Předseda Národního shromáždění
Laštovička a místopředsedové
dr. Kyselý, Leflerová.
Členové předsednictva ÚV KSČ
předseda vlády Lenárt, dr. Dolanský,
Fierlinger, Hendrych; kandidáti předsednictva
ÚV KSČ ing. Kapek, Vaculík;
tajemníci ÚV KSČ Koucký, Penc;
místopředsedové vlády Krajčír,
Piller; ministři dr. Neuman, ing. Burian,
Dvořák, Indra, Korčák,
ing. Krejčí, Krutina, arm. gen. Lomský,
Majling, Odvárka, Pešl, ing.
Púčik, ing. Takáč, Uher,
Vlasák.
266 poslanců podle prezenční listiny
Z Kanceláře NS: Vedoucí Kanceláře
NS Kováčik.
Předseda NS Laštovička: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci. Zahajuji přerušenou
schůzi Národního shromáždění,
na které projednáme dnes tyto body pořadu:
Vládní návrh usnesení (tisk 4), jímž
Národní shromáždění schvaluje
podle čl. 41 ústavy státní závěrečný
účet na rok 1963 a zprávu výboru pro
plán a rozpočet.
Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců - odpoví
ministři s. Takáč, Krutina, Burian, Uher
a posl. Mestek.
Včera zde nebyl s. Burian. Může odpovědět
písemně.
Ministr inž. Burian: Mohu odpovědět,
ale soudruh Sopr, pokud měl dotaz, je spokojen s odpovědí,
kterou jsem mu dal a kterou vyřizuje KNV a ne my.
Předseda NS Laštovička: Sděluji,
že písemně podá zprávu v zákonné
lhůtě poslanec ministr Plojhar, který se
naší schůze nemůže zúčastnit,
tak jak bylo oznámeno včera a rovněž
s. Neuman.
Dalším bodem pořadu bude pak volba komise pro
občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí
svobody podle § 335 trestního řádu.
Odpoledne ve 14 hodin bude přednesena zpráva předsedy
Nejvyššího soudu o stavu socialistické
zákonnosti a bude provedena volba soudců Nejvyššího
soudu a soudců z povolání vojenských
soudů.
Přistoupíme nyní k projednávání
prvního bodu dnešního pořadu, kterým
je
Vládní návrh usnesení, jímž
Národní shromáždění schvaluje
podle čl. 41 ústavy státní závěrečný
účet za rok 1963 a zpráva výboru pro
plán a rozpočet.
Dávám slovo soudruhu ministru Dvořákovi.
Ministr Dvořák: Vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci! Dovolte
mi, abych ke státnímu závěrečnému
účtu ČSSR za rok 1963, který právě
projednáváme, uvedl základní charakteristické
rysy ve vývoji finančního hospodaření
v roce 1963 a poukázal přitom na některé
ekonomické problémy letošního roku i
připravovaného rozpočtu na rok 1965.
Všichni víme, že vývoj našeho národního
hospodářství počátkem roku
1963 nebyl příznivý. Byl ovlivněn
nejen zimní kalamitou, ale i obtížemi, které
se nakupily již v minulých letech a o jejichž
překonání společně usilujeme.
Řada rozhodujících odvětví
nesplnila plánované ukazatele. Nejtíže
bylo postiženo krutou zimou stavebnictví a doprava.
Proporce mezi vývojem tvorby národního důchodu
a osobní i společenské spotřeby byla
porušena. Tvorba finančních zdrojů se
zpomalila, jejich použití neprobíhalo v žádoucí
struktuře.
Nepříznivé výsledky v I. čtvrtletí
bylo nutno promítnout do upraveného plánu,
který byl na nižší úrovni než
původní plán, schválený Národním
shromážděním.
Květnové usnesení ÚV KSČ o
mobilizaci všech sil a zdrojů podnítilo aktivitu
pracujících. Akční plány pomohly
nastoupit cestu k obratu, takže např. upravený
plán hrubé výroby v průmyslu byl překročen
na 100,8 %.
Zpomalení rozvoje národního hospodářství
a jeho nízká efektivnost se odrazily v roce 1963
i ve finančním hospodaření. Tvorba
finančních zdrojů se zpomalila, jejich použití
neprobíhalo v žádoucí struktuře.
Tak např. plán tvorby zisku byl splněn jen
na 87,6 % a plán schválený Národním
shromážděním na 77,7 %. Značná
část finančních prostředků
byla umrtvena ve zvýšených zásobách,
které v roce 1963 vzrostly u hospodářských
organizací včetně družstev o 4,8 mld.
Kčs.
Výsledkem rozpočtového hospodaření
za rok 1963 je převaha příjmů nad
výdaji ve výši 1.355 mil. Kčs. Celou
tuto částku navrhujeme použít na finanční
vypořádání podniků a národních
výborů.
Tímto opatřením bude uzavřeno naše
hospodaření v uplynulém roce po stránce
finančně technické. Avšak závěry
ekonomické jsme z výsledků roku 1963 učinili
již dříve. Stalo se tak především
na lednovém zasedání ÚV KSČ,
na kterém se obrátila strana na naše pracující
a řídící hospodářské
pracovníky, aby pomocí aktivních opatření
zmobilizovali všechny zdroje a možnosti k docílení
obratu v národním hospodářství.
Aktivní opatření vypracovaná na všech
stupních řízení účinně
pomohla, takže v roce 1964 nastává určité
zlepšení na většině úseků
národního hospodářství.
Plán průmyslové výroby byl za 8 měsíců
nejen splněn, ale dokonce překročen o 2,3
mld. Kčs, a ve srovnání s loňským
rokem bylo dosaženo přírůstku o 3,8
%. Do konce srpna bylo vytěženo nad plán téměř
2 mil. tun uhlí. Tento úspěch našich
horníků umožnil stabilizovat zásobování
palivem v našich elektrárnách, na železnicích
i v domácnostech. V hutní výrobě byly
plánované úkoly za 8 měsíců
překročeny u všech základních
hutních výrobků. Strojírenská
ministerstva vyrobila nad plán zboží za 350
mil. Kčs. Také dosavadní výsledky
plnění plánu ve spotřebním
průmyslu ukazují možnosti výrazného
překročení celoročních úkolů,
zejména pro vývoz. Ze zemědělské
produkce bylo nakoupeno masa proti plánu více téměř
o 53 tisíc tun a vajec více než 126 mil. kusů.
Na úseku zahraničního obchodu byly zlepšenou
spoluprací mezi podniky zahraničního obchodu
a výrobou splněny dodávky pro vývoz
do konce července na 60 % ročního úkolu.
V letošním roce se v souvislosti s lepším
plněním kvantitativních úkolů
plánu, zejména v průmyslu, zlepšily
i některé finanční výsledky.
Úroveň vlastních nákladů v
roce 1964 bude asi o půl procenta nižší,
tedy příznivější, než předpokládá
plán. Čistý důchod společnosti
byl za 7 měsíců proti plánu vyšší
o 1 miliardu 300 mil. Kčs.
Přes všechny tyto nesporné klady a stabilizační
momenty, kterých přibývá, je nynější
vývoj národního hospodářství
pro rozhodující obrat stále ještě
nedostačující.
Státní rozpočet a úhrnný finanční
plán jako celkové finanční bilance
státu na letošní rok ukazují tyto pozitivní
jevy, umožňující rozvoj ekonomiky a
efektivnost, ale současně ukazují i negativní
projevy, tj. faktické ztráty oslabující
růst národního důchodu. Překračování
výrobních úkolů a úsilí
o obnovení plynulosti vývoje není dosud provázeno
efektivnějším vynakládáním
prostředků, takže tempo růstu vytvořeného
národního důchodu se zrychluje jen velmi
pomalu. Materiálové náklady na výrobu
rostou relativně rychleji než celková výroba
a snižují tak úroveň národního
důchodu. Dosavadní výsledky nejsou však
v současné době optimální hranicí
našich možností. Máme mnoho rezerv zdrojů,
ale využíváme jich pomalu.
I když důsledkem aktivních opatření
organizovaných v souladu s lednovým usnesením
ÚV KSČ bylo určité zlepšení
kvalitativních stránek výroby, výsledky
finančního hospodaření ukazují,
že účinnost a vliv aktivních opatření
na plnění a žádoucí překračování
kvalitativních ukazatelů je zatím znatelně
slabší. Extenzívní faktory nebyly překonány,
obrat k intenzifikaci je pomalý. Finanční
hospodaření ukazuje, že výroba je ještě
relativně drahá.
V této souvislosti vystupuje do popředí mimořádně
důležitá úloha zabezpečení
vyrovnaného a sladěného plánu na r.
1965, kdy nově vznikající potřeby
musí být pokryty dalším růstem
výroby na základě vyššího
růstu produktivity práce, zvýšení
užití průmyslové produkce, snížení
výrobní spotřeby a využití zásob.
Tempo růstu produktivity práce a snižování
nákladů ukazuje na značné rezervy,
které se nashromáždily v průmyslových
a stavebních podnicích v minulých letech.
Některé první údaje z návrhu
plánu podniků na rok 1965 ukazují, že
se navrhuje zhoršení kvalitativní stránky
výroby. Nedostatkem je zejména nezabezpečení
plánovaného objemu finálního odbytu,
zejména pro investice. To by znamenalo, že by rostly
zásoby a byly by znovu umrtveny výsledky národního
hospodaření v nízké efektivnosti.
V řešení těchto otázek leží
klíč k plnému obratu. Rozhodující
postavení v docílení obratu má hospodárnost
a kvalita. Dobře se s nimi vypořádávají
v národním podniku LIAZ Rýnovice, kde vedle
zavedení denní likvidace zmetků byla přijata
zásada, že každý zmetek musí někdo
uhradit. Přitom důležitou výchovnou
úlohu má opatření, že pracovník,
který udělá zmetek vlastní vinou a
sám jej přinese na kontrolu, uhradí nejvýše
10 % škody. V případě kdy zmetek neohlásí
a zjistí jej orgán technické kontroly, uhradí
50 % škody, a když pracovník propustí
zmetek na další operaci, uhradí ještě
více. Zavedení těchto opatření
mělo např. v závodě 01 v Rýnovicích
za následek v I. polovině letošního
roku proti stejnému období minulého roku
snížení zmetků ve výrobě
z 1,520 tis. Kčs na 468 tisíc Kčs. Každý
z nás si dovede vypočítat, jak blahodárné
účinky by měla aplikace tohoto přístupu
ke zmetkům v celém národním hospodářství
jak pro národní důchod, tak i pro blaho lidu.
Ve snaze o snížení nákladů má
velký význam zaměřit se na docilování
úspor ve spotřebě surovin a materiálů
především dovážených, na
úspory paliva a energie, na plné využívání
pracovní doby, na vytváření předpokladů
pro odstraňování neproduktivních nákladů,
na zvyšování kvality výrobků,
na zhodnocení odpadu atd.
Otázky hospodárnosti musí se dostat na přední
místo zájmu hospodářských pracovníků
i techniků na všech stupních řízení.
Za úvahu stojí, aby do existujících
podmínek socialistického soutěžení
nebo do nově rozvíjených soutěží
byla zařazena myšlenka, uplatňovaná
nyní v Sovětském svazu, totiž úsilí
o bezztrátovost podniků a výrobků.
Strana a vláda ve všech dokumentech z poslední
doby stále připomínají, že jedním
z nejúčinnějších nástrojů
a podnětů pro zavádění nové
techniky a odkrývání a využívání
rezerv je vhodně zaměřená osobní
hmotná interesovanost. Proto též vláda
v průběhu letošního roku přijala
řadu konkrétních opatření,
která mají pomoci k rychlejšímu rozvoji
na žádoucích klíčových
úsecích národního hospodářství.
Tak např. byly upraveny platy mistrů, dílovedoucích,
revírníků a stavbyvedoucích, ve stavebních
podnicích byla zavedena akordní mzda k zajištění
rychlejšího růstu produktivity práce.
Výplaty z prémiových fondů v celém
národním hospodářství dosáhly
za 7 měsíců výše 671 mil. Kčs.
Vedle toho byl vypsán soubor cílových prémií
v další celkové částce 680 mil.
Kčs.
Jde zejména o prémie na dodávky pro zahraniční
obchod, dodávky technických a módních
novinek a zboží mimořádné jakosti,
za zvýšení dodávek mléka a příplatky
k nákupním cenám zemědělských
výrobků, za zvýšení efektivnosti
investiční výstavby a ekonomické využití
nahromaděných zásob a těžko prodejných
zásob prodejem v obchodě, za plnění
úkolů státních, resortních
a podnikových úkolů technického rozvoje,
jakož i další prémie.
Také na podporu snižování počtu
administrativních pracovníků bylo umožněno
využít na výplatu mimořádných
odměn 30 % z úspor mzdových fondů
docílených při splnění stanoveného
úkolu snížení.
K tomu přistupuje to, že Státní banka
v rámci provádění aktivní obchodně-finanční
politiky a k zajištění progresívních
tendencí našeho hospodářství
poskytuje řadu úvěrů. Jde např.
o úvěry na žádoucí tvorbu odbytových
zásob, na podporu rozvoje cestovního ruchu, na rekultivaci
půdy, na racionalizační opatření
a novou technologii atd. Podle původních předpokladů
mohlo být těchto úvěrů poskytnuto
asi za 2,9 mld. Kčs za celý rok 1964. Tento neúplný
výčet stimulů ukazuje, že bylo vytvořeno
mnoho předpokladů pro urychlení rozvoje našeho
národního hospodářství.
Když však sledujeme, jak se těchto prostředků
využívá, zjišťujeme, že jsou
zatím využívány v nepatrné míře.
Jsou pro to nejrůznější vysvětlení,
např. překážky v obstarávání
materiálů, nedostatek kapacity apod. I když
nelze tvrdit, že překážky neexistují,
myslíme si, že obtíž spočívá
nejčastěji v tom, že hospodářské
vedení nemá dost podnikatelského ducha.
Zde by tisk i rozhlas měl ještě více
pomáhat při seznamování s progresívními
zkušenostmi z celého našeho hospodářského
života. Jak záleží na vhodných
formách zainteresovanosti, ukazují tyto příklady:
Ministerstvo hutního průmyslu a rudných dolů
vyhlásilo ke zvýšení zájmu na
přijetí směrného úkolu pro
sestavení plánu na rok 1965 a na splnění
tohoto plánu zvláštní systém
osobní hmotné zainteresovanosti, spočívající
v poskytnutí zvláštních prostředků
podniku, mimořádnou dotaci do prémiového
fondu a mimořádné zvýšení
základního mzdového fondu. Tento systém
osobní hmotné zainteresovanosti se jeví jako
účinný. Např. v n. p. NHKG Kunčice
převzali proti stanovené směrnici vyšší
úkoly v produktivitě práce o 0,9 %. Převzatý
vyšší úkol v produktivitě je zabezpečován
vyšší výrobou v žádoucím
sortimentu, přičemž se dodržuje stanovený
počet pracovníků. Za splnění
takto zlepšených ukazatelů plánu se
poskytne podnikovému prémiovému fondu zvláštní
dotace ve výši 950 tis. Kčs a základní
mzdový fond podniku bude zvýšen o 4,797 tis.
Kčs. Přitom se předpokládá,
že tyto dodatečné prostředky poplynou
především těm pracovníkům,
kteří přinesou nejvíce pro celou společnost.
Stavební organizace ministerstva stavebnictví plní
letos plánovanou. produktivitu práce úspěšně;
v I. pololetí t. r. splnily plán na 104,6 %. Jednou
z příčin tohoto příznivého
vývoje je zřejmě i zavádění
účinné formy mzdy, tzv. akordní mzdy.
V Pozemních stavbách v Českých Budějovicích
je v akordní mzdě odměňováno
ke konci července 30 % dělníků. Na
stavbě 60 bytových jednotek v Rožnově
byla v I. čtvrtletí, kdy akordní mzda ještě
nebyla zavedena, produktivita práce splněna na 95,8
%; ve II. čtvrtletí, kdy akordní mzda byla
již zavedena, stoupla na 111,5 %. Přitom hodinová
průměrná mzda se vzhledem ke zvýšeným
výkonům zvýšila z 7,56 Kčs v
I. čtvrtletí na 8,09 Kčs ve II.čtvrtletí.
Z příkladů je patrno, jak je důležité
správně zaměřovat osobní hmotnou
zainteresovanost a přizpůsobit mzdovou politiku
současným problémům. Jen tak je možno
docílit účinného spojení zájmů
jednotlivce se zájmy celé společnosti a přispět
k zefektivnění našeho národního
hospodářství.
Obchodně finanční hlediska se snažíme
uplatňovat na všech úsecích národního
hospodářství. Podnikatelský duch by
se měl v našem hospodaření co nejdříve
výrazně projevit v tom, aby podniky si více
všímaly, po čem je poptávka a jakým
způsobem tuto poptávku co nejrychleji a nejlevněji
uspokojit.
V současné době jsou již zajištěny
některé požadavky k zlepšenému
uspokojování poptávky obyvatelstva v obchodě
a ve službách v návrhu plánu rozvoje
národního hospodářství na rok
1965. Jedná se zejména o zlepšení v
zásobování obyvatelstva úzkoprofilovým
zbožím.
V současné době je již zajištěno
zhruba 80 % požadavků na úzkoprofilové
zboží. Zasloužilo se o to mnoho podniků.
Např. Elektropraga Hlinsko dodá navíc elektrické
šlehače, mixéry, žehličky, dále
ponorné vařiče, vařenky atd. Takovýto
přístup k řešení problémů
velmi vítáme a budeme jej plně podporovat.
Obdobně považujeme za důležité
pro obohacení spotřebitelského trhu zvýšení
podílu technických a módních novinek.
O tyto druhy zboží je velký zájem. Technické
a módní novinky se stávají nedílnou
součástí vysoké životní
úrovně našeho obyvatelstva. Právem předpokládáme,
že zvýšením úrovně spotřebního
zboží vyvoláme nové potřeby a
širší zájem u spotřebitelů
všech důchodových kategorií. Proto již
v letošním roce byla provedena některá
opatření směřující k
účinnějšímu podnícení
výroby nových druhů zboží. V
některých závodech spotřebního
průmyslu byly zřízeny zvláštní
dílny s volnějším způsobem plánování
a cenové tvorby a s účinnější
hmotnou zainteresovaností na výrobě nových
druhů.