U zaměstnance se dvěma dětmi a s hrubou mzdou
nad 3800 Kčs nebudou přídavky na děti
poskytovány vůbec. U zaměstnance s hrubou
mzdou například 4000 Kčs už samotná
sleva na dani ze mzdy na dvě děti činí
576 Kčs. To znamená, že i bez přídavku
na děti podpora ze státních prostředků
činí vysokou částku. Úspor
dosažených u těchto rodin, které představují
2,4 % rodin s jedním a dvěma dětmi a 1,9
% všech rodin požívajících přídavky
na děti, bude možno použít ke zlepšení
životní úrovně rodin se třemi
i více dětmi, kde příjem rodiny je
nízký. Tyto úspory představují
zhruba 25 miliónů korun ročně a umožňují
zvýšit přídavky na děti zaměstnancům
s příjmem nižším než 1400
Kčs měsíčně o větší
částku, než se původně v návrhu
počítalo.
Rovněž tak je správné, že se zvýšení
přídavků na děti nevztahuje na zaměstnance,
kteří jsou zároveň uživateli
zemědělské půdy nad půl hektaru,
v pastvinářských oblastech nad 2 ha, nebo
kteří s nimi žijí ve společné
domácnosti. Hospodaření na půdě
dává takovým zaměstnancům na
rozdíl od ostatních nesrovnatelně lepší
podmínky k výživě dětí,
zejména produkcí některých potravin,
které nepotřebují kupovat. U těch
zaměstnanců, kteří mají vysoký
příjem, dochází pak za obdobných
podmínek jako u ostatních zaměstnanců
také ke snížení nebo vůbec k
odnětí přídavků.
Významným opatřením je také
zvýšení hranice vlastního příjmu
učňů a studentů, do které je
možno považovat dítě po skončení
povinné školní docházky ještě
za nezaopatřené. Tím, že se tato hranice
zvyšuje ze 120 Kčs na 200 Kčs měsíčně,
rozšíří se počet přídavků
na děti zhruba o 35 000. Náklady na tyto nové
přídavky se odhadují zhruba na 46 miliónů
korun ročně. Rovněž oceňování
naturálních požitků, které se
počítají do vlastního příjmu
dítěte, se nově upravuje, a to v zásadě
tak, jako pro účely daně ze mzdy. Současně
se v souladu s novou úpravou přídavků
na děti zvyšuje i výchovné k důchodům.
Důležitou změnou je nové opatření,
že se budou přídavky na děti poskytovat
přednostně před výchovným u
těch případů, kdy důchodce
bude pracovat. Také ty rodiny, kde sice důchodce
nepracuje, ale kde je zaměstnán druhý z rodičů,
budou pobírat přídavky na děti. Je
totiž správné, aby všichni, kdož
pracují, pobírali přídavky na děti
ze zaměstnání. Pro závod to bude jednodušší
než dosud, kdy bylo nutno zkoumat, zda zaměstnanec
nedostává na dítě výchovné
z prostředků důchodového zabezpečení.
Tak se omezí přeplatky, které vznikly v závodech
tím, že zaměstnanec neoznámil, že
pobírá současně výchovné
s důchodem. Nové opatření se netýká
sirotčích důchodů, vyplácených
na jednostranně nebo oboustranně osiřelé
děti. Zaměstnané poživatelce vdovského
důchodu nebudou vypláceny přídavky
na děti proto, že dostane na dítě sirotčí
důchod z prostředků sociálního
zabezpečení, který je podstatně vyšší
než přídavky na děti.
Je samozřejmé, že uvedení nového
zákona v život vyžádá si vyřešení
a osvětlení některých podrobností.
Tyto podrobnosti budou řešeny ve zvláštní
vyhlášce Ústřední rady odborů.
Vyhláška stanoví například podle
jakého výdělku se bude určovat, za
jaké období se zjišťuje průměrný
výdělek, aby se zamezilo nepříznivým
důsledkům případných výkyvů
ve výdělku a podobně.
Současně se při této příležitosti
navrhují drobné úpravy v souladu s vnitřní
organizací správy nemocenského pojištění,
kterou podle vyhlášky vlády č. 91/1958
převzaly od 1. ledna 1959 krajské odborové
rady místo ústředních výborů
odborových svazů.
Soudruzi, nová úprava přídavků
na děti je významným, sociálně
politickým opatřením. Zejména pro
Revoluční odborové hnutí vyplývá
z nových opatření řada úkolů
organizačních i výchovných. Především
bude nutno zajistit, aby se nová úprava co nejrychleji
vžila a plnila správně svoje poslání.
To bude vyžadovat, aby se odboroví funkcionáři
a jejich prostřednictvím naši dělníci
a zaměstnanci důkladně seznámili s
novými opatřeními a jejich významem.
Současně bude nutno důsledně kontrolovat,
zda pracovníci závodu, pověření
prováděním této agendy, nová
opatření bezpečně ovládají
a správně v praxi uplatňují. Je třeba
říci, že nová úprava vyžaduje
přesnou informovanost, protože rozhodování
o přídavcích a administrativa s tím
spojená bude proti dosavadnímu stavu poněkud
složitější, ale zato spravedlivější.
Soudruzi a soudružky!
Výsledky jednání XXI. sjezdu KSSS, který
vytyčil radostnou perspektivu budování komunismu,
silně ovlivnily vzestup iniciativy a nadšení
našich pracujících.
Také usnesení ÚV KSČ, které
rozhodlo o dalším velkém zvýšení
životní úrovně, se setkalo mezi našimi
pracujícími s opravdovou radostí. Nezvratným
důkazem toho je nová mohutná vlna iniciativy
a pracovního nadšení, která nachází
svůj výraz v dalším rozmachu socialistického
soutěžení, ve stále rostoucím
hnutí brigád socialistické práce a
v dalším rozmachu hnutí novátorů,
zlepšovatelů a vynálezců.
Naši pracující si čím dále
tím více uvědomují, že tempo
růstu životní úrovně je plně
odvislé od důsledného a kvalitativního
plnění úkolů našeho národohospodářského
plánu, od toho, jak budeme umět hospodařit
na každém pracovišti, od toho, jaký poměr
budeme mít ke společnému socialistickému
vlastnictví. Pocit odpovědnosti dělníků
a zaměstnanců za řádné hospodaření
s prostředky nemocenského pojištění
spolu s masovou kontrolou znemožňuje případy
obcházení zákonných předpisů
a zneužívání výhod nemocenského
pojištění na úkor druhých.
Bylo proto naprosto správné rozhodnutí, aby
starost a péče o nemocenské pojištění
přešly plně do rozhodování pracujících
aby byly svěřeny Revolučnímu odborovému
hnutí.
Právě tak tomu je i s přídavky na
děti, které jsou součástí nemocenského
pojištění a za které odpovídají
také odbory. Proto my, odboráři, budeme využívat
všech forem k tomu, aby nová opatření
co nejvíce a nejlépe zajistila zvýšení
životní úrovně našich pracujících,
zejména rodin s více dětmi.
Péče o děti je u nás správně
chápána jako záležitost celé
socialistické společnosti, která soustavně
rozšiřuje svoji spoluodpovědnost a pomoc za
zdravý vývoj nové, mladé generace.
Vždyť průměrné zvýšení
na jednu rodinu, která bude zvýhodněna, činí
124 Kčs měsíčně.
Částka, která bude v roce 1959 vyplacena
na přídavcích na děti, je 7,8krát
větší ve srovnání s rokem 1946.
Tuto zvýšenou péči socialistického
státu o děti zejména plně oceňují
pracující matky, neboť z nich snímá
značnou tíhu starostí o hmotné zabezpečení
dětí, takže se společně s muži
mohou daleko více podílet na výstavbě
socialismu.
Zdravotní výbor Národního shromáždění
projednal na své schůzi dne 23. března 1959
osnovu zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o nemocenském pojištění
zaměstnanců a doporučil předložit
ji Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Nyní žádám
o přednesení zpravodajské zprávy k
třetímu bodu pořadu, kterým je
3. Zpráva výboru zdravotního o vládním
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon o sociálním zabezpečení
(tisk 303)
a k čtvrtému bodu pořadu, kterým je
4. Zpráva výboru zdravotního k vládnímu
návrhu zákona o některých změnách
v sociálním zaopatření příslušníků
ozbrojených sil (tisk 304).
Zpravodajem je poslanec Holička, dávám
mu slovo.
Zpravodajca poslanec Jozef Holička: Súdružky,
súdruhovia, poslanci!
Pristupujeme k prejednávaniu zákona o niektorých
zmenách v zákonoch o sociálnom zaopatrení.
Zmeny a doplnky k zákonom plnia vytýčený
hlavný náš cieľ stále zvyšovanie
životnej úrovne nášho ľudu. Tento
cieľ by nemohol byť splnený bez pochopenia a
svedomitého plnenia úloh našich pracujúcich,
vytýčených XI. sjazdom našej strany.
Toto dobré plnenie umožňuje, aby popri členoch
národného poistenia bolo umožnené tiež
dôchodcom, ako aj takzvaným starodôchodcom
postupné zvyšovanie životnej úrovne a
tiež odstraňovanie rozdielov v pomere dôchodcov
a starodôchodcov. Správnejšie vyriešenie
tohoto rozdielu je umožnené dosahovaním dobrých
výsledkov v našom národnom hospodárstve
a pomohli nám tiež podnety našich pracujúcich
pri diskusii k listu našej strany.
Na úseku sociálneho zabezpečenia boli listom
predložené predovšetkým otázky
zvýšenia nízkych dôchodkov, ktoré
boli priznané podľa vynesených zákonov
pred účinnosťou zákona 55/1956, na ktorý
už bola tiež vznesená spresnená požiadavka,
ako postupovať pri poskytovaní tretinových
a starobných dôchodkov. Pripomienky a návrhy
na riešenie týchto otázok potvrdili záujem
našich pracujúcich na riešení problémov
v našom živote a prejavilo sa pritom tiež ocenenie
pracujúcich a dôchodcov, že v daných
podmienkach a možnostiach naša strana a vláda
venuje veľkú pozornosť rozvoju a zlepšeniu
sociálnych vymožeností pre našich pracujúcich.
Uznesenie našej strany k otázkam sociálnych
opatrení zahrnuje v sebe veľmi mnoho podstatných
návrhov a momentov podaných v diskusii s našimi
pracujúcimi a je tiež dobrým rozborom uplatnenia
zákona o dôchodkovom zabezpečení za
tú krátku dobu, odkedy bol uvedený do života.
V diskusii bolo mnoho pripomienok, ktoré by boli vyžadovali
zvýšenie finančných nákladov,
čo by sme si ešte v terajšej hospodárskej
situácii dovoliť nemohli. Táto otázka
bola dôkladne vysvetľovaná, z akých dôvodov
to ešte nemožno uskutočniť, a bola pracujúcimi
pochopená.
Pripomienky, vznesené pracujúcimi, neriešili
otázku len z hľadiska okamžitého zlepšenia
životnej úrovne, ako bola požiadavka zo strany
starodôchodcov, ale najmä z perspektívy riešení
plnenia úloh dovŕšenia socialistickej výstavby
u nás. Ukázalo sa, že za širokej účasti
pracujúcich je možno účelne riešiť
všetky otázky nášho života, či
je to na poli politickom, alebo hospodárskom. Taktiež
sú si vedomí naši pracujúci predností
vedenia nášho lepšieho, socialistického
zriadenia pred kapitalistickým, čo sa prejavuje
aj v účinnom doplnení našich zákonov
o sociálnom zabezpečení.
Zmeny v zákone o sociálnom zabezpečení
sú: vo výške starobného dôchodku,
nárokov na starobný dôchodok v dobe zamestnania,
najvyššom a najnižšom výmere starobného
a invalidného dôchodku, výchovného
k dôchodkom.
Z doterajších skúseností získaných
z dosud platných zákonov je problémom zamestnávanie
požívateľov starobných dôchodkov
a poskytovanie starobného dôchodku v plnej výške
alebo vo výške jednej tretiny pri zárobku.
A zásadnou otázkou v tomto prípade ostáva,
kto má byť ponechaný v zamestnaní aj
po vzniku nároku na starobný dôchodok. Doterajšie
skúsenosti ukázali, že sa nám nepodarilo
udržať v zamestnaní robotníkov s týmito
nárokmi, a to hlavne v banskych odvetviach, kde by to bolo
nejpotrebnejšie. Prevážne sme sa však stretávali
s tým, že túto možnosť využívali
hlavne technické kádre, pričom sa toho v
mnohých prípadoch zneužívalo, a to v
takom prípade, kde bolo nežiadúce ich ponechať
ďalej v zamestnaní. Zákon neumožňoval
jeho uvoľnenie. Až uznesenie vlády z 30. mája
1958 číslo 521 schválilo zásady pre
zamestnanie osob, ktoré získali nárok na
starobný dôchodok, čo bolo smernicou, ako
postupovať pri ďalšom zamestnaní osôb
so starobným dôchodkom. Podľa tohoto mali by
sa ponechať osoby, ktoré sú potrebné
na pracovišti. Toto opatrenie tiež nebolo správne
pochopené a neviedlo k správnemu uplatneniu.
Z tohoto hľadiska bolo pracujúcimi tiež kritizované
poskytovanie starobného dôchodku vo výške
jednej tretiny a pritom zvýšenie nárokov o
4 % priemerného ročného zárobku. Proti
poskytovaniu tretinového starobného dôchodku
sa uvádza, že sa poskytuje niekedy k plneniu vysokého
zárobku. A to tam, kde vôbec neni pokles v jeho zárobku,
takže dôchodok nemá sociálneho odôvodnenia.
A poskytuje sa tiež tam, kde by aj bez neho pokračoval
v zamestnaní dôchodca, ba aj vtedy, keď neni
záujem o jeho prácu.
Prítomná i budúca potreba pracovných
síl vyžaduje, aby bolo zachované doterajšie
zvýhodnenie zvlášť tých výkonných
zamestnancov, ktorí pokračujú v práci
aj po vzniku nároku na starobný dôchodok.
Zvýhodnenie dôchodkových nárokov je
potrebné tiež preto, že títo dôchodci
môžu byť použití podľa svojich
odborných vedomostí na také úseky
nášho hospodárskeho života, kde trpíme
nedostatkom odborných pracovníkov.
To znamená, že nie je potrebné meniť zásady,
ktoré viedli k systému tretinového dôchodku.
Je však potrebné umožniť, aby tieto zásady
boli pružne prispôsobované hospodárskemu
vývoju rôznych dôchodkových nárokov
pracujúcich dôchodcov v pracovných odboroch.
Preto sa úpravou dôchodkových nárokov
pracujúcich dôchodcov poveruje vláda.
Ďalším problémom, ktorý bol prejednaný
v diskusii, je nepomerný rozdiel medzi najnižšími
a najvyššími dôchodkami.
Pracujúci poukazujú najviac na nepomer medzi dôchodkami,
priznanými podľa predpisov o sociálnom zabezpečení
platných od 1. I. 1957 a predpisov platných pred
týmto dňom, ktoré v mnohých prípadoch
nedosahujú ani najnižšiu výmeru dôchodku,
stanoveného novými predpismi.
K odstráneniu tohoto nežiadúceho nepomeru sa
v predkladanej osnove jednak navrhuje zvýšiť
dôchodky takzvaným starodôchodcom, u ktorých
bolo zamestnanie v pracovnom pomere celoživotným povolaním,
ak dôchodky nedosahujú 400 Kčs mesačne.
Tiež stanoviť najvyššiu výmeru dôchodku,
odstupňovanú podľa pracovných kategórií.
Navrhované zníženie vysokých dôchodkov
na hranicu uvedenú v predkladanej osnove je odôvodnené
tým, že v prítomnej dobe sa priznávajú
vysoké dôchodky vo väčšom počte
ako doteraz a je preto žiadúce, aby stále existujúcí
nepomer medzi týmito dôchodkami a nízkymi
dôchodkami, menovite starodôchodcov, bol urovnávaný.
Aby však zamýšľané postupné
zvyšovanie nízkych dôchodkov, priznávaných
podľa predpisov platných pred 1. januárom 1957,
sa uskutočňovalo, navrhuje sa, aby vláde
bolo dané zákonné zmocnenie zvýšiť
tieto stanovené najnižšie výmery dôchodkov.
Vedľa tejto zákonnej úpravy sa navrhovaným
zákonom umožňuje vláde, aby postupne
ďalej zvyšovala nízke starobné dôchodky
až na úroveň dôchodkov, poskytovaných
podľa zákona o sociálnom zabezpečení.
Nepomer medzi najvyššími a najnižšími
bude tak odstraňovaný jednak znížením
vysokých dôchodkov na novú stanovenú
najvyššiu výmeru a jednak postupným zvyšovaním
nízkych dôchodkov, menovite dôchodkov z doby
pred 1. januárom 1957. Prvý krok bol daný
vládnym nariadením čís. 53 z roku
1956 o zvýšení niektorých dôchodkov
z dôchodkového zabezpečenia. Ďalšie
zvýšenie bude prevádzané individuálne
v prípadoch zvláštneho zreteľa hodných.
Postupné zvyšovanie dôchodkov, priznávaných
vo výmere podľa predpisov o dôchodkovom poistení
zamestnancov platných pred 1. januárom 1957, v rámci
zmocnenia daného vládou ustanovením čl.
II ods. 3 návrhu bude prevádzané v takom
rozsahu, ako to bude umožňovať rozvoj národného
hospodárstva v budúcich rokoch.
Výchovné, poskytované dôchodcom podľa
zákona o sociálnom zabezpečení, plní
rovnakú úlohu, ako rodinné prídavky
poskytované zamestnancom podľa zákona 54/1956
Zbierky o nemocenskom poistení zamestnancov. Preto je výška
výchovného zásadne rovnaká, ako výška
rodinných prídavkov. Len v prípadoch individuálneho
dôchodku sa poskytuje výchovné vyššími
čiastkami.
Na základe diskusie s pracujúcimi k listu ÚV
KSČ navrhla Ústredná rada odborov zmenu tohoto
zákona pokiaľ ide o úpravu výšky
prídavkov na deti. Tieto prídavky sa proti doterajšiemu
stavu zvyšujú na tretie a ďalšie deti zamestnanca
a sú odstupňované podľa výšky
zárobku oprávnených zamestnancov, ktorí
sa k tomuto účelu zaraďujú do stupňov,
určených podľa výšky zárobku,
len v najvyšších stupňoch sa prídavky
na deti proti doterajšiemu stavu obmedzujú. Je treba
dôsledne previesť, aby aj výška výchovného
poskytovaného dôchodcom z dôchodkového
zabezpečenia zamestnancov bola prispôsobená
výške prídavkov na deti.
Pokiaľ ide o výchovné k dôchodkom, ktorých
požívatelia alebo rodinní príslušníci
sú držiteľmi poľnohospodárskej pôdy,
ponecháva sa vo zmysle uznesenia ÚV KSČ nezvýšené,
tak ako sa nezvyšujú prídavky na deti zamestnancom,
ktorí sú držiteľmi poľnohospodárskej
pôdy.
Tabuľka o príplatkoch na deti je uvedená v
návrhu zákona.
Zmena v sociálnom zaopatrení príslušníkov
ozbrojených síl: Súčasný stav
výstavby ozbrojených síl a priebeh služby
vojakov z povolania vyžaduje naďalej doterajšiu
úpravu základných podmienok nárokov
na výslužný dôchodok.
Vo všenárodnej diskusii k listu Ústredného
výboru boli vznesené pripomienky tiež k sociálnemu
zaopatreniu príslušníkov ozbrojených
síl. Menovite bolo poukazované na skutočnosť,
že výška dosiahnutých dôchodkov
sa neupravuje so zreteľom na dosahované zárobky
v občianskom zamestnaní.