Realizace těchto opatření bude také
podpořena rozšířeným systémem
hmotné zainteresovanosti osobní i podnikové,
který zasáhne do řady úseků
a odvětví národního hospodářství.
Vláda vyčlenila k podpoře rozmachu iniciativy
pracujících ve výrobních a dodavatelských
organizací při plnění úkolů
plánu investiční výstavby, vnitřního
a zahraničního obchodu a zemědělství
potřebné prostředky.
V investiční výstavbě budou prémiovány
především výsledky, jež zajistí
dosažení světových parametrů
při celkovém snížení investičních
nákladů na jednotku výroby. Vedle toho jsou
vytvořeny prémiové rezervy na urychlené
dokončení těch staveb, jež jsou mimořádně
důležité pro rozvoj národního
hospodářství.
V zahraničním obchodě bude uplatňován
systém vhodně skloubené osobní a podnikové
zainteresovanosti, který dosavadní rozsah rozšiřuje
o zavedení devizových podílů na zlepšených
výsledcích zahraničního obchodu. S
dalšími opatřeními počítá
vláda i na úsecích vnitřního
obchodu, zemědělství a v některých
jiných odvětvích národního
hospodářství.
Za významné opatření je možno
považovat také to, že v roce 1965 odpadne tzv.
etapa zpřesňování úkolů
plánu, která probíhala v I. čtvrtletí
každého roku na základě konečných
inventur zásob, a při níž často
docházelo ke změkčení kvalitativních
ukazatelů plánu. Koncepce plánu na r. 1965
od schválení směrných úkolů
vládou zůstala stabilizována, a to umožnilo
upustit od zpřesňování plánu,
které kladlo značné nároky na kapacitu
hospodářského aparátu na všech
stupních. Nezbytné změny, jež vyplynou
z inventur, bude možné promítnout do plánu
v prvé řadě v rámci zvýšené
pravomoci resortů, příp. po jejich projednání
s objektivními orgány vlády.
V procesu postupného zdokonalování soustavy
plánovitého řízení jsme již
při přípravě plánu na příští
rok uplatnili některé prvky, jež budeme v průběhu
příštího roku dále rozšiřovat
a prohlubovat. Rok 1965 je tedy i v tomto směru dalším
stupněm při realizaci směrnic stanovených
XII. sjezdem Komunistické strany Československa.
Vláda schválením návrhů plánu
rozvoje národního hospodářství
na r. 1965 nepovažuje svou práci za skončenou.
V průběhu jeho plnění bude hodnotit
dosažené výsledky a organizovat svoji práci
i práci celého hospodářského
aparátu tak, aby úkoly plánu byly v souladu
s celostátními zájmy překračovány.
Při zajišťování trvalého
růstu efektivnosti výroby bude vláda organizovat
využití všech vnitřních zdrojů
a rezerv národního hospodářství
nahromaděných v minulých letech. Za tím
účelem bude zaměřovat práci
ministerstev, ústředních orgánů
a krajských národních výborů
zejména na tyto úkoly:
1. dále zkvalitnit technicko-ekonomické práce
při přípravě investiční
výstavby a využívání stávajících
základních fondů; z přípravy
nové výstavby vyloučit subjektivní
vlivy a lokální zájmy tak, aby byly realizovány
pouze technicky připravené a ekonomicky opodstatněné
stavby, zaměřené na zvýšení
efektivnosti rozvoje v příštích letech;
2. zlepšovat úroveň společenské
produktivity práce, zvláště úsporami
pracovních sil, snižováním výrobních
nákladů a vyšším využíváním
základních fondů;
3. pokračovat v soustřeďování
výroby do progresívních závodů
o vysoké technické úrovni, technologii a
organizaci výroby a omezovat výrobu v neefektivních
provozech;
4. zvýšení úrovně technologického
procesu i organizace práce ve výrobě využít
k soustavnému snižování spotřeby
domácích i dovážených surovin
a k výraznému snižování ztrát
vznikajících vysokou zmetkovitostí, nízkou
kvalitou výrobků a vysokými neproduktivními
náklady;
5. organizovat úsilí všech výrobních
jednotek na zvýšení rentability především
důslednějším využíváním
oběžných fondů, lepším využitím
a snížením zásob tak, aby v této
oblasti bylo vázáno co nejméně prostředků;
6. ke zvýšení osobní hmotné zainteresovanosti
zajistit, aby mzdová soustava podporovala zájem
řídících technicko-hospodářských
pracovníků i dělníků na úsporách
živé i zvěcnělé práce
podle míry, kterou tito pracovníci k růstu
rentability přispívají;
7. zaměřit politickou i organizátorskou práci
tak, aby všechna uvedená opatření vedla
k úsporám ve výrobní spotřebě
v širokém slova smyslu podle konkrétních
podmínek závodů a podniků a usměrnit
iniciativu řídících orgánů,
organizátorů výroby, techniků, ekonomů
a ostatních pracujících k postupnému
dosažení rentability každého výrobku,
každého podniku a odvětví.
Vláda při realizaci těchto opatření
se přitom bude opírat o závěry listopadového
pléna ústředního výboru Komunistické
strany Československa k plánu na r. 1965. Ministerstva,
ústřední orgány a rady krajských
národních výborů rozpracují
usnesení listopadového zasedání ústředního
výboru i usnesení vlády k plánu na
r. 1965 do ucelených konkrétních programů.
Vláda počítá s tím, že
bude Národní shromáždění
zevrubně informovat o realizaci těchto opatření
a o vývoji plnění plánu. Současně
se na vás, poslance Národního shromáždění,
obrací se žádostí o pomoc při
zabezpečování těchto náročných
úkolů, a to jak politickou prací ve vašich
volebních obvodech, tak i kontrolou plnění
těchto úkolů.
Soudružky a soudruzi, jak je vám známo, vrátila
se v uplynulých dnech československá stranická
a státní delegace z jednání v Moskvě.
Výsledky jednání obou delegací mají
mimořádný politický i ekonomický
význam pro další rozvoj československo-sovětské
spolupráce. Naprostá jednomyslnost a názorová
jednota na řešení mezinárodně-politických
problémů, shoda názorů na upevňování
jednoty mezinárodního komunistického hnutí
mezi Komunistickou stranou Sovětského svazu a Komunistickou
stranou Československa i vládami obou zemí
je dobrým příslibem do budoucnosti a zárukou
naší bezpečnosti. Obě delegace znovu
zdůraznily hluboký zájem o další
rozvoj vzájemně výhodné hospodářské
a vědecko-technické spolupráce jak v rámci
Rady vzájemné hospodářské pomoci,
tak na dvoustranném základě.
Chtěl bych ve stručnosti charakterizovat hospodářské
výsledky tohoto jednání, abychom v souvislosti
s přípravou plánu na r. 1965 znovu ocenili
význam hospodářské spolupráce
naší země se Sovětským svazem.
Náš lid dobře ví, že výsledky
široké vzájemné spolupráce pomáhaly
významně budování a rozvoji socialismu
i při zabezpečování chodu národního
hospodářství v Československu. V plánu
na r. 1965 se promítá prohloubení této
spolupráce dalším růstem celkového
obratu zahraničního obchodu.
Do r. 1970 ještě dále stoupne podíl
SSSR na celkovém obratu zahraničního obchodu.
Zvláště významné pro československé
hospodářství jsou dohody o výstavbě
ropovodu a plynovodu. Byla dohodnuta výstavba další
linky ropovodu, která má být uvedena do provozu
koncem čtvrté pětiletky, a výstavba
plynovodu, která má být zakončena
v r. 1967. ČSSR tím získá značné
zdroje energie a chemických surovin.
ČSSR bude vyvážet do Sovětského
svazu převážně výrobky zpracovatelského
průmyslu, jako např. chemická zařízení,
obráběcí stroje, spotřební
zboží apod.
Hospodářská spolupráce se SSSR je
významným faktorem rozvoje našeho národního
hospodářství. Sbližování
ekonomik obou zemí je jedním ze základních
předpokladů pro další rozvoj materiálně
technické základny naší společnosti.
Toto sbližování však nechápeme
pouze jako rozšiřování objemu vzájemné
výměny zboží. Obrovský přínos
se projeví zejména v kvalitativně vyšších
progresívních formách spolupráce,
zejména v koordinaci národohospodářských
plánů, vědeckotechnické činnosti,
specializaci a kooperaci výroby. Již dosažené
výsledky jasně ukazují, že takto pojatá
hospodářská spolupráce vede k uplatňování
moderní techniky a k zhospodárnění
výroby.
Uplatňování zásady vzájemné
výhodnosti v hospodářských stycích
se Sovětským svazem je praktickým výrazem
uplatňování principů proletářského
internacionalismu v této oblasti. Ve stejném duchu
budeme i nadále rozvíjet spolupráci s ostatními
socialistickými státy. ČSSR má přitom
i nadále zájem i na obchodních stycích
s kapitalistickými zeměmi.
Vláda Československé socialistické
republiky důsledně propracuje výsledky jednání
a zajistí, aby v našich hospodářských
plánech byly všestranně zabezpečeny.
Chtěl bych z pověření vlády
Československé socialistické republiky na
půdě Národního shromáždění
znovu vysoce vyzvednout výsledky těchto jednání
a vyslovit přesvědčení, že jejich
realizace přispěje k dalšímu rozvoji
socialismu v naší zemi.
Soudružky a soudruzi poslanci, plán rozvoje národního
hospodářství na rok 1965 obsahuje řadu
pozitivních prvků, směřujících
k dalšímu snížení napjatosti mezi
zdroji a potřebami naší společnosti
a k posílení efektivnosti rozvoje československé
ekonomiky. Chci však na tomto místě zdůraznit
i politickou funkci plánu. Jeho realizace není odvislá
jen od správných ekonomických proporcí,
ale také od mobilizace všech pracujících.
Právě v příštím roce bude
nejdůslednější oslavou 20. výročí
osvobození naší vlasti Sovětskou armádou,
když soustředíme síly celé společnosti
na zabezpečení cílů vytyčených
naší stranou. V iniciativě, v dovednosti a
znalostech našeho pracujícího člověka
máme jeden z nejcennějších zdrojů,
o jehož využití se musí opírat
celá naše politická i organizátorská
práce.
To je úhelný kámen, z nějž vychází
politika naší strany a vlády i všech organizací
Národní fronty při trvalém zabezpečování
růstu efektivnosti národního hospodářství
Československé socialistické republiky, při
vytváření podmínek pro stále
lepší zabezpečení rostoucích
potřeb společnosti.
Vláda předkládá Národnímu
shromáždění návrh plánu
rozvoje národního hospodářství
na rok 1965 v přesvědčení, že
Národní shromáždění vysloví
souhlas s jeho základními směry, které
zajišťují naplňování usnesení
XII. sjezdu KSČ, a v přesvědčení,
že jeho splněním dosáhneme dalšího
rozvoje socialistické vlasti. (Potlesk.)
Předseda NS Laštovička: Děkuji
místopředsedovi vlády s. Černíkovi
a prosím soudruha ministra Dvořáka, aby se
ujal slova.
Ministr financí Dvořák: Soudružky
a soudruzi poslanci,
vláda republiky vám předložila k projednání
návrh státního rozpočtu na rok 1965.
V podrobné zprávě, která je k návrhu
připojena, jsou uvedeny hlavní proporce a čísla
státního rozpočtu. S jejich skladbou jste
měli možnost se blíže seznámit
při projednávání jednotlivých
rozpočtových kapitol v příslušných
výborech Národního shromáždění,
a to letos mnohem podrobněji, než tomu bylo v letech
minulých. Dovolte mi proto, abych upustil od komentování
dílčích rozpočtových položek
a zdůraznil jen některé základní
rysy tohoto ústředního finančního
plánu na příští rok.
Především bych chtěl zdůraznit,
že státní rozpočet se opírá
o kladné prvky rozvoje národního hospodářství,
které se projevily v průběhu roku 1964, a
že počítá s jejich dalším
upevňováním v r. 1965. V roce 1964 se podařilo
obnovit růst společenské výroby, zlepšit
plnění plánu investiční výstavby,
zajistit vyšší objemy dodávek pro vnitřní
i zahraniční obchod a zlepšit i plnění
některých kvalitativních ukazatelů.
I když ještě nemáme důvody k plné
spokojenosti, přece jen tyto skutečnosti dokumentují
reálnost našich předpokladů na další
zlepšení v budoucnu. Dosavadní hospodářské
výsledky od počátku roku se odrážejí
též v tom, že k 1. prosinci letošního
roku byly upraveny ceny některých druhů výrobků,
zejména potravin.
Letos se prohloubila účast Národního
shromáždění na rozpočtových
pracích. Bylo přitom třeba překonávat
ještě leckteré obtíže plynoucí
z nových pracovních metod.
Také pro ministerstvo financí tento způsob
projednávání rozpočtu byl náročnější,
avšak přispěl velmi ke vzájemnému
pochopení mezi Vámi i zástupci ministerstva
při řešení složitých otázek
rozvoje naší společnosti, odrážejících
se ve státním rozpočtu. Způsob projednávání
rozpočtu přispěl rovněž k tomu,
že plán i rozpočet se schvalují ještě
před začátkem rozpočtového
období, takže by neměl být žádný
podnik a žádná organizace, které nesestaví
svůj plán ještě před ukončením
letošního roku.
Je však nutno říci, a soudruzi poslanci se
o tom přesvědčili, že zabezpečení
plánovaných úkolů při vyrovnanosti
státního rozpočtu si vyžádalo
značné úsilí.
Je stále mnoho těch, kteří kladou
nároky na státní prostředky, ale nestarají
se již se stejným úsilím o to, jaké
jsou zdroje a jaký je jejich vlastní přínos
společnosti. Příliš často se
přehlíží závažnost slov
řečených na lednovém zasedání
ústředního výboru KSČ, že
nemůžeme žít ani z podstaty, ani na úvěr,
ani na účet budoucnosti. Proto je nutno ke zlepšení
úrovně státního rozpočtu a
vztahů mezi zdroji a potřebami realizovat plánované
výdaje jen v přísné závislosti
na tvorbě zdrojů a jen tehdy, jsou-li podloženy
ekonomickým efektem, a při vynakládání
prostředků - zejména na společenskou
spotřebu - přísně dodržovat hospodárnost
a ověřovat nezbytnost výdajů.
Netřeba zdůrazňovat, že o vývoji
životní úrovně v příštích
letech rozhodne výhradně naše úsilí
o rentabilní výrobu a zlepšení úrovně
a hospodárnosti na všech úsecích hospodářství;
jen tak se nám může podařit v duchu
usnesení XII. sjezdu KSČ odstranit napětí
mezi zdroji a potřebami, které dosud trvá.
Ve státním rozpočtu převažují
příjmy nad výdaji. My se však potřebujeme
dostat v roce 1965 dál, chceme dále urychlit rozvoj
hospodářství, protože v příštím
roce se podle usnesení strany mají vytvořit
podmínky a pevná základna pro přechod
na zdokonalené řízení národního
hospodářství. To vyžaduje, abychom aktivní
finanční politikou mobilizovali zdroje nad rámec
státního plánu a státního rozpočtu
na rok 1965.
Při sestavení plánu i rozpočtu jsme
se všichni znovu přesvědčili o značném
rozsahu rezerv, které jsou všude. Ve svém výkladu
bych se chtěl zaměřit zejména na dvě
oblasti rezerv, a to na rentabilitu a hospodárnost, které
nejlépe a souhrnně dokumentují úroveň
efektivnosti hospodaření.
Podle odhadu odborníků je v naší zemi
asi 90 000 pracovníků v podnicích a organizacích,
kteří rozhodují ročně o použití
finančních prostředků v rozsahu více
než 200 mld Kčs. Podle získaných zkušeností
dochází takřka v každé organizaci
k nehospodárnostem. Kdyby se nám podařilo
zavést ducha hospodárnosti do každé
dispozice s finančními prostředky, nebylo
by asi obtížné dosáhnout jen z tohoto
titulu úsporu ve výši aspoň 1 %, což
představuje 2 miliardy korun.
Mluvíme-li o rentabilitě, máme na mysli nutnost,
aby za každou korunou použitou ve výrobě,
na investice, na výzkum, na materiál i na mzdu vždy
stál žádoucí ekonomický efekt.
To vyžaduje podstatně zvýšit úroveň
hospodaření, rozvíjet nové prvky zdravé
socialistické podnikavosti a v souladu s tím dát
iniciativě pracujících vyšší
obsah. Dosahovat rentability cílevědomě však
předpokládá, aby každý podnik,
závod i provoz měl vypracován svůj
dlouhodobý konkrétní program, aby měl
jasno, jakým způsobem dospěje ke snížení
nákladů u každého jednotlivého
výrobku a v celém podniku.
V kterých nákladových složkách
jsou tyto rezervy založeny nejčastěji?
V posledních letech vystupuje stále více
do popředí vysoká výrobní spotřeba,
jejíž podíl na společenském produktu
přes mírný pokles v plánu na rok 1965
je stále ještě vysoký. Příčina
tkví v převažující míře
ve špatném hospodaření s materiálem
a v neuspokojivém využívání základních
fondů, i když je nutno vzít v úvahu
vlivy rostoucí kooperace, pokračujícího
zprůmyslnění zemědělství
a stavebnictví, strukturálních změn
ve výrobě aj.
Prověrka norem spotřeby materiálu prováděná
v letošním roce přinesla jen dílčí
výsledky, a to jen v těch podnicích, kde
byla prováděna odpovědně a kde na
ni navazovala promyšlená opatření k
trvalému snižování výrobní
spotřeby. Celkové průměrné
snížení materiálových nákladů
o půl procenta, promítnuté v plánu
na rok 1965, však nesvědčí o tom, že
podniky vyvinuly větší úsilí
o zvyšování efektivnosti výroby touto
cestou. Pozornosti si zasluhují i kooperační
vztahy. Proti očekávané skutečnosti
letošního roku dochází totiž v
plánu ke zvýšení nákladů
na kooperaci téměř o 10 %, přičemž
zdaleka nemáme jistotu, že jde jen o zvyšování
ekonomicky žádoucích kooperačních
vztahů, které přinese zvýšení
rentability finálních výrobků. To
vše jen potvrzuje, jak je třeba na všech stupních
řízení se zakousnout do řešení
problému výrobní spotřeby. Tam, kde
nastoupili tuto cestu, zaznamenávají dobré
výsledky.