Soudružky a soudruzi, volby do Národního shromáždění
a národních výborů se stanou opět
neméně významnou celostátní
a mezinárodní událostí, jako tomu
bylo při velikém volebním vítězství
v r. 1954. Ve volebních komisích, národních
výborech, komisích Národní fronty
a dalších budou zase obětavě pracovat
statisíce občanů a volby se stanou záležitostí
všeho pracujícího lidu. A v celém tomto
volebním období máme všichni, všichni
bez rozdílu, nejen příležitost, ale
i povinnost, abychom úměrně svým schopnostem
a funkcím uměli vysvětlit: co všechno
a jak a proč se u nás změnilo a ukázat
také, jaké možnosti dalšího velikého
rozkvětu jsou v našich silách při tvůrčím
rozvoji aktivity našich pracujících. Dospělé
učit na vlastních zkušenostech a mládeži
vypravovat bezpočtu možné příklady
z minulosti a vést je k následování
a rozvoji hnutí brigád socialistické práce.
Ukazovat např., proč v r. 1933 bylo u nás
1 529 000 exekucí, a mluvit o dalším miliónu
lidí - nezaměstnaných, kde už ani exekutor
nemohl nic zabavovat. Nezapomínat ani na to, a naši
pionýři tomu ani nebudou hned věřit,
že je tomu teprve 12 roků, kdy buržoazní
president Beneš nazval urážlivě naše
pracující tzv. "ulicí", když
šli manifestovat za své požadavky. A neměl
zájem se s touto ulicí bavit. Vysvětlovat
i to, proč se buržoazní tisk tak rozhořčoval,
když delegace rolníků žádaly o
přijetí v parlamentě. A hlavně ukazovat,
jak s uchopením moci dělnickou třídou
a s likvidací monopolů zmizely podobné manýry.
A proto dnes, po krátkém čase, je už
samozřejmostí, že Národní shromáždění
se při své práci opírá o stále
větší a aktivnější účast
lidových mas.
Jménem ústavně právního výboru
navrhuji schválit návrh zákona, jímž
se mění zákon o volbách do Národního
shromáždění. Udělejme všechno,
aby volby se staly novým vítězstvím
a povzbuzením, aby každý hlas byl hlasem pro
další rozkvět naší země,
hlasem pro bezpečnost a mohutnost celé socialistické
soustavy a hlasem pro vybojování trvalého
světového míru. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Nyní žádám
o přednesení zpravodajské zprávy ke
čtvrtému bodu pořadu, kterým je
4. Zpráva výborů ústavně
právního k vládnímu návrhu
zákona (tisk 381) o volbách do národních
výborů (tisk 386).
Zpravodajem je poslanec Jindřich Sommer, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Sommer: Souduružky a soudruzi poslanci!
Do rámce významných oslav 15. výročí
osvobození naší vlasti Rudou armádou
podtrhují tuto skutečnost připravované
volby do národních výborů. Podívejme
se zpět na 15 let života našeho lidově
demokratického státu, tak jak se život našeho
lidu vyvíjel ve svých mnohotvárných
formách v každé vesničce, obci i ve
městě. A uvědomme si, že to nové
v našem prostředí, v kultuře, ve vzdělání
a v mnoha jiných věcech je prací neplaceného
statisícového aktivu členů národních
výborů, který se od kolébky až
ke hrobu stará o vytváření vyššího
socialistického života občanů. Jinými
slovy - pracující lid této země v
minulosti opomíjený a opovrhovaný umí
vládnout sobě a pro sebe, v duchu těch nejčistších
demokratických zásad, které dává
pracujícímu lidu jen socialistický stát.
A je to jedině socialistický stát, který
může uskutečnit nejširší demokracii,
neboť zajišťuje zájmy naprosté většiny
občanů, zájmy všech pracujících.
Je to možné proto, že výrobní prostředky
patří všemu lidu a slouží stálému
zvyšování jeho životní a kulturní
úrovně.
