Vytváříme tedy materiální,
cenové i mzdově politické předpoklady
k růstu zemědělské výroby.
Nyní záleží především
na zemědělcích, jak budou pečovat
o dobrou přípravu půdy i o sklizeň
a využití všech dodaných prostředků
i získaných výrobků.
Velmi náročné úkoly jsou stanoveny
v plánu zahraničního obchodu. Jejich plnění
bude vyžadovat úzkou součinnost orgánů
výroby a zahraničního obchodu, zaměřenou
k rychlejšímu zvyšování efektivnosti.
Výrobní organizace již nyní spolu s
podniky zahraničního obchodu propracovávají
možnosti, jak nalézt cestu k úsporám
dovážených surovin a materiálů
a k nabídce dalších výrobků pro
prodej na zahraničních trzích. Vláda
bude všestranně propracovávat opatření
ke stálému zlepšování devizové
situace republiky.
Předpoklady vyšší intenzifikace průmyslové
i zemědělské výroby vytvářejí
další zdroje i pro rozvoj životní úrovně
a lepší krytí potřeb obyvatelstva.
V plánu jsou vytvářeny předpoklady
nejen pro kvantitativní růst, ale i pro kvalitativní
zlepšení a strukturu dodávek průmyslového
spotřebního zboží i potravin. Zlepšení
struktury průmyslového a spotřebního
zboží hodláme dosáhnout zvýšením
vlastní výroby dosud nedostatkových druhů
i výměnou zboží, popřípadě
jeho nákupem v zahraničí.
V souladu s letošními tendencemi stoupne v příštím
roce za předpokladu dobrého chodu národního
hospodářství prodej výrobků
z masa o 2,3 %, drůbeže o 4,4 %, vajec o 10,3 %, másla
skoro o 5 %, sádla asi o 8 %, rostlinných tuků
skoro o 4 %, sýrů o 2,3 %.
Prodej textilních výrobků a obuvi, potřeb
pro domácnost a stavebnin se bude i v roce 1965 rovnoměrně
zvyšovat. V potřebách pro domácnost
se zvýšení prodeje soustřeďuje
zejména na chladničky (zvýšení
o 30 tis. kusů), pračky, elektrické a plynové
spotřebiče a nábytek. Zvýší
se i prodej osobních automobilů.
Rozsah prodeje průmyslového zboží se
projevuje ve vybavenosti rodin výrobky dlouhodobého
užití. V průměru každá domácnost
je vybavena rozhlasovým přijímačem,
každá druhá pračkou, každá
třetí televizním přijímačem,
každá pátá chladničkou.
V plánu se počítá se zvýšením
dodávek nedostatkových druhů výrobků
o 1 miliardu 500 miliónů Kčs a se zvýšením
dodávek nových a vývojových výrobků
o 1 miliardu 700 miliónů Kčs. Tím
se vytvářejí předpoklady pro lepší
uspokojování spotřebitelské poptávky.
Za posledních 10 let jsme postavili skoro 3/4 miliónu
nových bytů, v nichž bydlí 18 % obyvatel.
V příštím roce bude dokončeno
dalších 81 000 bytů, a tak již celá
jedna pětina obyvatelstva bude bydlet v nových bytech.
Plán počítá se zvýšením
prostředků na služby obyvatelstvu asi o 4 %.
Vláda již přijala opatření k
získání pracovních sil pro opravárenskou
činnost, údržbu bytového majetku, zlepšení
životního prostředí i všechny druhy
služeb placených obyvatelstvem.
Pro zlepšení služeb tak vytváříme
podstatně lepší prostor než v minulých
letech a dáváme podmínky i k překračování
plánu.
Současně zdůrazňujeme, že zvýšení
prodeje spotřebního zboží a rozsahu
služeb se nesmí uskutečňovat na úkor
kvality. Naopak bude třeba zvýšit náročnost
na výrobce, obchod i služby, aby prostředků
využili ke zkvalitnění produkce a služeb
a citlivěji reagovali na potřeby obyvatelstva.
V souladu s dosaženými výsledky rozvoje národního
hospodářství a možnostmi, jež v
průběhu příštího období
vytvoříme, jsou v plánu zapracovány
podmínky pro zkrácení pracovní doby
v roce 1965, a to především u pracovníků
v těžebních odvětvích ze 46 hodin
na 44 hodin týdně. Postupně, jak budeme vytvářet
další možnosti, přistoupíme pak
ke zkrácení pracovní doby i v dalších
odvětvích národního hospodářství.
Pravda, tyto směry k zajištění životní
úrovně obyvatelstva v roce 1965 bude moci vláda
zabezpečit jenom za předpokladu, že bude od
začátku roku rovnoměrně a ve všech
úsecích národního hospodářství,
v průmyslu, dopravě a zemědělství
plněn státní plán. Naše hospodářství
má obrovské možnosti a rezervy ve snížení
spotřeby paliv a energie, ve snížení
spotřeby kovů a jiných materiálů,
v zlepšení organizace výroby a obchodu, v úsporách
živé i zhmotnělé práce. Máme
nepřeberné rezervy v prostojích na pracovištích,
v nekvalitní výrobě, ve vysoké zmetkovitosti,
nízké úrovni efektivnosti investiční
výstavby apod. Každý pracující
na svém pracovišti nejlépe zná a vidí
tyto rezervy. Bylo by zajisté nesplnitelné, kdybychom
očekávali na jedné straně zvyšování
životní úrovně a na druhé straně
by zůstaly nepovšimnuty obrovské zdroje a možnosti
národního hospodářství ve zvyšování
průmyslové a zemědělské produkce.
Musíme s plnou naléhavostí znovu a znovu
zdůrazňovat, že rozvoj a zajištění
životní úrovně jsou přímo
závislé na efektivnosti celého reprodukčního
procesu národního hospodářství,
na široké mobilizaci zdrojů a rezerv, které
má národní hospodářství
k dispozici. Výsledky plnění plánu
letošního roku nemohou nikoho svádět
k závěru, že by naše ekonomická
praxe mohla připouštět nerentabilní
výrobu, vysokou zmetkovitost, nízkou efektivnost
a na druhé straně v takovýchto podmínkách
realizovat zvyšování životní úrovně.
Před každým z nás, před každým
hospodářským pracovníkem stojí
naléhavé úkoly dovedně a všestranně
odhalovat zdroje, možnosti růstu výroby, ať
jsou v průmyslu, stavebnictví, dopravě a
zemědělství, a všestranně mobilizovat
tyto zdroje k zabezpečování státního
plánu na rok 1965.
K perspektivnímu zabezpečování potřeb
společnosti jsou v plánu rozpracována nejdůležitější
opatření investiční výstavby.
Při přípravě tohoto plánu byl
náš akční prostor značně
zúžen řadou faktorů, zejména
vysokou rozestavěností, zvyšováním
rozpočtových cen, oblastním rozložením
stavebních kapacit a strukturou strojírenských
kapacit. V plánu jsou soustředěny investiční
prostředky v prvé řadě na rychlejší
rozvoj dopravy, zemědělství, chemie a potravinářského
průmyslu a v souladu s tím i na rozvoj odvětví
paliv a energetiky. Vydělují se prostředky
na nové stroje a zařízení k modernizaci
průmyslu. V příštím roce bude
podle plánu ukončeno celkem 122 staveb průmyslových
závodů.
Plán věnuje zvýšenou pozornost také
zajištění oblastní proporcionality rozvoje
československé ekonomiky.
Podíl Slovenska na uspokojování celostátních
potřeb dále vzroste. Tempo rozvoje průmyslové
výroby, zaměstnanosti i příjmů
obyvatelstva bude vyšší než v celostátním
průměru.
Uvažovaný rozvoj průmyslové výroby
na Slovensku o 9,3 % je zajišťován zhruba z poloviny
na nových kapacitách především
v hutnictví (VSŽ Košice, Drátovna Hlohovec),
v chemickém průmyslu (Slovnaft Bratislava, Duslo
Šala) a v potravinářském průmyslu.
Ve strojírenství má být zvýšení
výroby o 10,4 % dosaženo při značných
strukturálních změnách a pokračující
koncentraci a specializaci výroby. Těžiště
přírůstku výroby se tu soustřeďuje
především do výrobních oborů
zajišťujících silniční a
železniční dopravu (lokomotivy, vagóny,
jednostopá vozidla, příslušenství
motorových vozidel apod.).
Objem investiční výstavby má dosáhnout
16 miliard 700 miliónů Kčs, tj. téměř
34 % z celostátních prostředků. Intenzívněji
se přistupuje k řešení potřeb
v nevýrobních odvětvích, hlavně
ve zdravotně technické výstavbě, silniční
výstavbě a ve školství.
V roce 1965 se na Slovensku zvýší zaměstnanost
o více než 44 tis. osob, především
v průmyslu a ve stavebnictví. Tímto zvýšením
je zabezpečován v prvé řadě
provoz v kapacitách nově uváděných
do provozu.
