Aby bylo možno odpovědět na každou palčivou
otázku, bylo by třeba nejlepší spolupráce
Národního shromáždění
a jeho výborů s lidem a zejména s národními
výbory, kde se koncentrují závažné
otázky a kde lidé žádají
konkrétní odpovědi. Sám myslím,
že jde o to, aby dobré zásady, které
jsou v obou předlohách, a pro které budeme
rádi hlasovat, mohly být uvedeny do praxe, aby každá
palčivá otázka byla dořešena,
aby Národní shromáždění
mělo takové postavení a pravomoc, aby všechny
články našeho hospodářského
a státního aparátu plnily úkoly, a
každou otázku mohly dovést do konce.
Dovolte mi upřímnost. Několikrát jsem
mluvil o distribuci zeleniny a na tuto otázku předsednictvo
dnes odpovědělo. Vím, že někteří
poslanci nemají dobrý názor na tvorbu cen.
Bylo by třeba změnit některé věci.
Setkávám se s takovými případy
v některých koutech našeho okresu, a vím,
že lidé by chtěli jasné výhledy
výstavby. Jde o společenskou výstavbu, byty
a jiné věci. Bylo by lépe předem říci,
co je možné udělat za pět let a co za
deset let, ale aby měli jistotu, že náš
státní plán bude řešit všechny
palčivé věci výstavby do konce.
Jsem si vědom, že máme odpovědné
postavení. Vyjadřuji názor, že nepůjde
jen o dobré zásady, ale o to, abychom v konkrétních
hospodářských opatřeních, ve
všech složkách našeho státu dovedli
vždy věci až do konce.
Předseda NS Laštovička: Prosím,
dovolte mi ještě jednu poznámku. Jednou ze
stěžejních myšlenek dokumentů,
které dnes schvalujeme je, že má být
z práce všech orgánů NS, ať jsou
to výbory, plénum, nebo předsednictvo, vyloučen
veškerý formalismus. (Potlesk.) Velmi rád
dosvědčuji všem soudruhům poslancům,
že v práci výborů NS a předsednictva
jsme to již dokázali. Naše schůze jsou
neformální, každý vystupuje a říká,
co považuje za důležité, co mu leží
na srdci, co má na mysli. Domnívám se, že
to je správná cesta vpřed, vyzvedávat
živé problémy ze života, jak je vidíme
a přednášet je v našem kolektivu. Společnou
prací ve výborech nebo v předsednictvu docházíme
nakonec ke správnému závěru. Tato
myšlenka má velký význam praktický
nejen pro práci Národního shromáždění,
ale také pro činnost jeho orgánů a
zejména pak pro výsledky, kterých dosáhneme
v našem společenském a hospodářském
životě.
Nyní přerušíme schůzi do půl
třetí a pak budeme pokračovat v rozpravě.
Prosím soudruhy poslance a soudružky poslankyně,
aby všechny myšlenky, které měli popř.
již při projednávání těchto
dokumentů, po přestávce zde přednesli.
Děkuji, přerušuji schůzi.
(Schůze přerušena ve 13 hod. 07 min. a opět
zahájena ve 14 hod. 30 min.)
Předseda NS Laštovička: Soudružky
a soudruzi poslanci, pokračujeme v přerušené
schůzi. Na pořadu je pokračování
v rozpravě k bodu 4. a 5. denního pořadu.
Kdo se hlásí ke slovu?
Posl. Homola: Soudružky a soudruzi, mám připomínku
k jednacímu a pracovnímu řádu NS k
§ 4. Myslím, že by formulace měla být
upravena podle znění ústavy. V ústavě
naší socialistické republiky v článku
41 odst. 1., 2. věta se říká, že
Národní shromáždění, plénum,
schvaluje zejména dlouhodobé plány rozvoje
národního hospodářství a státní
rozpočet, zkoumá, jak jsou plněny, a projednává
zprávy vlády o plnění ročních
plánů a státní závěrečný
účet. To znamená, že ústava umožňuje,
aby Národní shromáždění
projednalo nejen dlouhodobé plány rozvoje národního
hospodářství, ale i krátkodobé.
Formulace v § 4 odst. c) stanoví direktivně
projednávání pouze dlouhodobých plánů.
Myslím, že formulace ústavy, zejména
pokud jde o dlouhodobé plány, by měla být
v jednacím řádu dodržena. Současně
ústava stanoví povinnost projednávat zprávy
vlády o plnění ročních plánů.
Tato povinnost je v § 4 vypuštěna, a proto myslím,
že by se měl odst. c), ch) upravit podle znění
ústavy.
Posl. Mikulášek: Soudružky a soudruzi,
souhlasím s projednávaným bodem, jakož
i s návrhy, které byly předloženy k
jednacímu a pracovnímu řádu i k usnesením
o prohloubení činnosti Národního shromáždění.
Využívám však této příležitosti,
abych vznesl dva dotazy jako interpelaci na s. Mesteka. Mám
dotaz, proč jsou dány tak pozdě a nebo ještě
vůbec ne distribuční plány okresům
při výkupu brambor, neboť brambory již
vykupujeme.
Druhý dotaz mám ohledně výnosu Ústřední
správy výkupu zemědělských
výrobků. Družstevníci si stěžují,
že dostávali za přepravu nad 10 km 40 haléřů
za 1 q a podle nové vyhlášky jim to bylo sníženo
na 0,0021 haléře. JZD tak stoupají náklady
na úkor příjmů družstevníků
na jedné straně, a na druhé straně
Ústřední správa nákupu si snižuje
svůj vozový park a také tyto náklady.
Družstevníci poukazují na to, že zaměstnanci
v průmyslových závodech se také nepodílejí
na nákladech tím, že je jim snižována
mzda při zvyšování nákladovosti
těchto závodů. Proč tedy družstevníci
mají doplácet na tyto náklady?
Posl. Dobiáš: Soudružky a soudruzi, v
diskusi bylo řečeno, že hlavním úkolem
Národního shromáždění
je jeho kontrolní činnost.
Mně se to nezdá. Snad to byl hlas jedince, přesto
bych však chtěl zdůraznit, že hlavním
úkolem Národního shromáždění
je a bude jeho zákonodárná činnost.
Dnes bychom snadno pro další úkoly mohli zapomínat
na hlavní úkol, a to připravovat zákony
a připravovat je lépe než dosud. To je povinností
nás všech. Připravovat nové zákony
však neznamená něco si vymýšlet
jen tak u zeleného stolu, ale dělat to, co je nutné,
co prospívá celé naší společnosti.
Posl. Vaculík: Soudružky a soudruzi poslanci,
včera jsme na popud ÚV strany svolali v Jihomoravském
kraji část našich poslanců, aby se vyjádřili
k předloženým zásadám práce
poslanců a k pracovnímu řádu. Chtěl
bych se stručně zmínit o některých
zásadních otázkách, které byly
diskutovány.
Poslanci si především stěžovali
z praxe minulého období, ze pokud jde o připomínky
nebo dotazy k resortům, že jim byla věnována
v resortech malá vážnost a že jsou často
formálně vyřizovány. Dokládali
to řadou příkladů. Předpokládám,
ze se věci poněkud změnily, pokud jde o vzájemné
vztahy Národního shromáždění
a vlády a že tyto věci budou postupně
napravovány, jak to velmi jasně vyjádřil
i s. Krajčír.
Hodně se také diskutovala otázka informovanosti.
Zamýšleli jsme se nad tímto problémem
a přicházíme k závěrům,
že by přece jenom do systému informovanosti
poslanců měl být vnesen určitý
systém. Co mám na mysli? Myslím, že
prozatím je informovanost poslanců poněkud
resortní a že vyplývá z jejich práce
ve výboru, kde se zabývají prací jednoho
nebo několika resortů. Nedostatkem je, že poslanec
nemá velmi jasný a hluboký pohled na svodné
problémy naší ekonomiky a politiky. Stává
se pak, že se v různých výborech prosazují
nereálné požadavky. Je to pochopitelné,
poněvadž každý resort se stará
o své problémy, nárokuje pro sebe investice
a prostředky a samozřejmě používá
i Národního shromáždění
a výborů k podpoře těchto požadavků.
Myslím si, že kdyby poslanci v celé šíři
znali základní svodné problémy, např.
v takových dvou základních problémech
našeho národního hospodářství,
jako je investiční politika a zahraniční
obchod, že by jejich pohledy při práci ve výborech
byly daleko reálnější. Myslím,
že by měly být tři hlavní prameny
pro informace poslanců. Jednak by ústřední
výbor naší strany měl informovat poslance,
o základních otázkách naší
politiky, měla by to dělat vláda a dále
statistika by měla pro poslance dát k dispozici
materiály, ne ty, které se vydávají
pro potřebu speciálních pracovníků,
ale takový přehledný materiál o dosažených
výsledcích a problémech našeho hospodářství.
Jak jsem již řekl, mám především
na mysli problémy, spojené s investiční
výstavbou a se zahraničním obchodem, poněvadž
do těchto oblastí se dnes koncentrují problémy
našeho národního hospodářství.
To samozřejmě pak dává možnost
překonávat i různé místní
patriotické problémy, se kterými se setkáváme
a kdy je třeba vysvětlovat tyto otázky při
nárocích na investice, na bytovou výstavbu,
na zemědělské otázky a v řadě
dalších úseků.
Ještě bych chtěl hovořit k jedné
otázce, a to je otázka pojetí kontroly, kterou
má provádět Národní shromáždění.
Mám obavu z jednoho nebezpečí, abychom neprováděli
kontrolu tak, jak je dosud kontrola prováděna, kdy
jde v podstatě o to, jak se plní směrnice,
usnesení a nařízení. Často
se tyto směrnice, usnesení a nařízení
dostávají do protikladu a do rozporu s praxí
a se životem. Myslím, že pojetí kontroly
Národního shromáždění
by mělo být věcné, abychom kontrolovali,
zdali ten čin, který kontrolujeme, nebo výsledek,
který kontrolujeme, pomáhá naší
společnosti a národnímu hospodářství
a nikoliv jestli je v souladu s určitými směrnicemi
a nařízeními. Prozatím kontrola sjíždí
na tyto otázky. Další nebezpečí
je v tom, že sice mnoho zkontrolujeme, ale že málo
vyvozujeme závěry z této kontroly. Vzpomeňte
si, jaká velká celostátní kontrola
se dělala o kvalitě chleba a pečiva. Byl
to rozsáhlý elaborát, v kterém bylo
mnoho velmi dobrých věcí. Kromě toho
však, že se ředitelům daly důtky,
že mají nečisto v pekárnách a
že tam mají nepořádek, nic se nezměnilo.
Myslím, že by bylo lépe, když toho budeme
kontrolovat méně, ale až do konce, až
do realizace návrhů, které mají zlepšit
věc, pomoci věci dopředu, protože jinak
je to mlýn, který mele naprázdno. Jestliže
usilujeme o efektivnost v celé naší společnosti,
měli bychom i v kontrole usilovat o její efektivnost.
Posl. Žiak: Vážené Národné
zhromaždenie! K tomu, že som sa prihlásil ku
slovu, dal podnet predseda NZ s. Laštovička, keď
hovoril o tom, že musíme odstrániť z našej
práce v NZ a jeho orgánoch akýkoľvek
formalizmus.
Myslím, že to je jedna stránka veci, že
na druhej strane je treba vidieť i náš úkol
pri volnej diskusii, ktorú chceme rozprúdiť
a chceme akosi otvoriť okná, aby tu bol stále
svieži vzduch. Je treba, aby sme zaujali jasné stanovisko
ku všetkým najaktuálnejším otázkam
hospodárskeho, kultúrneho a sociálneho života.
V predošlej práci NZ sa viac-menej vyberali rečníci,
alebo bolo dohodnuté, kto bude v pléne hovoriť.
Dnes prekonávame určité zvyky, ktoré
boli v parlamente zavedené. V minulosti viac-menej bola
práca uplatňovaná vo výboroch a v
pléne šlo o pripravené, uhladené vystupovanie.
Niet divu, že neraz naši voliči celkom oprávnene
hovorili: "Čo vy tam v tom pléne NZ robíte?"
Je však treba povedať, že publicita o činnosti,
predovšetkým vo výboroch NZ, v novinách,
rozhlase, televízii, bola malá, takže sa do
verejnosti o práci poslancov NZ nedostalo skoro nič.
Šlo o krátke, formálne komuniké zo zasadnutí
jednotlivých výborov, prípadne uverejnené
kto predsedal vo výbore a kto bol spravodajcom. Že
sa ale vo výboroch rokovalo o najpálčivejších
a najzákladnejších otázkach, o tom sa
verejnosť nedozvedela. Do určitej miery bola preto
práca poslancov NZ bagatelizovaná a nebola správne
hodnotená. Pôjde o to, aby sa naša verejnosť
dozvedela o tom, čo sa v našom najvyššom
zákonodarnom sbore robí. Žiadna kultúrna
spoločnosť sa bez stretania názorových
rozdielov nemôže pohnúť dopredu a zdravá
kritika práve na tomto mieste, kde sa rozhoduje o zákonoch,
o základných smerniciach nášho života,
je veľmi potrebná.
Je však treba, aby pri tomto odstraňovaní formálností
si tiež ten, kto verejne vystúpi, uvedomil určitú
disciplínu, aby na toto fórum prichádzal
s vecami skutočne vážnymi, ktoré sa
netýkajú len úzkeho lokálneho záujmu,
ale ktoré majú význam prinajmenšom krajový,
prípadne celoštátny. Chcel by som zdôrazniť,
že odbornosť je v súčasnej dobe žiadaná
všade. Zdôrazňujú to tiež napr.
pripravované zásady o riadení nášho
národného hospodárstva, dokument, ktorý
je teraz predmetom úvah, o ktorom sme tiež včera
dlho hovorili. Odbornosť je prvým predpokladom dobrej
práce na zodpovedných miestach.
Rozlíšiť, o čom bude kto z poslancov na
tomto fóre hovoriť, je nesporne právom každého
poslanca. Je to ale i zodpovednosť. Je potrebná i
konzultácia napr. s predsedníctvom, s jednotlivými
výbormi, v straníckych skupinách a pod. Myslím,
že medzi nami musí vzniknúť kolektív
ľudí, ktorí vedia čo chcú, ktorí
si dôverujú, ktorí sa vzájomne poučia
a pod. Doterajšiu prácu chceme zdokonaliť a k
tomu slúžia i schvaľované zásady.
V zásadách sú uvedené základné
línie, ktorých sa máme v našej práci
držať. Boli schválené predsedníctvom
ÚV KSČ, u nás v parlamente sme sa s nimi
zapodievali niekoľkokrát v predsedníctve. Myslím,
že nám môžu byť veľmi dobrým
návodom pre našu prácu. Na str. 2 v zásadách
čítame: "Pre správne plnenie všetkých
úloh Národného zhromaždenia je nutným
predpokladom živý styk poslancov s občanmi.
Poslanec musí dobre poznať situáciu a problémy
vo svojom volebnom obvode. K tomu musí prispôsobiť
formy práce". Pre poslanca z toho vzniká určitá
nová záťaž. V minulosti boli poslanci
uvoľnení z práce na pracoviskách. My
sme socialistický parlament a pokladáme za správne,
nakoniec sme to v minulosti schválili a tiež teraz
to bude zakotvené v zásadách, že poslanec,
ak nie je z dôležitých príčin
uvoľnený, stále pracuje na svojom pracovisku.
Toto zaťaženie je často spojené s ťažkosťou
u tých poslancov, ktorí majú svoje volebné
obvody rozložené. Vo svojom volebnom obvode mám
napr. 67 obcí. Sú iste rozdiely v zaťaženosti
poslancov, ktorí bývajú v Prahe, Brne, Bratislave
a iných veľkých mestách a poslancami,
ktorí kandidujú na vidieku. Pre tých je predovšetkým
problémom čas, potrebný na obchádzanie
volebného obvodu. Bolo by vhodné, aby sa napr. národné
výbory postarali o dopravu poslanca na určité
miesto a späť, pretože predovšetkým
spätná doprava v miestach, kde premávajú
len autobusy, večer neexistuje. Späť je možno
ísť až ráno.
Ďalej sa uvádza: "Na plenárnych schôdzach
Národného zhromaždenia uplatňujú
poslanci svoje osobné poznatky a skúsenosti i názory
a stanoviská svojich voličov." Práve
tu je treba správnym rozumom rozlíšiť,
čo je možno vybaviť na MNV, ONV, v kraji, čo
sa dá vybaviť na SNR a až potom to najzávažnejšie
priniesť až sem. Uvediem niektoré prípady
zo svojho volebného obvodu v Liptove. Mám na mysli
oblasť 3 obcí: Huty, Malé Borové a Veľké
Borové. Je to oblasť, do ktorej je veľmi obťažné
sa dostať. Nie je tu založené družstvo,
pretože tu nie sú predpoklady pre intenzívne
družstevné hospodárenie. Muži pracujú
väčšinou v Ostrave, ženy na hospodárstve
doma. Za odvoz zemiakov z tejto obce za platia za každý
1 q 4 Kčs, to znamená, že pri výkupnej
cene 36 Kčs dostávajú už len 32 Kčs.
Ukrivdené im je tým, že žijú úplne
odtrhnutí od sveta, pritom sú to čestní
občania, obrancovia vlasti, hotoví položiť
i svoje životy za našu republiku. Žijú v
horách, ale drevo nedostanú. Musia kúriť
uhlím. Uhlie dovážajú z Parížoviec.
Nedostanú ho ale veľa. Na rodinu 15 q. Pritom ale
potrebujú v lete variť pre prasatá, dobytok
a pod. Za každý 1 q dovezeného uhlia musia
zaplatiť 15 Kčs. Zaplatia teda o 15 Kčs za
uhlie viac ako tí, ktorí bývajú pri
železnici. Musia teda platiť nielen za to, čo
odvážajú, ale i za to, čo sami konzumujú.
Záver z porady, ktorú som tam mal, bol asi tento:
Zodpovední pracovníci by mali vedieť ako žijeme,
aké krivdy cítime, aby boli ochotní to uznať
a nám pomôcť.
Myslím, že tento prípad je okrajový,
ale domnievam sa, že podobných prípadov na
Slovensku, na Českomoravskej vysočine i v Juhočeskom
kraji je veľa.
Myslím, že by sme sa mali nad týmto zamyslieť
a že by sa mali nad tým zamyslieť i naši
zodpovední činitelia. Preto využívam
príležitosti, ktorú mi dávajú
tieto zásady a apelujem z tohto miesta, aby sa táto
vec napravila. Ešte by som sa chcel v tejto súvislosti
zmieniť o zdravotnej starostlivosti. Ešte k tým
Hutám. V troch obciach žije 1800 obyvateľov,
populácia je tam vysoká, 30 na 1000 obyvateľov.
Musíme byť zahanbení, ak porovnáme toto
číslo s ostatnými miestami. To je treba tiež
hodnotiť, deti sú tu vychovávané v biede,
ale vyrastajú z nich tvrdí, statoční
a pracovití ľudia. Nie je tu však ani lekár,
ani sestra, ani pôrodná asistentka. Sú odkázaní
len na seba. Veľkým problémom je tu odľahlosť
a dopravné podmienky. Žiadali sme preto, než
bude urobená cesta, aby zodpovední činitelia
zriadili pre všetky tri obvody zdravotný obvod so
sídlom v Hutách. Je treba zvážiť,
že sanitka do obce nepríde a nemocného do nemocnice
a z nemocnice nedovezie. Ženy po pôrode idú
do Kvačan a odtiaľ po horskej, neschodnej ceste, pešky,
alebo konským poťahom 7-8 km domov. Tých 1800
obyvateľov je pre nás dostatočne veľká
hodnota, aby sme tam zriadili zdravotný obvod. Priznám
sa vám, že som v tejto veci už podnikal mnoho
krokov, ale zatiaľ bezvýsledne. Keď hovoríme,
že v socializme je stredom nášho snaženia
človek, jeho dobro, šťastie a budúcnosť,
myslím, že i tento problém stojí za
zmienku a že je treba ho riešiť urýchlene.
Nechcem zdržovať, ale chcel by som sa zmieniť ešte
o určitej veci, ktorá nebola dostatočne zvýraznená
v predchádzajúcom komentári. Pokiaľ
ide o nové zásady, vítam zmienku na str.
3, kde je povedané, že v činnosti pléna
Národného zhromaždenia je možno uznášať
sa na závažných opatreniach, smerniciach k
ďalšiemu rozvoju našej spoločnosti. Viem,
že netreba vždy zákona, ale často je treba
okamžitého impulzu, ktorý má ešte
väčšiu váhu, ako má prípadne
ministerské uznesenie. Domáhal som sa svojho času
zákona o čistote ovzdušia, mám na mysli
napr. Ostravu, Kunčice, Severočeský kraj,
Prahu, Banskú Bystricu atď. Bolo mi povedané,
že sú tu hygienické predpisy, a to stačí.
Domnievam sa, že by to bol jeden taký aktuálny
problém, ktorý by sme mohli zásadným
uznesením a závažným opatrením
v našom Národnom zhromaždení riešiť,
aby sme prinútili podniky, ktoré vyrábajú
určité čističe, aby ich skutočne
vyrobili, aby sme prinútili podniky, aby si tieto čističe
objednali, namontovali atď. Je treba, aby sme takým
zásadným uznesením urobili nápravu
a neplytvali tými cennými hodnotami, ktoré
sme už v práci zdravotného výboru dosiahli,
ale aby sme našu prácu doviedli ku konkrétnym
záverom.