Předseda Fierlinger: Dávám slovo poslankyni
Šmehlíkové.
Posl. Ludmila Šmehlíková: Soudružky
a soudruzi poslanci!
Zákon o nové územní organizaci, jenž
dnes projednáváme, byl vyvolán potřebou
nově uspořádat územní organizaci
orgánů státní moci a správy
v krajích a okresech. Je to zákon, kterému
se již předem dostalo plné podpory lidu.
Nebylo u nás jednoho průmyslového či
zemědělského závodu, ústavu
a instituce, kde by se pracující nezabývali
otázkami nové územní organizace našeho
státu. Jednoznačný souhlas, s nímž
byl návrh přijímán, jen prokazuje
správné a hluboké pochopení jeho smyslu
a dosahu.
Krajské zřízení z roku 1948 zajistilo
a usnadnilo rozvoj socialistické ekonomiky, přispělo
k hospodářskému vyrovnávání
dosavadních krajů a tím i k upevnění
hospodářské základny státu
a morální politické jednoty lidu.
Národní výbory u nás dosáhly
na nejrůznějších úsecích
hospodářského a veřejného života
významných úspěchů. K průmyslové
výstavbě Ostravského kraje se důstojně
řadí i výsledky bytové výstavby.
Od r. 1949 bylo zde postaveno 75 000 bytů, to znamená,
že na Ostravsku bydlí každá třetí
rodina v novém bytě. Byla vybudována celkem
vyhovující distribuční síť
a mnoho dobrého bylo vykonáno v levné dopravě
pracujících.
Národní výbory pod vedením KSČ
dokázaly vcelku združstevnit naše vesnice a vytvořit
tak předpoklady k zemědělské velkovýrobě.
Významnou úlohu sehrály národní
výbory při organizaci nové zdravotní
péče o naše občany, která je
jednou z nejvyšších na světě. Obdobných
úspěchů bylo dosaženo při budování
nového jednotného školství, zaručujícího
výchovu nového socialistického člověka.
Nemohu vypočítávat všechny úspěchy,
nechci však přejít úkoly, s nimiž
se národní výbory u nás nevyrovnaly.
Hodně jsme například zůstali našim
pracujícím dlužni v poskytování
služeb obyvatelstvu, nedovedli jsme dosud zajistit vysoce
kulturní dopravu pracujících do zaměstnání
a na nedělní rekreaci. Nedovedli jsme zajistit rovnoměrnost
plánovitého výkupu zemědělských
produktů, zejména mléka, masa a vajec. Stále
jsou ještě značné nedostatky v organizaci
a hospodárnosti výstavby investiční
a občanské.
Při plnění náročných
úkolů, které národní výbory
řešily, vyrostla nám v průběhu
doby celá řada schopných kádrů
politicky a odborně vyspělých funkcionářů.
Ti jsou nám dnes zárukou plnění dalších
významných úkolů. K tomuto přesvědčení
nás opravňují zkušenosti z decentralizace
provedené v r. 1957 a 1958. O růstu pravomoci národních
výborů svědčí růst jejich
rozpočtových prostředků. Například
v r. 1950 činil rozpočet Ostravského kraje
zhruba 500 000 000 Kčs, v roce 1955 již více
než jednu miliardu Kčs a v letech 1959-60 více
než 2,5 miliardy Kčs. Za těchto posledních
10 až 11 let se zvýšil objem prostředků
v rozpočtu národních výborů
zhruba pětinásobně. Při těchto
zvýšených úkolech pracuje státní
aparát - národní výbory - stále
úsporněji a s menším počtem placených
pracovníků. Ještě v roce 1955, kdy krajský
národní výbor neřídil samostatně
žádné hospodářské organizace
a kdy rozpočet kraje nečinil více než
11/2 miliardy Kčs, měl KNV
v Ostravě něco přes 600 pracovníků
aparátu. V roce 1959, kdy národní výbory
a také krajský národní výbor
řídí samostatně celé místní
hospodářství, školská, kulturní
a zdravotnická zařízení, část
vodního hospodářství a další
hospodářské úseky a kdy rozpočet
kraje přesahuje 21/2 miliardy, má
KNV v Ostravě zhruba jen 400 pracovníků aparátu.
Důležité je také to, že finanční
náklady na aparát národních výborů
rok od roku klesají. V roce 1954 činily náklady
na státní správu v Ostravském kraji
8,7 procenta rozpočtu kraje, v roce 1956 jen 8,1 procenta
a v roce 1959 již jen 3,4 procenta. Národní
výbory tedy pracují stále úsporněji,
plní náročnější úkoly
při nižších finančních nákladech
a nižším počtu pracovníků.
Přitom se rozložení úkolů i prostředků
mezi jednotlivými stupni národních výborů
stále zlepšuje ve prospěch okresních
a místních národních výborů,
i když zde ještě zdaleka nebylo vykonáno
dosud vše.
Patnáctiletý rozvoj přesáhl dnešní
územní organizaci. V dosavadních menších
územních celcích krajů a okresů
nebylo možno zajišťovat s dostatečnou účinností
koordinaci rozvoje a rozmístění ústředně,
hlavně pak místně řízeného
hospodářství. V dosavadních hranicích
krajů i okresů, které se staly dík
růstu ekonomiky těsnými, nebyl již ani
předpoklad pro plánování komplexního
rozvoje. Například v dosavadním Ostravském
kraji začaly již dříve přesahovat
potřeby průmyslové výstavby a plného
využití budovaných výrobních
zařízení možnost uspokojování
z vlastních pracovních lidských zdrojů.
Některé slovenské oblasti a z moravských
krajů pak Olomoucko a Gottwaldovsko s pracovními
rezervami musely zaplňovat mezery jak v hutích,
dolech a stavebnictví, tak i v pohraničním
zemědělství. Přitom, jestliže
chyběly k dalšímu rozvoji, zvláště
místního hospodářství, zkušené
politickoodborné kádry pracovníků,
pak to o našem zemědělství platí
dvojnásob.
V podmínkách nového územního
uspořádání podstatně vzroste
váha našeho nového Severomoravského
kraje v plnění celostátních úkolů.
Severomoravský kraj, to je především
černá Ostrava a žírná Haná,
je dobrým spojením dvou dobrých partnerů,
jejichž hospodářství se již dnes
významně vzájemně doplňují.
Toto spojení může úspěšně
řešit problémy svého pohraničí,
které stále ještě zaostává.
Z toho spojení - hospodářského svazku
obou krajů a části Gottwaldovska - rostou
perspektivy, které mají značný vliv
na plnění úkolů v třetí
naší pětiletce. Energetická a hutní
základna Ostravska umožní další
industrializaci celého nového kraje. Stará
textilní oblast severní Moravy bude dál měnit
svůj charakter. Budování hutních závodů
na území dnešního Olomouckého
kraje, zvýšení kapacity Kovohutí Břidličné,
nové rudné doly v oblasti Jeseníku, nové
strojírenské závody a podniky spotřebního
průmyslu značně mění a změní
průmyslovou skladbu, zvláště severní
části kraje s jeho lesním bohatstvím.
Budování těchto podniků přispěje
k vyrovnávání ekonomické úrovně
mezi jednotlivými částmi nového kraje.
Příznivé podmínky pro zvyšování
výroby vzniknou i na jiných hospodářských
úsecích. Tak například ve stavebnictví,
kde se v průběhu výstavby vytvořila
řada svazků mezi stavebními organizacemi
dosavadního kraje Olomouc a Gottwaldov ve formě
mimokrajské výpomoci kraji Ostrava, bude možno
pod jednotným řízením ještě
daleko lépe a účelněji využívat
stavebních kapacit. Ve výrobě cihlářského
a ostatního keramického zboží se vytváří
v Severomoravském kraji výhodný celek, který
bude produkovat ročně přes 240 000 000 cihelných
jednotek. Je to značný pokrok ve srovnání
s dosavadním stavem, kdy Ostravský kraj byl v tom
směru nedostatkový, proti tomu Olomoucký
- přebytkový. Rovněž ve výrobě
stavebních dílců a cementárenských
výrobků bude bilance Severomoravského kraje
vcelku vyrovnána. Prudký růst stavebních
dílců je bilančně zajištěn
dokončením výstavby paneláren, výroben
prefabrikovaných dílců a pórobetonů.
V souhrnu je možno říci, že v Severomoravském
kraji budou podmínky pro investiční a občanskou
výstavbu výhodnější než
dnes.
Hranická cementárna je jedním z největších
dodavatelů cementu pro výstavbu Ostravska, na druhé
straně sama je závislá na ostravské
surovině - strusce. Nový kraj skýtá
podmínky k bohatému dalšímu rozvoji
hospodářských vztahů mezi organizacemi
a soudružských vztahů mezi pracujícími
našich závodů.
Hospodářské vztahy mezi dosavadním
krajem Ostravským a Olomouckým se budou účelněji
doplňovat i v zásobování hlavními
zemědělskými produkty, masem, mlékem
pro obyvatelstvo hlavních průmyslových center.
Při nové územní organizaci dojde k
celému uplatnění stará zkušenost,
že ve větší rodině jsou vždy
větší možnosti. Významně
se projeví značný přesun zkušených
pracovníků z administrativy a z vyšších
řídících útvarů na místa
ve výrobě a do nižších národních
výborů, jež se ujmou řízení
nových širokých úseků státní
správy a místně důležitých
podniků. Nelze ještě dnes dost dobře
v plné šíři zhodnotit pomoc, kterou
dva až tři tisíce pracovníků
v rámci nového kraje přinášejí
do rozhodujících výrobních úseků.
Nejde zde jen o zlevnění a zmenšení
státní administrativy, tedy měsíční
úsporu kolem tří miliónů Kčs,
kterou zaznamenáváme v našem kraji. Příchod
nových odborně a politicky zdatných pracovníků
na nová místa ve výrobě a k jejímu
řízení upevní důvěru
našich pracujících v síly a možnosti
vlastního pracovního kolektivu. To se neprojeví
ani tak v podnicích místního hospodářství,
jako především v kolektivech jednotných
zemědělských družstev. V kolika našich
družstvech chybělo v hospodářství
to základní - smysl pro efektivnost vlastního
hospodaření, chyběla často odvaha
k zavedení pokrokovějších výrobních
metod. Na kolika pracovištích nechyběla dobrá
vůle, ale zkušenost.
Do dnešního dne k posílení JZD a MNV
bylo v novém Severomoravském kraji vysláno
celkem 1524 funkcionářů a odborníků,
z toho 231 předsedů JZD, 143 agronomů, 173
zootechniků, 144 účetních, 119 mechanizátorů,
12 sekretářů na státní statky
a 702 aktivistů, s nimiž se počítá
do funkce tajemníků MNV. Tato čísla
počtu vyslaných pracovníků narůstají
dále každým dnem. Tito pracovníci jsou
nám zárukou, spolu s ostatními pracovníky
v zemědělství, že v letošním
roce dojde k obratu při uskutečňování
zemědělské velkovýroby.
Nová územní organizace, respektující
hospodářský vývoj, klade nejen vysoké
úkoly na národní výbory, ale vynucuje
si změny v jejich organizační skladbě
a ve formách jejich práce. Nové úkoly
nelze zvládnout bez široké spolupráce
našich pracujících. Nové národní
výbory mohou své úkoly plnit, budou-li z
národních výborů vymýceny všechny
pozůstatky administrativně správního
chápání činnosti a bude-li přijat
styl živé činorodé organizátorské
práce a praktického řešení otázek
další výstavby. Rozhodující bude
živá práce s lidmi. Budeme-li se s lidmi radit,
ukáží nám sami cestu, jak řešit
úkoly, které se zdají být nesplnitelné,
a sami přiloží ruku k dílu. V tomto
způsobu práce, při důsledném
uplatňování leninské myšlenky
jednoty usnášení, provádění
a kontroly je možno spatřovat první zárodky
budoucí komunistické samosprávy.
K radostným závěrům z úvah
o přednostech nové územní organizace
a podobných příkladů, jako jsem uvedla
z našeho Severomoravského kraje, došli pracující
v celé naší republice. Závěry
z těchto úvah jsou tak samozřejmé,
jako je spontánní souhlas celé naší
veřejnosti s návrhem nové územní
organizace, který má být nyní Národním
shromážděním přijat. Každému
pochybovači o naší demokracii a o naší
svobodě musí být z tohoto souhlasu zřejmé,
že náš ústřední výbor
KSČ a naše vláda si s lidem opravdu rozumí,
a musí mu být zřejmé, jaká
je v tomto spojení síla. Zanedlouho vyšle náš
lid v červnových volbách do NV své
poslance, kteří se s plnou odpovědností
ujmou své moci, aby psali novou kroniku nových obcí,
okresů a krajů a další stranu slavné
a radostné historie svobodné práce všeho
našeho lidu za dovršení socialistické
výstavby naší vlasti. Noví poslanci
v čele státní správy mají nyní
všechny předpoklady, pod vedením Komunistické
strany Československa vést náš hospodářský
a společenský život k dovršení
cílů, jež jsme si vytyčiti, za stále
bohatší, radostnější a kulturnější
život naší vlasti. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je proto skončena.
Žádám nyní zpravodaje poslance Chalánka
o doslov.
Zpravodaj posl. Chalánek: Vzdávám
se slova.
Předseda Fierlinger: Protože nebyly podány
žádné pozměňovací návrhy,
navrhuji, abychom hlasovali o celém návrhu zákona
najednou podle předložené zprávy výboru
ústavně právního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o územním členění
státu a to ve znění zprávy výboru
ústavně právního, nechť zvedne
ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o územním členění
státu.
Tím jsme projednali první bod našeho pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalších bodů denního pořadu.
Poněvadž následující tři
body pořadu se zabývají otázkami voleb,
navrhuje užší předsednictvo, aby rozprava
k druhému, třetímu a čtvrtému
bodu pořadu byla sloučena.
Má někdo jiný návrh? (Nikdo.)
Nemá.
Kdo tedy s předneseným návrhem na sloučení
rozpravy k uvedeným bodům souhlasí, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Rozprava bude podle návrhu sloučena.
Žádám nyní o přednesení
zpravodajské zprávy k druhému bodu pořadu,
kterým je
2. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu ústavního
zákona (tisk 380) o změně ústavního
zákona o volbách do Národního shromáždění
a o volbách do Slovenské národní rady
a ústavního zákona o národních
výborech (tisk 384).
Zpravodajem je posl. dr. Krofta, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. dr. Krofta: Soudružky a soudruzi!
Vláda republiky předložila Národnímu
shromáždění návrh ústavního
zákona o změně ústavního zákona
o volbách do Národního shromáždění
a o volbách do Slovenské národní rady
a ústavního zákona o národních
výborech, které byly schváleny v roce 1954.
V tomto návrhu jde v podstatě o tři velmi
závažné věci:
1. o snížení počtu volebních
obvodů a tím i zmenšení počtu
poslanců Národního shromáždění
a Slovenské národní rady,
2. o ukončení volebního období NS
a SNR dne 10. června 1960 a ustanovení o tom, že
funkční období dosavadních národních
výborů se prodlužuje až do zvolení
nových národních výborů,
3. v souvislosti s novou územní organizací
se provádí i změna v organizaci národních
výborů v Praze a Bratislavě.