Pozornosti by také zasluhovala evidence právních
předpisů. Když soustřeďujeme obecné
právní předpisy do jediné Sbírky,
je třeba vidět, že i tato Sbírka bude
obsažná. Bude proto nutné ji doplňovat
pomůckami, které pomohou občanům,
aby v ní snadno našli předpis, který
právě potřebují. Rejstříky,
které se budou ke Sbírce vydávat, budou muset
usnadňovat všem pracovníkům státního
a hospodářského aparátu každodenní
snadné používání Sbírky.
Ale i to by bylo málo. Náš právní
řád se skládá i z předpisů
vzniklých v minulých letech, které jsou porůznu
publikovány, tudíž roztříštěny.
Bude proto nutné, aby se uvažovalo i o vydávání
pomůcek, které by obsahovaly všechny obecně
právní předpisy platné, ať již
byly vydány jakkoliv a kdykoliv. Poslanci, členové
ústavně právního výboru, projevili
přání při projednávání
této osnovy zákona, aby se uvažovalo o nějakém
systému třídění obecných
právních norem a k nim se družících
norem nižších, tak, aby bylo zřejmé,
které nižší normy patří
k určité normě vyšší. To
proto, aby nebylo nutno pracně shledávat souvislosti.
Přispěje to k ještě lepšímu
přehledu právních norem.
Osnova zákona má ještě druhou část,
která jedná o Úředním listě.
Jak je zřejmé z výpočtu předpisů,
uveřejňovaných ve Sbírce, přijdou
do ní z dosavadního Úředního
listu obecné právní předpisy ministerstev,
ministrů, ústředních úřadů
a jejich vedoucích, to je hlavně vyhlášky.
Jedinou výjimku budou tvořit vyhlášky
Úřadu pro normalizaci, které v Úředním
listě zůstanou. Tyto normalizační
vyhlášky jsou předpisy sui generis. Jsou to
vlastně ohlášení, že byly schváleny
ty a ty státní normy, které mají význam
především pro dokumentaci.
Jinak se budou v Úředním listě otiskovat
upozornění, sdělení a rozhodnutí
orgánů státního aparátu, která
mají širší dosah. Tedy asi taková,
jako jsou v nynějším Úředním
listě a v Úradném vestníku v rubrikách
"úřední sdělení".
Úřední list bude obsahovat i oddíl
obdobný dnešní příloze Úředního
listu a Úradného vestníku, v němž
budou v nezbytných případech uveřejňovány
soudní edikty (v dědickém řízení,
v řízení o prohlášení
za mrtva atp.) a dále zprávy a zápisy v podnikovém
rejstříku.
Avšak publikací právního předpisu
není ještě zajištěno, že bude
správně prováděn. To je pouze jeden
z předpokladů. Stejně důležité
je, aby resort, do jehož oboru působnosti provádění
předpisů náleží, také
zajistil vhodným způsobem jeho uvedení v
život. Dále, aby využil všech prostředků
k tomu, aby pracující byli seznámeni s cílem,
který má být dosažen, a aby byli od
začátku získáni k účinné
spolupráci při uskutečňování
úkolů, které z předpisu plynou. Vedle
aktivů, besed a instruktáží bude třeba
více využívat rozhlasu, televize a hlavně
tisku. Proto také se náplň Úředního
listu rozšiřuje o články, statě
a pojednání, které mají propagovat
a vykládat nové důležité předpisy.
Bude záležet na jednotlivých ústředních
úřadech, jakou péči věnují
provádění svých předpisů
a jak využijí možností, které jim
nabízí Úřední list, který
právě proto, že ho odebírají
všechny orgány státního a hospodářského
aparátu, je pro tyto články a statě
vhodnou platformou.
Vítáme vládní návrh zákona
o Sbírce zákonů a o Úředním
listě. Je krokem vpřed. Přispěje značně
k přehlednosti našeho právního řádu
jak pracovníkům národních výborů,
notářství, advokátních poraden,
pracovníkům hospodářských a
rozpočtových organizací, ale zejména
umožní pracujícím lepší
orientaci v právních předpisech.
Ústavně právní výbor projednal
tento vládní návrh zákona ve své
schůzi dne 14. 12. 1959 a jednomyslně se usnesl
doporučit jej Národnímu shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Hlási sa niekto do rozpravy?
(Nikto.)
Do rozpravy sa nikto nehlási, môžeme preto prikročiť
k hlasovaniu. Ak nebudú námietky, dám hlasovať
o celom vládnom návrhu zákona naraz podľa
predloženej zprávy ústavnoprávneho výboru.
Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu
hlasovania? (Neboli.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom
zákona o Zbierke zákonov a o Úradnom liste
podľa znenia zprávy ústavnoprávneho
výboru, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo vládny návrh
zákona o Zbierke zákonov a o Úradnom liste.
Tým sme prerokovali tretí bod dnešného
denného poriadku.
Prikročíme k prejednávaniu štvrtého
bodu poriadku, ktorým je
4. Zpráva výboru ústavnoprávneho
k vládnemu návrhu zákona (tisk 364) o niektorých
služobných pomeroch vojakov (tlač 370).
Zpravodajcom je poslanec plukovník Šejna, dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. plk. Šejna: Vážené
Národní shromáždění! Soudružky
a soudruzi!
Předkládaný vládní návrh
zákona odráží přeměny,
kterými celá naše vlast a tedy i ozbrojené
síly za poslední léta prošly. Je v něm
zakotvena dnešní skutečnost a perspektivní
potřeba na úseku ozbrojených sil, tak, jak
vyplývá z usnesení XI. sjezdu KSČ.
Navržený zákon řeší služební
poměry vojáků v souladu se současným
stavem ozbrojených sil. Sledujeme zjednodušení
zákonné úpravy, nahrazení zastaralých
norem novými (bude zrušeno 9 zastaralých zákonů
a některá ustanovení dalších
zákonů), bude odstraněna řada závažných
mezer v systému právních norem, týkajících
se služebních poměrů vojáků,
a odstraněna přílišná rámcovitost
některých dosavadních zákonů.
Návrh zákona celkovým pojetím základních
paragrafů vyjadřuje zásadu, kterou zdůraznil
soudruh Novotný na celostátní konferenci
KSČ. Ne armáda s lidem, ale armáda lidu.
Armáda a ozbrojené síly jsou neoddělitelnou
součástí lidu, jeho ozbrojenou organizací,
jsou ozbrojeným lidem, kterému je svěřen
odpovědný úkol, usilovně pracovat
na poli zajištění bezpečnosti a obrany
vlasti, v těsném spojenectví se Sovětskou
armádou a armádami socialistických států,
být kdykoliv připraven bránit socialistické
budování a zájmy socialistického tábora
proti všem agresívním pokusům imperialistů.
Tyto zásady jsou zakotveny i ve vojenské přísaze,
která byla dána na přední místo
v zákoně. Vojenská přísaha
je slavnostním závazkem vojáka k plnění
povinností při obraně státu, vyplývající
pro vojáky zejména z ústavy, zákonů,
vojenských řádů a rozkazů.
Dosud vojenská přísaha postrádala
zákonné úpravy, protože zákonem
č. 85/1950 Sb. bylo zrušeno nařízení
národního výboru československého
čís. 21 o přísaze vojsk v Československu.
Šlo o znění přísahy z kapitalistického
období republiky.
Dosavadní znění vojenské přísahy
je obsaženo v základních řádech
ozbrojených sil, které schvaluje president republiky.
Vzhledem k závažnému významu přísahy
pro život vojsk a každého vojáka je správné,
aby text přísahy byl upraven zákonem. Navrhované
znění přísahy vyjadřuje změny,
ke kterým v životě naší vlasti
i armády došlo. Obsahuje slib věrnosti pracujícímu
lidu, vedeného Komunistickou stranou Československa,
slib plnění hlavních vojenských povinností
a odhodlání bránit svou vlast a socialistický
řád proti každému nepříteli.
Správně vyjadřuje to, co bylo jednou provždy
rozhodnuto naším lidem, pevné spojenectví
se Sovětským svazem a ostatními socialistickými
zeměmi, bojovou družbou armád těchto
zemí, které spojují společné
ideje marxismu-leninismu a společný úkol
výstavby a obrany socialismu. Vyjadřuje spojenectví,
které náš lid pod vedením Komunistické
strany Československa denně upevňuje, které
je žulovým základem naší svobody
a samostatnosti.
V tomto duchu jsou příslušníci ozbrojených
sil vychováváni. Při tom má důležitou
úlohu velitelský sbor a političtí
pracovníci. Proto také návrh zákona
stanoví třídní, politická,
odborná i charakterová hlediska pro velitelský
sbor, podle nichž jsou příslušníci
ozbrojených sil povyšováni a ustanovováni
do funkcí. Hlediska jsou to přísná.
Vychází z třídního a politického
poslání našich ozbrojených sil. K tomu
ještě přistupují požadavky na fyzickou
zdatnost a dobrý zdravotní stav. Tyto požadavky
jsou vyvolány složitými a velmi náročnými
podmínkami, za nichž by probíhal boj v případě
napadení socialistického tábora. Jsou vyvolány
existencí nových druhů zbraní a bojové
techniky, které podstatně ovlivňují
charakter boje a v dříve nebývalé
míře všestranně zvyšují
i nároky na vojáky, a to již v míru.
Má-li velitel splnit dobře svůj úkol
v přípravě vojáků k obraně
vlasti, nemůže prostě mít jen velitelský
vzhled, umět vydávat rozkazy a zachovávat
společenskou etiketu, jak tomu bylo v buržoazní
armádě. Musí mít především
dobrý politický rozhled, být schopným
organizátorem, mít všestranné odborné,
vojenské i technické znalosti, být sportovcem
a mít pedagogické schopnosti, znát psychologii
lidí, aby mohl úspěšně učit
vojáky tomu, co potřebují v boji, aby se
zároveň pro každého vojáka služba
v armádě stala školou socialistické
výchovy.
Od celostátní konference Komunistické strany
Československa je důsledně uplatňována
zásada upevňování socialistického
charakteru ozbrojených sil, což je rozhodující
pro jejich bojeschopnost. To je také hlavní úkol
všech vojáků. Rozhodujícím způsobem
k tomu přispívá výchovná práce
velitelů a politických pracovníků,
mohutný rozvoj socialistického soutěžení,
v jehož čele stojí komunisté spolu s
příslušníky ČSM.
Ovšem i při plnění tohoto hlavního
úkolu příslušníci ozbrojených
sil nezůstávají stranou velikého úsilí
všeho lidu při plnění úkolů
XI. sjezdu, dovršit socialistickou výstavbu naší
vlasti.
Jen při výpomocech ve žních v letošním
roce odpracovali naši vojáci na 3 milióny hodin,
tisíce hodin bylo odpracováno zejména na
různých speciálních pracech v závodech.
V tomto roce odešlo po skončení základní
služby tři tisíce chlapců pracovat na
jeden z nejtěžších úseků
národního hospodářství, do
ostravsko-karvínských dolů a mnoho dalších
do zemědělství, stavebnictví, pohraničí
atd.
1500 vojáků z povolání, příslušníků
armády, pohraniční a vnitřní
stráže bylo zvoleno za členy národních
výborů v roce 1957 a další stovky pracují
v komisích národních výborů
a masových organizací, což nejen pomáhá
upevňovat svazek ozbrojených sil s lidem, ale svědčí
i o velké důvěře, kterou má
náš velitelský sbor.
Ve středu jsem se díval na televizní pořad,
ukazovali tam naše chlapce, jak pomáhají při
melioracích nejtěžších úseků.
Přitom je třeba podotknout, že příští
rok chtějí vojáci na tomto úseku odpracovat
kolem 210 tisíc pracovních dnů. A podle vojenské
zásady, že úkol musí být splněn,
nepochybujeme o tom, že bude překročen. Za
tuto práci, kterou příslušníci
naší armády a jednotek ministerstva vnitra
vedle své těžké služby vykonávají
pro sílu a rozkvět naší vlasti, jim
patří srdečný dík.
Tím nechci, soudružky a soudruzi, ukázat jenom
rozdíl mezi socialistickou armádou a kapitalistickou
armádou, ale chci říci i to, že otázka
raketových základen, které se budují
v západním Německu, se musí odrážet
i ve službě našich vojáků. Je to
totiž podstatný rozdíl. Zatímco my vidíme,
jak naši vojáci pomáhají socialistické
výstavbě, mohl by náš kameraman v televizi
ukazovat také vojáky americké a vojáky
bundeswehru na polích západoněmeckých
zemědělců. Ovšem v jiné roli.
Mohl by je ukazovat, jak zabírají půdu pro
raketové základny, mohl by ukazovat západoněmecké
zemědělce, jak proti tomu protestují.
Soudružky a soudruzi, jak jsem již řekl, výstavba
těchto raketových základen souvisí
i se službou v ozbrojených silách i s naším
zákonem, zejména s jeho ustanovením §
11, kde se říká:
"... Zajišťování stálé
bojové pohotovosti nedovoluje, aby se na vojáky
v činné službě vztahovaly obecné
předpisy o úpravě pracovních podmínek
zaměstnanců; zejména se na ně nevztahují
předpisy o práci přes čas, o práci
noční a o práci ve dnech pracovního
klidu."
Základní otázkou v ozbrojených silách
je otázka jejich nepřetržité bojové
pohotovosti. Tato bojová pohotovost musí být
zajištěna v každé době tak, aby
mohla být dosažena ne v hodinách, ale v několika
málo minutách, především u leteckých
útvarů, útvarů protivzdušné
obrany, tankových jednotek, jednotek vnitřní
a pohraniční stráže apod. Požadavku
bojové pohotovosti musí být samozřejmě
přizpůsobena i služba vojáků.
Voják musí vykonávat službu v místě,
podle potřeb ozbrojených sil, bez ohledu na to,
zda je vojákem z povolání či nikoliv.
Při výkonu služby nelze rozlišovat dny
pracovní a dny pracovního klidu, práci ve
dne a práci noční a stanovit přesně
vymezenou pravidelnou pracovní dobu.
V ozbrojených silách je nutné záměrně
vytvářet při výcviku takové
podmínky, které se co nejvíce přibližují
skutečným bojovým podmínkám.
A není například možné při
třídenním nepřetržitém
cvičení v terénu, to je 72 hodin, podle předpisu
o práci přes čas poskytnout vojákům
náhradní volno, tj. 48 hodin, což je plný
pracovní týden.
Další nároky na trvalé zatížení
zejména vojáků z povolání klade
moderní bojová technika a zbraně, kterými
je armáda vybavována. Zvládnutí této
techniky vyžaduje od příslušníků
velitelského sboru mnoho úsilí a času.
Všechny tyto důvody nezbytně vedou k tomu,
že na vojáky a výkon jejich služby nelze
aplikovat obecné předpisy o úpravě
pracovních podmínek zaměstnanců.
My jsme, soudružky a soudruzi, všichni pro mír,
naše vláda již podnikla v tomto směru
řadu konkrétních kroků, včetně
několikerého snížení ozbrojených
sil. Všechen náš lid plně podporuje mírové
návrhy SSSR na úplné a všeobecné
odzbrojení předložené s. Chruščovem
v Organizaci spojených národů. Na posledním
zasedání se k těmto otázkám
jasně vyjádřilo i naše Národní
shromáždění při projednávání
provolání Nejvyššího sovětu
SSSR k parlamentům všech zemí. I na Západě
již řada státníků donucena mohutným
mírovým úsilím SSSR a socialistických
zemí, které podporují milióny lidí
i v ostatních zemích, prohlašuje, že je
pro mír, že všechny mezinárodní
sporné otázky je třeba řešit
mírovými prostředky. President Spojených
států se dokonce vydal po světě s
misí dobré vůle.
Bohužel praktické kroky zatím chybí
a u našeho západního souseda, v Německé
spolkové republice, je tomu dokonce naopak.
Zatímco národy celého světa s velkým
nadšením přivítaly zmírnění
mezinárodního napětí, k němuž
došlo po návštěvě s. Chruščova
ve Spojených státech amerických, západoněmecký
ministr obrany Strauss v listu Die Welt považuje toto zmírnění
za propagační vlnu Moskvy a pokládá
ji za velmi nebezpečnou, protože by mohla psychologicky
oslabit obrannou pohotovost Západu.
A státní tajemník Spojených států
amerických Herter v těchto dnech prohlašuje
na zasedání rady NATO, že NATO musí
plánovat vývoj vyvážených ozbrojených
sil, které by plnily úkol všeobecného
odstrašujícího činitele a byly by dostatečně
pružné, aby mohly odolat i místním nepřátelským
akcím. To znamená, že některé
kruhy na Západě chtějí dále
pokračovat ve zbrojení a udržovat mezinárodní
napětí. Zdálo by se, že západní
státníci již pochopili, že zastrašovat
se nikdo nedá, a vůbec že se nedají
zastrašovat země socialistického tábora.
Slyšíme-li ovšem stále takovéto
výroky a sledujeme-li pozorně vývoj v západním
Německu, kde bují revanšismus a pokračuje
horečné zbrojení, musí i nadále
naši vojáci a příslušníci
jednotek ministerstva vnitra stát bděle na stráži
našich hranic, které jsou i hranicemi socialistického
tábora.
Vždyť jenom za tento rok byla naše západní
hranice narušena 31krát. To vyžaduje vysokou
bojovou pohotovost od našich letců i vojáků
protivzdušné obrany státu. Nebo vezměme
naše pohraničníky, kteří zneškodnili
stovky agentů již při samotném pokusu
vstoupit na naše území.
Nedávno objevil, jak jste mohli číst v Rudém
právu, jeden anglický novinář velkou
věc, že prý skoro každý občan
v naší republice je pomocníkem pohraničníků
a příslušníků bezpečnosti.
Jaká hrůza pro kapitalisty a jaká důvěra
příslušníkům bezpečnosti.
Onen muž ovšem pro západní čtenáře
zapomněl napsat, že zájmy našeho lidu
i ozbrojených sil jsou stejné, že přes
70 % příslušníků z povolání
je dělnického původu a přes 12 % rolníků,
a ani se neodvážil udělat závěr,
který pro všechny podvratné živly, posílané
k nám, je žalostný. Nehovoří
o tom, že právě díky této těsné
spolupráci, díky výtečné práci
naší bezpečnosti agentům a podvratným
živlům u nás pšenice nikdy nepokvete.
Ano, síla našich ozbrojených sil je v tom,
že jsou to ozbrojené síly lidu, ozbrojené
síly dělníků a rolníků,
a nikomu se nepodaří oslabit jejich bdělost
a ostražitost.