Rozvoj výrobních sil a plnění náročných
úkolů při budování vyspělé
socialistické společnosti vyžaduje soustavně
zlepšovat řízení a zvyšovat účinnost
kontroly, která je nedílnou součástí
řízení na všech jeho stupních.
V souladu se zásadami naší socialistické
ústavy, především se zásadou
demokratického centralismu, a v souladu s dalším
prohlubováním socialistické demokracie je
nutno upevňovat ústřední řízení
společnosti a státu a posilovat účinnost
řízení rozšiřováním
všech forem přímé účasti
pracujících na řízení, zejména
rozvíjením účinné kontroly
a plným využíváním národohospodářské
evidence. V podmínkách postupného přechodu
k všelidovému státu musí k tomu přispět
lidová kontrola, organizovaná komisemi lidové
kontroly, lidem volenými a lidu odpovědnými,
která bude rozvíjet státní a společenskou
kontrolu v jednotě s orgány a organizacemi Komunistické
strany Československa a pod jejím vedením.
Národní shromáždění Československé
socialistické republiky se proto usneslo na tomto zákoně:
Společenská funkce kontroly v socialistickém
státě má mimořádnou důležitost.
Kontrola se musí proto stát každodenní
soustavnou prací, která umožní včas
poznávat, předcházet a překonávat
chyby a nedostatky, která musí aktivně působit
k neprodlenému jejich odstraňování,
zobecňovat, využívat a rozšiřovat
dobré zkušenosti. Současně je nutno
zajišťovat vysokou úroveň kontroly a spojovat
ji na všech stupních co nejúžeji s národohospodářskou
evidencí, zejména se statistikou tak, aby účinně
napomáhala upevňovat centrální řízení,
zvyšovat jeho účinnost a přispívat
k vysoké efektivnosti a proporcionálnímu
rozvoji národního hospodářství.
(1) Hlavním článkem kontrolního systému
ve státní správě a v hospodářství
je soustava volených kolektivních orgánů
lidové kontroly. Orgány lidové kontroly vykonávají
a organizují kontrolu tak, aby na hájení
celospolečenských zájmů a upevňování
státní disciplíny se přímo
podílely nejširší vrstvy pracujících
a aby kontrola, vycházející z poznatků
a zkušeností pracujících a opírající
se o národohospodářskou evidenci, pohotově
a soustavně napomáhala rozvoji národního
hospodářství zobecňováním
dobrých zkušeností a předcházela
chybám a nedostatkům.
(2) Orgány lidové kontroly jsou lidem voleny a lidu
odpovědny a skládají voličům
účty ze své činnosti.
(3) Činnost orgánů lidové kontroly
se rozvíjí v nejužší spolupráci
s orgány a organizacemi Komunistické strany Československa
a za jejich vedení.
Kontrola je nedílnou součástí řídící
práce všech orgánů odpovědných
za řízení národního hospodářství
a kulturní výstavby a všech vedoucích
pracovníků státních orgánů
a socialistických organizací. Řídící
orgány a vedoucí pracovníci jsou proto povinni
organizovat a provádět účinnou kontrolu
jako důležitou státní a společenskou
povinnost, a to za účasti pracujících
a jejich společenských organizací, zejména
Revolučního odborového hnutí.
(1) Nezbytným nástrojem řízení
je národohospodářská evidence, která
zabezpečuje důkladnou znalost stavu a vývoje
podniků, jednotlivých odvětví i celého
národního hospodářství, zejména
pro potřeby jeho plánování, jakož
i hlubokou znalost toho, jak jsou plněny úkoly státního
plánu a státního rozpočtu. Řídící
orgány a vedoucí pracovníci jsou proto povinni
využívat národohospodářskou evidenci
pro řízení a organizovat ji tak, aby byla
zajištěna její správnost, úplnost
a včasnost, aby byla účelná a umožňovala
pracujícím plně využívat jejích
údajů při výkonu kontroly.
(2) Národohospodářská evidence zahrnuje
evidenci operativně technickou, evidenci účetní
a statistiku. Organizovat jednotnou soustavu národohospodářské
evidence je úkolem vlády.
(1) Hlavní úkoly soustavy orgánů lidové
kontroly jsou:
a) kontrolovat, jak orgány státní správy
a socialistické organizace plní směrnice
a usnesení Komunistické strany Československa,
zákony, nařízení a usnesení
vlády, a působit k jejich včasnému
a důslednému provádění a k
upevňování státní a pracovní
disciplíny;
b) soustavně kontrolovat rozvoj národního
hospodářství, jeho proporcionalitu a efektivnost,
zejména z hlediska plnění úkolů
státního plánu, a to jak za celé národní
hospodářství, tak i za jednotlivá
odvětví, podniky a jiné organizace a územní
celky, působit k předcházení a překonávání
poruch a nedostatků a pomáhat tak aktivně
zabezpečovat plnění hlavních úkolů
státního plánu rozvoje národního
hospodářství;
c) chránit celospolečenské zájmy,
bojovat proti nesprávným resortním, skupinovým,
místním a osobním zájmům, ochraňovat
socialistické vlastnictví a usilovat, aby prostředky
společnosti byly vynakládány s největší
efektivností a hospodárností;
d) prověřovat a hodnotit účelnost
organizační struktury a úroveň práce
státního a hospodářského aparátu
na všech stupních řízení, zejména
účinnost kontroly a využívání
poznatků získaných vnitřní
kontrolou pro lepší plnění úkolů
a zvýšení efektivnosti řídící
práce; bojovat proti byrokratismu, zobecňovat a
pomáhat uplatňovat pokrokové zkušenosti
v praktické činnosti státních a hospodářských
orgánů, navrhovat jim potřebná organizační,
kádrová a jiná opatření a tím
přispívat ke zkvalitnění, zjednodušení
a zhospodárnění jejich organizace a práce;
e) kontrolovat stav a úroveň vyřizování
stížností, oznámení a podnětů
pracujících ve státních orgánech
a v socialistických organizacích a dbát,
aby z nich byly vyvozovány bez průtahů konkrétní
závěry; využívat poznatků ze