V příštím roce tedy budeme pokračovat
v politice postupného vyrovnávání
hospodářské úrovně českých
a slovenských krajů.
Souhrnně je možno charakterizovat úlohu a postavení
plánu na rok 1965 jako další krok při
uskutečňování cílů XII.
sjezdu Komunistické strany Československa a jako
pokračování a prohloubení kladných
tendencí založených v naší ekonomice
v letošním roce.
Z tohoto hlediska návrh plánu rozvoje národního
hospodářství na rok 1965 řeší
zejména tyto úkoly:
- zajišťuje další růst společenské výroby, zvláště v průmyslu, a zrychlením tempa růstu produktivity práce a snižováním vlastních nákladů vytváří podmínky pro zvýšení efektivnosti výroby;
- vytváří předpoklady pro urychlení tempa růstu vytvořeného národního důchodu, což umožňuje zvýšit proti roku 1964 i jednotlivé oblasti užití;
- posiluje materiálně-technickou základnu zemědělství;
- v investiční výstavbě zabezpečuje přednostně další rozvoj dopravy, chemického průmyslu, zemědělství, palivoenergetické základny a vytváří předpoklady pro postupnou modernizaci některých oborů v potravinářském a spotřebním průmyslu;
- zabezpečuje další růst ekonomiky Slovenska;
- zajišťuje potřebné prostředky pro rozvoj vědy a techniky a pro zvyšování kvalifikace pracovníků;
- kryje potřeby obranyschopnosti republiky.
Přesto, že plán obsahuje řadu pozitivních
tendencí, nepodařilo se vyřešit plně
všechny problémy a zůstává nedořešeno
zabezpečení žádoucí efektivnosti
ve výrobní spotřebě, především
dovážených surovin, materiálů
a výrobků.
Vysoká rozestavěnost v investiční
výstavbě nám neumožnila založit
v plánu takový rozsah strukturálních
změn, který by plně odpovídal zabezpečení
dlouhodobých cílů naší společnosti.
I v roce 1965 trvá určitý předstih
užití národního důchodu před
jeho tvorbou. Všestranné zvyšování
efektivnosti národního hospodářství
je hlavní podmínkou postupného odstraňování
dlouhodobých disproporcí a na jeho řešení
musíme i v dalších pracích orientovat
svoji pozornost.
Současně s návrhem plánu na příští
rok jsme se soustředili na objasnění některých
problémů rozvoje i po roce 1965, zejména
pokud se týkají roku 1966. Vedou nás k tomu
zkušenosti z minulých let, které ukazují,
že především problémy strukturálních
změn a s tím souvisejících dodávek
investičních celků s dlouhodobou výrobní
lhůtou je třeba posoudit a řešit v náležitém
předstihu.
Proto při přípravě plánu investiční
výstavby na rok 1966 jsme zvolili metodu umožňující
lépe zabezpečit efektivnost investiční
výstavby jak z hlediska volby nových investičních
akcí, tak z hlediska zabezpečení jejich včasné
projektové přípravy. Zatím je sestaven
seznam staveb určených k zajištění
projektové přípravy. Efektivnost těchto
staveb pro národní hospodářství
bude podrobně zhodnocena a teprve na základě
toho bude proveden konečný výběr staveb.
Podle postupu výstavby v příštím
roce a technické a projektové přípravy
investičních akcí bude Státní
komise pro investiční výstavbu a Státní
plánovací komise povolovat na základě
pověření vlády výjimečně
zahájení některých staveb již
v r. 1965. I při řešení tohoto úkolu
budeme dávat přednost těm investičním
akcím, které budou plně zabezpečovat
přednostní rozvoj progresívní výroby,
využívání vlastní surovinové
základny, snižování spotřeby
paliv, energie a surovin a zlepšování naší
pozice na zahraničních trzích.
Práce na plánu na r. 1966 budeme organizovat takto:
- směrné úkoly plánu na r. 1966 zpracujeme tak, aby mohly být v prvním čtvrtletí příštího roku schváleny; přitom budeme vycházet z prací na přípravě perspektivního plánu na léta 1966 až r. 1970;
- na základě směrných úkolů a výsledků prací všech stupňů řízení připravíme v pololetí příštího roku ke schválení plán investiční výstavby na r. 1966 s výhledem na další rok, aby bylo možno včas zabezpečit projektovou a technickou přípravu na r. 1967;
- v dalších pracích hodláme postupovat tak, aby v září byl zpracován a schválen plán zemědělské výroby a některých vybraných surovinových odvětví, příp. odvětví nevýrobních, a v listopadu celý plán na r. 1966 spolu se směrnicemi na r. 1967.
