Městské a místní národní
výbory budou řídit a spravovat podniky a
zařízení, která uspokojují
potřeby obyvatelstva převážně
na území obce. Zvyšuje se úloha MNV
při zabezpečování rozvoje zemědělské
výroby tím, že se na ně přenášejí
některé další funkce uskutečňování
státního vedení vůči JZD. Významnou
úlohu mají také městské a místní
národní výbory plnit při rozvíjení
služeb a místní výroby, kde zvláště
ve městech a ve větších spádových
obcích budou zřizovat podniky poskytující
služby obyvatelstvu. Posiluje se rovněž úloha
místních a městských národních
výborů na jednotlivých úsecích
státní správy tak, že budou vyřizovat
běžné záležitosti občanů.
Zvýšená úloha bude připadat NV
při zabezpečování plánovitého
komplexního rozvoje krajů, okresů a obcí.
Předním úkolem KNV bude koordinovat rozvoj
hospodářství řízeného
národními výbory s rozvojem hospodářství
řízeného přímo ministerstvy,
zabezpečovat jednotu odvětvových a územních
hledisek v řízení a plánování
rozvoje národního hospodářství
a kultury a napomáhat vyrovnávání
ekonomické úrovně mezi okresy. ONV se mají
účastnit řízení komplexního
rozvoje krajů a budou také zabezpečovat komplexní
rozvoj okresu.
Základní ustanovení zákona o NV zvýrazňují
již ve svém prvním oddíle postavení
NV a jejich úlohu v socialistické společnosti
a naprosto odpovídají dosaženému stupni
rozvoje NV.
NV, které jsou politickým základem celého
našeho společenského zřízení,
které jsou místními orgány státní
moci a správy v krajích, okresech a místech,
budou na základě zákonů a usnesení
vyšších orgánů řídit
činnost orgánů, které jsou jim podřízeny,
zajišťovat ochranu státního pořádku
a řídit podle plánu a rozpočtu místní
hospodářství a kulturní výstavbu
svého obvodu. Tuto úlohu upravují §§
7 až 9.
Oddíl druhý zákona o NV zakotvuje soustavu
NV, úlohu NV jednotlivých stupňů v
řízení hospodářského
a kulturního rozvoje. Významné ustanovení
je v § 14, kde se počet poslanců NV stanoví
podle územního rozsahu a počtu obyvatel.
Zákon má na mysli, aby byly vytvářeny
dělné pracovní sbory a proto nechává
jednotlivým orgánům na vůli, aby si
v rozpětí počtu poslanců stanovených
zákonem pro jednotlivé stupně NV stanovily
počty poslanců příslušného
národního výboru. Do KNV se bude volit 80
až 150 poslanců, do ONV se volí v okresech
do 135 000 obyvatel 60 až 90 poslanců a v okresech
nad 135 000 obyvatel 90 až 120 poslanců.
Do MNV a MěstNV se volí
v obcích do 600 obyvatel | 9- 15 poslanců |
v obcích od 600 do 1500 obyvatel | 15- 25 poslanců |
v obcích od 1500 do 5000 obyvatel | 25- 35 poslanců |
v obcích od 5000 do 10 000 obyvatel | 35- 45 poslanců |
v obcích od 10 000 do 20 00 obyvatel | 45- 70 poslanců |
v obcích od 20 000 do 50 000 obyvatel | 70-100 poslanců |
v obcích nad 50 000 obyvatel | 100-120 poslanců |
Do městských národních výborů
v Bratislavě, Brně, Ostravě a Plzni se volí
jeden poslanec na 1000 obyvatel, nejvýše se však
volí 150 poslanců. Do obvodních NV v těchto
městech se volí tolik poslanců jako do MNV.
Do NV hlavního města Prahy se volí jeden
poslanec na 6500 obyvatel. Do obvodních národních
výborů v Praze se volí 1 poslanec na 1000
obyvatel, nejméně se však volí 50 a
nejvýše 80 poslanců. Úlohu NV jednotlivých
stupňů vymezuje § 15.