stížností, oznámení a podnětů
pracujících pro kontrolní činnost
a významnější z nich prověřovat;
působit k tomu, aby občané i společenské
organizace upozorňovali na nedostatky a domáhali
se jejich odstranění;
f) koordinovat prověrkovou a revizní činnost
jiných orgánů a organizací; sjednocovat
úsilí kontrolních a statistických
orgánů k řešení hlavních
problémů, přispívat k rozvíjení
jejich činnosti a působit k vzájemnému
využívání výsledků rozborové,
prověrkové a revizní práce; dbát,
aby nedocházelo k duplicitnímu provádění
kontrolní a statistické činnosti, a aktivně
pomáhat k odstraňování nedostatků
zjištěných i jinými kontrolními
orgány;
g) provádět a organizovat ve spolupráci s
jinými orgány rozbory, prověrky a revize
v důležitých otázkách národního
hospodářství;
h) organizovat statistická zjišťování
celostátního, oblastního, krajského
a okresního významu a vypracovávat rozbory
stavu a vývoje celého národního hospodářství
i podle jeho odvětví a územních celků;
ch) prověřovat úroveň národohospodářské
evidence a využívání poznatků
získaných jejím vedením v řídící
práci, pečovat o zdokonalování systému
národohospodářské evidence i o její
zjednodušování při současném
zvyšování její kvality; prosazovat dodržování
pravdivosti, přesnosti, úplnosti, včasnosti
a pohotovosti národohospodářské evidence
a včasné předkládání
správných a úplných statistických
hlášení a výkazů nadřízeným
nebo jiným orgánům a čelit neschváleným
statistickým šetřením;
i) sledovat rozvoj mechanizace a automatizace národohospodářské
evidence, účelnost organizace, rozmístění
a využití strojních početních
stanic a výpočtových středisek;
j) rozvíjet a zobecňovat pokrokové metody
a formy kontrolní činnosti a národohospodářské
evidence a využívat jich ke stálému
zvyšování úrovně řídící
práce.
(2) Orgány lidové kontroly plní jednotlivé
úkoly uvedené v odstavci 1 v rozsahu své
působnosti (§ 28 a 29).
(1) Orgány lidové kontroly tvoří jednotnou,
ústředně řízenou a ucelenou
soustavu volených kolektivních orgánů,
která plní funkci státní kontroly
a státní statistiky. Orgány lidové
kontroly vykonávají svou činnost podle směrnic
ústředního výboru Komunistické
strany Československa a vlády; jsou nezávislé
na ministerstvech, jiných ústředních
orgánech státní správy, na národních
výborech i na ostatních státních a
hospodářských orgánech.
(2) V soustavě orgánů lidové kontroly,
v jejich výstavbě, řízení a
činnosti se uplatňuje zásada demokratického
centralismu. Nižší orgán této soustavy
je řízen vyšším orgánem,
jemuž je též odpovědný za správné
a včasné plnění úkolů.
Vyšší orgán lidové kontroly pomáhá
nižším orgánům při plnění
jejich úkolů a je oprávněn jejich
rozhodnutí, odporuje-li zájmům společnosti,
měnit nebo rušit. Rozhodnutí Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky jsou závazná
pro všechny orgány lidové kontroly.
(1) Soustavu orgánů lidové kontroly tvoří
a) Ústřední komise lidové kontroly
a statistiky,
b) Komise lidové kontroly a statistiky při Slovenské
národní radě,
c) krajské komise lidové kontroly a statistiky,
d) okresní komise lidové kontroly a statistiky,
e) závodní komise lidové kontroly,
f) místní komise lidové kontroly.
(2) Ústřední komisi lidové kontroly
a statistiky volí Národní shromáždění,
Komisi lidové kontroly a statistiky při Slovenské
národní radě volí Slovenská
národní rada, krajské a okresní komise
lidové kontroly a statistiky volí shromáždění
volených delegátů a závodní
a místní komise lidové kontroly volí
shromáždění pracujících.
(3) V čele každé komise je předseda,
který má potřebný počet náměstků
(místopředsedů).
(1) Ústřední komise lidové kontroly
a statistiky je podřízena vládě jako
její objektivní kontrolní orgán; je
řídícím článkem celé
soustavy orgánů lidové kontroly.
(2) Ústřední komise lidové kontroly
a statistiky má 30 členů.
(3) Předsedu Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky a jeho náměstky jmenuje a
z funkce odvolává president republiky. Předseda
Ústřední komise lidové kontroly a
statistiky je členem vlády.
(4) Ústřední komise lidové kontroly
a statistiky předkládá vládě
a Národnímu shromáždění
zprávy o své činnosti.
(1) Komise lidové kontroly a statistiky při Slovenské
národní radě má 20 členů.
(2) Předsedu Komise lidové kontroly a statistiky
při Slovenské národní radě
a jeho náměstka volí a z funkce odvolává
Slovenská národní rada.
(3) Komise lidové kontroly a statistiky při Slovenské
národní radě se řídí
pokyny Ústřední komise lidové kontroly
a statistiky a usneseními Slovenské národní
rady a jejího předsednictva; těmto orgánům
předkládá také zprávy o své
činnosti.
(1) V každém kraji působí krajská
komise lidové kontroly a statistiky a v každém
okrese okresní komise lidové kontroly a statistiky.
(2) Krajské a okresní komise lidové kontroly
a statistiky mají 20 až 30 členů. Počet
členů stanoví příslušný
orgán Národní fronty se zřetelem na
územní rozsah, počet obyvatel a úkoly
hospodářské a kulturní výstavby
kraje nebo okresu.
(3) V hlavním městě Praze působí
městská komise lidové kontroly a statistiky,
která plní funkci krajské komise; v obvodech
hlavního města Prahy působí obvodní
komise lidové kontroly a statistiky, které plní
funkci okresních komisí lidové kontroly a
statistiky i místních komisí lidové
kontroly. Městské komise lidové kontroly
a statistiky působí též v Bratislavě,
v Brně, v Ostravě a v Plzni, kde plní funkci
okresní komise.
(1) Předsedy krajských a okresních komisí
lidové kontroly a statistiky jmenuje a z funkce odvolává
předseda Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky na návrh komise, jejímiž
jsou členy.
(2) Předsedu krajské komise lidové kontroly
a statistiky zastupují jeden až dva místopředsedové,
které volí a z funkce odvolává krajská
komise.
(3) Předsedu okresní komise lidové kontroly
a statistiky zastupuje místopředseda, kterého
volí a z funkce odvolává okresní komise.
(1) Závodní komise lidové kontroly působí
ve výrobních, dopravních a obchodních
podnicích nebo závodech, na velkých stavbách,
ve strojních traktorových stanicích, na státních
statcích, ve velkovýkrmnách, v šlechtitelských
a semenářských stanicích a v zemědělských
nákupních a zásobovacích podnicích,
v podnicích řízených národními
výbory, v projektových organizacích, v konstrukčních
kancelářích a ve výzkumných
ústavech, jestliže tyto závody mají
více než 100 pracovníků. V závodech
s menším počtem pracovníků se
zřídí závodní komise lidové
kontroly, vyžaduje-li to jejich hospodářský
význam; o zřízení rozhodne okresní
komise lidové kontroly a statistiky. Ve výjimečných
případech mohou být závodní
komise lidové kontroly zřízeny i ve zdravotnických
a školských zařízeních, v zařízeních
sociálního zabezpečení a v prodejnách
státního obchodu, rozhodne-li tak okresní
komise lidové kontroly a statistiky. Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky může ze
závažných důvodů stanovit, že
závodní komise lidové kontroly se zřídí
i v jiných organizacích, pokud nejsou uvedeny v
odstavci 2.
(2) Závodní komise lidové kontroly se nezřizují
v ministerstvech a jiných úřadech, národních
výborech, soudech, prokuraturách, školách,
nadpodnikových orgánech, orgánech banky a
pojišťovny, ve spořitelnách a v jednotkách
ozbrojených sil, v družstevních a jiných
společenských organizacích a v jejich podnicích.
(3) V závodech působí jedna závodní
komise; v místně odloučených závodech
se však zřizují samostatné závodní
komise.
(4) Komise v závodech do 1000 pracovníků
má 5 až 10 členů, do 5000 pracovníků
až 20 členů a nad 5000 pracovníků
nejvýše 30 členů; počet jejich
členů stanoví podle podmínek závodu
základní organizace Revolučního odborového
hnutí.
(5) Předsedové a místopředsedové
závodních komisí lidové kontroly jsou
voleni a z funkce odvoláváni komisemi, jejichž
jsou členy. K platnosti volby a odvolání
je třeba nadpoloviční většiny
hlasů všech členů komise a potvrzení
okresní komise lidové kontroly a statistiky.
(1) Místní komise lidové kontroly působí
v obcích nad 1000 obyvatel. V obcích s menším
počtem obyvatel se zřídí komise lidové
kontroly, vyžaduje-li to jejich hospodářský
význam; o zřízení rozhodne okresní
komise lidové kontroly a statistiky.
(2) Komise v obcích do 5000 obyvatel má 5 až
20 členů, v obcích nad 5000 obyvatel nejvýše
30 členů.
(3) V obvodech Bratislavy, Brna, Ostravy a Plzně působí
místní komise lidové kontroly v počtu
nejvýše 30 členů.
(4) Počet členů místní komise
lidové kontroly stanoví příslušný
orgán Národní fronty se zřetelem na
územní rozsah, počet obyvatel a úkoly
hospodářské a kulturní výstavby
v příslušné obci (obvodu).
(5) O volbě a odvolání předsedů
a místopředsedů místních komisí
lidové kontroly platí ustanovení § 12
odst. 5.
(1) Členy komise lidové kontroly a komise lidové
kontroly a statistiky mohou být občané s
politickým rozhledem a bohatými životními
zkušenostmi, kteří jsou oddáni věci
socialismu, mají pří kladný poměr
k práci a lidem, jsou nesmiřitelní k nedostatkům,
mají potřebné odborné znalosti a zkušenosti
a požívají důvěry spoluobčanů.
(2) Členové komise jsou povinni neochvějně
bojovat za dosažení cílů vytyčených
Komunistickou stranou Československa, získávat
pro ně pracující, osobně plnit kontrolní
úkoly, přesvědčovat se na místě
o stavu věci, zejména kontrolovat účinnost
opatření a přístup odpovědných
pracovníků k zabezpečování
a plnění zákonů a usnesení
strany a vlády, být v neustálém a
přímém styku s pracujícími
a jejich organizacemi a prosazovat celospolečenské
zájmy.
(3) Členství v komisi není slučitelné
s řídící funkcí v orgánu
nebo organizaci, které příslušná
komise bezprostředně kontroluje.
(1) Členství v komisi je čestnou funkcí,
kterou zvolení členové vykonávají
zpravidla mimo svou pracovní dobu.
(2) Předsedům, místopředsedům
(náměstkům), popřípadě
dalším členům komisí lidové
kontroly a statistiky, kteří budou pro výkon
funkce zcela uvolněni z dosavadního zaměstnání,
poskytnou organizace, jejichž jsou pracovníky, po
dobu výkonu funkce neplacené pracovní volno.
Odměnu za výkon funkce jim poskytuje příslušná
komise lidové kontroly a statistiky podle předpisů,
které vydá vláda. Odměna za výkon
funkce je současně náhradou ušlé
mzdy. Členové komisí lidové kontroly
a statistiky, kteří jsou pro výkon funkce
zcela uvolněni z dosavadního zaměstnání,
se posuzují z hlediska předpisů o placené
dovolené na zotavenou a pro účely nemocenského
pojištění a důchodového zabezpečení
jako pracovníci státního aparátu.
(3) Členové komisí lidové kontroly
a statistiky mají nárok na náhradu nutných
výdajů, které jim vzniknou při výkonu
funkce. Výdaje hradí komise, jejímiž
jsou členy. Členům místních
komisí lidové kontroly hradí nutné
výdaje příslušný místní
(obvodní) národní výbor a členům
závodních komisí lidové kontroly příslušná
organizace, v níž byla komise zřízena.
Náhrada nutných výdajů přísluší
členům komisí přiměřeně
podle platných předpisů o náhradách
cestovních a jiných výdajů.
(4) Předsedové komisí organizují práci
komise a jednotlivých jejích členů,
kteří nebyli zcela uvolněni pro výkon
funkce ze svého zaměstnání, tak, aby
mohli vykonávat funkci zpravidla mimo svou pracovní
dobu. V nutných případech je organizace povinna
poskytnout k žádosti předsedy komise svému
pracovníku, který je členem komise, k výkonu
funkce v nezbytné míře pracovní volno
a nahradit mu ušlou mzdu, vypočtenou podle průměru
za poslední tři měsíce.
(5) Člen komise nesmí být pro svou činnost
v komisi zkrácen na právech a nárocích
vyplývajících z pracovního poměru,
zejména nesmí být přeložen na
pracovní místo, které by mu znemožňovalo
nebo ztěžovalo výkon funkce, nebo na práci
méně kvalifikovanou, ani s ním nesmí
být rozvázán pracovní poměr.
Vedoucí organizace, v níž člen komise
pracuje, je za plnění této povinnosti přímo
a osobně odpovědný. Poruší-li
tuto povinnost, je příslušný nadřízený
orgán z podnětu orgánu lidové kontroly
povinen zjednat nápravu.
(1) Orgány lidové kontroly vykonávají
svou činnost za účasti dobrovolných
spolupracovníků, kteří jsou oddáni
věci socialismu a mají potřebné znalosti
a zkušenosti.
(2) Dobrovolní spolupracovníci vykonávají
svou činnost mimo svou pracovní dobu. Není-li
to výjimečně možno zajistit, poskytne
jim organizace, která je na nezbytnou dobu uvolní,
náhradu ušlé mzdy, vypočtenou podle
průměru za poslední tři měsíce.
Dobrovolným spolupracovníkům místních
komisí lidové kontroly uhradí nutné
výdaje příslušný místní
(obvodní) národní výbor, dobrovolným
spolupracovníkům závodních komisí
lidové kontroly příslušná organizace,
kde tato komise působí a to přiměřeně
podle platných předpisů o náhradách
cestovních a jiných výdajů. Dobrovolným
spolupracovníkům komisí lidové kontroly
a statistiky uhradí nutné výdaje podle týchž
předpisů příslušné komise
lidové kontroly a statistiky.
(3) Dobrovolní spolupracovníci požívají
ochrany jako členové orgánů lidové
kontroly (§ 15 odst. 5).
(1) Komise lidové kontroly a statistiky (§ 8 až
11) mají výkonný aparát, jehož
práci řídí předseda komise.
(2) Pracovní a platové poměry pracovníků
aparátu komisí se řídí předpisy
platnými pro pracovníky státního aparátu;
celkový počet těchto pracovníků
stanoví vláda, jejich počet v aparátu
jednotlivých komisí určuje Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky.
(3) Vedoucí pracovníky aparátu komisí
lidové kontroly a statistiky jmenuje a odvolává
na návrh předsedy příslušná
komise. Jmenování a odvolání nabývá
platnosti, potvrdí-li je předseda komise vyššího
stupně.
(4) Komise lidové kontroly (§ 12 a 13) výkonný
aparát nemají.
(1) Náklady na činnost komisí lidové
kontroly a statistiky se uhrazují ze státního
rozpočtu.
(2) Výdaje spojené s činností komisí
lidové kontroly uhrazují místní (obvodní)
národní výbory, v jejichž územním
obvodu jsou místní komise lidové kontroly
zřízeny, a organizace, v nichž působí
závodní komise lidové kontroly. Místní
(obvodní) národní výbory a organizace
jsou zejména povinny bezplatně poskytovat pro plnění
úkolů komise vhodné místnosti, postarat
se o řádné uložení jejího
spisového materiálu a o jiné její
potřeby nutné pro správný výkon
její funkce, jakož i provádět pro ni
bezplatně potřebné administrativní
práce.
(1) Členové komisí lidové kontroly
a statistiky jsou voleni na dobu čtyř let.
(2) Členové závodních a místních
komisí lidové kontroly jsou voleni na dobu dvou
let.
(3) Členové komisí lidové kontroly
a statistiky a komisí lidové kontroly setrvávají
ve svých funkcích i po uplynutí volebního
období, dokud se neujmou svých funkcí nově
zvolení členové.
Volby členů Ústřední komise
lidové kontroly a statistiky a Komise lidové kontroly
a statistiky při Slovenské národní
radě
(1) Členy Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky volí Národní shromáždění
na návrh ústředního výboru
Národní fronty.
(2) Členy Komise lidové kontroly a statistiky při
Slovenské národní radě volí
Slovenská národní rada na návrh ústředního
výboru Slovenské národní fronty.
(1) Členové krajských a okresních
komisí lidové kontroly a statistiky se volí
na krajských a okresních konferencích delegátů,
členové závodních komisí lidové
kontroly na shromážděních pracujících
v závodě, členové místních
komisí lidové kontroly na veřejných
schůzích občanů v místě.
(2) Delegáti pro volbu členů okresních
komisí lidové kontroly a statistiky se volí
na shromážděních pracujících
v závodě a na veřejných schůzích
občanů v místě; delegáti pro
volbu členů krajských komisí lidové
kontroly a statistiky se volí na okresních konferencích
delegátů.
(3) Návrhy na volbu členů komisí a
delegátů podává, volby organizuje
a řídí příslušný
orgán Národní fronty, v závodech příslušný
orgán základní organizace Revolučního
odborového hnutí. Počet delegátů
se řídí velikostí místa nebo
rozsahem závodu, popřípadě okresu
a stanoví jej příslušný orgán
Národní fronty nebo Revolučního odborového
hnutí.
(1) Právo volit má každý občan,
který dosáhl 18 let.
(2) Za člena komise může být zvolen
občan, který splňuje předpoklady stanovené
v § 14 odst. 1.
(3) Volby členů komisí a delegátů
se konají veřejným hlasováním.
Zvolen je ten, kdo získal nadpoloviční většinu
hlasů občanů přítomných
na veřejné schůzi, na shromáždění
pracujících v závodě nebo na konferenci
delegátů.
(1) Zvolení členové komisí skládají
tento slib:
"Slibuji na svou čest a svědomí, že
budu věren Československé socialistické
republice a věci socialismu, že se budu řídit
ústavou a ostatními zákony a že budu
zachovávat státní, hospodářské
a služební tajemství. Budu nesmiřitelně
bojovat za prosazování celospolečenských
zájmů, zejména za splnění úkolů
státního plánu rozvoje národního
hospodářství, upevňování
státní disciplíny a posilování
ochrany majetku v socialistickém vlastnictví.
(2) Slib skládají
a) členové Ústřední komise
lidové kontroly a statistiky do rukou předsedy Národního
shromáždění,
b) členové Komise lidové kontroly a statistiky
při Slovenské národní radě
do rukou předsedy Slovenské národní
rady,
c) členové ostatních komisí do rukou
předsedy konference delegátů, shromáždění
pracujících nebo veřejné schůze
občanů, na které byla volba provedena; členové
místních komisí ve velkých obcích,
kde byla volba provedena na několika schůzích
občanů, skládají slib do rukou zástupce
příslušného orgánu Národní
fronty na ustavující schůzi komise.
(1) Člen komise může být odvolán
z funkce, jestliže porušil své povinnosti nebo
ztratil z jiného důvodu důvěru pracujících.
(2) Členy Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky odvolává z funkce Národní
shromáždění, členy Komise lidové
kontroly a statistiky při Slovenské národní
radě odvolává z funkce Slovenská národní
rada.
(3) Členy krajských a okresních komisí
lidové kontroly a statistiky odvolávají z
funkce komise, jejichž jsou členy. K platnosti tohoto
usnesení je třeba nadpoloviční většiny
hlasů všech členů příslušné
komise a souhlasu komise lidové kontroly a statistiky vyššího
stupně.
(4) Členové závodních a místních
komisí lidové kontroly jsou odvoláváni
z funkce na shromáždění pracujících
v závodě nebo na veřejných schůzích
občanů v místě. Při odvolání
člena se postupuje obdobně podle ustanovení
§ 21 odst. 3 a § 22 odst. 1 a 3.
Nemůže-li člen komise vykonávat svou
funkci trvale pro nemoc nebo jinou vážnou překážku,
může být funkce zproštěn. O zproštění
rozhoduje komise, o jejíhož člena jde.
(1) Klesne-li během funkčního období
počet členů komise a dojde-li tím
k ohrození její řádné činnosti,
zejména sníží-li se počet členů
více než o jednu čtvrtinu, provedou se na zbytek
volebního období doplňovací volby.
(2) Doplňovací volby členů krajských
a okresních komisí lidové kontroly a statistiky
se provedou podle § 21 odst. 3 na konferencích delegátů
zvolených komisemi nejblíže nižšího
stupně. Doplňovací volby členů
ostatních komisi se provedou stejným způsobem
jako řádné volby.
Zvolení i odvolání členů komisi
se zveřejňuje tiskem nebo jiným vhodným
způsobem.
(1) Ústřední komisi lidové kontroly
a statistiky přísluší při plnění
úkolů podle § 5 zejména
a) organizovat a provádět kontrolu a statistiku
ve všech odvětvích a oborech národního
hospodářství a kultury a ve všech úsecích
státní správy,
b) metodicky řídit kontrolní a statistickou
činnost vykonávanou jinými orgány
a organizacemi a sledovat plnění úkolů
v celé oblasti kontroly a národohospodářské
evidence,
c) koordinovat národohospodářskou evidenci
a řešit všeobecné otázky týkající
se celé národohospodářské evidence,
účastnit se metodického řízení
účetní evidence (§ 44) a usměrňovat
operativně technickou evidenci.
(2) Kontrolní činnost a národohospodářskou
evidenci vykonávanou jinými orgány a organizacemi
metodicky řídí, popřípadě
usměrňuje Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky zejména tím, že
a) vydává v dohodě se zúčastněnými
ústředními orgány závazné
směrnice pro organizování a provádění
kontrolní činnosti a národohospodářské
evidence,
b) vydává závazné směrnice
pro sestavování, předkládání,
popřípadě zpracování výkazů
a dbá na to, aby národohospodářská
evidence byla vedena v souladu s potřebami řízení
a plánování národního hospodářství,
c) pečuje o sjednocování vzorů evidence
a dokladů, zejména k účelům
mechanizace a automatizace zpracování údajů,
d) uděluje předchozí souhlas k provádění
statistických zjišťování jakéhokoliv
druhu a stanoví podmínky, za nichž mohou tato
zjišťování jiné orgány a
organizace provádět,
e) dohlíží na odbornou přípravu
pracovníků z oboru kontroly a národohospodářské
evidence.
(3) Ostatním komisím lidové kontroly a statistiky
přísluší působnost podle odstavce
1 v územních obvodech, pro které byly zřízeny,
a to v rozsahu, který stanoví statut vydaný
Ústřední komisí lidové kontroly
a statistiky po schválení vládou. Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky může též
stanovit, že jedna komise vykonává působnost
pro několik územních obvodů.
(1) Závodním komisím lidové kontroly
přísluší provádět účinnou
kontrolu hospodářské činnosti a plnění
úkolů v závodech, ve kterých byly
zřízeny, místním komisím lidové
kontroly v místních orgánech a v organizacích
jimi řízených v jejich územních
obvodech.
(2) Závodní a místní komise lidové
kontroly plní též úkoly, které
jim uloží komise lidové kontroly a statistiky;
oznamují těmto komisím závažné
skutečnosti porušování státní
disciplíny a ohrožení celospolečenských
zájmů, je-li toho nezbytně třeba k
zjednání nápravy.
(3) Působnost komisí lidové kontroly podrobněji stanoví statut (§ 28 odst. 3).
Kontrolní působnost orgánů lidové
kontroly se nevztahuje na činnost soudcovskou a prokurátorskou.
(1) Hlavní metodou činnosti orgánů
lidové kontroly je práce s lidmi, kontrola na místě,
oproštěná od formalismu, která vytvoří
podmínky k věcné nápravě zjištěním
příčin odhalených nedostatků,
adresnou kritikou a tak podstatně prohloubí výchovný
význam kontroly. Orgány lidové kontroly proto
plní veškeré své úkoly za účasti
pracujících a jejich organizací a plně
využívají jejich zkušeností a poznatků;
zevšeobecňují též dobré
zkušenosti získané při výkonu
kontroly.
(2) Při provádění a organizování
kontroly používají orgány lidové
kontroly takových metod, které zajišťují
správnost a úplnost kontrolních zjištění
a vedou k předcházení vzniku nedostatků
a závad; vzniklé nedostatky a závady rychle
odhalují, domáhají se jejich odstranění
přímo na místě, sledují výsledky
učiněných opatření až
do zjednání skutečné nápravy
a dbají, aby byla zamezena možnost opakování
nedostatků a závad.
(3) Nejdůležitější formou činnosti
orgánů lidové kontroly je preventivní
a soustavná ekonomická kontrola. Orgány lidové
kontroly využívají při této činnosti
vedle zkušenosti pracujících zejména
údajů získaných ze statistických
zjištění, z účetní evidence,
ekonomických rozborů a poznatků čerpaných
z kontrolní činnosti k soustavnému sledování
vývoje ekonomiky organizací, odvětví
a celého národního hospodářství,
zjišťují nebezpečí vzniku nedostatků
a disproporcí a odhalují rezervy a možnosti
dosažení lepších výsledků
v hospodaření.
(4) Orgány lidové kontroly působí
k tomu, aby všechny řídící orgány
i ostatní články kontrolního systému
důsledně prováděly účinnou
kontrolu, aby nesmiřitelně bojovaly proti každé
nedisciplinovanosti, nehospodárnostem a jiným jednáním,
jež jsou v rozporu se zájmy společnosti, a
aby v případech, kde ke zjednání nápravy
by nepostačily prostředky společenského
působení, byly proti odpovědným pracovníkům
důsledně uplatňovány příslušné
zákonné sankce.
(5) Orgány lidové kontroly plní své
úkoly v součinnosti s ústředními
orgány státní správy, národními
výbory a jiným státními orgány
a socialistickými organizacemi.
(1) Činnost všech orgánů lidové
kontroly je řízena jednotným plánem
hlavních úkolů, který sestavuje Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky; tento plán
schvaluje vláda. Plán hlavních úkolů
rozpracovávají jednotlivé orgány lidové
kontroly ve svých plánech činnosti. Orgány
lidové kontroly se ve své činnosti kromě
toho řídí směrnicemi a pokyny vyšších
orgánů lidové kontroly.
(2) Předseda komise lidové kontroly a statistiky
i komise lidové kontroly je povinen pozastavit výkon
rozhodnutí komise, které není v souladu se
směrnicemi a usneseními Komunistické strany
Československa, zákony, nařízeními
nebo usneseními vlády; takovou věc předloží
neprodleně k rozhodnutí komisí vyššího
stupně a předseda Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky vládě.
Předseda komise vyššího stupně
je povinen za stejných podmínek pozastavit výkon
usnesení komise nižšího stupně
a předložit takovou věc neprodleně k
rozhodnutí komisi, jejímž je předsedou.
(1) Orgány lidové kontroly jsou oprávněny
a) provádět ve státních orgánech
a v socialistických organizacích prověrky
a revize a všechny úkony, které jsou nutné
k výkonu kontrolní a statistické činnosti;
b) požadovat od orgánů a organizací
v obvodu své působnosti, aby předložily
zprávy, výkazy a jiné písemnosti umožňující
poznat stav plnění úkolů a činnost
odpovědných pracovníků;
c) vyzvat odpovědné pracovníky kontrolovaných
orgánů a organizací, aby podali ústní
nebo písemné zprávy a vysvětlení
o stavu plnění úkolů a o příčinách
zjištěných nedostatků;
d) požadovat od odpovědných pracovníků
kontrolovaných orgánů a organizací,
aby zjištěné závady a nedostatky operativně
odstraňovali, navrhovat účinná opatření
ke zjednání nápravy a upozorňovat
vedoucí nadřízených orgánů
nebo organizací na závažné skutečnosti
zjištěné kontrolou;
e) ukládat kontrolovaným orgánům a
organizacím neprodlené odstranění
zjištěných závad, nebudou-li odstraněny
operativně již při výkonu kontroly;
f) účastnit se pověřenými členy,
popřípadě pracovníky svého
aparátu důležitých jednání
ministerstev a ostatních ústředních
orgánů, odborů Slovenské národní
rady, národních výborů a jednání
řídících orgánů jiných
organizací.
(2) Komise lidové kontroly a statistiky jsou oprávněny
uložit kontrolovaným orgánům a organizacím,
aby až do rozhodnutí příslušných
orgánů bylo zastaveno vydávání
peněžních prostředků a věcných
hodnot nebo provádění nezákonného
rozhodnutí nebo činnosti, je-li nebezpečí,
že národnímu hospodářství
vznikne škoda.
(3) Pověření členové a pracovníci
aparátu komisí lidové kontroly a statistiky
a pověření členové komisí
lidové kontroly jsou oprávněni ke všem
úkonům, které jsou nutné k provedení
kontroly nebo ke splnění jiného úkolu
orgánu lidové kontroly; jsou též oprávněni
vstupovat do veškerých místností, zařízení
a objektů a zajišťovat originální
doklady. Stejná oprávnění mají
v rozsahu daného pověření i dobrovolní
spolupracovníci orgánů lidové kontroly.
(4) Členové a pracovníci aparátu orgánů
lidové kontroly i jejich dobrovolní spolupracovníci
jsou povinni zachovávat státní, hospodářské
a služební tajemství, o němž se
dovědí při své činnosti. Tato
povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení
funkce nebo pracovního poměru.
(1) Všechny orgány, organizace i jejich pracovníci
jsou povinni pomáhat orgánům lidové
kontroly (jejich pověřeným členům
a pověřeným pracovníkům jejich
aparátu) v jejich činnosti, zejména jim ve
stanovených lhůtách předložit
požadované plány, listiny, spisy a jiné
doklady, jakož i podat správná a pravdivá
vysvětlení, zprávy a sdělení,
i když obsahují skutečnosti tvořící
státní, hospodářské nebo služební
tajemství; členům komisí a pracovníkům
jejich aparátu mohou však být sděleny
skutečnosti tvořící státní
tajemství jen tehdy, prokáží-li se zvláštním
pověřením.
(2) Všechny orgány a organizace jsou též
povinny orgánům lidové kontroly ve stanovených
lhůtách poskytovat vyžádané odborné
posudky a podávat jim zprávy o stavu a výsledcích
šetření a řízení nebo
o opatřeních, k nimž orgány lidové
kontroly daly podnět nebo jež v rámci svého
oprávnění uložily provést.
(3) Všechny orgány, organizace i jednotliví
občané jsou povinni poskytovat komisím lidové
kontroly a statistiky ve stanovených lhůtách
správně a pravdivě všechny údaje
a zprávy, jichž je třeba pro účely
národohospodářské evidence.
Orgány lidové kontroly působí při
své činnosti především výchovně,
zejména kritikou chyb a nedostatků, spojenou s radou
nebo domluvou. Mohou také navrhovat vedoucím kontrolovaných
nebo nadřízených orgánů a organizací
nebo příslušným státním
orgánům, popřípadě společenským
organizacím, aby zjištěná porušení
státní a pracovní disciplíny odpovědnými
pracovníky byla projednána a aby byla vůči
nim uplatněna výchovná opatření
společenského působení nebo vyvozeny
jiné přiměřené důsledky.
Jestliže by takové výchovné působení
nebylo podle povahy případu postačující,
mohou komise lidové kontroly a statistiky použít
opatření podle dalších ustanovení
této části. Trestné činy oznámí
orgány lidové kontroly neprodleně prokurátorovi
nebo bezpečnostním orgánům.
(1) Tomu, kdo nesplní některou povinnost uloženou
tímto zákonem a jinými právními
předpisy v oboru kontroly a národohospodářské
evidence nebo povinnost uloženou na jejich podkladě
orgány lidové kontroly, může předseda
nebo pověřený člen nebo zmocněný
pracovník komise lidové kontroly a statistiky uložit
pořádkovou pokutu do 500 Kčs, a to i opětovně.
(2) O odvolání proti uložení pořádkové
pokuty rozhoduje komise lidové kontroly a statistiky, jejíž
člen nebo pracovník pořádkovou pokutu
uložil, nebo užší komise zvolená
z jejích členů.
(1) Odpovědným pracovníkům kontrolovaných
orgánů nebo organizací, kteří
při výkonu své funkce porušili státní
disciplínu zejména tím, že neplnili
zákony, nařízení nebo usnesení
vlády, podali nadřízeným orgánům
nebo orgánům lidové kontroly nesprávné
informace nebo prováděli nepovolená statistická
zjišťování, lze uložit podle povahy
případu jako kárné opatření
důtku nebo důtku se snížením
platu až o 15% na dobu nejvýše 3 měsíců,
anebo zbavení funkce.
(2) Jestliže odpovědní pracovníci porušili
při výkonu své funkce státní
disciplínu na úseku tvorby a dodržování
cen, nehospodárně vynakládali finanční
prostředky, nehospodárně nakládali
s materiálem, stroji a jinými věcnými
hodnotami nebo zavinili hrubé nepořádky v
národohospodářské evidenci a jestliže
by uložení kárných opatření
podle odstavce 1 nebylo vhodné, může jim být
uložena jako kárné opatření pokuta,
a to až do trojnásobku jejich průměrných
měsíčních výdělků.
(3) Pracovníkům voleným do funkce plenárním
zasedáním národního výboru,
jakož i voleným pracovníkům jiných
orgánů a organizací nelze uložit kárné
opatření zbavení funkce; v takovém
případě podá komise lidové
kontroly a statistiky návrh na odvolání těchto
pracovníků orgánu oprávněnému
rozhodnout o jejich odvolání z funkce.
(4) Kárné opatření lze uložit
jen do jednoho roku od zjištění kárného
provinění.
(1) Odpovědným pracovníkům kontrolovaných
orgánů nebo organizací, kteří
při výkonu své funkce zavinili, že byla
způsobena škoda státu, zejména na národním
majetku, lze uložit peněžitou náhradu.
Způsobilo-li škodu několik pracovníků
společně, určí se peněžitá
náhrada pro každého odděleně
podle jeho účasti na vzniklé škodě.
Peněžitá náhrada se ukládá
ve výši škody způsobené státu,
nejvýše však v částce rovnající
se trojnásobku průměrného měsíčního
výdělku odpovědného pracovníka.
(2) Byla-li uložena peněžitá náhrada,
nemůže poškozená organizace uplatňovat
nárok na náhradu škody podle předpisů
o závazcích k náhradě škody způsobené
pracovníkem porušením povinnosti z pracovního
poměru. Tím však není dotčen
nárok organizace na náhradu škody v případech,
kdy pracovník odpovídá organizaci za způsobenou
škodu v plné výši; náhrada škody
se však sníží o částku uložené
peněžité náhrady.
(3) Nebyla-li škoda způsobena úmyslně,
může komise lidové kontroly a statistiky v
odůvodněných případech výši
peněžité náhrady určit nižší
částkou, než je stanoveno v odstavci 1; přitom
se přihlédne k hlediskům uvedeným
v § 39 odst. 2. Výše náhrady musí
však činit nejméně jednu třetinu
skutečné škody, a přesahuje-li tato
škoda trojnásobek průměrného
měsíčního výdělku odpovědného
pracovníka, musí činit nejméně
částku rovnající se jeho průměrnému
výdělku za jeden měsíc.
(1) Podkladem pro rozhodnutí o uložení kárného
opatření a peněžité náhrady
je co nejpřesněji a nejúplněji zjištěný
stav věci, který musí být patrný
z protokolu o prověrce nebo revizi nebo o provedení
jiného místního šetření.
S obsahem protokolu musí být odpovědný
pracovník v potřebném rozsahu seznámen
a je povinen podat k němu ve stanovené lhůtě
písemné vysvětlivky, zejména o příčinách
vzniku a trvání zjištěných závad
a nedostatků. Námitky odpovědného
pracovníka je třeba prověřit, mohou-li
mít vliv na rozhodnutí. Před vydáním
rozhodnutí je třeba věc projednat se zástupci
příslušných společenských
organizací a kontrolované organizace, popřípadě
nadřízeného orgánu.
(2) Kárná opatření a peněžité
náhrady ukládá předseda komise lidové
kontroly a statistiky, která porušení státní
disciplíny nebo škodu státu zjistila. Při
ukládání kárného opatření
a peněžité náhrady odpovědnému
pracovníku se přihlédne zejména k
jeho poměru k práci a společenskému
vlastnictví, k povaze a míře zavinění
a k jeho osobním a hospodářským poměrům.
(3) Průměrný měsíční
výdělek pro tyto účely se vypočte
z hrubého výdělku, který byl odpovědnému
pracovníku zúčtován za posledních
dvanáct kalendářních měsíců
před zjištěním kárného
provinění nebo škody komisí lidové
kontroly a statistiky. Přitom se nepřihlíží
k jednorázovým odměnám.
(4) Proti rozhodnutí o uložení kárného
opatření nebo peněžité náhrady
lze podat odvolání ve lhůtě 15 dnů
ode dne doručení rozhodnutí; o odvolání
rozhoduje komise vyššího stupně nebo užší
komise zvolená z jejích členů.
(5) Vykonatelné rozhodnutí o uložení
kárného opatření se založí
do kádrového spisu pracovníka. Nebylo-li
pracovníkovi v dalších dvou letech uloženo
jiné kárné opatření, ani nebyl
soudně potrestán, vyřadí se rozhodnutí
z kádrového spisu.
(6) Uložení kárného opatření
nebo peněžité náhrady může
být v zájmu zvýšení výchovného
účinku zveřejněno tiskem nebo jiným
vhodným způsobem.
(1) Orgány a organizace jsou povinny bez průtahů
provést vykonatelné rozhodnutí o uložení
pořádkové pokuty, kárného opatření
nebo peněžité náhrady. Jde-li o peněžitou
náhradu nebo pokutu, provede je organizace srážkami
z platu až do výše 25% hrubého měsíčního
výdělku odpovědného pracovníka.
Tyto srážky mohou být prováděny
spolu s případnými srážkami z
jiných důvodů jenom v mezích stanovených
předpisy o exekuci na plat. Peněžité
náhrady a pokuty lze na základě vykonatelného
rozhodnutí vymáhat také soudní exekucí.
(2) Peněžité náhrady a pokuty připadají
státu; zaplacené částky se odvádějí
jako příjmy ústředního rozpočtu
do tří dnů od jejich vybrání
okresnímu národnímu výboru, v jehož
obvodu je sídlo organizace, která srážky
provádí. Tento národní výbor
též kontroluje včasné provádění
srážek i jejich odvod.
(1) Volby závodních a místních komisí
lidové kontroly se budou konat postupně podle podmínek
jednotlivých závodů a míst.
(2) Pro první volby orgánů lidové
kontroly může volební řád, který
vydá ústřední výbor Národní
fronty, stanovit potřebné odchylky.
(1) Ústřední úřad státní
kontroly a statistiky, oblastní oddělení
státní kontroly a statistiky v Bratislavě
a krajská a okresní oddělení státní
kontroly a statistiky se zrušují; vedoucí těchto
orgánů vykonávají úkoly a oprávněni
příslušných komisí lidové
kontroly a statistiky až do zvolení členů
komise a převzetí funkce jejím předsedou.
(2) Pracovníci orgánů uvedených v
odstavci 1 stávají se pracovníky aparátu
komisí lidové kontroly a statistiky.
(3) Prostředky stanovené státním piánem
a státním rozpočtem pro orgány zrušené
podle odstavce 1 připadají příslušným
komisím lidové kontroly a statistiky, jež převezmou
též správu majetku svěřeného
zrušeným orgánům a vykonávají
i ostatní práva, která jim příslušela.
Předsedovi Ústřední komise lidové
kontroly a statistiky je podřízena Státní
dřevařská inspekce.
Zásady pro účetní evidenci stanoví
vláda. Metodické řízení účetní
evidence a dohled nad jejím prováděním
vykonává ministerstvo financí v dohodě
s Ústřední komisí lidové kontroly
a statistiky.
K zajištění úkolů příslušejících
orgánům lidové kontroly a k uplatňování
jejich oprávnění může Ústřední
komise lidové kontroly a statistiky vydávat prováděcí
předpisy.
(1) Zrušují se:
1. zákon č. 56/1961 Sb., o zřízení
Ústředního úřadu státní
kontroly a statistiky;
2. zákon č. 99/1961 Sb., o státní
kontrole, statistice a ostatních oborech národohospodářské
evidence;
3. vyhláška ministra-předsedy Ústředního
úřadu státní kontroly a statistiky
č. 26/1962 Sb., o ukládání kárných
opatření a peněžitých náhrad
orgány státní kontroly a statistiky.
(2) Vládní nařízení č.
30/1958 Sb., kterým se stanoví zásady pro
účetní evidenci, ve znění vládního
nařízení č. 120/1961 Sb., a ostatní
předpisy v oboru kontroly a národohospodářské
evidence zůstávají nedotčeny.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
*) Seznam platných předpisů z oboru státní
kontroly a statistiky byl uveřejněn ve věstníku
Ústředního úřadu státní
kontroly a statistiky, ročník III., částka
21-22 ze dne 22. prosince 1962.