Středa 9. prosince 1964

Vytváříme tedy materiální, cenové i mzdově politické předpoklady k růstu zemědělské výroby. Nyní záleží především na zemědělcích, jak budou pečovat o dobrou přípravu půdy i o sklizeň a využití všech dodaných prostředků i získaných výrobků.

Velmi náročné úkoly jsou stanoveny v plánu zahraničního obchodu. Jejich plnění bude vyžadovat úzkou součinnost orgánů výroby a zahraničního obchodu, zaměřenou k rychlejšímu zvyšování efektivnosti. Výrobní organizace již nyní spolu s podniky zahraničního obchodu propracovávají možnosti, jak nalézt cestu k úsporám dovážených surovin a materiálů a k nabídce dalších výrobků pro prodej na zahraničních trzích. Vláda bude všestranně propracovávat opatření ke stálému zlepšování devizové situace republiky.

Předpoklady vyšší intenzifikace průmyslové i zemědělské výroby vytvářejí další zdroje i pro rozvoj životní úrovně a lepší krytí potřeb obyvatelstva.

V plánu jsou vytvářeny předpoklady nejen pro kvantitativní růst, ale i pro kvalitativní zlepšení a strukturu dodávek průmyslového spotřebního zboží i potravin. Zlepšení struktury průmyslového a spotřebního zboží hodláme dosáhnout zvýšením vlastní výroby dosud nedostatkových druhů i výměnou zboží, popřípadě jeho nákupem v zahraničí.

V souladu s letošními tendencemi stoupne v příštím roce za předpokladu dobrého chodu národního hospodářství prodej výrobků z masa o 2,3 %, drůbeže o 4,4 %, vajec o 10,3 %, másla skoro o 5 %, sádla asi o 8 %, rostlinných tuků skoro o 4 %, sýrů o 2,3 %.

Prodej textilních výrobků a obuvi, potřeb pro domácnost a stavebnin se bude i v roce 1965 rovnoměrně zvyšovat. V potřebách pro domácnost se zvýšení prodeje soustřeďuje zejména na chladničky (zvýšení o 30 tis. kusů), pračky, elektrické a plynové spotřebiče a nábytek. Zvýší se i prodej osobních automobilů.

Rozsah prodeje průmyslového zboží se projevuje ve vybavenosti rodin výrobky dlouhodobého užití. V průměru každá domácnost je vybavena rozhlasovým přijímačem, každá druhá pračkou, každá třetí televizním přijímačem, každá pátá chladničkou.

V plánu se počítá se zvýšením dodávek nedostatkových druhů výrobků o 1 miliardu 500 miliónů Kčs a se zvýšením dodávek nových a vývojových výrobků o 1 miliardu 700 miliónů Kčs. Tím se vytvářejí předpoklady pro lepší uspokojování spotřebitelské poptávky.

Za posledních 10 let jsme postavili skoro 3/4 miliónu nových bytů, v nichž bydlí 18 % obyvatel. V příštím roce bude dokončeno dalších 81 000 bytů, a tak již celá jedna pětina obyvatelstva bude bydlet v nových bytech.

Plán počítá se zvýšením prostředků na služby obyvatelstvu asi o 4 %. Vláda již přijala opatření k získání pracovních sil pro opravárenskou činnost, údržbu bytového majetku, zlepšení životního prostředí i všechny druhy služeb placených obyvatelstvem.

Pro zlepšení služeb tak vytváříme podstatně lepší prostor než v minulých letech a dáváme podmínky i k překračování plánu.

Současně zdůrazňujeme, že zvýšení prodeje spotřebního zboží a rozsahu služeb se nesmí uskutečňovat na úkor kvality. Naopak bude třeba zvýšit náročnost na výrobce, obchod i služby, aby prostředků využili ke zkvalitnění produkce a služeb a citlivěji reagovali na potřeby obyvatelstva.

V souladu s dosaženými výsledky rozvoje národního hospodářství a možnostmi, jež v průběhu příštího období vytvoříme, jsou v plánu zapracovány podmínky pro zkrácení pracovní doby v roce 1965, a to především u pracovníků v těžebních odvětvích ze 46 hodin na 44 hodin týdně. Postupně, jak budeme vytvářet další možnosti, přistoupíme pak ke zkrácení pracovní doby i v dalších odvětvích národního hospodářství.

Pravda, tyto směry k zajištění životní úrovně obyvatelstva v roce 1965 bude moci vláda zabezpečit jenom za předpokladu, že bude od začátku roku rovnoměrně a ve všech úsecích národního hospodářství, v průmyslu, dopravě a zemědělství plněn státní plán. Naše hospodářství má obrovské možnosti a rezervy ve snížení spotřeby paliv a energie, ve snížení spotřeby kovů a jiných materiálů, v zlepšení organizace výroby a obchodu, v úsporách živé i zhmotnělé práce. Máme nepřeberné rezervy v prostojích na pracovištích, v nekvalitní výrobě, ve vysoké zmetkovitosti, nízké úrovni efektivnosti investiční výstavby apod. Každý pracující na svém pracovišti nejlépe zná a vidí tyto rezervy. Bylo by zajisté nesplnitelné, kdybychom očekávali na jedné straně zvyšování životní úrovně a na druhé straně by zůstaly nepovšimnuty obrovské zdroje a možnosti národního hospodářství ve zvyšování průmyslové a zemědělské produkce.

Musíme s plnou naléhavostí znovu a znovu zdůrazňovat, že rozvoj a zajištění životní úrovně jsou přímo závislé na efektivnosti celého reprodukčního procesu národního hospodářství, na široké mobilizaci zdrojů a rezerv, které má národní hospodářství k dispozici. Výsledky plnění plánu letošního roku nemohou nikoho svádět k závěru, že by naše ekonomická praxe mohla připouštět nerentabilní výrobu, vysokou zmetkovitost, nízkou efektivnost a na druhé straně v takovýchto podmínkách realizovat zvyšování životní úrovně.

Před každým z nás, před každým hospodářským pracovníkem stojí naléhavé úkoly dovedně a všestranně odhalovat zdroje, možnosti růstu výroby, ať jsou v průmyslu, stavebnictví, dopravě a zemědělství, a všestranně mobilizovat tyto zdroje k zabezpečování státního plánu na rok 1965.

K perspektivnímu zabezpečování potřeb společnosti jsou v plánu rozpracována nejdůležitější opatření investiční výstavby. Při přípravě tohoto plánu byl náš akční prostor značně zúžen řadou faktorů, zejména vysokou rozestavěností, zvyšováním rozpočtových cen, oblastním rozložením stavebních kapacit a strukturou strojírenských kapacit. V plánu jsou soustředěny investiční prostředky v prvé řadě na rychlejší rozvoj dopravy, zemědělství, chemie a potravinářského průmyslu a v souladu s tím i na rozvoj odvětví paliv a energetiky. Vydělují se prostředky na nové stroje a zařízení k modernizaci průmyslu. V příštím roce bude podle plánu ukončeno celkem 122 staveb průmyslových závodů.

Plán věnuje zvýšenou pozornost také zajištění oblastní proporcionality rozvoje československé ekonomiky.

Podíl Slovenska na uspokojování celostátních potřeb dále vzroste. Tempo rozvoje průmyslové výroby, zaměstnanosti i příjmů obyvatelstva bude vyšší než v celostátním průměru.

Uvažovaný rozvoj průmyslové výroby na Slovensku o 9,3 % je zajišťován zhruba z poloviny na nových kapacitách především v hutnictví (VSŽ Košice, Drátovna Hlohovec), v chemickém průmyslu (Slovnaft Bratislava, Duslo Šala) a v potravinářském průmyslu. Ve strojírenství má být zvýšení výroby o 10,4 % dosaženo při značných strukturálních změnách a pokračující koncentraci a specializaci výroby. Těžiště přírůstku výroby se tu soustřeďuje především do výrobních oborů zajišťujících silniční a železniční dopravu (lokomotivy, vagóny, jednostopá vozidla, příslušenství motorových vozidel apod.).

Objem investiční výstavby má dosáhnout 16 miliard 700 miliónů Kčs, tj. téměř 34 % z celostátních prostředků. Intenzívněji se přistupuje k řešení potřeb v nevýrobních odvětvích, hlavně ve zdravotně technické výstavbě, silniční výstavbě a ve školství.

V roce 1965 se na Slovensku zvýší zaměstnanost o více než 44 tis. osob, především v průmyslu a ve stavebnictví. Tímto zvýšením je zabezpečován v prvé řadě provoz v kapacitách nově uváděných do provozu.

