Paušální sazby byly prodiskutovány a
schváleny s ministerstvem zemědělství,
dopravy, spotřebního průmyslu, potravinářského
průmyslu, vnitřního obchodu, zdravotnictví,
ÚSSD a dále byly předloženy v zemědělském
výboru NS u příležitosti projednávání
vyhlášky ministerstva zemědělství
a Ústřední správy nákupu č.
122/64. Tehdy zemědělský výbor tyto
sazby schválil a domnívám se, že sazby
jsou naprosto vyhovující a naopak zvýhodňují
zemědělské závody.
Pokud jde o otázku, zda byly včas dány odbytové
plány na brambory, zde je věc přirozeně
trochu komplikovaná. Původní rozpis plánu,
a to i odbytových plánů, byl na nákupní
závody dán již 21. dubna t. r. To jsou přirozeně
plány, které vycházejí z plánované
výroby. Téměř každý rok
musíme ovšem tyto odbytové plány měnit
podle stavu, který ve výrobě je.
Takže např. letos musíme změnit plán
přepravy brambor z Východoslovenského kraje
a částečně ze Středoslovenského
kraje a Severočeského kraje proto, že ony nezásobují
oblasti, které jim byly plánem určeny a na
jejich místo musíme disponovat brambory z krajů,
kde je úroda brambor.Např. letos jsme museli dát
v poslední chvíli zvýšení úkolu
pro Jihočeský kraj o 13 % nad plán stanoveného
úkolu, což znamená, že musí dát
nad plán 43 000 tun brambor.
Podobně to chceme na Východočeském
kraji a Severomoravském kraji. Proto se také dispozice
pozdržely a byly dány zemědělským
nákupním podnikům 27. srpna tohoto roku.
Poněkud nastalo zdržení v Jihomoravském
kraji, ale ne u pozdních brambor. Tam se v období
přechodu nahromadilo trochu raných brambor, které
jsme museli předisponovávat podle situace, jež
se v jednotlivých oblastech vytvořila.
Chci vás také informovat, že nákupní
podniky měly příkaz, že musejí
brambory vykupovat i za cenu, že je budou několik
dní samy skladovat. Držíme zásadu, že
se nemá v žádném případě
brzdit nákup zemědělských produktů
od zemědělských závodů. Tolik
k této otázce.
Byla tu otázka, myslím posl. Krejčího,
týkající se veliké administrativy.
Otevřeně říkám, že to
je starý dluh jak Ústřední správy
nákupu, tak vnitřního obchodu, spotřebních
družstev i ministerstva potravinářského
průmyslu. Totiž vlivem organizace jsou nutné
určité převody a - říkám
to otevřeně - žádná organizace
od svého papíru nechce ustoupit, i když jsme
letos dali pokyn, aby věci byly řešeny jednoduše.
Budeme muset záležitost vyřešit. To se
ovšem netýká zemědělských
závodů, to se týká kolotoče
ve vlastních organizacích. To se týká
patrně i průmyslu, pokud jde o škrobárny.
Tam jsme se dohodli a loni dostali tzv. nákupní
lístky, aby celá manipulace byla usnadněna.
Ještě bych chtěl, i když to není
předmětem přímého dotazu, odpovědět
na dva problémy, které se diskutuji, které
jsou předmětem rozdílných názorů
mezi zemědělskými závody. V prvé
řadě jde o to, zdali zemědělské
nákupní organizace mají oprávnění
na zemědělském závodu vydělávat.
Chtěl bych závazně prohlásit, že
byl dán pokyn v listopadu loňského roku,
aby jakékoli přetržky, které mohou nastat
z různých příčin, byly bezpodmínečně
vráceny zemědělským závodům.
Také jim bylo loňského roku z tohoto důvodu
navráceno 7 mil. Kčs. I teď byl vydán
nový příkaz, aby bezpodmínečně
všechny takové případy, které
se vyskytnou, byly uhrazeny zemědělským závodům
tak, aby nedocházelo k neoprávněným
ziskům.
Na druhé straně chtěl bych vyslovit názor,
že není správné se domnívat,
že nákupní organizace nebude snad mít
naprosto žádný zisk na úhradu svých
investičních potřeb. Jde o to, abychom bedlivě
a každoročně sledovali vývoj všech
nákladů. Zemědělci jistě přiznají,
že bylo letos uděláno podstatné sníženi
za krmné směsi, že tam byla obratová
daň apod., takže tam se to snížilo v průměru
o 3,50 Kčs. Jak bude průmysl snižovat náklady,
budeme přicházet s dalšími úpravami
v této věci.
Největší diskuse se vede kolem sušení
brambor. Letos došlo k podstatnému zvýšení
ceny za sušení brambor. Ještě v loňské
kampani za usušení jednoho q brambor byla cena 10,50
Kčs. V důsledku propočtu velkoobchodních
cen a některých jiných kalkulací byla
nakonec mezi centrálními orgány učiněna
dohoda, aby cena byla zvýšena na 14,50 Kčs.
Osobně se domnívám, že je to skutečně
vysoká cena a že kritika na ni je oprávněná.
Chtěl bych vás ujistit, že věc projednáme
tak, abychom v příští sezóně
se dostali na cenu přijatelnou.
V tomto zvýšení je započteno i zvýšení
velkoobchodních cen za uhlí, elektrický proud
a řada jiných věcí. Cena 14,50 Kčs
je ale hodně vysoká. Chtěl jsem vás
o této věci informovat, poněvadž kolem
ní se vede široká diskuse a vyslovují
se názory, ze zemědělci jsou nákupní
organizací šizeni, že se věci řeší
na jejich účet. Znovu opakuji, že byl dán
pokyn, aby nákupní organizace byla v prvé
řadě organizací, která bude provádět
služby ve prospěch zemědělské
výroby. Dosavadní zkušenosti s uplatněním
této zásady se ukázaly správné
jak ve vzájemné podpoře nákupních
organizací, tak i v organizaci plnění státního
plánu.
To jsou odpovědi na dotazy, které byly na mne vzneseny.
Předseda NS Laštovička: Děkuji.
Prosím posl. Mikuláška, Žiaka
a Krejčího, zda mají ještě
nějaké dotazy na soudruha Mesteka, či zda
pokládají odpověď za vyčerpávající.
(Jmenovaní poslanci neučinili žádný
projev.)
Ke slovu se hlásí posl. Mandovec.
Posl. Mandovec: Ohledně brambor nejsem spokojen
s odpovědí. Když se zvyšuje cena za zpracování
z 10,50 Kčs na 14,50 Kčs, kam ty peníze půjdou?
To není zdůvodněné. Těžko
to budeme lidem vykládat, že z ničeho nic se
přirazí 4,- Kčs. My dáváme
průmyslové brambory za 29,- nebo 30,- Kčs
a toto je poloviční cena za usušení.
S tím určitě souhlasit nemůžeme.
Nemůžeme být spokojeni, že se to vysvětluje
vyššími náklady.
Předseda NS Laštovička: Měl bych
také v této věci vyjasňovací
dotaz. Jak rozumět tomu systému, kdy určité
orgány pouze na papíře to šíbují
ve dvou až třech stupních a nakonec to prakticky
dopadne tak, že od výrobce to odebere přímo
odběratel, čili mezičlánky jsou zbytečné.
Jestli v tom bude provedena změna, či zda tento
systém z jiných důvodů se pokládá
za nutný a vyhovující?
Ke slovu se přihlásil posl. Růžička.
Posl. Růžička: Soudruh Mestek uvedl
jako důvod zvýšení ceny za sušení
brambor též zvýšení ceny elektrické
energie. Je třeba to prověřit, protože,
pokud vím, velkoobchodní cena za elektrickou energii
se snížila asi o 15 %.
Posl. Katolický: Hlavní problém je
v tom, že sušiček je v naší republice
málo. Suší se brambory ze státních
zásob, tj. brambory polské apod., zatím co
naše brambory výkupní závody neodebírají,
nebo kvóty jsou značně sníženy
- hovořím podle zkušenosti ze znojemského
okresu. Státní statek Lesná na Vranovsku
měl dát 260 vagónů na sušení
a Jihomoravskému kraji byla snížena kvóta,
takže se z toho má sušit jen 120 vagónů.
Průmyslové brambory chcete, vyrobili jsme je, a
dnes je sušit nemůžeme. V tomto směru
se dělá opatření takové, že
brambory k nám dovážené jsou v opatrování
centrální výkupní organizace a brambory
od našich zemědělců nejsou odebírány.
Není možné donucovat JZD, aby brambory uskladňovala
do konce května, že příštího
roku se jim usuší. To je problém, který
naše zemědělce velmi tíží.
Předseda NS Laštovička: Ke slovu se
přihlásil poslanec Pištělka.
Posl. Pištělka: Soudruh Mestek říká,
že výkup se snaží o zlepšení
spolupráce se zemědělstvím. Od sušíren
škrobu jsme dostávali vždy z jara sušené
vločky k vyrovnání. To padlo, nedostáváme
nic. Proto považuji za nesprávný názor,
že výkup spolupracuje se zemědělci.
Také soudruh Mestek prohlásil, že příštího
roku bude snížena opět cena za sušení
brambor. To je třeba řešit dnes. Když
bylo loni 10,50 Kčs, musí být vypočítáno,
proč nastává takové zdražení,
abychom mohli lidem odpovídat na dotazy, z jakých
důvodů se zdražuje. Buď to musí
být řádně vypočítáno,
anebo má být cena jako loni.
Posl. Mestek: Odpověděl bych nejdříve
na dotaz soudruha předsedy pokud jde o organizaci a o předávání.
Počítám s tím, ze nyní při
jednání - a to spadá také do materiálů
o zelenině, poněvadž to k tomu přísluší
- se tento problém tam skutečně projedná
tak, aby se tyto věci odstranily.
Pokud se týká brambor, nemohu celkem nic jiného
říci než to, co jsem uváděl pokud
jde o ceny sušených brambor, jenom znovu říkám,
že můj osobní názor je takový,
že zvýšení je skutečně vysoké,
ale musíme to projednat v nejbližších
dnech s příslušnými orgány, abychom
se na to podívali. V tomto okamžiku nejsem schopen
dát jinou odpověď. Dal bych potom na to písemnou
odpověď s příslušným rozkladem.
Pokud jde o sušárny brambor, zde jsou nedostatky,
které máme nashromážděny za celou
řadu let. Jsme dnes maximálně schopni, podaří-li
se jet na 3 směny, usušit 300 000 tun brambor. Přirozeně
to má nyní celou řadu vážných
těžkostí a obtíží, zvláště
když ústřední výbor, předsednictvo
strany i vláda schválily, aby k řešení
problémů sucha, které se vyskytlo v některých
krajích (v Severočeském, Východoslovenském
apod.) byly dovezeny brambory z Polska ještě v této
době, i když vcelku počítáme,
že výnosy brambor budou o 20 % vyšší
proti loňskému roku. Z Polska dovezeme 120 000 tun
brambor ke krmení. Problém použití těchto
polských brambor spočívá v tom, že
značná část těchto brambor
je zamořena háďátky, takže nemůžeme
tyto brambory libovolně pustit na celé území
našeho státu. Původně jsme předpokládali,
že některá část bude sušena
v Jihomoravském kraji a v některých krajích,
které mají dostatečnou úrodu. Ale
dnes na základě celkové situace, kdy musíme
řešit krmnou základnu ve Východoslovenském
kraji, ve Středoslovenském kraji, v jižním
cípu Západoslovenského kraje a v Severočeském
kraji, děláme opatření, aby tyto brambory
byly přesouvány do těchto oblastí
a přirozeně tam budeme muset využívat
i pomoci dopravy, aby nám pomohla vyřazenými
lokomotivami a abychom mohli tyto brambory případně
hned spařovat ve vagónech, abychom zabránili
případnému rozšiřování
háďátek do našich porostů. Proto
zde docházíme k situaci, že nejsme celkem schopni
vyhovět požadavkům které jsou na sušení
brambor kladeny, i když na druhé straně se
počítá s výstavbou sušíren
pro příští léta. Pokud je mi
známo, soudruh Krutina dělal opatření
toho druhu, aby některé odpadové brambory
se zpracovaly na líh, aby nedocházelo k tomu, že
třeba brambory po vláčení apod. se
nebudou sbírat, poněvadž pro ně by potom
nebylo použití.
Takový je stav a jestli není tato odpověď
vyčerpávající, dal bych na ni po projednání
celé věci písemnou odpověď.
Předseda NS Laštovička: Soudruh Mestek
podá písemnou odpověď a věcí
se bude zabývat předsednictvo NS a zemědělský
výbor.
Nyní můžeme přikročit k dalším
odpovědím. Prosím s. ministra Uhra.
Ministr Uher: K interpelaci poslance NS s. Žiaka,
že spotřebitelé v oblasti Liptova platí
za dovoz 1 q paliva až 15 Kčs.
Podle státního maloobchodního ceníku
č. 66 je celostátně účtováno
dovozné za 1 q 1,60 Kčs, za tunu 16 Kčs ke
spotřebiteli a s donáškou do sklepa 22 Kčs
za tunu bez ohledu na vzdálenost od skladu.
V důsledku nedostatečného vozového
parku Uhelných skladů se v některých
oblastech rozvoz zajišťuje pomocí cizích
přepravců, a to ze skládek Uhelných
skladů ke spotřebitelům. Je pravděpodobné,
že k účtování této vysoké
částky za odvoz paliva mohlo dojít ze strany
cizího přepravce. Poněvadž tuto připomínku
s. posl. Žiak přednesl již při schůzi
předsednictva NS při projednávání
zprávy o zásobování obyvatelstva palivy,
požádalo ministerstvo vnitřního obchodu
pracovnici Středoslovenského krajského národního
výboru s. Janekovou, aby stížnost s. Žiaka
na místě prověřila, protože tam
má dojít a musí dojít k vyrovnání
na účet skladu. O výsledku bude poslanec
Žiak informován, jakmile bude podána zpráva.
Znovu podtrhuji, že cena podle státního maloobchodního
ceníku č. 66 je 16 Kčs za tunu, případně
22 Kčs za tunu při dodávce do sklepa.
K interpelaci poslance NS s. Lukačoviče. Jde o výstavbu
hotelu A Štrbské Pleso. Je to záležitost
poněkud postarší, zhruba 8 nebo 9 let. Letos
po dlouhém projednávání s příslušnými
institucemi jsme je v mém kolegiu dořešili
tím, že typ a místo jsou odsouhlaseny. Ministerstvo
vnitřního obchodu jako generální investor
dořešilo tyto věci, projednalo je i na Státní
komisi pro investiční výstavbu, jež
se ve svém posudku shodla o účelnosti i potřebě
hotelu tohoto typu a jeho výstavbě na Štrbském
Plese. Náklad činí zhruba 57 mil. Kčs
a přesto, že máme ještě některá
jednání na Státní plánovací
komisi, pokračuje dále práce na první
části prováděcích projektů,
tj. odkrytí půdy, jež má morénové
složení, abychom mohli přikročit k propracování
pevného základu pro výstavbu tohoto hotelu.
Při projednávání na Státní
plánovací komisi na úrovni náměstků
bylo min. vnitřního obchodu požádáno,
aby zdůvodnilo vyšší náklady a
celkovou vyšší nákladovost při
výstavbě hotelů všeobecně; výše
nákladů se zdá činitelům Státní
plánovací komise poměrně vysoká
v propočtu na 1 lůžko anebo na 1 místo
u stolu.
V příštích dnech mám se soudruhem
Černíkem dojednat otázku investiční
výstavby, po jejím dojednání bude
předložena předsednictvu vlády, aby
posoudilo účelnost a případně
dalo rozhodnutí, jak dále pokračovat. Podtrhuji
ovšem, že otázka rozhodnutí je vázána
na možnosti našeho národního hospodářství,
zdali budeme moci v celé šíři provádět
investice nejenom na Štrbském Plese, ale i dalších
hotelů, zdali budou zahájeny v příštím
roce.
Soudruha posl. Lukačoviče, případně
i Východoslovenský krajský národní
výbor, kterého se to bezprostředně
týká, budu o výsledku tohoto rozhodnutí
a dojednání informovat.
Posl. Žiak: Mám dve pripomienky. Za prvé,
tam skutočne ide o odvoz treťou osobou, vozia to súkromní
podnikatelia na sedliackych povozoch. Druhá poznámka
sa týka toho, že ide o Stredoslovenský a nie
Východoslovenský kraj.
Ministr Uher: Ano správně, jde o Středoslovenský
kraj.
Posl. Lukačovič: Stavba hotelu sa ťahá
už 8 rokov. Je únosné, aby sa 8 rokov uvažovalo
o tom, či sa bude stavať alebo nie? Bol som na komisii
SKÍVu v Bratislave, kde táto otázka bola
kladne schválená. Mám dotaz, či bude
dosť investičných prostriedkov na výstavbu,
aby sa podľa toho mohol stavebný podnik v Poprade
zariadiť.
Ministr Uher: S. posl. Žiak potvrzuje, že běží
o převoz třetí osobou a my tyto věci
dáme do pořádku podle předpisů,
které o přepravě uhlí platí.
S. Lukačovič se mě ovšem ptá
na věc, kterou sám nemohu dnes ještě
plně odpovědět, protože rozhodnutí
o investicích a objemu prostředků pro vnitřní
obchod, ale ani pro celou oblast cestovního ruchu včetně
celé oblasti Vysokých Tater není dodnes rozhodnuta.
Proto nejsem oprávněn říci zde s.
Lukačoviči, že se bude rozhodně stavět.
Všechno je dojednáno, jde tu skutečně
jen o základní otázku, zda v příštím
roce obdržíme dostatek finančních prostředků,
abychom mohli, tak jak máme v plánu, celou výstavbu
hotelů, a zejména i hotelu Štrbské Pleso,
zahájit.
Předseda NS Laštovička: Děkuji
s. ministru Uhrovi. Prosím s. ministra Krutinu.
Ministr Krutina: Soudružky a soudruzi! Využívám
příležitosti a chci vás několika
slovy informovat o průběhu sklizně a zpracování
cukrovky a zároveň odpovědět na dotazy.
K dnešnímu dni přijaly cukrovary 1 mil. 860
tis. q cukrovky, což je přibližně 5 x
víc než ve stejné době loňského
roku. Denní přísun je v posledních
dnech kolem 400 000 q a bude se každým dnem zvyšovat
tak, jak poroste sklizeň cukrovky. Na zrychlení
sklizně a dodávek cukrovky do cukrovarů pomáhají
velmi účinně časové příplatky,
které byly vládou schváleny. Mohli jsme tak
zahájit kampaň podstatně dřív
než jiná léta. Na Slovensku dnes již pracují
všechny závody a v pondělí zahájí
některé moravské cukrovary a koncem týdne
pojedou pravděpodobně i moravské cukrovary
naplno. V Čechách se ve větším
rozsahu začíná sklízet zejména
ve Východočeském kraji, kde pravděpodobně
též začne pracovat první cukrovar.