V rozvoji výrobních sil i výrobních
vztahů došlo za necelých 15 let k hlubokým
změnám. My se můžeme s radostí
a hrdostí ohlédnout na výsledky své
práce. Nejvýrazněji je vidět rozmach
výrobních sil v našem průmyslu. Nové
podniky, vytvořené reorganizací průmyslu
a změnami ve způsobu plánování
a financování národního hospodářství,
významnou měrou přispěly k dosažení
úspěšných výsledků v předchozím
roce. Průmyslová výroba vzrostla o 10,9 %
proti roku 1958. Investiční výstavba byla
o 18,5 % větší než v roce 1958. Plán
produktivity práce na jednoho pracovníka průmyslových
podniků byl splněn na 102 %. V roce 1959 úspěšně
probíhala přestavba dělnických mzdových
soustav. Vývoj zemědělství v roce
1959 směřoval k dokončování
socialistické přestavby vesnice a zintenzivnění
zemědělské výroby. Účinná
opatření strany a vlády byla zaměřena
pro rozvoj družstevní výroby, další
konzolidaci a upevnění družstev. Vzdělání
lidu je na vysoké, dříve nebývalé
úrovni. Lidově demokratické zřízení
umožňuje získat pracujícím široké
a všestranné vzdělání. Letošní
rok je posledním rokem druhé pětiletky a
splnění hospodářských úkolů
v tomto roce bude znamenat až na nepatrné výjimky
vysoké překročení úkolů
daných zákonem o druhé pětiletce.
Tím také vytváříme podmínky
k úspěšnému nástupu i do třetí
pětiletky.
Naším úkolem je neustále zvyšovat
životní úroveň našeho lidu. Proto
chceme i nadále rozvíjet výrobní síly
naší společnosti na podkladě vědeckého
výzkumu a nejvyšší techniky. Tím
také chceme neustále rozmnožovat bohatství
naší společnosti k prospěchu všech
jejích členů. Zároveň s tím
chceme všestranně zdokonalovat naši socialistickou
demokracii. Program dovršení socialistické
výstavby, jak jej vytyčil XI. sjezd KSČ,
obsahuje tedy souhrn úkolů spjatých se zabezpečením
dalšího prudkého rozvoje výrobních
sil, a dobudování a upevnění ekonomické
základny socialismu i s rozvíjením a zdokonalováním
společenské nadstavby, v oblasti politické,
ideologické, kulturní, právní apod.
Rozvedení všech těchto otázek a i dalších
otázek se promítne do nové ústavy,
která bude ústavou vítězného
socialismu a postupného přechodu ke komunismu.
Úpravy, které provedeme přijetím předloženého
ústavního zákona, jsou ovšem nutné
ještě před vydáním nové
ústavy k tomu, aby nová organizace naší
správy mohla být uvedena v život již od
prvního července t. r., jak bylo zamýšleno.
Tímto ústavním zákonem mají
být dále rozvinuty zásady socialistické
demokratičnosti. Houževnatá organizátorská
a výchovná práce KSČ nás učí
rozvíjet tyto zásady: v duchu těchto zásad
přistoupí naši občané zanedlouho
k volbám, aby za poslance zvolili nejen občany oddané
socialistické vlasti, ale i zkušené organizátory,
kteří jsou schopni rozvíjet tvůrčí
síly pracujících a to na plnění
úkolů hospodářské i kulturní
výstavby státu. Volby však nejsou jen záležitostí
zvolených nových zástupců lidu. Jsou
svátkem všech pracujících, který
se odrazí ve znamení zvýšené
tvůrčí práce všeho pracujícího
lidu na socialistické výstavbě naší
vlasti. Vždyť jdeme do voleb ve znamení velikých
úspěchů na všech úsecích
života našeho státu. Budeme ještě
více prohlubovat bratrskou jednotu Čechů
a Slováků. Vždyť zkvétající
Slovensko, to je největší a nejradostnější
dílo naší socialistické výstavby.
Naše Slovensko, tj. sláva a hrdost obou našich
národů. Budeme dbát neustále na to,
aby jednota našeho lidu, vyjádřená svazkem
dělníků, rolníků a inteligence,
byla stále více posilována a upevňována.
Ještě pevněji se semkneme kolem komunistické
strany Československa. Vždyť ona je silou, která
podnítila náš lid a vede jej ke všem slavným
vítězstvím, které lid dobyl. Nadále
budeme upevňovat naše spojenectví se Sovětským
svazem a ostatními zeměmi lidové demokracie,
a v bratrském svazku s nimi ještě houževnatěji
budeme bojovat za upevnění míru a přátelství
mezi národy.
Podle předloženého návrhu ústavního
zákona se mění především
ustanovení § 2 odst. 2 ústavního zákona
č. 26/1954 Sb., o volbách do Národního
shromáždění a do Slovenské národní
rady a příslušná ustanovení §
4 odst. 1 ústavního zákona č. 33/1956
Sb., o slovenských národních orgánech.
V těchto paragrafech je stanoveno, že pro volby do
Národního shromáždění
a do Slovenské národní rady se vytvoří
tolik volebních obvodů, aby na každých
35 000 obyvatel připadl jeden volební obvod.
Na základě těchto ustanovení bylo
v posledních volbách, které se konaly dne
28. listopadu 1954, zvoleno 368 poslanců Národního
shromáždění a 104 poslanců Slovenské
národní rady. To je nyní třeba změnit.
V připravovaných červnových volbách
v roce 1960 nemůžeme postupovat podle zásad
dosavadního ústavního zákona a vytvářet
jednotlivé volební obvody na 35 000 obyvatel. To
by stoupl počet poslanců Národního
shromáždění na 391 a počet poslanců
Slovenské národní rady na 114. Zároveň
s dalším očekávaným růstem
obyvatelstva ČSR by docházelo i nadále ke
zvyšování počtu členů
obou orgánů. To by neodpovídalo našim
podmínkám. Navrhuje se proto v předloženém
ústavním zákoně stanovit pevný
počet poslanců do Národního shromáždění
a to 300, což odpovídá našim podmínkám
i úkolům, které plní Národní
shromáždění. Volební obvody se
budou vytvářet tak, aby měly přibližně
stejný počet obyvatelstva.
Důležité je, že bude možno volební
obvody pro volby poslanců Národního shromáždění
stanovit tak, aby nepřesahovaly hranice nových krajů.
Až na malé výjimky budou volební obvody
pro poslance Národního shromáždění
i v souladu s hranicemi nových okresů. Naproti tomu
v současné době ze 368 volebních obvodů
do Národního shromáždění
113 zasahovalo do dvou nebo i více okresů.
Pokud jde o poslance Slovenské národní rady,
navrhuje se, aby počet poslanců Slovenské
národní rady byl odvozen od počtu poslanců
Národního shromáždění
zvolených na území Slovenska. Tím
bude dosaženo, že volební obvody pro volby do
Národního shromáždění
a Slovenské národní rady budou shodné.
V novém volebním období od roku 1960 by tedy
na Slovensku bylo zvoleno 87 poslanců Národního
shromáždění a stejný počet
poslanců Slovenské národní rady. Tím
se vytvářejí také předpoklady
pro těsnější spolupráci poslanců
Slovenské národní rady s poslanci národních
výborů vyšších stupňů
na Slovensku.
Dále v § 2 odst. 1 návrhu ústavního
zákona se stanoví, že volební období
dosavadního Národního shromáždění
a Slovenské národní rady zvolených
dne 28. listopadu 1954 skončí 10. června
1960. Jde tedy o zkrácení volebního období,
nejde o nějaké rozpouštění Národního
shromáždění nebo Slovenské národní
rady, protože pro to nejsou žádné důvody.
Je třeba zkrácení volebního období
provést proto, aby naše vláda v souladu s usnesením
ústředního výboru KSČ mohla
v zákonné lhůtě stanovit, aby se volby
do Národního shromáždění
a do národních výborů konaly týž
den v červnu letošního roku.
V ustanovení § 2 odst. 2 se zároveň
navrhuje, aby funkční období dosavadních
národních výborů, které byly
zvoleny 19. května 1957 bylo prodlouženo až do
zvolení nových národních výborů.
V § 3 návrhu ústavního zákona
se provádí další nutná změna
souvisící s novou územní organizací
a s novou strukturou národních výborů.
Ustanovení § 2 ústavního zákona
č. 12/1954 Sb., o národních výborech
se totiž uvádějí též Ústřední
národní výbor hl. m. Prahy a Ústřední
národní výbor města Bratislavy. V
těchto městech mají však podle nově
navrženého ústavního zákona působit
Národní výbor hl. m. Prahy a Městský
národní výbor v Bratislavě.
To je změna proti dosavadnímu stavu. Důvodem,
proč se toto ustanovení vkládá do
tohoto ústavního zákona je, že tato
část byla dříve upravena také
ústavním zákonem. I z důvodů
racionalizačních se spojuje toto ustanovení
s celým ústavním zákonem.
Z návrhu ústavního zákona je patrno,
že jde o změny odůvodněné a nutné,
bez nichž by se nedal celý proces vývoje naší
společnosti v dané etapě uzavřít.
Všechna tato připravovaná opatření
ve vývoji politické organizace naší
společnosti jsou názorným příkladem
nerozlučné jednoty hospodářských,
organizačních, politických a výchovných
úkolů socialistické výstavby. Jde
tedy o celý společenský proces, jehož
cílem je získat nejširší masy pracujících
pro aktivní účast na řízení
hospodářství a správě státu.
Soudružky a soudruzi, ústavně právní
výbor Národního shromáždění
schválil předložený vládní
návrh jednomyslně a doporučuje jej ke schválení
Národnímu shromáždění
v pevné důvěře, že volby, které
na podkladě tohoto zákona budou provedeny, se stanou
znovu výrazem síly a jednoty našeho lidu. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Nyní žádám
o přednesení zpravodajské zprávy k
třetímu bodu pořadu, kterým je
3. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 379),
kterým se mění zákon o volbách
do Národního shromáždění
(tisk 385).
Zpravodajem je poslanec Kladenský, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. pplk. Kladenský: Soudružky
a soudruzi!
Právě před 15 roky v dubnu 1945 po vyhlášení
Košického vládního programu vydala KSČ
jako nová vedoucí síla rodícího
se státu provolání "Co dělat
a čím začít". V tomto provolání
se mimo jiné praví. "Pracující
lide měst a venkova Slavná Rudá armáda
osvobodila Slovensko a vyhání nyní německé
bandity i z českých zemí. Zanedlouho nad
staroslavnými Hradčany zavlaje opět vítězný
prapor. Co dělat, aby se republika nevrátila do
poměrů předmnichovských?
Udržte a upevněte jednotu! Uskutečněte
základní článek ústavy, že
jediným zdrojem státní moci je lid.
Dbejte, aby NV využily svých velkých práv
ve prospěch lidu.
Vyšlete do NV své nejlepší představitele.
Roztočte kola výroby.
Zajistěte bezpečnost osvobozeného území.
Očistěte vlast od nositelů zrady.
Připravte konečné odčinění
Bílé hory - navrácení půdy
lidu."
Účast KSČ ve vládě ukazuje,
že tentokrát vůle a činnost vlády
nebude v rozporu s vůlí a činností
lidu. Avšak největší zárukou toho
musí být iniciativní, aktivní a tvůrčí
činnost a práce nejširších lidových
vrstev v národních výborech a všech
jiných lidových organizací.
Zásluhou SSSR jsme opět svobodni.
Dokažme, že jsme této svobody hodni tím,
že se náš lid naučí a bude sám
spravovat věci veřejné ve prospěch
celku.
Soudružky a soudruzi, uplynulých 15 roků svědčí
o tom, že jsme byli opravdu hodni této svobody. Bojovali
a pracovali jsme v duchu tohoto provolání komunistické
strany. Všechen náš život, k nepoznání
zlepšený je toho důkazem. Vybudovali jsme mohutný
průmysl, který vyrábí čtyřikrát
více než před válkou, to je 2 % světové
průmyslové produkce. V zemědělství
dovršujeme historický proces združstevňování
rolníků. Neustále se zlepšuje hmotná
životní úroveň pracujících.
Neuvěřitelný rozmach Slovenska odstraňuje
křivdy minulosti. Všestranně se rozvíjí
duchovní kultura a utváří se socialistický
člověk s prvky komunistické morálky,
o čemž svědčí rozvoj hnutí
brigád socialistické práce.
To všechno si znovu radostně připomínáme
v letošním jubilejním roce a blízké
volby do Národního shromáždění
a národních výborů nás zavazují,
abychom všestranně ukázali a zhodnotili naše
obrovské úspěchy a za to všechno znovu
poděkovali SSSR a našemu pracujícímu
lidu. Vždyť náš třetí pětiletý
plán bude již plánem rozvoje vyspělé
socialistické společnosti a vytvoří
zdroje a předpoklady pro postupný přechod
ke komunismu. Zvolení kandidáti v nastávajících
volbách do Národního shromáždění
a národních výborů stanou se tak poslanci-budovateli
základů komunismu.
Letošní volby musí ještě prohloubit
to nové, čím se lišily poslední
volby do Národního shromáždění
v r. 1954 od předešlých. Systém práce
poslanců v jednotlivých obvodech ukázal velké
přednosti před bývalými společnými
krajskými kandidátkami. Poslanci zůstali
na svých pracovištích i po zvolení,
kde mohli lépe zkoumat účinnost zákonů
v praxi a lépe chápali těžkosti a potřeby
života naší společnosti. Navždy se
skoncovalo s profesionály, kteří svůj
poslanecký mandát provozovali jako jistý
druh živnosti pod kontrolou svých monopolních
chlebodárců.
Šest roků práce našeho volebního
období v rušném budování rychle
uběhlo. Mnoho nás přišlo před
šesti lety s malými zkušenostmi a i náš
elán z počátku někdy zakolísal
pod přívalem úkolů a požadavků
i kritik ze všech stran. Ale nedali jsme se, nezaostati jsme.
Důvěra voličů, pocit spoluodpovědnosti
za budování socialismu, pomoc zkušenějších
soudruhů, boj celé naší socialistické
světové soustavy, příklady sovětských
přátel, hrdinství čínského,
korejského a vietnamského lidu i chyby soudruhů
v Maďarsku a Polsku, úklady nepřátel
a faleš revizionistů, ale především
XX. a XXI. sjezd KSSS a XI. sjezd KSČ, to všechno
nás školilo, vedlo a zocelovalo.
Učili jsme se spoluvládnout při projednávání
přání, tužeb a stížností
našich voličů, při vysvětlování
zákonů a jejich uskutečňování
v praxi i při kontrole vlastních usnesení.
I když se někdy podléhalo lokálnímu
patriotismu, úzkým místním či
osobním přáním, nakonec, až na
několik odpadlých bílých vran, vítězily
zájmy celku, potřeby celé společnosti.
A tak jsme se učili, každý jinak rychle a každý
s jiným úspěchem, být tribunem i služebníkem
pracujícího lidu. Zkušenosti těchto
šesti roků nám budou pomocí a rádcem
po celý život. Musí z nich vycházet
také naši nástupci, aby při řízení
a správě naší země byla stále
ve větší míře uplatňována
iniciativa a vliv pracujících, a aby se upevnil
pocit odpovědnosti každého funkcionáře
v tom smyslu, že jeho život a práce má
cenu jen v tom případě, bude-li spjat s životem
a prací všeho našeho lidu.
Zákon o volbách do Národního shromáždění
z r. 1954 byl dobrým a významným zákonem.
Umožnil, že Národní shromáždění
se stalo pracující institucí, zákonodárnou
a výkonnou zároveň, a na parlamentní
žvanírnu starého typu zůstaly jen vzpomínky.
Přesto je však nutno tento zákon novelizovat,
aby byl v souladu se změnou v ústavním zákoně
o volbách do Národního shromáždění.
Proto se v návrhu zákona, kterým se mění
zákon o volbách do Národního shromáždění,
stanoví pevný počet 300 volebních
obvodů.
Vzhledem k vývoji a změnám v našem společenském
životě bylo dále účelné
nově formulovat ustanovení o tom, kdo je zvolen
za poslance Národního shromáždění
a odpovídající ustanovení o navrhování
kandidátů.
§ 1 odst. 1 o tom říká: "Pracující
lid volí za poslance Národního shromáždění
své nejlepší představitele, přední
budovatele socialismu, kteří jsou osvědčenými
organizátory tvůrčího úsilí
pracujících na hospodářské
a kulturní výstavbě státu."
A § 21 odst. 1 zní: "Kandidáti pro volbu
do Národního shromáždění
jsou kandidáty Národní fronty jako svazku
dělníků, rolníků a pracující
inteligence. Národní fronta - sdružující
pod vedením Komunistické strany Československa
společenské organizace pracujícího
lidu - navrhuje za kandidáty přední budovatele
socialismu."
Další změna byla provedena v § 51, který
nyní operativněji upravuje odvolání
poslance. Návrh na odvolání podává
Národní fronta předsednictvu Národního
shromáždění. Konkrétně
se navrhuje, že poslanec může být kdykoliv
odvolán, jestliže zklamal důvěru svých
voličů nebo jestliže se dopustil činu
nedůstojného funkce poslance Národního
shromáždění. Dosud se odvolání
provádělo hlasovacími lístky, nyní
je navrženo o návrhu rozhodovat na veřejných
schůzích veřejným hlasováním
voličů.
Dále ustanovení § 48 se mění
tak, že se prodlužuje maximální lhůta
pro stanovení doplňovací volby ze 60 na 90
dnů. Tato šedesátidenní lhůta
totiž neumožňuje, aby se doplňovací
volba mohla provést, když obvodní volební
komise má být podle tohoto zákona zřízena
nejpozději 50 dnů přede dnem volby. Umožní
to i důkladnější výběr
nového kandidáta a kvalitnější
přípravu voleb.
Konečně v osnově zákona o volbách
do Národního shromáždění
je pro volby v r. 1960 navrženo přechodné ustanovení,
které je potřebné vzhledem k novému
územnímu členění státu,
a jeho úkolem je zajistit zdárný průběh
voleb.