Přistoupíme k projednání pátého
bodu pořadu, kterým je
5. Společná zpráva výboru pro plán
a rozpočet a výboru ústavně právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 159)
o vnitrozemské plavbě.
Zpravodajem je posl. Varmuža, dávám
mu slovo.
Posl. Varmuža: Vážené soudružky,
vážení soudruzi poslanci,
předkládaný vládní návrh
zákona o vnitrozemské plavbě je první
skutečně komplexní právní úpravou
na úseku vnitrozemské plavby; vedle otázek
provozu, přepravy, způsobilosti plavidel upravuje
rovněž vztah mezi vodním hospodářstvím
a vnitrozemskou plavbou, stanoví odpovědnost za
údržbu vodních cest, za stav plavebních
znaků, světel i jiných zařízení
v plavební dráze. Projednávaný vládní
návrh zákona odstraňuje dosavadní
neujasněné vztahy vyplývající
z přepravní smlouvy, kde platily ještě
podnikové přepravní podmínky bývalé
Československé plavební akciové společnosti
Labské z roku 1926.
Vládní návrh snižuje počet lodních
dokladů a odstraňuje dosavadní překážky
bránící plynulému technickému
rozvoji vnitrozemské plavby zvláště
vodní dopravy například tím, že
stavba lodí nebude podléhat zákonným
ustanovením, nýbrž bude se řídit
technickými pravidly pro stavbu plavidel vydanými
klasifikační organizací. V Československu
je touto organizací Československý lodní
registr.
Do vládního návrhu byly zapracovány
závěry prací orgánů Rady vzájemné
hospodářské pomoci i Evropské hospodářské
komise o vnitrozemské plavbě a doporučení
Dunajské komise o říčním dozoru
a plavebních nehodách. Pro potřebu našich
plavebních podniků ve styku se zahraničím
bylo do návrhu zákona převzato i ustanovení
o společné havárii. Projednávaný
návrh zákona sleduje také potřeby
vodních sportů, osobní i rekreační
plavby na nově budovaných přehradách
a vodních nádržích.
Projednávaný vládní návrh zákona
shrnuje tudíž v celé šíři
problematiku správní úpravy vnitrozemské
plavby, upravuje péči o výstavbu, údržbu
a provoz na vodních cestách, otázky způsobilosti
plavidel, jejich evidenci a vybavení dalšími
náležitostmi, otázky způsobilosti členů
lodních posádek, pravidla pro provoz na vodních
cestách a přístavech, a to jak na řekách,
tak i na přehradách a jiných vodních
dílech. Navrhovaná právní úprava
tedy obsáhne veškerou oblast vnitrozemské plavby;
vedle hospodářské činnosti, kterou
je vodní doprava provozovaná našimi plavebními
podniky a organizacemi národních výborů,
je to i sportovní a rekreační plavba prováděná
společenskými organizacemi i jednotlivými
občany.
Projednávaný návrh odstraní početnou
tříšť různorodých právních
předpisů platících na tomto úseku
národního hospodářství. Dosavadní
předpisy, i když jejich počet přesáhl
dvě desítky, nedokázaly vyřešit
zásadní otázky, jako jsou určení
odpovědnosti za řádný stav vodní
cesty a upravení vztahu mezi provozovatelem vodní
dopravy jako dopravcem a přepravci. Přitom dosavadní
předpisy ponechávaly v platnosti i některé
zastaralé předpisy. Navíc zákon č.
152/1950 Sb., o úpravě a bezpečnosti provozu
vnitrozemní plavby, nedal ani dostatečný
předpoklad k tomu, aby tyto zastaralé a nevyhovující
předpisy byly nahrazeny novými a aby tak byl vytvořen
soubor předpisů zahrnující převážnou
část vnitrozemské plavby. Tyto okolnosti
i další a stále větší význam
vnitrozemské plavby, zvláště vodní
dopravy pro naše národní hospodářství
jsou hlavním důvodem nové zákonné
úpravy.
Vodní doprava plní v našem státě
svůj úkol zejména přepravou se zahraničím
a uvnitř státu přepravou masových
substrátů. Národohospodářský
význam vodní dopravy pro náš stát
zvlášť vynikne u dálkové vodní
dopravy, která nás spojuje s důležitými
evropskými námořními přístavy
a umožňuje tak, že vozíme zboží
v celé šíři, tedy i v cizině
vlastními dopravními prostředky. Vodní
doprava nás spojuje s naší československou
námořní plavbou, šetří
cenné devizy a uvolňuje je pro jiné důležité
hospodářské účely. V roce 1963
bylo celkem přepraveno přes 4 milióny tun
zboží, z čehož hrubá polovina připadá
na dálkovou lodní dopravu. Do roku 1970 vzroste
přeprava u vodní dopravy téměř
na dvojnásobek. Vodní dopravu u nás provozují
Československá plavba dunajská v Bratislavě
a Československá plavba labsko-oderská v
Děčíně. Vedle těchto podniků
provozují plavbu ještě organizace národních
výborů. Lodní park je v dnešní
době značně přestárlý.
Obnovuje se a modernizuje nákladem téměř
11/4 miliardy korun. Přitom stoupne podíl motorizovaného
ložného prostoru a bude zavedena plavba postrkem nákladních
člunů. S modernizací lodního parku
musí postupovat souběžně i modernizace
a výstavba vodních cest a jejich uzpůsobení
pro noční plavbu. Význam vodní sítě,
která je napojena v našem státě do tří
povodí moře Černého, Baltského
a moře Severního roste dalším splavňováním
našich řek, popřípadě výstavbou
kanálů a rozsáhlou výstavbou vodních
děl. V současné době.je splavňována
další část středního Labe
až do Opatovic. Dojde k modernizaci plavebního zařízení
na Vltavě a Labi, připravují se vodní
díla na Dunaj i a uvažuje se o splavnění
některých přítoků Dunaje i
Labe.
Nová právní úprava vychází
ze zásady, že vodní doprava tvoří
součást jednotné dopravní soustavy.
Je třeba proto rozšiřovat síť vodních
cest a plánovitě rozvíjet technickou základnu
našeho plavebního podnikání podle potřeb
celého našeho národního hospodářství.
V souladu s tím zákon v § 1 stanoví,
že při úpravě vodní sítě
musí být brán zřetel nejen na potřeby
vnitrozemské plavby, nýbrž i na potřeby
ostatních uživatelů vody, kterými jsou
energetika, průmysl, zemědělství a
vodní hospodářství. Návrh zákona
se přimyká úzce k zákonu o vodním
hospodářství, vychází ze zásad
nového občanského zákoníku,
hospodářského zákoníku i již
schváleného zákona o právních
vztazích v mezinárodním obchodním
styku. Současně se vyrovnává i s Úmluvou
o cejchování vnitrozemských lodí ze
dne 27. 11. 1925.
V úvodu návrhu zákona vytyčuje význam
i úkoly vnitrozemské plavby a stanoví povinnosti
ministerstva dopravy a jeho orgánu Státní
plavební správy v Bratislavě při provádění
dozoru nad bezpečností a plynulostí provozu
ve vnitrozemské plavbě. V § 3 návrh
zákona určuje dosah zákona; za vodní
cesty považuje řeky, vodní nádrže
a průplavy, na nichž je možná plavba,
a to plavidly všeho druhu. Zákon přitom rozlišuje
vodní cesty, u kterých je sledován stav vodní
cesty, zvláště plavební dráhy
a její vhodnost pro velkou plavbu. V souladu se zákonem
o vodním hospodářství svěřuje
návrh zákona péči o vodní cesty
i z hlediska potřeb vodní dopravy organizacím,
kterým přísluší správa
vodních toků. Těmito organizacemi jsou organizace
ministerstva zemědělství, lesního
a vodního hospodářství. Provádějí
kromě jiného osazování, údržbu
a úpravu vodních znaků a světel podle
pravidel plavebního provozu. Přísluší
jim vytyčení plavební dráhy na vodě,
na březích i na jiných objektech, odstraňování
plavebních překážek v plavební
dráze a udržování potřebné
hloubky a šířky plavební dráhy
na sledované vodní cestě. Tímto návrhem
zákona odstraňuje také dosavadní nejistotu
pokud jde o určení odpovědnosti za řádný
stav vodní cesty z hlediska plavby.
Ustanovení § 9 zákona vychází
vstříc technickému rozvoji v plavbě,
a to v souvislosti se současnou modernizací lodního
parku našich plavebních podniků. Do návrhu
zákona nejsou zapracovány technické předpisy
pro stavbu plavidel, aby tak bylo možno pružně
a plynule sledovat světový vývoj ve výstavbě
plavidel. Pro stavbu plavidel budou platit pravidla pro stavbu
lodí vydaná Československým lodním
registrem a schválená ministerstvem dopravy. Podle
tohoto ustanovení odpovídá za stav plavidel
v provozu v celé šíři provozovatel plavidla.
Zákon stanoví pro něho povinnost provádět
pravidelné technické prohlídky plavidel.
Plavební správa bude se také moci v mnohem
širší míře uplatnit při
dozoru nad bezpečností a provozuschopností
plavidel, při sledování činnosti jednotlivých
provozovatelů plavidel, zvláště při
provádění údržbářských
a opravářských prací.
V třetí části upravuje se provoz vnitrozemské
plavby. Stanoví se, kdo je provozovatel plavidla, povinnosti
provozovatele plavidla a určuje se, kdo je povinen hlásit
a vyšetřovat plavební nehody. Vyšetřováním
plavebních nehod se pověřuje Státní
plavební správa v Bratislavě jako odborný
orgán státní správy ve věcech
plavby. Odpovídá to zvláštní
povaze provozu vnitrozemské plavby i vyskytnuvším
se plavebním nehodám. Zásady i další
podrobnosti zajišťující bezpečnost
plavebního provozu stanoví ministerstvo dopravy
v pravidlech plavebního provozu. Budou jimi řád
plavební bezpečnosti a přístavní
řád. Jelikož Evropská hospodářská
komise v současné době dokončuje práce
na jednotném řádu plavební bezpečnosti
pro evropské vodní toky, bude vydán řád
plavební bezpečnosti pro československé
vnitrozemské vodní cesty až po přijetí
a schválení jednotného řádu
plavební bezpečnosti. Do té doby budou ponechány
v platnosti dosavadní řády plavební
společnosti, a to Řád plavební bezpečnosti
pro československý úsek Dunaje a Řád
plavební bezpečnosti pro vnitrozemské vody.
Novelizace těchto řádů podle ustanovení
projednávaného návrhu zákona bude
provedena prováděcí vyhláškou
o vnitrozemské plavbě.
Další část vládního návrhu
zákona se zabývá vztahy mezi dopravcem a
přepravcem. V této oblasti byla dosavadní
právní úprava velmi nedostatečná.
Na Labi platily ještě dopravní podmínky
bývalé akciové společnosti, které
byly pouhým přepracováním německých
dopravních podmínek. Vycházely proto z německého
práva, byly v podstatném rozporu s naším
právem a způsobovaly četné rozpory
mezi našimi organizacemi zahraničního obchodu
a Československou plavbou labsko-oderskou.
Do vládního návrhu zákona byl také
zapracován institut společné havárie.
institutu společné havárie (rozvrh škod
a výloh způsobených opatřeními
provedenými k záchraně plavidla a jeho nákladu)
je potřebí při odlehčování
plavidel, uvolňování uvázlých
plavidel a při přezimování plavidel
i s nákladem v zimních přístavech.
Ustanovení o společné havárii a o
rozvrhu společné havárie bylo převzato
z československého práva námořního,
přitom bylo nutno zachovat vžité a obecně
ustálené pojmy užívané v cizině,
kde téměř výlučně bude
příslušná část zákona
o vnitrozemské plavbě používána.
Institut společné havárie je v cizině
běžný. Zahraniční plavby mají
potřebnou právní úpravu; na Labi je
to německý zákon o vnitrozemské plavbě
z roku 1895, na Dunaji obsahují příslušná
ustanovení Jednotné přepravní podmínky
sjednané mezi plavbou československou, sovětskou,
bulharskou, rumunskou a maďarskou. Tyto podmínky v
čl. 58 odkazují, pokud jde o rozvrh škod ze
společné havárie, na právní
předpisy platné v zemích jednotlivých
dopravců. Z těchto důvodů bylo proto
nutno zakotvit společnou havárii do projednávaného
vládního návrhu zákona o vnitrozemské
plavbě. Rozvrh škod ze společné havárie
provádí u nás Sdružení československých
dispašérů pro námořní
a říční dispaše.
Předkládaný vládní návrh
zákona odpovídá současným požadavkům
kladeným na vodní dopravu, vyhovuje potřebám
rozvíjející se sportovní a rekreační
plavby a bude tak vhodnou základnou pro uspořádání
naší vnitrozemské vodní dopravy i při
dalším rozšiřování vodní
sítě pro plavbu.
Výbor pro plán a rozpočet a výbor
ústavně právní projednaly shora uvedený
vládní návrh zákona a doporučují
jej Národnímu shromáždění
ke schválení s účinností od
1. dubna 1964. (Potlesk.)
Místopředseda NS Pospíšil:
Hlásí se někdo do rozpravy? (Nikdo.)
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
tedy přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s tímto vládním návrhem
zákona, a to ve znění společné
zprávy výboru pro plán a rozpočet
a výboru ústavně právního,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
schválilo i tento vládní návrh
zákona.
Tím jsme projednali pátý bod pořadu.
Přistoupíme k projednání šestého
bodu pořadu, kterým je
6. Zpráva výboru kulturního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 157) o Československém
rozhlase.
Zpravodajem je posl. Zvára, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Zvára: Soudružky a soudruzi
poslanci!
Rozhlas je bezesporu velmi účinným moderním
agitačním, propagačním i zábavě
sloužícím prostředkem. Velmi záleží
na tom, kdo jím disponuje, kdo jej ovládá.
V kapitalistickém světě je buď přímo
v rukách soukromých podnikatelů, anebo v
rukách státu, ve kterém vládne a rozhoduje
buržoazie - samozřejmě výhradně
ve svůj prospěch a proti všem zájmům
pracujících. A tak toto vynikající
zařízení tento zázrak moderní
techniky zejména v imperialistickém světě
se zvrací v zařízení sloužící
proti pravdě, proti pokroku ve společenském
zřízení, proti zájmům většiny
občanů těchto zemí, to jest proti
zájmům pracujících, vykořisťovaných.
Rozhlas v imperialistických státech neslouží
boji za udržení světového míru,
avšak rozněcování národní
i rasové nenávisti. Slouží mocným
zbrojařům, připravovatelům války,
kteří mají na výrobě zbraní
obrovské zisky.
Jen v socialistických zemích se stal rozhlas účinným
nástrojem agitace, propagace, vzdělávání,
výchovy i zábavy v rukách vládnoucí
dělnické třídy a ostatních
pracujících.
V ČSSR slouží beze zbytku pokroku všeho
druhu, politické i lidské pravdě, výhradně
jen potřebám a prospěchu pracujících,
boji za udržení světového míru,
boji za upevnění socialistické společnosti
a jejímu dalšímu postupu ke komunismu.
§ 1 navrhovaného zákona zní: "Československý
rozhlas svou činností založenou na politice
Komunistické strany Československa provádí
masově politickou a výchovnou práci, zajišťuje
všestrannou informovanost domácích i zahraničních
posluchačů o událostech doma i v zahraničí,
podporuje tvůrčí iniciativu a přispívá
k dovršení kulturní revoluce."
Jak náš rozhlas plní své úkoly
doma, celkem víme. A chceme-li být spravedliví,
myslím, že dobře. Je však málo
známo, jak je plní ve svém vysílání
pro zahraničí.
Československý rozhlas vysílá v deseti
cizích jazycích s přímým určením
pro 70 zemí. Jeho vysílání je prakticky
slyšitelné v celém světě. Jaké
má toto vysílání rozsah a dosah, o
tom svědčí obrovský počet dopisů
zahraničních posluchačů. Loni to bylo
z 299 441 dopisů zaslaných našemu rozhlasu
celkem, 80 767 dopisů od zahraničních posluchačů
a to zejména: 18 890 z NDR, 10 009 z Itálie, téměř
8000 ze Švédska, rovněž tolik z NSR, 7255
z Francie, 3293 z Afriky, 1589 z Latinské Ameriky apod.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych uvedl ze
4 dopisů aspoň krátké výňatky.
Ado Gwadabe ze Severní Nigérie píše:
"Chceme poznat Československo. Působí
hluboce na naše mladé lidi. Členové
Klubu čs. rozhlasu chtějí udržovat přátelství
s Čechoslováky, protože věří
v marx-leninismus. Tím, že posloucháme a čteme
vaši literaturu, učíme se stále více
o vědeckém socialismu, který je nadějí
pro naši zemi, pro Afriku a pro všechno lidstvo. V klubu
máme jeden rozhlasový přijímač,
židle, stoly a věci k výzdobě. Dalších
400 lidí požádalo o členství,
ale nemůžeme si dovolit je přijmout, protože
máme pronajatu jenom jednu místnost a nemůžeme
sem pozvat 800 lidí k poslouchání rádia."
Z dopisu Řeka pracujícího v NSR: "Pokud
mohu, poslouchám vaši stanici. Jsem šťasten,
že od vás pokaždé slyším o
úsilí, které vynakládají všechny
socialistické země na světový mír,
lásku a přátelství. Jsem nadšen
každým pokrokem, o který popojdete vpřed
v zájmu dobra a prospěchu celého světa."
Mario Ferreira z Brazílie píše: "Jelikož
rozhlas je prostředníkem politizace, programy Rádio
Praga, moskevského rozhlasu a Rádio Havana se nás
natáčejí a přehrávají
na školních schůzích nebo v domech přátel
a mohu říci, že nás chválí
všichni, kteří natočené programy
poslouchají."
John Kateretse z Burundi si stěžuje: "Jsem pravidelným
posluchačem československého rozhlasu, který
velmi oceňuji. Konstatoval jsem pouze, že nikdy nemluvíte
o mé zemi, o Burundi. Věnujte jeden den programu
"Africké Švýcarsko", jak se té
zemi říká.
Škoda, že nelze citovat více dopisů. Nemohu
si však odpustit necitovat z buržoazního západoněmeckého
časopisu "Deutsche Zeitung" ze dne 12. prosince
1963 z článku Marianny Asbrockové, nadepsaného
"Rudé pozdravy Fernandovi. Nebezpečné
pokusy o infiltraci komunismu mezi dělníky pracujícími
za hranicemi." Autorka píše:
"Fernando Rodriguez je jeden ze 119 559 španělských
dělníků, pracujících ve Spolkové
republice, kteří pod naším pochmurným
nebem často poněkud mrznou, občas, zvláště
v neděli, touží po svých vzdálených
rodinách a každý týden ukládají
něco z toho, co si vydělají. Fernando bydlí
se svými krajany ve společné ubytovně.
Někdy si jdou brzy lehnout, někdy se také
trochu politizuje. Stejně jako člověk na.pracovišti
vedle Fernanda počíná si také pražský
rozhlas. Rafinovaně vysílá každou noc
v 0,30 své komunistické pokusy ve španělské
řeči a pokouší se obrátit na
svou víru španělské pracující.
Toto vysílání zaobaluje do hudby, folklóru,
do témat, jež se dotýkají lidských
citů. Většina španělských
dělníků, pracujících ve Spolkové
republice, spí. Tu a tam se však přece vyskytne
některý, kdo poslouchá štvaní
z Prahy..."
V tomtéž článku je napsáno na
jiném místě: "Pražský rozhlas
se obrací na italské dělníky ve velmi
příznivé vysílací době.
Šestkrát týdně vysílá
psychologicky velmi vhodně sestavený program. (Sedmý
den se Praha uchází o řecké dělníky.)
Do džezu a písniček jsou začleněny
sociálně politické komentáře.
Ze zpráv je možno snadno poznat, jak dobře
je Praha informována. Jednou vysílá privátní
věci, pak opět něco z pracoviště.
Vyzývá své posluchače, aby sdělili
pražskému rozhlasu svá zvláštní
přání a požadavky. Koncerty podle přání
posluchačů z Prahy pro italské dělníky
mají velký repertoár. Předem oznamuje
pražský rozhlas, kdy může určitý
Ital očekávat pozdravy ze své domovské
obce. Vysílají se původní rozhovory
s rodinnými příslušníky v Itálii.
Každý den zmizí proto několik Italů
předčasně z pracovišť ve Spolkové
republice nebo jinde: je potřeba upravit v očekávání
těchto pozdravů z domova svou toaletu. Vymydlení
a vystrojení čekají pak dělníci
na tu velkou událost. Současně je však
vysíláno také komunistické štvaní."