Podle návrhu zákona se prohlubuje uplatňování
demokratického centralismu při řízení
plánování a financování rozvoje
hospodářství a kultury ve správě
NV i v ostatní jejich činnosti. Činnost NV
je řízena vládou, státním plánem
rozvoje národního hospodářství
a státním rozpočtem přímo.
Zároveň jsou stanoveny hlavní zásady
pro řídící činnost ústředních
orgánů ve vztahu k národním výborům
i mezi národními výbory jednotlivých
stupňů. Podle § 19 jsou ministerstva a jiné
ústřední orgány povinny těsně
spolupracovat především s krajskými
národními výbory při vypracování
návrhů státního ptánu a rozpočtu
a řešit s nimi všechny závažné
problémy rozvoje hospodářství a kultury.
Paragrafy 21-24 hovoří o metodách činnosti
NV, kde je zvýrazněna úloha plenárního
zasedání NV jako sboru všech poslanců,
který za nejširší a soustavné účasti
pracujících vyvíjí a organizuje svou
činnost tak, aby měl rozhodující postavení
v řešení a zabezpečování
úkolů rozvoje, jakož i ve výkonu ostatních
záležitostí spadajících do působnosti
NV. V tomto směru se rozšiřuje okruh otázek,
jejichž rozhodování je vyhrazeno plenárnímu
zasedání.
Paragrafy 25 až 30 hovoří o poslání
a funkci rad NV, jejichž funkce se rozšiřuje,
a které mají zabezpečovat a organizovat plnění
úkolů NV na všech úsecích jeho
činnosti podle směrnic NV i NV vyšších
stupňů, jejich rad a vlády. Těžiště
činnosti rad NV má spočívat v živé
masově organizátorské a výchovné
práci.
Paragrafy 31-36 zakotvují základní význam
v rozvíjení nových forem a metod práce
NV se zaměřením na komise, které budou
vybaveny rozhodující pravomocí. Umožní
účast poslanců a pracujících
na řízení a rozhodování a hlavně
plnění úkolů socialistické
výstavby. Proto je zde kladen takový důraz
na rozvinutí jejich práce. Komise mají být
iniciativním, řídícím a kontrolním
orgánem NV na jednotlivých úsecích
činnosti. Předpokládá se, že
se rozšíří a znásobí síly
NV o výkonný aktiv obětavých a zkušených
funkcionářů, že se obohatí a
rozvine činnost NV při organizování
pracujících k plnění velkých
úkolů naší výstavby. V současné
době jsou komise nejdůležitějším
prostředkem a nejvhodnější formou zapojení
občanů do spolurozhodování a uskutečňování
úkolů NV. Nové postavení a obsah práce
komisí bude účinně napomáhat
k uplatňování mocenské a správní
stránky činnosti NV.
Komise jako orgány NV budou pracovat pod vedením
jeho pléna a rady.
Budou na ně převedeny některé důležité
pravomoci a funkce a také odpovědnost v zabezpečování
plánovitého rozvoje některých odvětví
hospodářství a kultury, které dosud
vykonávaly odbory NV. Komise budou aktivně přispívat,
aby sestavování a plnění plánu
rozvoje hospodářství v příslušném
odvětví bylo uskutečňováno
za nejširší účasti občanů.
To v praktické činnosti např. zemědělské
komise MNV bude znamenat, pomáhat při sestavování
výrobního plánu JZD nebo farmy státního
statku, aby byly využity všechny rezervy k zvýšení
výroby, zabezpečeny státní zájmy,
aby plán byl sestaven za plné účasti
družstevníků nebo zaměstnanců
farmy.
Komise musí mít velmi dobrý styk s lidmi,
pečlivě zkoumat jejich názory, připomínky
a náměty a v neposlední řadě
bude důležité, aby se ve své činnosti
opíraly o občanskou kontrolu, o uliční
výbory, o kolektivy občanů při NV
a jednotlivých zařízení NV, jejichž
prostřednictvím si pracující pod vedením
NV budou řešit jednotlivé otázky svého
života.
Zvýšená úloha komisí však
nikterak neznamená oslabení odpovědnosti
vedoucích pracovníků hospodářských
a rozpočtových organizací, podřízených
NV, za řízení podniků, za plnění
úkolů stanovených plánem a všechny
další výsledky. Komise mají přispívat
k upevnění odpovědnosti vedoucích
a kontrolovat, zda jejich pravomoc je správně uplatňována
v zájmu plnění plánu a uspokojování
potřeb pracujících.
Paragrafy 37 až 41 zvýrazňují práva
a povinnosti poslanců NV, kteří se musí
pravidelně scházet se svými voliči,
vysvětlovat jim politiku KSČ, seznamovat je s návrhy
a usneseními NV a pravidelně je informovat o úkolech
NV. Každý poslanec je povinen aktivně se zúčastňovat
všech prací NV.
Poslanec NV může iniciativně předkládat
NV, radě a komisím otázky, týkající
se jejich působnosti, je oprávněn vznášet
na radu a komise dotazy, které musí být do
15 dnů zodpověděny. Poslanec má také
právo požadovat od vedoucích odborů
veškeré vysvětlení a projednávat
s vedoucími podniků a provozoven příslušného
NV stížnosti a připomínky občanů.
Funkce poslance NV je čestná, ovšem výkon
jeho funkce nemůže vést k újmě
na výdělku nebo ke krácení na právech
a nárocích vyplývajících z
pracovního poměru.
Pokud jde o postavení odborů NV, návrh zákona
vychází z toho, že při plném
uplatnění rozhodující úlohy
kolektivních volených orgánů zůstanou
důležitým pomocníkem volených
orgánů NV při plnění úkolů
hospodářské a kulturní výstavby
a při vyřizování správních
záležitostí. Odbory budou plnit úkoly,
které jim plenární zasedání,
rada nebo příslušná komise NV uloží
a dále ty úkoly, které pro odbory vyplynou
ze směrnice a pokynů ministerstev i ústředních
orgánů, popřípadě vedoucích
odborů NV vyšších stupňů.
Národním výborům také právě
pro jejich povahu zastupitelských sborů náleží
významná úloha při upevňování
socialistické zákonnosti. Organizují uskutečňování
zákonů a dbají, aby se zachovávaly.
Zajišťují ochranu a uskutečňování
práv a oprávněných zájmů
pracujících a socialistických organizací.
Národní výbory, jejich poslanci a další
orgány, které si vytvářejí,
mají v této oblasti důležitou úlohu
při ochraně a upevňování socialistických
vztahů, při výchově občanů
k uvědomělému, dobrovolnému zachovávání
zákonů i pravidel socialistického soužití
a při rozvoji jejich socialistického uvědomění.
I tyto úkoly mohou úspěšně plnit
jen v těsném spojení s obyvatelstvem a za
jeho podpory stálým rozvíjením masově
politické práce, i když se přirozeně
nemohou vzdávat použití mocenských prostředků
tam, kde toho bude třeba.
Soudruzi poslanci!
Činnost všech poslanců, funkcionářů
a pracovníků NV musí být proniknuta
vědomím, že NV pracuje před očima
lidí a pod jejich denní kontrolou. Plénum,
rada ani komise nemají proto rozhodovat o žádné
důležité otázce, pokud se neporadí
se širokým okruhem pracujících. Článek
87 návrhu ústavy o tom praví: Národní
výbory vyvíjejí veškerou činnost
za stálé a činné účasti
pracujících svých obvodů a široce
je zapojují do správy státu. Využívají
ve své práci jejich zkušeností a učí
se z nich.
Navrhovaná opatření v předkládaném
zákoně vytvářejí všechny
podmínky, aby národní výbory a jejich
orgány uskutečňovaly hospodářskou
a kulturní politiku za nejširší podpory
a účasti pracujících. Schválením
zákona budou dána další významná
posílení naší socialistické státnosti
a bude učiněn další krok ke zdokonalení
a zlidovění našich orgánů.
Provedením zákona nebudou zvýšeny nároky
na státní rozpočet, naopak lze očekávat,
že bude dosaženo rozpočtových úspor.
Ústavně právní výbor NS projednal
návrh předkládaného zákona
na své schůzi dne 19. května 1960 a doporučuje
Národnímu shromáždění,
aby předložený zákon byl v plném
znění beze změny schválen. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Do rozpravy se přihlásili
poslanci Vávra, Fišarová, inž.
Šurka, Tonhauser a Červinka.
Dávám slovo prvému z nich poslanci Vávrovi.
Posl. Vávra. Soudružky a soudruzi poslanci!
S hlubokým a jisté oprávněným
rozhořčením přijal náš
pracující lid zprávu o ztroskotání
konference na nejvyšší úrovni. Viník
je celému světu znám. Jsou jimi američtí
imperialisté a americká vláda, z jejíhož
popudu došlo k hrubému porušení platného
mezinárodního práva, k hrubému porušení
svrchovanosti Sovětského svazu. Jsou to oni, kteří
organizovali provokační špionážní
lety nad Sovětským svazem, aby zmařili konferenci
na nejvyšší úrovni.
Sovětský svaz přišel do Paříže,
jak zdůraznil předseda sovětské vlády
s. Chruščov, s dobrými úmysly a čistým
srdcem. Sovětská delegace přijela do Paříže
s celou řadou připravených návrhů
k řešení nejdůležitějších
mezinárodních problémů. Proti těmto
chystaným positivním návrhům postavily
Spojené státy provokační činy.
Tím znovu ukázaly, jak se říká
v prohlášení naší vlády,
že Spojené státy hovoří sice
slovy o míru, avšak svými činy pokračují
v politice válečných příprav
a v porušování nedotknutelnosti území
cizích států.
Nechť američtí imperialisté vezmou na
vědomí, že takováto politika je předem
odsouzena k nezdaru. To proto, že síly míru
jsou již dnes mnohem silnější než
síly zaměřené na válku. (Potlesk.)
Mírumilovná politika socialistických zemí
nalézá plné pochopení a plnou podporu
většiny lidstva. Proto také náš
lid se staví jednoznačně za prohlášení
naší vlády, v němž se říká,
že budeme všemi silami podporovat úsilí
Sovětského svazu o snížení mezinárodního
napětí, o dorozumění mezi národy
a o zajištění trvalého míru.
(Potlesk.)
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Předložený vládní návrh
zákona přináší významné
změny v oblasti forem a metod činnosti národních
výborů. Stále se rozšiřující
účast pracujících na řízení
společnosti a státu vyžaduje jednotu státní
moci a správy, jednotu usnášení a provádění.
Proto se ve výstavbě národních výborů
a v jejich činnosti prohlubuje socialistická demokracie
podle zásady, že řízení hospodářské
a kulturní výstavby v obvodu národních
výborů náleží jeho plně
kolektivním voleným orgánům - plenárnímu
zasedání, radě a komisím.
Rozhodující úlohu plén národních
výborů a zvýšení účinnosti
jejich řídící práce vyžaduje
novým způsobem řešit postavení
a úlohu komisí národních výborů
v soustavě řídících orgánů.
Proto dochází k rozšíření
působnosti komisí tak, aby v nich národní
výbory měly účinný nástroj
organizování pracujících k řešení
a plnění úkolů hospodářské
a kulturní výstavby a k zabezpečení
plánu a rozpočtu a řízení podniků,
kulturních a sociálních zařízení.
Cílem musí být zpružnit a zkvalitnit
řídící práci. Za pomoci komisí
národních výborů, jejichž členové
a spolupracovníci z řad členů aktivu
mají široké konkrétní znalosti
živých problémů a bohaté zkušenosti
z praxe a rozhodnějšího uvolňování
cest pro rozvoj aktivity a iniciativy pracujících
při plnění úkolů dovršení
socialistické výstavby.
Hodnotíme-li práci národních výborů
v současném období v našem dosavadním
Olomouckém kraji, lze říci, že se podstatně
zvýšila úroveň řízení
a že se zvýšila také náročnost
na práci aparátu a jsou radou i orgánem přijímány
taková organizační a politická opatření,
aby základní úkoly stanovené stranickým
orgánem byly splněny. Prohloubila se práce
stálých komisí, především
na přípravě zasedání orgánů
národních výborů, přičemž
práce stálých komisí se postupně
stává pravidelnější a iniciativnější.
Dá se říci, že došlo k podstatnému
rozšíření a prohloubení práce
s aktivem, i přímého styku ONV a MNV a tak
prostřednictvím této zkvalitněné
práce je lépe organizována kontrola plnění
úkolů.
Je možno uvést okresní národní
výbor v Prostějově, který dosáhl
ve své činnosti při konkrétním
řízení a rozvoji hospodářské
a kulturní výstavby některých dobrých
dílčích výsledků. Bylo toho
dosaženo tím, že v posledních obdobích
daleko účinněji organizoval a mobilizoval
iniciativu pracujících. Kvalitněji prováděná
masově politická práce se projevila v širší
účasti občanů na přípravě
zasedání a na plnění jeho úkolů.
Větší část byla zajišťována
především členy ONV, kteří
ve větším měřítku pořádají
besedy s voliči, na kterých je informují
o úkolech národního výboru a získávají
je pro jejich plnění. Iniciativně v tomto
směru pracují členové ONV soudruh
Hamáček, Mlčoušková, Machýček,
Látalová a celá řada dalších.
K zlepšení úrovně zasedání
také přispělo, že v některých
případech se na přípravě zasedání
podílelo až 200 aktivistů z řad občanů
a pracovníků místních národních
výborů. Určité zlepšení
vykazuje činnost některých stálých
komisí.
Kriterium masově politické práce je plnění
hospodářských úkolů a neustálý
růst socialistického společenského
uvědomění pracujících. I v
tomto směru bylo dosaženo některých
dobrých výsledků v průmyslu i v zemědělství.
Provedli jsme včas první etapu jarních prací,
úspěšně zabezpečujeme druhou
etapu, dobře se rozvíjí hnutí za zúrodnění
půdy a za zkrášlení měst a obcí,
jsou plněny uzavřené závazky na počest
15. výročí osvobození ČSR Sovětskou
armádou. Zavádění velkovýrobních
forem hospodaření si vynutilo v některých
případech vytváření větších
celků formou slučování MNV a JZD.
Slučování JZD nesmí být posuzováno
jako nějaká akce, ale jako cesta k vytváření
lepších výrobních a ekonomických
podmínek pro další rychlý růst
zemědělské výroby. Tato opatření
jsou prováděna proto, abychom vytvořili co
nejpříznivější předpoklady
ke splnění úkolů roku 1960 a dobrý
nástup do třetího 5LP.
Všechna jednotná zemědělská družstva
v novém územním uspořádání
okresu přijala na základě Přerovské
výzvy závazky na zvýšení zemědělské
výroby v roce 1960 o 9,9 %. Přesto, že úkoly
roku 1960 jsou zabezpečovány na základě
přijatého závazku každého JZD
a to ve formě přijetí přerovské
výzvy, projevují se některé dílčí
nedostatky v jeho praktickém plnění. Je tomu
tak hlavně u výkupu vepřového masa
a vajec. Plyne z toho mimo jiné ponaučení,
že plnění závazků se nestalo
záležitostí všech družstevníků.
Správné pochopení závazků mělo
vést v každém JZD k vyhlašování
závazků jednotlivců, kolektivů a tím
i k širokému rozvinutí vnitrodružstevní
soutěže. To se však nestalo. Z těchto
nedostatků a také z nových podmínek
okresu vycházel OV KSČ a rozhodl, provést
kontrolu a zpřesnění Přerovské
výzvy ve všech JZD našeho okresu.