Ale zároveň, když s. Litera to říkal,
vzpomněl jsem si jako s. Harus na volební kampaň.
Též jsem se setkal se soudci, s tím, že
se též mluvilo o těchto věcech. Tam
se ukázal rub, který vždy provází
specializaci. Dovolil bych si uvést příklad,
ne ovšem proto, že bych chtěl generalizovat nebo
zveličovat. Ukazuje, co všeobecně známe,
jak lidé jsou neobyčejně důmyslní,
když chtějí někoho napálit.
Jde o případ, kde soudce řešil věc
šoféra, který vozil nějaké zboží
a cestou část prodal. Když se vrátil,
ohlásil, že je ztratil, a ochotně nahradil
škodu. Co získal prodejem na černo, bylo jeho.
Neinterpeluji ani předsedu Nejvyššího
soudu, ani ministra spravedlnosti, rozhodnutí nakonec bylo
správné, ale hovořím o tom proto,
že tomu soudci ten případ působil jisté
rozpaky, zda jde nebo nejde o rozkrádání
národního majetku, neboť nikomu nevznikla škoda.
Mně z hlediska občanského práva či
hospodářského práva se ta věc
složitá nezdá, naopak, nepochybně jde
o rozkrádání. Hovořím o tom,
poněvadž přílišná specializace
s sebou nese určitý nedostatek znalostí v
sousedních oborech, a pro trestní praxi je velmi
důležité znát sousední obory.
Proto - a to je smysl mé poznámky - doporučuji
při dalším vzdělávání
soudců, při specializaci, brát zřetel
jak k prohloubení, tak k šíři vzdělání.
Doporučoval bych, aby při dalším vzdělání
soudců mělo se obojí na zřeteli, tedy
jak prohlubování tak i široké vzdělání,
aby nevznikaly rozpaky v rozhodování, souvisícím
s otázkami, v nichž soudce není specializován.
Druhá poznámka se týká jedné
funkce Nejvyššího soudu. Hovořil jsem
již o tom v ústavně právním výboru,
a sám o tom hovořil i s. Litera. Je to působení
Nejvyššího soudu, které přímo
vyplývá z ústavy na sjednocování
judikatury. S. Litera kladl na tuto věc sám důraz,
ale tato věc si zaslouží, aby na ni byl položen
důraz i z pléna. Je všeobecně známo,
že soudy u nás netvoří právo,
ale autorita Nejvyššího soudu hraje velkou roli
při jeho aplikaci, neboť Nejvyšší
soud může svými směrnicemi působit
na sjednocování judikatury nižších
soudů, což je zejména důležité
v době, kdy máme nové kodexy. Máme
nový občanský zákoník, nový
zákon o rodině a budeme mít pracovní
zákon. Je přirozené - a bylo tomu vždy
-, že když se vydal nový zákon, působil
jisté rozpaky a kolísání v judikatuře,
poněvadž je třeba do něho proniknout,
je třeba se s ním seznámit. Proto myslím,
že v této době vystupuje tato funkce Nejvyššího
soudu do popředí a bude třeba jí věnovat
plnou pozornost.
Posl. Dohnalová: Soudružky a soudruzi, socialistické
společenské vztahy umožnily a vynutily také
změny v oblasti socialistické zákonnosti
a soudnictví. Mezi ně patří, jak již
bylo o tom hovořeno, zřízení místních
lidových soudů, vydání nových
trestních a občanskoprávních kodexů
a nového zákona o organizaci soudů a volbách
soudců. Dá se říci, že ve všech
oblastech byly vytvořeny objektivní podmínky
pro upevňování morální jednoty
lidu a socialistických vztahů. To však samo
o sobě nestačí. Musí nám jít
o soustavný výchovný proces, kdy odpovědná
práce státních orgánů a společenských
organizací musí vést k výchově
občanů, k uvědomělému dodržování
zákonů, k uplatňování důvěry
pracujících v socialistický právní
pořádek, k ochraně výsledků
naší společné práce a socialistického
zřízení vůbec.
Zákony v naší socialistické společnosti
vyjadřují nejen naše práva, ale v celospolečenském
zájmu nám ukládají také povinnosti.
Musí sloužit tedy k dalšímu upevňování
a rozvoji socialistické společnosti a tím
i k rozvoji jednotlivců.
Na druhé straně, jsou-li zákony jednotlivci
porušovány, brzdí tito lidé na tom kterém
úseku společenské činnosti naše
úsilí. Jsem však přesvědčena,
že socialistická společnost má dostatek
prostředků a možností jak výchovných,
tak zákonných, poučit takové občany
o jejich povinnostech.
Tady jde, soudružky a soudruzi, o to, těchto možností
a prostředků do všech důsledků
jak na úseku výchovy, tak na úseku zákona
a řízení, které koneckonců
je také výchovným řízením,
využít a uplatnit je. Že tady je mnoho co dělat
jak po výchovné, tak po zákonné stránce,
o tom jsme se ze zprávy i z vlastních zkušeností
přesvědčili.
Soudruh předseda Nejvyššího soudu ukázal
na některé úseky, kterým je třeba,
v souvislosti s výskytem trestné činnosti,
věnovat zvýšenou pozornost. Tuto skutečnost
ukazuje i praxe na úseku našeho hlavního města
Prahy, kde se pozornost pražských soudů musela
zaměřit na trestnou činnost rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví, výtržnictví,
příživnictví a násilné
trestné činy, na trestnou činnost mládeže
právě pro určitou její početnost
a důležitost chráněných zájmů.
Soudružky a soudruzi, nebudu mluvit o číslech.
Nám jde jistě o vyvození závěrů
a opatření ke zlepšení, jde nám
o intenzívnější soustavné výchovné
působení a tam, kde nestačí, o odstranění
nedostatků v postihu, o důsledné využívání
a uplatňování stávajících
zákonů. Nedostatky na tomto úseku vyplývají
z řady příčin, mezi jiným i
z nejednotnosti výkladu zákona, z úrovně
znalostí příslušných orgánů
a z úrovně dozoru. Je pochopitelné, že
se tyto nedostatky pak projevují i v praxi.
Chtěla bych zde pohovořit o otázkách
mladistvých. Není nám neznámo, ze
mezi většinou naší dobré a zdravé
mládeže se vyskytují i mladiství, kteří
se dopouštějí přečinů
nejvíce v oblasti majetkových trestných činů,
napadání veřejného činitele
a výtržnictví. Při postihu vychází
soud z účelu trestu a prosazuje u trestu především
výchovnou stránku, což je správné.
Postih mladistvých má však některé
specifické nedostatky, které jsou myslím
v moci soudů, zaměří-li se na jejich
správné odstranění. Požadavek
ustanovení § 301 odst. 1. trestního řádu
je zatím v praxi soudů - podle našich zkušeností
-, i v praxi prokuratury a vyšetřovatelů zatím
formálně mrtvou literou. V konkrétních
případech nezajišťují vyšetřovatelé,
prokurátoři a tedy ani soudy úplnou dokumentaci
o osobnosti mladistvého v předcházejících
výchovných opatřeních a o jejich výsledcích
a o příčinách trestné činnosti
v konkrétních případech. Také
mezi jednotlivými zásahy státních
orgánů a soudů proti mladistvým není
zajišťován soustavný a nepřerušený
převýchovný proces mladistvých. A
o to nám jde, toto je problém, který nás
musí pálit. Ve vzniklém prázdnu dochází
potom u mladých k recidivě jejich špatných
návyků a konečně k recidivě
trestné činnosti.
Za mnohé jiné bych chtěla uvést příklad
mladistvého chlapce, který než dovršil
18 let, stál v období jednoho roku dvakrát
před soudem pro stejný trestný čin
a neuplynulo ani půl roku, dovršil 18 let a stál
před soudem potřetí, kdy už jako plnoletý
byl odsouzen. A tady skutečně chyběl i během
té krátké doby dozor nad tímto člověkem
jak společenských organizací, tak nakonec
všech orgánů, které se podílely
už na jeho podmíněném odsouzení
a které s ním měly co dělat. U tohoto
případu byla také jedna velmi nepříjemná
záležitost. Bylo to výjezdní zasedání
a tam se diskutovalo, jestli může příslušník
SNB, je-li napaden, použít obušku. Mladistvý
se totiž vymlouval, že použil násilí
proti veřejnému činiteli, když byl udeřen.
Ovšem ono to tak nebylo, příslušník
bezpečnosti použil obušku, až když
byl pokopán a udeřen pěstí do obličeje.
To pak do určité míry podlamuje i autoritu
našich orgánů bezpečnosti a nepůsobí
to dobře na mladé, kteří se podobných
trestných činů dopouštějí.
Napomáhá to také k tomu, že si stěžujeme
na to, že příslušníci naší
bezpečnosti včas a účinně nezakročují.
Jak se říká - demokracie odtud až potud
- a my toho musíme umět také využívat.
Myslím si, soudružky a soudruzi, že v takových
případech, kde nám jde o mladistvé
a mladé lidi, by prospěla soustavná spolupráce
soudů, prokuratur a vyšetřovatelů také
s odborníky na úseku výchovy mládeže
z oboru dětské psychologie a dalších.
Na škodu výchovnému procesu je, soudružky
a soudruzi, nedobrá situace v rodinách takových
mladých provinilců, i když zákon o rodině
a naše zřízení dává všechny
předpoklady a možnost k tomu, abychom děti
a mladé lidi řádně vychovávali.
Opičí láska rodičů vychovává
k neskromnosti a ozývají se stále více
hlasy, že by bylo dobré a potřebné brát
k odpovědnosti i rodiče - ve větší
míře se to zatím neděje -, kteří
zanedbali péči o dítě nebo svým
způsobem přímo vedou nebo dovedou své
dítě k takovému způsobu života,
který končí před soudem. Týká
se to nakonec i minimálního zájmu společenských,
hlavně mládežnických organizací,
závodů, škol a jiných institucí,
které se zabývají nebo měly by s zabývat
otázkami výchovy mládeže a nakonec i
péče o mladé provinilce, jak už o tom
někteří soudruzi tady hovořili. Myslím
že by bylo třeba dobře zvážit i
tu otázku: např. v Praze nebo jiných větších
městech, kde byla v r. 1963 největší
kriminalita mladistvých, zřídit soud mládeže,
vybavený odborně školenými pracovníky
s poradním sborem odborníků ze zmíněných
oborů, o kterých jsem mluvila, protože jsem
toho názoru, že dosahovat perspektivně poklesu
kriminality vůbec předpokládá, aby
se odborně a vědecky začala potírat
především kriminalita mladých, protože
o ně nám v prvé řadě musí
jít, z nich musíme vychovat lidi pro společnost
platné.
V té souvislosti bych chtěla říci,
že hodně dlužny zde zůstávají
orgány péče o mládež na národních
výborech. Jim musí jít o něco více,
než jenom vyřídit případ. Tady
jde o mladého člověka a péče
nesmí spočívat v tom, že soudruzi zajišťují
kádrové posudky na tyto mladé lidi, že
zjišťují, v jakých poměrech žijí,
ale dále se nestarají o mladé lidi, kteří
určitým způsobem jsou na šikmé
ploše, třeba i ne z vlastní viny, ale z viny
rodinného prostředí.
Soudružky a soudruzi, dále se tu hovořilo také
o páchání trestných činů
pod vlivem alkoholu. Myslím, že není u soudů
dostatečně využíváno možnosti
ukládání ochranného léčení.
Poznatky z projednaných trestných činů
pod vlivem alkoholu nejsou soudy sdělovány národním
výborům k jejich použití pro plnění
úkolů vyplývajících ze zákona
č. 120/62 Sb., o boji proti alkoholismu. K účinné
prevenci by také přispěla větší
spolupráce soudů s protialkoholními sbory
při národních výborech. Konkrétně
v hlavním městě Praze, kde se soustřeďuje
velké množství občanů i z jiných
krajů republiky, cítíme problém boje
s alkoholem velmi tíživě. Mimo jiné
hraje tu negativní úlohu lhostejnost občanů
kolem takových osob.
Chtěla bych tu zase uvést jeden případ
za mnohé. Velmi nás vzrušil nedávno
případ odsouzené matky s pěti dětmi,
která byla odsouzena za to, že svého muže,
notorického alkoholika, který jí 11 let otravoval
život, otrávila plynem. Tato matka dostala, soudružky
a soudruzi, 8 let nepodmíněného trestu a
děti podle stupně věku byly umístěny
v různých dětských domovech. Připomínám
ještě, že národní výbor
o tom případu věděl, věděl,
že ten člověk měl zakázáno
navštěvovat veřejné místnosti
a hostince. Ale co udělal národní výbor
ze své pravomoci a ostatní orgány a občané,
aby k tomu případu nedošlo? A na druhé
straně, jak zjistil soud pohnutky k tomuto činu,
když mohl tuto ženu odsoudit na 8 let, když jsme
měli v Děčíně případ,
kdy podnapilý řidič zabil dvě děti
a další lidi těžce zranil a dostal daleko
menší trest? To jsou případy, kdy je
třeba daleko pečlivěji věci vážit
a daleko odpovědněji šetřit a předcházet
jim.
Jsme přesvědčeni, že boj proti kriminalitě
nelze vyhrát jen trestním postihem, ale hlavně
poznáním a odstraňováním příčin,
které ji plodí. Správná diagnóza
příčin umožní správný
směr boje proti tomuto negativnímu společenskému
jevu.
Dalším problémem, o kterém bych chtěla
ještě pohovořit, je problém příživnictví,
který pálí hlavní město Prahu,
zrovna tak jako ostatní větší krajská
města. Tady je, myslím, velmi mnoho nejasností
a nedůsledné práce jak místních
lidových soudů, tak národních výborů
a také soudů druhé instance.
Nedostatkem soudního postihu jako závěru
trestního stíhání a nedostatkem v
další preventivně výchovné činnosti
soudů je, že se objasňování příčin
konkrétních trestných činů
nestalo dosud jednou z hlavních metod a cílů
činnosti soudů a ostatních orgánů
činných v trestním řízení.
Správná činnost v tomto směru umožní
i účinnou signalizaci. Zjišťování
příčin trestné činnosti a signalizace
je přece zákonnou povinností soudu a její
plnění má být zajišťováno
dozorovou činností, která je v tomto směru
také dosti slabá.
Chtěla bych uvést případ, o kterém
se zde hovořilo. Jde o schůzku bigbeatové
skupiny v parku Julia Fučíka. Té se zúčastnili
mladí lidé z celé Prahy. Řízení
se konala, ale jen v Praze 7, protože tam se podařilo
pachatele zjistit. Došlo k nesprávnému odsouzení.
Podle našeho názoru není správné,
jestli městský soud, velký problém,
který ve veřejnosti nepůsobí dobře,
oznámí až teprve po uzavření
případu. Jestliže se jednalo o případ
výtržnictví, je třeba přísně
postupovat a příslušný městský
soud již v průběhu řízení
má dohlédnout a poradit obvodnímu soudu tím
spíše, že tato záležitost se měla
řešit nejen na Praze 7, ale i v ostatních obvodech,
odkud se rekrutovali pachatelé.
Nemůžeme být také spokojeni s rychlostí
soudního řízení, kde někdy
vinou nedostatečné připravenosti hlavního
líčení dochází ke stálému
odročování a tím k prodlužování.
Uvedu opět případ, který se zdá
na nízké úrovni, ale který působí
velmi nepříznivě a pro člověka,
kterého se to týká, je to případ
tragický. Nedávno došlo k tomu, že člověk,
který byl vlastní rozvedenou ženou vyhoštěn
z bytu, se musel odvolat k soudu a soud, protože první
instance nevyužila všechny důkazy, líčení
vrátil zpět, a případ se táhne
již 6 měsíců. Přitom ale nikoho
nezajímá, že tento člověk žije
v ubytovnách, že spí v garážích
a že byl dokonce na SNB, kde žádal, aby ho zavřeli,
aby se měl kde vyspat, aby mohl jít zítra
do práce. Soudruzi mu ale řekli, že nic neprovedl
a proto ho zavřít nemohou. To jsou případy
z denního života, které ovšem postiženým
osobám působí velké obtíže.
O součinnosti všech orgánů zúčastněných
v oboru trestního řízení na úseku
výchovy se společenskými organizacemi tady
již bylo hovořeno. Myslím, že skutečně
nestačí vydat směrnice a obecné předpisy,
musí dojít ke konkrétnímu naplňování
těchto věcí, kdy musí ROH, mládežnické
orgány důsledně využívat nové
instituce v trestním řádu.
V případech hospodářských deliktů
vznikají potíže při důsledném
rozhodování a postihu v důsledku nejasnosti
některých otázek, upravených trestním
zákonem a ve výkladu zákona. Vzhledem k tomu,
že jde o důležité složité
a náročné ekonomické problémy,
o velké ztráty, které nás všechny
bolí, měli by se soudruzi z Nejvyššího
soudu zamýšlet nad způsobem pomoci soudu a
sice vydat metodický návod postupu při projednávání
případu hospodářských deliktů
a ke správnému a jednotnému výkladu
příslušných zákonných
ustanovení. Dále zainteresovat více právní
vědu na pomoc praxi a v neposlední řadě
zajistit hlubší a konkrétnější
ekonomickou výchovu soudcovských kádrů.
Nedostatky, o kterých tady bylo hovořeno, vyplývají
mj. také z těch důvodů, že nestačí,
aby naši soudci a orgány účastněné
na řízení, měli právní
vzdělání, ale je také třeba
na tomto úseku mít znalosti ekonomické.
Úspěšný boj s kriminalitou vyžaduje
také vzájemnou kontrolu a kritiku mezi orgány
v trestním řízení na všech stupních,
výměnu zkušeností, po kterých
soudruzi na nižších stupních těchto
orgánů volají, se společným
cílem, docílit spravedlivého a potřebám
ochrany společnosti odpovídajícího
zákonného rozhodnutí.
Soudružky a soudruzi, kontrola nad dodržováním
socialistické ústavy a zákonnosti je důležitou
součástí naší práce. S
těmito problémy se denně ve své činnosti
setkáváme. Budeme-li ji provádět spolu
s využíváním zkušeností
pracujících s jejich výchovou k uvědomělému
dodržování socialistických zákonů,
přispějeme k plnění úkolů,
uložených nám naší komunistickou
stranou ve prospěch celé naší společnosti.
Předseda NS Laštovička: Soudružky
a soudruzi, ocitli jsme se ve složité situaci. Máme
odložit jednání na zítřejší
den? (Hlasy z pléna: Nikoliv.)
(Posl. Leflerová se zřekla přihlášky
do diskuse.)
Prosím s. ministra Neumana, aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti dr. Neuman: Soudružky a soudruzi
poslanci, před chvílí jsem vás ujistil,
že v současné době se nevyskytuje už
porušování zákonnosti toho druhu, k
jakému docházelo v období kultu osobnosti.
Dále jsem řekl, že je to přirozené,
neboť ony případy hrubého porušování
socialistické zákonnosti pramenily z celého
systému kultu osobnosti a s rozbitím tohoto systému
zmizely. Soudružky a soudruzi, na svém prohlášení
trvám. Doslovně trvám.
Předseda NS Laštovička: Děkuji
s. ministrovi Neumanovi. Přeje si někdo slovo?
(Nikdo.) Táži se předsedy Nejvyššího
soudu, zda žádá o slovo. (Předseda
Nejvyššího soudu o slovo požádal.)
Uděluji mu slovo.
Předseda Nejvyššího soudu Litera:
Soudružky a soudruzi poslanci, k dotazu posl. Haruse, zde
v daném případě je dána trestní
odpovědnost vůči lidem, kteří
věděli o rozkrádání majetku
v socialistickém vlastnictví, a v němž
měla být údajně způsobena škoda
několika set tisíc korun, odpovídám,
že v daném případě je dána
trestní odpovědnost, poněvadž jde o
trestní čin podle § 132 odst. 3 resp. 4 trestního
zákona, kde je nutná oznamovací povinnost.
Jestliže tuto povinnost občan, který o činu
ví, nesplní, je plně trestně odpovědný
podle § 167 tr. zák.