Jen v socialistickém státě je umožněna
občanům účast na všech úsecích
veřejného života, aby se stal silným
účastí nejširších mas na
řešení úkolů hospodářské
a kulturní výstavby. Proto také naši
volební soustavu nelze srovnávat s jakoukoliv volební
soustavou kapitalistického státu, který,
proti našemu, snaží se v nejširší
míře omezit vliv pracujících na řízení
státu. Nedá se srovnat kapitalistická vláda
expertů buržoazních stran, silných jedinců,
podplacených kapitálem a jejich "nadtřídních
a jen svému svědomí odpovědných"
tak zvaných zástupců lidu, proti našim
nejlepším, politicky a morálně vyspělým
synům dělnické třídy, kteří
dělnické třídě a svým
voličům odpovídají za práci
v orgánech státní moci.
Proto o svých kandidátech rozhodují u nás
sami voliči prostřednictvím svých
organizací Národní fronty na předvolebních
schůzích, aby to byli dělníci, rolníci
a další pracující, ti nejlepší
a nejzkušenější, socialistické
vlasti oddaní občané. Protože jen ti
jsou zárukou lepšího a kulturnějšího
života všech pracujících v obvodu svého
národního výboru. To je nejvýraznější
projev socialistického demokratismu našeho volebního
systému. Po volbách do národních výborů
v r. 1954 a 1957 dochází pro nadcházející
volby k některým změnám zákona
č. 14/1954 Sb. a novelizovaného zákona č.
11/1957 Sb.
Nastávající volby budou provedeny v souvislosti
s novou územní organizací státu a
tudíž i s probíhajícím novým
uspořádáním soustavy národních
výborů. Tyto změny odůvodňují
úpravu zákona o volbách do národních
výborů. V prvé řadě bylo nutno
přizpůsobit volební obvody nové územní
organizaci národních výborů v souvislosti
se zvýšenou pravomocí a nově chápanou
organizátorskou úlohou, která se podstatně
projeví např. v řízení zemědělství.
Podle navrženého zákona ponechává
se radě národního výboru na vůli,
aby v rámci zákonného rozpětí
určila počet volebních obvodů podle
velikosti územního obvodu, počtu obyvatel,
povahy úkolu národního výboru a podle
místních podmínek. Zákon zde sleduje,
aby národní výbory všech stupňů
měly tolik poslanců, aby mohly rozvíjet svou
organizátorskou a výchovnou práci a zřídit
dostatek komisí pro zvládnutí úkolu.
Z tohoto hlediska jsou také řešeny volební
obvody. Praxe totiž ukázala, že je obtížné
zřizovat v obcích tolik volebních obvodů,
kolik se má zvolit poslanců místních
národních výborů. Proto se hranice
počtu obyvatel v obci, která tvoří
jeden velební obvod, zvyšuje ze 400 na 600 obyvatel.
To znamená, že do 600 obyvatel, tvořících
jeden volební obvod, se zvolí 9-15 poslanců
MNV.
Z této zákonné úpravy vyplývá,
že v obcích do 5000 obyvatel se proti dosavadnímu
stavu zvýší počet poslanců, zatím
co volební obvody pro volby do MNV, ONV a KNV se poněkud
zvětšují, to znamená relativně
se snižuje počet poslanců. Celkově se
očekává, že se počet poslanců
národních výborů všech stupňů
zvýší z dosavadních 216 000 členů
na 237 000 členů. Další úpravy
voleb do národních výborů týkají
se zjednodušení organizace voleb. Z působnosti
rad ONV se vyjímá určení obce s méně
než 5000 osobami, zapsanými do seznamu voličů,
a přenáší se na MNV, které zařídí
v každém domě vyložení seznamů
voličů v domě bydlících. Lhůta
pro stanovení volebních okrsků se zkracuje
z 45 dnů na 30 dnů a lhůty pro utvoření
okrskových volebních komisí ze 40 dnů
na 30 dnů. Označení volebních komisí,
které řídí volby do jednotlivých
stupňů NV, se přizpůsobuje nové
územní organizaci. Tyto komise, zřízené
radou toho národního výboru, do kterého
se konají volby, není již třeba schvalovat
vyššími orgány.
Počet členů volebních komisí
se zvyšuje. Naproti tomu v obcích do 100 voličů
nezřizuje se obvodní volební komise, ale
její úkoly bude plnit místní volební
komise. Toto zjednodušení vyřeší
potíže při výběru občanů
do funkcí, protože i v nejmenších obcích
byly zřizovány 3 komise: místní, obvodní
a okrsková.
V zákoně jsou dále řešeny na
základě zkušeností z minulých
voleb otázky působnosti volebních komisí,
stanovení hodiny voleb a řada zjednodušení
volebních tiskopisů. Novinkou je řešení
zproštění funkce poslance národního
výboru, nemůže-li svou funkci trvale vykonávat
pro chorobu nebo jinou vážnou překážku.
O tom bude rozhodovat na návrh Národní fronty
národní výbor, o jehož poslance jde.
Odvolání poslance národního výboru,
který zklamal důvěru voličů,
nebude prováděno jako dosud v obvodech hlasovacími
lístky, ale na návrh Národní fronty
aklamací na veřejných schůzích.
V osnově zákona, v jeho závěrečné
části, je také řešena vazba voleb
s volbami do Národního shromáždění
a s otázkami přestavby národních výborů
s územními změnami.
Postupně s vývojem života v socialistickém
státě se musí vyvíjet zákonné
předpisy. Zákon č. 14/1954 Sb. znamenal revoluční
změnu ve vývoji národních výborů.
V nastávajících volbách by však
některá ustanovení nebyla na výši
požadavků rostoucí socialistické demokracie.
Proto také dochází k novelizaci volebního
zákona.
Soudružky a soudruzi! Již dávno není u
nás zvykem, abychom v předvolební kampani
vytáhli nejtěžší kalibry efektních
slibů, ale je zvykem, aby předvolební kampaň
vyústila v upevnění jednoty našeho lidu
ve volbách do národních výborů,
aby tak národní výbory se staly názornou
školou jak organizovat účast lidu na správě
státu. Tomu má přispět i předložený
zákon, aby národní výbory jako orgány
státní moci stále lépe pracovaly a
dále se rozvíjely pro blaho všeho našeho
lidu.
Ústavně právní výbor projednal
na své schůzi dne 1. dubna t. r. návrh zákona
o volbách do národních výborů
a pověřil mne, abych přijetí zákona
doporučil plénu Národního shromáždění
ke schválení. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Přerušuji nyní
na 20 minut schůzi.
Podpredseda Valo (zvoní): Zahajujem prerušenú
schôdzu Národného zhromaždenia.
Budeme pokračovať v jednaní.
Do spoločnej rozpravy k druhému, tretiemu a štvrtému
bodu poriadku sa prihlásili rečníci: posl.
Kleňhová a podpredseda Národného zhromaždenia
Žiak.
Dávam slovo poslankyni Kleňhovej.
Posl. Kleňhová: Soudruzi a soudružky
poslanci!
Projednávané osnovy zákonů o územním
členění státu, o změně
ústavního zákona o volbách do NS,
SNR a národních výborů všech
stupňů, jsou důkazem bouřlivého
socialistického vývoje života v naší
zemi, jehož další rozvoj si vynucuje změny,
které pomáhají k uskutečňování
našich cílů.
Je zcela přirozené, že se zamýšlíme
nad tím, co bylo předpokladem těchto převratných
změn, zvláště nyní, kdy oslavujeme
15. výročí osvobození ČSR slavnými
sovětskými vojáky a kdy na všech pracovištích,
v každé naší obci budeme vzpomínat
vzniku našeho lidově demokratického státu.
S hrdostí přehlížíme v těchto
dnech výsledky práce našeho lidu, který
od roku 1945, kdy moc do svých rukou převzala dělnická
třída, šel přes překážky,
dočasné neúspěchy a těžkosti
od vítězství k vítězství.
Ano, je to veliké vítězství, kterého
jsme docílili a které bude letos dovršeno vytvořením
a přijetím nové, již socialistické
ústavy. Je to díky tomu, že v čele našeho
lidu a za jeho zájmy pracovala a bojovala zocelená,
lidem vysoce ctěná Komunistická strana Československa.
(Potlesk.)
Naši nepřátelé v zahraničí,
opírajíce se o své staré ošumělé
teorie o tom, že dělnická třída
není dost zralá a moudrá, aby si vládla,
prorokovali nám hospodářské i politické
zhroucení. Využívali i vnitřních
nepřátel k tomu, aby připravili zvrat vývoje
v naší zemi a znovu nastolili kapitalistické
zřízení. Ronili krokodýlí slzy
nad naší kulturou a znovu ukazovali za přizvukování
různých oportunistů a proroků všech
možných odstínů, že v průmyslově
vyvinuté zemi nelze budovat socialismus. Odvolávali
se na staré časy masarykovské demokracie
a kapitalistického hospodářství. Avšak
život, osvobozený od útisku fabrikantů
a statkářů, veliká rozvinutá
iniciativa našich dělníků, rolníků,
i ostatních pracujících, jejich pracovní
dovednost a životní moudrost se pod vedením
KSČ zmnohonásobila. Dokazuje to, že pracující
ať v zemědělské nebo průmyslové
zemi, mají-li moc ve svých rukou, jsou nejlepšími
hospodáři a vládci země! (Potlesk.)
Vždyť to, čeho jsme dosáhli za patnáct
let budování socialismu, nedosáhl žádný
režim před tím za celá desetiletí.
Porovnáme-li jen vývoj v některých
odvětvích za patnáct let v buržoazní
republice s vývojem patnácti let lidově demokratické
republiky, uvidíme bezprostředně onen nebetyčný
rozdíl, jak a v čí prospěch se hospodaří
dnes.
Buržoazní republika vznikla na troskách rakousko-uherské
monarchie. Vznikla tedy po válce, ovšem s tím
rozdílem, že hospodářství země
nebylo rozrušeno, závody nebyly zničeny, fronta
neprocházela zemí ani bomby nepadaly na naše
města a továrny. Bylo možno okamžitě
přejít k mírovému budování
a rozvíjet národní hospodářství.
Skutečnost však byla taková, že místo
plynulého hospodářského rozmachu výroba
postupně stagnovala a v mnoha úsecích šla
dokonce dolů.
Není poučnější literatury z té
doby, která by stránku po stránce neukazovala
smutnou bilanci hospodářského vývoje
předmnichovské republiky, než jsou oficiální
publikace, statistické ročenky, z té doby.
Jen namátkou některá čísla,
která dostatečně charakterizují tehdejší
vývoj:
Tak např. v roce 1932 bylo v ČSR celkem 21 vysokých
pecí, z nichž však bylo v provozu jen 7 a v roce
1936 jen 12. Jestliže celková produkce surového
železa činila v roce 1913, tedy před první
světovou válkou, 1 milión 228 tisíc
tun, činila v r. 1932 450 tisíc tun. Těžba
hnědého uhlí v roce 1913 činila 23,1
miliónu tun a kamenného 14,1 miliónu tun.
V roce 1932 hnědého uhlí 15,7 miliónu
a kamenného 11 miliónů tun. To znamená,
že v těchto základních výrobních
odvětvích buržoazní ČSR za 15
let svého vývoje byla hluboko pod předválečnou
produkcí.
Přitom se neustále snižovala životní
úroveň pracujících, docházelo
k poklesu mezd, zvyšování cen životních
potřeb a stále větší nezaměstnanosti.
Tak například index životních nákladů
v dělnické rodině v hlavním měst
Praze oproti roku 1914 stoupl v roce 1932 sedmkrát.
Přes to, že v předmnichovské republice
se velmi málo investovalo, zvyšoval se neustále
státní dluh, který v roce 1932 činil
35 miliard Kčs, v roce 1937 už 48 miliard a v roce
1945 jsme zdědili státní dluh v částce
100 miliard Kčs. Jen na úrocích zaplatil
náš lid během předmnichovské
republiky úctyhodnou částku 30 miliard korun.
A tak bych mohla listovat ve statistických ročenkách
z předmnichovské republiky a ukazovat na smutnou
bilanci hospodaření buržoazie, která
v úzké spolupráci se západními
kapitalisty postupně ožebračovala náš
lid a dovedla republiku ke krachu a nakonec ke ztrátě
samostatnosti.
Jak naproti tomu je zcela jiná bilance 15 let budování
naší lidově demokratické republiky,
která začínala hospodařit ve válkou
zpustošené zemi, vybombardovanými továrnami,
zplundrovaným zemědělstvím, rozrušenými
spoji. A to dokonce bez těch "zkušených
a osvědčených" kapitalistů.
Nu, a naši dělníci, rolníci a pokroková
inteligence dokázali celému světu, že
to umí lépe než páni Preissové,
Petschkové, Englišové a jak se všechny
ty veličiny jmenovaly. Dokázali za 15 let zvýšit
průmyslovou produkci proti předválečné
době již téměř čtyřikrát
a zařadit tak naši zemi mezi nejvyspělejší
průmyslové země světa.