Pátek 20. února 1959

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo vládní návrh zákona, kterým se stanoví základní pravidla o státním rozpočtu a o hospodaření s rozpočtovými prostředky.

Přistoupíme k dalšímu hlasování, a to o vládním návrhu rozpočtového zákona na rok 1959 a o návrhu státního rozpočtu na rok 1959, jak je obsažen v příloze 1 a 2 tohoto zákona.

Ve státním rozpočtu na letošní rok jsou obsaženy

příjmy:
Od socialistického sektoru 81 771 393 000 korun,
daně, dávky a poplatky od obyvatelstva 11 313 699 000 korun,
ostatní příjmy 3 145 557 000 korun,
takže úhrn příjmů činí 96 230 649 000 korun.

Výdaje:
Na hospodářství45 703 127 000 korun,
na kulturní a sociální opatření 38 414 906 000 korun,
na obranu a bezpečnost8 788 728 000 korun,
a na správu3 006 650 000 korun,
takže úhrn výdajů činí 95 913 411 000 korun.
Z rozdílu příjmů a výdajů
vyplývá přebytek 317 238 000 korun.

V rámci tohoto státního rozpočtu se stanoví pro rozpočet Slovenska

příjmy částkou 15 667 896 000 korun
a výdaje částkou17 525 079 000 korun.

V příloze 2 návrhu státního rozpočtu na letošní rok jsou obsazeny rozpočty národních výborů, a to rozpočty jednotlivých českých krajů a celkový úhrn pro kraje slovenské.

Příjmy a ve stejné výši i výdaje jednotlivých českých krajů činí:

Ústřední národní výbor hlavního města Prahy 1 943 819 000 korun
Kraj Pražský2 615 217 000 korun
Kraj Českobudějovický 1 436 919 000 korun
Kraj Plzeňský1 576 377 000 korun
Kraj Karlovarský1 438 353 000 korun
Kraj Ústecký2 015 162 000 korun
Kraj Liberecký1 223 119 000 korun
Kraj Hradecký1 354 421 000 korun
Kraj Pardubický1 085 522 000 korun
Kraj Jihlavský1 204 139 000 korun
Kraj Brněnský2 208 417 000 korun
Kraj Olomoucký1 478 259 000 korun
Kraj Gottwaldovský1 322 875 000 korun
Kraj Ostravský2 530 500 000 korun
Městský národní výbor Karlovy Vary 99 644 000 korun
Městský národní výbor Mariánské Lázně 35 247 000 korun
Městský národní výbor Františkovy Lázně 18 416 000 korun
Úhrnná částka příjmů
a ve stejné výši i výdajů
slovenských krajů činí celkem 9 429 380 000 korun
takže celkové příjmy
a současně i výdaje národních výborů,
jak jsou uvedeny v příloze 2
státního rozpočtu na letošní rok, obnášejí 33 015 786 000 korun

Kdo tedy souhlasí s vládním návrhem rozpočtového zákona na rok 1959 a s návrhem státního rozpočtu na rok 1959, jak je obsažen v příloze 1 a 2 tohoto zákona, a to ve znění předložené společné zprávy výboru, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Děkuji. - Tím Národní shromáždění Republiky československé jednomyslně schválilo vládní návrh rozpočtového zákona na rok 1959 a státní rozpočet na rok 1959.

Tím je tento bod denního pořadu projednán. (Hlučný potlesk.)

Podpredseda Valo (preberajúc predsedníctvo): Pristúpime k prejednávaniu štvrtého bodu denného poriadku, ktorým je

4. Zpráva výboru ústavne právneho k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon o súdnych poplatkoch (tisk 289).

Zpravodajcom je poslanec Červený, dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Červený: Vážené Národní shromáždění!

Ústavně právní výbor projednal vládní návrh - tisk 285, který je předložen Národnímu shromáždění ČSR k projevu souhlasu - "Zákon, kterým se mění a doplňuje zákon o soudních poplatcích".

Původní předpisy o soudních poplatcích vedou k tomu, že vybírání poplatků se ve většině případů odsunuje na dobu po skončení soudního řízení. To zatěžuje inkaso, administrativu a exekuční agendu. Aby se tyto i jiné potíže odstranily, to je smyslem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o soudních poplatcích.

Tolik obecně.

Hlavním účelem vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o soudních poplatcích je zjednodušit administrativní práce vybíráním soudních poplatků a decentralizovat agendu poskytování úlev.

Dovolte mi, abych uvedl některé jednotlivosti.

Exekuční agendu zejména rozmnožuje to, že výkonné orgány národních výborů a jiné státní orgány, státní správy a státní ústavy, jsou osvobozeny od poplatků i při malých předmětech sporu. To má za následek i v těchto malých věcech dvojí exekuční řízení. A konečně, zmocnění přiznat osvobození od poplatků a úlevy neumožňuje decentralizovat tuto agendu na místní orgán státní správy nebo soudy. Rovněž nelze úkony ve věci poplatků dosud svěřených předsedovi senátu ani zčásti přenést na soudní kancelář.

Ustanovení, že soud odmítne žalobu nezaplatí-li navrhovatel poplatek ve stanovené lhůtě, povede k tomu, že poplatky se budou platit hned při zahájení soudního řízení. V této době se bude žalobce pochopitelně snažit, aby před zahájením řízení u soudu docílil smírného urovnání sporu s odpůrcem, čímž se omezí podávání zbytečných a bezvýznamných žalob. V téže době musí také soud rozhodnout o žádosti za osvobození od poplatků, byla-li taková žádost podána.

Pracujícím se přístup k soudu neztíží, jsou-li totiž dány zřetelu hodné sociální důvody, přizná soud osvobození od poplatků podle platných předpisů občanského soudního řádu. Mimo to přísluší osvobození již ze zákona všude tam, kde je obecný zájem na řízení. Například v poručenských a opatrovnických věcech nezletilých dětí, ve věcech nároků z pracovního poměru, náhrady škody způsobené ublížením na zdraví a podobně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP