Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se stanoví základní
pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření
s rozpočtovými prostředky.
Přistoupíme k dalšímu hlasování,
a to o vládním návrhu rozpočtového
zákona na rok 1959 a o návrhu státního
rozpočtu na rok 1959, jak je obsažen v příloze
1 a 2 tohoto zákona.
Ve státním rozpočtu na letošní
rok jsou obsaženy
Od socialistického sektoru | 81 771 393 000 korun, |
daně, dávky a poplatky od obyvatelstva | 11 313 699 000 korun, |
ostatní příjmy | 3 145 557 000 korun, |
takže úhrn příjmů činí | 96 230 649 000 korun. |
Na hospodářství | 45 703 127 000 korun, |
na kulturní a sociální opatření | 38 414 906 000 korun, |
na obranu a bezpečnost | 8 788 728 000 korun, |
a na správu | 3 006 650 000 korun, |
takže úhrn výdajů činí | 95 913 411 000 korun. |
Z rozdílu příjmů a výdajů | |
vyplývá přebytek | 317 238 000 korun. |
V rámci tohoto státního rozpočtu se
stanoví pro rozpočet Slovenska
příjmy částkou | 15 667 896 000 korun |
a výdaje částkou | 17 525 079 000 korun. |
V příloze 2 návrhu státního
rozpočtu na letošní rok jsou obsazeny rozpočty
národních výborů, a to rozpočty
jednotlivých českých krajů a celkový
úhrn pro kraje slovenské.
Příjmy a ve stejné výši i výdaje
jednotlivých českých krajů činí:
Ústřední národní výbor hlavního města Prahy | 1 943 819 000 korun |
Kraj Pražský | 2 615 217 000 korun |
Kraj Českobudějovický | 1 436 919 000 korun |
Kraj Plzeňský | 1 576 377 000 korun |
Kraj Karlovarský | 1 438 353 000 korun |
Kraj Ústecký | 2 015 162 000 korun |
Kraj Liberecký | 1 223 119 000 korun |
Kraj Hradecký | 1 354 421 000 korun |
Kraj Pardubický | 1 085 522 000 korun |
Kraj Jihlavský | 1 204 139 000 korun |
Kraj Brněnský | 2 208 417 000 korun |
Kraj Olomoucký | 1 478 259 000 korun |
Kraj Gottwaldovský | 1 322 875 000 korun |
Kraj Ostravský | 2 530 500 000 korun |
Městský národní výbor Karlovy Vary | 99 644 000 korun |
Městský národní výbor Mariánské Lázně | 35 247 000 korun |
Městský národní výbor Františkovy Lázně | 18 416 000 korun |
Úhrnná částka příjmů | |
a ve stejné výši i výdajů | |
slovenských krajů činí celkem | 9 429 380 000 korun |
takže celkové příjmy | |
a současně i výdaje národních výborů, | |
jak jsou uvedeny v příloze 2 | |
státního rozpočtu na letošní rok, obnášejí | 33 015 786 000 korun |
Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem
rozpočtového zákona na rok 1959 a s návrhem
státního rozpočtu na rok 1959, jak je obsažen
v příloze 1 a 2 tohoto zákona, a to ve znění
předložené společné zprávy
výboru, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
Republiky československé jednomyslně schválilo
vládní návrh rozpočtového zákona
na rok 1959 a státní rozpočet na rok 1959.
Tím je tento bod denního pořadu projednán.
(Hlučný potlesk.)
Podpredseda Valo (preberajúc predsedníctvo):
Pristúpime k prejednávaniu štvrtého
bodu denného poriadku, ktorým je
4. Zpráva výboru ústavne právneho
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa
mení a doplňuje zákon o súdnych poplatkoch
(tisk 289).
Zpravodajcom je poslanec Červený, dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. Červený: Vážené
Národní shromáždění!
Ústavně právní výbor projednal
vládní návrh - tisk 285, který je
předložen Národnímu shromáždění
ČSR k projevu souhlasu - "Zákon, kterým
se mění a doplňuje zákon o soudních
poplatcích".
Původní předpisy o soudních poplatcích
vedou k tomu, že vybírání poplatků
se ve většině případů
odsunuje na dobu po skončení soudního řízení.
To zatěžuje inkaso, administrativu a exekuční
agendu. Aby se tyto i jiné potíže odstranily,
to je smyslem zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o soudních poplatcích.
Tolik obecně.
Hlavním účelem vládního návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o soudních poplatcích je zjednodušit
administrativní práce vybíráním
soudních poplatků a decentralizovat agendu poskytování
úlev.
Dovolte mi, abych uvedl některé jednotlivosti.
Exekuční agendu zejména rozmnožuje to,
že výkonné orgány národních
výborů a jiné státní orgány,
státní správy a státní ústavy,
jsou osvobozeny od poplatků i při malých
předmětech sporu. To má za následek
i v těchto malých věcech dvojí exekuční
řízení. A konečně, zmocnění
přiznat osvobození od poplatků a úlevy
neumožňuje decentralizovat tuto agendu na místní
orgán státní správy nebo soudy. Rovněž
nelze úkony ve věci poplatků dosud svěřených
předsedovi senátu ani zčásti přenést
na soudní kancelář.
Ustanovení, že soud odmítne žalobu nezaplatí-li
navrhovatel poplatek ve stanovené lhůtě,
povede k tomu, že poplatky se budou platit hned při
zahájení soudního řízení.
V této době se bude žalobce pochopitelně
snažit, aby před zahájením řízení
u soudu docílil smírného urovnání
sporu s odpůrcem, čímž se omezí
podávání zbytečných a bezvýznamných
žalob. V téže době musí také
soud rozhodnout o žádosti za osvobození od
poplatků, byla-li taková žádost podána.
Pracujícím se přístup k soudu neztíží,
jsou-li totiž dány zřetelu hodné sociální
důvody, přizná soud osvobození od
poplatků podle platných předpisů občanského
soudního řádu. Mimo to přísluší
osvobození již ze zákona všude tam, kde
je obecný zájem na řízení.
Například v poručenských a opatrovnických
věcech nezletilých dětí, ve věcech
nároků z pracovního poměru, náhrady
škody způsobené ublížením
na zdraví a podobně.