V příštím roce tedy budeme pokračovat v politice postupného vyrovnávání hospodářské úrovně českých a slovenských krajů.

Souhrnně je možno charakterizovat úlohu a postavení plánu na rok 1965 jako další krok při uskutečňování cílů XII. sjezdu Komunistické strany Československa a jako pokračování a prohloubení kladných tendencí založených v naší ekonomice v letošním roce.

Z tohoto hlediska návrh plánu rozvoje národního hospodářství na rok 1965 řeší zejména tyto úkoly:

  1. zajišťuje další růst společenské výroby, zvláště v průmyslu, a zrychlením tempa růstu produktivity práce a snižováním vlastních nákladů vytváří podmínky pro zvýšení efektivnosti výroby;

  1. vytváří předpoklady pro urychlení tempa růstu vytvořeného národního důchodu, což umožňuje zvýšit proti roku 1964 i jednotlivé oblasti užití;

  1. posiluje materiálně-technickou základnu zemědělství;

  1. v investiční výstavbě zabezpečuje přednostně další rozvoj dopravy, chemického průmyslu, zemědělství, palivoenergetické základny a vytváří předpoklady pro postupnou modernizaci některých oborů v potravinářském a spotřebním průmyslu;

  1. zabezpečuje další růst ekonomiky Slovenska;

  1. zajišťuje potřebné prostředky pro rozvoj vědy a techniky a pro zvyšování kvalifikace pracovníků;

  1. kryje potřeby obranyschopnosti republiky.

Přesto, že plán obsahuje řadu pozitivních tendencí, nepodařilo se vyřešit plně všechny problémy a zůstává nedořešeno zabezpečení žádoucí efektivnosti ve výrobní spotřebě, především dovážených surovin, materiálů a výrobků.

Vysoká rozestavěnost v investiční výstavbě nám neumožnila založit v plánu takový rozsah strukturálních změn, který by plně odpovídal zabezpečení dlouhodobých cílů naší společnosti.

I v roce 1965 trvá určitý předstih užití národního důchodu před jeho tvorbou. Všestranné zvyšování efektivnosti národního hospodářství je hlavní podmínkou postupného odstraňování dlouhodobých disproporcí a na jeho řešení musíme i v dalších pracích orientovat svoji pozornost.

Současně s návrhem plánu na příští rok jsme se soustředili na objasnění některých problémů rozvoje i po roce 1965, zejména pokud se týkají roku 1966. Vedou nás k tomu zkušenosti z minulých let, které ukazují, že především problémy strukturálních změn a s tím souvisejících dodávek investičních celků s dlouhodobou výrobní lhůtou je třeba posoudit a řešit v náležitém předstihu.

Proto při přípravě plánu investiční výstavby na rok 1966 jsme zvolili metodu umožňující lépe zabezpečit efektivnost investiční výstavby jak z hlediska volby nových investičních akcí, tak z hlediska zabezpečení jejich včasné projektové přípravy. Zatím je sestaven seznam staveb určených k zajištění projektové přípravy. Efektivnost těchto staveb pro národní hospodářství bude podrobně zhodnocena a teprve na základě toho bude proveden konečný výběr staveb.

Podle postupu výstavby v příštím roce a technické a projektové přípravy investičních akcí bude Státní komise pro investiční výstavbu a Státní plánovací komise povolovat na základě pověření vlády výjimečně zahájení některých staveb již v r. 1965. I při řešení tohoto úkolu budeme dávat přednost těm investičním akcím, které budou plně zabezpečovat přednostní rozvoj progresívní výroby, využívání vlastní surovinové základny, snižování spotřeby paliv, energie a surovin a zlepšování naší pozice na zahraničních trzích.

Práce na plánu na r. 1966 budeme organizovat takto:

  1. směrné úkoly plánu na r. 1966 zpracujeme tak, aby mohly být v prvním čtvrtletí příštího roku schváleny; přitom budeme vycházet z prací na přípravě perspektivního plánu na léta 1966 až r. 1970;

  1. na základě směrných úkolů a výsledků prací všech stupňů řízení připravíme v pololetí příštího roku ke schválení plán investiční výstavby na r. 1966 s výhledem na další rok, aby bylo možno včas zabezpečit projektovou a technickou přípravu na r. 1967;

  1. v dalších pracích hodláme postupovat tak, aby v září byl zpracován a schválen plán zemědělské výroby a některých vybraných surovinových odvětví, příp. odvětví nevýrobních, a v listopadu celý plán na r. 1966 spolu se směrnicemi na r. 1967.

V průběhu příštího roku bude vláda spolu se svými objektivními orgány, ministerstvy a radami krajských národních výborů cílevědomě organizovat práci tak, aby dosahované výsledky zaručily nejen splnění, ale i překročení plánovaných úkolů. Musíme mít stále na mysli, že realizace plánu na r. 1965 ve všech jeho částech je důležitá také proto, že r. 1965 je výchozí základnou pro plán do r. 1970. Proto je mimořádně nutné zabezpečit dodržení všech jeho vnitřních proporcí, stabilizovat dodavatelsko-odběratelské vztahy a rovnoměrně plnit všechny plánované úkoly.

Vláda bude vytvářet podmínky pro to, aby se úsilí všech pracujících sjednotilo a zaměřilo v prvé řadě na překračování kvalitativních částí plánu, aby naše společná síla se soustředila na řešení těch nedostatků, jejichž odstranění nám uvolní dosud vázané zdroje a umožní urychlit intenzifikaci národního hospodářství.

V plánu rozvoje národního hospodářství na r. 1965 jsou pro mobilizaci dosud nevyužitých rezerv vytvořeny podmínky. Jejich skutečné využití odvisí ovšem od toho, jak na všech stupních národního hospodářství dokážeme dále rozvinout iniciativu pracujících a soustředit ji na zvýšení efektivnosti naší ekonomiky.

Konkrétní způsob, jakým je možno v průběhu příštího roku zajistit vyšší efektivnost, vidíme v rozvíjení hnutí za rentabilitu každého výrobku, za rentabilitu podniků a odvětví.

Tato cesta nám umožní spojit úsilí o zvýšení technicko-ekonomické úrovně výroby se zájmy pracujících i se zájmy společnosti.

Půjde o to, abychom správně hmotně zainteresovali dělníky, mistry i techniky a všechny pracující na řešení technických a technologických otázek, na vytvoření optimální organizace výrobního i odbytového procesu a na snížení výrobní spotřeby domácích i dovážených surovin.

Jde o úkoly, jež nebude možno vyřešit s konečnou platností již během r. 1965. Vidíme však tuto cestu jako trvalý úkol, který nám zajistí vyšší společenskou produktivitu práce a vytvoří tak předpoklady pro lepší uspokojování potřeb všeho našeho lidu.

Z hlediska těchto cílů jsme věnovali při sestavování plánu na r. 1965 velkou pozornost otázkám výrobní spotřeby. Její neúměrný vzestup snižuje zdroje pro uspokojování potřeb obyvatelstva a pro posilování fondu akumulace. Úsilí o zastavení tohoto procesu se promítlo do proporcí plánu na r. 1965. Zajištění a zlepšení této proporce si vyžaduje podpory naší hospodářské praxe.

Znamená to v našem dnešním životě organizovat činnost lidí, jež povede k úspoře surovin, materiálů, polotovarů, paliv a energie, ve všech odvětvích národního hospodářství.

Vláda k tomu vytvořila řadu podmínek, zvláště na úseku hmotné zainteresovanosti, zjednodušením plánování a zvýšením pravomoci nižších hospodářských stupňů.

Zvýšení pravomoci ministerstev, vedoucích ústředních orgánů a rad krajských národních výborů při provádění změn plánu a při vytváření rozpisových rezerv ve státním plánu na r. 1965 schválila vláda již při projednávání směrných úkolů pro sestavení návrhu plánu na příští rok.

Kromě toho v zájmu zjednodušení a zároveň zpřesnění plánovacích metod bylo u řady resortů upuštěno od používání ukazatele "hrubé výroby" a pro stanovení úkolů v růstu produktivity práce a pro čerpání mzdových fondů jsou používány ukazatele, které objektivněji odrazí výsledky práce podniků.

V některých resortech se při rozpisu plánu na r. 1965 upouští od podrobného rozpisu ukazatelů plánu práce a výrobním hospodářským jednotkám bude místo počtu pracovníků a jejich průměrných mezd plánem určen pouze celkový objem mzdových fondů. To umožní přesněji reagovat na strukturální změny v plánu, operativněji přizpůsobovat výrobu požadavkům odběratelů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP