Vždyť v některých kapitalistických
státech jen pouhé zveřejňování
obsahu našeho zákona o nemocenském a důchodovém
zabezpečení je označováno za komunistickou
propagandu a zakazují toto zveřejňovat ze
strachu před dělnictvem. To znamená, že
to, co z iniciativy vedoucí strany a vlády NF, se
souhlasem Národního shromáždění
je vtěleno u nás do zákona, je našimi
pracujícími radostně přijímáno
jako zlepšení životních podmínek
našeho obyvatelstva, je buržoazními politiky
v kapitalistických státech označováno
za komunistickou propagandu a proti vůli tamějších
pracujících je zakazováno o tom vůbec
mluvit.
V tom nejlépe musíme vidět rozdíl,
který je v socialistickém a v kapitalistickém
uspořádání, který se potom
odráží v životní úrovni
našich a tamějších pracujících.
Konečně, nemusíme jen porovnávat s
cizími státy kapitalistickými, ve kterých
se ještě dnes drží u moci proti vůli
dělnictva a většiny pracujících
buržoazní politikové. Vraťme se jen o
takových 20 let zpět a podívejme se, jak
to vypadalo u nás v době prvé republiky.
Tehdy, v době naší předmnichovské
republiky, většině poslanců neležela
na srdci starost o blaho našich pracujících.
Tehdy jen několik málo poslanců z celého
Národního shromáždění
ukazovalo na tu nesmírnou bídu a těžké
životní i zdravotní podmínky našich
pracujících. Byli to poslanci KSČ, kteří
v parlamentě odsuzovali protidělnickou politiku
tehdejších buržoazních činitelů
v našem státě a ukazovali na nesnesitelné
podmínky některých pracujících,
ve kterých museli žít.
Jestliže my dnes, v přípravách na oslavy
15. výročí osvobození naší
vlasti Sovětskou armádou a po 11 letech, kdy jsme
plně po únoru 1948 nastoupili cestu k budování
socialismu v našem státě bez zrádců
a kolaborantů, můžeme k radosti nás
všech a všech našich pracujících
projednávat a schvalovat předložený
vládní návrh zákona o rozšíření
preventivní a léčebné péče
o všechny naše děti do 15 let, kterým
se dostane všestranného lékařského,
nemocničního a sanatorního ošetření
včetně všech léků a veškerého
zabezpečení pro jejich zdraví, podívejme
se, jak vypadala situace v našem státě v letech
1936 až 1938, to znamená po 20 letech samostatnosti
naší prvé republiky.
Tehdy podmínky v některých oblastech v naší
vlasti byly pro pracující takové, že
byly až neuvěřitelné. Při projednávaní
státní účetní uzávěrky
na rok 1934 mluvila o tom ve schůzi Národního
shromáždění dne 20. února 1936
posl. Anežka Hodinová-Spurná takto: "Státní
účetní uzávěrka za rok 1934
podle pana zpravodaje vykazuje stovky miliónů úspor
na investičních pracích. My žádáme,
aby bylo ihned přikročeno ke stavbě nových
porodnic a nemocnic, aby byl rozšířen počet
lůžek pro ženy nemajetné a nezaměstnané.
Dále, nechť jsou bohatí přinuceni, aby
ze svých pohádkových zisků upsali
nucenou půjčku na stavbu nemocnic a porodnic."
A hned na to také uvedla případ, jak žena
nouzového dělníka (dnes už ani neznáme
takovýto druh zaměstnanců) v sedmém
měsíci těhotenství upadla na sněhu
a začala krvácet. Protože neměla jiných
prostředků k opatření lékaře,
byla svým mužem odvedena do nemocnice. Ve Všeobecné
nemocnici v Praze ji odkázali do porodnice, protože
prý takovéto případy vysokého
těhotenství nepatří do jejich kompetence.
Když tato žena byla v krutých bolestech přivedena
do porodnice, byla pro nedostatek lůžek odkázána
do domácího ošetření a bylo jí
řečeno, aby se dostavila až za 4 dny. Za 4
dny se již nedostavila, protože druhý den ve
strašlivých bolestech zemřela. Zanechala po
sobě 6 malých dětí a muže 3 roky
bez práce".
A takovýchto případů bylo za prvé
republiky stovky a tisíce. Kdyby si taková chudá
žena mohla zaplatit, jak se říkalo, první
třídu, jak si to mohly dovolit paničky fabrikantů
a vysokých státních a bankovních úředníků,
jistě by se pro ni lůžko v nemocnici nebo v
porodnici našlo. Protože byla chudá, nebylo pro
ni místo a zaplatila zdravotní systém tehdejšího
buržoazního režimu svým životem.
Dále hovořila Anežka Hodinová-Spurná:
"Jakým štěstím pro chudou matku
je v kapitalistické společnosti mateřství,
když ona a její muž předem vědí,
že je odsouzena rodit děti pro lopatu hrobníkovu."
Uváděla tehdy, že na Slovensku umírá
ročně 36 procent všech dětí do
14 let. "Není divu. Když při poslední
stávce zemědělských a lesních
dělníků v Horehroní jsem přišla
do vesnice, byla krutá zima. Sněžilo tehdy
a vichřice a mráz přímo lámal
kosti v těle. V Polomce, v Pohorelé, na Závadce
a ve všech těch slovenských vesnicích
děti, i ty nejmenší, běhaly po sněhu
bosy v plátěných košilkách, které
jim matky doma utkaly. Na dotaz, proč děti běhají
bosy, mně řekly: Je osm dětí v rodině
a jenom jedny botičky." To je výtah z projevu
s. A. Hodinové-Spurné z tehdejší doby.
Snad by mohl někdo říci, že takové
případy se mohly vyskytnout v některých
oblastech jenom na Slovensku. Ovšem podívejme se,
jak také mluvila v Národním shromáždění
posl. Jurnečková-Vorlová v té době,
když ukazovala na neutěšený zdravotní
stav našich školních dětí. Tehdy
řekla doslovně: "Vyšetřování
školních dětí, které bylo důkladně
provedeno ve Velké Praze, ukázalo, že přes
50 procent dětí je ohroženo TBC, u školních
dětí ve Vysočanech byla reakce na TBC u 65
procent a na Malé Straně dokonce u 95 procent dětí.
Příčiny této nemoci jsou v nedostatečné
výživě a v nedostatečném bydlení,
které ukazují, jak dosavadní stravovací
akce ve školách, podávání mléka,
musí být rozšířena, a to ze státních
prostředků."
Tak tedy za prvé republiky vypadala situace, kdy pro chudou
mámu, pro chudé děcko nebylo místo
v nemocnici, a když už musel někdo do nemocnice,
potom to znamenalo velké finanční zatížení
rodiny, ne-li opravdové existenční zničení.
Tehdy buržoazními politiky byla uměle vytvořena
psychóza, že chudoba byla tehdy větší
hanou rodiny, než rodin, které byly z vykořisťování
pracujících krásně živy a tyly
z jejich dřiny, které bohatly z okrádání
pracujících a ze zrádcovství národa.
Jak se jednalo s chudým děckem - sirotkem, je možno
nejlépe posoudit z případu - a takových
byly stovky a tisíce - který se podle záznamu
v kronice udál v Benešově u Prahy v roce 1933.
Na tamější městský úřad
přišla žádost, aby za oboustranného
sirotka, o kterého se neměl kdo starat, bylo měsíčně
uhrazováno 80,- Kčs za jeho pobyt v sirotčinci.
Páni radní tuto žádost zamítli
s tím, že nebudou město zatěžovat
finančně, ať prý sirotek chodí,
tak říkajíc - po pořádku. Když
však tamější statkář pan
Steiner si podal žádost na městské zastupitelstvo
o slevu daní v částce 155 000 Kčs,
tak mu to páni radní velmi ochotně odhlasovali
a doporučili k příznivému vyřízení.
Taková byla před poslední válkou míra
spravedlnosti pro chudé a majetkově silné.
Jsme jistě všichni velmi rádi, že takovéto
případy vymizely z dnešního našeho
života. Vymizely proto, že jsme pod vedením KSČ
a vlády NF nastoupili jinou cestu, a to cestu k socialismu,
bez fabrikantů, bankéřů, statkářů
a velkoobchodníků. Tehdy, jak se pamatujeme, se
subvencovaly všechny možné buržoazní
extrémy ve prospěch majetkově silných
jedinců a společnosti, jen se nepamatovalo na zdraví
a životní úroveň dělnických
a chalupnických rodin.
Proto tím radostněji budeme všichni poslanci
hlasovat pro tento předložený zákon,
který je zárukou šťastnější
budoucnosti veškeré naší mládeže,
pro kterou chceme připravit příští
život bez hospodářských krizí,
bez hladu a válek, abychom společně všichni
pod vedením Sovětského svazu mohli se dočkat
toho, že bude dosaženo dohody mezi všemi státy
na celém světě. A k tomuto cíli bude
směřovat veškerá naše práce,
kterou chceme rychleji dobudovat socialismus v naší
vlasti. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se ještě někdo o slovo?
(Nikdo.)
Nikdo se nehlásí, rozprava je tedy skončena.
Dávám zpravodajce posl. dr. Peškové
slovo k doslovu.
Zpravodajka posl. dr. Pešková: Vzdávám
se slova.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Můžeme přistoupit k hlasování.
Nebyl podán žádný pozměňovací
návrh, dám proto hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle předložené
zprávy výboru zdravotního.
Má někdo nějaké námitky proti
tomuto způsobu hlasování? (Nikdo.)
Nemá.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona, kterým se mění
zákon o jednotné preventivní a léčebné
péči, a to ve znění zprávy
výboru zdravotního, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se mění
zákon o jednotné preventivní a léčebné
péči.
Přerušuji nyní schůzi na 15 minut.
Podpredseda Žiak (zvoní): Zahajujem
prerušenú schôdzu Národného zhromaždenia.
Ďalším bodom nášho poriadku je
3. Zpráva výboru ústavnoprávneho
k vládnemu návrhu zákona (tisk 360) o Zbierke
zákonov a o Úradnom liste (tlač 369).
Zpravodajcom je poslanec dr. Klinger, dávam mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Klinger: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Dne 13. listopadu letošního roku jednal ústavně
právní výbor o otázkách přípravy
zákonů a jiných právních norem.
Referát zpravodaje, diskuse i závěr předsedy
ukázaly, že je ještě třeba v našem
právním řádu mnohé zlepšovat.
Prvořadý význam má jistě obsahová
správnost našich zákonů a ostatních
předpisů - to znamená míra, do jaké
tyto předpisy vyjadřují zájmy našeho
pracujícího lidu, v jaké přispívají
k vytváření socialistických výrobních
a společenských vztahů. To je požadavek,
který plyne z povahy právních předpisů
jako vyjádření vůle pracujících,
jako závazného příkazu pro jednání
příslušníků naší
společnosti.
Právní předpisy však mají v socialistickém
státě čím dál tím více
význam i jako prostředek k řízení
výstavby socialismu. Kapitalistický právní
řád měl jen udržovat nadvládu
vykořisťovatelů, zachování kapitalistického
systému (i když konkrétní podmínky
třídního boje, soupeření jednotlivých
kapitalistických skupin uvnitř státu i mezi
státy způsobovaly, že se zákonodárství
v určitých etapách zmocňovalo i hospodářské
sféry).
Socialistický stát má před sebou jako
hlavní úkol, který neplní žádný
stát vykořisťovatelský, tj. vybudování
vlastní ekonomiky. V socialistickém státě
řídí jeho nejvyšší orgány
veškerou hospodářsko-organizátorskou
činnost. V řízení této činnosti
mají právě právní předpisy
významné místo. Právní předpisy
jako jeden z prostředků, jimiž se centrální
řízení uskutečňuje, dostávají
se dnes do rukou mnohem širšího kruhu občanů
než kdykoliv předtím. Stále intenzívnější
zapojování širokého občanského
aktivu do úkolů státního a hospodářského
aparátu znamená, že používá
právních předpisů i masa pracujících
- neprávníků. Dobrý právní
řád bude znamenat pro ně značné
usnadnění práce, špatný byl by
překážkou pro plnění jejich úkolů.
Vedle věcné správnosti, o níž
již byla zmínka, a přesného a srozumitelného
vyjádření úmyslu zákonodárného
má právě při praktickém používání
předpisů důležitou úlohu přehlednost
právního řádu jako celku.
Ve vzpomenuté diskusi 13. 11. ukázali někteří
poslanci, členové ústavně právního
výboru, jaké potíže působí
v praxi občanům orientace v některých
úsecích právního řádu
pro svou nepřehlednost. Vedle závad v celkové
konstrukci právních úprav, v jejich rozptýlení
do množství předpisů, v nepřesných
zrušovacích ustanoveních konstatovali i to,
že požadavku usnadnění praktického
používání předpisů neodpovídá
nynější roztříštěnost
vyhlašování právních předpisů.
Proto se vyskytl již tehdy návrh, provést účelné
sloučení různých publikačních
sbírek.
Při provádění tohoto úkolu
je třeba si uvědomit určité meze možností
soustřeďování právních
předpisů do jediné sbírky. I kdybychom
dosáhli intenzívního sloučení
právních úprav do menšího počtu
předpisů než dosud, nemůžeme očekávat,
že se náš právní řád
nebude skládat ještě stále z poměrně
značného množství předpisů.
To je dáno právě tím, že náš
stát řídí všechny úseky
hospodářského, politického i kulturního
dění, že upravuje nesrovnatelně větší
okruh otázek, než kterými se musel zabývat
kterýkoliv stát dřívější.
Řada ústředních orgánů
vydává své předpisy určené
pro své podřízené orgány (hlavně
instrukce) ve vlastních věstnících
nebo oznamovatelích. Je to např. Věstník
ministerstva zdravotnictví, Věstník ministerstva
financí, Věstník spojů apod. I když
množství těchto instrukcí bude záhodno
omezovat jen na ty případy, kdy je třeba
zachovávat naprostou jednotnost provádění,
bude jich stále tolik, že by nebylo možné
je soustřeďovat do jediného sborníku.
To by byla neúnosně rozsáhlá sbírka,
která by byla nepraktická a nehospodárná.
Soustředění je však možné
a naléhavé u předpisů, které
ukládají povinnosti nejrůznějším
organizacím a jednotlivým občanům,
tj. u tzv. obecných právních předpisů.
Tyto předpisy se dnes uveřejňují ve
Sbírce zákonů, v její příloze,
v Úředním listě, ve Sbírce
zákonů Slovenské národní rady
a v Úředním věstníku. Pro další
trvání této roztříštěnosti
nejsou důvody. V osnově se navrhuje, aby předpisy,
které se dnes publikují ve Sbírce zákonů,
to jest zákony, zákonná opatření
předsednictva Národního shromáždění,
vládní nařízení, nařízení
ministrů, dále v její příloze
uveřejňované znění mezinárodních
smluv a dohod i obecné předpisy publikované
dosud v Úředním listě - hlavně
vyhlášky - byly uveřejňovány
pohromadě ve Sbírce zákonů. Toto řešení
bude znamenat, že prováděcí předpisy
nebudou v jiném oznamovateli než zákony a jiné
základní normy. Při dodržení
zásady, že prováděcí předpisy
mají být uveřejněny zároveň
s předpisem základním, bude možné,
aby určitý úsek byl celkově upraven
třeba v jediné částce Sbírky.
Tím se také umožní, že všechny
obecné právní předpisy budou evidovány
v jediném rejstříku ke Sbírce zákonů.
Očekáváme, že odpadne i zbytečné
opakování ustanovení zákonů
v prováděcích předpisech, ke kterému
docházelo právě proto, že ministerstva
se snažila o jakousi "komplexnost" úpravy
ve svých vyhláškách.
Osnova také dává možnost, aby ve Sbírce
zákonů byly vyhlašovány obecné
právní předpisy vydávané slovenskými
národními orgány, které se dnes vyhlašují
ve Sbírce zákonů Slovenské národní
rady. Dává se možnost. To znamená, že
toto řešení se uskuteční, stanoví-li
to Slovenská národní rada, která podle
ústavního zákona 33/1956 Sb. rozhoduje o
způsobu vyhlašování svých zákonů.
Tak dosáhneme toho, že namísto, aby obecné
právní předpisy vycházely v několika
sbírkách, budou vycházet ve sbírce
jediné, která bude mít dvě obsahově
úplně shodná vydání - české
a slovenské.
I jazykové řešení použité
v osnově vychází zcela z praktických
potřeb těch, kteří předpisů
používají. V buržoazní právní
vědě se kladl velký význam na "gramatický"
výklad právních předpisů, to
jest na výklad opírající se o přesné
slovní znění normy, tak jak byla schválena.
Proto se přikládala značná důležitost
tzv. autentickému znění, a to nejen za rakousko-uherské
monarchie, kdy autentický text byl německý,
popřípadě maďarský, ale i později.
Důsledkem tohoto nazírání byla i současná
úprava, kdy Sbírka zákonů obsahovala
autentická znění předpisů,
zatímco Sbierka zákonov RČS obsahovala jen
autentické znění předpisů schválených
slovensky a úřední překlad předpisů
schválených česky. To mělo za následek,
že české znění zákonů
schválených slovensky se v české Sbírce
neuveřejňovalo a otiskovalo se teprve v její
příloze.
Zkušenost ukázala, že nehrozí nebezpečí,
že by se české znění významně
rozcházelo se slovenským. Domníváme
se proto, že řešení použité
v osnově, které prohlašuje obě vydání
Sbírky - české i slovenské - za stejně
původní, je správné a že přispěje
k usnadnění praktického používání
právních předpisů.
Uveřejňování právních
předpisů nemá dnes jen význam, vyzdvihovaný
dřívější právní
vědou, to jest zajištění občanů
před následky zásady, že neznalost zákonů
neomlouvá a zjednání tzv. "právní
jistoty". Socialistický stát opírá
svou autoritu o účast pracujících
na jeho správě. Má-li být tato účast
mas v souladu se zájmy státu, je nutné, aby
znaly jeho právní řád. Publikace právních
předpisů má význam i pro jejich verifikaci,
to jest možnost si kdykoliv později ověřit
existenci, znění a účinnost předpisů,
a dále pro jejich evidenci.