Zvýšenou pozornost bude Nejvyšší
soud věnovat zejména těm ustanovením
nových zákonů, která odlišně
nebo zcela nově upravují důležité
úseky občanskoprávních vztahů.
Jen jako příklad uvádím z oblasti
uspokojování hmotných a kulturních
potřeb našich pracujících otázky
výkladu a používání ustanovení
občanského zákona o předmětu
a ochraně osobního vlastnictví občanů,
otázky bezpodílového spoluvlastnictví
manželů, osobního užívání
bytů, pozemků, převodu nemovitostí
a řady dalších otázek.
U služeb mezi socialistickými organizacemi a občany
jde o novou úpravu vztahů, které vznikají
v důsledku hlubokých přeměn, k nimž
v uspokojování potřeb občanů
došlo. Výkladu a používání
těchto nových institutů bude od počátku
věnována veškerá pozornost, získané
poznatky z rozhodování budou zobecňovány
k sjednocení a usměrnění soudní
praxe.
Při výkladu a používání
zákonných ustanovení o odpovědnosti
za škodu a neoprávněný majetkový
prospěch bude Nejvyšší soud činnost
soudů usměrňovat tak, aby bylo vyvíjeno
maximální úsilí k zabraňování
vzniku škod na zdraví a majetku občanů
a celé společnosti. Jde tu o velmi důležitou
zásadu prevence, která se občanům
podle nového zákona ukládá jako právní
povinnost.
Soudní rozhodnutí by se však míjela
svým výchovným a společenským
účinkem, nebudou-li přísně
dodržovány příslušné procesní
předpisy. Bude třeba usměrnit procesní
praxi soudů, zejména pokud jde o spolupráci
národních výborů a společenských
organizací se soudy při projednávání
a rozhodování záležitosti v občanském
soudním řízení a s ním spojeného
výkonu rozhodnutí a dále pokud jde o činnost
soudů při pohovorech, upozorněních,
smírčím řízení a o usmíření
manželů. Zákonodárce nám dal
do rukou velmi důležitá ustanovení,
která při správném provádění
mají plnit politický úkol, který sledují,
tj. předcházet vzniku sporů a výchovně
působit na občany k dobrovolnému zachovávání
socialistické morálky a pravidel socialistického
soužití mezi spoluobčany.
Výkladu a používání procesních
předpisů, spojenému s všeobecnými
zásadami socialistického demokratismu, soudcovskému
taktu při práci s lidmi, vysoké kulturnosti
práce soudů bude Nejvyšší soud
věnovat zvláštní pozornost. Bude též
třeba pečovat o zlepšení obsahové
a jazykové úrovně všech protokolů
a rozhodnutí, aby odpovídaly stavu projednávané
věci, byly srozumitelné a přesvědčivé.
Musíme rovněž zvýšit celkovou autoritu
a důstojnost práce soudů jako orgánů,
které pracují pod kontrolou veřejného
mínění svých voličů
a jsou jim ze své veškeré činnosti také
odpovědny. Bude též třeba dále
střežit a prohlubovat zásadu naší
socialistické ústavy, že soudce je ve své
rozhodovací činnosti nezávislý a je
vázán pouze právním řádem,
který je však třeba vykládat v souladu
s právním vědomí lidu. V tom bude
nepochybně náš základní přínos
při vytváření záruk proti jakýmkoli
recidivám z období kultu osobnosti a k posílení
ochrany zájmů společnosti, státu a
právní jistoty občanů v duchu usnesení
předsednictva ústředního výboru
naší strany z června t. r.
V souhrnu lze tedy říci, že Nejvyšší
soud v uplynulém období učinil řadu
opatření na nejdůležitějších
úsecích soudní činnosti. Usilujeme
o to, abychom do řídící činnosti
vnesli cílevědomou plánovitostí, abychom
zajistili koordinaci svých plánů úkolů
s ministerstvem spravedlnosti a generální prokuraturou
a tak společným úsilím šli cestou
dalšího zkvalitňování soudní
činnosti. Předpoklady pro tuto práci máme
v politické linii pro činnost justičních
orgánů, obsažené v dokumentech ÚV
KSČ, v dobrých zákonných předpisech
zakotvujících nové instituce odpovídající
vývoji naší socialistické společnosti,
v dobrých kádrových předpokladech
a v neposlední řadě i v zlepšených
organizačních podmínkách.
Dovolte mi na závěr, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, abych vás poprosil, abyste ve svých
volebních obvodech i nadále věnovali stálou
pozornost činnosti našich soudů, která
mnohdy hluboce zasahuje do života člověka,
jeho svobody a do jeho pracovních a rodinných vztahů.
Proto veškeré naše úsilí bude směřovat
k tomu, aby rozhodování všech soudů
bylo spravedlivé, opíralo se vždy o bezpečně
zjištěné skutečnosti a odpovídalo
zákonu, který je výrazem právního
cítění našeho pracujícího
lidu. V tom bude spočívat těžiště
naší činnosti v příštím
volebním období a jsem přesvědčen,
že za vaší pomoci dosáhneme výraznějších
úspěchů ve zdokonalování soudní
činnosti a tím při upevňování
socialistické zákonnosti v životě naší
společnosti.
Dovolte mi současně, abych vás jménem
všech soudců Nejvyššího soudu ujistil,
že pracovníci Nejvyššího soudu učiní
vše, aby nezklamali projevenou jim důvěru,
a že veškeré své úsilí budou
věnovat dalšímu rozkvětu naší
socialistické vlasti. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji
s. Literovi. Zahájíme rozpravu. Kdo si přeje
slovo nebo kdo chce učinit dotaz? (Hlásí
se posl. Harus). Posl. Harus.
Posl. Harus: Soudruzi poslanci! Při této
příležitosti bych chtěl říci
něco ze své zkušenosti. V době voleb
jsem měl ve svém volebním obvodu 24 volebních
schůzí, a protože na těchto schůzích
také byli přítomni kandidáti z řad
soudců, rozvinula se tam také debata z této
oblasti. Je to samozřejmé, vždyť tam byli
soudci profesionální a také z lidu.
Jakého druhu byly tyto dotazy a diskuse z řad voličů?
Zdálo se jim, že postih rozkradačů socialistického
majetku, socialistického vlastnictví je příliš
liberální, že by se mělo přísněji
zakročovat proti zlodějům socialistického
majetku. Předseda okresního soudu i soudci z lidu
se proti takovému nařčení bránili
s poukazem na to, že okresní soud a lidový
soud v Jablonci si vysloužil v našem Severočeském
kraji pověst jednoho z nejpřísnějších
soudů, pokud se týče postihu těchto
zlodějů. Toto konstatování nebylo
celkem příliš prokazatelné, a já
jsem se nemohl až do dnešní doby přesvědčit,
jestli toto prohlášení je pravdivé,
oproti jiným okresním soudům našeho
kraje. To by stálo za to si prověřit. Ale
taková byla obrana předsedy okresního soudu
v Jablonci. Já bych to ponechal s. předsedovi Nejvyššího
soudu, který má nejlepší možnost
statisticky to prokázat, a mě by velmi zajímalo,
jestli prohlášení předsedy okresního
soudu v Jablonci opodstatněné a pravdivé.
Ale byla zjištěna taková věc, ať
už postih je v plné míře zákonné
nebo nějaké jiné, poněvadž určitý
rozdíl bude, i když tady budou přesné
instrukce. Ale jestliže soudce má individuální
podchod k věci, tak to vezme jednou z takového konce,
potom z jiného konce a může se mu zdát,
že to je spravedlivé, zatímco jiný soudce
v jiném okrese tutéž věc může
posuzovat jinak. To ponecháme soudcům, poněvadž
to je jejich vlastní suverénní věc.
V mém volebním okrese se kradlo v pivovaru, v mlékárně,
v Pramenu, tam, odkud se to dalo odnášet v kapsách
nebo pod sukněmi. Je zajímavé zjištění,
že individuálních případů
jednoho zloděje bylo velmi málo a větší
procento bylo těch kolektivních, kde byl celý
systém účastníků - skladník,
šofér, závozník a trvalo dlouho, nežli
se to prozradilo. Byly to případy desetitisícové
a statisícové, někdy trvalo rok nebo i 1
1/2 roku, než to prasklo.
Bylo také zjištěno, že mnozí o
tom věděli, ale nic neřekli. Kdyby to bývali
řekli, nemuselo přijít společenské
vlastnictví o tak veliké sumy. Mnozí se nás
ptali, jak soud nakládá s těmi, kteří
o těchto případech věděli a
nic neřekli. Soudruzi kandidáti z řad soudců
však nemohli na tuto věc odpovědět,
a proto chci s. předsedovi Nejvyššího
soudu říci - jak to navrhovali i voliči -
aby se tyto věci neomezovaly jen na potrestání
bezprostředního zloděje nebo zlodějů,
ale nějakým způsobem byli postiženi
i ti, kteří neměli přímou účast
v těchto věcech. Přál bych si, aby
se s. předseda Nejvyššího soudu k tomu
vyjádřil, když předseda okresního
soudu nedovedl na tuto otázku odpovědět.
Vím však, že v našem trestním řádu
i v zákonech je ustanovení, že jestliže
někdo ví o tom, že se zde něco trestního
děje, že má nejen morální, ale
dokonce i občanskou a zákonnou povinnost tyto věci
oznámit. Jestliže to neučiní, pak je
to trestné.
Posl. Karlovská: Soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi! Ve zprávě předsedy Nejvyššího
soudu mně zazněla jedna věta úplné
disharmonie, když řekl, že se vyskytnou i případy,
při nichž dochází k porušování
socialistické zákonnosti. Vím, co náš
ústřední výbor KSČ udělal
již pro to, aby bylo socialistické spravedlnosti učiněno
zadost a že vyskytne-li se takový případ,
pak to vyplývá z nedostatečného odborného
posouzení soudcem nebo z nedostatečného vyhodnocení
skutkové podstaty.
Podpredseda NZ dr. Kyselý: Súdružky
a súdruhovia, s. Litera sa vo svojej správe jednou
vetou zmienil o pracovne právnych sporoch. Domnievam sa,
že si to zasluhuje zvýšenú pozornosť.
Vo svojej poslaneckej práci som sa stretával často
s tým, že pracovne právne procesy trvajú
niekedy veľmi dlho. Poznám prípad, že
taký proces trval až 5 rokov, potom Najvyšší
súd zrušil rozhodnutie nižšieho súdu,
vrátil ho k prejednaniu späť a neviem, ak dlho
sa to ešte ťahalo. Je to síce ojedinelý
prípad, ale nemalo by sa to stať. Chcel by som povedať,
že to je už najkrajnejší prostriedok, keď
pracujúci uplatňuje svoj nárok u súdu,
keď už vyskúšal všetky iné prostriedky,
aby svoj zdanlivý nárok uplatnil. Nejde prípadne
o veľké čiastky, ale sú to čiastky,
na ktoré čaká, ktoré mu chýbajú
pre jeho každodenný život. Myslím, že
sa sudcovia často v tomto smere mylne domnievajú,
že podnik je treba preferovať proti tomu slabému.
Myslím, že to nie je správne. Preto by som
z tohto miesta navrhoval, aby s. minister spravodlivosti a s.
predseda Najvyššieho súdu preskúmali tieto
prostriedky a urobili také opatrenia, aby pracovne právny
proces v najkrajnejšom prípade netrval dlhšie
ako 1 rok.
Posl. Pašek: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci! Ústavně právní
výbor NS projednal dne 17. září letošního
roku zpráv předsedy Nejvyššího
soudu. Na této schůzi jsme došli k závěru,
že zpráva v podstatě politicky správně
vystihuje úsilí našeho vrcholného soudního
orgánu v boji za upevňování socialistické
zákonnosti a jeho další úkoly při
výkonu soudního dozoru.
Zpráva s. předsedy mimo jiné podtrhuje význam
součinnosti společenských organizací
se státními orgány při rozvíjení
forem boje proti porušování zákonnosti
a při zvyšování právního
vědomí našeho lidu. Soustředěné
úsilí státních orgánů
a společenských organizací, zejména
ROH, přináší kladné výsledky
i v převýchově osob, které vědomě
porušují zásady socialistického soužití
a náš právní řád. Nadále
bude třeba věnovat společné úsilí
odhalování příčin, vedoucích
k rozkrádání a poškozování
společenského majetku.
Zejména v odborových svazech obchodu, potravinářského
průmyslu, zemědělství a stavebnictví
je třeba neustále zintenzivňovat boj za ochranu
majetku v socialistickém vlastnictví. Je skutečností,
že řada základních odborových
organizací se pravidelně zabývá stavem
ochrany majetku v socialistickém vlastnictví pod
usnesení předsednictva Ústřední
rady odborů. Tyto organizace si také ustavily komise
na ochranu majetku v socialistickém vlastnictví
jako svůj pomocný orgán; např. v Severočeském
kraji je na úseku obchodu v činnosti na sto těchto
komisí.
Komise se zabývají případy vzniklých
mank, zjištěných na jednotlivých prodejnách,
účastní se rozhodování o náhradách
v souvislosti s těmito manky a organizují výchovné
akce k vytváření ovzduší nesmiřitelnosti
proti jakémukoli rozkrádání. Případy
mank jsou také projednávány na členských
schůzích a výrobních poradách.
V boji proti rozkrádání a poškozování
majetku v socialistickém vlastnictví pomáhá
mimo jiné i socialistická soutěž, při
níž pracující na sebe vzájemně
působí, neboť dobré výsledky
v socialistické soutěži v těchto závodech
jsou do značné míry ovlivňovány
právě stavem ochrany majetku v socialistickém
vlastnictví.
Celkově lze konstatovat, že i tam, kde došlo
ve výchovné práci odborových organizací
ke zlepšení, je nutno zbavit tuto práci ještě
stále se vyskytující formálnosti a
odstranit přežitky, které se dosud projevují,
jako je falešná solidarita, snaha s každým
vyjít apod.
Při přijímání pracovníků
na odpovědná místa v obchodě a potravinářském
průmyslu je třeba pečlivě zkoumat
morální profil uchazeče se zvláštní
pozorností k deklasovaným živlům, které
jsou ve značné míře iniciátory
rozkrádání, a často pak svádí
bývalé poctivé pracovníky, aby se
hromadného rozkrádání zúčastnili.
Odbory se také plně postavily za nová opatření,
která mají preventivně působit a zabezpečit
důrazný postih absentérů, fluktuantů
a příživníků, což bylo vyjádřeno
usnesením předsednictva Ústřední
rady odborů z července 1963 o úkolech v boji
proti neodůvodněnému zameškávání
pracovních směn v závodech. V řadě
podniků se odborové organizace zabývají
absencí soustavně, jako je tomu v Chemických
závodech v Záluží, na některých
dolech OKR, v závodě Silka 01 v Liberci atd. Neodůvodněným
zameškáváním směn je dotčen
zejména Severomoravský kraj. Je proto přirozené,
ze právě v tomto kraji dochází k důraznějším
opatřením proti neomluvené absenci i s použitím
novelizovaného § 203 trestního zákona.
Přesto však těžiště výchovného
působení proti absentérům i v tomto
kraji spočívá v drobné, ale významné
práci s absentéry na pracovištích. V
širokém měřítku docházelo
k pohovorům s absentéry, a to jak na pracovištích,
na výrobních poradách, členských
schůzích, tak také v domovech přechodných
pracovníků či v domovech mladých horníků
i přímo v bytech bulačů směn,
jak tomu bylo u zaměstnanců dolu Hlubina. Platně
tam zasahují i místní lidové soudy
v závodech, které jen za první čtvrtletí
letošního roku projednaly 774 případy
bulačů směn. Společným úsilím
stranických, odborových i hospodářských
orgánů, i orgánů státní
moci se podařilo v Severomoravském kraji snížit
neomluvenou absenci. V I. čtvrtletí letošního
roku bylo zameškáno přes 90 tisíc směn,
což je o 32 tisíc směn méně proti
prvnímu čtvrtletí minulého roku.
Ústřední rada odborů přijala
také řadu opatření k zesílení
boje základních organizací vůči
trestným protispolečenským jevům a
za převýchovu odsouzených osob. Členské
schůze ROH rozhodují o vysílání
společenských žalobců i společenských
obhájců k soudnímu jednání,
i o nabízení záruky za nápravu obviněného.
Skutečností zůstává, že
bylo za tím vysíláno více společenských
obhájců než společenských žalobců.
V roce 1963 vystoupilo před soudy 1181 společenských
obhájců a jen 82 společenských žalobců.
Z toho je patrný přežívající
názor, ze přímá účast
na boji proti trestnosti je záležitostí pouze
bezpečnostních orgánů, prokuratury
a soudů.
Nejčastěji využívají odborové
organizace svého oprávnění nabízet
záruku za nápravu obviněného, popř.
za dovršení nápravy odsouzeného. Těchto
záruk bylo v roce 1963 přijato 1974. Odborové
organizace ve své většině správně
chápou, že záruka je na místě
tam, kde to povaha trestního činu, osoba obviněného,
jeho vztah ke spáchanému činu a výchovná
síla kolektivu dovolují. Společným
nedostatkem záruk však je, že závodní
výbory před nabídnutím záruky
nejsou dostatečně informovány o tom, jak
se odsouzení během výkonu trestu chovají.
Naproti tomu řádná informace o stavu převýchovy
a znalost povahy těch, kteří se provinili
a pravidelné sledování jejich jednání
vede k úspěchu převýchovy.
Tak odborová organizace v závodě Vihorlat
ve Snině nabídla záruku za odsouzeného
J. Greničáka a jeho další spoluvinníky,
odsouzené pro rozkrádání. Po propuštění
byl z odsouzených vytvořen kolektiv pracovníků,
soudruh Greničák ustanoven mistrem a jejich práce
byla soustavně sledována. Žádný
z nich nezklamal důvěru a soudruh Greničák
byl navržen na ministerské vyznamenání.
K dovršení převýchovy a nápravy
osob propuštěných z nápravných
zařízení bylo vydáno vládní
usnesení č. 864/59 a č. 451/62 Důsledné
provádění těchto usnesení má
zabránit nedostatkům v péči o propuštěné
osoby a vytvořit předpoklady pro to, aby byla úspěšně
dovršena převýchovná práce, započatá
v nápravných zařízeních.
Většinou však zůstává usnesení
vlády nesplněno právě v té
části, v níž bylo podnikům uloženo,
aby věnovaly osobám propuštěným
z nápravných zařízení ve spolupráci
se závodními výbory ROH zvýšenou
péči.
K nedostatkům dochází již při
jejich zařazování do pracovního procesu,
kde hospodářští pracovníci odmítají
přijímat do zaměstnání dříve
trestané osoby a závodní výbory ROH
mnohdy zaujímají stejně nesprávný
názor.
Odborové organizace také dostatečně
nepůsobí, aby odsouzený byl zařazen
pokud možno na místo, které odpovídá
jeho odborným znalostem a individuálním schopnostem.
Při správném přístupu k zařazení
těchto osob omezí se na minimum nezájem trestaného
o práci a umožní to výchovné
působení kolektivu, které může
být zaměřeno převážnou
měrou na výchovu k dodržování
pravidel socialistického soužití a ke správnému
vztahu k socialistickému vlastnictví.
Domnívám se, že jedním z důvodů,
proč se tak vysoký počet recidivistů
dostává znovu před soudy, je skutečnost,
že soudy při jejich odsuzování postupují
dosti benevolentně a ukládají jim mírné
tresty. Dalším důvodem je také neúspěšnost
dosavadního úsilí veřejných
orgánů i malá pomoc odborových orgánů
při převýchově osob dříve
trestaných a osob, které se vracejí z výkonu
trestu. Nepříznivě také působí,
když soudy někdy dlouho zvažují věcnou
příslušnost a teprve s odstupem doby postupují
případ místnímu lidovému soudu
v závodě. Takto opožděné projednávání
v závodech pak ztrácí výchovný
účinek.