Její další upevňování
závisí především na rozhodném
odstraňování příčin,
které způsobují jeho porušování.
Předcházet porušování zákonů
a zabránit jim - na to je třeba zaměřit
činnost všech státních a hospodářských
orgánů, společenských organizací
a všeho lidu. V podnicích a jednotných zemědělských
družstvech, ve městech i na vesnicích, všude
musí být vytvořena situace, která
by znemožnila zlodějům rozkrádat národní
majetek a protispolečenským živlům rušit
společenský právní pořádek.
Cestou k tomu je prohloubení výchovné práce
k upevnění kázně a odpovědnosti
u každého pracujícího a důslednost
v postihu těch, u nichž prostředky výchovy
zůstaly neúčinné.
Už Lenin v začátku
budování sovětské moci zdůrazňoval,
že každé porušení právního
řádu vytváří mezeru, kterou
zneužívají nepřátelé sovětské
moci. To platí v plné šíři i
v našich podmínkách. Jakékoliv porušení
zákona, třebas i v dobré vůli motivováno
účelností, nejen zeslabuje u lidí
důvěru ve stát a jeho socialistické
právo, ale je často zneužíváno
třídními nepřáteli. Když
je zákon schválen, nikdo nemá právo
jej porušovat. Jestliže někdo nesouhlasí
s tím nebo oním ustanovením, může
vznést připomínky vládě nebo
Národnímu shromáždění.
Avšak pokud zákon není změněn,
musí se jím každý řídit
a musí jej přísně zachovávat.
Upevňování zákonnosti
dále předpokládá existenci dobrých
zákonů a ostatních právních
předpisů. S tím souvisí požadavek
včas rušit nevyhovující předpisy
a dbát, aby zákony byly vždy v souladu s potřebami
a aktuálními zájmy života pracujících.
Dobrý zákon je nutnou, ale sám nedostačující
podmínkou pro dosažení cílů,
které zajišťuje. K tomu je zapotřebí
cílevědomé činnosti lidí. Důsledné
dodržování zákonů a všech
ostatních právních předpisů,
právě s cílem organizovat a usměrňovat
občany k jejich ukázněnému a dobrovolnému
plnění, musí se stát nedílnou
součástí každodenní činnosti
státního aparátu, funkcionářů,
hospodářských pracovníků, společenských
organizací. Je nám málo platné, dojdeme-li
ke zjištění hospodářské
škody, nedovedli-li jsme zamezit porušení zákona
a usměrnit iniciativu lidí k bdělosti při
ochraně socialistické zákonnosti.
Konečně stálé
rozšiřování účasti pracujících
na upevňování socialistické zákonnosti
vyžaduje, abychom neustále zvyšovali právní
znalosti našich pracujících. Naše společnost
se vyvíjí tak, že klade čím dále
tím větší nároky na znalosti
právního řádu, nejen právníků,
ale všech funkcionářů odborů,
dalších společenských organizacích,
soudců z lidu, soudců místních lidových
soudů a funkcionářů národních
výborů. Musíme proto co nejvíce zpřístupnit
pracujícím všechny zákony a závažné
právní předpisy. Je třeba říci,
že máme ještě co dělat, aby právní
předpisy byly vždy srozumitelné a jednoduché
a tak usnadňovaly pracujícím rozhodovat podle
práva. To dále vyžaduje, abychom včas
a plynule seznamovali občany i funkcionáře
s právními předpisy a ukazovali jim jejich
politický smysl na řešení konkrétních
problémů naší výstavby a společenského
života.
Velký význam pro upevňování
socialistické zákonnosti má i správné
vyřizování stížností,
podnětů a oznámení pracujících
všemi orgány, na něž se pracující
obracejí, zejména národními výbory.
Nikdy nezapomínejme na to, že stížnosti,
podněty a návrhy pracujících jsou
jednou z konkrétních forem jejich účasti
na správě státu, na řešení
všech záležitostí naší země.
Ve srovnání se stavem v minulých létech
došlo k určitému zlepšení a to
jak ve věcném vyřizování stížností,
tak v postupu a způsobu jejich přešetřování.
Stále však je věnována malá péče
kontrole a realizaci opatření k nápravě
závad a nedostatků, na něž stížnosti
důvodně poukazovaly. Další zkvalitnění
stavu zákonnosti v této oblasti souvisí proto
s tím, aby rady a pléna národních
výborů pravidelně a kvalitněji projednávaly
rozbory stížností pracujících
a nadřízené orgány vedly k řádnému
vyřizování stížností orgány
jim podřízené.
Úkoly upevňování
socialistické zákonnosti plní a musí
plnit se vší odpovědností a rozhodností
všechny státní a hospodářské
orgány, především národní
výbory. Jde však o to, aby socialistická zákonnost
byla uplatňována jako jeden za základních
principů činnosti všech státních
a hospodářských orgánů, aby
ji všechny orgány a organizace považovaly za
nedílnou součást svých úkolů
hospodářské a kulturní výstavby,
za nedílnou součást vlastní řídící
a kontrolní činnosti, a aby důsledně
i operativně zajišťovaly zachovávání
zákonnosti v podřízených organizacích,
institucích a podnicích. Především
národní výbory musí vést své
orgány, občanské výbory i ostatní
aktivy k tomu, aby rozvíjely k zajištění
socialistického pořádku především
organizátorskou, výchovnou a preventivní
činnost a aby v jejich činnosti byly stále
účinněji uplatňovány prostředky
společenského působení a výchovy.
V současné době
byly vytvořeny všechny podmínky pro to, aby
požadavek upevňování socialistické
zákonnosti se stal věcí všeho lidu a
společenských organizací, aby i zde bylo
využíváno všech předností
socialistické demokracie. Zákonem o místních
lidových soudech a zákonem o úkolech národních
výborů při zajišťování
socialistického pořádku byly vytvořeny
široké možnosti pro zvýšení
úlohy lidu a jeho organizací. Půjde nyní
o to, aby tyto zákony a další připravovaná
opatření byly správně a důsledně
uvedeny v život. Národní výbory, společenské
organizace a jiné státní orgány musí
poskytovat místním lidovým soudům
a komisím pro ochranu veřejného pořádku
soustavnou a všestrannou pomoc a podporu. Na druhé
straně - a na to je třeba důrazně
upozornit - nové orgány musí projednávat
případy porušení socialistického
právního řádu jen tehdy, jestliže
vzhledem k závažnosti případu nestačí
k nápravě provinilého občana výchovné
působení Revolučního odborového
hnutí, Československého svazu mládeže,
vedení podniků a závodů. Bez stále
širší aktivní účasti lidu
a jeho organizací nebylo by možno splnit všechny
úkoly upevňování socialistické
zákonnosti v období vyspělé socialistické
společnosti. Zvýšení role společnosti
v upevňování socialistické zákonnosti
a společenského pořádku tají
v sobě obrovské reservy a možnosti, které
určitě umožní vydobýt nové
úspěchy na cestě k postupnému snižování
a konečnému vykořenění kriminality
a jiného porušování zákonů.
V neposlední řadě
je třeba důsledně provádět
dozor nad zachováváním socialistické
zákonnosti prokuraturou. Musíme včas odhalovat
nedostatky v naší práci a nekompromisně
je odstraňovat. Cílem naší práce
musí vždy být, aby výkonem dozoru pomáhala
účinně při budování
materiálně technické základny a rozvíjení
ekonomiky vyspělé socialistické společnosti
a při výchově nového socialistického
člověka. Přitom musíme ještě
pohotověji než dosud reagovat na konkrétní
vývoj socialistické zákonnosti na jednotlivých
úsecích a v jednotlivých krajích a
okresech, účinněji pomáhat k posílení
autority státního plánu a rozpočtu,
k upevňování státní disciplíny,
k prosazování celostátních zájmů
před zájmy místními a k rozšíření
a prohloubení úlohy lidu a jeho organizací
v procesu upevňování socialistické
zákonnosti.
V kterých směrech jsou
v naší práci především nedostatky
a kde je ji třeba především zkvalitnit?
V práci všech orgánů
je třeba dbát na to, aby byla zaměřena
na důsledné uplatňování jejich
úlohy jak preventivní tak represívní,
aby vytyčená opatření strany a vlády,
rozpracovaná krajskými a okresními výbory
strany byla plněna rovnoměrně ve všech
krajích a okresech a aby byla věnována zvýšená
péče a diferencovaná pomoc těm krajům
a okresům, které právě zaostávají.
Vyhledávací orgány
musí pohotověji a správně reagovat
na nové formy trestné činnosti, mnohem rychleji
zpracovávat signály a rychleji odhalovat pachatele.
Ještě důsledněji musíme zabezpečovat,
aby ve vyšetřování byla vždy zjištěna
objektivní pravda, aby nedocházelo k neodůvodněnému
- byť i nepatrnému - stíhání
našich občanů nebo k zbytečnému
vracení věcí soudem k došetření.
Nesmíme se také spokojovat s tím, že
vyšetřování skončíme v
zákonné lhůtě, ale musíme se
snažit tuto lhůtu zvláště ve vazebních
věcech zkracovat všude, kde to charakter trestných
činů vůbec dovolí.
Konečně náš
prokurátorský dozor se nesmí spokojovat s
tím, že jsou dodržovány předpisy
procesního práva, nýbrž se musí
zaměřit na obsahovou stránku vyšetřování
a tím účinněji působit na kvalitu
vyšetřování. V každém případě
však musí prokurátoři využívat
i v tomto stadiu řízení svých prostředků
k odstranění příčin umožňujících
páchání trestné činosti a za
tím účelem zesílit svou preventivní
činnost. Je třeba do šíře rozvinout
spolupráci s dobrovolnými společenskými
organizacemi, zejména s Revolučním odborovým
hnutím, s Československým svazem mládeže,
s vedením podniku a závodů, orgány
Jednotných zemědělských a jiných
lidových družstev a pokud jde o mládež,
též s rodiči a školou, zejména
pak se Sdružením rodičů a přátel
školy v duchu závěrů, které přijal
v poslední době náš ústřední
výbor KSČ.
V rozhodování soudem
musíme dozorem i vlastním vystupováním
při soudním jednání důsledněji
zabezpečovat zjišťování objektivní
pravdy, a dbát na to, aby při ukládání
trestů bylo dbáno na jejich individualizaci tak,
aby odpovídaly zavinění, motivům,
osobě pachatele, jeho třídnímu profilu.
A v neposlední řadě v daleko větší
míře než dosud musíme zajistit, aby
již v trestním řízení bylo rozhodováno
o náhradě způsobené škody. Také
přípravě trestního projednávání
před širší veřejností na
závodech, v jednotných zemědělských
družstvech a obcích musíme věnovat větší
a všestrannou pozornost. Jde o závažnou politickou
práci, o které je třeba se radit se stranickými
orgány, správně ji zacílit, abychom
dosahovali maximální politický účinek.
V souladu s konkrétní
politickoekonomickou situací a stavem zákonnosti
musíme prohlubovat i formy a metody našeho prokurátorského
všeobecného dozoru, zvláště při
uplatňování poradního hlasu na zasedáních
národních výborů, jejich rad a komisí.
Je třeba zdůraznit, že všechna naše
opatření musí být více než
dosud spojována s výchovným působením
na ty orgány, v jejichž činnosti bylo shledáno
porušení zákonnosti. Proto prokurátorské
prověrky i upozornění musí vycházet
z tohoto politického cíle. Měřítkem
jejich účinnosti bude, jak správně
byl stanoven politický cíl, jak spolehlivě
byl zjištěn stav zákonnosti, jak byly odhaleny
příčiny nedostatků, jak byla projednána
opatření k nápravě nedostatků
s vedením podniku, se stranickou a odborovou organizací
přímo na pracovišti, jaká byla vytvořena
organizační opatření, že náprava
se skutečně stala.
A v neposlední řadě
v naší prokurátorské práci musíme
ještě pozorněji naslouchat kritickým
hlasům ve stížnostech a dopisech pracujících,
prověřovat je, odhalovat příčiny
nedostatků ve vlastní práci a houževnatěji
je odstraňovat. Poctivá kritika a sebekritika je
jedním z nejúčinnějších
prostředků proti jakýmkoliv projevům
zbytků byrokratismu, úředního lajdáctví
a jiným nešvarům v naší práci.
Soudružky a soudruzi,
i když jsme dosáhli za
poslední léta velkých úspěchů
v procesu upevňování socialistické
zákonnosti, nesmí nás to vést k podceňování
dosud se vyskytujících negativních jevů.
Vždyť budování vyspělé socialistické
společnosti a velké perspektivy komunistických
zítřků vyžadují ještě
výraznější rozvoj nových morálních
a politických rysů člověka a spolu
s ním i účinnější boj
proti všem dosud se projevujícím přežitkům
minulosti, které jej brzdí.
O úspěchu každé
práce rozhodují kádry. Je proto nutné
soustředit pozornost na živou organizátorskou
práci našeho aparátu a na soustavnou jeho výchovu.
Včasné odhalení chyb a nedostatků,
rozbor příčin jejich vzniku a jejich cílevědomá
náprava musí tvořit základ správné
výchovy kádrů.
Úspěchy v práci
závisí vždy na tom, nakolik se nám podaří
využít předností socialistického
společenského zřízení, nakolik
jsme schopni zmobilizovat nesmírné zdroje, které
nám toto zřízení poskytuje. Tyto přednosti
naší společnosti se stále projevují
na vyšší a vyšší úrovni.
Roste a sílí morálně politická
jednota lidu, dále se rozvíjí tvůrčí
iniciativa pracujících, stále hlouběji
pronikají do myšlení a způsobu jednání
lidí socialistická a komunistická morálka.
Právě zde je klíč k rozhodnému
boji proti všem chybám a nedostatkům.
Na všech úsecích
upevňování socialistické zákonnosti
se dá pracovat ještě lépe, účinněji
a koordinovaněji. Proto naše úsilí musí
směřovat k tomu, aby tomuto vývoji bylo všestranně
napomáháno, zejména včasným
odhalováním nezákonností a jejich
příčin, zdokonalováním forem
a metod prokurátorského dozoru prosazováním
účinných opatření k nápravě,
upevňováním vedoucí úlohy strany
v celé naší činnosti.
Prosím Národní
shromáždění Československé
socialistické republiky, aby projednalo zprávu o
stavu socialistické zákonnosti.
Mohu ujistit Národní
shromáždění, že každý
pracovník prokuratury je si hluboce vědom své
odpovědnosti vůči straně a státu
za práci mu svěřenou a že dá
všechny své síly do služeb své
vlasti a svého lidu v zájmu velkého díla
vybudování komunistické společnosti.
Místopředseda NS Pospíšil:
Děkuji generálnímu prokurátorovi dr.
Bartuškovi. Sděluji, že ústavně
právní výbor předložil návrh
usnesení ke zprávě generálního
prokurátora o stavu socialistické zákonnosti.
Návrh usnesení vám
byl rozdán.
Předsednictvo Národního
shromáždění navrhuje, aby Národní
shromáždění zvolilo návrhovou
komisi, která ve smyslu předloženého
návrhu, výsledku rozpravy a vašich připomínek
předloží v závěru jednání
tohoto bodu návrh konečného znění
usnesení.
Jsou nějaké námitky
proti tomuto postupu? (Nebyly.)
Nejsou.
Předsednictvo navrhuje, aby
byla zvolena návrhová komise v tomto složení:
Předseda: posl. Šebík.
Členové: posl. Borůvka, posl. Procházková,
posl. dr. Kučera, posl. Bartoš, posl.
Zedník, posl. Závodská.
Jsou nějaké připomínky
nebo doplňky k tomuto návrhu? (Nebyly.)
Nejsou.
Kdo souhlasí s předloženým
návrhem, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo.)
Tím byla schválena
návrhová komise, která připraví
návrh konečného znění usnesení.
Přerušuji schůzi na 20 minut.
(Schůze přerušena
v 10 hod. 43 min. a opět zahájena v 11 hod. 9 min.)
Podpredseda NZ dr. Kyselý:
Zahajujem prerušenú schôdzu.
Do rozpravy k prejednávanej
zpráve generálneho prokurátora o stave socialistickej
zákonnosti sa prihlásili poslanci: Vávra,
Brančík, Janulík, Zedník,
Klas.
Dávam slovo prvému
prihlásenému rečníkovi posl. Vávrovi.
Posl. Vávra: Soudružky
a soudruzi poslanci,
ve zprávě generálního
prokurátora o stavu socialistické zákonnosti
mě zaujaly některé problémy, dotýkající
se bezprostředně života a práce národních
výborů. Dovolte mi, abych na některé
z nich reagoval a doplnil je několika osobními poznatky.
Usnesení ústředního
výboru Komunistické strany Československa
z ledna minulého roku o přestavbě územní
organizace státu a dalším prohloubení
socialistické demokracie v činnosti a výstavbě
národních výborů, stanovilo hlavní
současné úkoly k úspěšnému
splnění linie XI. sjezdu KSČ. V souvislosti
s tím zaměřilo pozornost i na nové
problémy, které je nutno řešit a vytvořit
tak cestu k dalšímu vzestupu národního
hospodářství a kultury, cestu k dalšímu
všestrannému rozvoji vyspělé socialistické
společnosti. Zdůraznilo, že v současné
době jsou hlavním článkem dalšího
prohlubování socialistické demokracie národní
výbory, které představují nejmasovější
organizaci pracujících. Jejich prostřednictvím
se podílejí masy pracujících stále
více na řízení hospodářské
a kulturní výstavby a tak bezprostředně
ovlivňují jejich organizátorskou činnost
zaměřenou na plnění úkolů
vytyčených stranou a vládou, na rozvoji téměř
všech úseků našeho hospodářského
a společenského života.
Pro plnění těchto
náročných úkolů se dostalo
národním výborům významného
posílení nejen podstatným rozšířením
jejich pravomoci a odpovědnosti, ale především
tím, že těžiště řízení
i správy přešlo do rukou jejich zastupitelských
orgánů. Národní výbory se tak
staly účinným mobilizačním
činitelem, spjatým prostřednictvím
svých volených sborů a aktivistů s
nejširší masou pracujících.
Většina národních
výborů i v našem Jihomoravském kraji
je si plně vědoma své zákonné
povinnosti. Svědčí o tom jejich úspěšná
činnost na jednotlivých úsecích jejich
působnosti. Dobrá organizátorská práce
národních výborů, opírající
se důsledně o spolupráci širokého
okruhu občanů, přinesla kladné výsledky
např. na zemědělském úseku,
kde byly vcelku úspěšně splněny
úkoly prvního roku třetí pětiletky
a položeny základy ke zkrácení třetího
pětiletého plánu v zemědělství.
Pod jejich vedením se plně vyrovnaly se svými
úkoly i podniky místního hospodářství.