Pátek 25. září 1964

2. den - pátek dne 25. září 1964

(Začátek schůze v 9 hod. 33 min.)

Přítomni:

Předseda Národního shromáždění Laštovička a místopředsedové dr. Kyselý, Leflerová.

Členové předsednictva ÚV KSČ předseda vlády Lenárt, dr. Dolanský, Fierlinger, Hendrych; kandidáti předsednictva ÚV KSČ ing. Kapek, Vaculík; tajemníci ÚV KSČ Koucký, Penc; místopředsedové vlády Krajčír, Piller; ministři dr. Neuman, ing. Burian, Dvořák, Indra, Korčák, ing. Krejčí, Krutina, arm. gen. Lomský, Majling, Odvárka, Pešl, ing. Púčik, ing. Takáč, Uher, Vlasák.

266 poslanců podle prezenční listiny

Z Kanceláře NS: Vedoucí Kanceláře NS Kováčik.

Předseda NS Laštovička: Vážené soudružky a soudruzi poslanci. Zahajuji přerušenou schůzi Národního shromáždění, na které projednáme dnes tyto body pořadu:

Vládní návrh usnesení (tisk 4), jímž Národní shromáždění schvaluje podle čl. 41 ústavy státní závěrečný účet na rok 1963 a zprávu výboru pro plán a rozpočet.

Odpovědi na dotazy a interpelace poslanců - odpoví ministři s. Takáč, Krutina, Burian, Uher a posl. Mestek.

Včera zde nebyl s. Burian. Může odpovědět písemně.

Ministr inž. Burian: Mohu odpovědět, ale soudruh Sopr, pokud měl dotaz, je spokojen s odpovědí, kterou jsem mu dal a kterou vyřizuje KNV a ne my.

Předseda NS Laštovička: Sděluji, že písemně podá zprávu v zákonné lhůtě poslanec ministr Plojhar, který se naší schůze nemůže zúčastnit, tak jak bylo oznámeno včera a rovněž s. Neuman.

Dalším bodem pořadu bude pak volba komise pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody podle § 335 trestního řádu.

Odpoledne ve 14 hodin bude přednesena zpráva předsedy Nejvyššího soudu o stavu socialistické zákonnosti a bude provedena volba soudců Nejvyššího soudu a soudců z povolání vojenských soudů.

Přistoupíme nyní k projednávání prvního bodu dnešního pořadu, kterým je

Vládní návrh usnesení, jímž Národní shromáždění schvaluje podle čl. 41 ústavy státní závěrečný účet za rok 1963 a zpráva výboru pro plán a rozpočet.

Dávám slovo soudruhu ministru Dvořákovi.

Ministr Dvořák: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci! Dovolte mi, abych ke státnímu závěrečnému účtu ČSSR za rok 1963, který právě projednáváme, uvedl základní charakteristické rysy ve vývoji finančního hospodaření v roce 1963 a poukázal přitom na některé ekonomické problémy letošního roku i připravovaného rozpočtu na rok 1965.

Všichni víme, že vývoj našeho národního hospodářství počátkem roku 1963 nebyl příznivý. Byl ovlivněn nejen zimní kalamitou, ale i obtížemi, které se nakupily již v minulých letech a o jejichž překonání společně usilujeme. Řada rozhodujících odvětví nesplnila plánované ukazatele. Nejtíže bylo postiženo krutou zimou stavebnictví a doprava. Proporce mezi vývojem tvorby národního důchodu a osobní i společenské spotřeby byla porušena. Tvorba finančních zdrojů se zpomalila, jejich použití neprobíhalo v žádoucí struktuře.

Nepříznivé výsledky v I. čtvrtletí bylo nutno promítnout do upraveného plánu, který byl na nižší úrovni než původní plán, schválený Národním shromážděním.

Květnové usnesení ÚV KSČ o mobilizaci všech sil a zdrojů podnítilo aktivitu pracujících. Akční plány pomohly nastoupit cestu k obratu, takže např. upravený plán hrubé výroby v průmyslu byl překročen na 100,8 %.

Zpomalení rozvoje národního hospodářství a jeho nízká efektivnost se odrazily v roce 1963 i ve finančním hospodaření. Tvorba finančních zdrojů se zpomalila, jejich použití neprobíhalo v žádoucí struktuře. Tak např. plán tvorby zisku byl splněn jen na 87,6 % a plán schválený Národním shromážděním na 77,7 %. Značná část finančních prostředků byla umrtvena ve zvýšených zásobách, které v roce 1963 vzrostly u hospodářských organizací včetně družstev o 4,8 mld. Kčs.

Výsledkem rozpočtového hospodaření za rok 1963 je převaha příjmů nad výdaji ve výši 1.355 mil. Kčs. Celou tuto částku navrhujeme použít na finanční vypořádání podniků a národních výborů.

Tímto opatřením bude uzavřeno naše hospodaření v uplynulém roce po stránce finančně technické. Avšak závěry ekonomické jsme z výsledků roku 1963 učinili již dříve. Stalo se tak především na lednovém zasedání ÚV KSČ, na kterém se obrátila strana na naše pracující a řídící hospodářské pracovníky, aby pomocí aktivních opatření zmobilizovali všechny zdroje a možnosti k docílení obratu v národním hospodářství. Aktivní opatření vypracovaná na všech stupních řízení účinně pomohla, takže v roce 1964 nastává určité zlepšení na většině úseků národního hospodářství.

Plán průmyslové výroby byl za 8 měsíců nejen splněn, ale dokonce překročen o 2,3 mld. Kčs, a ve srovnání s loňským rokem bylo dosaženo přírůstku o 3,8 %. Do konce srpna bylo vytěženo nad plán téměř 2 mil. tun uhlí. Tento úspěch našich horníků umožnil stabilizovat zásobování palivem v našich elektrárnách, na železnicích i v domácnostech. V hutní výrobě byly plánované úkoly za 8 měsíců překročeny u všech základních hutních výrobků. Strojírenská ministerstva vyrobila nad plán zboží za 350 mil. Kčs. Také dosavadní výsledky plnění plánu ve spotřebním průmyslu ukazují možnosti výrazného překročení celoročních úkolů, zejména pro vývoz. Ze zemědělské produkce bylo nakoupeno masa proti plánu více téměř o 53 tisíc tun a vajec více než 126 mil. kusů.

Na úseku zahraničního obchodu byly zlepšenou spoluprací mezi podniky zahraničního obchodu a výrobou splněny dodávky pro vývoz do konce července na 60 % ročního úkolu.

V letošním roce se v souvislosti s lepším plněním kvantitativních úkolů plánu, zejména v průmyslu, zlepšily i některé finanční výsledky. Úroveň vlastních nákladů v roce 1964 bude asi o půl procenta nižší, tedy příznivější, než předpokládá plán. Čistý důchod společnosti byl za 7 měsíců proti plánu vyšší o 1 miliardu 300 mil. Kčs.

Přes všechny tyto nesporné klady a stabilizační momenty, kterých přibývá, je nynější vývoj národního hospodářství pro rozhodující obrat stále ještě nedostačující.

Státní rozpočet a úhrnný finanční plán jako celkové finanční bilance státu na letošní rok ukazují tyto pozitivní jevy, umožňující rozvoj ekonomiky a efektivnost, ale současně ukazují i negativní projevy, tj. faktické ztráty oslabující růst národního důchodu. Překračování výrobních úkolů a úsilí o obnovení plynulosti vývoje není dosud provázeno efektivnějším vynakládáním prostředků, takže tempo růstu vytvořeného národního důchodu se zrychluje jen velmi pomalu. Materiálové náklady na výrobu rostou relativně rychleji než celková výroba a snižují tak úroveň národního důchodu. Dosavadní výsledky nejsou však v současné době optimální hranicí našich možností. Máme mnoho rezerv zdrojů, ale využíváme jich pomalu.

I když důsledkem aktivních opatření organizovaných v souladu s lednovým usnesením ÚV KSČ bylo určité zlepšení kvalitativních stránek výroby, výsledky finančního hospodaření ukazují, že účinnost a vliv aktivních opatření na plnění a žádoucí překračování kvalitativních ukazatelů je zatím znatelně slabší. Extenzívní faktory nebyly překonány, obrat k intenzifikaci je pomalý. Finanční hospodaření ukazuje, že výroba je ještě relativně drahá.

V této souvislosti vystupuje do popředí mimořádně důležitá úloha zabezpečení vyrovnaného a sladěného plánu na r. 1965, kdy nově vznikající potřeby musí být pokryty dalším růstem výroby na základě vyššího růstu produktivity práce, zvýšení užití průmyslové produkce, snížení výrobní spotřeby a využití zásob. Tempo růstu produktivity práce a snižování nákladů ukazuje na značné rezervy, které se nashromáždily v průmyslových a stavebních podnicích v minulých letech. Některé první údaje z návrhu plánu podniků na rok 1965 ukazují, že se navrhuje zhoršení kvalitativní stránky výroby. Nedostatkem je zejména nezabezpečení plánovaného objemu finálního odbytu, zejména pro investice. To by znamenalo, že by rostly zásoby a byly by znovu umrtveny výsledky národního hospodaření v nízké efektivnosti.

V řešení těchto otázek leží klíč k plnému obratu. Rozhodující postavení v docílení obratu má hospodárnost a kvalita. Dobře se s nimi vypořádávají v národním podniku LIAZ Rýnovice, kde vedle zavedení denní likvidace zmetků byla přijata zásada, že každý zmetek musí někdo uhradit. Přitom důležitou výchovnou úlohu má opatření, že pracovník, který udělá zmetek vlastní vinou a sám jej přinese na kontrolu, uhradí nejvýše 10 % škody. V případě kdy zmetek neohlásí a zjistí jej orgán technické kontroly, uhradí 50 % škody, a když pracovník propustí zmetek na další operaci, uhradí ještě více. Zavedení těchto opatření mělo např. v závodě 01 v Rýnovicích za následek v I. polovině letošního roku proti stejnému období minulého roku snížení zmetků ve výrobě z 1,520 tis. Kčs na 468 tisíc Kčs. Každý z nás si dovede vypočítat, jak blahodárné účinky by měla aplikace tohoto přístupu ke zmetkům v celém národním hospodářství jak pro národní důchod, tak i pro blaho lidu.

Ve snaze o snížení nákladů má velký význam zaměřit se na docilování úspor ve spotřebě surovin a materiálů především dovážených, na úspory paliva a energie, na plné využívání pracovní doby, na vytváření předpokladů pro odstraňování neproduktivních nákladů, na zvyšování kvality výrobků, na zhodnocení odpadu atd.

Otázky hospodárnosti musí se dostat na přední místo zájmu hospodářských pracovníků i techniků na všech stupních řízení. Za úvahu stojí, aby do existujících podmínek socialistického soutěžení nebo do nově rozvíjených soutěží byla zařazena myšlenka, uplatňovaná nyní v Sovětském svazu, totiž úsilí o bezztrátovost podniků a výrobků.

Strana a vláda ve všech dokumentech z poslední doby stále připomínají, že jedním z nejúčinnějších nástrojů a podnětů pro zavádění nové techniky a odkrývání a využívání rezerv je vhodně zaměřená osobní hmotná interesovanost. Proto též vláda v průběhu letošního roku přijala řadu konkrétních opatření, která mají pomoci k rychlejšímu rozvoji na žádoucích klíčových úsecích národního hospodářství.

Tak např. byly upraveny platy mistrů, dílovedoucích, revírníků a stavbyvedoucích, ve stavebních podnicích byla zavedena akordní mzda k zajištění rychlejšího růstu produktivity práce. Výplaty z prémiových fondů v celém národním hospodářství dosáhly za 7 měsíců výše 671 mil. Kčs. Vedle toho byl vypsán soubor cílových prémií v další celkové částce 680 mil. Kčs.

Jde zejména o prémie na dodávky pro zahraniční obchod, dodávky technických a módních novinek a zboží mimořádné jakosti, za zvýšení dodávek mléka a příplatky k nákupním cenám zemědělských výrobků, za zvýšení efektivnosti investiční výstavby a ekonomické využití nahromaděných zásob a těžko prodejných zásob prodejem v obchodě, za plnění úkolů státních, resortních a podnikových úkolů technického rozvoje, jakož i další prémie.

Také na podporu snižování počtu administrativních pracovníků bylo umožněno využít na výplatu mimořádných odměn 30 % z úspor mzdových fondů docílených při splnění stanoveného úkolu snížení.

K tomu přistupuje to, že Státní banka v rámci provádění aktivní obchodně-finanční politiky a k zajištění progresívních tendencí našeho hospodářství poskytuje řadu úvěrů. Jde např. o úvěry na žádoucí tvorbu odbytových zásob, na podporu rozvoje cestovního ruchu, na rekultivaci půdy, na racionalizační opatření a novou technologii atd. Podle původních předpokladů mohlo být těchto úvěrů poskytnuto asi za 2,9 mld. Kčs za celý rok 1964. Tento neúplný výčet stimulů ukazuje, že bylo vytvořeno mnoho předpokladů pro urychlení rozvoje našeho národního hospodářství.

Když však sledujeme, jak se těchto prostředků využívá, zjišťujeme, že jsou zatím využívány v nepatrné míře. Jsou pro to nejrůznější vysvětlení, např. překážky v obstarávání materiálů, nedostatek kapacity apod. I když nelze tvrdit, že překážky neexistují, myslíme si, že obtíž spočívá nejčastěji v tom, že hospodářské vedení nemá dost podnikatelského ducha.

Zde by tisk i rozhlas měl ještě více pomáhat při seznamování s progresívními zkušenostmi z celého našeho hospodářského života. Jak záleží na vhodných formách zainteresovanosti, ukazují tyto příklady:

Ministerstvo hutního průmyslu a rudných dolů vyhlásilo ke zvýšení zájmu na přijetí směrného úkolu pro sestavení plánu na rok 1965 a na splnění tohoto plánu zvláštní systém osobní hmotné zainteresovanosti, spočívající v poskytnutí zvláštních prostředků podniku, mimořádnou dotaci do prémiového fondu a mimořádné zvýšení základního mzdového fondu. Tento systém osobní hmotné zainteresovanosti se jeví jako účinný. Např. v n. p. NHKG Kunčice převzali proti stanovené směrnici vyšší úkoly v produktivitě práce o 0,9 %. Převzatý vyšší úkol v produktivitě je zabezpečován vyšší výrobou v žádoucím sortimentu, přičemž se dodržuje stanovený počet pracovníků. Za splnění takto zlepšených ukazatelů plánu se poskytne podnikovému prémiovému fondu zvláštní dotace ve výši 950 tis. Kčs a základní mzdový fond podniku bude zvýšen o 4,797 tis. Kčs. Přitom se předpokládá, že tyto dodatečné prostředky poplynou především těm pracovníkům, kteří přinesou nejvíce pro celou společnost.

Stavební organizace ministerstva stavebnictví plní letos plánovanou. produktivitu práce úspěšně; v I. pololetí t. r. splnily plán na 104,6 %. Jednou z příčin tohoto příznivého vývoje je zřejmě i zavádění účinné formy mzdy, tzv. akordní mzdy.

V Pozemních stavbách v Českých Budějovicích je v akordní mzdě odměňováno ke konci července 30 % dělníků. Na stavbě 60 bytových jednotek v Rožnově byla v I. čtvrtletí, kdy akordní mzda ještě nebyla zavedena, produktivita práce splněna na 95,8 %; ve II. čtvrtletí, kdy akordní mzda byla již zavedena, stoupla na 111,5 %. Přitom hodinová průměrná mzda se vzhledem ke zvýšeným výkonům zvýšila z 7,56 Kčs v I. čtvrtletí na 8,09 Kčs ve II.čtvrtletí. Z příkladů je patrno, jak je důležité správně zaměřovat osobní hmotnou zainteresovanost a přizpůsobit mzdovou politiku současným problémům. Jen tak je možno docílit účinného spojení zájmů jednotlivce se zájmy celé společnosti a přispět k zefektivnění našeho národního hospodářství.

Obchodně finanční hlediska se snažíme uplatňovat na všech úsecích národního hospodářství. Podnikatelský duch by se měl v našem hospodaření co nejdříve výrazně projevit v tom, aby podniky si více všímaly, po čem je poptávka a jakým způsobem tuto poptávku co nejrychleji a nejlevněji uspokojit.

V současné době jsou již zajištěny některé požadavky k zlepšenému uspokojování poptávky obyvatelstva v obchodě a ve službách v návrhu plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1965. Jedná se zejména o zlepšení v zásobování obyvatelstva úzkoprofilovým zbožím.

V současné době je již zajištěno zhruba 80 % požadavků na úzkoprofilové zboží. Zasloužilo se o to mnoho podniků.

Např. Elektropraga Hlinsko dodá navíc elektrické šlehače, mixéry, žehličky, dále ponorné vařiče, vařenky atd. Takovýto přístup k řešení problémů velmi vítáme a budeme jej plně podporovat.

Obdobně považujeme za důležité pro obohacení spotřebitelského trhu zvýšení podílu technických a módních novinek. O tyto druhy zboží je velký zájem. Technické a módní novinky se stávají nedílnou součástí vysoké životní úrovně našeho obyvatelstva. Právem předpokládáme, že zvýšením úrovně spotřebního zboží vyvoláme nové potřeby a širší zájem u spotřebitelů všech důchodových kategorií. Proto již v letošním roce byla provedena některá opatření směřující k účinnějšímu podnícení výroby nových druhů zboží. V některých závodech spotřebního průmyslu byly zřízeny zvláštní dílny s volnějším způsobem plánování a cenové tvorby a s účinnější hmotnou zainteresovaností na výrobě nových druhů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP