Středa 9. prosince 1964

Pro zvýšení zájmu zemědělských závodů na výrobě některých druhů zeleniny a pro účelné rozmístění na území republiky by bylo vhodné uvážit následující návrhy: Zvýšit ceny u rychlené zeleniny s přihlédnutím k výrobním nákladům tak, aby výroba této zeleniny nebyla pro výrobce ztrátová. Upravit ceny raných kedlubnů, květáku, kapusty, zelí a salátu s přihlédnutím ke třem pásmům ranosti tak, aby ve všech pásmech byl zájem na jejich pěstování. Prověřit cenové relace mezidobé zeleniny s později pěstovanou zeleninou a upravit jejich ceny tak, aby výrobci měli zájem na rovnoměrném zásobování trhu, zejména květákem, zelím a karotkou.

Na řešení dosavadních nedostatků v cenové politice se poslanci při průzkumu setkali s rozdílnými názory. Rozdílné názory na tuto problematiku však mají i pracovníci centrálních orgánů. Došli jsme proto k závěru, že by bylo žádoucí, aby ministerstvo zemědělství, lesního a vodního hospodářství, které za tvorbu cen bezprostředně zodpovídá, ve spolupráci s dalšími orgány zhodnotilo současný stav v ekonomickém působení cen a vypracovalo konkrétní návrhy na odstranění jejich negativních účinků.

Nyní k tržním vztahům a nákupu ovoce a zeleniny. Po úpravě tržních vztahů mezi výrobci a odběrateli, založené na oboustranně výhodných a závazných krátkodobých smlouvách se, soudružky a soudruzi, stav nákupu málo zlepšil, neboť nákupní organizace převážně odebíraly celé množství zeleniny sjednané na dohodnuté období. Staly se však případy, že při souběhu zahraničních dodávek s domácí produkcí a při vyšší úrodě proplácel podnik Zelenina náhradu, aniž by odebral kontrahované zboží. Pěstitelé tuto produkci zkrmovali nebo ji zaorávali. Vznikaly tím zbytečné neodůvodnitelné ztráty, jež lze těžko vyčíslit. Takovéto nedostatky v našem socialistickém hospodářství není možné déle trpět.

Domníváme se, že bude nutné spolu se zdokonalením činnosti nákupních organizací rozšířit hlavně přímé dodávky od výrobce ke spotřebiteli, které se v uplynulém období plně osvědčily. Zelenina, dodávaná JZD a státními statky přímo do obchodní sítě, byla kvalitnější než produkce rozdělovaná z meziskladů vnitřního obchodu.

Pro nedostatečné organizační zabezpečení nákupními organizacemi a výrobními zemědělskými správami nebylo však výhod přímých dodávek naplno využito. Podle našeho odhadu se však rozsah přímých dodávek zdaleka nesplnil. Také při vlastním provádění nebyla důsledně dodržována zásada organizovat tyto dodávky do míst soustředěné poptávky, na trhy, tržiště, do velkých prodejen a spotřebitelům. Výrobci zeleniny byli často nuceni rozvážet svou produkci do mnoha obchodů.

Na nedostatečné rozšíření dodávek měla také nepříznivý vliv i snaha zaměstnanců maloobchodu přejímat jen takové množství a druhy zeleniny, které bylo možno bez rizika a dalšího skladování ihned prodat. Tím se stávalo, že nabídka zeleniny v obchodech neuspokojovala poptávku, ač zeleniny byl v mnohých případech velký nadbytek.

Tyto nedostatky je nutno odstranit. Proto přicházíme s požadavkem, aby v zájmu pružného zásobování obyvatelstva čerstvým ovocem a zeleninou byl vedle rozšíření přímých dodávek do obchodní sítě a velkospotřebitelům zaveden přímý prodej zemědělskými závody v tržnicích, stáncích anebo v trvalých prodejních zařízeních a všude tam, kde je o tyto produkty zájem, a to bez ohledu na hranice okresů a krajů.

Zkušenosti z NDR a dalších lidově demokratických států, kde je tento systém běžně zaveden, potvrzují oprávněnost tohoto opatření. Prodejem prováděným zemědělskými závody není státní obchod ohrožen, ale je vyvoláván zdravý tlak na jeho činnost. Máme za to, že by dodavatel měl mít právo přímého prodeje i při odmítnutí přejímky smluvně zajištěné dodávky obchodem. Navrhujeme toto opatření s pevným přesvědčením, že naši občané tento způsob prodeje velmi uvítají. Možnost výběru a nákupní příležitosti se dosud silně postrádají.

Vážené soudružky a soudruzi!

Pokud jde o průmyslové zpracování ovoce a zeleniny, je třeba říci po pravdě, že opatření přijatá ke koncentraci potravinářského průmyslu měla za následek, že například drobné výrobny kvašeného zelí a konzervování okurek byly zrušeny nebo převedeny na jinou výrobu a část jich stojí mimo provoz. Předpokládáme, že se při novém způsobu řízení národního hospodářství nepochybně zvýší zájem zemědělských závodů na dalším zpracování a zhodnocení svých výrobků.

Bylo by proto podle našeho názoru účelné umožnit státním statkům a JZD vlastní výrobu kyselého zelí, rychlokvašených okurek, povidel, sušených švestek a dalších, zejména nedostatkových druhů tržních výrobků. Za tím účelem je třeba uvést opět do provozu drobné výrobní kapacity na zpracování těchto produktů a předat je, pokud o to požádají, do užívání zemědělským závodům. Povolení této tradiční výroby zemědělské závody jistě uvítají a nepochybně přispěje ke zlepšení zásobování a ke zvýšení spotřeby ovoce a zeleniny.

Pokud jde o zpracovatelské závody, poslanci zjistili, že část vlastní spotřeby ovoce a zeleniny dosud nakupují prostřednictvím obchodní organizace. Tato forma nákupu nevede k přímé spolupráci se zemědělskými závody, k rozložení sklizňových špiček a k dosažení kvalitní produkce. Považujeme za správné provádět nákup na základě smluv přímo od JZD a státních statků.

Pro zajištění úplného zpracování přebytků ovoce a zeleniny je ve vládním usnesení č. 293/1961 uloženo vybudovat rezervní konzervárenské kapacity. Kromě toho se měly konzervárny zaměřit na zkvalitnění a rozšíření nových druhů zboží. Splnění těchto úkolů není zabezpečeno a je pravděpodobné, že konzervárenské podniky nesplní v tomto roce stanovené úkoly.

Došli jsme k závěru, že nedostatečná výrobní a hlavně skladovací kapacita konzervárensko-lihovarských závodů neumožňuje dnes v dostatečném rozsahu zajistit jakostní zpracování všech přebytků ovoce a zeleniny. Bylo by proto vhodné znovu posoudit požadavky ministerstva potravinářského průmyslu na investiční výstavbu, generální opravy a rozvoj konzervárenství v příštích letech.

Pokud jde o současný stav obchodu v prodeji ovoce a zeleniny je třeba říci, že provedená opatření na úseku řízení obchodu ovocem a zeleninou se plně osvědčila. Vytvoření celostátního sdružení obchodu ovocem a zeleninou, které řídí specializované podniky, zřízení ovocnářsko-zelinářských komisí v čele s členy rad KNV a ONV přispělo k pružnějšímu chodu obchodu, k účelné spolupráci a koordinovanému postupu všech složek, které se podílejí na zajišťování výroby, nákupu, zpracování a prodeji ovoce a zeleniny. Přesto však v činnosti obchodu trvají nadále vážné nedostatky. Nevhodná je samotná struktura obchodní organizace s 10 podniky v krajích a závody v každém okrese. Vznikají tím zbytečné mezičlánky, které znesnadňují rychlé dodávání kvalitního ovoce a zeleniny spotřebitelům. Praxe ukazuje, že by bylo vhodnější vytvořit oblastní podniky a závody v okresech i krajích zrušit.

Také v metodách řízení obchodní organizace není všechno v pořádku. Například zjišťování tržní potřeby ovoce a zeleniny se provádí pomocí složitého bilancování na různých stupních řízení. Praxe však ukazuje, že poptávka po různých druzích zeleniny se značně rozchází s byrokraticky sestavenými bilančními propočty. Byly zjištěny případy, že poptávka podle bilance byla kryta u některých druhů pouze z 30 % a u jiných pak na 200 procent. To přirozeně vedlo jednak k nespokojenosti občanů a na druhé straně také ke zbytečným ztrátám a znehodnocení produktů. Tento stav kritizovali sami pracovníci nákupních organizací a resort dosud neučinil potřebné kroky k zjednání nápravy. Poslanci našich výborů se domnívají, že způsob zajišťování poptávky a jeho zdokonalování je v současné době nezbytným úkolem pro zkvalitnění práce obchodu a pro žádoucí zaměření plánu výroby zeleniny.

Současně je třeba řešit i zvýšení hmotné zainteresovanosti pracovníků obchodu na zvýšení prodeje zeleniny. Dosavadní směrnice ministerstva vnitřního obchodu tento zájem dostatečně nepodporují, ale naopak často působí opačně. Zaměstnanci obchodu například odmítají přejímku většího množství zboží a nemají zájem na zdokonalení forem nabídky. Při delším skladování zeleniny se neprovádí její překlasifikace, neboť stanovené ztratné nepokrývá rozdíl v tržbě. V maloobchodech se často ani překlasifikace neplánuje, aby se tím nezhoršovaly jak hospodářské výsledky závodu, tak i odměny zaměstnanců. Ovoce a zelenina se pak předává za jakost fakturovanou dodavatelem až do úplného vyprodání bez ohledu na skutečný stav zboží.

Neutěšený je též stav ve vybavení obchodní sítě, která je dostačující pro zajištění plynulého prodeje pouze v nesezónním období, tj. od listopadu do dubna. V době sezónní, od května do října, nabývá proto mimořádného významu prodej v tržnicích, ve stálých i přechodných prodejních stáncích. Ve většině měst však tyto formy prodeje nejsou vůbec zavedeny. Poslanci došli k závěru, že nízká úroveň materiálně technické základny obchodu ovocem a zeleninou, stav a počet dopravního parku, dostatek obalů, skladovacích ploch, skladů apod. je jednou ze závažných příčin nedostatku a lze říci, že v některých místech je i limitujícím činitelem možnosti dalšího zvýšení spotřeby ovoce a zeleniny. Vzhledem k tomu poslanci doporučují, aby bylo posouzeno vybavení obchodu a v rámci možností přijata opatření k rychlejší nápravě.

Přeprava ovoce a zeleniny se do maloobchodní sítě provádí vlastními vozidly podniku Zelenina a dispoziční přepravu provádějí podniky ČSAD a ČSD. Přímé dodávky zajišťují výrobci vlastním dopravním parkem. Po provedeném průzkumu můžeme říci, že v letošním roce přeprava ovoce a zeleniny byla lépe organizována než v minulých letech. Projevovaly se však některé nedostatky v závodové dopravě, většinou způsobené skladbou a stářím autoparku, a v dopravě prováděné ČSAD nepřistavováním žádaného počtu vozů, neobsazováním závozníky a nedodržováním sjednaných termínů.

V železniční dopravě byly odmítány zásilky pro rychlíkové a osobní spoje a nákladní doprava potom nemohla zajistit rychlou přepravu nutnou pro zachování kvality. Při dovozu ovoce a zeleniny z balkánských států vznikaly zejména v červenci obtíže pro nedostatečně sledované železniční vozy. To mělo nepříznivý vliv na kvalitu dováženého zboží. Velké těžkosti způsobila také nerovnoměrnost zásilek bez včasného předhlášení. Doporučujeme proto, aby přeprava ovoce a zeleniny byla komplexně řešena již nyní. Příslušné resorty by měly vypracovat režim dopravy pro sklizňovou kampaň roku 1965 včetně rozvozu dovezeného zboží.

Soudružky a soudruzi poslanci, předsednictvo Národního shromáždění tuto naši zprávu o problémech výroby, nákupu, zpracování a prodeje ovoce a zeleniny na své schůzi dne 25. listopadu 1964 projednalo a schválilo navržená opatření.

Doporučilo vládě, aby přijaté návrhy ke zvýšení výroby a spotřeby ovoce a zeleniny komplexně projednala a přijala potřebná opatření. Seznamujeme vás s obsahem zprávy a s navrženými závěry proto, že nyní bude nutné, aby všichni poslanci a členové národních výborů se za realizaci těchto návrhů plně postavili a pomohli je uvádět do života. Věřte, že to nebude lehká práce, ale jsme přesvědčeni, že výrobu a zásobování obyvatelstva ovocem a zeleninou lze soustavnou politickou prací, vhodně řešeným způsobem podnikové a osobní zainteresovanosti, při zvýšení pozornosti materiálně technické základně příslušných složek podstatně zlepšit. Dáme tím nejlepší odpověď na usnesení předsednictva ÚV KSČ o novém způsobu práce Národního shromáždění.

Předseda NS Laštovička: Děkuji posl. Kučerovi, přihlásil se posl. Kuropka.

Posl. Kuropka: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci! Zásobovanie ovocím a zeleninou sa stalo každoročne predmetom kritiky širokej verejnosti, veľmi často kritiky oprávnenej. Z tohto dôvodu i náš výbor pre potravinársky priemysel, spotrebný priemysel, obchod, služby a spoje zaoberal sa problémom odstránenia nedostatkov, ktoré sa na tomto úseku vyskytujú. Prieskum, vykonaný na tomto úseku z našej strany ukázal, že sa nám dosiaľ nepodarilo v celej oblasti nákupu a predaja ovocia a zeleniny zaviesť zdravé socialistické tržné vzťahy. Prejavuje sa dosiaľ starý a v pravom slova zmysle distribučný systém a dožíva i vtedy, keď na mnohých úsekoch na základe uznesení vykonaných v tomto smere bolo už možné pristúpiť k ďaleko pružnejším opatreniam a k realizácii veľmi účinných uznesení.

Pokiaľ ide o priamy predaj, dopravu, organizáciu, rozobral tento problém súdruh predseda poľnohospodárskeho výboru Kučera; nebudem to preto opakovať. Chcem len zdôrazniť, že pri jednaní so s. ministrom Uhrom pri prejednávaní štátneho plánu a rozpočtu sme s potešením prijali správu, že Ministerstvo vnútorného obchodu rieši pružne problémy hmotnej zainteresovanosti na tomto úseku, rieši otázku rizikových fondov, aby bol záujem hmotne zodpovedných pracovníkov na prevzatie väčšieho množstva i vo špičkách a na druhej strane ochota znášať riziko za prípadné momentálne zásoby v maloobchode.

Pokiaľ ide o špičkovú nadúrodu v poľnohospodárskych závodoch, zastávame taký názor, že vlastné spracovanie prebytkov takého sortimentu, ako sú uhorky rýchlokvasené, sušené slivky, kyslá kapusta, bude potrebné, pretože tam konzervárenský priemysel nemôže vzhľadom na vzťahy k vnútornému obchodu mať také ohromné zásoby. Rozložením nadúrody, spracovaním prebytkov týmto spôsobom je možno zabezpečiť plnejšie uspokojovanie našich spotrebiteľov i vtedy, keď poľnohospodárske závody zasiahnu priamo do predaja. Nebude to iste pôsobiť konkurenčne, lebo prax ukázala, že v týchto sortimentoch spravidla nie je možné zabezpečiť v distribúcii plné uspokojovanie nás všetkých - mám na mysli kraje i okresy.

V konzervárenskom priemysle sme uskutočnili hlboký rozbor konkrétnej situácie v zabezpečovaní spracovania surovín v tejto sezóne. Ukázalo sa, že i keď je ročná kapacita 960 tisíc ton v konzervárenskom priemysle, máme tu celý rad problémov, ktoré vyplývajú i z doterajších odberateľsko-dodávateľských vzťahov, z administratívneho vykonávania, vzájomného spojenia medzi výrobcom prostredníctvom obchodu. Tam, kde konzerváreň je spojená ako závod priamo s poľnohospodárskym závodom zmluvou o plnení, priame odberateľsko-dodávateľské vzťahy ukazujú, že je možno pružne uskutočňovať prísun do konzervární a je možno odstrániť i každú stratu, ktorá na tomto úseku môže vzniknúť. Chceme to argumentovať napr. u papriky, kde neboli zavedené obchodné medzičlánky. Myslím, že nikto z vás poslancov nepočul o tom, že by u mletej papriky existoval nejaký problém i vo vzťahoch k vývozu. Všetky tieto záležitosti hneď od semien a pri zabezpečovaní vhodných kultúr, až po spracovanie a prísun na príslušné sušiarne, fungujú, nikto z nás o žiadnych problémoch nevie. Je pravda, že otázku ranej zeleniny, kedy priama spotreba a súčasne konzervárenské spracovanie má vzájomnú súvislosť, musíme vidieť v inom svetle. To je v poriadku. Ale i vtedy sa dá veľmi pekne táto sféra organizovať, nemusí tam dochádzať k žiadnym nárazom, k žiadnym výkyvom.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP