Mám-li shrnout bohaté dojmy z těchto našich
návštěv Sovětského svazu a NDR,
chtěl bych říci, že jsme se přesvědčili
o tom, jak úspěšně socialistický
tábor upevňuje svou jednotu, jak jednotlivé
jeho složky - bratrské socialistické země
- čerpají z bohatých zkušeností
Sovětského svazu novou sílu k dalšímu
růstu, jak postupně přemáhají
své dětské nemoci a jak se stále více
zapojují do tohoto velkého společenství
socialistických národů, prohlubujíce
stále více svou vzájemnou spolupráci
jak v oblasti hospodářské tak i kulturní.
Vždyť, jak praví program KSSS, přijatý
na posledním sjezdu, všechny země budující
socialismus, mají stejné cíle a proto i stejné
cesty, které k nim vedou. Socialistický tábor,
silný svou semknutostí, bude i nadále stát
neochvějně na stráži míru. Je
to velká síla, která nese všem národům
poselství plného rovnopráví a přátelství
a určuje tak další vývoj celého
světa. Socialismus a mír, toť dvě totožné
myšlenky vzájemně se doplňující
a právě proto získávají si
stále nové milióny poctivých lidí
v celém světě. Přitom arciť nezapomínáme,
že za konečné vítězství
těchto myšlenek je třeba dále usilovně
a obětavě pracovat a v duchu socialistického
internacionalismu naši jednotu stále více upevňovat.
A proto nechť dále roste, sílí a mohutní
náš socialistický tábor v čele
se Sovětským svazem, nechť sílí
naše jednota, která je nejlepší zárukou
míru ve světě. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo:
Ďakujem predsedovi NZ za prednesenú zprávu.
Pristúpime k hlasovaniu o zpráve predsedy Národného
zhromaždenia. Kto súhlasí so zprávou
o návšteve delegácie Národného
zhromaždenia Československej socialistickej republiky
vo Sväze sovietskych socialistických republík
a v Nemeckej demokratickej republike tak, ako ju predniesol predseda
Národného zhromaždenia, nech zdvihne ruku.
(Deje sa.)
Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem. Tým Národné zhromaždenie
jednomyseľne schválilo podľa § 8
zákona č. 107/1960 Zb., o jednacom a pracovnom poriadku
Národného zhromaždenia, zprávu predsedy
Národného zhromaždenia.
Tým jsme prejednali druhý bod poriadku. Prerušujem
schôdzu na 15 minút.
(Schůze přerušena v 11 hod. 21 min. a opět
zahájena v 11 hod.
37 min.)
Místopředseda NS Fiala:
Zahajuji přerušenou schůzi. Přistoupíme
k projednáni třetího bodu pořadu,
který je
3. Zpráva výboru pro plán a rozpočet
o vládním návrhu usnesení (tisk 91),
jímž Národní shromáždění
schvaluje podle čl. 41 ústavy státní
závěrečný účet Československé
socialistické republiky za rok 1961.
Zpravodajem je poslanec Kejda, dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Kejda: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Státní závěrečný účet
za rok 1961, předložený vládou Národnímu
shromáždění k projednání
a schválení, končí opět značným
rozdílem mezi příjmy a výdaji. Příjmy
jsou o 2077 miliard Kčs vyšší než
výdaje, a to je výsledek, jaký nám
kapitalisté závidí, neboť u nich schodky
ve státních rozpočtech jsou stále
větší a v důsledku šíleného
zbrojení jim stále rostou státní dluhy.
Přestože naše hospodaření v roce
1961 opět končí přebytkem a také
loni pokračoval růst a rozvoj národního
hospodářství a dále se výrazně
posílila obranyschopnost republiky, nemůžeme
být s celkovými výsledky za minulý
rok spokojeni.
Poprvé od roku 1953 jsme nesplnili plán hrubé
výroby v průmyslu, a to zejména neplněním
plánu v rozhodujících odvětvích
národního hospodářství. Ani
ve stavebnictví, zemědělství a dopravě
jsme plánované úkoly nesplnili, což
spolu s neplněním plánu centralizované
výstavby a velkou investiční rozestavěností
působí letos našemu hospodářství
značné obtíže.
Kromě zpomalení rozvoje národního
hospodářství působí nepříznivě
i zhoršení kvalitativní stránky výroby,
zejména produktivity práce a snižování
vlastních nákladů.
Národní důchod stoupl podle předběžných
údajů o 6,7%, což je o 1,5% méně
než jsme plánovali a méně než v
roce 1960.
ÚV KSČ ukázal na hlavní příčiny
těchto nedostatků. Jsou zejména v oslabení
centrálního řízení, ve snížení
úrovně řízení ve výrobně
hospodářských jednotkách a na národních
výborech, v poklesu státní disciplíny,
smyslu pro hospodárnost a nedostatečné kontrole.
Technický rozvoj se nestal rozhodujícím zdrojem
růstu produktivity práce. V roce 1962 se tyto nedostatky
neodstraňují dost rozhodně přes jasné
směrnice strany a vlády a stále se projevují
škodlivé snahy vyrábět za každou
cenu, bez ohledu na náklady, zmetkovitost a celospolečenské
zájmy. Pokleslo úsilí o prohlubování
vnitropodnikového chozrasčotu za aktivní
účasti pracujících. Hmotná
zainteresovanost není stále ještě účinně
spojována s prohlubováním socialistického
poměru k práci. Tento nepříznivý
vývoj na začátku roku působí
nám značné potíže v druhém
pololetí a zhoršuje i základnu pro plán
a rozpočet na rok 1963.
Přes neuspokojivé plnění plánu
výroby pokračoval v roce 1961 růst životní
úrovně obyvatelstva. Osobní spotřeba
se zvýšila o více než 3% a výdaje
státního rozpočtu na kulturní a sociální
opatření vzrostly o 4,7%. Úsporné
vklady obyvatelstva se zvýšily o 2910 miliónů
Kčs.
Na růstu peněžních příjmů
obyvatelstva mají největší podíl
mzdy. Plán průměrné mzdy v průmyslu
byl splněn na 100,5% (u dělníků na
101,1%), avšak plán produktivity byl splněn
jen na 99,5%. Tím byly mzdové fondy v průmyslu
vysoko překročeny.
K zvýšení peněžních příjmů
došlo též u členů JZD. Ovšem
zde je třeba říci, že klesly naturální
příjmy a že vyšší peněžní
příjmy zčásti nahrazují naturálie.
To mělo za následek, že se zvýšily
nákupy potravin, s nimiž obchod neplánoval
a tak v mnohých místech vzrostl tlak na tržní
fondy, zejména u družstevního obchodu.
Maloobchodní obrat byl v roce 1961 ve srovnání
s rokem 1960 vyšší o 3,9% místo plánovaných
3,7%.
Překročení plánu maloobchodního
obratu bylo dosaženo v potravinářském
zboží, což je způsobeno především
snížením naturálií u členů
JZD.
V průmyslovém zboží nebyl plán
maloobchodního obratu splněn z toho důvodu,
že mnohé druhy průmyslového zboží
na trhu chyběly a tento stav - jak ukázal průzkum
členů našeho výboru - se v I. pololetí
t. r. ještě nezlepšil.
Rozvoj placených služeb obyvatelstvu rovněž
nebyl uspokojivý, přesto že byro ÚV
KSČ, vláda a my v Národním shromáždění
jsme se vážně otázkou služeb zabývali.
Do splnění plánu chybělo asi 150 miliónů
Kčs, tj. více než 1%. Na některých
úsecích, i v průmyslových místech
není zájem a potřeba obyvatelstva kryta ani
na 50%, zejména ve stavební a bytové údržbě.
V kvalitě poskytovaných služeb nedošlo
přes všechny naše kritické připomínky
a návrhy, k podstatnému zlepšení.
Pokud jde o neplacené služby obyvatelstvu, požadavky
jsou stále vyšší, národní
důchod je však nižší než se
plánovalo. Bude třeba i ve společenské
spotřebě rozumně hospodařit, aby se
zbytečně se státními prostředky
neplýtvalo. Je naší hrdostí, že
dáváme vysoké částky ze státního
rozpočtu na kulturní a sociální opatření
a zvyšujeme i tak růst životní úrovně
obyvatelstva, ovšem současná situace nás
nutí, abychom si i na tomto úseku počínali
hospodárněji než dosud.
Celkové výdaje státního rozpočtu
na sociální zabezpečení dosáhly
v r. 1961 celkem 13.164 miliónů Kčs,
tj. o 7,6% více než v roce 1960. Toto zvýšení
vzniklo tím, že je o 100.000 důchodů
více než v roce 1960, a že průměrný
starobní a invalidní důchod se zvýšil
ze 645 na 675 Kčs. Po nové úpravě
důchodového pojištění členů
JZD musíme počítat v tomto roce i v příštích
letech s dalším zvýšením nákladů
na důchody.
Výdaje na zdravotnictví jsou proti roku 1960 o 4%
vyšší. I když na zdravotní péči
u nás dáváme vysoké částky
(6375 mil. Kčs) a naše zdravotnictví je právem
dáváno za vzor, nelze zde nevytknout, že výstavba
nemocnic a zdravotnického zařízení
se proti plánu opožďuje, někdy i o celá
léta a že loni do splnění plánu
výstavby chybělo 1232 lůžek.
Také prostředky, které naše socialistická
republika dává na školství a kulturu,
budí obdiv u učitelů a kulturních
pracovníků v kapitalistických zemích.
Loni jsme vydali na školství a kulturu 8192 miliónů
Kčs, což je o 7,1% více než v roce 1960.
Tento růst je především důsledkem
prodloužení povinné školní docházky.
Provádění přestavby školství
podle zásad XI. sjezdu KSČ si vyžádá
značné náklady na výstavbu škol,
která loni a zejména letos pro neplnění
plánu investiční výstavby byla značně
zabrzděna.
S prostředky na školství a zdravotnictví
hospodaří především národní
výbory. Jejich podíl na státním rozpočtu
v r. 1961 se opět zvýšil. Z úhrnu výdajů
národních výborů připadá
na kulturní, zdravotní a sociální
opatření téměř 54%, na hospodářství
41%. Národní výbory loni překročily
plán decentralizované výstavby o 1180 miliónů
Kčs. Na celkových výdajích se podílely
KNV 15,4%, ONV 69,4% a MNV pouze 15,6%.
S výsledky práce národních výborů
nemůžeme být spokojeni. I když některé
národní výbory pracují příkladně,
celkové výsledky nejsou dobré. Zejména
v řízení a zajišťování
zemědělské výroby jsou velké
nedostatky. Mnohé národní výbory ani
kvantitativně úkoly neplní, i když převládá
snaha plnit je bez ohledu na to, co to stojí a jaká
je kvalita výroby.
Nedostatky v hospodaření národních
výborů velmi oslabují efektivnost celého
našeho hospodářství. Nelze ovšem
zamlčet, že stejné nedostatky v centrálním
řízení a plánování ztěžují
práci národních výborů a plnění
některých jejich úkolů. Překonání
nedostatků je možné jen při důsledném
uplatňování zásad demokratického
centralismu.
Především je třeba zdokonalit řízení
a plánování, prohloubit rozborovou práci
a důkladněji rozpracovávat usnesení
vlády, která se mnohdy jen přebírají
a nekonkretizují podle místních potřeb
a podmínek.
Na rok 1962 byly rozpočtové prostředky pro
národní výbory stanoveny více účelově
a byla učiněna opatření k zlepšení
řízení.
Zvláštní péči musí nyní
národní výbory věnovat rozvoji zemědělské
výroby a lépe k tomu využívat i zemědělské
daně. Zemědělská daň má
napomáhat k tomu, aby důchody družstev a družstevníků
byly v souladu se zásadou odměňování
podle práce, tj. aby byly zmírňovány
neodůvodněné rozdíly v důchodech,
způsobené vlivem odlišných přírodních
a ekonomických podmínek.
Národní výbory však nevyužívají
zmocnění v zákoně, podle něhož
mohou zvyšovat nebo snižovat sazby daně a prohlubovat
tak diferenciaci daně podle místních podmínek.
Na rozvoj zemědělství bylo v roce 1961 vynaloženo
22.779 miliónů Kčs, plán zemědělské
výroby byl však splněn pouze na 93%. Neplnění
plánu v roce 1961 se nepříznivě projevilo
i v letošním roce a bude proto nutné využít
všech možností, aby plán na letošní
rok byl splněn.
Chci při této příležitosti upozornit
na jednu důležitou věc. Snažíme
se získat do zemědělství mladé
lidi, neboť většina pracovníků
je přestárlých, ale nemáme pro ně
byty. Přitom z plánovaných 2171 bytů
v bytové výstavbě JZD bylo dokončeno
jen 126, tj. 5,8% plánu. A přece loni jsme ve všech
formách bytové výstavby dokončili
86 248 bytů a plán značně překročili.
Bytové výstavbě pro mladé zemědělce
musíme proto věnovat větší pozornost.
K rychlejšímu překonání nedostatků
v průmyslové a zemědělské výrobě
připravuje strana v souvislosti s všenárodní
diskusí k XII. sjezdu KSČ závažná
opatření.
Současně se rozvíjí soutěžení
nejlepších kolektivů a pracovníků
na závodech na počest XII. sjezdu KSČ. Je
proto odůvodněné naše přesvědčení,
že nedostatky, které se projevily loni v našem
hospodářství a působí nám
i letos velké potíže, společným
houževnatým úsilím překonáme.
Celá práce výborů Národního
shromáždění, průzkumy na závodech,
kritické připomínky a návrhy i práce
poslanců Národního shromáždění
mezi voliči směřují k tomu, abychom
se na překonání obtíží
a na rozvoji naší socialistické vlasti co nejúčinněji
podíleli.
Státní závěrečný účet
ČSSR za rok 1961 vykazuje rozdíl rozpočtových
příjmů a výdajů ve výši
2077 mil. Kčs. Tento výsledek vyplynul z překročení
některých příjmových položek
(jako je daň ze mzdy, odvody podniků řízených
národními výbory aj.) a současně
z úspor ve výdajích. Nežádoucí
byly však např. úspory na centralizované
výstavbě (které činí 1687 mil.
Kčs).
Po ponechání prostředků národním
výborům a některým ústředním
orgánům se navrhuje z celkového výsledku
rozpočtového hospodaření za rok 1961
posílit státní finanční rezervy
částkou 126 miliónů Kčs.
Rozpočtové hospodaření národních
výborů za rok 1961 skončilo rozdílem
příjmů a výdajů ve výši
1756 mil. Kčs. Kromě toho měly národní
výbory ještě koncem roku 1961 k dispozici z
minulých let 425 mil. Kčs.
Podle výsledků komplexních rozborů
odvedou celkem národní výbory podle zásad
hmotné zainteresovanosti a jako neoprávněné
prostředky 895 mil. Kčs.
Některým národním výborům
je naopak nutno poskytnout na naléhavé potřeby
326 mil. Kčs.
Po proplacení nutných úhrad (finančních
vypořádání podniků apod.) budou
mít národní výbory podle odhadu k
dispozici 1,1 mld. Kčs, z čehož 0,5 mld. Kčs
připadá na prostředky účelově
vázané.
Výbor pro plán a rozpočet projednal státní
závěrečný účet za r.
1961 ve své schůzi konané dne 2. července
t. r. a doporučuje jej Národnímu shromáždění
ke schválení.
Navrhuji, aby vládní návrh usnesení,
jímž Národní shromáždění
schvaluje podle článku 41 ústavy státní
závěrečný účet Československé
republiky za rok 1961, bylo přijato v tomto znění:
Národní shromáždění Československé
socialistické republiky schvaluje státní
závěrečný účet Československé
socialistické republiky za rok 1961, který vykazuje
rozdíl příjmů a výdajů
hospodaření podle státního rozpočtu
za rok 1961 v částce 2.077,008 tisíc Kčs.
Národní shromáždění souhlasí,
aby tohoto rozdílu ve výši 2.077,008 tisíc
Kčs bylo použito takto:
a) rozpočtové prostředky na decentralizovanou výstavbu nevyčerpané u rozpočtových organizací do konce roku 1961 se ponechávají ústředním orgánům ve výši | 290,383 tisíc Kčs; |
b)podle zásad hmotné zainteresovanosti a na účelově vázané prostředky se ponechává národním výborům | 926,169 tisíc Kčs; |
c) na krytí nutných potřeb se poskytuje ministerstvům | 408,994 tisíc Kčs |
a národním výborům | 325,462 tisíc Kčs; |
d)konečným přebytkem | 126,000 tisíc Kčs |
se doplňují státní finanční rezervy. |
Z pověření výboru pro plán
a rozpočet doporučuji dnešnímu plenárnímu
zasedání tento vládní návrh
ke schválení.