65

proto značné finanční důsledky. Na Slovensku
je věkové složení pojištěnců příznivější než
v českých krajích.

2. Vývoj počtu důchodů.

Obraz o vývoji počtu vyplácených důcho-
dů starobních a invalidních podává tabulka
č. 1. Okolnost, že nároku na starobní důchod
nabyli dělníci za určitých podmínek již v 60.
roce věku (místo v 65 letech za dřívějších
žák. předpisů), a že invalidní důchod náleží,
jestliže výdělek klesne v důsledku nepřízni-
vého zdravotního stavu pod polovinu na roz-
díl od dřívější podmínky poklesu výdělku pod
třetinu, způsobila, že se v prvých dvou letech
působnosti zákona o národním pojištění znač-
ně zvýšil počet přiznávaných starobních a in-
validních důchodů, který pak pozvolna klesal
až do roku 1953. V roce 1954 dochází opět ke
vzrůstu počtu přiznávaných starobních a
invalidních důchodů, který pokračuje i v roce
1955 a 1956. Hlavní příčinu tohoto vzrůstu
důchodů jest třeba hledati ve vzrůstu počtu
zaměstnanců a ve změně jejich věkového slo-
žení. Z tabulky je též patrný počet důchodů
zaniklý úmrtím, reaktivisací a z jiných pří-
čin. V roce 1953 se počet zániků reaktivisací
důchodců zvýšil v důsledku prováděných
zdravotních kontrol u invalidních důchodců a
revisí starobních důchodců po hromadném
hlášení výdělků pracujícími důchodci, které
vyvolal projev presidenta republiky s. Zápo-
tockého na počátku roku 1953.

Během let se podstatně změnil poměr mezi
přiznávanými důchody starobními a invalidní-
mi. Počet přiznaných starobních důchodů činil

v roce

v českých

na Slo-

 
 

krajích

vensku

v ČSR

1951

31, 8

28, 3

31, 3

1952

32, 1

26, 0

31, 1

1953

39, 0

30, 1

38, 0

1954

44, 2

31, 0

41. 8

1955

44, 4

34, 5

42, 5

procent z celkového počtu přiznaných starob-
ních a invalidních důchodů. Má tu vliv ta okol-
nost, že stále více pojištěnců získávalo více
než 20 let pojištění, takže měli nárok na dů-
chod starobní již od 60 let věku, ale hlavně
skutečnost, že naše společenské zřízení
umožňuje pracovní zařazení i méně zdravotně
schopným pojištěncům nebo dokonce jim vy-
hledává zaměstnání, takže pomáhá udržo-
vati v aktivitě i ty, kteří by za jiných poměrů
byli nuceni hledati úhradu svých životních
potřeb v invalidním důchodu a zvětšovali by
tedy počet důchodů invalidních.

Podmínky pro přiznání důchodu vdovského

se zákonem o národním pojištění podstatně
změnily pro dělnické vdovy:

bezpodmínečný nárok na důchod v 45 le-
tech věku místo v 55 letech věku, podmínka
péče o jedno dítě místo o dvě děti a nadto
ještě nárok na důchod po 15 letém trvání
manželství a po 5 letech pobírání důchodu.
Okolnost, že důchody náleží i vdovám, které
ovdověly před účinností zákona o národním
pojištění, způsobila jednorázový vzrůst počtu
vdovských důchodů v prvých dvou letech. Po
jednorázovém vzrůstu vykazuje počet při-
znávaných důchodů vdovských rovnoměrný
vývoj s mírným stoupáním. O vývoji počtu
vyplácených důchodů vdovských informuje
tabulka č. 2.

Většina vdovských důchodů je přiznávána
po zemřelých důchodcích, menší část po
aktivních pojištěncích. V počátcích národního
pojištění bylo po důchodcích přiznáváno asi
59 % (v českých krajích 62, na Slovensku
45), v roce 1955 již 69 % (v českých krajích
71, na Slovensku 63) důchodů vdovských.

Zákon o národním pojištění zavedl jako
novou dávku sociální důchod určenou pro ty,
kteří nezískali nárok z vlastního pojištění, ne-
mohou pro nemoc nebo stáří získat svou prací
prostředky k obživě a jsou potřební. Veřej-
nost byla o této nové dávce ihned informová-
na a ke konci roku 1948, t. j. za 1/4 roku po
účinnosti zákona bylo přiznáno již více než
100. 000 sociálních důchodů. Větší počet při-
znaných důchodů, jak jest patrno z tabulky
č. 3, jest ještě v roce 1949 a 1950, načež
v roce 1951 nastává již pokles v českých kra-
jích rychlejší než na Slovensku. Intensivnější
vývoj socialisace vesnice a peněžní reforma a
s ní související zastavení výplat z vázaných
vkladů a zrušení vázaného hospodářství způ-
sobily přechodný obrat. Počet přiznávaných
sociálních důchodů stoupl v českých krajích
v roce 1953, na Slovensku v roce 1954. Od
roku 1954 nastává znovu pokles, který dosud
trvá.

Sociální důchody tvoří na Slovensku nejpo-
četnější složku všech vyplácených důchodů,
která je relativně daleko vyšší než v českých
krajích. Je to způsobeno značně rozdílnou
hospodářskou a sociální strukturou obyvatel-
stva obou území v minulosti, kdy počet po-
jištěnců byl na Slovensku v důsledku zaned-
bané industrialisace hluboko pod stavem po-
jištěnců v českých krajích. Důchody sociální
byly ve velké části tohoto souboru přiznány
osobám, které by za stejných hospodářských
poměrů jako v českých krajích měly nárok na


66

důchod starobní invalidní, vdovský nebo si-
rotčí, takže velký počet těchto důchodů
z části vyvažuje poměrně nižší počet zejména
důchodů starobních a invalidních, nikoliv však
úplně vzhledem k tomu, že sociální důchody
se přiznávají pouze potřebným osobám.

Další dávkou, která byla zavedena teprve
zákonem o národním pojištění, je důchod
manželky. Nahromadění přiznávaných důcho-
dů v roce 1949 a 1950 pokračuje i v roce 1951,
neboť v tomto roce byla přiznávána tato nová
dávka i manželkám státních a veřejných za-
městnanců nebo důchodců, na něž se od l
dubna 1950 vztahují předpisy národního po-
jištění. Po roce 1951 se počet nově přiznáva-
ných důchodů manželek pohybuje kolem
15. 000 až 17. 000 ročně.

3. Složení souboru důchodců
podle pohlaví a výše důchodů.

Počet důchodů vyplácených v SÚDZ je
vyšší nežli počet důchodců, poněvadž někte-
rým důchodcům jsou vypláceny dva i více
důchodů.

Počet důchodců k 31. 3. 1956 byl tento: "

Důchody

Muži

Ženy

Celkem

starobní a
invalidní

485. 687

215. 539

701. 226

manželek

-

96. 045

96. 095

vdovské

-

341. 647

341. 647

sirotčí

 

-

40. 112

úrazově

75. 161

15. 161

91. 150

sociální

90. 895

210. 707

301. 602

celkem

-

-

1, 571. 832

oběti války

-

-

124. 655

celkem

-

-

1, 696. 487

Pobírá-li důchodce více důchodů, je za-
hrnut vždy jen jednou, a to u hlavního druhu
důchodu.

Z poživatelů důchodů invalidních nebo sta-
robních je 30, 7 % žen (v českých krajích
32, 1 %, na Slovensku 22, 6 %). I v těchto da-
tech se projevují dřívější rozdílné hospodář-
ské poměry v českých krajích a na Sloven-
sku.

Poživateli sociálních důchodů jsou převáž-
ně ženy a tvoří 70 % (v českých krajích 72 %,
na Slovensku 67 %) všech sociálních důcho-
dů. Asi v 9 % jsou důchody vypláceny man-
želským dvojicím.

V celku tvoří ženy 55 % všech důchodců
včetně důchodců obětí války.

Data o rozložení vyplácených starobních a
invalidních důchodů a důchodů vdovských
podle výše jsou uvedena v tabulkách č. 4-9.
U důchodců, kteří pobírají ještě jiný důchod,
je respektována celá výše výplaty.

Vyplácené starobní a invalidní důchody dů-
chodcům z řad zaměstnanců (bez horníků) se
soustřeďuji v intervalu od 300 do 450 Kčs.
Tato skupina tvoří u mužů v českých krajích
více než 50 %, na Slovensku 62 %, u žen
v českých krajích 70 %, na Slovensku 67 %
všech vyplácených starobních a invalidních
důchodů. Nad 700 Kčs měsíčně má důchod
v českých krajích jen 10 % mužů a 2 % žen,
na Slovensku 5 % mužů a 1, 5 % žen.

Polovina vyplácených starobních a invalid-
ních důchodů byla přiznávána již podle záko-
na o národním pojištění. Průměrná výše vy-
plácených důchodů (bez výchovného) činí
u zaměstnanců (bez horníků):

Důchody
přiznané

České kraje

Slovensko

ČSR

muži

ženy

celk.

muži

ženy

celk.

muži

ženy

celk.

před nár. poj..

406

383

397

425

396

418

409

384

400

z nár. poj .....

513

383

471

437

350

417

500

379

463

Celkem....

461

383

434

431

372

417

456

382

431

Skutečnost, že na Slovensku jsou průměr-
né výše vyplácených důchodů přiznaných
před národním pojištěním poněkud vyšší než

v českých krajích je způsobena valorisaci
provedenou na Slovensku před účinností zá-
kona o národním pojištění.


67

U hornických důchodů jest zřejmá pod-
statně větší výše důchodů přiznaných podle
zákona o národním pojištění. Důchody před
národním pojištěním soustřeďují se v pásmu
od 350 do 600 Kčs v českých krajích a v pás-
mu od 300 do 500 Kčs měsíčně na Slovensku,
kdežto důchody z národního pojištění se sou-
střeďují v českých krajích v pásmu od 600
do 1. 000 Kčs, na Slovensku od 500 do 900 Kčs
měsíčně. Průměrná výše hornických důchodů
činí:

Důchody přiznané

České
kraje

Sloven-
sko

ČSR

před nár. poj....
z nár. poj .......

522
888

421
655

511
856

       

celkem .......

706

554

687

       

Největší počet důchodů vdovských je
v pásmu od 250 až do 300 Kčs měsíčně, kde
v českých krajích se nachází 43 %, na Slo-
vensku 54 % důchodů vdovských. Průměrná
výše důchodů jeví se takto:

Důchody

Zaměstnanci bez
horníků

Horníci

přiznané

České
kraje

Sloven-
sko

ČSR

České Sloven-
kraje sko

ČSR

před nár.

           

poj...

317

297

313

300

300

300

z nár. poj.

306

291

304

386

330

376

celkem

312 294

308

330

310

326

Po zvýšení nízkých a středních důchodů

vzroste průměrná výše vyplácených starob-
ních a invalidních důchodů u horníků o 32, 8 %
(v českých krajích o 31, 7%, na Slovensku
o 42, 4 %), u ostatních zaměstnanců o 5, 1 %
(v českých krajích o 4, 8 %, na Slovensku
o 6, 2 %). Průměrné výše důchodů vdovských
budou po zvýšení nízkých a středních dů-
chodů u kategorie horníků o 15, 7 % vyšší
(v českých krajích o 15, 1 %, na Slovensku
o 18, 0 %), u kategorie ostatních zaměstnanců
o 7, 1 % (v českých krajích o 6, 9 %, na Slo-
vensku o 8, 2 %) vyšší. Průměrné výše důcho-
dů budou tyto:

Důchody

Kategorie
pojištěnců

České kraje

Slovensko

ČSR

před
zvýšením

po

zvýšení

před
zvýšením

po

zvýšení

před
zvýšením

po
zvýšení

starobní a
invalidní

zaměstnanci
bez horníků

434

455

417

443

431

453

 

horníci

706

930

554

789

687

912

vdovské

zaměstnanci
bez horníků

312

333

294

318

308 330

 

horníci

330

380

310

366

320

377

4. Vývoj nákladů na dávky dů-
chodového zabezpečení.

V dalších tabulkách č. 10 a 11 je obsažen
vývoj nákladů na dávky důchodového zabez-
pečení včetně obětí války. V nákladech v lé-
tech 1949 a 1950 jsou zahrnuty i náklady na
odpočivné a zaopatřovací platy býv. státních
a veřejných zaměstnanců, kteří jsou pojištěn-
ci národního důchodového pojištění od 1. 4.
1950. Celkové náklady (bez nákladů na pen-
sijní nadlepšení, nemocenské pojištění a soc.
péči) vzrůstaly takto:

Stoupání v % předchozího roku
Rok České Slo-

kraje vensko ČSR

1950 10, 7 13, 6 11, 2

1951 3, 8 1. 8 3, 4

1952

1, 4

0, 9

1, 3

1953

8, 5

9, 9

8, 8

1954

7, 1

10, 1

7, 6

1955

2, 9

2, 5

2, 8

1956

5, 4

6, 1

5, 5

Poměrně velké stoupnutí nákladů v roce
1950 je ještě důsledkem většího počtu vy-
řízených žádostí v prvých dvou letech po
účinnosti zákona o národním pojištění. Na
větší vzestup nákladů v roce 1953 a 1954 mělo
vliv zvýšení důchodů podle vl. nař. č. 42/53
Sb. při peněžní reformě, které působilo v roce
1953 7 měsíců, v roce 1954 již po celý rok.
V této souvislosti se uvádí, že tato úprava dů-
chodů nenahradila důchodcům zcela vzrůst
nákladů na životní potřeby způsobený zruše-
ním lístkového systému zásobování. V r. 1956


68

působí na vzrůst nákladů kromě vyššího pří-
růstku důchodů též stoupající počet přepočtů
důchodů podle vl. nař. č. 49/1951 Sb.

B. Finanční a ekonomické zhodnocení pře-
budování důchodového zabezpečení.

1. Základními ukazateli ve finančním plá-
nování důchodového zabezpečení je vývoj
počtu důchodů a výší nově přiznávaných dů-
chodů. V dalších částech této zprávy hodno-
tíme s hlediska finančních důsledků jednot-
livé změny v nárocích na dávky, které návrh
přináší, dále vývoj počtu obyvatel a jeho vě-
kového složení a konečně vývoj průměrných
ročních výdělků. Závěrem uvádíme očekáva-
ný vývoj nákladů na důchodové zabezpečení
v letech 1956-1960 jednak absolutně, jednak
ve srovnání s vývojem mzdových fondů.

Návrh zákona neřeší všechny otázky, které
s finančního hlediska mají význam, nýbrž po-
nechává úpravu některých těchto otázek
normám nižšího řádu.

S toho hlediska je třeba posuzovat i závě-
ry, k nimž tato zpráva dochází; některé čí-
selné údaje o finančním vývoji mohou doznati
změn, podle toho, jak budou rozhodnuty otáz-
ky, jichž řešení je ponecháno pozdějším nor-
mativním úpravám.

2. Změny v podmínkách a výši
nároků.

Návrh přináší zásadní změny především
u důchodů invalidních a starobních. Vedle
celkového zvýšení výměry těchto důchodů
mění se konstrukce v tom směru, že se za-
vádí částečný důchod invalidní a starobní dů-
chod ve snížené míře u pracujícího důchod-
ce; dále se starobní důchod poskytuje ženám
již od 55 roku věku. Výše důchodu pracují-
cího důchodce významně poroste. Tato úpra-
va nároku na starobní a invalidní důchod bude
pobídkou pro setrvání v zaměstnání pro oso-
by se změněnou pracovní schopností nebo
osoby starší dosud práce schopné a bude proto
přínosem pro zvyšování životní úrovně jak
s hlediska společnosti, tak i pracujících dů-
chodců samotných. Po finanční stránce zave-
dení starobního důchodu pro každého za-
městnance staršího 60 let po alespoň 201etém
zaměstnání bude ovšem spojeno se značnými
finančními náklady. Rovněž snížení věkové
hranice u žen pro nárok na starobní důchod
po 20 letech zaměstnání znamená značné
zvýšení nákladů proti dnešnímu stavu.

V nárocích na pozůstalostní dávky, t. j. dů-
chody vdovské a sirotčí přináší návrh jen

menší změny, které se ve vývoji finančních
nákladů podstatně neprojeví. Návrh však při-
náší změny v úpravě nároků při pracovních
úrazech a při invaliditě způsobené při výko-
nu vojenské služby; případy lehčích ztrát pra-
covní schopnosti budou odškodňovány přímo
podniky nebo vojenskou správou, takže na-
stane změna v orgánu, který dávky poskyt-
ne. Toto opatření bude účinným prostředkem
pro zvýšení zájmu podniků na snížení úra-
zovosti,
a) Invalidní důchody.

Výměra invalidního důchodu je podle osno-
vy značně příznivější než při dnešních před-
pisech. Rozdíly jsou patrný z dat tabulek č.
12-14. Zvýšení nákladů vyplývajících z pří-
znivější konstrukce dávky bude zmírněno za-
vedením částečného invalidního důchodu,
který bude poskytován tam, kde nepůjde
o úplnou pracovní neschopnost a kde bude
umožněno zaměstnanci, aby využil zbytku
svých pracovních schopností ve prospěch
celku a doplnil si svůj důchod příjmem z prá-
ce. Průzkum provedený u žadatelů o inva-
lidní důchod v roce 1955 ukázal, že asi 40 %
invalidních důchodců (na Slovensku 30 %) by
bylo částečně invalidních. Průzkum rovněž
ukázal, jaký stupeň invalidity působí jednot-
livé choroby. Výsledky ukazuje tento pře-
hled:

Nemoc

Ze 100 přiznaných
důchodů je

částečných

plných

tuberkulosa .....

18

82

zhoubné nádory...

11

89

nemoci nerv. a duševní

38

62

nemoci ústrojí cévního.

40

60

nemoci ústrojí pohyb..

56

44

úrazy .......

48

52

ostatní .......

50

50

     

Celkem .....

40

60

Pro odhad finančního dosahu zavedení čás-
tečných důchodů invalidních se použilo uve-
dených dat. Očekává se, že jistý počet částeč-
ných invalidů vznikne ze žádostí dosud za-
mítaných pro nedostačující stupeň invalidity.
Byly proto počty částečných invalidit zvýše-
ny o 10 %. Lze očekávat, že každým rokem
bude přiznáno 18. 000 částečných invalidních
důchodů. Tím značně vzrostou požadavky na
umisťování osob se změněnou pracovní schop-
ností.


69

Snížení nákladů lze očekávat z výsledků
běžně prováděných lékařských kontrol dneš-
ních invalidních důchodců. Podle výsledků
průzkumu lze čekati, že nejméně u 20 %
důchodců mladších 60 let půjde o částečnou
invaliditu podle nových předpisů. Snížení dů-
chodů ovšem předpokládá, že budou pro tyto
důchodce zajištěny nebo vytvořeny vhodně
pracovní příležitosti. Šlo by zhruba o 30. 000
důchodců - nečítaje v to důchodce, jimž je
již dnes důchod krácen pro souběh s výděl-
kem. V odhadech se vycházelo z toho, že pro
tento počet důchodců bude nalezeno vhodné
zaměstnání během dvou let.

Do finančních nákladů bylo nutno pojmouti
také případy zaměstnanců, kterým částečná
invalidita vznikla již před účinností zákona,
avšak kteří o důchod za dnešních předpisů
nežádali a o nichž lze předpokládat, že tak
učiní bezprostředně po účinnosti zákona. Pro
odhad počtu těchto případů nejsou k dispo-
sici žádné podklady. Jako finanční náklad na
tyto případy byla určena částka odpovídající
12. 000 takových případů. Průměrná výše in-
validních důchodů (plných) přiznávaných po
přebudování bude v roce 1957 činit

v českých krajích na Slovensku
u mužů 680 610

u žen 432 410

a bude tudíž značně vyšší než dosud.

b) Starobní důchody.

Nové podmínky pro starobní důchod způ-
sobí, že ke dni účinnosti zákona vznikne ná-
rok na starobní důchod velmi početným sku-
pinám zaměstnanců. Půjde v podstatě o tyto
3 skupiny:

1. Nejpočetnější je skupina zaměstnanců,
kterým bude přiznán důchod ve výši 1/3
starobního důchodu. Půjde o muže ve věku
60 až 64 let a o ženy ve věku 55 až 59 let,
které splňují podmínku 20 let zaměstnání.
Jich celkový počet se odhaduje na 70. 000
osob.

2. Další početnou skupinou budou zaměst-
nanci, kteří nezískali dosud 20 let pojištění
a jimž podle návrhu náleží důchod v 65 le-
tech, a to i tehdy, když pracují. Jich počet
bude činiti zhruba 30. 000 osob; na Slo-
vensku jich bude relativně více než v čes-
kých krajích, vzhledem k tomu, že na Slo-
vensku nemá značný počet starších za-
městnanců dobu zaměstnání delší 20 let.

3. Konečně budou přiznány důchody těm za-
městnancům - mužům 651etým a star-
ším a ženám 60letým a starším - jimž za
dnešních předpisů nenáleží starobní dů-

chod i když jsou zaměstnáni déle než
20 let. Jejich počet činí zhruba 10. 000 osob.

Ve finančních odhadech byla dále respek-
tována ta okolnost, že v budoucnu dojde ke
zvyšování starobních důchodů při výstupech
ze zaměstnání. Odhad vychází z předpokladu,
že odchody mužů ze zaměstnání budou v jed-
notlivých letech věku nad 60 let přibližně
relativně stejně početné jako v posledních
letech; u žen byl učiněn předpoklad, že doba
setrvání v zaměstnání po 55. roce věku se
prodlouží proti době, po jakou ženy dosud
setrvávaly v zaměstnání po 60. roce věku.

V tabulce č. 15 je uveden očekávaný vývoj
počtu důchodů invalidních a starobních a dů-
chodů vdovských.

Průměrná výše starobních důchodů (plných)
přiznávaných po přebudování bude v roce
1957 činit

v českých krajích na Slovensku
u mužů 810 740

u žen 430 470

a bude tudíž značně vyšší než dosud.

c) Náklady na dávky při pracovních úrazech
a při poškození zdraví za výkonu vojenské
služby budou v příštích letech rychle klesat
v důsledku toho, že půjde o soubor, který
nebude již míti žádných přírůstků a bude se
zmenšovat přirozenými úbytky. Z týchž dů-
vodů budou klesat i náklady na důchody
obětí války.

Rovněž náklady na sociální důchody budou
v příštích letech klesat. Příčinou toho je okol-
nost, že počet nových sociálních důchodů,
které budou ještě přiznávány nečetné sku-
pině nepojištěných osob, bude menší než po-
čet důchodů zanikajících úmrtím, který bude
značně vysoký v důsledku vysokého průměr-
ného věku sociálních důchodců.

3. Vliv změn v počtu obyvatel
a jeho složení podle věku.

Změny v porodnosti a úmrtnosti, které na-
staly od počátku tohoto století, silně ovliv-
nily dnešní strukturu obyvatel našeho státu
podle věku. Příčinou těchto změn byly pře-
devším válečné ztráty za prvé světové- války,
zvýšená úmrtnost civilního obyvatelstva za
druhé světové války a snížená porodnost za
prvé světové války a světové hospodářské
krise z třicátých let.

Vývoj věkové skladby našeho obyvatelstva
v posledních 50 letech je znázorněn v připo-
jených diagramech č. 1-3, na nichž je zná-
zorněno složení obyvatelstva českých zemí
a Slovenska podle pohlaví a pětiletých věko-
vých skupin v roce 1910, 1930 a 1950. Pro


70

grafické znázornění byla zvolena forma vě-
kové pyramidy.

Diagram složení obyvatelstva podle věku
v r. 1910 má tvar pravidelné pyramidy, po-
něvadž se tehdy ještě počet obyvatel v jed-
notlivých letech pravidelně zmenšoval s ros-
toucím věkem.

V diagramu pro rok 1930 je již patrná po-
rucha ve věkovém složení, způsobená první
světovou válkou. Zářez ve věkové skupině
10-14letých znázorňuje následky snížené
porodnosti za války. Zúžená základna uka-
zuje na klesající porodnost v důsledku po-
čínající hospodářské krise. Populační vývoj
se tu ocitl na rozhraní, kdy se začíná rodit
méně dětí, než je třeba k udržení budoucí
populace na nezměněné výši.

V diagramu věkového složení obyvatelstva
v roce 1950 je patrná věková porucha způ-
sobená první světovou válkou (zářez ve vě-
kové skupině 30-34 letých) i hospodářskou
krisí z 30. let (zářez ve věkové skupině 10-
19letých). Tvar pyramidy je již silně porušen,
zejména hlubokým a dlouhodobým snížením
porodnosti v době hospodářské krise.

Při srovnání diagramu pro rok 1950 s dia-
gramy pro léta 1910 a 1930 budí pozornost
zmenšování dolní poloviny věkové pyramidy
a zvětšování její poloviny horní. Ukazuje to
na závažnou skutečnost, že ubývá osob ve
věku do 50 let a přibývá osob starších. Zvý-
šení četnosti starších ročníků je způsobeno
jednak tím, že do věku přes 50 let v roce
1950 již vstoupily početně silné ročníky osob
narozených před první světovou válkou, jed-
nak prodlužováním délky lidského života,
k němuž dochází v důsledku stálého poklesu
úmrtnosti. Lidský věk se prodloužil od sčí-
tání lidu v r. 1930 do sčítání v roce 1950
o pětinu (o 12 let u mužů a 13 let u žen) a
stále se prodlužuje, takže dnes se již dožívá
věku 60 let dvakrát tolik lidí než na začátku
tohoto století.

Budoucí složení našeho obyvatelstva podle
věku - zejména přesuny v těch věkových
skupinách, které s hlediska důchodového za-
bezpečení mají největší význam - jsou pa-
trný z následujícího přehledu, který byl se-
staven z populační perspektivy obyvatelstva
ČSR vypracované SUŠ.

Skupina
dokončeného
věku

Stav obyvatelstva na konci roku

1955

1960

1965

1970

absolutně

0

266 974

268 196

276353

303 432

1-13

3 195 630

3 409 742

3 439 790

3 535 729

0-13

3 462 604

3 677 938

3716143

3 839 161

14-49

6478435

6 568 351

6 896 308

7 499 797

50- 54

865 925

928 042

849 220

586 604

55-59

737 479

817801

870 916

797 111

14-59

8 081 839

8314194

8 616 444

8 883 512

60-64

554 210

673 646

741 980

789 949

65 a více

1 068 347

1 169 222

1 338 661

1 515 641

60 a více

1 622 557

1 842 868

2 080 641

2 305 590

Celkem

13 167 000

13 835 000

14413228

15 028 263

Skupina
dokončeného
věku

Stav obyvatelstva na konci roku

1955

1960

1965

1970

 

v procentech

 

0

2, 03

1, 94

1, 92

2, 02

1-13

24, 27

24, 65

23, 86

23, 53

0-13

26, 30

26, 59

25, 78

25, 55

14-49

49, 20

47, 47

47, 85

49, 91

50-54

6, 58

6, 71

5, 89

3, 90

55-59

5, 60

5, 91

6, 04

5, 30

14-59

61, 38

60, 09

59, 78

59, 11

60-64

4, 21

4, 87

5. 15

5, 26

65 a více

8, 11

8, 45

9, 29

10, 08

60 a více

12, 32

13, 32

14, 44

15, 34

Celkem

100, 00

100, 00

100, 00

100, 00


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP