A oni tento svůj boj, do kterého nasadili všecko,
co měli, celou duši, celý plápol svých
talentů, vášnivou občanskou smělost
a hrdost, oni ho dovedli do tak slavného vítězství,
že ještě dnes se nad tím tají dech.
Oni docílili mnohem více, než může
být i ten nejokázalejší umělecký
úspěch. Oni spoluformovali duši prostého
českého člověka, vložili do ní
národní hrdost, hluboký a bojovný
demokratismus, odpor proti tmářství a flanďáctví,
zapálení pro společenský pokrok, smysl
pro sociální spravedlnost, odbojnost proti panskému
útlaku.
Anebo Mikoláš Aleš! Idealizoval Aleš? Ne!
On vyhmátl to nejpevnější, nejkrásnější
a nejvíc vzrušující, on vystihl v dějinném
pohybu naší národní společnosti
to nejpokrokovější, to, co ve své době
nejsilněji mířilo k budoucnosti, rvalo se
o lepší budoucnost - proto on maloval husitského
cepníka vedle Jana Koziny, vedle Jánošíka,
vedle selských rebelů a odbojníků,
proto on vyzpíval tu hrdost a nepodlehlost slovenského
lidu v obrázku zbojníka, doprovázeného
textem písničky: "Na Kysúci pána
není, čo by ma dal do vezení, ani pán,
ani kňaz, čo by ma dal na reťaz! -" To
nebylo u Alše nic náhodného, on přece
vyslovil svůj umělecký program velmi jasně,
když řekl:
"Nechci sloužit Umění, chci sloužit
svým uměním lidu!" A nic se při
tom nebál, že někdo tyto krásné
kladné hrdiny, vzněcující srdce lidu
až do dneška, označí za schematické,
plakátové, příliš zjednodušené!
Kde jsou dnes ti, kdo pomlouvali Alše? Ani prach už
po nich nezbyl. Ale tento malíř má svou nesmrtelnost
v srdcích a myslích rodného lidu.
Je náš dnešní společenský
úkol, ke kterému nás povolal lid, strana,
je to úkol nějak kvalitativně jiný
než ten, ke kterému se cítil volán Smetana
nebo Aleš? Ne! Je to společenský úkol
téhož druhu, téže kvality, jenom na jiném
stupni vývoje. Oni byli buditeli národa teprve se
probouzejícího, zdvíhajícího
se z mdloby, zkrušeného útlakem, národa,
jehož zdravé lidové jádro představovali
nádeníčci, řemeslníčci,
sedláčci, a první pokolení průmyslového
proletariátu. Národa, jenž ovšem ve svých
horních vrstvách měl své šosáky
a bařtipány, napřed pisl bémiš,
pisl dajč, a později na obrátku hrabivé
šovinisty a panské vydřiduchy, a měl
proto své vnitřní rozpory. Ale společným
znakem všech těchto velkých umělců
našeho 19. století bylo, jak neomylně se uměli
orientovat na zdravé lidové jádro národa,
rozeznat zájem lidu, jeho tužby, jeho sny, sloužit
zájmům lidu, učit se od lidu, a vychovávat
lid.
Nám řekl před deseti lety Klement Gottwald:
"Buďte socialistickými buditeli svého
lidu!"
To, že si vybral právě slovo "buditeli",
u nás tak jednoznačného významu, ukazuje,
jak cítil souvislost toho úkolu. Postavil tento
úkol před nás v době, kdy zvítězil
lid, a toto vítězství zahajovalo novou epochu
našeho národního vývoje, epochu přeměny
našich národů v národy socialistické,
uvnitř kterých budou odstraněny třídní
protiklady, likvidováno vykořisťování
člověka člověkem, a v nichž proto
může vzniknout nejúplnější
a nejpravdivější jednota všeho lidu, v
nichž lid bude národ a národ bude lid. Spolupůsobit
při tom je úkol ještě mnohem větší
a slavnější, než před jakým
stáli naši velcí předchůdci.
Prostředky k rozvinutí tohoto úkolu máme
takové, jaké může dát jen svobodný
a svrchovaný lid svým umělcům.
Dnes, kdy máme za sebou jedno desetiletí tohoto
nového vývoje, vidíme, že se proměnila
nejen naše vlast, struktura našeho státu, skladba
našeho hospodářství, ale že se
velmi zřetelně proměňují také
lidé a lidské vztahy, že vzniká nová
morálka, nové rysy v charakteru lidí. Zachyťme
obraz této slavné proměny pro posilu dnešku
i pro budoucí pokolení, která budou žít
v Československu ještě krásnějším,
v Československu komunistickém! A mějme na
mysli to Nerudovo varovné i povzbudivé:
. . . kdo chvíli stál, již stojí opodál,
den žádný dvakráte se nenarodí,
čin dvakrát nezraje - jen dál, jen dál!
(Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Dávam slovo poslancovi dr.
Potužákovi.
Posl. dr. Potužák: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Jak již bylo zdůrazněno mým předřečníkem,
vytyčil XI. sjezd KSČ jako jeden ze stěžejních
úkolů dovršení kulturní revoluce
v naší vlasti.
Soudruh poslanec Drda zde velmi podrobně se zabýval
otázkou naší kultury, která hraje a
také bude hrát v budoucnu tak velkou úlohu
při výchově nového socialistického
člověka.
Chci navázat na projev soudruha poslance Drdy a dotknout
se ve svém kratičkém diskusním příspěvku
dalšího rozhodujícího úseku na
poli kultury, a tím je naše školství.
Staré české přísloví,
že škola je základ života, platí
plnou měrou ba ještě větší
měrou i dnes. Vždyť právě socialistická
společnost, socialistické hospodářství
potřebuje člověka mnohem vzdělanějšího,
než tomu bylo ve staré společnosti. A nejde
jen o určitou úzkou vrstvu inteligence. Naše
nová společnost staví si za úkol poskytnout
široké vzdělání všem pracujícím
bez rozdílu.
XI. sjezd KSČ vytyčil úkol během několika
let zajistit středoškolské vzdělání
veškeré mládeži. A to ne všelijaké,
ale takové vzdělání, které
by odpovídalo potřebám našeho hospodářství,
které by položilo pevné základy charakteru
mladého socialistického člověka, vybaveného
nejen potřebnými vědomostmi, ale též
správným názorem a postojem k práci.
Aby v něm vychovalo nového člověka
hlubokých morálních kvalit, hluboce lidského
a přitom nesmiřitelného vůči
nepřátelům nového společenského
řádu.
To je jistě úkol nesmírně obtížný,
jehož zvládnutí si vyžádá
plného úsilí a odpovědnosti nejen
našich pedagogů, ale i našich orgánů,
zejména národních výborů, a
celé naší společnosti. Dnes na školskému
úseku je velmi živo. Nedávno probíhala
na školách, v SRPŠ, na závodech atd. diskuse,
která se zabývala perspektivním rozvojem
československého školství. Byly probírány
otázky, jak XI. sjezd KSČ staví školní
výchovu na první místo při řešení
úkolu, jak rozšířit působení
komunistických idejí. Ukázalo se, že
naše blízká budoucnost si vyžaduje zcela
nového pojetí školního vzdělání.
Sjezd odhalil skutečnost, že naše střední
škola nepřipravuje dostatečně své
žáky pro život a pro praktická povolání,
že nedostatečně vychovává lásku
k práci, zvláště k práci fyzické.
Proto bylo třeba postavit na přední místo
úkol polytechnizace, která spolu se zvýšenou
účinností výchovy marxistického
myšlení a cítění má dát
škole podmínky pro přípravu svých
žáků pro všechny složky našeho
života. Jestliže si děti odnášely
dosud ze školy jen určité návyky, mají
nyní dostat, a to zvláště ve vyšších
třídách, i základy pro kvalifikovaná
dělnická povolání. S tím ovšem
souvisí i prodloužení školní docházky,
které vyšlo jako požadavek z celostátní
diskuse k dopisu ÚV KSČ. Tím bylo vyhověno
hlasu lidu a dokázáno, že jeho náměty
a připomínky se realizují.
Tato reorganizace naší školy má nejen
praktický, ale hlavně hluboký ideově
politický význam. Základním smyslem
a cílem nové školy bude vychovat v dětech
a v mládeži lásku k fyzické práci,
úctu k dělnickému a rolnickému povolání,
zajistit u nich všestranný fyzický a duševní
vývoj. Splněním tohoto cíle vyřešíme
i jeden z hlavních úkolů přechodu
od kapitalismu k socialismu a odstraníme rozdíl
mezi fyzickou a duševní prací. Nejen mechanizace
a automatizace zbaví člověka těžké
práce, ale postavíme do života nového
člověka, ve kterém bude láska k fyzické
práci spojena se schopností pracovat s vysokým
odborným vzděláním.
Rozhodující úlohu musí proto v kulturní
revoluci sehrát škola, která musí naučit
žáky tvůrčí práci, aby
byli schopni si dále rozšiřovat svůj
obzor v praxi a mohli přistupovat tvořivě
k plnění všech úkolů a usilovat
o zvyšování produktivity práce.
Realizování této školské reformy
bude vyžadovat novou investiční výstavbu
vzhledem k většímu počtu žáků
a k nutnosti vybavit školy dílnami, materiálem
apod. pro polytechnickou výchovu. Zde nelze ani technickou
stránku věci podceňovat. Přechod na
devítiletku, který má být uskutečněn
na všech školách v roce 1959-1960, bude znamenat
potřebu asi 9600 dalších učitelů
a 6200 nových učeben. To bude vyžadovat nejenom
nových investic, ale též více pracovních
sil. Při této výstavbě musí
působit celá naše společnost a lze počítat
s tím, že při výstavbě pomohou
i žáci škol odborných, učňovských
a dvanáctiletých škol středních,
rodiče, učitelé, školští
pracovníci a ovšem i závody, které by
se měly o školu starat jako o učiliště,
z něhož budou přijímat nové mladé
síly. Je tu příležitost i pro družstva
a zvláště zemědělská družstva
a státní statky, aby ve spolupráci se školou
získávaly přesvědčováním
pro práci zemědělskou, a to nejen děti
ze zemědělských rodin, ale i rodin ostatních.
Reforma ve školství se týká i všech
vysokých škol. Na těchto stále ještě
probíhá jednání, jak spojit co nejtěsněji
školní výchovu s praxí. Není
to lehký proces, neboť každá vysoká
škola má své specifikum a totéž
je možno říci i o fakultách na vysokých
školách. Jde tu též o to, aby se na vysokou
školu hlásil takový uchazeč, který
již získal dobrý poměr k práci
v oboru, který chce na vysoké škole studovat.
Proto je důležité, aby uchazeči na vysoké
školy předem prošli příslušnou
výrobní praxí.
Jsem toho názoru, že i uchazeči pro odborné
školy by měli nejdříve projít
aspoň 1 rok učňovskými školami
na závodech a pak teprve byli vybíráni na
odborné školy ti, kdo mají potřebné
předpoklady ke studiu na odborné škole.
Ovšem i žákům učňovských
škol bude nutno věnovat zvýšenou pozornost
ve výuce všeobecně vzdělávacím
předmětům a potřebným učitelským
kádrům, aby učňové mohli dosáhnout
úplného středoškolského vzdělání,
a ti, kteří mají nadání a předpoklady
k některému vědnímu oboru, mohli studovat
na vysoké škole.
Všechny uvedené otázky a řada dalších
jsou dnes na všech školách předmětem
jednání, jak realizovat školskou reformu v
nejbližší době. Na realizaci příslušných
požadavků je v rozpočtu pamatováno a
je věcí MŠK a národních výborů,
jakož i celé naší veřejnosti, jak
budou usilovat, aby v nejkratší době mohlo
být celé naše školství přereformováno
v duchu kulturní revoluce. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Dávam slovo poslancovi Antonínu
Fialovi.
Poslanec Antonín Fiala: Vážené
Národní shromáždění!
Z projednávaných zpráv a rozborů našeho
státního rozpočtu na rok 1959 vyplývá
skutečnost, že jeho objem plně zajišťuje
další rozvoj našeho národního hospodářství
v tomto roce a jeho obsah a cíl je zaměřen
k uskutečnění ušlechtilého úsilí
našeho lidu - k dovršení výstavby socialismu
v naší vlasti. Jeho charakter nemůže být
proto jiný, než ryze mírový a hluboce
lidový, jak již vyplynulo i z předchozích
projevů.
Sama skladba výdajových položek nám
ukazuje, čemu mají především
sloužit. Převážná část,
a to 87,7 %, je určena k dalšímu rozvoji národního
hospodářství a na kulturní a sociální
zařízení ve prospěch lidu. Ale i položka
na obranu a bezpečnost státu, která je dále
snížena na 9,2 %, má sloužit jen a jen
k zajištění mírového budování
našich pracujících. Náš lid a naše
vláda neplánují útočné,
uchvatitelské války proti žádné
zemi, avšak také nedoporučují nikomu,
aby se o to pokusil vůči nám. Naše lidová
armáda, opřená o nerozbornou jednotu našeho
lidu, o pevné spojenectví s bratrským Sovětským
svazem a o nezničitelnou sílu socialistického
tábora, má všechny prostředky k tvrdému
odražení a potření kteréhokoliv
nerozvážného útočníka.
Je nesporné, že podmínky pro další
mírový rozvoj našeho hospodářství,
pro soustavný růst životní a kulturní
úrovně našich pracujících i pro
krásnou a radostnou budoucnost naší nejmladší
generace, vytváří a zajišťuje svou
moudrou a prozíravou politikou především
vedoucí síla našich zemí - Komunistická
strana Československa. V čele Národní
fronty Čechů a Slováků dovedla nás
bezpečně na práh socialistické společnosti
a její slavný XI. sjezd rozevřel před
námi jasné perspektivy brzkého dovršení
socialistické výstavby v naší vlasti.
Za úplné účasti a podpory našich
pracujících byla již realizována mnohá
opatření ze sjezdových usnesení, která
nesporně přispěla k úspěšným
a radostným výsledkům minulého roku
a která účinně působí
na rozvoj výrobních sil i hospodárnost v
tomto roce. Je to zejména provedená reorganizace
průmyslu i státní správy, spojená
s prospěšnou decentralizací na nižší
řídící složky, podstatné
snížení administrativy, nový způsob
plánování a financování národních
podniků, rozšíření účasti
pracujících na správě a řízení
a tím i rozvinutí plné jejich iniciativy,
která se zvlášť příznivě
projevila při prověrkách efektivnosti výroby
a celého našeho národního hospodářství.
Náš státní rozpočet, který
vyplývá z potřeb dalšího rozvoje
socialistického hospodářství a z růstu
hmotné a kulturní úrovně lidu, je
tedy rozpočtem veskrze lidovým. Na jeho přípravě
a tvorbě se podílejí nejen vláda a
Národní shromáždění, ale
i milióny pracujících z průmyslu a
zemědělství, z úseku vědy a
kultury, ze zdravotnictví i z ostatních úseků
našeho hospodářství a veřejného
života. Vždyť jen přes 200 000 členů
národních výborů projednávalo
návrh rozpočtu se svými voliči, neboť
jak jsme slyšeli, národní výbory obhospodařují
letos již 34 % státního rozpočtu. Hospodářské
a rozpočtové úkoly národních
podniků byly spolu s výrobními úkoly
projednávány na pracovištích za účasti
převážné většiny dělníků,
mistrů, techniků i hospodářských
a administrativních pracovníků.
Ze svého volebního obvodu mohu uvést pěkný
příklad, jaký byl výsledek takovéto
široké diskuse ve vagónce Tatra ve Studénce,
o níž zde již mluvil ministr financí,
s. Július Ďuriš. Na základě úspěšných
výsledků v minulém roce dostal tento podnik
na letošní rok podstatně zvýšené
úkoly státního plánu. Toho se však
naši vagonáři nezalekli, nešli žádat
o snížení plánovaných úkolů,
ale řádně je rozepsali na jednotlivá
pracoviště a rozvinuli o nich širokou diskusi.
Výsledek byl, že mohli nejen plán přijmout
a jeho plnění ve všech ukazatelích zajistit,
ale nadto si jej ještě zvýšit v objemu
hrubé výroby o 12,5 miliónu Kčs a
ve výrobě zboží o 6,5 miliónu
Kčs. Při tom však mohli i plánované
náklady snížit o 3,3 %, a zároveň
zvýšit produktivitu práce oproti minulému
roku téměř o 19 %. Stejná iniciativa
pracujících projevuje se i na našich šachtách,
v hutních provozech, ve stavebnictví i na jiných
výrobních úsecích Ostravského
kraje.
Ani naši družstevní rolníci nechtějí
v tomto úsilí o lepší zítřky
zůstat pozadu a při projednávání
materiálu ke lV. sjezdu JZD se zaměřují
na všestranný rozvoj svých družstev cestou
zvyšování zemědělské výroby
a přísné hospodárnosti. I oni se chtějí
co nejvíce podílet na tvorbě národního
důchodu a na výsledcích, které vedou
k růstu životní a kulturní úrovně
lidu na vesnici. To se promítá i v jejich celoročních
výrobních plánech na tento rok.
Možno tedy říci, že náš státní
rozpočet vyjadřuje úsilí všeho
našeho lidu o další mírový rozkvět
a hospodářskou sílu naší vlasti
a že ve své podstatě je zaměřen
jen a jen k prospěchu pracujících, k neustálému
zlepšování jejich života a k zajišťování
blahobytu pro generace příští.
Výrazným dokladem růstu tvůrčí
aktivity pracujících bylo projednávání
dopisu ÚV KSČ, který se obrátil na
všechny pracující s otázkami, jak využít
všechny rezervy pro úspěšný rozvoj
výroby a zároveň jaké cesty volit
pro další zvyšování životní
úrovně. Naši pracující uvítali
především to, že KSČ se s nimi
radí vždy o všech závažných
otázkách dřív, než se přikročí
k jejich realizaci. Proto také nalezl dopis tak širokou
odezvu a jen v Ostravském kraji diskutovalo k němu
přes půl miliónu pracujících,
kteří podali na 30 000 návrhů a připomínek
zaměřených jak k bytové výstavbě,
k důchodům, k rodinným přídavkům,
k službám obyvatelstvu, k zaměstnávání
žen, tak i k přestavbě dělnických
mezd, která se už v radě závodů
zkušebně zavádí.
Tak naši pracující a všechen náš
lid rozumí demokracii - naší lidové
demokracii - která je proto lidová, že rozhodující
silou je zde dělnická třída a že
dává možnost každému, kdo to myslí
s republikou dobře, otevřeně se vyjádřit
ke všem otázkám, které mohou prospět
lidu, vlasti, socialismu a míru. Je to demokracie pro široké
vrstvy pracujících, kteří se plnou
měrou podílejí nejen na tvoření
společenských hodnot, ale i na řízení
podniků a státu a na rozdělování
národního důchodu. Je to vyšší
stupeň demokracie, která je neznáma a nedostupna
pracujícím v kapitalistických zemích
a která nemohla existovat v předmnichovské
buržoazní republice.
Letošní státní rozpočet projednáváme
právě ve dnech, které nám připomínají
11. výročí rušných únorových
dnů, kdy reakční a kontrarevoluční
síly chtěly za pomoci zahraničních
imperialistů zvrátit vývoj poměrů
u nás zpět ke kapitalismu a podrobit náš
lid novému vykořisťování, nezaměstnanosti
a bídě. Avšak dík bdělosti a
pohotovosti dělnické třídy, vedené
zkušenou revoluční dělnickou stranou
- KSČ, byl tento kontrarevoluční puč
odhalen a důsledně likvidován. Náš
pracující lid, prodchnutý láskou k
vlasti a k Sovětskému svazu, semkl se pevně
v obrozené Národní frontě kolem KSČ
a nastoupil s pevným odhodláním cestu k vybudování
socialismu v naší vlasti.
Vůdci kontrarevolučního puče, jako
Zenkl, Krajina, Stránský, Feierabend a jiní,
slouží dnes svým pánům na Západě
a podporují imperialistické válečné
plány v bláhovém domnění, že
válka by jim mohla vrátit ztracené mocenské
pozice u nás. Spekulují na válku a za dolary
přebírají ochotně i program západoněmeckých
revanšistů, namířený proti naší
republice a jejímu lidu. Pro ně stejně znamenal
vždy lid a národ jen prostředek k osobnímu
prospěchu a proto jejich svědomí není
nijak zatíženo. Jsou stejní jako byli u nás
- bezzásadoví, prospěcháři
a dobrodruzi. Jejich hlavní starostí je boj o koryta
- boj o přízeň svých chlebodárců.
Nezmohou se proto na nic jiného než na bezduché
a nesmyslné žvanění a na vzájemné
osočování. Řídí se zastaralým
heslem: čí chleba jíš, toho píseň
zpívej, i když je to skřehotavá píseň
labutí. Jejich počínání naši
pracující však již dávno odsoudili
a plně se věnují závažným
otázkám naší socialistické výstavby
a našeho života, který je rok od roku bohatší
a radostnější. Rozvoj socialistického
hospodářství se stal zdrojem rychlého
růstu národního důchodu, který
se od roku 1937 zvýšil o 108 %. Proto také
mohla vzrůst osobní spotřeba oproti roku
1948 o 74 % a společenská spotřeba o 135
%. I letošní rozpočet počítá
s dalším růstem osobní a společenské
spotřeby, jak vyplývá z jeho čísel.
Je to rozpočet dobrého hospodáře,
vyvážený, počítající
s určitým přebytkem, tak jako všechny
naše předchozí rozpočty.