Bude na národních výborech, aby vedly jednotná
zemědělská družstva, státní
a školní statky k tomu, aby obrovské prostředky
vynakládané státem na zemědělství
se projevily ve zvýšené výrobě
zemědělských produktů.
Vážnou slabinou v práci národních
výborů je zajišťování dodávek
zemědělských produktů. Je to nedostatek
celostátní a také v rámci dosavadního
Gottwaldovského kraje jsou v dodávkách vážné
slabiny. Je sice pravda, že zemědělské
závody Gottwaldovského kraje dodaly pro veřejné
zásobování více o 7892 q masa a o
3 600 000 ks vajec více oproti stejnému období
roku 1959, ale zato dodaly o 880 000 l mléka méně
a na stanovený plán v roce 1960 dluží
5500 q vepřového masa.
Tento nedostatek je vážný a spočívá
zejména v organizační a přesvědčovací
práci a nevrhá dobré světlo na funkcionáře
mnohých národních výborů a
pracovníky výkupních organizací. Národní
výbory by měly uplatňovat zvýšenou
náročnost vůči výkupním
podnikům, které nesou za plnění dodávek
prvořadou odpovědnost.
Národní výbory a jednotná zemědělská
družstva od začátku letošního roku
také daleko odpovědněji organizují
akce za zúrodnění půdy. Je to zakládání
kompostů, meliorační, zavodňovací
a jiné práce. Nehledě k tomu, tempo těchto
prací neodpovídá plánovaným
úkolům ani potřebám našeho zemědělství.
Tam, kde národní výbory stojí v čele
boje za zúrodnění půdy, dostavují
se i výsledky. Na hodonínském okrese v obcích
Dubňany na 1200 m3 kompostů založili
již 800 m3, v Čejči na úkol
600 založili 400 m3 a v Bukovanech na dosavadním
kyjovském okrese na úkol 700 m3 založili
již 600 m3. V okrese Veselí n. M. v obci
Blatnice zorganizoval místní národní
výbor brigádu a stanovený úkol v melioracích
na výměře 15 ha byl splněn za jeden
měsíc.
Mohl bych jmenovat další desítky obcí,
kde národní výbory společně
s patronátními závody a dalšími
masovými organizacemi úkoly zúrodňování
půdy zajišťují co nejodpovědněji,
jsou však i takové národní výbory,
a není jich málo, které se spokojily s pouhým
uzavřením závazků. O plnění
se však starají nedostatečně a v těchto
obcích jsou proto výsledky minimální.
Takové závazky nemají pro naše národní
hospodářství ani pro společnost žádného
významu.
Některé nedostatky v práci národních
výborů se projevují také ve velké
rozestavěnosti hospodářských objektů
v JZD a v jejich vysokých nákladech. Největší
slabinou v práci NV je však získávání
mladých lidí do JZD. Tento nedostatek je jedním
z nejzávažnějších a proto by měl
být staven v budoucí práci NV do popředí.
Nedostatky, které se projevily v práci NV v minulých
letech na zemědělském úseku, spočívaly
také v tom, že pléna a rady národních
výborů nevěnovaly vždy dostatečnou
péči a pozornost stálým zemědělským
komisím. Šlo zde často o nevhodný výběr
členů komisí, o špatnou náplň
práce a často i o podceňování
práce komisí radami NV.
Zemědělské komise proto nehrály tu
úlohu, která jim přináležela,
jejich činnost byla namnoze formální a jejich
vliv v JZD a na státních statcích byl proto
velmi malý. Je naprosto správné, že
dojde k posílení pravomoci a odpovědnosti
komisí NV všech stupňů.
Nové formy a metody práce národních
výborů, jak je to uplatněno v návrhu
zákona o národních výborech, který
dnes budeme schvalovat, zcela určitě prospěje
k tomu, aby řídící a kontrolní
činnost i na zemědělském úseku
se podstatně zlepšila. Jsem přesvědčen,
že nově zvolené národní výbory
pod vedením stranických organizací a orgánů
budou odpovědně zajišťovat úkoly
v našem zemědělství tak, že budou
nejen plněny, ale i překračovány,
jak to očekává strana a vláda a všechen
náš pracující lid. (Potlesk.)
Předseda Fierlinger: Listina přihlášených
řečníků je tím vyčerpána.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
(Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Dávám zpravodaji poslanci Zedníkovi
slovo k doslovu.
Zpravodaj posl. Zedník: Vzdávám se
slova.
Předseda Fierlinger: Můžeme tedy přistoupit
k hlasování. Protože nebyl podán žádný
pozměňovací návrh, navrhuji, abychom
hlasovali o celém vládním návrhu zákona
najednou podle předložené zprávy výboru
ústavně právního.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o národních výborech,
a to ve znění předložené zprávy
výboru ústavně právního, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o národních výborech.
Tím jsme projednali první bod denního pořadu.
Přerušuji nyní schůzi na 20 minut.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Zahajuji přerušenou
38. schůzi Národního shromáždění.
Druhým bodem schváleného pořadu je
2. Zpráva výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona o výrobě,
rozvodu a využití topných plynů (plynárenský
zákon).
Zpravodajem je poslanec Bubník, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Bubník: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi!
Poslední údobí našeho veřejného
a politického života bylo ve znamení řady
závažných změn. Uskutečnili jsme
významná opatření v řízení
národního hospodářství, dokončujeme
novou územní organizaci našeho státu,
podstatně posilujeme a rozšiřujeme pravomoc
národních výborů.
Tato opatření směřují k jedinému
cíli, k vytvoření co nejpříznivějších
podmínek pro širokou účast všech
pracujících na řízení hospodářství
a správě státu.
V souladu s uvedenými změnami a opatřeními
je také předkládán Národnímu
shromáždění vládní návrh
zákona tisk 395 o výrobě rozvodu a využití
topných plynů (plynárenský zákon).
Vládní návrh zákona má 8 oddílů
a 28 paragrafů.
Od znárodnění našeho průmyslu
doznalo i plynárenství podstatný vzestup.
V roce 1960 činí výroba svítiplynu
osminásobek výroby docílené v roce
1937. Celková dodávka všech topných
plynů je v roce 1960 36krát větší
než v roce 1937 a do konce třetí pětiletky
výroba svítiplynu se zvýší trojnásobně
proti dnešnímu stavu.
Během uplynulých 15 let byla provedena koncentrace
výroby plynu z malých karbonizačních
plynáren, které vyrábějí plyn
draho a s nízkou produktivitou, do velkých zdrojů.
Byl též vybudován systém dálkových
plynovodů, které měří 2500
km a umožňují plošné zásobení
národního hospodářství a obyvatelstva
topným plynem. Pro třetí pětiletku
se plánuje rozšíření plynovodní
sítě celkem o 3800 km, z čehož má
připadnout 1800 km na dálkové plynovody a
2000 km na ostatní plynovody. Bude tím umožněno
zásobovat další oblasti státu a vytvoří
se tak zároveň předpoklady pro rozmístění
průmyslu dosud málo průmyslových oblastí
státu.
Na dodávku plynu za posledních 10 let bylo nově
připojeno 300 000 domácností, což je
o 25 % více, než kolik činil počet všech
odběratelů v roce 1937. Pro třetí
pětiletku se plánuje zdvojnásobení
připojování nových odběratelů,
neboť bude za 5 let připojeno dalších
300 000 domácností a v roce 1965 se bude na výhodách
plynu podílet celkem jedna čtvrtina všech obyvatel
naší republiky. Zároveň bude přikročeno
v třetí pětiletce k rozsáhlé
výstavbě nových výrobních kapacit,
především na bázi tlakového zplynování
méně hodnotného uhlí a úpravy
koksárenského plynu.
Podle směrnice ústředního výboru
KSČ a vlády ČSR pro vypracování
třetího pětiletého plánu rozvoje
národního hospodářství naší
republiky v letech 1961-1965 má být podstatně
zvýšeno využití všech výhod
topných plynů v národním hospodářství,
jakož i v bytové a komunální spotřebě.
Z nově budovaných dálkových plynovodů
je nejvýznamnějším plynovod Vřesová-Brno,
který bude zásobovat oblast Karlovarskou, Plzeňskou,
Jihočeskou, Jihlavskou a Brněnskou. Na Slovensku
dojde ve třetí pětiletce k propojení
severozápadního Slovenska na koksárenský
plyn dálkovým plynovodem Třinec-Žilina
a k budování soustavy dálkových plynovodů
na východním Slovensku, z nichž nejvýznamnější
bude výstavba dálkového plynovodu Ostrava-Košice,
která bude dokončena ve čtvrté pětiletce.
Rozvoj dálkové plynovodní sítě
umožní podstatné rozšíření
zásobování obyvatelstva plynem. Ve třetí
pětiletce má se zavést plyn do dalších
73 měst. Rozšířením plynovodní
sítě a připojováním dalších
měst, sídlišť a obcí na tuto síť
jsou vytvářeny předpoklady pro zlepšení
životního prostředí, neboť se zmenšuje
znečišťování ovzduší
kouřovými plyny. Zavádění plynu
do domácností umožňuje zvýšit
kulturu bydlení a tím i zlepšit životní
úroveň pracujících.
S tímto vzestupným rozvojem plynárenství,
zejména v souvislosti s vybudováním celostátní
plynovodní soustavy, nedošlo v oblasti právních
poměrů v tomto oboru až dosud k žádným
zásadním úpravám. Jednotlivé
otázky se řešily případ od případu
provizorně - a to různými dílčími
opatřeními a úpravami, přičemž
bylo nutno vycházet z ustanovení zákona č.
177/1934 Sb. o plynárenských podnicích požívajících
výhod, který byl vydán za předmnichovské
republiky a který je tudíž překonán
a není v souladu s dnešními výrobními
vztahy a nemůže také v dnešní době
aktivně napomáhat rozvoji plynárenství.
V souvislosti s výše naznačeným rozvojem
plynárenství jsou v osnově zákona
stanoveny jasné hranice majetkové a provozní
sféry plynárenských podniků a vznesena
zejména žádoucí jednotnost do plánování,
zřizování a správy plynárenských
zařízení. Konečně je nutno
v souladu s vybudováním celostátní
plynovodní soustavy jakož i v souladu se zvýšenými
úkoly výroby topných plynů, dát
zákonný podklad jednotnému řízení
výroby, rozvodu a využití topných plynů
a rozvoje plynárenského oboru a to bez ohledu na
resortní příslušnost investorů
a provozovatelů plynárenských zařízení.
V souvislosti s rozvojem gazifikace bylo nutno přizpůsobit
oprávnění plynárenských podniků
k užívání cizích nemovitostí
pro plynárenská zařízení novým
právním předpisům a rozšířit
tato oprávnění ve prospěch plynárenských
zařízení, popřípadě
i některých odběrných plynových
zařízení, která by zřizovaly
jiné organizace socialistického sektoru než
plynárenské podniky a zajistit plynárenským
zařízením, zejména plynovodům,
nezbytnou ochranu zřizováním ochranných
pásem.
V rámci komplexní právní úpravy
plynárenského oboru bylo pak nutno postavit na zákonný
podklad provádění kontroly používáním
topných plynů, jakož i působnost příslušných
kontrolních orgánů, jejichž úkolem
bude zejména zajišťovat bezpečnost lidského
života a zdraví, národního majetku a
jiných hospodářských hodnot i provozů
plynárenských zařízení, popřípadě
odběrných plynových zařízení,
a zajišťovat hospodárné využívání
topných plynů a hospodaření s nimi.
Osnova zákona zvyšuje též úlohu
národních výborů a jejich účast
při rozhodování otázek gazifikace
měst. Kontrolní funkce se svěřuje
organizaci, určené ministerstvem paliv.
Osnova je předpisem rámcovým, který
obsahuje hlavní zásady řízení
plynárenského oboru. K provedení navrhovaného
zákona budou vydány se všemi zúčastněnými
ústředními úřady a orgány
prováděcí předpisy a to v prvé
řadě základní prováděcí
vyhláška. Kromě toho budou vydány připojovací
podmínky o připojování odběrných
plynových zařízení k plynovodní
síti, přičemž při vypracování
osnovy těchto podmínek bude ministerstvo paliv vycházet
ze zásady maximálního zjednodušení
styku s občany.
Mimo zamýšlených předpisů vydá
ministerstvo paliv dispečerské provozní řády.
Schválením osnovy zákona nevzniknou nové
nároky na zvýšení výdajů
státního rozpočtu.
Ústavně právní výbor projednal
vládní návrh zákona tisk 395 o výrobě,
rozvodu a využití topných plynů ve své
schůzi dne 19. května 1960 a doporučuje plenární
schůzi Národního shromáždění
jeho schválení beze změny. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Hlásí se někdo do rozpravy?(Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
proto přistoupit k hlasování. Nebudou-li
námitky, dám hlasovat o celém vládním
návrhu zákona najednou podle předložené
zprávy ústavně právního výboru.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona o výrobě, rozvodu a
využití topných plynů (plynárenský
zákon), a to ve znění předložené
zprávy výboru ústavně právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o výrobě, rozvodu a využití
topných plynů (plynárenský zákon).
Tím jsme projednali druhý bod schváleného
denního pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu denního pořadu, kterým
je
3. Zpráva výboru zahraničního k
vládnímu návrhu, kterým se předkládá
Národnímu shromáždění
Republiky československé k projevu souhlasu Dohoda
mezi Československou republikou a Svazem sovětských
socialistických republik o sociálním zabezpečení,
podepsaná v Praze dne 2. prosince 1959.
Zpravodajkou je poslankyně Karlovská, dávám
jí slovo.
Zpravodajka posl. Karlovská: Soudruzi a soudružky,
2. prosince 1959 byla v Praze podepsána Dohoda mezi Československou
republikou a Svazem sovětských socialistických
republik o sociálním zabezpečení.
Obsah Dohody charakterizuje neustále se prohlubující
spolupráci mezi naší republikou a Sovětským
svazem. Dohoda přináší další,
nezvratný důkaz péče o člověka
a jeho dobro. Takové státy, v nichž by se projevovala
taková péče o pracující, pro
zlepšení života lidu jako je tomu v Sovětském
svazu, u nás a u našich přátel v socialistických
zemích, v kapitalistickém světě nejsou
ani být nemohou. V těch kapitalistických
zemích, kde existuje částečné
sociální zabezpečení, je hrazeno na
úkor pracujících samých, protože
fondy se vytvářejí převážně
srážkami z platů dělníků.