Posl. dr. Lukačovič: Minulý týždeň
som bol na plenárnej schôdzi SNR. S. Marko, predseda
slovenskej Komisie pre investičnú výstavbu
tam mimo iného prehlásil, že individuálna
bytová výstavba v posledných rokoch klesá.
Uviedol tam presné čísla dokončených
bytov v tomto roku. Individuálna výstavba nepomerne
pokuľháva za výstavbou družstevnou a štátnou.
Nejde mi o čísla, ide mi o to, že posledné
tri roky absolútny počet odovzdaných bytov
na Slovensku klesá. Overte si to, bolo to tiež v úradnej
správe. Bolo tam tiež povedané, že 33
% obyvateľov Slovenska je vo veku do 16 rokov. Preto je bytová
otázka veľkým problémom. Nemôžeme
ju vyriešiť len štátnou a družstevnou
výstavbou. Veľkú pomoc vidíme vo svojpomoci.
Preto vítam myšlienku, že individuálna
bytová výstavba bude teraz podporená bankovými
úvermi.
Předseda NS Laštovička: S. Burian
zodpověděl dotazy přímo příslušným
poslancům. Dohodli jsme se, že nebude třeba
veřejné odpovědi, protože šlo o
otázky, u kterých stačí, když
budou vyřešeny mezi tázaným a tazateli.
Přerušuji schůzi do 14 hodin.
(Schůze přerušena ve 12 hod. 45 min.
a opět zahájena ve 14 hod. 02 min.)
Předseda NS Laštovička: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou
schůzi. Bylo zjištěno, že nebyla ještě
dána odpověď na dotaz posl. Ichy. Prosím
s. ministra dr. Neumana, aby mu odpověděl.
Ministr spravedlnosti dr. Neuman: Vážené
Národní shromáždění. K
dotazu s. posl. Ichy uvádím: V souvislosti s přezkoumáváním
nezákonných rozhodnutí v politických
procesech z období let 1949 - 54 došlo nejen na úseku
bezpečnosti a prokuratury - o čemž byla veřejnost
již před delší dobou v tisku a stranických
dokumentech informována - ale i na úseku justice
k řadě opatření kádrové
povahy.
U soudců, kteří se podíleli na porušování
socialistické zákonnosti v onom období, zejména
pak u těch, kteří rozhodovali jako soudci
ve zmíněných politických procesech,
přezkoumávali jsme velmi odpovědně
míru jejich odpovědnosti i zavinění.
Podle míry odpovědnosti a zavinění
byly vyvozeny jednak stranické závěry, jednak
závěry, týkající se jejich
dalšího služebního zařazení.
Již před XII. sjezdem KSČ byli ze svých
funkcí odvoláni a nebo na jiném podkladě
přestali soudcovskou funkci vykonávat soudci, kteří
se přímo podíleli na tzv. politických
procesech. Ti jsou dnes buď v důchodu, nebo pracují
na jiných úsecích nežli je úsek
justice. Po XII. sjezdu KSČ byla znovu na podkladě
usnesení předsednictva ÚV KSČ ze dne
7. května 1963 vyhodnocena míra odpovědnosti
všech soudců, kteří v onom období
vykonávali soudcovskou funkci u Státního
soudu nebo u Nejvyššího soudu. Důsledky
proti nim jsme vyvozovali individuálně podle míry
osobní odpovědnosti. Bylo ovšem třeba
vzít v úvahu, že jejich postup byl silně
ovlivňován, jak správně řekl
s. posl. Icha, nesprávnými zásahy do jejich
soudcovské činnosti, jak tyto zásahy byly
v období tzv. kabinetní justice praktikovány.
Mohu ujistit Národní shromáždění,
že závěry byly proti těm soudcům,
kteří se opravdu provinili, a v těch případech,
kde jejich vinou došlo k hrubému porušení
zákonnosti, vyvozeny.
U těch soudců, kteří v letech 1949
- 54 působili u soudů, u nichž však nebylo
shledáno přímé nebo hrubé zavinění,
došlo k přeřazení od vyšších
soudů k soudům nižším. U těchto
soudců sledujeme, zda a jak vykonávají svou
funkci dnes. Mohu říci, že se vesměs
osvědčují jako dobří a odpovědní
soudci.
Dovolte, soudružky a soudruzi poslanci, abych Vás
dále ujistil, že v současné době
se nevyskytuje už porušování zákonnosti
toho druhu, k jakému docházelo ve zmíněném
období. Je to přirozené, neboť ony případy
hrubého porušování socialistické
zákonnosti pramenily z celého systému kultu
osobnosti a s rozbitím tohoto kultu také zmizely.
Dnes máme v justici jiné, důležitější
problémy socialistické zákonnosti, zejména
účinný boj proti skutečné trestné
činnosti, která narušuje naše hospodářství
a ohrožuje také veřejný pořádek,
jakož i práva a zájmy poctivě pracujících
občanů. Takové jsou problémy trestního
soudnictví dneška. Nebylo by správné
dívat se na dnešní stav zákonnosti stále
ještě očima Mňačkových
Opožděných reportáží. Tyto
Reportáže byly kritikou soudnictví v systému
kultu osobnosti, nikoliv kritikou současného stavu
našeho soudnictví.
Souhlasím se s. posl. Ichou, že s touto skutečností
bude vhodné počítat formou nějaké
propagace ve vztahu k širokému okruhu našich
občanů, aby bylo zabráněno velkým
morálním i politickým škodám,
jak zde o tom s. posl. Icha tak přesvědčivě
hovořil.
Předseda NS Laštovička: Děkuji
s. min. Neumanovi a prosím s. Ichu, má-li
dotaz. (Nemá.)
Přistoupíme nyní k jedenáctému
bodu pořadu, kterým je
11. projednání návrhu předsednictva
NS a zvolení komise poslanců NS pro občanskou
kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody
podle § 335 tr. ř.
Žádám s. posl. Pospíšila,
aby přednesl návrh.
Posl. Pospíšil: Soudružky a soudruzi poslanci!
Podle zákona o trestním řízení
soudním přísluší Národnímu
shromáždění rovněž občanská
kontrola nad výkonem trestu odnětí svobody
v místech, kde se tento trest vykonává. K
provádění této kontroly Národní
shromáždění volí komisi poslanců,
jejíž členové jsou oprávněni
vstupovat kdykoliv do všech míst, kde se trest vykonává,
a mluvit tam s odsouzenými bez přítomnosti
dozorčích orgánů. Protože je
u nás počet nápravných zařízení
nepatrný, doporučuje předsednictvo NS vytvořit
pouze jednu dvacetičlennou komisi. Tato komise by měla
stejně jako ostatní orgány NS zlepšovat
v souladu se zásadami dalšího prohloubení
činnosti Národního shromáždění
svou činnost. Měla by ve své činnosti
sledovat především formy, metody a účinnost
převýchovy odsouzených, zejména mladistvých.
Zvláštní pozornost by měla komise věnovat
zařazování osob, propuštěných
z výkonu trestu odnětí svobody, do zaměstnání
podle vládního usnesení č. 451/62.
Podle tohoto usnesení, které není vždy
uspokojivě plněno, jsou národní výbory
povinny pečovat o osoby propuštěné z
výkonu trestu odnětí svobody a vytvářet
jim vhodné podmínky, aby žily a pracovaly v
prostředí, které může kladně
ovlivnit jejich další výchovu a zabránit
opakování trestné činnosti. Rovněž
organizace, které zaměstnávají osoby
propuštěné z výkonu trestu, mají
povinnost věnovat jim zvýšenou péči
a ve spolupráci se závodními výbory
ROH zajišťovat úspěšné dokončení
jejich převýchovy.
Občanská kontrola nad výkonem trestu odnětí
svobody, kterou provádějí poslanci NS v nápravných
zařízeních, je svědectvím širokého
demokratismu našeho zřízení, jakož
i zárukou zákonného postupu při výkonu
trestu odnětí svobody. Doporučuji proto jménem
předsednictva NS písemný návrh, který
vám byl rozeslán, na zvolení komise poslanců
pro občanskou kontrolu nad výkonem trestu odnětí
svobody, ke schválení.
Předseda NS Laštovička: Děkuji
s. posl. Pospíšilovi. Jsou nějaké
dotazy, připomínky nebo jiné návrhy?
(Nebyly.)
Nejsou.
Přistoupíme k hlasování. Navrhuji,
abychom hlasovali o celém návrhu najednou, tak jak
byl přednesen. Má někdo nějaké
připomínky k tomuto návrhu? (Nikdo.)
Nemá.
Kdo souhlasí s celkovým návrhem, tak jak
byl přednesen, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Návrh na zvolení komise poslanců NS pro občanskou
kontrolu nad výkonem trestu odnětí svobody
byl schválen jednomyslně.
Přistupujeme k osmému bodu pořadu, kterým
je
8. Zpráva předsedy Nejvyššího
soudu o stavu socialistické zákonnosti.
Uděluji slovo s. Literovi.
Předseda Nejvyššího soudu Litera:
Soudružky a soudruzi poslanci, vážené
Národní shromáždění! Dovolte
mi, abych u příležitosti voleb soudců
Nejvyššího soudu a soudců z povolání
vojenských soudů Vám podal zprávu
o některých hlavních problémech v
boji za upevňování socialistické zákonnosti
a abych v této souvislosti vás informoval i o činnosti
Nejvyššího soudu a jeho dalších úkolech
při sjednocování a usměrňování
soudní praxe.
Proces výstavby socialistické společnosti
probíhá za neustálého upevňování
socialistické zákonnosti v životě celé
naší společnosti i jednotlivce, za cílevědomého
postupného odstraňování všech
forem porušování socialistické zákonnosti
a jejich příčin. Proto ÚV KSČ
zaměřuje v posledních letech mimořádnou
pozornost k otázkám upevňování
socialistické zákonnosti, otázkám
výchovy občanů a rozvíjení
účinnějšího boje proti porušování
zákonů.
Usnesení ÚV KSČ z dubna m. r. o nápravě
porušování socialistické zákonnosti
a odstranění všech křivd z období
kultu osobnosti, dále pak usnesení předsednictva
ÚV KSČ z prosince 1963 o prohloubení řídící
a organizátorské práce ministerstva spravedlnosti
a Nejvyššího soudu a posléze i usnesení
předsednictva ÚV KSČ z 9. června t.
r. o stavu a vývoji kriminality kladou podstatně
vyšší nároky na činnost soudnictví
i na činnost samotného Nejvyššího
soudu.
Úspěšné zajišťování
těchto úkolů vyžaduje, aby justiční
orgány pod vedením strany v úzké spolupráci
s ostatními stranickými a hospodářskými
orgány i společnými organizacemi rozvinuly
daleko účinnější boj s trestnými
činy, které narušují a brzdí
rozvoj naší socialistické ekonomiky. Současně
musí soudy poskytovat větší ochranu
našim občanům před výtržníky,
pachateli majetkových deliktů, násilných
trestných činů a proti všem rušitelům
našeho socialistického pořádku. Proto
veškerá činnost našich soudů musí
co nejvíce přispívat k plnění
těchto úkolů z hlediska ochrany celospolečenských
zájmů.
Důsledné plnění stranických
usnesení vyžaduje: odstranit z činnosti soudů
všechny pozůstatky nesprávných metod
práce, prohloubit řídící a
organizátorskou práci Nejvyššího
soudu a energicky přistoupit k vymýcení všech
negativních společenských jevů s cílem
vytvořit podmínky pro postupnou likvidaci trestné
činnosti a pro přísné dodržování
zákonů a dalších právních
předpisů všemi našimi občany i
všemi orgány a organizacemi.
Důsledné uplatňování a další
prohloubení vedoucí úlohy strany v činnosti
justičních orgánů je nezbytným
předpokladem ke zvýšení společenské
účinnosti soudního rozhodování.
Porušení zákonů je téměř
vždy v určité souvislosti se společenským
prostředím, které na porušovatele působí
a jeho názory a jednání přímo
či nepřímo ovlivňuje. Je proto nutné
v soudním řízení tyto vlivy, okolnosti
a příčiny odhalovat a při rozhodování
k nim přihlížet. Rozhodnutí, hodnotící
všechny tyto skutečnosti, aktivně působí
i na ostatní občany, kteří jsou s
případem seznámeni, a plní též
svoji preventivní funkci. Je proto prvořadým
úkolem soudů i ostatních orgánů
činných v trestním řízení
nejen včasné odhalení trestných činů,
včasné a spravedlivé potrestání
pachatelů, ale i to, aby každý případ
byl i podnětem k účinnému opatření
organizačního a výchovného charakteru
podle jeho povahy a společenského dosahu. Tytéž
zásady platí i pro postup soudů v řízení
občanskoprávním.
Úsilí justičních orgánů
v boji za upevňování socialistické
zákonnosti bude přinášet lepší
výsledky podle toho, jak si soudy budou osvojovat a zlepšovat
styl, formy a metody své práce. Jedním z
důležitých úkolů soudů
z hlediska jejich preventivního a výchovného
působení se musí stát projednávání
soudních případů před širší
pracující veřejností. Projednávání
všech věcí se však musí vyznačovat
maximálním úsilím soudů o proniknutí
do podstaty věci, o správné hodnocení
všech zjištěných skutečností
a spravedlivé rozhodnutí. Jedině za tohoto
předpokladu veřejnost správně pochopí,
proč a z jakých příčin došlo
k porušení zákonnosti pachatelem nebo účastníkem
občanskoprávního řízení,
a zkušenosti z takto projednaného případu
se pak stanou přítomným občanům
poučením v jejich dalším životě
a současně podnětem v jejich úsilí
o ochranu zájmů naší socialistické
společnosti i jednotlivců.
Uplatňováním a prosazováním
této metody práce se vytváří
účinnější předpoklady
i pro důslednější kontrolu soudní
činnosti ze strany pracujících a současně
pro zvýšení morální odpovědnosti
našich občanů za důsledné dodržování
pravidel socialistického soužití všemi
ostatními občany. V podstatě jde o to, pozvednout
práci soudů na úroveň potřeb
dalšího vývoje naší socialistické
společnosti, zlepšovat organizátorsko-výchovnou
práci, ideové působení a na základě
vědecké analýzy příčin
trestné činnosti a ostatních negativních
společenských jevů zajišťovat veškeré
úkoly s náležitou perspektivou.
Z těchto hledisek bude nutno prohloubit dozorovou funkci
Nejvyššího soudu a zajistit, aby směrnice
Nejvyššího soudu i jeho rozhodování
a ostatní činnost operativněji napomáhaly
v boji proti kriminalitě a proti narušování
občanskoprávních vztahů a byly současně
účinným prostředkem při usměrňování
a sjednocování rozhodovací činnosti
soudů, při správném využívání
všech prostředků, které soudy při
prosazování socialistické zákonnosti
mají.
V souvislosti s vítězstvím socialistických
výrobních vztahů byly vytvořeny všechny
materiální podmínky pro postupné vymýcení
záporných společenských jevů.
Přesto, že v uplynulém období bylo dosaženo
některých úspěchů v činnosti
soudních orgánů, nepodařilo se dosud
soudům v úzké spolupráci s ostatními
státními orgány a společenskými
organizacemi vyvolat ve veřejnosti ovzduší
nesmiřitelnosti k nesprávnému jednání
nebo chování jednotlivců. Ve veřejnosti
se stále ještě nezřídka projevuje
falešná solidarita a nezdravá nevšímavost
k pokleskům spoluobčanů, k jejich morálním
a jiným závadám, kterou se zatím nepodařilo
odstranit.
Je nesporné, že boj proti všem těmto jevům
cizím naší socialistické společnosti,
zejména však proti příčinám
trestné činnosti, zůstane i nadále
hlavním úkolem orgánů činných
v trestním řízení. Bez aktivní
spolupráce všech našich občanů
a společenských organizací nebylo by však
možno dosáhnout cílů, vytýčených
pro naši práci Komunistickou stranou Československa.
Proto je nutné dále prohloubit organizátorsko-výchovnou
činnost justičních složek všech
stupňů. V tom je a zůstává
politický smysl naší práce, máme-li
v nových podmínkách na vyšší
úrovni zajišťovat a plnit další významné
úkoly a pomáhat při budování
komunistické společnosti.
Funkce soudce je funkcí politickou. Proto nikdy a v žádném
případě nejsou s jejím výkonem
slučitelné mechaničnost, dogmatismus a netečnost
k osudu lidí. Péče o to, aby každá
soudní věc byla spravedlivě rozhodnuta, je
jedním ze základních politických úkolů
státu a tomu se musí podřídit pojetí
procesu i konečné rozhodnutí. Tomu odpovídá
zvláštní ústavní postavení
nezávislého soudce, který je důležitou
kategorií politickou i právní. Správné
chápání tohoto postavení za současného
zkvalitňování soudního rozhodování
a ostatní činnosti je nezbytnou podmínkou
uplatnění nejzákladnějších
zásad našeho boje za upevnění socialistické
zákonnosti, naší trestní politiky a
jejich maximální účinnosti.
Ukazuje-li proto naše strana s plnou otevřeností
na škodlivé důsledky porušování
zákonnosti z období kultu osobnosti a vyzvedává-li
potřebu naprostého a důsledného respektování
socialistické zákonnosti, je to v naprosté
shodě se zájmy rozvoje socialistické společnosti.
Tyto základní principy musí být proto
respektovány každým, především
soudci samými.
Dovolte mi nyní, soudružky a soudruzi poslanci, abych
vás ve stručnosti seznámil se stavem a vývojem
hlavních druhů trestné činnosti a
narušování občanskoprávních
vztahů a ukázal na některé problémy
stavu zákonnosti na těchto úsecích:
Vážným politickým problémem na
úseku trestního soudnictví zůstává
i nadále trestná činnost proti majetku v
socialistickém vlastnictví, zejména trestný
čin rozkrádání, který tvoří
zhruba jednu pětinu všech trestných činů.
Závažnost tohoto druhu trestné činnosti
vyplývá nejen z toho, že jde o nejčastější
trestný čin, ale i z toho, že jen podle zjištění
soudů jsou každoročně rozkrádáním
způsobovány škody kolem 50 miliónů
korun.