65
proto značné finanční důsledky. Na Slovensku
je věkové složení pojištěnců příznivější než
v českých krajích.
2. Vývoj počtu důchodů.
Obraz o vývoji počtu vyplácených důcho-
dů starobních a invalidních podává tabulka
č. 1. Okolnost, že nároku na starobní důchod
nabyli dělníci za určitých podmínek již v 60.
roce věku (místo v 65 letech za dřívějších
žák. předpisů), a že invalidní důchod náleží,
jestliže výdělek klesne v důsledku nepřízni-
vého zdravotního stavu pod polovinu na roz-
díl od dřívější podmínky poklesu výdělku pod
třetinu, způsobila, že se v prvých dvou letech
působnosti zákona o národním pojištění znač-
ně zvýšil počet přiznávaných starobních a in-
validních důchodů, který pak pozvolna klesal
až do roku 1953. V roce 1954 dochází opět ke
vzrůstu počtu přiznávaných starobních a
invalidních důchodů, který pokračuje i v roce
1955 a 1956. Hlavní příčinu tohoto vzrůstu
důchodů jest třeba hledati ve vzrůstu počtu
zaměstnanců a ve změně jejich věkového slo-
žení. Z tabulky je též patrný počet důchodů
zaniklý úmrtím, reaktivisací a z jiných pří-
čin. V roce 1953 se počet zániků reaktivisací
důchodců zvýšil v důsledku prováděných
zdravotních kontrol u invalidních důchodců a
revisí starobních důchodců po hromadném
hlášení výdělků pracujícími důchodci, které
vyvolal projev presidenta republiky s. Zápo-
tockého na počátku roku 1953.
Během let se podstatně změnil poměr mezi
přiznávanými důchody starobními a invalidní-
mi. Počet přiznaných starobních důchodů činil
|
v roce |
v českých |
na Slo- |
  |
|   |
krajích |
vensku |
v ČSR |
|
1951 |
31, 8 |
28, 3 |
31, 3 |
|
1952 |
32, 1 |
26, 0 |
31, 1 |
|
1953 |
39, 0 |
30, 1 |
38, 0 |
|
1954 |
44, 2 |
31, 0 |
41. 8 |
|
1955 |
44, 4 |
34, 5 |
42, 5 |
procent z celkového počtu přiznaných starob-
ních a invalidních důchodů. Má tu vliv ta okol-
nost, že stále více pojištěnců získávalo více
než 20 let pojištění, takže měli nárok na dů-
chod starobní již od 60 let věku, ale hlavně
skutečnost, že naše společenské zřízení
umožňuje pracovní zařazení i méně zdravotně
schopným pojištěncům nebo dokonce jim vy-
hledává zaměstnání, takže pomáhá udržo-
vati v aktivitě i ty, kteří by za jiných poměrů
byli nuceni hledati úhradu svých životních
potřeb v invalidním důchodu a zvětšovali by
tedy počet důchodů invalidních.
Podmínky pro přiznání důchodu vdovského
se zákonem o národním pojištění podstatně
změnily pro dělnické vdovy:
bezpodmínečný nárok na důchod v 45 le-
tech věku místo v 55 letech věku, podmínka
péče o jedno dítě místo o dvě děti a nadto
ještě nárok na důchod po 15 letém trvání
manželství a po 5 letech pobírání důchodu.
Okolnost, že důchody náleží i vdovám, které
ovdověly před účinností zákona o národním
pojištění, způsobila jednorázový vzrůst počtu
vdovských důchodů v prvých dvou letech. Po
jednorázovém vzrůstu vykazuje počet při-
znávaných důchodů vdovských rovnoměrný
vývoj s mírným stoupáním. O vývoji počtu
vyplácených důchodů vdovských informuje
tabulka č. 2.
Většina vdovských důchodů je přiznávána
po zemřelých důchodcích, menší část po
aktivních pojištěncích. V počátcích národního
pojištění bylo po důchodcích přiznáváno asi
59 % (v českých krajích 62, na Slovensku
45), v roce 1955 již 69 % (v českých krajích
71, na Slovensku 63) důchodů vdovských.
Zákon o národním pojištění zavedl jako
novou dávku sociální důchod určenou pro ty,
kteří nezískali nárok z vlastního pojištění, ne-
mohou pro nemoc nebo stáří získat svou prací
prostředky k obživě a jsou potřební. Veřej-
nost byla o této nové dávce ihned informová-
na a ke konci roku 1948, t. j. za 1/4 roku po
účinnosti zákona bylo přiznáno již více než
100. 000 sociálních důchodů. Větší počet při-
znaných důchodů, jak jest patrno z tabulky
č. 3, jest ještě v roce 1949 a 1950, načež
v roce 1951 nastává již pokles v českých kra-
jích rychlejší než na Slovensku. Intensivnější
vývoj socialisace vesnice a peněžní reforma a
s ní související zastavení výplat z vázaných
vkladů a zrušení vázaného hospodářství způ-
sobily přechodný obrat. Počet přiznávaných
sociálních důchodů stoupl v českých krajích
v roce 1953, na Slovensku v roce 1954. Od
roku 1954 nastává znovu pokles, který dosud
trvá.
Sociální důchody tvoří na Slovensku nejpo-
četnější složku všech vyplácených důchodů,
která je relativně daleko vyšší než v českých
krajích. Je to způsobeno značně rozdílnou
hospodářskou a sociální strukturou obyvatel-
stva obou území v minulosti, kdy počet po-
jištěnců byl na Slovensku v důsledku zaned-
bané industrialisace hluboko pod stavem po-
jištěnců v českých krajích. Důchody sociální
byly ve velké části tohoto souboru přiznány
osobám, které by za stejných hospodářských
poměrů jako v českých krajích měly nárok na
66
důchod starobní invalidní, vdovský nebo si-
rotčí, takže velký počet těchto důchodů
z části vyvažuje poměrně nižší počet zejména
důchodů starobních a invalidních, nikoliv však
úplně vzhledem k tomu, že sociální důchody
se přiznávají pouze potřebným osobám.
Další dávkou, která byla zavedena teprve
zákonem o národním pojištění, je důchod
manželky. Nahromadění přiznávaných důcho-
dů v roce 1949 a 1950 pokračuje i v roce 1951,
neboť v tomto roce byla přiznávána tato nová
dávka i manželkám státních a veřejných za-
městnanců nebo důchodců, na něž se od l
dubna 1950 vztahují předpisy národního po-
jištění. Po roce 1951 se počet nově přiznáva-
ných důchodů manželek pohybuje kolem
15. 000 až 17. 000 ročně.
3. Složení souboru důchodců
podle pohlaví a výše důchodů.
Počet důchodů vyplácených v SÚDZ je
vyšší nežli počet důchodců, poněvadž někte-
rým důchodcům jsou vypláceny dva i více
důchodů.
Počet důchodců k 31. 3. 1956 byl tento: "
|
Důchody |
Muži |
Ženy |
Celkem |
|
starobní a |
485. 687 |
215. 539 |
701. 226 |
|
manželek |
- |
96. 045 |
96. 095 |
|
vdovské |
- |
341. 647 |
341. 647 |
|
sirotčí |
  |
- |
40. 112 |
|
úrazově |
75. 161 |
15. 161 |
91. 150 |
|
sociální |
90. 895 |
210. 707 |
301. 602 |
|
celkem |
- |
- |
1, 571. 832 |
|
oběti války |
- |
- |
124. 655 |
|
celkem |
- |
- |
1, 696. 487 |
Pobírá-li důchodce více důchodů, je za-
hrnut vždy jen jednou, a to u hlavního druhu
důchodu.
Z poživatelů důchodů invalidních nebo sta-
robních je 30, 7 % žen (v českých krajích
32, 1 %, na Slovensku 22, 6 %). I v těchto da-
tech se projevují dřívější rozdílné hospodář-
ské poměry v českých krajích a na Sloven-
sku.
Poživateli sociálních důchodů jsou převáž-
ně ženy a tvoří 70 % (v českých krajích 72 %,
na Slovensku 67 %) všech sociálních důcho-
dů. Asi v 9 % jsou důchody vypláceny man-
želským dvojicím.
V celku tvoří ženy 55 % všech důchodců
včetně důchodců obětí války.
Data o rozložení vyplácených starobních a
invalidních důchodů a důchodů vdovských
podle výše jsou uvedena v tabulkách č. 4-9.
U důchodců, kteří pobírají ještě jiný důchod,
je respektována celá výše výplaty.
Vyplácené starobní a invalidní důchody dů-
chodcům z řad zaměstnanců (bez horníků) se
soustřeďuji v intervalu od 300 do 450 Kčs.
Tato skupina tvoří u mužů v českých krajích
více než 50 %, na Slovensku 62 %, u žen
v českých krajích 70 %, na Slovensku 67 %
všech vyplácených starobních a invalidních
důchodů. Nad 700 Kčs měsíčně má důchod
v českých krajích jen 10 % mužů a 2 % žen,
na Slovensku 5 % mužů a 1, 5 % žen.
Polovina vyplácených starobních a invalid-
ních důchodů byla přiznávána již podle záko-
na o národním pojištění. Průměrná výše vy-
plácených důchodů (bez výchovného) činí
u zaměstnanců (bez horníků):
|
Důchody |
České kraje |
Slovensko |
ČSR |
||||||
|
muži |
ženy |
celk. |
muži |
ženy |
celk. |
muži |
ženy |
celk. |
|
|
před nár. poj.. |
406 |
383 |
397 |
425 |
396 |
418 |
409 |
384 |
400 |
|
z nár. poj ..... |
513 |
383 |
471 |
437 |
350 |
417 |
500 |
379 |
463 |
|
Celkem.... |
461 |
383 |
434 |
431 |
372 |
417 |
456 |
382 |
431 |
Skutečnost, že na Slovensku jsou průměr-
né výše vyplácených důchodů přiznaných
před národním pojištěním poněkud vyšší než
v českých krajích je způsobena valorisaci
provedenou na Slovensku před účinností zá-
kona o národním pojištění.
67
U hornických důchodů jest zřejmá pod-
statně větší výše důchodů přiznaných podle
zákona o národním pojištění. Důchody před
národním pojištěním soustřeďují se v pásmu
od 350 do 600 Kčs v českých krajích a v pás-
mu od 300 do 500 Kčs měsíčně na Slovensku,
kdežto důchody z národního pojištění se sou-
střeďují v českých krajích v pásmu od 600
do 1. 000 Kčs, na Slovensku od 500 do 900 Kčs
měsíčně. Průměrná výše hornických důchodů
činí:
|
Důchody přiznané |
České |
Sloven- |
ČSR |
|
před nár. poj.... |
522 |
421 |
511 |
|   |   |   |   |
|
celkem ....... |
706 |
554 |
687 |
|   |   |   |   |
Největší počet důchodů vdovských je
v pásmu od 250 až do 300 Kčs měsíčně, kde
v českých krajích se nachází 43 %, na Slo-
vensku 54 % důchodů vdovských. Průměrná
výše důchodů jeví se takto:
|
Důchody |
Zaměstnanci bez |
Horníci |
||||
|
přiznané |
České |
Sloven- |
ČSR |
České Sloven- |
ČSR |
|
|
před nár. |
  |   |   |   |   |   |
|
poj... |
317 |
297 |
313 |
300 |
300 |
300 |
|
z nár. poj. |
306 |
291 |
304 |
386 |
330 |
376 |
|
celkem |
312 294 |
308 |
330 |
310 |
326 |
|
Po zvýšení nízkých a středních důchodů
vzroste průměrná výše vyplácených starob-
ních a invalidních důchodů u horníků o 32, 8 %
(v českých krajích o 31, 7%, na Slovensku
o 42, 4 %), u ostatních zaměstnanců o 5, 1 %
(v českých krajích o 4, 8 %, na Slovensku
o 6, 2 %). Průměrné výše důchodů vdovských
budou po zvýšení nízkých a středních dů-
chodů u kategorie horníků o 15, 7 % vyšší
(v českých krajích o 15, 1 %, na Slovensku
o 18, 0 %), u kategorie ostatních zaměstnanců
o 7, 1 % (v českých krajích o 6, 9 %, na Slo-
vensku o 8, 2 %) vyšší. Průměrné výše důcho-
dů budou tyto:
|
Důchody |
Kategorie |
České kraje |
Slovensko |
ČSR |
|||
|
před |
po zvýšení |
před |
po zvýšení |
před |
po |
||
|
starobní a |
zaměstnanci |
434 |
455 |
417 |
443 |
431 |
453 |
|   |
horníci |
706 |
930 |
554 |
789 |
687 |
912 |
|
vdovské |
zaměstnanci |
312 |
333 |
294 |
318 |
308 330 |
|
|   |
horníci |
330 |
380 |
310 |
366 |
320 |
377 |
4. Vývoj nákladů na dávky dů-
chodového zabezpečení.
V dalších tabulkách č. 10 a 11 je obsažen
vývoj nákladů na dávky důchodového zabez-
pečení včetně obětí války. V nákladech v lé-
tech 1949 a 1950 jsou zahrnuty i náklady na
odpočivné a zaopatřovací platy býv. státních
a veřejných zaměstnanců, kteří jsou pojištěn-
ci národního důchodového pojištění od 1. 4.
1950. Celkové náklady (bez nákladů na pen-
sijní nadlepšení, nemocenské pojištění a soc.
péči) vzrůstaly takto:
Stoupání v % předchozího roku
Rok České Slo-
kraje vensko ČSR
1950 10, 7 13, 6 11, 2
1951 3, 8 1. 8 3, 4
|
1952 |
1, 4 |
0, 9 |
1, 3 |
|
1953 |
8, 5 |
9, 9 |
8, 8 |
|
1954 |
7, 1 |
10, 1 |
7, 6 |
|
1955 |
2, 9 |
2, 5 |
2, 8 |
|
1956 |
5, 4 |
6, 1 |
5, 5 |
Poměrně velké stoupnutí nákladů v roce
1950 je ještě důsledkem většího počtu vy-
řízených žádostí v prvých dvou letech po
účinnosti zákona o národním pojištění. Na
větší vzestup nákladů v roce 1953 a 1954 mělo
vliv zvýšení důchodů podle vl. nař. č. 42/53
Sb. při peněžní reformě, které působilo v roce
1953 7 měsíců, v roce 1954 již po celý rok.
V této souvislosti se uvádí, že tato úprava dů-
chodů nenahradila důchodcům zcela vzrůst
nákladů na životní potřeby způsobený zruše-
ním lístkového systému zásobování. V r. 1956
68
působí na vzrůst nákladů kromě vyššího pří-
růstku důchodů též stoupající počet přepočtů
důchodů podle vl. nař. č. 49/1951 Sb.
B. Finanční a ekonomické zhodnocení pře-
budování důchodového zabezpečení.
1. Základními ukazateli ve finančním plá-
nování důchodového zabezpečení je vývoj
počtu důchodů a výší nově přiznávaných dů-
chodů. V dalších částech této zprávy hodno-
tíme s hlediska finančních důsledků jednot-
livé změny v nárocích na dávky, které návrh
přináší, dále vývoj počtu obyvatel a jeho vě-
kového složení a konečně vývoj průměrných
ročních výdělků. Závěrem uvádíme očekáva-
ný vývoj nákladů na důchodové zabezpečení
v letech 1956-1960 jednak absolutně, jednak
ve srovnání s vývojem mzdových fondů.
Návrh zákona neřeší všechny otázky, které
s finančního hlediska mají význam, nýbrž po-
nechává úpravu některých těchto otázek
normám nižšího řádu.
S toho hlediska je třeba posuzovat i závě-
ry, k nimž tato zpráva dochází; některé čí-
selné údaje o finančním vývoji mohou doznati
změn, podle toho, jak budou rozhodnuty otáz-
ky, jichž řešení je ponecháno pozdějším nor-
mativním úpravám.
2. Změny v podmínkách a výši
nároků.
Návrh přináší zásadní změny především
u důchodů invalidních a starobních. Vedle
celkového zvýšení výměry těchto důchodů
mění se konstrukce v tom směru, že se za-
vádí částečný důchod invalidní a starobní dů-
chod ve snížené míře u pracujícího důchod-
ce; dále se starobní důchod poskytuje ženám
již od 55 roku věku. Výše důchodu pracují-
cího důchodce významně poroste. Tato úpra-
va nároku na starobní a invalidní důchod bude
pobídkou pro setrvání v zaměstnání pro oso-
by se změněnou pracovní schopností nebo
osoby starší dosud práce schopné a bude proto
přínosem pro zvyšování životní úrovně jak
s hlediska společnosti, tak i pracujících dů-
chodců samotných. Po finanční stránce zave-
dení starobního důchodu pro každého za-
městnance staršího 60 let po alespoň 201etém
zaměstnání bude ovšem spojeno se značnými
finančními náklady. Rovněž snížení věkové
hranice u žen pro nárok na starobní důchod
po 20 letech zaměstnání znamená značné
zvýšení nákladů proti dnešnímu stavu.
V nárocích na pozůstalostní dávky, t. j. dů-
chody vdovské a sirotčí přináší návrh jen
menší změny, které se ve vývoji finančních
nákladů podstatně neprojeví. Návrh však při-
náší změny v úpravě nároků při pracovních
úrazech a při invaliditě způsobené při výko-
nu vojenské služby; případy lehčích ztrát pra-
covní schopnosti budou odškodňovány přímo
podniky nebo vojenskou správou, takže na-
stane změna v orgánu, který dávky poskyt-
ne. Toto opatření bude účinným prostředkem
pro zvýšení zájmu podniků na snížení úra-
zovosti,
a) Invalidní důchody.
Výměra invalidního důchodu je podle osno-
vy značně příznivější než při dnešních před-
pisech. Rozdíly jsou patrný z dat tabulek č.
12-14. Zvýšení nákladů vyplývajících z pří-
znivější konstrukce dávky bude zmírněno za-
vedením částečného invalidního důchodu,
který bude poskytován tam, kde nepůjde
o úplnou pracovní neschopnost a kde bude
umožněno zaměstnanci, aby využil zbytku
svých pracovních schopností ve prospěch
celku a doplnil si svůj důchod příjmem z prá-
ce. Průzkum provedený u žadatelů o inva-
lidní důchod v roce 1955 ukázal, že asi 40 %
invalidních důchodců (na Slovensku 30 %) by
bylo částečně invalidních. Průzkum rovněž
ukázal, jaký stupeň invalidity působí jednot-
livé choroby. Výsledky ukazuje tento pře-
hled:
|
Nemoc |
Ze 100 přiznaných |
|
|
částečných |
plných |
|
|
tuberkulosa ..... |
18 |
82 |
|
zhoubné nádory... |
11 |
89 |
|
nemoci nerv. a duševní |
38 |
62 |
|
nemoci ústrojí cévního. |
40 |
60 |
|
nemoci ústrojí pohyb.. |
56 |
44 |
|
úrazy ....... |
48 |
52 |
|
ostatní ....... |
50 |
50 |
|   |   |   |
|
Celkem ..... |
40 |
60 |
Pro odhad finančního dosahu zavedení čás-
tečných důchodů invalidních se použilo uve-
dených dat. Očekává se, že jistý počet částeč-
ných invalidů vznikne ze žádostí dosud za-
mítaných pro nedostačující stupeň invalidity.
Byly proto počty částečných invalidit zvýše-
ny o 10 %. Lze očekávat, že každým rokem
bude přiznáno 18. 000 částečných invalidních
důchodů. Tím značně vzrostou požadavky na
umisťování osob se změněnou pracovní schop-
ností.
69
Snížení nákladů lze očekávat z výsledků
běžně prováděných lékařských kontrol dneš-
ních invalidních důchodců. Podle výsledků
průzkumu lze čekati, že nejméně u 20 %
důchodců mladších 60 let půjde o částečnou
invaliditu podle nových předpisů. Snížení dů-
chodů ovšem předpokládá, že budou pro tyto
důchodce zajištěny nebo vytvořeny vhodně
pracovní příležitosti. Šlo by zhruba o 30. 000
důchodců - nečítaje v to důchodce, jimž je
již dnes důchod krácen pro souběh s výděl-
kem. V odhadech se vycházelo z toho, že pro
tento počet důchodců bude nalezeno vhodné
zaměstnání během dvou let.
Do finančních nákladů bylo nutno pojmouti
také případy zaměstnanců, kterým částečná
invalidita vznikla již před účinností zákona,
avšak kteří o důchod za dnešních předpisů
nežádali a o nichž lze předpokládat, že tak
učiní bezprostředně po účinnosti zákona. Pro
odhad počtu těchto případů nejsou k dispo-
sici žádné podklady. Jako finanční náklad na
tyto případy byla určena částka odpovídající
12. 000 takových případů. Průměrná výše in-
validních důchodů (plných) přiznávaných po
přebudování bude v roce 1957 činit
v českých krajích na Slovensku
u mužů 680 610
u žen 432 410
a bude tudíž značně vyšší než dosud.
b) Starobní důchody.
Nové podmínky pro starobní důchod způ-
sobí, že ke dni účinnosti zákona vznikne ná-
rok na starobní důchod velmi početným sku-
pinám zaměstnanců. Půjde v podstatě o tyto
3 skupiny:
1. Nejpočetnější je skupina zaměstnanců,
kterým bude přiznán důchod ve výši 1/3
starobního důchodu. Půjde o muže ve věku
60 až 64 let a o ženy ve věku 55 až 59 let,
které splňují podmínku 20 let zaměstnání.
Jich celkový počet se odhaduje na 70. 000
osob.
2. Další početnou skupinou budou zaměst-
nanci, kteří nezískali dosud 20 let pojištění
a jimž podle návrhu náleží důchod v 65 le-
tech, a to i tehdy, když pracují. Jich počet
bude činiti zhruba 30. 000 osob; na Slo-
vensku jich bude relativně více než v čes-
kých krajích, vzhledem k tomu, že na Slo-
vensku nemá značný počet starších za-
městnanců dobu zaměstnání delší 20 let.
3. Konečně budou přiznány důchody těm za-
městnancům - mužům 651etým a star-
ším a ženám 60letým a starším - jimž za
dnešních předpisů nenáleží starobní dů-
chod i když jsou zaměstnáni déle než
20 let. Jejich počet činí zhruba 10. 000 osob.
Ve finančních odhadech byla dále respek-
tována ta okolnost, že v budoucnu dojde ke
zvyšování starobních důchodů při výstupech
ze zaměstnání. Odhad vychází z předpokladu,
že odchody mužů ze zaměstnání budou v jed-
notlivých letech věku nad 60 let přibližně
relativně stejně početné jako v posledních
letech; u žen byl učiněn předpoklad, že doba
setrvání v zaměstnání po 55. roce věku se
prodlouží proti době, po jakou ženy dosud
setrvávaly v zaměstnání po 60. roce věku.
V tabulce č. 15 je uveden očekávaný vývoj
počtu důchodů invalidních a starobních a dů-
chodů vdovských.
Průměrná výše starobních důchodů (plných)
přiznávaných po přebudování bude v roce
1957 činit
v českých krajích na Slovensku
u mužů 810 740
u žen 430 470
a bude tudíž značně vyšší než dosud.
c) Náklady na dávky při pracovních úrazech
a při poškození zdraví za výkonu vojenské
služby budou v příštích letech rychle klesat
v důsledku toho, že půjde o soubor, který
nebude již míti žádných přírůstků a bude se
zmenšovat přirozenými úbytky. Z týchž dů-
vodů budou klesat i náklady na důchody
obětí války.
Rovněž náklady na sociální důchody budou
v příštích letech klesat. Příčinou toho je okol-
nost, že počet nových sociálních důchodů,
které budou ještě přiznávány nečetné sku-
pině nepojištěných osob, bude menší než po-
čet důchodů zanikajících úmrtím, který bude
značně vysoký v důsledku vysokého průměr-
ného věku sociálních důchodců.
3. Vliv změn v počtu obyvatel
a jeho složení podle věku.
Změny v porodnosti a úmrtnosti, které na-
staly od počátku tohoto století, silně ovliv-
nily dnešní strukturu obyvatel našeho státu
podle věku. Příčinou těchto změn byly pře-
devším válečné ztráty za prvé světové- války,
zvýšená úmrtnost civilního obyvatelstva za
druhé světové války a snížená porodnost za
prvé světové války a světové hospodářské
krise z třicátých let.
Vývoj věkové skladby našeho obyvatelstva
v posledních 50 letech je znázorněn v připo-
jených diagramech č. 1-3, na nichž je zná-
zorněno složení obyvatelstva českých zemí
a Slovenska podle pohlaví a pětiletých věko-
vých skupin v roce 1910, 1930 a 1950. Pro
70
grafické znázornění byla zvolena forma vě-
kové pyramidy.
Diagram složení obyvatelstva podle věku
v r. 1910 má tvar pravidelné pyramidy, po-
něvadž se tehdy ještě počet obyvatel v jed-
notlivých letech pravidelně zmenšoval s ros-
toucím věkem.
V diagramu pro rok 1930 je již patrná po-
rucha ve věkovém složení, způsobená první
světovou válkou. Zářez ve věkové skupině
10-14letých znázorňuje následky snížené
porodnosti za války. Zúžená základna uka-
zuje na klesající porodnost v důsledku po-
čínající hospodářské krise. Populační vývoj
se tu ocitl na rozhraní, kdy se začíná rodit
méně dětí, než je třeba k udržení budoucí
populace na nezměněné výši.
V diagramu věkového složení obyvatelstva
v roce 1950 je patrná věková porucha způ-
sobená první světovou válkou (zářez ve vě-
kové skupině 30-34 letých) i hospodářskou
krisí z 30. let (zářez ve věkové skupině 10-
19letých). Tvar pyramidy je již silně porušen,
zejména hlubokým a dlouhodobým snížením
porodnosti v době hospodářské krise.
Při srovnání diagramu pro rok 1950 s dia-
gramy pro léta 1910 a 1930 budí pozornost
zmenšování dolní poloviny věkové pyramidy
a zvětšování její poloviny horní. Ukazuje to
na závažnou skutečnost, že ubývá osob ve
věku do 50 let a přibývá osob starších. Zvý-
šení četnosti starších ročníků je způsobeno
jednak tím, že do věku přes 50 let v roce
1950 již vstoupily početně silné ročníky osob
narozených před první světovou válkou, jed-
nak prodlužováním délky lidského života,
k němuž dochází v důsledku stálého poklesu
úmrtnosti. Lidský věk se prodloužil od sčí-
tání lidu v r. 1930 do sčítání v roce 1950
o pětinu (o 12 let u mužů a 13 let u žen) a
stále se prodlužuje, takže dnes se již dožívá
věku 60 let dvakrát tolik lidí než na začátku
tohoto století.
Budoucí složení našeho obyvatelstva podle
věku - zejména přesuny v těch věkových
skupinách, které s hlediska důchodového za-
bezpečení mají největší význam - jsou pa-
trný z následujícího přehledu, který byl se-
staven z populační perspektivy obyvatelstva
ČSR vypracované SUŠ.
|
Skupina |
Stav obyvatelstva na konci roku |
|||
|
1955 |
1960 |
1965 |
1970 |
|
|
absolutně |
||||
|
0 |
266 974 |
268 196 |
276353 |
303 432 |
|
1-13 |
3 195 630 |
3 409 742 |
3 439 790 |
3 535 729 |
|
0-13 |
3 462 604 |
3 677 938 |
3716143 |
3 839 161 |
|
14-49 |
6478435 |
6 568 351 |
6 896 308 |
7 499 797 |
|
50- 54 |
865 925 |
928 042 |
849 220 |
586 604 |
|
55-59 |
737 479 |
817801 |
870 916 |
797 111 |
|
14-59 |
8 081 839 |
8314194 |
8 616 444 |
8 883 512 |
|
60-64 |
554 210 |
673 646 |
741 980 |
789 949 |
|
65 a více |
1 068 347 |
1 169 222 |
1 338 661 |
1 515 641 |
|
60 a více |
1 622 557 |
1 842 868 |
2 080 641 |
2 305 590 |
|
Celkem |
13 167 000 |
13 835 000 |
14413228 |
15 028 263 |
|
Skupina |
Stav obyvatelstva na konci roku |
|||
|
1955 |
1960 |
1965 |
1970 |
|
|   |
v procentech |
  | ||
|
0 |
2, 03 |
1, 94 |
1, 92 |
2, 02 |
|
1-13 |
24, 27 |
24, 65 |
23, 86 |
23, 53 |
|
0-13 |
26, 30 |
26, 59 |
25, 78 |
25, 55 |
|
14-49 |
49, 20 |
47, 47 |
47, 85 |
49, 91 |
|
50-54 |
6, 58 |
6, 71 |
5, 89 |
3, 90 |
|
55-59 |
5, 60 |
5, 91 |
6, 04 |
5, 30 |
|
14-59 |
61, 38 |
60, 09 |
59, 78 |
59, 11 |
|
60-64 |
4, 21 |
4, 87 |
5. 15 |
5, 26 |
|
65 a více |
8, 11 |
8, 45 |
9, 29 |
10, 08 |
|
60 a více |
12, 32 |
13, 32 |
14, 44 |
15, 34 |
|
Celkem |
100, 00 |
100, 00 |
100, 00 |
100, 00 |

