Mezi recidivisty je značný počet mladistvých.
Zejména tyto mladé recidivisty po jejich návratu
z nápravného opatření bude nutné
zařazovat mezi vyspělé kolektivy, brigády
socialistické práce, neustálým, ale
taktním působením, silou příkladu
spolupracovníků posilovat důvěru mladého
člověka ve vlastní síly, aby se stal
platným členem socialistické společnosti.
Na druhé straně v souvislosti s velkým počtem
recidivistů a vzestupem některých trestných
činů, zejména výtržnictví,
příživnictví, útoků na
veřejné činitele apod. jeví se skutečně
aktuální, aby odpovědné státní
orgány posoudily, zda skutkové podstaty u závažných
případů protispolečenského
jednání umožňují jednoznačný
a tvrdý postih pachatelů. Legislativní forma
musí umožňovat a zvyšovat údernost
našeho boje proti rušitelům naší
společnosti.
Soudruh předseda Nejvyššího soudu konstatoval,
že soudci jsou v úzkém kontaktu s rozhodčími
orgány na závodech, že pracují jako
členové či aktivisté pracovně
právních komisí i okresních a krajských
odborových rad. Touto činností významně
přispívají k prohlubování a
upevňování socialistických vztahů.
Používám této příležitosti
k tomu, abych poděkoval všem aktivistům - soudcům
- za účinnou dobrovolnou pomoc ve společném
úsilí za upevňování socialistické
zákonnosti. Úkol Nejvyššího soudu
v pracovněprávní oblasti je obtížnější
v podmínkách, kde dosud nevyšel jednotící
zákoník práce.
Ústřední rada odborů úzce spolupracovala
s Nejvyšším soudem v řešení
různých pracovně právních otázek
a zabezpečila publikování sjednocujících
výkladů Nejvyššího soudu ve vnitřním
odborovém tisku, aby odboroví funkcionáři
napomáhali k jednotné praxi při výkladu
předpisů v závodech. Tato spolupráce
státních orgánů od shora až na
pracoviště přináší kladné
výsledky.
Jsem přesvědčen, že společné
úsilí státních, odborových
i ostatních společenských organizací
přispěje tak, jak je tomu v občanskoprávní
oblasti, k dalšímu soustavnému snižování
trestných protispolečenských jevů.
Posl. dr. Hrabal: Soudružky a soudruzi poslanci! Zpráva
o stavu socialistické zákonnosti a o činnosti
Nejvyššího soudu, přednesená jeho
předsedou a projednaná dříve také
v ústavně-právním výboru NS,
podává podle mých zkušeností
a poznatků objektivní a nezkresleny obraz o současném
stavu kriminality v ČSSR a vytyčuje také
nejdůležitější úkoly pro
další práci soudců všech stupňů,
takže s ní mohu vyslovit souhlas, až na onu větu,
až na některé části pasáže
pojednávající o socialistické zákonnosti.
Považuji za nutné především zdůraznit,
že je žádoucí, aby s nejdůležitějšími
částmi této zprávy byli všichni
soudci v krátké době seznámeni, aby
sami ve své každodenní práci z ní
vyvodili příslušné závěry,
zejména pro provádění správné
trestní politiky a pro zkvalitnění společenského
výchovného působení.
Pracuji již asi 15 let jako soudce okresního a krajského
soudu a chtěl bych ze svých vlastních poznatků,
prověrek a rozborů v poslední době
prováděných upozornit na některé
důležité okolnosti, které podle mého
názoru mohou ovlivnit v příštích
letech sestup kriminality a které mohou posílit
důvěru pracujících v naše soudnictví.
Zásady stanovené usnesením ÚV KSČ
z prosince 1960 byly rozpracovány v nových trestních
kodexech - v trestním zákoně a zákoně
o trestním řízení soudním,
které platí od 1. ledna 1962. Nová úprava
soudního trestního řízení právě
vyzdvihuje zvýšenou úlohu pracujícího
lidu a jeho společenských organizací při
odstraňování nezákonných jevů,
z nichž kriminalita zůstává i při
své klesající tendenci jedním z nejzávažnějších.
Nová úprava vytvořila předpoklady
pro spojování prostředků státního
donucení s prostředky přesvědčování
a výchovy a vychází ze zásady, že
důraznějších opatření
podle trestního zákona se má použít
pouze tam, kde výchovné působení společnosti
nestačí.
Zákon o trestním řízení soudním
poskytuje společenským organizacím - ROH
a ČSM, jakož i JZD - významná práva,
s nimiž je však zároveň spojena i velká
odpovědnost za jejich správné uplatňování.
Společenské organizace mohou upozorňovat
orgány činné v trestním řízení
na případy porušování socialistické
zákonnosti a dávat podnět k zahájení
trestního stíhání, mohou navrhnout
projednání věci na pracovišti obviněného
nebo v jeho bydlišti, spolupůsobí při
výkonu trestu nápravného opatření
a při výchově osob podmíněně
odsouzených a podmíněně propuštěných.
Na základě nové úpravy trestního
řízení mají základní
organizace ROH, ČSM a JZD možnost vyslat k jednání
soudu svého zástupce - společenského
žalobce nebo společenského obhájce a
mohou také přejímat záruku za nápravu
obviněných nebo odsouzených.
Zavedením těchto nových institutů
vzrůstá i význam výchovné úlohy
Revolučního odborového hnutí v organizování
účasti pracujících při výchově
jednotlivců, kteří se dopustili protispolečenských
a protizákonných činů.
Protože jde o kvalitativně nové úkoly
ve výchovné práci ROH, musí být
odborové orgány, zejména základní
organizace ROH, nejen informovány, ale také musí
být správně usměrněna jejich
činnost.
Sledujíc tento účel, vydalo předsednictvo
Ústřední rady odborů směrnice
o úkolech Revolučního odborového hnutí
při ustavování společenských
žalobců a společenských obhájců
a při přejímání záruk
za nápravu provinilých osob.
Přednesená zpráva však konstatuje, že
se dosud nepodařilo vytvořit úzkou spolupráci
soudních orgánů se společenskými
organizacemi v preventivním boji proti kriminalitě,
nebo spolupráci tak účinnou, která
by měla v zápětí pokles kriminality
vůbec.
Nechci omlouvat pracovníky justice za někde jen
formální plnění jejich povinností,
ale když jsem tento problém prověřoval
u okresních soudů i na závodech, zjistil
jsem, že odpovědní pracovníci odborného
hnutí nemají čas ke splnění
všech úkolů, uložených jim dříve
citovanou směrnicí ÚRO, poněvadž
všechny síly odborového úseku věnují
především k plnění výrobních
úkolů a otázky převýchovy provinilých
nebo odsouzených osob ponechávají stranou,
nebo je projednávají jen formálně.
Přesto však předcházet proviněním
proti zásadám socialistického soužití,
předcházet trestné činnosti a vychovávat
pracující k socialistickému poměru
k práci, rodině a společnosti, je jeden z
důležitých výchovných úkolů,
na kterém se podílejí také odborové
organizace na závodech. Předpokládá
to znalost nejen pracovních kvalit jednotlivých
osob, ale také znalost jejich osobních a rodinných
poměrů, společnosti, ve které se pohybují
v mimopracovní době, znalost jejich zálib
i motivů jejích poklesků. Jen po pečlivém
zhodnocení všech těchto okolností a
zejména povahového založení provinilé
osoby je možno volit nejúčinnější
formu převýchovy. Vycházíme-li ze
stavu, jaký je a z přemíry úkolů
odborářských pracovníků, naskýtá
se otázka, zda odborové organizace, které
samy nemohou tento úkol zvládnout, využívají
dostatečně znalostí a schopnosti soudců
přímo zaměstnaných v závodě,
soudců, z nichž mnozí již mají
dlouholeté zkušenosti ze soudních jednání
a ze své veřejné činnosti. Domnívám
se, že takovýto aktiv odborové organizace by
mohl velmi účinně zasáhnout do žádoucí
převýchovy pracujících. Snad namítnete,
že to není nic nového. Faktem ale je, že
v mnoha závodech byly organizovány tzv. kolektivy
soudců z lidu, které velmi účinně,
alespoň v našem Severomoravském kraji, zasahovaly
do převýchovy osob podmíněně
odsouzených nebo propuštěných z výkonu
trestu. V současné době však kolektivy
již neexistují a úkoly, které plnily,
nejsou dostatečně zajištěny. Mezi pracovníky
justice jsou určité rozpaky, jakým způsobem
dále postupovat nebo jak využívat poměrně
velkého, dobrovolného aktivu soudců, kteří
svou činnost vykonávají vedle své
práce na závodech. Vyřešení této
otázky připadá ministerstvu spravedlnosti
i předsedovi Nejvyššího soudu.
Nepochybně odborové organizace v součinnosti
s místními lidovými soudy přispěly
alespoň v našem kraji ke snížení
nežádoucí absence a k zajištění
těžby, a jejich pomoc na tomto úseku byla velmi
účinná. Při posuzování
vážnějších provinění,
to je trestných činů, není však
dosud využíváno v dostatečné
míře všech možností, předpokládaných
trestním zákonem u tzv. společenských
žalobců, obhájců nebo při přebírání
záruky společenské organizace za nápravu
provinilé nebo potrestané osoby. V Severomoravském
kraji došlo k vyslání společenských
žalobců jen u jedné čtvrtiny procenta
osob, odsouzených v prvním pololetí 1964,
k ustanovení společenských obhájců
jen asi u 2 % a k převzetí záruk u 4 % odsouzených
osob. I když jde o jisté zlepšení ve srovnání
s minulým rokem, není ani tento stav uspokojivý.
Zlepšit spolupráci soudců a odborových
pracovníků je úkol naléhavý
a k jeho splnění by jistě přispělo,
kdyby bylo prováděno pravidelné instruování
odpovědných pracovníků odborové
organizace a jejího aktivu. Slovo pravidelné zdůrazňuji
proto, že u odborových funkcionářů
dochází k jejich častější
změně. Vedle pravidelného školení
nebo instruování bude nutné také pravidelné
společné hodnocení vykonané práce
justičních orgánů a odpovědných
odborových orgánů.
Je pro nás jistě nepříjemné
konstatovat, že vážným problémem
je recidiva, to je opětné páchání
trestných činů osobami, které již
byly pro trestný čin stejného druhu odsouzeni.
Dozvěděli jsme se, že asi 40 % již odsouzených
osob se znovu dostalo před soud a ze zkušeností
a rozborů Severomoravského kraje je známo,
že v některých obdobích téměř
50 % odsouzených osob se znovu dopouští činnosti,
odporující zájmům společnosti.
Je jistě ještě daleká doba, abychom
mohli očekávat, že k recidivě nebude
vůbec docházet, na druhé straně současný
stav signalizuje, abychom této otázce, to je převýchově
odsouzených během trestu odnětí svobody,
věnovali nyní maximální pozornost.
Nejde přitom jen o specifický problém náš,
těmto otázkám je věnována poměrně
značná pozornost i některými zahraničními
odborníky a k převýchově odsouzených
jsou školeni někde zvlášť psychologové
nebo zaváděn celý systém nových
opatření. Výkon trestu odnětí
svobody zajišťují téměř
výlučně orgány ministerstva vnitra,
které má patrně celou řadu poznatků,
rozborů a hodnocení. Jde mi však o to, aby
touto otázkou se zabývala také naše
vědecká pracoviště, zřízená
při Čs. akademii věd i ministerstvu spravedlnosti
a ministerstvu vnitra, která by zkoumala a hodnotila, zda
je nejen správný, ale i účinný
celý systém trestů, to je systém donucení
pachatele k určitému konání omezováním
jeho svobody.
Považuji totiž za velmi důležité,
aby během výkonu trestu odnětí svobody
docházelo k účinné převýchově
osob, které trest odpykávají, aby odsouzení
našli nový smysl života v naší společnosti,
aby správně pochopili svou vinu, ale aby našli
také odhodlání a odvahu k další
práci. Smyslem naší trestní politiky
není jistě jen ukládání co
nejtvrdších a nejdelších trestů
tak, aby jen strach z tvrdého potrestání
vedl k dodržování pravidel socialistického
soužití, ale trestů spravedlivých, které
přihlíží nejen k chráněnému
zájmu společnosti, ale také k povahovým
vlastnostem pachatele a motivu jeho jednání. Nejde
nám proto o to, aby pachatel trest jen odpykal, ale aby
ve výkonu trestu docházelo k jeho převýchově.
Mám za to, že jde o naléhavý požadavek
naší současné společnosti, jehož
řešení ani za spoluúčasti vědeckých
pracovišť nebude jistě snadné, ale může
způsobit pokles trestné činnosti až
o 40 %.
Přednesená zpráva předsedy Nejvyššího
sondu zjišťuje vzrůst trestných činů
výtržnictví, útoků proti zdraví
a dopravních nehod, spáchaných pod vlivem
alkoholu, tedy těch trestných činů,
v jejichž pozadí je společný znak -
alkohol. Je jistě právem také vytýkán
v některých případech poměrně
mírný postih pachatelů, nebo alespoň
nejednotnost, či rozkolísanost některých
soudců při ukládání trestů
provinilým osobám a to zejména těm,
které stojí poprvé před soudem, nebo
jsou dosud nezletilé. Tyto otázky nepochybně
budou řešeny rozborem a směrnicí pléna
Nejvyššího soudu a budou velmi bedlivě
sledovány. K zamyšlení však nutí,
zda naše společnost není příliš
pasivní k otázce alkoholismu, zejména u mladých
lidí a zda neposkytujeme úpravou prodeje alkoholu,
jeho cenou, reklamou - zvyšováním produkce
vícestupňových piv, až přemíru
příležitostí k opilství. Sám
nejsem rozhodně abstinent, ale domnívám se,
že v poslední době činnost protialkoholních
sborů, které se těmito otázkami mají
zabývat, není na výši a že kdybychom
nyní prověřovali opatření,
učiněné k usnesení vlády z
r. 1956, a souborná opatření v boji proti
alkoholismu, museli bychom konstatovat na mnoha úsecích
neutěšený stav. Rád bych, aby můj
diskusní příspěvek probudil letargii
těch, kteří zatím leckde neplní
svou povinnost a to proto, že 30 % trestných činů
souvisí přímo nebo nepřímo
s alkoholem.
Hospodářské trestné činy -
ať jde o zmetkovitost výroby, porušování
technologie, zejména u závodů, pracujících
pro vývoz nebo další činy toho druhu
- jsou jen výjimečně v rozhodování
trestních soudů a zpráva to omlouvá
novostí problematiky a nedostatkem zkušeností
v tomto novém úseku trestní politiky. Vina
nespočívá však na soudech, které
o těchto věcech rozhodují teprve, když
prokurátor podá obžalobu, ale na orgánech
vyšetřování, které se těmito
otázkami málo nebo nedůsledně zabývají
a trestní řízení nezahajují,
případně zahájené zastavují.
Trestní zákon, který stanoví trestnost
za takovéto trestné činy pro všechny
pachatele, platí již více než 2 roky,
během kterých právě otázka
zmetků a nedodržování technologické
kázně dosáhla - mírně řečeno
- nežádoucí výše, takže se
jí nyní musí zabývat všechny
vrcholné státní i stranické orgány.
Působí přitom jistě paradoxně,
jestliže stavíme před soud viníky a
trestáme je pro krádež nebo poškození
majetku v socialistickém vlastnictví v ceně
několika set korun, což je konečně možno
poměrně snadno pachateli prokázat na základě
důkazů ve spise, ale přitom nedovedeme odhalit
viníky, kteří způsobují naší
ekonomice škody mnohatisícové, zůstávají
neodhaleni, nemají ani povinnost nahradit škodu a
nejsou dokonce, poněvadž zůstávají
anonymní, ani veřejně pranýřováni.
Domnívám se, že je již nejvyšší
čas a že je také v souladu se zvoleným
souborem opatření, zaměřených
ke kvalitě, i v souladu s právním cítěním
lidu, aby trestní zákon byl v plné šíři
uplatňován již orgány vyšetřování
a jsem přesvědčen, že to také
posílí důvěru v tyto orgány
i v náš právní řád.
Závěrem zdůrazňuji, že práce
soudů je náročná a aby byla dokonalá,
vyžaduje nejen potřebnou odbornost, politickou pevnost
a jistotu, ale také soudružský vztah k lidem
a trpělivost v hledání pravdy. Dovedu si
velmi dobře představit, jaké úsilí
vyžaduje zvládnutí velkého množství
úkolů jak v běžné agendě,
tak ve stížnostech a podnětech pracujících
a vyřešení revize bývalých politických
procesů, v usměrňování judikatury,
práce, kterou dělají soudci Nejvyššího
soudu. Jsem přesvědčen, že Nejvyšší
soud úrovní svého rozhodování
i svou činností publikační a iniciativou
v odhalování nedostatků našeho právního
řádu povede nižší soudy k odstraňování
nedostatků v jejich práci, k účinné
preventivní činnosti a k vhodným formám
boje proti kriminalitě. Posílí tak nejen
právní jistotu a důvěru v náš
právní řád, ale bude zárukou
maximální spravedlnosti pro všechny občany
naší socialistické republiky.
Předseda NS Laštovička: Přerušuji
schůzi Národního shromáždění
na 15 minut.
Předseda NS Laštovička: Soudružky
a soudruzi poslanci, pokračujeme v rozpravě. Slovo
má soudruh Vincenc Červinka.
Posl. Vincenc Červinka: Soudružky a soudruzi
poslanci, mám pouze dvě připomínky.
První se týká ošklivých mravnostních
deliktů, zvláště zneužíváním
mládeže. Neměla by se dít taková
benevolence, aby byl takový člověk z nápravného
zařízení předčasně propuštěn.
Občané to velmi kritizují.
Další věc, nedodržuje se zásada,
aby orgány, které o tom rozhodují, to je
bezprostředně ministerstvo vnitra, se dožadovalo
názoru národního výboru, event. okresního
soudu, který tyto věci řeší.
Myslím, že komise, kterou jsme zvolili, by si těchto
věcí měla všímat.
Druhá moje připomínka se týká
recidivistů, kteří spadají pod místní
lidové soudy. V radě MěNV Gottwaldov, kde
jsme projednávali činnost místního
lidového soudu, si předseda a další
členové stěžovali, že kolikrát
při řešení otázky občanského
soužití jde o nenapravitelné lidi, trestané
třikrát až čtyřikrát,
proti kterým nepomáhají sankce, které
může použít místní lidový
soud. A když jsme se ptali předsedy okresního
soudu, zdali by okresní soud nemohl tyto případy
řešit, tvrdil, že podle zákona nemají
na to právo. Pochopitelně místní lidový
soud si s takovými případy pak neví
rady.
Posl. akad. Knapp: Vážené Národní
shromáždění! Mám dvě poznámky
do diskuse, které se týkají věcí,
o nichž jsme ještě nemluvili. Nechci zdržovat
jednání tím, že bych hovořil
i o věcech, které se už v diskusi vyskytly.
První moje poznámka se týká toho,
o čem hovořil s. Litera, totiž zamýšlené
specializace soudců. Soudruh Litera mluvil o ní
v souvislosti s Nejvyšším soudem, ale je možná
specializace i u nižších soudů, a to je
velmi důležité. Specializace prohlubuje vzdělání
a znalost soudců odborně i politicky, a je to i
jeden ze subjektivních faktorů, které působí
na dodržování socialistické zákonnosti.
Proto myslím, že tento úmysl je správný,
a chci ho podepřít.