Čtvrtek 24. září 1964

Aby bylo možno odpovědět na každou palčivou otázku, bylo by třeba nejlepší spolupráce Národního shromáždění a jeho výborů s lidem a zejména s národními výbory, kde se koncentrují závažné otázky a kde lidé žádají konkrétní odpovědi. Sám myslím, že jde o to, aby dobré zásady, které jsou v obou předlohách, a pro které budeme rádi hlasovat, mohly být uvedeny do praxe, aby každá palčivá otázka byla dořešena, aby Národní shromáždění mělo takové postavení a pravomoc, aby všechny články našeho hospodářského a státního aparátu plnily úkoly, a každou otázku mohly dovést do konce.

Dovolte mi upřímnost. Několikrát jsem mluvil o distribuci zeleniny a na tuto otázku předsednictvo dnes odpovědělo. Vím, že někteří poslanci nemají dobrý názor na tvorbu cen. Bylo by třeba změnit některé věci. Setkávám se s takovými případy v některých koutech našeho okresu, a vím, že lidé by chtěli jasné výhledy výstavby. Jde o společenskou výstavbu, byty a jiné věci. Bylo by lépe předem říci, co je možné udělat za pět let a co za deset let, ale aby měli jistotu, že náš státní plán bude řešit všechny palčivé věci výstavby do konce.

Jsem si vědom, že máme odpovědné postavení. Vyjadřuji názor, že nepůjde jen o dobré zásady, ale o to, abychom v konkrétních hospodářských opatřeních, ve všech složkách našeho státu dovedli vždy věci až do konce.

Předseda NS Laštovička: Prosím, dovolte mi ještě jednu poznámku. Jednou ze stěžejních myšlenek dokumentů, které dnes schvalujeme je, že má být z práce všech orgánů NS, ať jsou to výbory, plénum, nebo předsednictvo, vyloučen veškerý formalismus. (Potlesk.) Velmi rád dosvědčuji všem soudruhům poslancům, že v práci výborů NS a předsednictva jsme to již dokázali. Naše schůze jsou neformální, každý vystupuje a říká, co považuje za důležité, co mu leží na srdci, co má na mysli. Domnívám se, že to je správná cesta vpřed, vyzvedávat živé problémy ze života, jak je vidíme a přednášet je v našem kolektivu. Společnou prací ve výborech nebo v předsednictvu docházíme nakonec ke správnému závěru. Tato myšlenka má velký význam praktický nejen pro práci Národního shromáždění, ale také pro činnost jeho orgánů a zejména pak pro výsledky, kterých dosáhneme v našem společenském a hospodářském životě.

Nyní přerušíme schůzi do půl třetí a pak budeme pokračovat v rozpravě. Prosím soudruhy poslance a soudružky poslankyně, aby všechny myšlenky, které měli popř. již při projednávání těchto dokumentů, po přestávce zde přednesli.

Děkuji, přerušuji schůzi.

(Schůze přerušena ve 13 hod. 07 min. a opět zahájena ve 14 hod. 30 min.)

Předseda NS Laštovička: Soudružky a soudruzi poslanci, pokračujeme v přerušené schůzi. Na pořadu je pokračování v rozpravě k bodu 4. a 5. denního pořadu. Kdo se hlásí ke slovu?

Posl. Homola: Soudružky a soudruzi, mám připomínku k jednacímu a pracovnímu řádu NS k § 4. Myslím, že by formulace měla být upravena podle znění ústavy. V ústavě naší socialistické republiky v článku 41 odst. 1., 2. věta se říká, že Národní shromáždění, plénum, schvaluje zejména dlouhodobé plány rozvoje národního hospodářství a státní rozpočet, zkoumá, jak jsou plněny, a projednává zprávy vlády o plnění ročních plánů a státní závěrečný účet. To znamená, že ústava umožňuje, aby Národní shromáždění projednalo nejen dlouhodobé plány rozvoje národního hospodářství, ale i krátkodobé. Formulace v § 4 odst. c) stanoví direktivně projednávání pouze dlouhodobých plánů. Myslím, že formulace ústavy, zejména pokud jde o dlouhodobé plány, by měla být v jednacím řádu dodržena. Současně ústava stanoví povinnost projednávat zprávy vlády o plnění ročních plánů. Tato povinnost je v § 4 vypuštěna, a proto myslím, že by se měl odst. c), ch) upravit podle znění ústavy.

Posl. Mikulášek: Soudružky a soudruzi, souhlasím s projednávaným bodem, jakož i s návrhy, které byly předloženy k jednacímu a pracovnímu řádu i k usnesením o prohloubení činnosti Národního shromáždění.

Využívám však této příležitosti, abych vznesl dva dotazy jako interpelaci na s. Mesteka. Mám dotaz, proč jsou dány tak pozdě a nebo ještě vůbec ne distribuční plány okresům při výkupu brambor, neboť brambory již vykupujeme.

Druhý dotaz mám ohledně výnosu Ústřední správy výkupu zemědělských výrobků. Družstevníci si stěžují, že dostávali za přepravu nad 10 km 40 haléřů za 1 q a podle nové vyhlášky jim to bylo sníženo na 0,0021 haléře. JZD tak stoupají náklady na úkor příjmů družstevníků na jedné straně, a na druhé straně Ústřední správa nákupu si snižuje svůj vozový park a také tyto náklady. Družstevníci poukazují na to, že zaměstnanci v průmyslových závodech se také nepodílejí na nákladech tím, že je jim snižována mzda při zvyšování nákladovosti těchto závodů. Proč tedy družstevníci mají doplácet na tyto náklady?

Posl. Dobiáš: Soudružky a soudruzi, v diskusi bylo řečeno, že hlavním úkolem Národního shromáždění je jeho kontrolní činnost.

Mně se to nezdá. Snad to byl hlas jedince, přesto bych však chtěl zdůraznit, že hlavním úkolem Národního shromáždění je a bude jeho zákonodárná činnost. Dnes bychom snadno pro další úkoly mohli zapomínat na hlavní úkol, a to připravovat zákony a připravovat je lépe než dosud. To je povinností nás všech. Připravovat nové zákony však neznamená něco si vymýšlet jen tak u zeleného stolu, ale dělat to, co je nutné, co prospívá celé naší společnosti.

Posl. Vaculík: Soudružky a soudruzi poslanci, včera jsme na popud ÚV strany svolali v Jihomoravském kraji část našich poslanců, aby se vyjádřili k předloženým zásadám práce poslanců a k pracovnímu řádu. Chtěl bych se stručně zmínit o některých zásadních otázkách, které byly diskutovány.

Poslanci si především stěžovali z praxe minulého období, ze pokud jde o připomínky nebo dotazy k resortům, že jim byla věnována v resortech malá vážnost a že jsou často formálně vyřizovány. Dokládali to řadou příkladů. Předpokládám, ze se věci poněkud změnily, pokud jde o vzájemné vztahy Národního shromáždění a vlády a že tyto věci budou postupně napravovány, jak to velmi jasně vyjádřil i s. Krajčír.

Hodně se také diskutovala otázka informovanosti. Zamýšleli jsme se nad tímto problémem a přicházíme k závěrům, že by přece jenom do systému informovanosti poslanců měl být vnesen určitý systém. Co mám na mysli? Myslím, že prozatím je informovanost poslanců poněkud resortní a že vyplývá z jejich práce ve výboru, kde se zabývají prací jednoho nebo několika resortů. Nedostatkem je, že poslanec nemá velmi jasný a hluboký pohled na svodné problémy naší ekonomiky a politiky. Stává se pak, že se v různých výborech prosazují nereálné požadavky. Je to pochopitelné, poněvadž každý resort se stará o své problémy, nárokuje pro sebe investice a prostředky a samozřejmě používá i Národního shromáždění a výborů k podpoře těchto požadavků. Myslím si, že kdyby poslanci v celé šíři znali základní svodné problémy, např. v takových dvou základních problémech našeho národního hospodářství, jako je investiční politika a zahraniční obchod, že by jejich pohledy při práci ve výborech byly daleko reálnější. Myslím, že by měly být tři hlavní prameny pro informace poslanců. Jednak by ústřední výbor naší strany měl informovat poslance, o základních otázkách naší politiky, měla by to dělat vláda a dále statistika by měla pro poslance dát k dispozici materiály, ne ty, které se vydávají pro potřebu speciálních pracovníků, ale takový přehledný materiál o dosažených výsledcích a problémech našeho hospodářství. Jak jsem již řekl, mám především na mysli problémy, spojené s investiční výstavbou a se zahraničním obchodem, poněvadž do těchto oblastí se dnes koncentrují problémy našeho národního hospodářství. To samozřejmě pak dává možnost překonávat i různé místní patriotické problémy, se kterými se setkáváme a kdy je třeba vysvětlovat tyto otázky při nárocích na investice, na bytovou výstavbu, na zemědělské otázky a v řadě dalších úseků.

Ještě bych chtěl hovořit k jedné otázce, a to je otázka pojetí kontroly, kterou má provádět Národní shromáždění. Mám obavu z jednoho nebezpečí, abychom neprováděli kontrolu tak, jak je dosud kontrola prováděna, kdy jde v podstatě o to, jak se plní směrnice, usnesení a nařízení. Často se tyto směrnice, usnesení a nařízení dostávají do protikladu a do rozporu s praxí a se životem. Myslím, že pojetí kontroly Národního shromáždění by mělo být věcné, abychom kontrolovali, zdali ten čin, který kontrolujeme, nebo výsledek, který kontrolujeme, pomáhá naší společnosti a národnímu hospodářství a nikoliv jestli je v souladu s určitými směrnicemi a nařízeními. Prozatím kontrola sjíždí na tyto otázky. Další nebezpečí je v tom, že sice mnoho zkontrolujeme, ale že málo vyvozujeme závěry z této kontroly. Vzpomeňte si, jaká velká celostátní kontrola se dělala o kvalitě chleba a pečiva. Byl to rozsáhlý elaborát, v kterém bylo mnoho velmi dobrých věcí. Kromě toho však, že se ředitelům daly důtky, že mají nečisto v pekárnách a že tam mají nepořádek, nic se nezměnilo.

Myslím, že by bylo lépe, když toho budeme kontrolovat méně, ale až do konce, až do realizace návrhů, které mají zlepšit věc, pomoci věci dopředu, protože jinak je to mlýn, který mele naprázdno. Jestliže usilujeme o efektivnost v celé naší společnosti, měli bychom i v kontrole usilovat o její efektivnost.

Posl. Žiak: Vážené Národné zhromaždenie! K tomu, že som sa prihlásil ku slovu, dal podnet predseda NZ s. Laštovička, keď hovoril o tom, že musíme odstrániť z našej práce v NZ a jeho orgánoch akýkoľvek formalizmus.

Myslím, že to je jedna stránka veci, že na druhej strane je treba vidieť i náš úkol pri volnej diskusii, ktorú chceme rozprúdiť a chceme akosi otvoriť okná, aby tu bol stále svieži vzduch. Je treba, aby sme zaujali jasné stanovisko ku všetkým najaktuálnejším otázkam hospodárskeho, kultúrneho a sociálneho života. V predošlej práci NZ sa viac-menej vyberali rečníci, alebo bolo dohodnuté, kto bude v pléne hovoriť. Dnes prekonávame určité zvyky, ktoré boli v parlamente zavedené. V minulosti viac-menej bola práca uplatňovaná vo výboroch a v pléne šlo o pripravené, uhladené vystupovanie. Niet divu, že neraz naši voliči celkom oprávnene hovorili: "Čo vy tam v tom pléne NZ robíte?"

Je však treba povedať, že publicita o činnosti, predovšetkým vo výboroch NZ, v novinách, rozhlase, televízii, bola malá, takže sa do verejnosti o práci poslancov NZ nedostalo skoro nič. Šlo o krátke, formálne komuniké zo zasadnutí jednotlivých výborov, prípadne uverejnené kto predsedal vo výbore a kto bol spravodajcom. Že sa ale vo výboroch rokovalo o najpálčivejších a najzákladnejších otázkach, o tom sa verejnosť nedozvedela. Do určitej miery bola preto práca poslancov NZ bagatelizovaná a nebola správne hodnotená. Pôjde o to, aby sa naša verejnosť dozvedela o tom, čo sa v našom najvyššom zákonodarnom sbore robí. Žiadna kultúrna spoločnosť sa bez stretania názorových rozdielov nemôže pohnúť dopredu a zdravá kritika práve na tomto mieste, kde sa rozhoduje o zákonoch, o základných smerniciach nášho života, je veľmi potrebná.

Je však treba, aby pri tomto odstraňovaní formálností si tiež ten, kto verejne vystúpi, uvedomil určitú disciplínu, aby na toto fórum prichádzal s vecami skutočne vážnymi, ktoré sa netýkajú len úzkeho lokálneho záujmu, ale ktoré majú význam prinajmenšom krajový, prípadne celoštátny. Chcel by som zdôrazniť, že odbornosť je v súčasnej dobe žiadaná všade. Zdôrazňujú to tiež napr. pripravované zásady o riadení nášho národného hospodárstva, dokument, ktorý je teraz predmetom úvah, o ktorom sme tiež včera dlho hovorili. Odbornosť je prvým predpokladom dobrej práce na zodpovedných miestach.

Rozlíšiť, o čom bude kto z poslancov na tomto fóre hovoriť, je nesporne právom každého poslanca. Je to ale i zodpovednosť. Je potrebná i konzultácia napr. s predsedníctvom, s jednotlivými výbormi, v straníckych skupinách a pod. Myslím, že medzi nami musí vzniknúť kolektív ľudí, ktorí vedia čo chcú, ktorí si dôverujú, ktorí sa vzájomne poučia a pod. Doterajšiu prácu chceme zdokonaliť a k tomu slúžia i schvaľované zásady. V zásadách sú uvedené základné línie, ktorých sa máme v našej práci držať. Boli schválené predsedníctvom ÚV KSČ, u nás v parlamente sme sa s nimi zapodievali niekoľkokrát v predsedníctve. Myslím, že nám môžu byť veľmi dobrým návodom pre našu prácu. Na str. 2 v zásadách čítame: "Pre správne plnenie všetkých úloh Národného zhromaždenia je nutným predpokladom živý styk poslancov s občanmi. Poslanec musí dobre poznať situáciu a problémy vo svojom volebnom obvode. K tomu musí prispôsobiť formy práce". Pre poslanca z toho vzniká určitá nová záťaž. V minulosti boli poslanci uvoľnení z práce na pracoviskách. My sme socialistický parlament a pokladáme za správne, nakoniec sme to v minulosti schválili a tiež teraz to bude zakotvené v zásadách, že poslanec, ak nie je z dôležitých príčin uvoľnený, stále pracuje na svojom pracovisku. Toto zaťaženie je často spojené s ťažkosťou u tých poslancov, ktorí majú svoje volebné obvody rozložené. Vo svojom volebnom obvode mám napr. 67 obcí. Sú iste rozdiely v zaťaženosti poslancov, ktorí bývajú v Prahe, Brne, Bratislave a iných veľkých mestách a poslancami, ktorí kandidujú na vidieku. Pre tých je predovšetkým problémom čas, potrebný na obchádzanie volebného obvodu. Bolo by vhodné, aby sa napr. národné výbory postarali o dopravu poslanca na určité miesto a späť, pretože predovšetkým spätná doprava v miestach, kde premávajú len autobusy, večer neexistuje. Späť je možno ísť až ráno.

Ďalej sa uvádza: "Na plenárnych schôdzach Národného zhromaždenia uplatňujú poslanci svoje osobné poznatky a skúsenosti i názory a stanoviská svojich voličov." Práve tu je treba správnym rozumom rozlíšiť, čo je možno vybaviť na MNV, ONV, v kraji, čo sa dá vybaviť na SNR a až potom to najzávažnejšie priniesť až sem. Uvediem niektoré prípady zo svojho volebného obvodu v Liptove. Mám na mysli oblasť 3 obcí: Huty, Malé Borové a Veľké Borové. Je to oblasť, do ktorej je veľmi obťažné sa dostať. Nie je tu založené družstvo, pretože tu nie sú predpoklady pre intenzívne družstevné hospodárenie. Muži pracujú väčšinou v Ostrave, ženy na hospodárstve doma. Za odvoz zemiakov z tejto obce za platia za každý 1 q 4 Kčs, to znamená, že pri výkupnej cene 36 Kčs dostávajú už len 32 Kčs. Ukrivdené im je tým, že žijú úplne odtrhnutí od sveta, pritom sú to čestní občania, obrancovia vlasti, hotoví položiť i svoje životy za našu republiku. Žijú v horách, ale drevo nedostanú. Musia kúriť uhlím. Uhlie dovážajú z Parížoviec. Nedostanú ho ale veľa. Na rodinu 15 q. Pritom ale potrebujú v lete variť pre prasatá, dobytok a pod. Za každý 1 q dovezeného uhlia musia zaplatiť 15 Kčs. Zaplatia teda o 15 Kčs za uhlie viac ako tí, ktorí bývajú pri železnici. Musia teda platiť nielen za to, čo odvážajú, ale i za to, čo sami konzumujú.

Záver z porady, ktorú som tam mal, bol asi tento: Zodpovední pracovníci by mali vedieť ako žijeme, aké krivdy cítime, aby boli ochotní to uznať a nám pomôcť.

Myslím, že tento prípad je okrajový, ale domnievam sa, že podobných prípadov na Slovensku, na Českomoravskej vysočine i v Juhočeskom kraji je veľa.

Myslím, že by sme sa mali nad týmto zamyslieť a že by sa mali nad tým zamyslieť i naši zodpovední činitelia. Preto využívam príležitosti, ktorú mi dávajú tieto zásady a apelujem z tohto miesta, aby sa táto vec napravila. Ešte by som sa chcel v tejto súvislosti zmieniť o zdravotnej starostlivosti. Ešte k tým Hutám. V troch obciach žije 1800 obyvateľov, populácia je tam vysoká, 30 na 1000 obyvateľov. Musíme byť zahanbení, ak porovnáme toto číslo s ostatnými miestami. To je treba tiež hodnotiť, deti sú tu vychovávané v biede, ale vyrastajú z nich tvrdí, statoční a pracovití ľudia. Nie je tu však ani lekár, ani sestra, ani pôrodná asistentka. Sú odkázaní len na seba. Veľkým problémom je tu odľahlosť a dopravné podmienky. Žiadali sme preto, než bude urobená cesta, aby zodpovední činitelia zriadili pre všetky tri obvody zdravotný obvod so sídlom v Hutách. Je treba zvážiť, že sanitka do obce nepríde a nemocného do nemocnice a z nemocnice nedovezie. Ženy po pôrode idú do Kvačan a odtiaľ po horskej, neschodnej ceste, pešky, alebo konským poťahom 7-8 km domov. Tých 1800 obyvateľov je pre nás dostatočne veľká hodnota, aby sme tam zriadili zdravotný obvod. Priznám sa vám, že som v tejto veci už podnikal mnoho krokov, ale zatiaľ bezvýsledne. Keď hovoríme, že v socializme je stredom nášho snaženia človek, jeho dobro, šťastie a budúcnosť, myslím, že i tento problém stojí za zmienku a že je treba ho riešiť urýchlene.

Nechcem zdržovať, ale chcel by som sa zmieniť ešte o určitej veci, ktorá nebola dostatočne zvýraznená v predchádzajúcom komentári. Pokiaľ ide o nové zásady, vítam zmienku na str. 3, kde je povedané, že v činnosti pléna Národného zhromaždenia je možno uznášať sa na závažných opatreniach, smerniciach k ďalšiemu rozvoju našej spoločnosti. Viem, že netreba vždy zákona, ale často je treba okamžitého impulzu, ktorý má ešte väčšiu váhu, ako má prípadne ministerské uznesenie. Domáhal som sa svojho času zákona o čistote ovzdušia, mám na mysli napr. Ostravu, Kunčice, Severočeský kraj, Prahu, Banskú Bystricu atď. Bolo mi povedané, že sú tu hygienické predpisy, a to stačí. Domnievam sa, že by to bol jeden taký aktuálny problém, ktorý by sme mohli zásadným uznesením a závažným opatrením v našom Národnom zhromaždení riešiť, aby sme prinútili podniky, ktoré vyrábajú určité čističe, aby ich skutočne vyrobili, aby sme prinútili podniky, aby si tieto čističe objednali, namontovali atď. Je treba, aby sme takým zásadným uznesením urobili nápravu a neplytvali tými cennými hodnotami, ktoré sme už v práci zdravotného výboru dosiahli, ale aby sme našu prácu doviedli ku konkrétnym záverom.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP