To ovšem neznamená, že tyto práce budou
připravovat mládež již na určitá
povolání, avšak mají pěstovat
kladný poměr k fyzické práci a pěstovat
polytechnické znalosti a dovednosti. Mnoho našich
škol má k zajištění pracovního
vyučování zatím obtížnou
situaci, protože hlavně stav školních
dílen není uspokojivý. Dílny jsou
v provizoriích, v suterénech bez řádného
osvětlení a větrání. Také
vybavení nářadím a materiálem
je často závislé na zájmu a přízni
patronátního závodu. Řešení
problému spočívá z velké části
v urychlení výstavby školních dílen
a v řádném vybavení nářadím.
Věříme, že naše závody budou
zajišťovat kvalitu svých příštích
pracovníků již dnes mateřskou péčí
o školní dílny. A nejsou tu jen závody!
Mnoho pomohou rodiče a přátelé školy.
Krajský výbor ČSM v Pardubicích se
po dohodě s odborem školství a kultury rady
KNV zavázal, prohlásit některou stavbu školní
dílny v každém okrese za okresní stavbu
mládeže. Na okrese Lanškroun, kde mají
výborného polytechnika, zástupce ředitele
1. osmiletky v Lanškrouně, nositele Řádu
práce Františka Mlynáře, dokázali
za jeho rady a pomoci nejen mnoho úspěšného
v polytechnické výchově samé, avšak
i ve zřizování a vybavování
školních dílen svépomocí.
Určitý rozpor, který vznikl na našich
školách mezi výukou a výchovou v neprospěch
výchovy, bude odstraňován osnovami výchovné
práce, které se pokusně zkoušejí
na některých školách. Jsou s nimi celkem
dobré zkušenosti. Výchovné osnovy stanoví
zcela konkrétní výchovné cíle,
kterých se má dosáhnout v jednotlivých
třídách ve výchově kulturních
návyků. Stanoví, jakými metodami zbavovat
děti sobectví, jak vychovávat k soudružskému
poměru k lidem, jak vytvářet vědecký
světový názor apod.
Morálně politická výchova žáků
bude posílena novým předmětem "občanská
výchova" v šestých až devátých
třídách, který bude mimo jiné
seznamovat žáky také s důležitými
otázkami politického a hospodářského
života v Československu, v Sovětském
svazu a ve státech lidových demokracií. Půjde
o to, aby tento předmět byl opravdu výchovným
předmětem a ne snůškou neurovnaných
a nadřených vědomostí. Musí
se zde uplatnit zcela nové formy práce. Mezi děti
by měli přicházet na besedu političtí
a veřejní pracovníci, vědci a umělci,
poslanci všech stupňů, členové
"Brigád socialistické práce" a
jiní. Jistě rádi přijdou, jen když
je učitelé pozvou!
Chceme-li, aby naše škola byla více proniknuta
životem a současným děním, každý
z nás musí přispět svými zkušenostmi
v přímé výchovné práci.
Jen se to nesmí stát takovým způsobem,
jakým to před časem udělal Vladimír
Thiele svou knižkou "Lokomotiva Fu-fu", kterou
objevil soudruh Štětka a dal mi ji k nahlédnutí.
Vyšla v roce 1950 ve Státním nakladatelství
dětské knihy v Praze v nákladu 30 000 výtisků
pro pionýry a o pionýrech. Je to nejtypičtější
měšťácká povídka, která
rozděluje pracující lid na pány a
kmány a ve které není ani jednou vysloveno
pojmenování "soudruzi". Taková
knížka vyšla dva roky po Vítězném
únoru. Mám za to, že tahle připomínka
není zbytečná přesto, že již
píšeme rok 1960, protože podobných patálií
se stalo více a mohly by se ještě přihodit,
i když třeba na jiném úseku, v jiné
podobě.
Řešení otázky spojení školy
se životem je tedy záležitostí nejen školských
pracovníků - i když mají samozřejmě
největší odpovědnost - avšak všech
funkcionářů a pracujících vůbec.
Správné pochopení a zajišťování
tohoto závazného úkolu nabývá
konkrétních forem a dosahuje dobrých výsledků.
Členové kulturního výboru Národního
shromáždění to potvrdili ve své
diskusi k rozpočtové kapitole ministerstva školství
a kultury.
Důkazem toho je i např. veřejně prospěšná
práce pionýrů a svazáků na
školách Pardubického kraje. Do budovatelského
hnutí se zapojilo 34 293 pionýrů, závazky
splnilo a získalo stužku "Mladý budovatel"
32 210 pionýrů. Za splnění zvýšených
úkolů získalo k stužce ještě
"Rudou hvězdičku" 8896 pionýrů.
Pionýři, prakticky většina školou
povinné mládeže, odpracovali na veřejně
prospěšných pracech 843 498 hodin, sebrali
milióny kilogramů železa, papíru a ostatních
surovin, vysázeli stovky tisíc lesních a
ovocných stromů a vykonali mnoho dalších
prací velké národohospodářské
hodnoty. Jak velký a dobrý vliv má tato účast
dětí na veřejně prospěšných
pracech při výchově budoucích hospodářů
a obránců vlasti, si snadno domyslíme.
Také studující mládež ČSM
výrazně přispěla k budovatelskému
úsilí na zvelební vlasti. To platí
především o účasti na prázdninových
brigádách a brigádách ve volném
čase věnovaných výstavbě objektů
JZD, melioračním pracem a zakládání
kompostů. Jen mládež chotěbořského
okresu odpracovala v zemědělství více
než 100 000 hodin.
A nejinak tomu bude v roce 1960, v jubilejním roce našeho
osvobození Sovětskou armádou. Naše mládež
uzavírá smělé závazky, jimiž
chce přispět k zvelebení své vlasti.
Celé kolektivy pionýrů a svazáků
vyhlásily tisíce závazků na úpravy
škol, obcí, na pomoc našemu zemědělství.
Jen žáci pardubických škol odpracují
na melioracích 24 341 hodin; vyhlásili převzetí
péče o výzdobu ulic, kterými přijela
do města Sovětská armáda v roce 1945.
Žáci a zaměstnanci průmyslové
školy v České Třebové se zavázali
odpracovat po celou dobu výstavby nové školy
144 500 hodin. Zatím jsou v Pardubickém kraji podchyceny
závazky školní mládeže ve výši
500 000 brigádnických hodin v peněžní
hodnotě 1,5 miliónu Kčs. Obdivuhodná
je rozmanitost závazků a ve všech se projevuje
láska k rodné zemi a snaha přispět
k socialistickému budování. Za těmito
radostnými závazky se nám však nesmí
beze stopy ztratit nedostatky v práci ve školách
a v pionýrských oddílech. Stále se
ještě setkáváme s formalismem v této
práci. Ještě se objeví vedoucí
pionýrských oddílů, kteří
si nevědí rady, protože si jich nepovšimnou
ani učitelé, ani funkcionáři ČSM.
Pro příští školní rok máme
zatím zajištěno jen něco přes
60 % míst v devátých třídách
devítiletek. Dovolte mi na tomto místě apel
k rodičům, které právě učitelé
ztěžka přesvědčují, aby
své dítě poslali do deváté
třídy: "Milé maminky a vážení
otcové! Proč tolik šetříte s
rokem, po který by se vaše dítě mohlo
ještě vzdělávat? Není vám
toho zapotřebí. Vaše existence i existence
vašeho dítěte je patřičně
zajištěna. Víte, že to tak nikdy nebylo.
Uvědomte si, že vaše dítě vejde
do života v zemi, kde život letí rychlejším
a rychlejším tempem, rozvíjí se věda
a technika. Vědění, které postačí
dnes, nevyhovuje již zítra. Sami jste museli po roce
1945 dohánět vzdělání z bývalé
měšťanské školy anebo ze střední
školy. V deváté třídě
vaše dítě dozraje tělesně i duševně,
upevní nabyté poznatky, rozšíří
své vzdělání. Poslechněte dobré
rady učitelů!"
Je ještě třeba ukázat, v jakých
podmínkách vyrůstá nová generace
dělnické třídy v učňovských
školách a v odborných učilištích.
Po zrušení odborných učilišť
státních pracovních záloh v roce 1957
byly odstraněny některé nedostatky, jako
byla nejednotnost v řízení a kontrole, v
právech a povinnostech učňů - a jejich
výchova byla svěřena podnikům, které
vychovávají učně na svých pracovištích.
Tam, kde pracovníci závodů dobře pochopili
smysl přestavby učňovského školství,
došlo k podstatnému zlepšení úrovně
výchovy učňů, zvláště
ve výrobním výcviku. Je tomu tak např.
v odborném učilišti n. p. Karosa ve Vysokém
Mýtě, ČKD Choceň, Tesla Pardubice
a Tesla Přelouč a jinde. Na druhé straně
v některých závodech, ve kterých byla
zřízena učňovská střediska,
anebo v malých závodech, jako jsou třeba
komunální podniky, s individuálním
výcvikem učňů, došlo ke stagnaci
ve výchově učňů. Jsou to ty
závody, ve kterých vedoucí pracovníci
nedodržují zákonné předpisy a
vládní usnesení o výchově učňů,
ve kterých výrobní a finanční
zájmy výchovné otázky vytlačují
do pozadí. Učňové nejsou školeni
podle osnov výrobního výcviku a také
vybavení dílen neodpovídá požadavkům
kladeným na výuku. Někde není ani
evidence výrobního výcviku vedena. Tyto závody
se nestarají, aby mistři a kádroví
dělníci měli potřebné odborné
i pedagogické vzdělání.
Zmíněné nedostatky se projevují v
podnicích místního hospodářství,
Restaurací a jídelen, v národním podniku
Stavomontáže a jinde. Například v podnicích
místního hospodářství v Pardubickém
kraji je školeno 1112 učňů v 56 různých
učebních oborech v desítkách provozoven
bez patřičného řízení
a kontroly.
Materiální vybavení některých
zařízení, zvláště odborných
učilišť, neodpovídá požadavkům.
Průběhem reorganizací pozbylo učňovské
školství řadu objektů, takže např.
v našem kraji má dnes 10 učňovských
škol pouze 4 samostatné budovy. Je vyučováno
provizorně v budovách různých škol
v roztroušených třídách bez náležitého
vybavení, řízení a kontroly.
Odstranění nedostatků není jen v rukou
školských pracovníků, avšak celé
naší veřejnosti. Vláda se již několikrát
otázkou výchovy učňů zabývala,
avšak náprava je někde pomalá. Domnívám
se, že během územní reorganizace se
uvolní mnoho objektů, které by byly tolik
potřebné našemu školství. Bude
zapotřebí soustavné kontroly, aby vládní
usnesení, které vyhrazuje přednostní
zajišťování uvolněných budov
pro školské potřeby, bylo všude zachováno.
Naše družstevní zemědělství
potřebuje mladé lidi s odborným vzděláním.
Nemáme jich zdaleka dost. Nábor do zemědělských
škol a učilišť je třeba dělat
intenzívně, plánovitě a tak, aby mladý
člověk viděl vesnici ne takovou, jakou je
ještě dnes, avšak takovou, jakou bude v krátké
době - plnou strojů, ulehčené dřiny,
s kulturními a sociálními zařízeními,
s dobrým bydlením a značnou produktivitou.
Soudružky a soudruzi poslanci!
Nedostatky, o nichž jsem se kriticky zmínil, samozřejmě
nemohou zastínit všeobecný obrovitý
rozvoj našeho lidově demokratického školství,
který je hoden našeho obrovitého hospodářského
rozvoje. Tento bouřlivý rozvoj odpovídá
velké péči komunistické strany a vlády
a sympatické pozornosti našich pracujících.
Rozpočet ministerstva školství a kultury je
každým rokem větší a větší.
Pro něco takového není v žádné
kapitalistické zemi obdoby. Mám za to, že by
všichni žáci, kteří jsou s to chápat
a všichni studenti měli o tomto rozpočtu vědět.
Ať vědí, ať si dobře zapamatuji,
jaký ohromný díl z bohatství, které
shromažďují naši pracující
poctivou a obětavou prací, dostávají
právě oni. Budou daleko odpovědněji
chápat svou práci ve škole jako přípravu
pro život v komunistické společnosti. Sovětští
vojáci mají zásadu: "Těžko
na cvičišti, lehko v boji!". Ve školách
by měli tuto správnou zásadu aplikovat na
svou práci. Čím poctivější
a hlubší práce ve škole a v učilišti,
tím lehčeji bude v životě, u stroje,
tím lépe bude na celé zemi!
Máme radost z naší mládeže. Je
dobrá, zodpovědná, pracovitá. Nesouhlasíme
se škarohlídy, kteří zapomněli
na svá mladá léta a teď dovedou jen
neživě moralizovat. My naší mládeži
věříme, především pro
ni budujeme a jsme přesvědčeni, že nás
jednou zastoupí - připravená řídit,
obohacovat a dále rozvíjet komunistický stát!
(Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Jako poslednímu přihlášenému
řečníku dávám slovo posl. Kaliskému.
Posl. Kaliský: Súdružky poslankyne,
súdruhovia poslanci!
V našej rozpočtovej debate sme sa od otázok
ekonomických zákonite dostali k otázkam školstva
a kultúry. Tak zákonite, ako je celý rozvoj
našej kultúry v najširšom význame
slova podmienený hospodárskou výstavbou celej
našej vlasti.
Nemyslím tu len na súvislosť hmotnú:
na to, že tam v baniach, pri vysokých peciach, v hutiach,
pri sústruhoch, pri pradiacich strojoch, v lesoch i na
poliach vytvára československý pracujúci
ľud hodnoty, z ktorých naša kultúra dostáva
všetko, čo potrebuje. A nepotrebuje toho málo.
Myslím predovšetkým na životnú
zviazanosť kultúry a umenia so socializmom, s ľudom.
S nadaným, myšlienkovo a citovo bohatým ľudom,
ktorý je skutočným prameňom všetkých
pokrokových, všetkých trvalých kultúrnych
hodnôt našich národov, ktorý nie je nijakým
pasívnym konzumentom kultúry a umenia, ale ich aktívnym
spolutvorcom.
Preto, hoci tu ide o oblasť z prísneho ekonomického
hľadiska neproduktívnu, nepovažuje koruny na
ňu vyložené za stratu, nehovorí, že
na kultúru dopláca. Dopláca sa, pravdaže,
na malomeštiacku, na bezduchú, na takzvanú
kultúru a dopláca sa na ňu nielen finančne.
Ale práve preto, že ľud je aj spolutvorcom, aj
zodpovedným hospodárom kultúry, žiada
od každého, kto na tomto poli bezprostredne pracuje,
jasnú ideovú pozíciu, uvedomelú mravnú
a politickú zodpovednosť za všetko, čo
sa pod názvom socialistickej kultúry píše,
maľuje, nakrúca, vysiela, hrá, prednáša
i recituje.
O tom, ako naša spoločnosť zabezpečuje
rozvoj vzdelanosti a umenia, mohli by sme priniesť stovky
príkladov. Spomeniem len niektoré a len z minulého
roku a len zo Slovenska. V roku 1959 dostali žiaci všeobecne
vzdelávacích škôl na Slovensku 968 nových
učební; pribudla nám ďalšia univerzita
v Košiciach, nová profesionálna činoherná
scéna v Trnave a ešte jedna operná v Banskej
Bystrici. Myslím, že to ako príklad stačí.
Ak nie, konštatujme tu, povedzme ďalej to, že Košický
kraj, ktorý kedysi, a nie tak dávno patril medzi
oblasti kultúrne najzanedbanejšie, bol vlani ako prvý
v republike úplne kinofikovaný.
Uvádzam tieto údaje nie preto, že by azda bolo
treba dokazovať, že ľudovodemokratické Československo
je štát kultúrne vyspelý. My to dnes
dokazovať nepotrebujeme. Vo svete sa o tom vie.
Uvádzam ich preto, aby sme si uvedomili, že máme
byť na čo hrdí a uvádzam ich zo Slovenska
preto, že na to môže byť a je právom
hrdá celá naša Československá
republika, ktorá v krátkom čase vytvorila
pre slovenský ľud také kultúrne podmienky,
aké si v minulosti nemohol ani vo svojej veľkej fantázii
predstaviť. Nevyzdvihol som náhodou novú slovenskú
univerzitu. Veď aj v tomto parlamente zasadajú ľudia,
ktorí ešte pamätajú časy, keď
slovenský ľud nie vysokú školu, nie gymnázium,
ale pomaly ani slovenskú ľudovú školu
nemal. A zasadajú tu aj odchovanci vysokých škôl
pražských ktorí vedia, že za prvej republiky,
keď kultúrne postavenie Slovenska sa nepomerne zlepšilo,
mali sme v Bratislave len jednu jedinú vysokú školu,
univerzitu, aj to dlho neúplnú. A dnes je univerzita
v Košiciach, nesúca meno významného
vedca a veľkého československého vlastenca
P. J. Šafárika, ôsmou vysokou školu na
Slovensku. Pritom, pravdaže, nespomínam šesť
novozriadených pedagogických inštitútov
s charakterom vysokej školy, ktoré zabezpečujú
vysokoškolské vzdelanie pre učiteľov.
Nie náhodou som vyzdvihol aj dve nové divadelné
scény. Veď je tomu práve 40 rokov, čo
hŕstka nadšencov, slovenských a českých,
vytvorila prvé slovenské profesionálne divadlo
v Bratislave, ktoré dlho, veľmi dlho bolo jediným.
A v roku 1960? Večer čo večer sa otvárajú
opony na scénach profesionálnych divadiel nielen
v Bratislave, nielen v Košiciach, ale aj v Prešove,
Spišskej Novej Vsi, Žiline, Martine, Zvolene, Banskej
Bystrici, Nitre, Trnave a Komárne.
Celkom zámerne som, pokiaľ ide o kinofikáciu,
uviedol ako príklad Košický kraj. Veď
práve tu, na našom východe, ešte v prvom
roku po oslobodení vypukla v jednej dedine pri predstavení
putovného kina panika, keď sa na plátne začal
rútiť vlak, lebo mnohí návštevníci
vtedy videli nielen film, ale aj vlak prvý raz vo svojom
živote. V prvom roku po oslobodení malo Slovensko
totiž iba 236 kín. Do 15. výročia oslobodenia
našej vlasti ich bude mať rovných tisíc.
Naša ľudovodemokratická republika existuje ešte
len pätnásty rok. No ktorý z minulých
režimov na našom území by mohol porovnať
s nami svoje účty zo svojej celoživotnej kultúrnej
politiky? Ale pýtame sa tiež, ktorý kapitalistický
režim môže dnes predstúpiť pred tvár
vlastného ľudu a pred tvár sveta s takou kultúrnou
bilanciou ako my, nehovoriac už vôbec o ťažkých
kultúrnych zločinoch, ktoré kapitalizmus
napáchal a ešte páše v kolóniách,
kde umele udržuje milióny ľudí v nevedomosti,
v analfabetizme, v poverách, v postavení nedôstojnom
človeka. Keď sa raz bude robiť konečné
hodnotenie mierového súťaženia socializmu
a kapitalizmu, tieto fakty sa z kultúrnych dejín
ľudstva nestratia. My sa súťaženia ani na
kultúrnom poli nebojíme. Pravdaže aj preto,
že vynakladáme na rozvoj vzdelanosti a umenia ročne
také percento zo štátneho rozpočtu,
aké si nemôžu ani popredné kapitalistické
štáty so svojím zmilitarizovaným hospodárstvom.
No hlavne preto, že celé naše pojatie kultúry
je vskutku ľudové, demokratické: že vychodí
z človeka, z toho najkrajšieho čo v ňom
je, že na ňom buduje, jeho sa dovoláva a k
nemu sa vracia: že vytvárame kultúru socialistickú,
hlboko humanistickú, ktorej základnou črtou
je viera v človeka, v ľudský pokrok, vo víťazstvo
mieru a bratstva všetkých čestných ľudí
na zemi.
Ako s tým strašne kontrastuje skutočnosť,
ktorej sme svedkami v rozkladajúcej sa buržoáznej
spoločnosti. Neviera v život, cynizmus, povyšovanie
nízkych pudov na oltár mravného zákona
a rasová nenávisť zaplavujú knihy, magazíny,
filmové plátna i televízne obrazovky a otravujú
najmä mládež. Nie z náhody, ale zo samého
lona tejto spoločnosti, z jej morálky sa 15 rokov
po porážke Hitlera vyliahli bezočivé
nacistické (staro či novonacistické, to je
jedno) bandy, ktoré v minulých mesiacoch a týždňoch
rozpútali v západnom adenauerovskom Nemecku a v
ďalších kapitalistických štátoch
neslýchané rasistické provokácie.
Náš ľud ich s hlbokým mravným rozhorčením
odsúdil; odsudzujeme ich vedno s celou demokratickou svetovou
verejnosťou a spolu s nimi aj ich otvorených, či
skrytých patrónov v bonnskej vláde.