Decentralizace bude provedena na podkladě změněného
ustanovení o zmocnění § 12 tak, že
bude rozhodování o žádostech za úlevy
ze zvláštních důvodů přeneseno
z ministerstev financí a spravedlnosti na finanční
odbory rad KNV, popřípadě krajské
soudy. Zároveň se ve vládním návrhu
zákona výslovně stanoví, že zaměstnanci
nebudou osvobozeni od poplatků, jestliže se proti
nim uplatňují nároky na náhradu škody,
kterou v závodě způsobili úmyslně
nebo z opilosti anebo trestním činem, popřípadě
přestupkem. Je to ve shodě s novou odpovědností
zaměstnanců za škody jimi způsobené.
Dosavad byli zaměstnanci všeobecně osvobozováni
od soudního poplatku, byly-li předmětem řízení
nároky v jejich pracovním poměru. Tedy podle
nového ustanovení bude osvobození vyloučeno
v řízení o nárocích na náhradu
škody způsobené zaměstnancem úmyslně
neb z opilosti anebo trestním činem. V takových
případech není důvodů, aby
zaměstnanec byl osvobozen od soudního poplatku.
Konečně se zjednává právní
podklad pro soudy, aby mohly upravit poplatek zřejmě
neprávem předepsaný, i když předpis
nabyl právní moci. To proto, že v občanském
soudním řádu je ustanovení, že
soud nemůže po právní moci takové
usnesení změnit, poněvadž výzva
k zaplacení soudního poplatku se děje soudním
usnesením a soud nemůže změnit toto
usnesení, kterým poplatek předepsal, ani
v tom případě, byl-li poplatek předepsán
zřejmě neprávem.
Současně se zjednává právní
podklad pro ministerstvo spravedlnosti, aby mohlo některé
úkony ve věci poplatků svěřené
dosud předsedovi senátu přenést na
soudní kancelář. Dosud předseda senátu
musel rozhodovat o tom, měl-li se vrátit poplatek
poplatníkovi, poněvadž předpisy o soudním
ustanovení mají přesné ustanovení
o tom, kdy je možno poplatek vrátit. Není třeba,
aby se otázkou poplatku zabýval předseda
senátu, když věc může vyřídit
soudní kancelář.
Navrhovaným vládním návrhem zákona
se dále docílí zhospodárnění
prací spojených s vybíráním
soudních poplatků, neboť se u poplatků
předem placených odstraní agenda s upomínkami
k zaplacení poplatků, jakož i evidence poplatkových
pohledávek a jejich exekuční vymáhání.
Dále se odstraní dvojkolejnost exekučního
řízení při malých předmětech
sporu (do výše 1250 Kčs), vedených výkonnými
orgány národních výborů a jinými
orgány státní správy a státními
ústavy. Tyto orgány budou nyní kolkovat žaloby
kolkem do 50 Kčs a vymohou si náhradu tohoto kolkovného
od odpůrce v nákladech řízení
zároveň se zažalovanou pohledávkou.
Odpadne tedy dvojí exekuce, kterou dosud vedly jednak uvedené
správní orgány pro zažalovanou pohledávku,
jednak soudy pro pohledávku poplatkovou.
Uvedu příklad:
Orgány národních výborů jsou
při podání žaloby osobně osvobozeny
bez omezení od placení soudních poplatků
podle zákona č. 173 z roku 1950 Sbírky. Podlehne-li
žalovaný ve sporu, je povinen poplatek za žalobu
zaplatit. Je jistě účelné, aby exekuce
vedená pro požadovanou pohledávku byla spojená
i s vymáháním poplatku alespoň v případě
sporů menší hodnoty.
Toto se docílí tím, že poplatek do 25,-
Kčs uhradí soudu orgán národního
výboru, který tuto částku vymůže
v nákladech řízení od žalovaného
zároveň se zažalovanou pohledávkou.
Tím odpadne dvojí řízení, na
které si pracující dosud stěžovali.
Navrhovanou zákonnou úpravou se výnos poplatků
nezmění, ale zjednoduší se administrativní
agenda v oboru soudních poplatků, zavede se v ní
pořádek zejména vybíráním
poplatků při zahájení řízení,
čímž se bude okamžitě čelit
tvoření nedoplatků na soudních poplatcích,
kterých je nyní značná suma. To znamená,
že pro státní rozpočet s provedením
vládou navrhovaného zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o soudních
poplatcích, nevzejdou žádné náklady.
Ústavně právní výbor Národního
shromáždění projednal podrobně
návrh zákona ve své schůzi dne 4.
února t. r.
Předložený vládní návrh
zákona byl výborem schválen s doplňkem,
který je obsažen v písemné zprávě
ústavně právního výboru, která
vám byla rozdána.
Navrhuji jménem ústavně právního
výboru, aby v tomto znění byl vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o soudních poplatcích,
plénem Národního shromáždění
schválen. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Hlási sa niekto do rozpravy k
tomuto vládnemu návrhu? (Nikto.)
Nikto sa nehlási, môžeme preto pristúpiť
k hlasovaniu.
Ak nebudú námietky, dám hlasovať o celom
vládnom návrhu zákona naraz podľa zprávy
výboru ústavnoprávneho.
Má voľakto nejaké námietky proti tomuto
spôsobu hlasovania? (Nikto.)
Nemá.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona, ktorým sa mení a doplňuje
zákon o súdnych poplatkoch, a to v znení
zprávy výboru ústavnoprávneho, nech
zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa voľakto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. - Národné zhromaždenie tým
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona, ktorým sa mení a doplňuje
zákon o súdnych poplatkoch.
Tým sme prerokovali štvrtý bod denného
poriadku.
Budeme rokovať o piatom bode denného poriadku, ktorým
je
5. Spoločná zpráva výboru poľnohospodárskeho
a výboru rozpočtového a hospodárskeho
o vládnom návrhu zákona, ktorým sa
mení a doplňuje zákon o vodnom hospodárstve
(tlač 293).
Spoločným zpravodajcom je poslanec inž. Litvaj,
dávam mu slovo.
Zpravodajca posl. inž. Litvaj: Vážené
súdružky, súdruhovia poslanci!
V predkladanom návrhu zákona, ktorým sa mení
a doplňuje zákon z 23. marca 1955 č. 11 Zb.
o vodnom hospodárstve, sa kodifikujú zmeny, ku ktorým
došlo od roku 1955 v organizácii a riadení
vodného hospodárstva, pričom však navrhovaná
novelizácia nemení podstatu tohoto zákona.
Dňom 1. apríla 1958 bola zrušená Ústredná
správa vodného hospodárstva v rámci
zjednodušenia štátneho aparátu a zvýšenia
úrovne jeho riadiacej práce. Jej pôsobnosť
bola prenesená na novozriadené Ministerstvo energetiky
a vodného hospodárstva. V záujme plnenia
úkolov daných celoštátnou konferenciou
KSČ a XI. zjazdom KSČ, najmä pokiaľ ide
o zvýšenú účasť pracujúcich
pri rozhodovaní o všetkých hospodárskych
a verejných otázkach, boli tiež pri reorganizácii
štruktúry a náplne činnosti národných
výborov novo usporiadané odbory vodného hospodárstva
rád KNV. Od 1. júla 1958 boli tieto odbory zlúčené
s odbormi výstavby na odbory výstavby a vodného
hospodárstva, s výnimkou KNV Ostrava, kde naliehavé
vodohospodárske problémy si vynútili zriadenie
samotného odboru vodného hospodárstva, a
pôsobnosť vo veciach vodného hospodárstva
bola čiastočne prenesená na okresné
a miestne národné výbory. Je teda významným
a dôležitým rysom navrhovaných zmien,
že dôsledne spojujú zásady demokratického
centralizmu a decentralizmu právomoci na vodohospodárske
orgány národných výborov s účasťou
pracujúcich na riadení a kontrole správneho
využívania vodných zdrojov ako z hľadiska
potreby vody pre obyvateľstvo, pre rozvoj priemyslu, tak
i pre zvyšovanie poľnohospodárskej výroby.
Rozhodujúcou položkou v celoštátnej bilancii
potreby vody je potreba vody pre priemysel včítane
tepelných elektrární. Terajšia celková
spotreba vody v ČSR činí okrúhle 3,1
miliardy m3 za rok, z toho priemysel a tepelné
elektrárne 2,3 miliardy m3 za rok. Pri stupňujúcom
sa tempe priemyselnej výroby vzrastie úmerne i potreba
vody. Tiež potreba vody pre zásobovanie obyvateľstva
sa stále stupňuje a vyžaduje prenikavých
opatrení k zaisteniu tejto potreby. So zvláštnym
dôrazom treba upozorniť na to, že tiež potreba
vody v poľnohospodárstve porastie omnoho rýchlejšie
ako doteraz, pretože pri prechode na vyššie, produktívnejšie
formy poľnohospodárskej výroby, potrebné
pre úspešné budovanie socializmu u nás,
bude treba počítať so značným
rozšírením závlah pozemkov. Celkove
vzrastie podľa doterajšieho vývoja potreba vody
do roku 1965 na 5,4 miliardy m3 za rok a nad 8 miliárd
m3 v roku 1975.
V potrebe vody sme v ČSR odkázaní prevážne
na povrchovú vodu z atmosferických zrážok.
Miestne a časové rozloženie zrážok,
geologické a klimatické pomery ovplyvňujú
trvale hydrológiu našej republiky do tej miery, že
v suchých obdobiach nebudú stačiť prirodzené
prietoky v tokoch zabezpečiť v mnohých oblastiach
potrebu pitnej, úžitkovej a prevádzkovej vody.
Naše územie je vystavené kolísaniu zrážok
a odtokov.
Rozpätie medzi prietokmi minimálnymi a. maximálnymi
je u niektorých riek niekoľkonásobné
a uplatňuje sa nepriaznivo z hľadiska potrieb obyvateľstva,
energetického využitia i záujmov poľnohospodárstva,
priemyslu a plavby.
Zaistenie potreby povrchovej vody pre obyvateľstvo, priemysel
a poľnohospodárstvo rieši sa čo do množstva
vyrovnaním rozkolísanosti prietokov, t. j. nadržovaním
vody v čase jej nadbytku a vypúšťaním
za účelom vyrovnania odtokov v čase nedostatku
vody. Pritom sa rieši i využitie vody na účely
plavebné, energetické a i., ako i ochrana proti
veľkým vodám.
K nadržovaniu vody pre uvedené účely
sa budujú v odvetví vodného hospodárstva
najmä údolné priehrady na tokoch.
Kým v roku 1918 bolo na našom území
len 16 nádrží s obsahom 38 mil. m3,
v roku 1945 počet nádrží bol 30 o obsahu
250 mil. m3, v roku 1955 bolo už 38 nádrží
s obsahom 987 mil. m3, do roku 1960 má byť
dokončených 59 nádrží s obsahom
1516 mil. m3 a do roku 1970 celkom 88 nádrží
s obsahom 3996 mil. m3. V uvedenom prudkom vývoji
sa odráža ohromný vzrast potreby a využitia
vody po roku 1945, najmä na účely energetické.
To je tiež patrné zo vzrastu výkonu vodných
elektrární: v roku 1918 mali len 42 MW, v roku 1945
bol vzrast na 224 MW, ale za 10 rokov, v roku 1955, už 568
MW, v roku 1960 má byť 1056 MW a v roku 1970 už
2500 MW.
Všetky tieto uvedené úkoly, či už
ide o zásobovanie vodou obyvateľstva, poľnohospodárstva
a priemyslu alebo o využitie vody na účely
energetické a plavby, sa musia riešiť na podklade
podrobných bilancií potrieb a vodohospodárskych
možností, budovaním najúčelnejších
investícií a racionálnym využívaním
vody všetkými spotrebiteľmi. Tým sa musí
riadiť i ďalšie budovanie vodných elektrární
pri rešpektovaní našich národohospodárskych
potrieb a možností.
Jednou z hlavných príčin pre vypracovanie
predkladanej novely zákona o vodnom hospodárstve
je potreba účinnejšieho riadenia a zabezpečovania
výstavby, prevádzania a údržby melioračných
zariadení, rybníkov a úprav vodných
tokov, potrebných ku zvyšovaniu výnosnosti
poľnohospodárskej pôdy. Preto bola pôsobnosť
bývalej Ústrednej správy vodného hospodárstva
na tomto úseku prenesená na Ministerstvo poľnohospodárstva
a lesného hospodárstva, a tým sa presunulo
prevádzanie a udržovanie melioračných
zariadení priamo na poľnohospodársku výrobu.
To znamená, že plánovanie, plánovaciu
a projektovú prípravu, výstavbu, prevádzku
a údržbu hlavných melioračných
zariadení budú prevádzať ako investori
orgány, prípadne organizácie Ministerstva
poľnohospodárstva a lesného hospodárstva,
u melioračných detailov budú investormi JRD
a štátne majetky.
Podľa nového § 32a predlohy budú za účelom
úspešného zvládnutia úloh a v
záujme hmotnej zainteresovanosti na rýchlej a účelnej
výstavbe melioračných zariadení a
ich správneho využívania a údržbe
zriaďované melioračné družstvá,
združujúce JRD a aj iné organizácie
socialistického sektora.
V minulosti bolo u nás prevádzané hlavne
odvodnenie poľnohospodárskej pôdy (okrúhle
760 000 ha) a podstatne menej závlaha (okrúhle 40
000 ha). Toto jednostranné zameranie bolo podporované
rozdrobením poľnohospodárskej pôdy, ktorá
nepripúšťala možnosť hospodárnej
výstavby a prevádzky väčších
závlahových sústav.
Doteraz neni stanovený presný plán závlah,
ale rozsah možných a nutných závlah
v ČSR činí okrúhle 1,5 mil. ha. Závlahy
sa uvažujú v oblastiach, ktoré sú z
hľadiska klimatického a pôdneho charakterizované
ako suché a polosuché, ale z hľadiska možnosti
racionálnej poľnohospodárskej produkcie ako
úrodné. Sú to najmä Poohřie,
Polabie, stredné Povltavie, južná Morava, na
Slovensku Záhorská, Juhoslovenská a Východoslovenská
nížina. Ide hlavne o závlahy postrekom a podmokom.
Pokiaľ ide o odvodnenie pozemkov, jedná sa o ďalších
asi 450 000 ha. V českých krajinách to bude
odvodnenie trúbkovou drenážou v oblasti ťažších
pôd, na Slovensku otvorenými priekopami a drenážou
v oblasti Žitného ostrova, Východoslovenskej
nížiny a územia v povodí riek Váhu,
Hrona, Ipľu, Nitry a Slanej.
Vodohospodárske meliorácie, pre výstavbu
ktorých je v mnohých prípadoch podmienkou
prevedenie úprav tokov a vybudovanie akumulačných
nádrží, boli ako na zasadaní ÚV
KSČ vo februári 1957, tak i na III. sjazde JRD uznané
za najefektívnejšie investície v poľnohospodárstve.
Z povahy hydromeliorácií ako opatrenia na úpravu
vodných pomerov krajiny vyplýva, že v podmienkach
socialistického poľnohospodárstva treba ich
výstavbu prevádzať komplexne a plánovite
pre väčšie územné celky a nie ako
jednostranné zásahy odvodňovacie, závlahové
a pod.