V průběhu příštího roku
bude vláda spolu se svými objektivními orgány,
ministerstvy a radami krajských národních
výborů cílevědomě organizovat
práci tak, aby dosahované výsledky zaručily
nejen splnění, ale i překročení
plánovaných úkolů. Musíme mít
stále na mysli, že realizace plánu na r. 1965
ve všech jeho částech je důležitá
také proto, že r. 1965 je výchozí základnou
pro plán do r. 1970. Proto je mimořádně
nutné zabezpečit dodržení všech
jeho vnitřních proporcí, stabilizovat dodavatelsko-odběratelské
vztahy a rovnoměrně plnit všechny plánované
úkoly.
Vláda bude vytvářet podmínky pro to,
aby se úsilí všech pracujících
sjednotilo a zaměřilo v prvé řadě
na překračování kvalitativních
částí plánu, aby naše společná
síla se soustředila na řešení
těch nedostatků, jejichž odstranění
nám uvolní dosud vázané zdroje a umožní
urychlit intenzifikaci národního hospodářství.
V plánu rozvoje národního hospodářství
na r. 1965 jsou pro mobilizaci dosud nevyužitých rezerv
vytvořeny podmínky. Jejich skutečné
využití odvisí ovšem od toho, jak na všech
stupních národního hospodářství
dokážeme dále rozvinout iniciativu pracujících
a soustředit ji na zvýšení efektivnosti
naší ekonomiky.
Konkrétní způsob, jakým je možno
v průběhu příštího roku
zajistit vyšší efektivnost, vidíme v rozvíjení
hnutí za rentabilitu každého výrobku,
za rentabilitu podniků a odvětví.
Tato cesta nám umožní spojit úsilí
o zvýšení technicko-ekonomické úrovně
výroby se zájmy pracujících i se zájmy
společnosti.
Půjde o to, abychom správně hmotně
zainteresovali dělníky, mistry i techniky a všechny
pracující na řešení technických
a technologických otázek, na vytvoření
optimální organizace výrobního i odbytového
procesu a na snížení výrobní
spotřeby domácích i dovážených
surovin.
Jde o úkoly, jež nebude možno vyřešit
s konečnou platností již během r. 1965.
Vidíme však tuto cestu jako trvalý úkol,
který nám zajistí vyšší
společenskou produktivitu práce a vytvoří
tak předpoklady pro lepší uspokojování
potřeb všeho našeho lidu.
Z hlediska těchto cílů jsme věnovali
při sestavování plánu na r. 1965 velkou
pozornost otázkám výrobní spotřeby.
Její neúměrný vzestup snižuje
zdroje pro uspokojování potřeb obyvatelstva
a pro posilování fondu akumulace. Úsilí
o zastavení tohoto procesu se promítlo do proporcí
plánu na r. 1965. Zajištění a zlepšení
této proporce si vyžaduje podpory naší
hospodářské praxe.
Znamená to v našem dnešním životě
organizovat činnost lidí, jež povede k úspoře
surovin, materiálů, polotovarů, paliv a energie,
ve všech odvětvích národního
hospodářství.
Vláda k tomu vytvořila řadu podmínek,
zvláště na úseku hmotné zainteresovanosti,
zjednodušením plánování a zvýšením
pravomoci nižších hospodářských
stupňů.
Zvýšení pravomoci ministerstev, vedoucích
ústředních orgánů a rad krajských
národních výborů při provádění
změn plánu a při vytváření
rozpisových rezerv ve státním plánu
na r. 1965 schválila vláda již při projednávání
směrných úkolů pro sestavení
návrhu plánu na příští
rok.
Kromě toho v zájmu zjednodušení a zároveň
zpřesnění plánovacích metod
bylo u řady resortů upuštěno od používání
ukazatele "hrubé výroby" a pro stanovení
úkolů v růstu produktivity práce a
pro čerpání mzdových fondů
jsou používány ukazatele, které objektivněji
odrazí výsledky práce podniků.
V některých resortech se při rozpisu plánu
na r. 1965 upouští od podrobného rozpisu ukazatelů
plánu práce a výrobním hospodářským
jednotkám bude místo počtu pracovníků
a jejich průměrných mezd plánem určen
pouze celkový objem mzdových fondů. To umožní
přesněji reagovat na strukturální
změny v plánu, operativněji přizpůsobovat
výrobu požadavkům odběratelů.