nemohlo snít.
Taví rudy, hloubí šachty, řídí
obrovské provozy, nemocnice, lékařské
ústavy. Jsou v tom našem budování, abych
tak řekl, až po uši. Mám tedy navzdory
našim povídkářům a scénáristům
vážnou nedůvěru k tomu, že typický
inteligent našich dnů je ten "uskříhnutý",
a ne tisíce aktivních, iniciativních spolubojovníků
dělnické třídy v napjatém úsilí
výstavby. Neobávám se proto dodat k tomu
už okřídlenému tvrzení, že
my umělci málo známe současného
dělníka: Ano, a současného pracujícího
inteligenta taky málo!
K té nedostatečné znalosti života a
lidí přistupuje i druhá brzda: slabá
myšlenková vyzbrojenost. My umělci máme
jednu dost typickou chybu: příliš spoléháme
na svou dovednost rychle vyhmátnout nějaký
fakt, rychle se zmocnit nějakého poznatku, osvojit
si nějakou poučku, nachytat znalosti, jak se říká,
ze vzduchu. A málo soustavně studujeme marxismus-leninismus,
protože si myslíme, že už to všechno
dávno odněkud známe. A zatím by se
často dalo říci, aspoň pokud běží
o ten marxismus, to, co o sobě napsal Francois Villon:
Za své vzdělání vděčíme
náhlým náhodám. Ale tyto dvě
příčiny se sčítají:
malá znalost jádra současného života
plus nedostatečná vyzbrojenost učením
marxismu-leninismu, plodí třetí, následnou
příčinu a brzdu: rozkolísanost, malou
odolnost vůči pověrám a předsudkům,
nejistotu v postřehu a soudu, hlavně u těch
složitějších životních jevů,
které nelze rozlousknout jen tak. A na tahle slabá
místa v nás pak zaútočí licoměrný
nářek maloměšťákův,
nebo pro změnu kritický soud všelijakých
estetizujících přítelíčků,
kteří vystrčili hlavu po XX. sjezdu, a provádějí
různé revizionistické čáry
máry v oblasti umění. Nevím, co by
tomu byl řekl Jan Neruda, kdyby mu byl nad jeho slavnými
verši:
Vzhůru již hlavu, národe,
k nebi své zdvihni oči,
viz, jsou tam i malé hvězdičky,
kol nichž se ty velké točí . . .
kdyby mu byl řekl nějaký takový estetický
krasoduch:
"Pane, to není žádná pravá
poezie, to je schematismus, a drze z toho prokukuje tendence!"
Ale leckdo z nás současných umělců,
třeba plných dobré vůle sloužit
svým uměním lidu, se i nad takhle "cenným"
soudem v nitru pozachvěje . . .
Chci se však vrátit k tomu hlavnímu: k úkolům,
které nás čekají. Co je dnes nejdůležitější
v našem životě? Na jaký úkol máme
my pracovníci kultury soustředit své síly?
Myslím, že je to úkol, který soudruh
Chruščov vyzvedl v sovětských souvislostech,
ale jenž stejně silně platí i pro nás:
povzbuzovat k rozkvětu všechny nejlepší
morální síly svobodného člověka,
vychovávat už dnes člověka budoucnosti.
Tento hlavní úkol bychom měli přijmout
za svůj my umělci společně s učiteli
a vychovateli, společně s novináři
a publicisty, s pracovníky osvěty, s každým,
kdo jakkoliv působí v oblasti kultury. Společně,
v souladu, a každý svými nejpůsobivějšími
prostředky, jež jsou mu vlastní, bojovat proti
starému a přežívajícímu
v našem životě, i ve vědomí lidí,
citlivě vyhledávat a rozvíjet všechno
nové, nesmiřitelně se prát se všemi
nepřátelskými, cizími a brzdícími
vlivy, s tmářstvím, maloměšťáckým
oportunismem, pohodlnictvím, se společenským
marodérstvím, s chytračením, prospěchářstvím
a cynismem.
A vložit do tohoto boje takový důraz, takovou
vášeň a houževnatost, s jakou řeší
napjaté a složité úkoly naší
socialistické výstavby ti často anonymní
hrdinové práce, kteří denně
stoupají na lešení pětiletky, aniž
jim přitom někdo tleská, bez velkých
slov a bez pózy plní a překračují
své úkoly, a kteří přes všechny
nesnáze, nedostatky a nevyhnutelné omyly dosáhli
už těch reálných výsledků,
které zvýšily úroveň našeho
života, obohatily naše hospodářství
proudem nových materiálních statků
a umožnily naší straně vytyčit
heslo vítězného dovršení socialistické
výstavby. (Potlesk.)
Na to je možné namítnout: je lehčí
vytvořit nový stroj, nový dům, ba
celý nový závod, než vytvořit
nového člověka, novou morálku, nové
lidské vztahy. Ale což jsme pro Krista Pána
u této práce sami? Strana vychovává
lidi, sám proces výstavby vychovává
lidi. Ale splňme tak my svůj díl. Nikdo nepředpokládá,
že bychom my své složité úkoly
mohli vyřešit ze dne na den, v krátkém
časovém údobí. Ale začněme
se už jednou dívat na problémy v oblasti kultury
a umění z té stránky pozitivní,
proč to jde, proč to má jít, proč
to musí jít, a ne z té obvyklé a vžité
stránky, proč to nejde a jak je to tam těžké.
Nejsme ostatně první, kdo takové věci
v naší vlasti dělal. V Čechách
vždycky všechno umění, které vůbec
za něco stálo, bylo vždycky politické,
vždycky se vměšovalo do života a vždycky
bojovalo s lidem. A za jakých podmínek!
Když Bedřich Smetana dokončil svou "Prodanou
nevěstu", bylo u nás jen jedno kamenné
divadlo, a to ještě "Prozatímní",
které bylo vůbec schopno ji provést pro pár
stovek diváků. Dnes máme v republice kamenných
divadel šedesát, dnešní televizní
přenos tohoto národního hudebního
klenotu vidí a poslouchá více než milión
lidí najednou, a to v provedení takových
umělců a takového orchestru, o jakém
se Bedřichu Smetanovi za jeho života nemohlo snít.
Dobře, může mi na to nějaký skeptik
namítnout, že tohle jsou jen vnější
okolnosti. Jak rozjařeně by byl takovéhle
"vnější okolnosti" asi uvítal
Jan Neruda, nebo sám Smetana, nebo Josef Kajetán
Tyl, kteří svůj grandiózní
boj o duši českého člověka budoucnosti
vedli v atmosféře národního a sociálního
útlaku, v tupém provinciálním prostředí,
vysmíváni a znevažováni šosáky,
na kulturním úhoru, na kterém teprve vyrážela
nesmělá první setba.