Pátek 18. prosince 1959

Jestliže zákon stanoví, že se nevztahují příslušné předpisy o pracovní době na vojáky, neznamená to, že by se velení armády nemělo touto otázkou zabývat. V současné době se jeví účelné řešit tuto otázku cestou velitelů, jimž zákon ukládá povinnost umožnit svým podřízeným politický, odborný a kulturní růst, plnění ostatních občanských povinností a odpočinek, úměrný délce doby zaměstnání a obtížnosti výkonu služby. Naši velitelé musí vyvinout maximální úsilí, aby při zachování vysoké bojové pohotovosti pečovali u svých podřízených o tyto otázky, aby umožnili zejména všem mladým velitelům získat středoškolské vzdělání i další politický a odborný růst, protože jen tak mohou úspěšně plnit úkoly, které služba v ozbrojených silách vyžaduje.

Nový základní služební řád, který se v současné době připravuje a který bude rovněž prováděcím předpisem k ustanovením navrhovaného zákona, se vážně zabývá za stejným účelem i otázkou poskytování přiměřeného volna občanům, kteří plní svoji čestnou občanskou povinnost ve vojenské základní službě. Rozvrh denního zaměstnání bude přizpůsoben tak, aby po splnění úkolů výcviku a při zajištění bojové pohotovosti útvaru měli vojáci základní služby možnost užít svého volného času ve větší míře než dosud.

Zákon také stanoví dovolenou pro tyto příslušníky armády ve výměře 10 dnů s možností prodloužení až o 5 dnů. Dovolená vojáků z povolání je stanovena v souladu s dosavadním stavem a plně odpovídá těžkosti a namáhavosti výkonu vojenské služby.

Zvláštní povaha služby v ozbrojených silách, výchova uvědomělých budovatelů a obránců socialistické vlasti, požadavky výcviku a úspěšné zvládnutí složitého mechanismu, jakým je armáda, vyžadují, aby bylo dosaženo co nejvyššího stupně ukázněnosti všech jejích příslušníků. Účinným nástrojem při plnění tohoto cíle je kromě všech povinností a práv i svěření kázeňské pravomoci velitelům všech stupňů.

Při výchově vojáka - zdatného obránce vlasti, hraje nemalou úlohu správné uplatňování kázeňské pravomoci nadřízenými. Proto také zákon vytyčuje zásady jejího uplatňování. Kázeňská pravomoc není chápána pouze jako ukládání trestů za přestupky proti vojenským řádům a předpisům, rozkazům a nařízením, nýbrž jako součást celkové politicko-výchovné práce v armádě. Proto pod tento pojem je zahrnuto i právo udělovat odměny za záslužné činy nebo za příkladné plnění vojenských povinností. Kromě kázeňských přestupků lze v ozbrojených silách vyřídit kázeňsky i přestupky podle trestního zákona správního a trestné činy vojenské na základě zákonných zmocnění obsažených v platných právních předpisech.

Za zásadní změnu oproti dosavadnímu stavu lze považovat ustanovení hlavních zásad při ukládání kázeňských trestů, které jsou vyjádřeny zejména v odpovědnosti velitele za řádné vyšetření případu a za vyslechnutí obviněného před uložením trestu, jehož výše musí být úměrná povaze přestupku a jeho následkům, míře zavinění, okolnostem, za kterých byl spáchán, dřívějšímu chování provinilého, předvídanému účinku trestu na provinilého a v neposlední řadě též účinek trestu na morální stav celé jednotky.

Uložení kázeňského trestu, zejména trestu odnětí svobody, je bezpochyby zásahem do života občana, vojáka a je tudíž třeba kromě soustavné politicko-výchovné práce i dodržování určitých základních zásad trestního řízení. Z těchto důvodů se zavádí možnost odvolání proti uloženému kázeňskému trestu, možnost podmíněného odkladu výkonu trestu, promlčení kázeňského přestupku a zahlazení kázeňského trestu. Tato nová úprava kázeňského práva, jakož i úprava činnosti vojenských soudružských soudů bude dalším příspěvkem k výchově vojáků socialistického státu k upevnění kázně, jako nezbytné podmínky vysoké bojeschopnosti ozbrojených sil.

Soudružky a soudruzi!

S otázkou zvýšení bojeschopnosti naší armády souvisí i zavedení sboru praporčíků. Zákonem číslo 44/1949 Sb. byly zlikvidovány dva dřívější poddůstojnické sbory, a to sbor délesloužících a sbor rotmistrů. Tato organizace, členění poddůstojníků na dvě kategorie, měla svůj původ v počátcích předmnichovské republiky. Sbor délesloužících v kapitalistických podmínkách umožňoval využívání nezaměstnanosti k omlazování poddůstojnického sboru a byl pro tehdejší armádu velmi výhodný. O životní perspektivě délesloužících v kapitalistické armádě nebylo možno hovořit. Oba tyto sbory byly zrušeny, takže délesloužící se stali poddůstojníky z povolání a rotmistři byli jmenováni většinou důstojníky z povolání. Tato situace měla svůj odraz v tom, že značně poklesl počet poddůstojníků z povolání a řada funkcí byla plánována pro důstojníky. Přitom poddůstojníci z povolání neviděli ve své službě celoživotní zaměstnání, odcházeli z armády proto, že nemají perspektivu. Tím armáda ztrácela schopné kádry, na nichž má trvalý zájem. Z těchto důvodů je třeba upravit právní poměry poddůstojníků z povolání tak, aby co nejlépe vyhovovali požadavkům na ně v současné době kladeným. Současná etapa výstavby armády, složitost výchovy, výcviku a techniky vyžaduje, aby některá místa byla obsazena vojáky z povolání, kteří ve svém zařazení budou vidět stálé zaměstnání, budou mít patřičné vzdělání a praxi.

Přitom je nutné vyjádřit jejich služební perspektivu plánováním nových funkčních míst, dosud obsazených důstojníky. Jejich právní postavení řešit shodně s právním postavením důstojníků a zavést hodnosti praporčíků, počítaje v to i dosavadní hodnosti rotného a staršiny. Dosavadní hodnosti neodpovídají potřebám armády. Poslední hodností je hodnost "staršiny". Poddůstojníci z povolání měli prozatím tytéž hodnosti jako příslušníci základní služby.

Nová úprava umožní i důslednější uplatnění správných zásad odměňování praporčíků. Plánované hodnosti praporčíků se předpokládají především na nižších funkcích technického směru, jako technici leteckých útvarů, tankoví a automobilní technici, staršinové rot a týloví a administrativní pracovníci.

Přitom nedojde k propouštění důstojníků, jejich funkce budou obsazovány praporčíky postupně tam kde to bude stanoveno. Právě tak ti poddůstojníci z povolání, kteří vyhovují podmínkám a požádají o to, budou převedeni do sboru praporčíků. Praporčíci budou vybíráni podle stejných třídních i politických zásad jako důstojníci. I při zavedení těchto nových hodností a zlepšení služební perspektivy praporčíků z povolání bude i nadále umožňováno, aby ti praporčíci z povolání, kteří splní podmínky a úspěšně vykonají zkoušky z učiva vojenského učiliště, byli jmenováni do důstojnických hodností.

Projednávaný zákon se má vztahovat na všechny vojáky, a to jak v činné službě, tak i v záloze a bez ohledu na to, jsou-li zařazeni v organizačních jednotkách v oboru MNO, MV či jiných ministerstev, má upravit tedy zejména služební poměry vojáků čs. lidové armády, pohraniční stráže, vnitřní stráže a civilní obrany. Podle ustanovení dílu 9 bude se zákon vztahovat přiměřeně s určitými odchylkami i na příslušníky bezpečnostních sborů, příslušníky státní bezpečnosti a příslušníky veřejné bezpečnosti. Na příslušníky bezpečnostních sborů se nevztahují ustanovení o vojenské přísaze, protože služební přísaha příslušníků bezpečnostních sborů je již upravena zákonem o národní bezpečnosti, dále ta ustanovení, která navazují na branný zákon, ustanovení o povinnosti v další službě a omezení propouštění ze služebního poměru podle ustanovení branného zákona a přechodná ustanovení, která se týkají výlučně vojáků.

Předložený zákon nejen znamená zavedení pořádku na úseku právního postavení ozbrojených sil. Jeho důsledné uvádění v životě ozbrojených sil bude znamenat zvýšení jejich bojeschopnosti.

Ústavně právní výbor projednal vládní návrh zákona dne 14. XII. a jednomyslně se usnesl doporučit jej Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)

Podpredseda Žiak: Hlási sa niekto do rozpravy k tomuto vládnemu návrhu? (Nikto.)

Do rozpravy sa nikto nehlási, budeme preto hlasovať.

Dám hlasovať - ak nebudú námietky - o celom vládnom návrhu zákona naraz podľa predloženej zprávy výboru ústavnoprávneho.

Sú nejaké námietky proti tomuto spôsobu hlasovania? (Neboli.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celým vládnym návrhom zákona o niektorých služobných pomeroch vojakov podľa znenia zprávy ústavnoprávneho výboru, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

Je niekto proti? (Nikto.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)

Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie jednomyseľne schválilo vládny návrh zákona o niektorých služobných pomeroch vojakov.

Tým sme tiež prerokovali štvrtý bod denného poriadku.

Piatym bodom schváleného poriadku je

5. Zpráva výboru kultúrneho k vládnemu návrhu zákona (tisk 362) o zrušení dane z predstavení (tlač 367).

Zpravodajcom je poslanec Homola, dávam mu slovo.

Zpravodaj posl. Homola: Soudružky a soudruzi poslanci!

Přistupujeme dnes k projednávání významné osnovy zákona. Je to vládní návrh o zrušení daně z představení. Tento návrh vyplývá organicky z úspěchů budování socialistické společnosti v Československu, především z úspěchů, kterých docílili naši pracující v dovršování socialistické výstavby. V období výstavby socialismu se v naší republice kultura neobyčejně rozvíjí a byla hlavně masovým rozvojem rozhlasové a televizní sítě, kin a divadel i náklady časopisů zpřístupněna nejširším masám pracujícího lidu. Náš lid tak měl a má možnost stále více a šířeji čerpat z tvorby a plodů naší, sovětské i ostatní pokrokové světové kultury. Současně se však počal také více a více podílet přímo na vytváření nové socialistické kultury.

Sjezd socialistické kultury, který naznačil směr rozvoje kulturní revoluce u nás, byl velmi významným faktorem, který ovlivňuje celý náš kulturní život. Pod vedením Komunistické strany Československa zvyšují pracující svou aktivní účast na rozvoji kultury a zabezpečují tak splnění úkolů, jež byly Sjezdem socialistické kultury vytyčeny. Jedním z hlavních úkolů, které vytyčila Komunistická strana Československa na svém XI. sjezdu, je výchova komunistických vlastností lidí, komunistická výchova pracujících. Ve všech oblastech se přikročilo k plnění tohoto základního a velmi závažného úkolu. Byla provedena změna v našem školském systému, přiblíženo teoretické vyučování ve školách k praxi, bylo přistoupeno k zajišťování většího rozšiřování sítě propagačních prostředků, která má umožnit, aby se dobrá - socialistická kultura dostala skutečně ke každému člověku naší země. Byla učiněna opatření k tomu, aby mohly v rámci decentralizace rozvíjet masové organizace a společenské instituce stále lépe masově politickou a masově kulturní činnost, tak, aby byly stále širší vrstvy pracujících přitahovány do kulturního života, aby se staly jeho spolutvůrci, aby se v tomto velikém procesu současně vytvářely socialistické a později komunistické vlastnosti lidu. Jedním z prostředků, který má umožnit ještě větší zapojení pracujících do kulturního života, je i návrh této osnovy.

Daň z představení, která se doposud vybírala podle zákona č. 81/1952 Sb., zdaňovala jednotlivé druhy představení diferencovaně z hlediska kulturních potřeb společnosti. Proto byla také vybírána v různé výši tak, jak to vyžadoval společenský zájem na provádění různých druhů představení. Měla také proto sloužit jako nástroj k podporování pořádání takových představení, která byla žádoucí z hledisek kulturních, výchovných a vzdělávacích úkolů. Osvobození od daně anebo nižší zdanění bylo již dříve zavedeno u přednášek, divadel a koncertů. Veliké potíže činilo již dříve hodnocení výchovné a kulturní úrovně jednotlivých představení.

Nyní tato daň z představení se má zrušit. Je to poprvé v dějinách naší republiky, že nebude výchovná, kulturní a sportovní činnost lidu zdaňována. Tato daň byla doposud často překážkou v rozvíjení masově kulturní činnosti různých institucí a příčinou toho, že masové organizace i ostatní orgány nepořádaly takové množství hodnotných kulturních, výchovných a sportovních akcí, jaké by bylo třeba pořádat z hlediska kulturní i tělesné výchovy lidu. Předpokládá se, že zrušení daně z představení navodí takovou situaci, že bude pořádáno daleko více výstav, přednášek, literárních pořadů, divadelních, hudebních a filmových představení, více kursů společenského tance a společenské výchovy, více tanečních a lidových zábav, plesů a bálů, více sportovních podniků a více sportovních a tělovýchovných soutěží apod. Bude však nutné dbát na to, aby měly všechny tyto podniky a akce vysokou úroveň, aby se shodovaly s hlavními tendencemi rozvíjení socialistického společenského života. Velký význam bude mít tento zákon především pro mládež, která bude moci široce rozvinout svou činnost. Především mládež má přistoupit k velikému rozvinutí kulturních, výchovných, sportovních a zábavních akcí. Vždyť nutně hledá náplň pro svůj tvořící se duševní, citový i fyzický život. Tento zájem bude možno daleko lépe podchytit. Mladá generace se bude moci ještě ve větším počtu a ještě tvořivěji zúčastňovat nejrůznějších kulturních a tělovýchovných akcí. Záleží pouze na tom, aby programy těchto akcí byly pořadateli řádně promyšleny a v socialistickém duchu provedeny. Tak se napomůže tomu, aby mladí lidé rostli v uvědomělé, socialistické lidi s bohatým duševním a citovým životem, se smyslem pro krásu, se správným poměrem k rodině a ke kolektivu, se socialistickým morálním vztahem k úkolům výstavby a ke společnosti. Lépe se budou moci rozvíjet vědomosti mládeže, upevňovat také její socialistické uvědomění, aby vyrostla v lidi, kteří budou s to splnit veliké úkoly v období přechodu ke komunismu a výstavby komunismu. (Předsednictví se ujímá místopředseda dr. Polanský.)

Nemůžeme také přehlédnout to, že postupným zkracováním pracovní doby budou mít pracující více času pro kulturu a hodnotnou zábavu. Správná organizace volného času se jistě stane naléhavým úkolem kulturní revoluce. Tento zákon vytváří podmínky k tomu, aby byla volná doba pracujících a doba věnovaná zábavě vyplněna hodnotným kulturním programem nebo kulturní činností. Předpokládá se tedy, že zrušení daně z představení napomůže dalšímu rozvoji kulturní činnosti a tím rozvíjení kulturní revoluce.

Národním výborům zde ubude určitý příjem, který plynul doposud z této daně. Předpokládá se však, že se tímto opatřením veškerá kulturní činnost zvýší, to znamená, že bude pořádáno daleko více akcí než doposud. Tím se však současně i zvýší nebo mohou zvýšit příjmy národních výborů na vstupné z akcí, které budou samy pořádat, a tak se do určité míry uhradí úbytek plynoucí ze zrušení daně z představení. Nemůžeme také přehlédnout, že budou mít národní výbory příštím rokem počínaje nový zdroj příjmů. Bude to zemědělská daň, která nemá od příštího roku fiskální charakter a kterou budou platit JZD národním výborům a národní výbory budou moci za určitých podmínek využít těchto finančních obnosů právě na investice kulturně politické povahy.

Kulturní výbor projednal na své schůzi 11. listopadu vládní návrh zákona o zrušení daně z představení, schválil jej beze změny a doporučil jej též plénu Národního shromáždění beze změny ke schválení.

Učiníme tak, soudružky a soudruzi poslanci, ku prospěchu našeho lidu, ku prospěchu rozvoje kulturní revoluce, ku prospěchu radostného života v naší překrásné Československé republice. (Potlesk.)

Místopředseda dr. Polanský: Do rozpravy se přihlásila poslankyně Hradská, dávám jí slovo.

Poslankyňa Hradská: Súdružky a súdruhovia poslanci!

Zložitosť, množstvo a náročnosť vytýčených úloh spojených s dovŕšením výstavby socializmu vyžaduje, aby pracujúci boli pre ich splnenie náležito vyzbrojení a pripravení. Toto všetko sa môže uskutočniť len vtedy, ak sa prevýchova bude diať v súlade so stavom soc. ekonomiky, s úrovňou socialistických výrobných síl a so zkvalitnením práce vôbec.

Dovŕšenie socialistickej výstavby je nemysliteľné bez utvárania všestranne vzdelaného a vysoko uvedomelého socialistického človeka. Táto úloha je zabezpečovaná ďalším rozvojom nášho školstva, prehĺbením spojenia školy s praxou, zavádzaním polytechnickej výchovy, budovaním a modernizovaním rozvetvenej siete divadiel a kín, veľkým počtom knižníc, rozvíjaním všetkých foriem ľudovej umeleckej tvorivosti, či už v rámci osvetových zariadení, alebo cestou masových organizácií a tiež klubov jednotných roľníckych družstiev.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP